Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı; Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatına ait sosyal tesislerin kurulmasına, yönetilmesine, işletilmesine ve sosyal tesis hizmetlerinden yararlanılmasına, ilgili mevzuat kapsamında muhasebe, defter ve kayıtların tutulmasına, hesap verilebilirlik açısından denetim birimlerine ve diğer bilgi kullanıcılarına sunulmasına dair usûl ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge; Bakanlık personeli ve emeklilerinin, eşi, çocukları ile kanunen bakmakla yükümlü oldukları aile bireylerinin Bakanlık merkez teşkilatı yemekhanesi hariç olmak üzere yemekhane, kafeterya, eğitim ve dinlenme tesisi, hekim evi, kreş gibi sosyal tesislerin yönetimini, işletilmesini, kapatılmasını, açılmasını ve buralarda verilecek hizmetleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 191 inci maddesi, 10/7/2018 tarihli ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 379 uncu maddesi, Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe Uygulamalarına Dair Esas ve Usuller ile Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğlere dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatını,
b) Daire Başkanlığı: Genel Müdürlüğün yapacağı görevlendirmeye göre İdari Hizmetler Dairesi Başkanlığını, Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığını ya da Mali Hizmetler Dairesi Başkanlığını,
c) Genel Müdürlük: Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
ç) Gerçekleştirme Görevlisi: Harcama yetkilisi tarafından görevlendirilen ve 5018 sayılı Kanun’a göre görevini ifa eden personeli,
d) Harcama Yetkilisi: Üst yönetici tarafından görevlendirilen ve 5018 sayılı Kanun’a göre görevini ifa eden personeli,
e) Muhasebe Yetkilisi: Öncelikli olarak fakülte ve yüksekokulların işletme, iktisat, maliye, muhasebe bölümlerinden mezun olanlar veya muhasebe yetkilisi sertifikası olanlar arasından Yönetim Kurulunca görevlendirilen personeli,
f) Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim Sistemi (KBS) : Verilerin Hazine ve Maliye Bakanlığa aktarılmasında kullanılan sistemi,
g) KTS Sosyal Tesis: Milli Emlak Otomasyon Projesi sisteminde oluşturulan modülü,
ğ) Personel: Sosyal tesislerin İdarî ve malî işlerini ve görev faaliyetlerini yürütmekle vazifeli olan diğer personeli,
h) Sosyal Tesis Birim Sorumlusu: Her sosyal tesis için üst yönetici tarafından belirlenen personeli,
ı) Sosyal Tesisler: Bakanlık merkez teşkilatı yemekhanesi hariç olmak üzere, Bakanlıkça işletilen ve genel bütçe içerisinde yer almayan eğitim, dinlenme ve spor tesisi, misafirhane, kreş, yemekhane, kafeterya gibi tesisleri,
i) Tebliğ: Her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu Sosyal Tesislerine İlişkin Tebliğ’i,
j) Usûl ve Esaslar: 30/12/2005 tarihli ve 26039 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca İşletilen Sosyal Tesislerin Muhasebe Uygulamalarına Dair Esas ve Usuller’i,
k) Üst yönetici: Bakanlık merkez teşkilatında Yönetim Hizmetleri Genel Müdürünü, taşra teşkilatında ise İl Sağlık Müdürünü,
l) Veri: Konsolide malî istatistik tablolarının hazırlanmasına esas teşkil eden veriyi,
m) Yönetim Kurulu: Bu Yönerge kapsamında kurulan ve üst yönetici ya da üst yöneticinin görevlendireceği Yönetim Kurulu Başkanı başkanlığında oluşturulan kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel İlkeler, Yönetim Kurulu, Çalışma Esasları ve Görevleri
Temel İlkeler
(1) Bu Yönerge kapsamındaki sosyal tesislerin yönetilmesi ve işletilmesinde;
a) Sosyal tesislerde sunulan ve maliyet oluşturan her hizmet, bedeli mukabilinde verilir.
b) Sosyal tesislerden yararlananlar bu Yönerge hükümleri kapsamında aldığı hizmetin bedelini ödemekle yükümlüdür.
c) Sunulan hizmetler için gerekli olan mal ve malzemelerin temininde müşteri memnuniyeti, ekonomik olması ve işlemlerin şeffaflığı esas alınır.
ç) Sosyal Tesis Birim Sorumluları maliyetleri azaltıcı, gelirleri artırıcı önlemleri alarak müşteri memnuniyetini sağlayacak şekilde fizikî ortamları hazırlar ve hizmet kalitesini geliştirirler.
d) Sosyal tesislerde kaynakların verimli kullanılması esas alınır.
e) Sosyal tesislerde hizmet kalitesini artırmaya yönelik olarak mesleğinde deneyimli ve/veya turizm ve otelcilik konusunda eğitimli personelin istihdamına öncelik verilir.
f) Sosyal tesislerin ihtiyaç duyulan bakım-onarım ve yenileme çalışmalarının, sunulan hizmetleri aksatmadan, geciktirmeden ve süreklilik arz edecek şekilde yerine getirilmesi esastır.
g) Performansı ile hizmetlerin verimliliğine katkı sağlayamayan personel sosyal tesislerde istihdam edilemez.