Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

Ekli “Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği”nin yürürlüğe konulmasına, 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Âfetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ve 29/5/2009 tarihli ve 5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun hükümleri ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 30 ila 54 üncü maddeleri gereğince karar verilmiştir.

Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; afet ve acil durumlara müdahalede ihtiyaç duyulacak kapasiteyi ulusal ve yerel düzeyde planlamak, bu kapasitenin olay bölgesine hızlı ve etkin bir şekilde ulaştırılmasını ve kullanılmasını sağlamak, müdahale hizmetlerini ve bu hizmetlerin koordinasyonundan sorumlu ana ve destek çözüm ortaklarının ve yerel düzeyde sorumlu birimlerin, görev ve sorumlulukları ile planlama esaslarını belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, afet ve acil durumlarda müdahale hizmetlerini yürütecek bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları, valilikler, kaymakamlıklar, özel ve özerk kuruluşlar, sivil toplum kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri, bunların görev ve sorumlulukları ile bunlar arasındaki işbirliği, koordinasyon ve karşılıklı yardımlaşmaya dair iş ve işlemleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Âfetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ve 29/5/2009 tarihli ve 5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun hükümleri ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 30 ila 54 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Acil durum: Toplumun tamamının veya belli kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan ve acil müdahaleyi gerektiren olayları ve bu olayların oluşturduğu kriz halini,

b) Acil yardım: Afet ve acil durum hallerinde; arama, kurtarma, tıbbi ilk yardım ve tedavi, defin, salgın hastalıkları önleme, yiyecek, içecek ve giyecek temini, acil banndırma, ısıtma, aydınlatma, ulaştırma, enkaz kaldırma, altyapıyı asgari seviyede çalışır hale getirme, akaryakıt ve benzeri acil hizmet ve ihtiyaçların karşılanması ve bu konularda yapılacak her türlü iş, işlem, tahsis, kiralama, satın alma, hibe, kamulaştırma ve benzeri faaliyetleri,

c) Acil yardım süresi: Afetin meydana gelmesi ile başlayıp, afetin sona ermesinden itibaren on beş gün devam eden ve gerektiğinde Başkanlıkça uzatılabilen acil yardımlar ile bununla ilgili harcamaların yapıldığı süreyi,

ç) AFAD gönüllüsü: Dayanışma ve yardımlaşma amacıyla kişisel çıkar gözetmeksizin ve hiçbir maddi beklentisi olmadan sadece topluma faydalı olmak arzusu ve kendi isteğiyle fiziksel gücünü, zamanını, bilgi birikimini, yeteneğini ve deneyimini kullanarak afet ve acil durum öncesinde, sırasında ve sonrasında toplum hizmeti çalışmalarına katkı sağlayan fiil ehliyetine sahip kişileri,

d) Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan, etkilenen toplumun baş etme kapasitesinin yeterli olmadığı doğa, teknoloji veya insan kaynaklı olayı,

e) Afet ve acil durum faaliyetleri ödeneği: 5902 sayılı Kanunun 23 üncü maddesine göre Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı bütçesinde yer alan ödeneği,

f) Afet ve Acil Durum Kurulu: Yaşanabilecek afet ve acil durumlara yönelik risk faktörlerini belirleyerek öncesinde yapılması gereken koruyucu ve önleyici faaliyetler ile afet ve acil durum sonrasında yapılması gereken çalışmalar hakkında öneriler sunmak ve kurumlara rehberlik yapmak, afet ve acil durumlara ilişkin politika ve öncelik tekliflerini belirlemek amacıyla, İçişleri Bakanının başkanlığında, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Tarım ve Orman Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının ilgili bakan yardımcıları ve Türkiye Kızılay Derneği ile Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü temsilcilerinden oluşan kurulu,

g) Afet ve acil durum müdahale hizmetleri: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının yapmış olduğu çalışmaların yanı sıra Türkiye Afet Müdahale Planı gereğince oluşturulan çalışma grupları tarafından yerine getirilen faaliyetleri,

ğ) Afet ve acil durum toplanma alanı: Afet ve acil durumlar sonrasında geçici barınma merkezleri hazır olana kadar geçecek süre içerisinde yaşanacak paniği önlemek ve sağlıklı bilgi alışverişini sağlamak amacıyla halkın tehlikeli bölgeden uzaklaşarak toplanabileceği güvenli alanları,

h) Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri: Afet ve acil durumlarda müdahalenin koordine edildiği, 24 saat esasına göre çalışan, kesintisiz ve güvenli bilgi işlem ve haberleşme sistemleri ile donatılan merkezleri,

ı) Afet Yönetim Merkezi: Türkiye Afet Müdahale Planına göre sorumluluğu bulunan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların bünyelerinde oluşturulan Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini,

i) Ana çözüm ortağı: Çalışma grubunun yürüteceği hizmetlere ilişkin koordinasyondan sorumlu olan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşları,

j) YDES: Başkanlıkça kurulan Afet Yönetim ve Karar Destek Sistemini,

k) Bakan: İçişleri Bakanını,

l) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,

m) Başkan: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanını,

n) Başkanlık: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını,

o) Başkanlık AFAD Merkezi: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini,

ö) Çalışma grubu: Afet ve acil durumlarda, ana çözüm ortağı ve destek çözüm ortaklarının yürüttükleri çalışmaların niteliğine göre oluşturulan grupları,

p) Destek çözüm ortağı: Çalışma gruplarında ana çözüm ortağı olarak görev alan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların koordinasyonunda, çalışmalarda görev alan paydaşları,

r) Destek iller: Ana çözüm ortaklarının illerde bulunan idari yapılanmalarına göre olay bölgesine destek vermekle yükümlü olacak diğer il gruplarını,

s) Ekip: Çalışma gruplarının görevlerini yerine getirmek amacıyla oluşturulmuş alt çalışma birimini,

ş) İkincil afet: Bir afetin etkisi veya tetiklemesiyle meydana gelen diğer afet ve acil durum hallerini,

t) İl AFAD Merkezi: İllerde kurulan İl Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini,

u) İlçe AFAD Merkezi: İlçelerde kurulan İlçe Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini,

