Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.

Amaç

MADDE 1

İşbu Usul ve Esasların amacı, Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlıklarının, Sermaye Transferleri Tertibinde yer alan ödeneklerin ilgisine göre il özel idarelerine, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarına, belediyelere, kalkınma ajanslarına, araştırma kuruluşlarına, üniversitelere ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarına kullandırılması ile bu faaliyetlerin izlenmesi ve denetimine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

İşbu Usul ve Esaslar, Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlıklarının, sorumlu olduğu bölgelerde uygulanacak eylem planları ve 2017 Yılı Yatırım Programı dâhilindeki projeler dikkate alınarak sulama sistemlerinin rehabilitasyonu ve yaygınlaştırılması, hayvancılık ve bitkisel üretim altyapısı, doğal kaynakların korunması ve geliştirilmesi, arazi toplulaştırma, tarla içi geliştirme hizmetleri, kırsal kalkınma, turizm altyapısı, kurumsal ve beşeri kapasitenin artırılması, kentleşme, çevre, yenilenebilir enerji konularına ilişkin proje ve faaliyetler ile bölge illerinin gelişme potansiyelini artırmaya ve kalkınmasına katkı sağlayacak araştırma ve etüt projelerinin desteklenmesini kapsar.

Dayanak

MADDE 3

İşbu Usul ve Esaslar; 06 Kasım 1989 tarihli ve 20334 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “GAP Bölge Kalkınma İdaresi Teşkilatının Kuruluş ve Görevleri Hakkındaki 388 sayılı Kanun Hükmünde Kararname”nin 1 inci ve 2 nci maddesi ile 08 Haziran 2011 tarihli ve 27958 sayılı Resmi Gazetede (Mükerrer) yayımlanan 642 sayılı “Doğu Anadolu Projesi, Doğu Karadeniz Projesi ve Konya Ovası Projesi Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlıklarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin, 1 inci fıkrasının, (g) bendinin yanı sıra 24 Aralık 2016 tarihli ve 6767 sayılı 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun E Cetveli’nin 21 nci maddesine istinaden ve 03 Ekim 2016 tarihli ve 2016/9368 sayılı 2017 Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Bakanlar Kurulu Kararı ve Eki “2017 Yılı Yatırım Programı” dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) İşbu Usul ve Esaslarda geçen;

a) Bakan: Kalkınma Bakanını,

b) Bakanlık: Kalkınma Bakanlığını,

c) Başkan: Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlarını,

ç) Bölge: DAP, DOKAP, GAP ve KOP illerini içine alan Bölgeleri,

d) İdare: Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlıklarını,

e) Proje: Yatırım Programında yer alan sermaye transferi ödeneklerinden İdarelerce desteklenmesi öngörülen faaliyet konularının bütününü,

f) Alt Proje: Uygulayıcı Kuruluş tarafından yürütülecek ve bir proje kapsamında

desteklenen detaydaki her bir alt projeyi,

g) Proje Ödeneği: Belli bir proje için uygulayıcı kuruluşa Bakan onayı ile tahsis edilen ve imzalanan protokolde belirtilen toplam ödenek miktarım,

h) Proje Hesabı: Uygulayıcı Kuruluş tarafından projeler için kamu sermayeli bankalarda açılan, İdare’nin harcama onayı olmadan ödeme yapılamayan ve İdare tarafından internet bankacılığı kanalı ile anlık olarak izlenebilen hesabı,

i) Protokol: İdare ve Uygulayıcı Kuruluş arasında imzalanan ve desteklenen projelere ilişkin uygulama, finansman, izleme, değerlendirme vb. konuları ile proje ödeneğini içeren sözleşmeyi,

j) Eş Finansman: Projenin uygulanması için gerekli olan toplam finansman ihtiyacının Uygulayıcı Kuruluş tarafından sağlanan nakdi tutarını,

k) Uygulayıcı Kuruluş: İlgili proje kapsamında alt projenin uygulamasını

gerçekleştirecek olan il özel idareleri, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları (YİKOB), belediyeler, kalkınma ajansları, araştırma kuruluşları, üniversiteler ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarını,

l) Destek Programı: İdare tarafından kendilerine aktarılacak kaynak ile Uygulayıcı Kuruluşların mer’i mevzuatları çerçevesinde yürütecekleri mali veya teknik destek programını,

m) Bilgilendirme Dokümanı: İdare tarafından uygulanacak olan proje ve alt projeleri uygulayıcı kuruluşlara tanıtmak, proje seçim ve uygulama süreçlerinde geçerli olan özel hususları belirtmek üzere hazırladığı, doküman, proje rehberi, proje çağrı rehberi vb. belgeleri,

ifade eder.

