Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı; hurdaya ayrılmış gemiler dışında, iş bulamadığı veya hukukî bir kararın sonucunu beklediği için bir geminin ticari faaliyette veya bakım onarımda bulunmadan İdarenin izni alınarak demir sahasında ya da limanda demirleme/bekleme yapması esnasında uyulması gereken kuralların belirlenmesidir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge; öncelikle Türk Bayraklı gemileri, Yediemin kapsamında olan gemiler ile gemi sahibi, donatanı, işleteni Türk olan yabancı bayraklı gemileri kapsar.
(2) Bir aya kadar servis dışı kalacak gemiler, bu kapsamda değerlendirilmeyeceklerdir.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 10/8/1993 tarih ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’ye ve Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun’a dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü: 29/04/1978 tarihli ve 16273 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğünü,
b) Gemi Grubu: Servis dışı bekleme durumunda bekleyecek ve birbirine aborda olacak gemilerin tümünü,
c) Gemi Güvenlik Görevlisi: Rıhtım veya limanda servis dışı beklemede bulunacak gemilerin kontrolünü yapacak kişiyi,
ç) GSK Uzmanı: Gemi Sörvey Kurulu Uzmanını,
d) IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütü’nü,
e) İdare: Denizcilik Müsteşarlığı’nı,
f) Kılavuz Kaptan: Kılavuz Kaptan yeterlik belgesine sahip olarak gemi kaptanına, geminin seyir ve manevrasına yönelik konularda gemiye kılavuzluk eden kişiyi,
g) Servis Dışı Bekleme (Laid-up): Hurdaya ayrılmış gemiler dışında, iş bulamadığı veya hukukî bir kararın sonucunu beklediği için bir geminin ticari faaliyette veya bakım onarımda bulunmadan İdarenin izni alınarak demir sahasında ya da limanda demirleme/bekleme yapmasını,
h) Kısa Süreli Servis Dışı Bekleme: Servis dışı olarak bir aydan fazla oniki aydan az olan beklemeleri,
ı) Uzun Süreli Servis Dışı Bekleme: Servis dışı olarak oniki ay veya oniki aydan fazla beklemeleri,
i) Römorkör: Çekme işine göre yapılmış deniz aracını,
k) Klas Kuruluşu: Gemi ve su araçlarının emniyetli bir yapıya sahip olabilmeleri için kendine mahsus yapım ve denetim kuralları ile uzman personeli olan ve İdare tarafından yetkilendirilen kuruluşu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel İlkeler, Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Servis dışı bekleme şekilleri
Bir gemi servis dışı beklemede iki şekilde bulunabilir;
(1) Demirde servis dışı bekleme: Tonaj, boy ve serbest bordaları birbirine yakın olan gemiler bir grup oluşturup aynı demirlerini uygun kaloma vererek demirleyebilecek ve birbirlerine aborda olacaktır. Her grupta maksimum on gemi bulunacak, bordaları arasına usturmaça konulacak ve koşullar elverdiği ölçüde gemiler birbirlerine ters yönde demirletilecek, birinin diğerine tonozlaması sağlanacaktır.
(2) Rıhtımda veya limanda servis dışı bekleme: Gemiler rıhtım veya limanda aşağıda belirtildiği şekillerde servis dışı bekleme durumunda olacaklardır:
(a) Gemiler birbirlerine aborda vaziyette kıçtan kara veya baştan kara olacak şekilde,
(b) Liman veya rıhtıma yanaşık vaziyette,
(c) Liman veya rıhtıma yanaşmış bir geminin üzerine aborda olacak şekilde bağlanır.
Yetki ve sorumluluklar
(1) İdare, servis dışı bekleme alanlarını belirler; belirlenen alanlarla ilgili olarak gerek görülmesi halinde değişiklikler yapabilir.
(2 İdare, servis dışı bekleme ile ilgili kuralları düzenler; gerek gördüğü takdirde bu kurallarla ilgili değişiklikler yapabilir.
(3) İdare, servis dışı bekleme yerleri ve servis dışı beklemede bulunan gemilere düzenli olarak veya gerek görülmesi halinde denetlemelerde bulunur.
(4) Gemi sahibi, donatanı, işleteni, servis dışı beklemede bulunan gemisinin her türlü emniyet, çevre ve güvenlik hususlarının yürütülmesinden sorumludur.
Servis dışı bekleme durumundaki gemilerin uyması gereken kurallar
(1) Servis dışı bekleme durumundaki gemiler aşağıdaki kurallara uyarlar:
a) Seyir, can, mal ve çevre emniyetinin sağlanması amacıyla gereken her türlü tedbir alınacaktır.
b) Deniz çevresinin kirlenmesini önleyici tüm tedbirler alınacaktır.
c) Kinistin (seachest) ve güverte çıkış (overboard) valfleri kapalı tutulacaktır.
ç) Minimum yakıt ve yağ ile gelinecektir.
d) Boya, tiner vb. yanıcı maddeler gemiden çıkartılacaktır.
e) Atık tankları ve slop tankları boş olacaktır.
f) Yük ambarları tamamen boş ve temiz olacak, tanklar ve ambarlar tamamen su geçirmez olacaktır.
g) Sintine kuyuları boş ve temiz olacaktır.
h) Tankerler gazlardan arınmış (Gas Free) olacak ve sertifikası olacaktır.
ı) Sintine suları, safra atıkları vb. atıkların geçtiği devreler temiz olacak (line flushing) üzerinde bulunan valfler kapalı tutulacaktır.