ü) İyileştirme: Afet ve acil durum sebebiyle bozulan hayatın normalleştirilmesine yönelik faaliyetleri ve yeniden yapılanmayı,

v) KBRN olayı: Kimyasal, biyolojik, radyoaktif ve nükleer maddelerin kasten veya kazaen yayılmasıyla oluşan, insan ve çevre için zararlı ve tehlikeli durumlara yol açan olayı,

y) Medikal kurtarma: Afetlerde ve acil durumlarda, hasta ve yaralılara sağlık personeli tarafından olay yerinde başlatılan ve uygun sağlık tesisi veya ekiplerine teslim edilinceye kadar devam eden acil tıbbi müdahaleyi,

z) Müdahale: Afet ve acil durumlarda can ve mal kurtarma, sağlık, iaşe, ibate, güvenlik, mal ve çevre koruma, sosyal ve psikolojik destek hizmetlerinin verilmesine yönelik çalışmaları,

aa) Ön iyileştirme: Afet ve acil durum nedeniyle bozulan yaşam şartlarının normalleştirilmesine yönelik olayın meydana gelmesinden sonra başlayarak yapılacak kısa dönem iyileştirme faaliyetlerini,

bb) Servis: Müdahale organizasyonu içerisinde yer alan çalışma gruplarının bağlı olduğu ana yönetim birimlerini,

cc) TAMP: Türkiye Afet Müdahale Planını,

çç) Ulusal Afet Müdahale Sistemi: Türkiye Afet Müdahale Planı ile ulusal ve yerel düzey planların oluşturduğu sistemi,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Ulusal ve Yerel Düzeyde Planlama

Planlama

MADDE 5

(1) Afet ve acil durum müdahale hizmetleri; hazırlık, müdahale ve ön iyileştirme çalışmalarını kapsayacak şekilde planlanır.

(2) Planlamada; hizmetlerin tam ve eksiksiz olarak yapılması, hizmet bütünlüğünün korunması ve hizmetler arası etkileşimin dikkate alınması esastır.

(3) Planlama, hazırlık ve kapasite geliştirme çalışmaları, ulusal ve yerel düzeyde;

a) Muhtemel afet türlerine,

b) Afetlere müdahale çalışmalarında karşılaşılabilecek operasyon risklerine,

c) Yaşanabilecek en kötü şartlar dikkate alınarak oluşturulacak varsayımlara,

göre yapılır. Planlama çalışmalarında, gelişen teknoloji ile yaşanan afet ve acil durumlardan edinilen tecrübeler de dikkate alınır.

Türkiye Afet Müdahale Planı

MADDE 6

(1) Bakanlık tarafından, bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlarının katılımıyla afet ve acil durumlara ilişkin Türkiye Afet Müdahale Planı hazırlanır. TAMP afet öncesi, sırası ve sonrasına ait müdahale planlamasının temel prensiplerini içerir. TAMP’ta afet ve acil durumlardaki müdahale çalışmalarında görev alacak çalışma grupları ve koordinasyon birimlerine ait görev ve sorumluluklar tanımlanır. TAMP, Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe girer ve Resmî Gazete’de yayımlanır.

(2) TAMP kapsamında, ulusal ve yerel düzeyde müdahale organizasyon sistemi oluşturulur ve bu sistem;

a) Operasyon,

b) Bilgi planlama,

c) Lojistik ve bakım,

ç) Finans ve idari işler,

olmak üzere servisler şeklinde yapılandırılır. Servislerin altında, müdahale hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla çalışma grupları oluşturulur ve bu çalışma gruplarından sorumlu ana çözüm ve destek çözüm ortaklarının sorumlulukları ve görevleri TAMP’ta belirlenir. Ulusal düzey çalışma gruplarının koordinasyonundan, ana çözüm ortağı olan bakanlıklar ile kurum veya kuruluşlar sorumludur. Çalışma gruplarının ana çözüm ortakları, hizmetin yürütülmesinde yarar sağlayacak destek çözüm ortaklarını belirler.

(3) TAMP dikkate alınarak, ulusal ve yerel düzey çalışma grubu planları ve olay türü planları hazırlanır. Hangi afet türleri için olay türü planı hazırlanacağı, Afet ve Acil Durum Kurulu tarafından belirlenir.

Ulusal düzey çalışma grubu planları

MADDE 7

(1) Ulusal düzey çalışma grubu planları; ana çözüm ortağı bakanlıklar, kurum ve kuruluşlar ile destek çözüm ortakları tarafından Başkanlıkça belirlenecek formata uygun olarak hazırlanır. Ulusal düzey çalışma grubu planları, birbirleri arasındaki uyum ve standartların sağlanabilmesi için Başkanlık tarafından incelendikten sonra ana çözüm ortağının bağlı olduğu ilgili bakanın, bakanlığa bağlı olmayan kurum ve kuruluşlarda ise üst yönetici onayı ile yürürlüğe girer. Ulusal düzey çalışma grubu planları, ilgili çalışma grubu tarafından AYDES’e yüklenir.

(2) Ulusal düzey çalışma grubu planlarında, müdahale hizmetlerinde ihtiyaç duyulabilecek tüm kaynakların mevcut durumu, ülke düzeyinde tespit edilerek çalışma grupları tarafından AYDES’e yüklenir veya kaynak envanter sistemi olan kurumların AYDES standartlarına uygun olarak sunacakları web servisleri üzerinden entegrasyonu sağlanır.

İl ve ilçe afet müdahale planları ile İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu

MADDE 8

(1) İl afet müdahale planı; valinin başkanlığında, İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü koordinasyonunda, bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların taşra teşkilatları ve mahalli idarelerin katılımıyla, afet ve acil durumlara ilişkin ve TAMP’a uygun olarak hazırlanır. İl afet müdahale planında, müdahale çalışmalarında görev alacak çalışma grupları ve koordinasyon birimlerinin görev ve sorumlulukları tanımlanır.

(2) İl afet müdahale planı, birbirleri arasındaki uyum ve standartlara sağlanabilmesi için Başkanlık tarafından belirlenen formata uygun olarak hazırlanır ve valinin onayı ile yürürlüğe girer. İl afet müdahale planı, Afet ve Acil Durum Müdürlükleri tarafından AYDES’e yüklenir.

(3) İl afet müdahale planı kapsamında, yerel düzeyde müdahale organizasyon sistemi oluşturulur ve bu sistem;

a) Operasyon,

b) Bilgi planlama,

c) Lojistik ve bakım,

ç) Finans ve idari işler,

olmak üzere servisler şeklinde yapılandırılır. Servislerin altında müdahale hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla ulusal düzeyde teşekkül eden çalışma grupları ile entegre şekilde yerel düzey çalışma grupları oluşturulur ve bu çalışma gruplarından sorumlu ana çözüm ve destek çözüm ortaklarının sorumlulukları ve görevleri belirlenir. Yerel düzey çalışma grubunun koordinasyonundan, ulusal düzeyde görevlendirilen ana çözüm ortağı bakanlıklar ile kurum veya kuruluşun il düzeyindeki bağlı ya da ilgili birimi sorumludur.