Proje Bütçesi

MADDE 5

(1) 2017 Yılı İdare Bütçesinin 07.1 tertibinde yer alan ödenek, 6767 sayılı “2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu” eki E Cetveli’nin 21 inci maddesine istinaden kullandırılacaktır.

(2) Yıl içerisinde 2017 Yılı Yatırım Programına İdare uhdesinde herhangi bir proje ya da alt proje dâhil edilmesi veya mevcut projelerden herhangi birisine ek ödenek verilmesi durumunda bu Usul ve Esaslar geçerlidir.

Destekleme Kapsamındaki İller

MADDE 6

İşbu Usul ve Esaslar doğrultusunda uygulanacak projelerin hangi Bölge İllerini kapsayacağını, her bir projenin niteliğini dikkate alarak belirlemeye İdare yetkilidir.

Uygulanacak Projelere İlişkin Esas ve Öncelikler

MADDE 7

Projelere ilişkin uygulama esas ve öncelikleri:

a) Alt Proje bütçeleri katma değer vergisi (KDV) dâhil hazırlanır ve teklif edilir.

b) Alt Projelere ilişkin işlerin gerçekleştirilmesinden ve uygulamanın denetiminden Uygulayıcı Kuruluşun üst amiri, izleme ve değerlendirmesinden ise İdare sorumludur.

c) İdare, gerçekleştirilecek olan ihalelerde gözlemci bulundurma ve projelerin gerçekleştirilmesine yönelik olarak her türlü teknik ve mali incelemeler yapma ve yaptırma hakkına sahiptir.

ç) Projelere ilişkin müşavirlik ve ihale giderleri yapılacak protokol çerçevesinde proje ödeneğinden karşılanabilir. Ayrıca, destek programları kapsamında gelecek yıllarda yapılması öngörülen projelere ait danışmanlık hizmetleri ile etüt ve proje çalışmaları işbu usul ve esaslar kapsamında desteklenebilir. Uygulayıcı Kuruluşun ihaleye ilişkin yapacağı harcamalar eş finansman olarak kabul edilmeyecektir.

d) Kamulaştırma ihtiyacı olan projelerde kamulaştırma giderleri Uygulayıcı Kuruluşun kaynaklarından karşılanacaktır.

e) İlgili Uygulayıcı Kuruluşun kendi kaynaklarından veya başka bir kurum tarafından hali hazırda desteklenen faaliyetler işbu Usul ve Esaslar kapsamında desteklenmez.

f) Uygulayıcı kuruluşlar proje ödeneğinin aşılmaması kaydıyla 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nda tanımlanan limitler dâhilinde iş artışı yapabilir.

g) 2016 yılında girişilen yüklenme artıkları da dâhil olmak üzere, 2016 yılında başlanmış ve yıllara sâri olarak yürütülen proje ve alt projelerde ortaya çıkan ihtiyaçlar nedeni ile ilgili uygulayıcı kuruluşa aktarılan toplam ödenek miktarı aşılmamak kaydı ile proje ödenekleri de dâhil olmak üzere proje revizyonları uygulayıcı kuruluşların talebi üzerine uygun görülmesi durumunda İdare tarafından yapılabilir.

h) İhale ilan metni, Uygulayıcı Kuruluşlar tarafından ihale öncesi İdareye gönderilir.

i) Harcamalar ve proje uygulamaları, Uygulayıcı Kuruluşun tabi olduğu yasal mevzuat çerçevesinde; her türlü idari, teknik, mali ve hukuki sorumluluk Uygulayıcı Kuruluşta olmak üzere gerçekleştirilir.

j) İdare tarafından gerekli görülür ise, Bakan tarafından belirlenen oranda, Uygulayıcı Kuruluştan eş-finansman katkısı istenebilir. Böyle bir durumda, eş-finansman için tespit edilen oran, söz konusu projenin gerçekleştirilmesine yönelik yapılan ihalelerin ve diğer alımların toplam bedeli üzerinden hesaplanır.

k) KDV dâhil ihale ve diğer alım bedelleri toplamı, onaylanan proje tutarından fazla olduğu takdirde, fazla olan tutar Uygulayıcı Kuruluş tarafından karşılanır.

l) İdare, gerekli görür ise proje başvuru kabulü, değerlendirme, uygulama, izleme ve denetleme süreçlerinin tümünü bir yönetim sistemi üzerinden gerçekleştirir.

