Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaöğretim kurumlarına geçiş işlemleri ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaöğretim kurumlarına geçişle ilgili iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği ile 26/7/2014 tarihli ve 29072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ve 12/8/2016 tarihli ve 8649147 sayılı Bakan Makam Oluru ile yürürlüğe giren Milli Eğitim Bakanlığı Merkezî Sistem Sınav Yönergesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Kılavuz: Ortaöğretim kurumlarına merkezî veya mahalli sistemle yapılan öğrenci geçiş işlemleriyle ilgili iş ve işlemler ile gerekli bilgi ve açıklamaları kapsayan dokümanları,
c) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve E-34878943-10.04-39193954 sayılı Makam Oluru) Merkezî Sınav: Resmî ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin 8’inci sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje okulları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına yerleştirilmesi amacıyla Bakanlıkça yapılan merkezî sınavı,
ç) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve E-34878943-10.04-39193954 sayılı Makam Oluru) Merkezî Sınav Puanı: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje okulları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarına öğrenci yerleştirmede kullanılan Bakanlıkça yapılan merkezî sınav puanını,
d) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve E-34878943-10.04-39193954 sayılı Makam Oluru) Merkezî Sınav Puanıyla Öğrenci Alan Okul: Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje okulları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programlarını,
e) Okul Başarı Puanı (OBP): Ortaokulun 6, 7 ve 8’inci sınıf seviyesinde alınan yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalamasını,
f) Ortaöğretim Kayıt Alanı: Eğitimde süreklilik ve coğrafi bütünlük esasına dayalı olarak öğrenci sayısı, okul türü, kontenjan ve donanımları göz önünde bulundurularak il/ilçe millî eğitim müdürlüğünce ortaokul ve liselerin birbirleri ile eşleştirildiği ve tercihe bağlı olarak kayıt yapılabilecek farklı ortaöğretim kurumlarından oluşturulan alanı,
g) Öğrenci: Resmî ve özel ortaokullar, imam hatip ortaokulları ve geçici eğitim merkezlerinin 8’inci sınıflarında öğrenim gören öğrencileri,
ğ) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve E-34878943-10.04-39193954 sayılı Makam Oluru) Özel Proje okulları: 02.09.2020 tarihli 31232 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 20/A maddesi kapsamında Bakanlıkça belirlenen eğitim kurumunu,
h) (Değişik: 16/12/2021 tarihli ve E-34878943-10.04-39193954 sayılı Makam Oluru) Sınavsız Öğrenci Alan Okul: Merkezî sınavla öğrenci alan fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje okulları ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinin Anadolu teknik programları dışında, ortaöğretim kayıt alanı ve kılavuzla belirlenen usul ve esaslara göre öğrenci alan ortaöğretim kurumlarını,
ı) Sınavla Öğrenci Yerleştirme: Bakanlık tarafından yapılan merkezî sınava dayalı yerleştirmeyi,
i) Sınavsız Öğrenci Yerleştirme: Ortaöğretim Kayıt alanları dikkate alınarak yapılan yerleştirmeyi,
j) Veli: Öğrencinin anne, baba veya yasal olarak sorumluluğunu üstlenen kişiyi,
k) Yılsonu Başarı Puanı (YBP): Derslerin ağırlıklı puanları toplamının haftalık toplam ders saati sayısına bölümü ile elde edilen ve virgülden sonra dört basamak yürütülen puanı,
l) Yetenek Sınavı: Mesleki ve teknik Anadolu liseleri, güzel sanatlar liseleri, spor liseleri ve Anadolu imam hatip liselerinin mülakat, mülakat ve beden yeterliliği ile öğrenci alınan alanları için yapılan sınavı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ortaöğretime Geçiş Uygulaması
Merkezî Sınav
(1) Sınav, sözel ve sayısal olmak üzere iki bölümden oluşur. Sözel bölümde, Türkçe, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ile Yabancı Dil; sayısal bölümde ise Matematik ve Fen Bilimleri alanlarından sorular yer alır. Sınav aynı gün içerisinde iki oturum hâlinde uygulanacaktır. Sınav tarihi, yeri, uygulanması ve diğer hususlar her yıl Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğünce hazırlanacak kılavuzda belirtilir.
(2) Sınav soruları, 8’inci sınıf Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ve Yabancı Dil derslerinin öğretim programlarında belirlenen kazanımlar esas alınarak hazırlanır.