Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönergenin amacı, tehlikeli madde taşımacılık faaliyetinde kullanılan ancak, RID gerekliliklerini tam karşılamayan eski sarnıç vagonların ulusal sınırlarımız dahilinde ve/veya RID’a taraf olmayan ülkelere yapılacak taşımacılık faaliyetlerinde can, mal ve çevre güvenliğini artırmak için gerekli olan tedbirlere yönelik usul ve esasları belirlemektedir.
Kapsam
(1) Bu Yönerge;
a) Tehlikeli yük taşıyan 2016 yılından önce üretilmiş eski sarnıç vagonların tabi olacakları güvenli taşımacılık kriterlerini,
b) Bu sarnıç vagonların ilk/periyodik/ara muayeneleri ve belgelendirilmeleri, hakkında usul ve esasları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönerge, 10/07/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 477 inci maddesi ile 497 inci maddesi ve 06/10/2005 tarihli ve 5408 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan, 09/05/1980 tarihli Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşmenin (COTIF) C ana eki olan Tehlikeli Eşyanın Demiryolu ile Uluslararası Taşınmasına İlişkin Yönetmeliğe (RID) ve 16/07/2015 tarih ve 29418 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Demiryolu İle Taşınması Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine dayanılarak yayımlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönergede geçen;
a) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
b) Bakımdan sorumlu kuruluş: Yük vagonlarının bakımından sorumlu, Bakanlık tarafından COTIF bakımdan sorumlu birim/kuruluş düzenlemesinde belirtilen prosedürlere göre yetkilendirilmiş kuruluşları,
c) Eski sarnıç vagon: Tehlikeli Maddelerin Demiryolu ile Taşınması Hakkındaki Yönetmeliğe göre, 2016 yılından önce üretilmiş sarnıç vagonları,
ç) İdare: Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünü,
d) Onay kuruluşu: Tehlikeli Maddelerin Demiryolu İle Taşınması Hakkındaki Yönetmelik kapsamında yapılacak teknik muayene belgelendirme işlemlerini gerçekleştirmek üzere, Bakanlık tarafından yetkilendirilen ve TÜRKAK tarafından ISO 17020 kapsamında A tipi muayene kuruluşu olarak akredite edilen kurum/kuruluşları,
e) RID: Tehlikeli Eşyanın Demiryolu ile Uluslararası Taşınmasına İlişkin Yönetmeliği,
f) Sarnıç vagon: Sıvı, gazlı, toz ya da granüllü maddelerin nakliyesi için kullanılan, bir ya da birden çok sarnıçtan oluşan bir üst yapı ile hareketli aksam, süspansiyon, tampon, çekme, fren ve benzeri gibi ekipmanların monte edildiği bir şasisi bulunan vagonu,
g) Tank muayene belgesi: Ulusal sınırlarımız dahilinde ve/veya RID’a taraf olmayan ülkelere taşımacılık faaliyetlerinde bulunacak ancak RID’ın gerekliliklerini tam olarak sağlayamayan eski sarnıç vagonlara tehlikeli madde taşımacılığı faaliyetinde bulunmaları için Bakanlığın belirlediği usul ve esaslara göre sadece tank için verilen muayene belgesini,
ğ) Tehlikeli madde: RID’a göre tehlikeli madde olarak kabul edilen madde ve nesneleri,
h) Vagon uygunluk belgesi: Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş, onay kuruluşu uzmanı gözetiminde vagonların muayenelerinin yapıldığı, tehlikeli madde taşımacılığı kapsamında yetkisi bulunan bakımdan sorumlu kuruluşlarca düzenlenen belgeyi
ifade eder.
(2) Bu Yönergede kullanılıp da bu maddede yer almayan terimler veya kavramlar için, ilgili yönetmeliklerde ve RID’da yer alan tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler, Eski Sarnıç Vagonların Muayene ve Donanım Kriterleri
Muayene ve belgelendirmeye ilişkin genel hükümler
(1) Eski sarnıç vagonların test, muayene ve belgelendirilmelerinde RID mevzuatında belirtilen süreler geçerlidir.
(2) Bu Yönerge, 4 bar ve altında test basıncına sahip sıvıları taşıyan sarnıç vagonlara ait tankların muayene ve belgelendirmelerine ilişkin ulusal kriterleri belirlemektedir.
(3) Gaz taşıyan sarnıç vagonlar ve 4 bar’ın üstünde test basıncına sahip sarnıç vagonların test, muayene ve belgelendirilmelerinde, RID’ın söz konusu tanklarla ilgili tüm gereklilikleri aranır.
(4) Muayene işlemleri sonucunda, uygun bulunan sarnıç vagonlara onay kuruluşu tarafından, Ek-1’de yer alan tank muayene raporu/sertifikası düzenlenir. Bu rapor düzenlenme tarihinden itibaren 20 iş günü süresince muayene belgesi yerine kullanılabilir.
(5) Sarnıç vagonlara ait tankların muayeneleri Ek-2’de yer alan usul ve esaslar dahilinde yapılır.
(6) Sarnıç vagon sahibi/işletmecisi adına tank muayene başvuruları bakımdan sorumlu kuruluşlarca onay kuruluşuna yapılır. Muayene sonucunda onay kuruluşunca düzenlenen rapor ve belgeler bakımdan sorumlu kuruluşa teslim edilir. Sarnıç vagon sahibi/işletmecisi ihtiyaç halinde muayene rapor/belgesinin bir örneğini onay kuruluşundan alabilir.
(7) Tank muayene raporu/sertifikası düzenlenmesi için, başvuru esnasında tankta taşıması planlanan tehlikeli maddelere göre uygun olan RID Bölüm 3.2 Tablo A’ya göre tank kodu ve varsa özel hükmü Ek-3’te istenen formatta sarnıç vagon sahibi/işletmecisi veya bakım sorumlu kuruluş tarafından hazırlanan Sarnıç Vagon Beyan Formu, onay kuruluşuna ibraz edilecektir. Muayeneler bu beyana göre yürütülecektir.