Proje Kabul Süreci

MADDE 8

(1) Proje teklif listesi İdare tarafından aşağıda belirtilen usuller çerçevesinde tespit edilir:

a) Uygulayıcı Kuruluşlara EK I’de tespit edilen projelerin öncelik ve kriterleri ile İdare’nin belirleyeceği proje uygulama esaslarını içeren bilgilendirme dokümanlarının duyurulması neticesinde yapılacak başvuruların değerlendirilmesi yoluyla,

b) İdarenin, Bölge için EK I’de tespit edilen proje öncelik ve kriterleri çerçevesinde önemli gördüğü alanlarda, bu alanlardan sorumlu Uygulayıcı Kuruluşlar ve projelerin doğrudan tespiti yoluyla.

(2) İdare tarafından finanse edilmesi teklif edilen projeler, asıl ve gerekirse yedek liste ile birlikte EK II-1 formatında Bakan onayına sunulur.

(3) Bakan Onayı alındıktan sonra İdare ile Uygulayıcı Kuruluş arasında, işbu Usul ve Esaslara dayanarak hazırlanacak bir protokol imza edilir. Protokol içeriğini Başkan belirlemeye yetkili olup protokol ile Usul ve Esaslar arasında ihtilaf olması halinde Usul ve Esaslarda yer alan hükümler geçerlidir.

Proje Uygulama Süreci

MADDE 9

Projeler için uygulamada aşağıda yer alan hükümler geçerli olacaktır.

a) Protokollerin imza edilmesinin ardından Uygulayıcı Kuruluş tarafından ihale işlemleri yapılır. İhale sonuçları ivedilikle İdareye bildirilir.

b) İdare tarafından proje ödeneğinin yüzde 10’una tekabül eden kısmı Uygulayıcı Kuruluşun ihaleye çıkabilmesi amacıyla Protokolde belirtilen proje hesabına aktarılabilir.

c) Proje ile ilgili proje hesabına nakit aktarımının yapılabilmesi için Uygulayıcı Kuruluş tabi olduğu mevzuat gereğince hazırladığı ilgili ödemeye ilişkin harcama yetkilisi tarafından imzalanmış ödeme emri belgesi ve faturanın örneklerini İdareye sunar. İdare, gerekli inceleme sonucunda uygun görmesi halinde talep edilen tutarı proje hesabına aktarır ve gerekli harcama onayını verir. Proje hesabına yapılacak nakit aktarımının miktarı belirlenirken; eş finansman katkısı yer alan projelerde eş finansman bedeli, 9(b) maddesi uyarınca ön ödeme yapılan projelerde ise ön ödeme bedeli ilk hak edişten mahsup edilir.

ç) İhale usulü ile gerçekleştirilecek işlerde ihale esnasında ve ihale sonrası yer teslimi aşamasında İdare gerekli gördüğü takdirde gözlemci bulundurabilir.

d) İdare gerekli gördüğü durumlarda, proje maliyetlerini düşürmek üzere Uygulayıcı Kuruluşlardan birisine kaynak transferi sağlayarak satın alma işlerinin tek elden yürütülmesini öngörebilir. Böyle bir durumda, satın alma işlemini gerçekleştiren kurum İdare’nin direktifleri doğrultusunda satın almaya konu işlerin teslimini ilgili Uygulayıcı Kuruluşlarla birlikte gerçekleştirir.

e) Proje bazında nihai ödenek, geçici kabul ve/veya muayene kabul belgelerinin Uygulayıcı Kuruluş tarafından ikmalinden ve kesin hesaba ilişkin kendisine sunulan proje bazında nihai ödenek, geçici kabul ve/veya muayene kabul belgelerinin İdarece incelenerek uygun bulunmasından sonra proje hesabına aktarılacaktır.

f) Proje ve ödeme süreciyle ilgili ortaya çıkacak tüm teknik, idari, mali ve hukuki sorunlara yönelik sorumluluk Uygulayıcı Kuruluşa aittir.

g) İlgili ödenekler ve proje hesapları Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği hükümlerine göre işletilecek olup elde edilen gelirler ve proje sonunda hesapta kalan tutar Uygulayıcı Kuruluş tarafından İdareye geri aktarılır.

