Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
Sayı: E-67951427-010.04-113167785
Konu: Yönergeler
BAKANLIK MAKAMINA
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim ve Öğretim Çalışmalarının Planlı Yürütülmesine İlişkin Yönerge'de Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde düzenlemeler yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Bu kapsamda hazırlanan ve Ek'te sunulan Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Öğretim Çalışmalarının Planlı Yürütülmesine İlişkin Yönerge'nin yürürlüğe konulması hususunu olurlarınıza arz ederim.
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Öğretim Çalışmalarının Planlı Yürütülmesine İlişkin Yönerge
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve Kapsam
(1) Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel, örgün ve yaygın eğitim kurumlarında yürütülen eğitim öğretim çalışmalarının planlı bir biçimde sürdürülmesine ve bu doğrultuda derslere hazırlıklı girilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönerge, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel, örgün ve yaygın eğitim kurumlarında yürütülen eğitim öğretim çalışmalarında uygulanacak planın tanımı, niteliği, önemi, içeriği, türleri, hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge; 20/3/2012 tarihli ve 28239 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği, 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, 26/7/2014 tarihli ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 8/6/2017 tarihli ve 30090 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği, 11/4/2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği, 7/7/2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği ve 9/9/2023 tarihli ve 32304 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği’ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) BEP: Bireyselleştirilmiş eğitim programını,
ç) Ders yılı: Derslerin başladığı tarihten kesildiği tarihe kadar geçen süreyi,
d) Eğitim öğretim kurumları: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel örgün ve yaygın eğitim kurumlarının her birini,
e) Eğitim öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten, sonraki ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
f) Örgün eğitim kurumu: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel okul öncesi eğitim, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarını,
g) Plan: Programının amaçlarını, içeriğini, süresini, öğrenme yöntemlerini ve değerlendirme süreçlerini belirleyen tasarımı,
ğ) Yaygın eğitim kurumu: Örgün eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim faaliyetlerinin tümünü gerçekleştiren kurumları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Planlara Dair Usul ve Esaslar
Plan çeşitleri ve plan yapma ilkeleri
(1) Öğrenme-öğretme sürecinde resmî ve özel okul öncesi eğitim kurumlarında aylık plan ve günlük eğitim akışı, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında yıllık plan ve ders planı, yaygın eğitim kurumlarında kurs planı ve aylık plan, özel eğitim okulları/sınıflarında BEP hazırlanır.
(2) Plan yapılırken aşağıdaki temel ilkeler göz önünde bulundurulur:
a) Planlar, öğretimin niteliğine, amacına, öğrenci seviyesine ve konuya uygun olur.
b) Planlar, eğitim öğretimin hedeflerine ve eğitim öğretim kurumlarının özel amaçlarına uygun olarak hazırlanır.
c) Planlar, çağdaş eğitimin gereklerine uygun olarak öğrenci merkezli, beceri temelli, bireyselleştirilmiş öğretim, aktif öğrenme-öğretme ve disiplinler arası çalışmaları esas alan, uygulanabilir ve yapılandırılmış/yarı yapılandırılmış/yapılandırılmamış etkinlikleri içerir.
ç) Planlarda, öğrenme-öğretme süreci etkin hâle getirilerek eğitimdeki yeni gelişmeler, çevre özellikleri, öğrencilerin bireysel gelişim özellikleri, ihtiyaçları ve hazırbulunuşlukları dikkate alınır.
d) Planlarda, konular eğitim öğretim programlarına göre belirlenir. Programda doğrudan ilişkilendirme yapılmamış olsa da öğrenme alanı/tema/ünite/konu ve hedefe/kazanıma/öğrenme çıktısına uygun değerlere yer verilir.
e) Planlarda, konuların işlenişinde kullanılacak öğrenme-öğretme yaklaşımları, araç gereç, kaynaklar, öğrenci etkinlikleri, gezi, gözlem ve deneyler göz önünde bulundurulur.
f) Planlar, belirli bir süreyi kapsayacak şekilde düzenlenir.
g) Planlar, gerektiğinde değişiklik yapılabilecek esneklikte olur.
Günlük eğitim akışı
(1) Günlük eğitim akışı; güne başlama zamanı, oyun zamanı, etkinlik zamanı ve günü değerlendirme zamanı ile beslenme ve dinlenme zamanı gibi her gün gerçekleştirilen etkinlikleri içeren, öğretmenin o gün yapacağı çalışmalara düzenli bir şekilde yer verdiği çerçeve plandır.