Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve İlkeler
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlarında çocuğa sunulan hizmetlerin niteliğini arttırmak için oluşturulan Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Standartları Sistemi kapsamında okul gelişimine yönelik planlama, uygulama, izleme ve değerlendirme çalışmaları ile bu çalışmaları yürüten yönetim organlarının görev, yetki ve sorumluluklarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatınca Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Standartları Sistemi kapsamında yapılacak iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 5 / 1/ 1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14 /6/ 1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 20 /6/ 2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, 25 /8/ 2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname, 26 /7/ 2014 tarihli ve 29072 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Temel Eğitim Genel Müdürlüğünü,
c) İlköğretim Kurumları: Bakanlığa bağlı resmî ilkokul, ortaokul ve imam hatip ortaokullarını, ç) Kurum Standartları: Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Standartlarını,
d) Kurum Standartları Modülü: Kurum Standartlarına yönelik veri girişlerinin yapıldığı ve bu veriler aracılığıyla okul, ilçe, il ve Bakanlık düzeyinde analitiklerin oluşturulduğu Millî Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri (MEBBİS) veri tabanı üzerinde yer alan modülü,
e) Kurum Standartları Sistemi: Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumlarında çocuğa sunulan hizmetlerin niteliğini arttırmak için oluşturulan ve okulun gelişimine yönelik okul öncesi eğitim kurumları, ilkokul, ortaokul ve imam hatip ortaokulları ile merkez ve taşra teşkilatı birimlerinde yapılacak olan planlama, uygulama, izleme ve değerlendirme çalışmalarının bütününü,
f) Okul Öncesi Eğitim Kurumları: Bakanlığa bağlı resmî anaokulları ile ilköğretim kurumları bünyesinde bulunan ana sınıflarını
ifade eder.
İlkeler
(1) Kurum Standartları Sisteminin uygulanmasında ve geliştirilmesinde aşağıdaki ilkeler göz önünde bulundurulur:
a) Okul öncesi eğitim ve ilköğretimin genel amaç ve hedefleriyle tutarlı olmak.
b) Çocuk odaklı yaklaşımı ve çocuğun yararını esas almak.
c) Karar alma, uygulama ve değerlendirme süreçlerinde cinsiyet ayrımcılığı yapmamak.
ç) Dezavantajlı çocukların eğitim ve gelişim haklarına duyarlı olmak.
d) Tarafsız, şeffaf ve kurumsal gelişime açık olmak.
e) Okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, çocukların ve velilerin okul gelişim sürecine katılımını sağlamak.
f) Kurum Standartları verilerini öz değerlendirme anlayışıyla okulun sürekli gelişimi için kullanmak.
g) Kurum Standartları verilerini okulun denetiminde esas alınacak bir ödül ya da ceza aracı olarak değil, okulu geliştirmenin, desteklemenin ve rehberlik etmenin bir aracı olarak kullanmak.
h) Kurum Standartları verilerini okul, ilçe, il ve Bakanlık düzeyinde durum saptama, ihtiyaçları belirleme, planlama, kaynakları yönlendirme, izleme, değerlendirme ve rehberlik etme süreçlerinde işlevsel bir araç olarak kullanmak.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurum Standartları Veri Toplama ve Değerlendirme Süreci
Veri türleri, veri kaynakları ve veri toplama araçları
(1) Kurum Standartları Modülünden elde edilen mevcut duruma ilişkin veriler, alt standartları karşılama düzeylerine ilişkin veriler ve algısal yarar anketlerine ilişkin veriler aşağıdaki veri kaynağı ve araçlarından yararlanılarak derlenir:
a) Mevcut duruma ilişkin veriler, MEBBİS üzerindeki okul kayıtlarından ve okul yöneticilerinin beyanından elde edilir.
b) Alt standartları karşılama düzeylerine ilişkin veriler, Kurum Standartları Modülünün mevcut durum bölümündeki verilere dayanarak sistemde yer alan ölçütler doğrultusunda Kurum Standartları yazılımı aracılığıyla otomatik olarak hesaplanır.
c) Algısal yarar anketlerine ilişkin veriler, yönetici, öğretmen, veli ve öğrenciler tarafından (okul öncesi ve 1.sınıf öğrencileri hariç) doldurulan algısal yarar anketlerinden elde edilir.
ç) Algısal yarar anketlerinin doldurulması okuldaki yönetici, öğretmen ve okul aile birliği yönetim kurulu üyeleri için zorunludur; öğrenci ve veliler için ise gönüllülük esasına dayanır. Kurum Standartları Modülünün veri girişine açıldığı tarihten itibaren, öğrenci ve velilerin sisteme giriş yapmaları için sınıf/şube rehber öğretmenlerince gerekli bilgilendirme ve rehberlik yapılır.