h) İdare gerek görmesi durumunda proje hesaplarının dökümünü Uygulayıcı Kuruluştan herhangi bir zamanda talep edebilir.

i) Projelere her türlü yeni alt proje ilavesi ya da alt proje çıkartılması Bakan onayına tabidir.

j) Asıl listelerde yer alan alt projelerden artan ödenek Başkan onayıyla öncelikle ilgili ilin yedek listesinde yer alan projelere ardından diğer illerin aynı proje dâhilindeki yedek projelerine ödenek olarak aktarılabilir. Bir ilde harcanamayacağı saptanan ödenekler, Bakan onayı alınarak proje asıl ve yedek listesine yeni alt proje eklenerek aktarılabilir.

k) İdare tarafından uygun görülen sebepler nedeniyle, yılı içerisinde tamamlanamayacak alt projelerin ödeneği protokol imzalanmış olması kaydıyla, Uygulayıcı Kuruluşun proje hesabına defaten blokeli olarak aktarılabilir.

l) Alt Projelerin uygulandığı tesis ve alanlarda ve/veya alt proje alanlarına giden ana yol güzergâhındaki uygun yerlere; alt proje bilgilerini içeren, alt projenin hangi kurum tarafından uygulandığı ve finansmanının İdare ve Bakanlık tarafından sağlandığını belirten, ölçüleri ve bilgileri İdare tarafından belirlenecek bilgilendirme tabelaları yer alacaktır. Bilgilendirme tabelaları yer teslimini takiben otuz (30) gün içerisinde alt proje sahasına yerleştirilecektir.

m) Alt Projelerde kullanılacak görsel, yazılı, basılı her türlü materyallerde İdare tarafından belirlenecek görünürlük rehberi esas alınacaktır.

Raporlama, İzleme ve Değerlendirme

MADDE 10

Projelerin izleme ve değerlendirilmesinde uyulacak hususlar şunlardır:

a) İdare tarafından gerekli görülen projelerde, Uygulayıcı Kuruluş, yatırım öncesi ve sonrasını yansıtan bir rapor hazırlayacak ve iki duruma ilişkin bilgi, belge ve fotoğraf gibi görseller kayıt altına alınarak İdareye iletilecektir.

b) Uygulayıcı Kuruluş tarafından üçer aylık dönemler itibarıyla her bir alt proje için yatırımların mevcut durumu, karşılaşılan sorunlar ve bir sonraki dönem için öngörülere ilişkin bilgileri içerecek İzleme Tablosu (EK II-2) doldurularak İdareye iletilecektir.

c) İdare, izleme raporları ve gerekli görürse saha ziyaretleri doğrultusunda değerlendirmeler yaparak yatırımların gecikmesi ya da tamamlanamama riskinin bulunduğu alt projelere ilişkin olarak erken uyarı raporları hazırlar ve Uygulayıcı Kuruluşa gönderir.

ç) Uygulayıcı Kuruluşlara tahsis edilen ödenek çerçevesinde yılı içerisinde tamamlanamayan ve bir sonraki yıla sarkan işlerin durumu, ödemeleri ve işin tamamlanacağı tahmini tarih “Bir Sonraki Yıla Sarkan İşler İzleme Tablosu” (EK II-3) doldurularak Uygulayıcı Kuruluş tarafından 2017 yılı Kasım ayı sonuna kadar * iletilir.

d) İdare, gerekli gördüğü durumlarda Uygulayıcı Kuruluştan ek bilgi talebinde bulunabilir.

e) İdare, alt proje uygulamalarının herhangi bir safhasında usulsüzlük veya uygunsuzluk tespit etmesi durumunda söz konusu usulsüzlük veya uygunsuzluğu Uygulayıcı Kuruluşun üst yöneticisine rapor eder. Soruşturma neticelenene kadar alt projeye ilişkin ödemeler askıya alınır.

f) Uygulayıcı Kuruluşun kusuru nedeniyle herhangi bir alt projenin tamamlanamaması ve yatırımın yarıda kalması durumunda alt projenin ödemeleri derhal durdurulur. Yapılacak inceleme ve soruşturma neticesinde yüklenicinin hak etmiş olduğu bütün ödemeler gerçekleştirilir ve varsa ortaya çıkan kamu zararı sorumlulardan 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulu Hakkında Kanun’a göre tazmin edilir.

g) Gerekli durumlarda, İdare alt proje izlemelerini Bölgesinde bulunan Kalkınma Ajanslarının personelleri vasıtasıyla gerçekleştirebilir. Bu hususa ilişkin detaylar İdare ile Kalkınma Ajansları arasında imzalanacak protokollerle belirlenir.