(4) İlçe AFAD Merkezi kurulan ilçelerde, TAMP kapsamında; il afet müdahale planı ile uyumlu olacak şekilde kaymakamlıklarca, ilçede görev yapan ana ve destek çözüm ortakları birimleri dikkate alınarak ilçe afet müdahale planları hazırlanır ve İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünün uygun görüşü üzerine valinin onayı ile yürürlüğe girer.

(5) İl afet müdahale planı ile entegre olacak şekilde afet ve acil durumlarda uygulanmak üzere;

a) Yerel düzey çalışma grubu operasyon planı,

b) Yerel düzey olay türü planı,

hazırlanır.

(6) İl afet müdahale planının ve bu kapsamda hazırlanan beşinci fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen planların, hangi afet türlerini kapsayacak şekilde düzenleneceği İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenir. İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu, valinin başkanlığında il afet ve acil durum müdürü, belediye başkanı, il özel idaresi genel sekreteri, garnizon komutanı, çalışma gruplarından sorumlu il yöneticileri, mülki idari amirliğince belirlenecek bir muhtar ile sivil toplum kuruluşu temsilcisi ve ihtiyaç duyulan diğer il yöneticilerinden oluşur. İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu, normal zamanlarda yılda en az iki kez toplanır, afet ve acil durum hallerinde ise çağrı ve talimat beklemeksizin İl AFAD Merkezinde toplanır. Bu Kural, il kurtarma ve yardım komitesinin görevlerini de yerine getirir.

Yerel düzey çalışma grubu operasyon planları

MADDE 9

(1) Yerel düzey çalışma grubu operasyon planları; ana çözüm ortağı bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların taşra teşkilatındaki bağlı ve ilgili birimleri tarafından, destek çözüm ortaklarının katılımı da sağlanarak Başkanlıkça belirlenen formata uygun olarak hazırlanır ve İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulunun kararı ile yürürlüğe girer. Taşra teşkilatı olmayan ana çözüm ortağı bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların operasyon planları bağlı ve ilgili birimleri tarafından bir vali yardımcısının başkanlığında Başkanlık tarafından belirlenen formata uygun olarak hazırlanır. Gerekli görülmesi halinde bölge teşkilatı olan kurumların bölge müdürlüklerinden de destek alınır.

(2) Yerel düzey çalışma grubu operasyon planlarında, afetlerde ihtiyaç duyulabilecek tüm kaynakların mevcut durumu il düzeyinde tespit edilir. Çalışma grupları tarafından AYDES’e yüklenir veya kaynak envanter sistemi olan kurumların AYDES standartlarına uygun olarak sunacakları web servisleri üzerinden entegrasyonu sağlanır.

(3) Yerel düzey çalışma grubu operasyon planlarında, müdahale çalışmalarında görevlendirilecek personel, ekipman, araç, gereç gibi kaynakları kapsayan envanterler yer alır. Bu envanterler oluşturulurken destek illerden temin edilebilecek kaynaklar da ayrı bir cetvelde gösterilir.

(4) İlgili çalışma grupları tarafından; Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezinin mobil olarak oluşturulabileceği alan, çalışma gruplarının konuşlanma alanları, hizmetlerin verileceği alanlar, afet ve acil durum toplanma alanları, çadır kent alanları, konteyner kent alanları, geçici barınmaya uygun kamu binaları ve spor tesisleri, toplu konut alanları, yardım ve çadır depolama ve dağıtım alanları, heliport alanları, garaj alanları ve mobil aşevi yerleri, alternatif hasta bakım alanları, soğuk hava depoları, geçici morg alanları, toplu mezarlık alanları, telef olan hayvanlar için toplu gömü alanları, enkaz döküm alanları ile ihtiyaç duyulacak diğer alanlar tespit edilir ve kapasiteleri ile birlikte koordinatlı olarak AYDES’e ve ilgili haritalara işlenir.

Kamu ve özel sektöre ait işyerlerinde acil durum planları

MADDE 10

(1) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektöre ait bina, tesis ve işyerleri için acil durum planları, 18/6/2013 tarihli ve 28681 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde hazırlanır.

Medya iletişimi

MADDE 11

(1) Afet ve acil durumlarda medya ve halkla ilişkilerin sağlıklı yürütülmesini sağlamak amacıyla; ulusal düzeyde Bakanlık, Başkanlık ve İletişim Başkanlığı tarafından, yerel düzeyde valiliklerde yer alan il basın ve halkla ilişkiler müdürlüğü tarafından, afet iletişim grubu planı hazırlanır. Hazırlanan plan çerçevesinde;

a) Bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların basın ve halkla ilişkiler müşavirlikleri,

b) Valiliklerin ilgili büroları,

afet iletişim grubuyla koordineli olarak çalışır.

Planların güncellenmesi

MADDE 12

(1) Afet ve acil durumlara ilişkin yapılacak ulusal ve yerel düzey planları ve eklerinde yer alan personel, malzeme, araç, gereç gibi ihtiyaçlar belirli aralıklarla takip edilir. Planda eksiklik veya değişiklikler meydana geldiğinde planlar ve ekleri, planı hazırlayanlar tarafından güncellenir. Plan değişiklikleri ile plan üzerinde etkisi olan eklerdeki değişiklikler, planı onaylama yetkisi olan makam tarafından onaylanır. Plan üzerinde etkisi olmayan ekler ise planı hazırlayan kurumun en üst yöneticisi tarafından onaylanır. Onaylanan planlar çalışma grupları tarafından AYDES’e yüklenir, destek çözüm ortağı olan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlara gönderilir.

(2) Tüm kurum ve kuruluşlar, afet müdahale organizasyon sistemi ile ilgili düzenli veri girişini ve güncellemesini yapar ve Başkanlık tarafından oluşturulan AYDES’e yükler.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri, Çalışma Grupları ve Hazırlık Çalışmaları

Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri

MADDE 13

(1) Afet ve acil durum hizmetlerinin yürütülmesi için;

a) TAMP’a göre sorumluluğu bulunan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlarca bünyelerinde Afet Yönetim Merkezi,

b) Valiliklerce bünyelerinde İl AFAD Merkezi,

c) Valiliklerce gerekli görülmesi halinde ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde İlçe AFAD Merkezi,

kurulur. Afet ve acil durumlarda müdahalenin koordine edildiği bu merkezlerin, 7 gün 24 saat kesintisiz çalışması, güvenli bilgi işlem ve haberleşme sistemleri ile donatılması sağlanır. Bu merkezlerde yapılan tüm çalışmalar, düzenli olarak Başkanlık AFAD Merkezine bildirilir.

