Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü
Sayı: E-45512797-020-124989715
Konu: Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Kurumları Eğitime Erişim Modelleri Uygulama Yönergesi
BAKANLIK MAKAMINA
Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği'nin 82. maddesinin birinci fıkrasında "Okul öncesi eğitim çağ nüfusu az olduğu için şube açılamayan yerleşim yerleri ile çağ nüfusunun yoğun, fiziki şartların yetersiz olduğu yerleşim yerlerindeki çocukların okul öncesi eğitime erişimini sağlamak için; gezici öğretmen sınıfı, gezici sınıf, taşıma merkezi ana sınıfı, yaz eğitimi ve benzeri esnek saat ve zamanlı eğitime erişim modelleri uygulanabilir, gezici öğretmen görevlendirilebilir. Uygulanacak olan farklı erişim modellerinde bir yılda en az 200 etkinlik saati eğitim yapılır. Bir günde yapılacak eğitim 3 (üç) etkinlik saatinden az olamaz. Yaz aylarında yapılan eğitime bir sonraki eğitim öğretim yılında ilkokula başlayacak çocuklar öncelikli olmak üzere okul öncesi eğitimden yararlanamamış çocuklar kaydedilir. Eğitime erişim modelleri ile ilgili usul ve esaslar Yönerge ile belirlenir." denilmektedir. Bu hedefler ve yönetmelik hükümleri doğrultusunda ekte yer alan "Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Kurumları Eğitime Erişim Modelleri Uygulama Yönergesi" hazırlanmıştır.
Makamlarınızca da uygun görülmesi halinde ekte sunular "Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Kurumları Eğitime Erişim Modelleri Uygulama Yönergesi"nin yürürlüğe konulması hususunu;
Olurlarınıza arz ederim.
Uygun görüşle arz ederim.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARI EĞİTİME ERİŞİM MODELLERİ UYGULAMA YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönergenin amacı; okul öncesi eğitime erişimi sağlamak için esnek eğitim saatli ve esnek eğitim zamanlı farklı erişim modellerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönerge; okul öncesi çağ nüfusu az olduğu için şube açılamayan yerleşim yerleri ile çağ nüfusunun yoğun, fiziki şartların yetersiz olduğu yerleşim yerlerindeki çocukların okul öncesi eğitime erişimini sağlamak için farklı erişim modellerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 10/10/2024 tarihli ve 7528 sayılı Öğretmenlik Mesleği Kanunu ile 26/7/2014 tarihli ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 11/9/2014 tarihli 29116 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği ve 24/6/2017 tarihli ve 30106 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Açma, Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Eğitim merkezi: Gezici öğretmenlerin eğitim vereceği yerleşim yerindeki okul, muhtarlık binası, kamu binaları, köy konağı ve uygun görülen benzeri mekânları,
c) Eğitim ve öğretim yılı: Eğitim ve öğretimin başladığı tarihten, sonraki eğitim ve öğretim yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
ç) Esnek eğitim saati: Günde 3 etkinlik saatinden az olmamak kaydıyla bir eğitim ve öğretim yılında en az 200 saatlik eğitimi,
d) Esnek eğitim zamanı: Ders yılı ile yaz aylarını da kapsayan ve okul öncesi öğretmeni ile okul müdürü tarafından planlanan zamanı,
e) Evde okul öncesi eğitim izleme ve değerlendirme komisyonu: Okul müdürü, bir okul öncesi öğretmeni ve varsa rehberlik öğretmeninden oluşan komisyonu,
f) Evde okul öncesi eğitim modeli: Bir sonraki eğitim ve öğretim yılında ilkokula başlayacak ve örgün okul öncesi eğitimden faydalanamayan çocuklara eğitim materyali seti ile evde verilen eğitimi,
g) Geçici köy ana sınıfı: Çağ nüfusu az olduğu için şube açılamayan yerleşim yerlerinde bir veya birden fazla yerleşim yerindeki eğitim merkezinin oluşturduğu anaokulu veya bünyesinde ana sınıfı bulunan eğitim kurumuna bağlı esnek eğitim saatli hizmet veren sınıfı,
ğ) Genel Müdürlük: Temel Eğitim Genel Müdürlüğünü,
h) Gezici öğretmen: Geçici köy ana sınıfı modelinde çocuklara eğitim vermek üzere görevlendirilen okul öncesi öğretmenini,
ı) Grup: Şubeyi oluşturan farklı her bir yerleşim yerindeki okul öncesi eğitim çağında olan çocukları,
i) İl/ilçe okul öncesi eğitime erişim komisyonu: İlgili yerleşim yerlerinde uygulanacak farklı erişim modellerini belirleyen komisyonu,
j) Mevsimlik tarım işçileri ile göçer ve yarı göçer ailelerin çocukları için eğitime erişim modeli: Mevsimlik tarım işçileri ile göçer ve yarı göçer ailelerin çocuklarının yoğun olduğu bölgelerde okul öncesi eğitime erişimi sağlamak için uygulanan esnek eğitim zamanlı ve esnek eğitim saatli erişim modelini,