Denetim

MADDE 11

Alt Projelerin denetiminden Uygulayıcı Kuruluşun üst amiri sorumludur. İdare, gerekli gördüğü durumlarda Uygulayıcı Kuruluşun üst amirine durumu bildirerek alt projelere ilişkin soruşturma veya denetim yapılmasını talep edebilir

İstisna

MADDE 12

(1) İdare ile Uygulayıcı Kuruluş arasında protokolü 2016 yılı ve öncesinde imzalanan ve halen devam etmekte olan alt projelerin 2017 yılında aktarılan ödenek ile gerçekleştirilecek faaliyetlerinde işbu Usul ve Esasların 8 inci maddesindeki hükümler uygulanmaz..

(2) EK I’de yer alan proje özelinde yer alabilecek istisnalar bu madde kapsamında değerlendirilir.

(3) EK-I’de yer alan öncelik ve kriterlerde, ilgili İdareye has koşullar da tanımlanmıştır.

Kalkınma Ajansları ile Yürütülecek Ortak Destek Programları

MADDE 13

Kalkınma ajansları ile gerçekleştirilecek ortak destek programlarına münhasır hükümler şunlardır:

(1) Ortak Destek Programlarına ilişkin bu Usul ve Esaslarda düzenlenmeyen hususlar Kalkınma Ajansları Proje ve Faaliyet Destekleme Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde yürütülür.

(2) Ortak Destek Programı başvuru rehberlerini İdare ve Ajans birlikte hazırlar. Ortak Destek Programı uygulamalarında değerlendirme komitesi, yediyi geçmemek üzere; İdare temsilcileri arasından Başkan tarafından belirlenen azami 4 üye, ilgili kalkınma ajanslarından İdareye bildirilen azami 3 üyeden teşkil edilir. Komite, Başkan onayı ile görevlendirilir. Puan sıralamasına göre oluşmuş nihai değerlendirme listesi, Değerlendirme Komitesi tarafından Bakan onayına sunulmak üzere İdareye sunulur.

(3) Bakan onayından sonra asil ve yedek listedeki alt projeler Ajansların ve İdarenin internet sayfalarında ilan edilir.

(4) Destek programları için kullanılacak kaynak İdare tarafından ilgili kalkınma ajansına Başkan onayı ile aktarılır. Ajans; kaynağı, her türlü teknik, idari, mali ve hukuki sorumluluk kendisinde olmak üzere kullandırır.

(5) İdare tarafından gerekli görülen durumlarda, kalkınma ajansları tarafından uygulanacak alt projelerde, yatırım öncesi ve sonrasını yansıtan bir rapor Ajans tarafından hazırlanır ve görsellerle kayıt altına alınarak İdareye iletilir.

(6) Ajans tarafından üçer aylık dönemler itibarıyla her bir proj e için yatırımların mevcut durumu, karşılaşılan sorunlar ve bir sonraki dönem için öngörülere ilişkin bilgileri içerecek İzleme Tablosu (EK II-2) doldurularak İdareye iletilir.

(7) Usulsüzlük veya uygunsuzluklar ile uygulanan yaptırımlar veya işlemler olduğu takdirde İdareye bildirilir.

(8) Uygulayıcı Kuruluşlara tahsis edilen ödenek çerçevesinde yılı içerisinde tamamlanamayan ve bir sonraki yıla sarkan işlerin durumu, ödemeleri ve işin tamamlanacağı tahmini tarih (EK II-3) marifetiyle doldurularak Ajans tarafından her yıl Kasım ayı sonuna kadar İdare’ye iletilir.

(9) Bu Usul ve Esaslar kapsamında Ajansa aktarılan kaynak, 5449 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile Ajansın yılı bütçesi itibarıyla tabi olduğu limit hesaplamalarına dâhil edilmez.

Yürürlük

MADDE 14

İşbu Usul ve Esaslar, Bakan tarafından onaylandığı tarih itibarıyla yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15

İşbu Usul ve Esaslar, Bakan adına Başkan tarafından yürütülür.

Ekler