(2) Ulusal düzeyde çalışma grubu sorumlusu olan kurum ve kuruluşlarda da Afet Yönetim Merkezleri oluşturulur. İhtiyaç duyulması halinde destek çözüm ortağı olan bakanlıklar da kendi bünyelerinde Afet Yönetim Merkezleri oluşturur. Merkezin yöneticisi; bakanlıklarda görevlendirilecek bir bakan yardımcısı veya görevlendireceği üst yönetici, diğer kurum ve kuruluşlarda üst yöneticinin görevlendireceği kurumu adına karar almaya yetkili bir yöneticidir.

(3) Afet Yönetim Merkezleri altında çalışma grupları yer alır. Her çalışma grubuna bir yönetici görevlendirilir. Bu yöneticiye bağlı olarak;

a) Çalışma grubu sekretaryası,

b) Koordinasyon ekipleri,

c) Saha destek ekipleri,

oluşturulur.

(4) Koordinasyon ekipleri; bakanlıkların Afet Yönetim Merkezinde, çalışma grubunun ana çözüm ortağı ve destek çözüm ortaklarının katılımı ile oluşturulan ve süreci yönetecek idari ekiplerdir. Koordinasyon ekipleri, çalışma grubunun planladığı çalışmaların afet anında hayata geçirilmesini sağlar.

(5) Saha destek ekipleri; çalışma grubunu oluşturan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların merkez ve taşra teşkilatlarından afet bölgesine giderek destek olacak uzman personelden oluşan ekiplerdir. Saha destek ekipleri görev alacakları alanda düzenli olarak eğitime tabi tutulur.

(6) Koordinasyon ekipleri, afet haberi ile birlikte saha destek ekiplerinin ve ekipmanlarının ivedilikle afet bölgesine intikallerini sağlar.

Ulusal düzeyde afet ve acil durum hazırlık çalışmaları

MADDE 14

(1) Afet ve acil durumlara müdahale ile sorumlu bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlar, Başkanlıkla koordineli olarak afet ve acil durum hazırlıklarını eksiksiz bir şekilde yapar, yeterli sayıda personeli görevlendirir, eğitir ve hazır halde bulundurur.

(2) Ulusal düzeyde servislerin yönetimi ve koordinasyonu, Bakan veya yetkilendireceği Bakan Yardımcısı tarafından gerçekleştirilir.

(3) Afet ve acil durum hazırlıkları; bakanlıklarda görevli bir bakan yardımcısı veya görevlendireceği üst yönetici, diğer kurum ve kuruluşlarda ise karar almaya yetkili olarak görevlendirilecek üst yönetici tarafından, Başkanlıkla koordinasyon halinde tüm imkanlar dikkate alınarak yapılır.

(4) Bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların, afet ve acil durum hallerine yönelik personel, araç, ekipman ve malzeme gibi konularda kapasite geliştirmeleri esastır. İhtiyaç duyulacak kapasite geliştirme çalışmalarında, en fazla can, mal ve ekonomik zararlara neden olabilecek afete göre ulusal düzeyde hazırlanan senaryolar dikkate alınır.

(5) Başkanlık, sorumlu bakanlık ile kurum ve kuruluşlar; gerektiğinde özel sektörle gerekirse Dışişleri Bakanlığı aracılığı ile diğer ülkelerle yeni tedarik zinciri oluşturmak ve hizmet alımı gerçekleştirmek üzere uyuyan sözleşme yapabilir.

(6) Halkın can ve mal güvenliğini ilgilendiren düşman hava saldırıları, KBRN tehdit ve tehlikeleri, afet ve acil durumlar, genel hayatı etkileyen kazalar gibi her türlü olaya ilişkin erken uyarı haberi üreten kurum ve kuruluşlar; ürettikleri kıymetlendirilmiş erken uyan haberlerini Başkanlığa, ilgili bakanlıklara ve valiliğe ya da kaymakamlığa derhal bildirir.

(7) Afet ve acil durumlara yönelik coğrafi bilgi, uzaktan algılama ve karar destek sistemlerinin kurulması veya kurdurulması ve etkin bir şekilde kullanılması ile ilgili çalışmalar, Başkanlıkça yürütülür. Tüm kurum ve kuruluşlar, afet ve acil durumlar için gerekli olan kendi çalışma alanlarına ilişkin verileri, Başkanlığın belirleyeceği formada Başkanlığa gönderir.

Yerel düzeyde afet ve acil durum hazırlık çalışmaları

MADDE 15

(1) Yerel düzeyde afet ve acil durum hazırlıkları illerde valilerin, ilçelerde kaymakamların koordinasyonunda tüm kurum ve kuruluşların desteği ile yapılır.

(2) Yerel düzeyde, İl AFAD Merkezi altında çalışma grupları oluşturulur. Çalışma grubu yöneticisi; ana çözüm ortağı bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların taşra teşkilatlarının üst yöneticisidir. Ana çözüm ortağı bakanlıklar ile kurum kuruluşun taşra teşkilatında afet ve acil durumlar konusunda sorumlu bir birim bulunmadığı durumlarda çalışma grubu yöneticisi, ilgili bakanlık ile kurum ve kuruluşun taşra teşkilatındaki üst yöneticileri arasından vali tarafından görevlendirilir. Çalışma grubu yöneticilerine bağlı olarak;

a) Çalışma grubu sekretaryası,

b) Operasyon ekipleri,

c) Lojistik ekipleri,

oluşturulur. Ekiplerin, görev alacakları alanda düzenli eğitimlerle her daim hazır olmaları esastır. Çalışma grubu yöneticisinin görevi, afet ve acil durumların her aşamasına çalışma grubunu hazırlamak, müdahale çalışmalarını başlatmak ve yürütmektir.

(3) Yerel düzeyde servislerin yönetimi ve koordinasyonu, ilde bulunan mülki idare amirleri arasından vali tarafından belirlenen veya Bakanlık tarafından afet sonrasında belirlenecek mülki idare amirleri tarafından gerçekleştirilir.

(4) Sorumluluk alanlarına göre büyükşehir belediyeleri, belediyeler, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları ile il özel idareleri tarafından;

a) Afet barınma grubunca oluşturulan kriterler,

b) Afet ve acil durum tehlikeleri,

dikkate alınarak yeterli büyüklükte geçici barınma alanları belirlenir ve bu yerlerin altyapısı hazır hale getirilir. Geçici barınma alanı olarak belirlenen yerler, hiçbir şekilde başka amaçla kullanılamaz.

(5) İlgili belediyeler tarafından, Başkanlık koordinesinde afet tahliye ve yerleştirme planlama grubunca oluşturulan kriterler dikkate alınarak afet ve acil durum toplanma alanları tespit edilir. Afet ve acil durum toplanma alanı olarak belirlenen yerler, toplanma alanı vasfını kaybedecek şekilde farklı bir amaçla kullanılamaz. Afet ve acil durum toplanma alanlarının vatandaşlara duyurulması için binalara afiş ve ilan panolarına duyuru asılması ve toplanma alanlarına tabela yerleştirilmesi belediyeler tarafından sağlanır.

(6) Afetlerde, geçici barınma alanı ve afet ve acil durum toplanma alanı olarak kullanılabilecek mevcut pazaryeri, park, bahçe ve yeşil alanların altyapıları, belediyeler tarafından, kullanılabilir hale dönüştürülür.

(7) Belirlenen afet ve acil durum toplanma alanlarında Belediye tarafından değişiklik yapılması istenildiğinde; valilik, İl Jandarma Komutanlığı ve İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğüne bilgi verilerek, muadilinin belirlenmesi ve il valiliğinden uygun görüş alınması suretiyle bu alanlarda değişiklik yapılabilir.

(8) Sorumluluk alanlarına göre büyükşehir belediyeleri, belediyeler, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıkları ve il özel idareleri tarafından; afet ve acil durumlar göz önünde bulundurularak ihtiyaç duyulabilecek yapı stoğu envanteri, güncel cadde ve sokak isimleri, toplu kullanım alanları gibi her türlü veri, Başkanlığın kullanımına açık olacak şekilde düzenlenebilir ortamda güncel hali ile tutulur.

(9) İl ve/veya ilçede ilgili birimlerce yapılacak, ihtiyaç duyulacak kapasite geliştirme çalışmalarında en fazla can, mal ve ekonomik zararlara neden olabilecek afete göre yerel düzeyde hazırlanan senaryolar dikkate alınır.

(10) Organize sanayi bölgeleri nezdinde, öncelikle insan kaynaklı kazalarda müdahalede görevli olmak üzere, afetlerde destek arama kurtarma personeli olarak da çalışabilecek personelden oluşan, standartlara uygun yeterli alet ve ekipmanla donatılmış arama kurtarma ekipleri kurulur. Başkanlıkla koordinasyon halinde bu ekiplerin eğitim almaları sağlanır.

(11) Olmuş veya olması muhtemel afet ve acil durumlarda, vali ve/veya kaymakamların talimatı ile can ve mal emniyeti açısından tehlikeli yerlerde yaşayanlar, geçici olarak tahliye edilir. Tahliye edileceklerin sevk, iskân, beslenme, sıhhi bakım ve yerlerine iade masrafları ile üretici hale getirilmeleri için gereken harcamalar 6/3/2011 tarihli ve 27866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Afet ve Acil Durum Harcamaları Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.

(12) Düşman saldırıları, KBRN tehdit ve tehlikeleri ile afet ve acil durumlara ilişkin ulusal düzeyde; erken uyarı, haber alma ve yayma, ikaz ve alarm sistemleri ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte Başkanlık tarafından kurulur.

Bölge merkezleri ve bölgesel işbirliği

MADDE 16

(1) Başkanlık tarafından ülke genelinde, bölgesel olarak planlama, işbirliği ve yardımlaşma, lojistik kapasitesi oluşturma, eğitim çalışmaları ve tatbikatlar düzenleme amacıyla birden fazla ili kapsayan bölgeler oluşturulur.

(2) Bölge merkezleri, Afet ve Acil Durum Arama Kurtarma Birlik Müdürlüklerinin bulunduğu illerdir. Bu illerin İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri, bölge koordinatörü olarak görev yapar.

(3) Başkanlık tarafından; afet riskleri dikkate alınarak ülke genelinde lojistik üsler, bölge lojistik depoları, il merkezlerinde ve riskli ilçelerde cep depolar kurulur veya kurdurulur.

(4) Afet öncesi bölgesel düzeyde; hazırlık, planlama, bilgi paylaşımı, ortak eğitim, tatbikat ve karşılıklı yardımlaşma çalışmaları için bölge merkezi olan il koordinasyonunda, yılda en az bir defa olmak üzere bölge kapsamında bulunan bir ilde; valilerin, ana çözüm ortağı kurum ve kuruluş temsilcilerinin, büyükşehir belediye başkanlarının, il belediye başkanlarının, üniversiteler, kalkınma ajansları, sivil toplum kuruluşları, uygun görülen diğer kurum ve kuruluş temsilcilerinin katılımıyla düzenli istişare toplantıları yapılır. Alınan kararlar ilgililerince uygulanır. Başkanlığa bilgi verilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Afet ve Acil Durumda Müdahale Hizmetleri

Afet ve acil durum hali

MADDE 17

(1) Afet ve acil durum hallerinde hem ulusal hem de yerel düzeyde hazırlanan planlar çerçevesinde hareket edilir. Afet ve acil durum hallerinde düzenli ve sürekli raporlama yapılması esastır. Tüm çalışmalar Başkanlık ile iletişim halinde yürütülür.

(2) Afet Yönetim Merkezi yöneticileri ve teşkil edilen koordinasyon ekipleri, afet haberi ile birlikte ivedilikle görevli oldukları Afet Yönetim Merkezinde toplanır ve çalışmalarını Başkanlık AFAD Merkezi ile iletişim halinde yürütür.

(3) Saha destek ekipleri afet haberini alır almaz ivedilikle intikal noktalarında toplanır. Saha destek ekipmanlarının afet bölgesine ulaştırılması için önceden belirlenen sorumlu kişi ve birimler, afet haberi ile birlikte ivedilikle harekete geçer. Olay bölgesine görevlendirilen saha destek, operasyon, lojistik ekipleri ve alt ekipleri en az 72 saat kendini idame ettirecek şekilde personel, araç, gereç, barınma, beslenme, hijyen malzemesi gibi lojistik ihtiyaçlarını karşılayabilecek şekilde kurulur.

(4) Afet ve acil durum hallerinde; yerel düzey çalışma grubu yöneticileri ve İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu üyeleri herhangi bir talimat beklemeksizin ivedilikle İl AFAD Merkezinde valinin başkanlığında toplanır ve il afet müdahale planı ile operasyon planları çerçevesinde müdahale hizmetlerinin yürütülmesi sağlanır.

(5) Çalışma grupları, her türlü afet ve acil durum sırasında herhangi bir talimat beklemeksizin çalışmalarına başlamak üzere daha önceden belirlenen veya çalışma grubu için AFAD Merkezi bünyesinde oluşturulan çalışma alanında, ekipleriyle birlikte yerlerini alır. Müdahale hizmetlerinin, çalışma grubunun planları çerçevesinde yürütülmesi esastır.

(6) Güvenlik ve asayiş durumları dışında kalan diğer tüm afet ve acil durum hallerinde kurum ve kuruluşlar; yetkili oldukları konularda, TAMP kapsamında sorumlu oldukları ilgili çalışma gruplarıyla birlikte Başkanlık AFAD Merkezi koordinasyonunda etkin bir şekilde müdahaleyi sağlar.

Acil yardımlarda ihtiyaç duyulan kaynaklar

MADDE 18

(1) Acil yardımlar için ihtiyaç duyulan kaynaklar, öncelikle yerel olanaklar ile sağlanır. Yerel kaynakların yetersiz olması durumunda valiliğin talebi üzerine veya gerektiğinde re’sen Başkanlık bütçesinin afet ve acil durum faaliyetleri ödeneğinden valilikler adına açılacak afet ve acil durum hesaplarına kaynak aktarımı yapılır. Afet ve acil durum hesabından yapılacak harcamalarda, Afet ve Acil Durum Harcamaları Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

(2) Etkin ve zamanında müdahale amacıyla Başkanlığın talebi üzerine; askeri kargo uçakları ve helikopterleri dahil olmak üzere tüm kurum ve kuruluşların hava, deniz ve kara araçları ve diğer yardımcı alet ve ekipmanları, herhangi bir gecikmeye mahal verilmeksizin görevlendirilir.

(3) Başkanlık, kamu kurum ve kuruluşlarının müdahale kapasitesini gerekli dikkat ve özeni göstererek kullanmakla sorumludur. Tüm resmi ve özel kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişiler; kendilerinden istenecek veya yükümlülük konulacak her türlü taşıt, araç ve sürücülerini, makine, alet ve edevatı, arazi, arsa, bina, tesis, yiyecek, ilaç ve tıbbi malzeme ile halkın ihtiyacı olan diğer maddeleri, karşılığı rayiç bedel üzerinden sonradan ödenmek şartıyla ilgili mevzuat hükümlerine göre vermekle yükümlüdür. Ancak hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınır ve taşınmazlar ilgili kamu idarelerince duruma göre geçici veya sürekli olarak Başkanlığa bedelsiz olarak öncelikle tahsis veya gerekmesi halinde devir edilir.

Müdahale hizmetlerinde kayıt

MADDE 19

(1) Müdahale çalışmalarındaki tüm faaliyetler ve kullanılan tüm kaynaklar için kayıt tutulması esastır.

(2) Afetler sonrası, kaynak israfının önlenmesi amacıyla afet bölgesinde yapılan tüm çalışmalar gözden geçirilerek satın alınan, bağış olarak gelen tüm taşınır ve taşınmazların kayda alınması, kullanıma verilmesi ve tasfiye işlemleri, ilgili mevzuatı çerçevesinde yapılır.

Müdahale çalışmalarının sonlandırılması

MADDE 20

(1) Müdahale çalışmalarının sonlandırılması ve afet bölgesinde görevlendirilen ekiplerin ilden ayrılışları, Başkanlığın uygun görüşü alınarak il valileri tarafından kararlaştırılır.

(2) Müdahale çalışmaları sonrası, yaşanan sıkıntılar ve çözümleri ile tecrübe analizini içeren raporlar ilgili çalışma gruplarınca hazırlanır ve Başkanlığa iletilir. Tecrübe analizleri afet bilgi yönetimi, izleme ve değerlendirme grubu tarafından, AYDES’e aktarılır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Koordinasyon Birimleri, İş Bölümü ile Görev ve Sorumluluklar

Koordinasyon birimleri

MADDE 2

(1) Ulusal düzeyde koordinasyon birimleri şunlardır:

a) Afet ve Acil Durum Kurulu.

b) Başkanlık AFAD Merkezi.

c) Bakanlıkların ve diğer kurum ve kuruluşların Afet Yönetim Merkezleri.

(2) Yerel düzeyde koordinasyon birimleri şunlardır:

a) İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulu.

b) İl AFAD Merkezi.

c) İlçe AFAD Merkezi.

Afet ve acil durumlara müdahalede işbölümü

MADDE 22

(1) Afet ve acil durumlarla ilgili afet ve acil durum öncesi hazırlık, afet ve acil durum sırasında müdahale ile afet ve acil durum sonrası ön iyileştirme çalışmaları çerçevesinde;

a) Haberleşme, ulaştırma altyapısı, nakliye, teknik destek ve ikmal hizmetleri için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı,

b) Tahliye ve yerleştirme, planlama, güvenlik ve trafik hizmetleri için İçişleri Bakanlığı,

c) Sağlık hizmetleri için Sağlık Bakanlığı,

ç) Hasar tespit, altyapı, enkaz kaldırma, yangın, kimliklendirme ve defin hizmetleri için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı,

d) Psiko-sosyal destek, ayni bağış, depo yönetimi ve dağıtım hizmetleri için Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı,

e) Tarım, orman, gıda, su ve hayvancılık hizmetleri için Tarım ve Orman Bakanlığı,

f) Zarar tespit hizmetleri için Hazine ve Maliye Bakanlığı,

g) Enerji hizmetleri için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı,

ğ) Beslenme hizmetleri için Türkiye Kızılay Derneği,

h) Barınma, arama ve kurtarma, KBRN, bilgi yönetimi, değerlendirme ve izleme, uluslararası destek ve işbirliği, finans ve kaynak yönetimi, ulusal ve uluslararası nakdi bağış hizmetleri için Başkanlık,

ı) İletişim hizmetleri için İletişim Başkanlığı ve Bakanlık,

tarafından ulusal düzeyde hazırlık yapılır.

Başkanlığın görev ve sorumlulukları

MADDE 23

(1) Başkanlık; barınma, arama ve kurtarma, bilgi yönetimi, değerlendirme ve izleme, uluslararası destek ve işbirliği, finans ve kaynak yönetimi, ulusal ve uluslararası nakdi bağış hizmetlerinden ulusal düzeyde sorumludur.

(2) Başkanlık, ulusal düzeyde afet ve acil durumlara etkin müdahaleyi; tüm bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları ile Türkiye Kızılay Derneği başta olmak üzere tüm sivil toplum kuruluşlarını, üniversiteleri, yardıma gelen yabancı kuruluşları ve gönüllü birlikleri koordine ederek sağlar, işbölümü yapar ve yapılan çalışmaları denetler.

(3) Başkanlık sorumlu olduğu çalışma gruplarında ulusal düzeyde hazırlık yapar, yaptırır, kapasite oluşturur ve afet anında bu kapasiteyi, gerektiğinde diğer sorumlu birimlerle birlikte afet bölgesine ulaştırır.

(4) Başkanlık, afet sonrası gelen bilgiler doğrultusunda yerel, bölgesel ve ulusal kapasiteye göre hangi seviye ve kapasitede müdahalenin yeterli olacağını da dikkate alarak müdahaleyi koordine eder.

(5) Başkanlık;

a) Afet ve acil durumlara müdahalede uygulanacak planların hazırlanmasıyla ilgili formatların oluşturulmasından, afet anında planların uygulanmasını takip etmekten ve afet sonrası çalışma gruplarından gelen geri bildirimlere göre planların geliştirilmesinden,

b) Başkanlık AFAD Merkezini 7 gün 24 saat esasına göre çalıştırmaktan,

c) Gerektiğinde Afet ve Acil Durum Kurulunu toplantıya çağırmaktan,

ç) Afet ve acil durumlarda bakanlıklar, kurum ve kuruluşlar, valilikler, özel ve özerk kuruluşlar, sivil toplum kuruluşları ve gerçek kişilerin yürütecekleri faaliyetlerin koordinasyonunu sağlamaktan,

d) Afet ve acil durumlarda müdahale uygulamalarını takip etmekten, Başkanlık AFAD Merkezi ile Afet Yönetim Merkezleri ve İl AFAD Merkezleri arasındaki koordinasyon ve işbirliğini sağlamaktan,

e) Ulusal ve uluslararası insani yardım ve müdahale faaliyetlerini koordine etmekten,

f) Afet ve acil durumlarda, görevleri kapsamında yürütülen faaliyetler ve bu faaliyetlerin sonuçları hakkında kamuoyunu bilgilendirmekten,

g) Diğer devletlerin ve uluslararası kuruluşların ilgili organlarıyla koordinasyon ve işbirliği sağlamaktan,

ğ) Yurt içinde ve yurt dışında meydana gelen afet ve acil durumlarla ilgili bilgileri toplamak, değerlendirmek ve gerektiğinde ilgili makamlara iletmekten,

h) Afet ve acil durum bölgesindeki ihtiyaca göre 5902 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi çerçevesinde kullanılan özel hesaptan ilgili özel hesaplara aktarma yapmaktan,

ı) İhtiyaç halinde olay bölgesinde valiye destek ve danışman olarak görev yapacak üst düzey bir Başkanlık yetkilisi ile çalışma gruplarına destek ve danışmanlık yapmak üzere saha destek personelini görevlendirmekten,

i) Yapılacak yurt içi ve yurt dışı bağışlar için bankalarda yardım hesapları açtırmak ve bu konuda gerekli koordinasyonu sağlamaktan,

j) Afetin ve acil durumun gelişimini, etki sahasını, sonuçlarını, sınırlarını ve genişlemesini önleyici tedbirleri belirlemek ve ilgili yerlere duyurmaktan,

k) Ulusal afet müdahale sistemi ile ilgili olarak ortak bilişim altyapısı oluşturmaktan,

sorumludur.

Genel görev ve sorumluluklar

MADDE 24

(1) Bakanlık, Başkanlık, diğer bakanlıklar ile kurum ve kuruluşların; ana çözüm ortağı ve/veya destek çözüm ortağı olduğu çalışma grupları ile bu Yönetmelik kapsamındaki görev ve sorumlulukları TAMP’ta belirlenir. Bakanlık, Başkanlık, diğer bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlar, bu madde ile 25 inci maddede belirtilen görev ve sorumlulukların yanı sıra TAMP’ta belirlenen görev ve sorumlulukları da yerine getirmekle yükümlüdür.

(2) Tüm bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlar; afet ve acil durum hizmetlerine ilişkin Başkanlığın koordinasyonunda yapılacak her türlü çalışmada valiliklerde kurulan İl AFAD Merkezlerine ivedilikle destek olmakla, afet ve acil durum hallerine yönelik hazırlık, planlama ve kapasite geliştirme çalışmaları yapmakla, ülke düzeyinde kaynakları tespit etmekle, afetlerde görevlendireceği personeli eğitmek ve sürekliliğini sağlamakla yükümlüdür.

(3) Ana çözüm ortakları ve destek çözüm ortakları, TAMP kapsamında sorumlu/görevli oldukları çalışma grupları için belirlenen görevleri yerine getirmekten ayrı ayrı sorumludur.

(4) Ana çözüm ortağı olan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlar; Afet Yönetim Merkezlerini kurmak ve çalışmaların 7 gün 24 saat esasına göre yürütülmesini sağlamaktan sorumludur. Ana çözüm ortakları; afet ve acil durumlarda müdahalenin etkin ve koordineli bir şekilde yürütülebilmesi için hem sorumlu oldukları çalışma grubunun destek çözüm ortaklarıyla hem de diğer çalışma gruplarıyla belirli aralıklarda toplantılar yapar.

(5) Destek çözüm ortağı olan bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlar; personel, araç, alet, ekipman desteği sağlamak ve gerekli görüldüğü takdirde kendi bünyelerinde Afet Yönetim Merkezi kurmak ve çalıştırmakla sorumludur. Destek çözüm ortakları; afet ve acil durumlarla ilgili afet ve acil durum öncesi hazırlık, afet ve acil durum sırasında müdahale ve afet ve acil durum sonrası iyileştirme çalışmalarını ana çözüm ortaklarının koordinasyonunda yürütür.

(6) Kurum ve kuruluşlar, afet ve acil durum hallerinde görev ve sorumluluk alanlarıyla ilgili hizmetlerin aksamaması için gerekli tedbirleri alır.

(7) Haberleşme aracı ve ulaştırma imkanları bulunan sivil ve askeri tüm kurum ve kuruluşlar, afet ve acil durumlarla ilgili haber ve gelişmeleri, İl ve İlçe AFAD Merkezlerine derhal bildirir. Tüm sivil ve askeri haberleşme birimleri; afetin meydana gelmesini müteakip acil yardım süresince yardım taleplerini karşılamak için gerçekleştirilecek haberleşmeyi öncelikle ve bedelsiz olarak ilgililere sağlamakla sorumludur.

(8) Bütün resmi, özel radyo ve televizyon kuruluşları ile yazılı basın, internet medyası afet ve acil durum hallerinde vatandaşların doğru bilgilendirilmesini sağlamak üzere gerekli hassasiyet ve özeni göstermekten sorumludur. Bu kapsamda, kamuoyunun bilgilendirilmesi ile afet ve acil durum halinin duyurulması, ulusal düzeyde afet iletişim grubu koordinasyonunda Başkanlık tarafından, yerel düzeyde valiler tarafından yapılır.

(9) Haberleşme alanında faaliyetleri bulunan tüm kamu, özel kurum ve kuruluşlar, müdahale süresince yardım talepleri için yapılacak telgraf, telefon, telsiz, faks ve benzeri iletişim taleplerini ücretsiz kabul eder ve ilgililere ulaştırır.

(10) Afet ve acil durumlar dolayısıyla hizmete girecek geçici barınma merkezlerine içme suyu getirilmesi, kanalizasyon, bağlantı yolları ve elektrik tesisleri yapılması, bu yeri tehdit eden dere ve sel yataklarının ıslahı gibi işler, Başkanlık ve valinin talebi üzerine ilgili bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlarca öncelikle yapılır.

(11) Tüm bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlar kendi hizmet binalarının acil durum planlamasını yapmaktan sorumludur.

(12) İlgili kurum ve kuruluşlar, ikincil afetlere sebep olabilecek elektrik, doğalgaz, temiz su ve atık su sistemleri ile diğer ikincil afet riskleri için gerekli acil önlemleri almak zorundadır.

Ana ve destek çözüm ortaklarının görev ve sorumlulukları

MADDE 25

(1) Bakanlık; afet tahliye ve yerleştirme planlama grubu, afet güvenlik ve trafik grubu ile afet iletişim grubu ana çözüm ortağıdır. Bakanlık, ana çözüm ortağı olduğu grupların görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Afet ve acil durum öncesi, sırası ve sonrasında yapılacak tahliyenin planlanmasına, uygulanmasına ve yerleştirme işlemlerinin yapılmasına,

b) Afet ve acil durumlarda trafik düzeni ve güvenliğin sağlanmasına,

c) Afet ve acil durumlarda İletişim Başkanlığı ile birlikte medya ve halkla ilişkilerin yürütülmesine,

yönelik koordinasyondan sorumludur.

(2) Başkanlık; afet arama kurtarma grubu, afet barınma grubu, afet bilgi yönetimi, değerlendirme ve izleme grubu, afet uluslararası destek ve işbirliği grubu, afet finans ve kaynak yönetimi grubu ve afet ulusal ve uluslararası nakdi bağış grubu ana çözüm ortağıdır. Başkanlık, ana çözüm ortağı olduğu grupların görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Afet bölgesinde afetzedelerin acil ve geçici barınmalarına,

b) Afet ve acil durumlara ilişkin her tür bilginin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasına,

c) Müdahale çalışmalarında elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi, izlenmesi ve bilgilerin ilgili birimlere iletilmesine,

ç) Tüm çalışma gruplarınca barınma hizmetlerine lojistik destek sağlanmasına,

d) Uluslararası ölçekte ülkemize gönderilen malzeme, personel gibi desteklere,

e) Afet ve acil durumlarda çalışacak ilave personel, teknik uzman, malzeme ve ekipman temini ve izlenmesine,

f) İhtiyaç duyulacak kaynakları acil yardım harcamaları kapsamında satın alma ve kiralama hizmetleri ile muhasebe, bütçe ve mali raporlama hizmetlerine,

g) Ulusal ve uluslararası nakdi bağış hizmetlerine,

ğ) Arama kurtarma faaliyetleri ve KBRN olayları ile ilgili müdahale ve çalışmaların yürütülmesine,

yönelik koordinasyondan sorumludur. Yerel düzeyde bu hizmetler İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri eliyle yürütülür.

(3) Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı; afet psiko-sosyal destek grubu ile afet ayni bağış depo yönetimi ve dağıtım grubu ana çözüm ortağıdır. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ana çözüm ortağı olduğu grupların görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Afet bölgesinde afetzedelerin ve afet çalışanlarının psiko-sosyal destek hizmetlerinin sağlanmasından,

b) Afetzedelere yapılan ayni bağışların depo hizmetleri ve dağıtımına yönelik koordinasyondan,

sorumludur.

(4) Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı; afet enkaz kaldırma grubu, afet alt yapı grubu, afet hasar tespit grubu, afet yangın grubu ile afet kimliklendirme ve defin grubu ana çözüm ortağıdır. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, ana çözüm ortağı olduğu grupların görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Afet ve acil durumlarda meydana gelen yangınlara müdahale çalışmalarının yürütülmesine,

b) Vefat edenlerin kimliklendirme ve defin işlemlerinin yerine getirilmesine,

c) Afet bölgesinde hasar görmüş ve yıkılması gereken binaların yıkılması ve enkazın kaldırılmasına,

ç) Su, kanalizasyon, arıtma tesisi gibi hasar gören alt yapının acil onarımının yapılması ve en kısa sürede bu hizmetlerin normale dönmesine,

d) Yapı stoğunda meydana gelen yaklaşık ön hasar boyutunu ivedilikle belirleyerek hasar tespit hizmetlerinin yapılmasına,

yönelik koordinasyondan sorumludur.

(5) Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı; afet enerji grubu ana çözüm ortağıdır. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ana çözüm ortağı olduğu grubun görev ve sorumlulukları kapsamında; afet bölgesinde elektrik, doğalgaz gibi enerji hatlarının acil onarımını yaparak veya yaptırarak en kısa sürede bu hizmetlerin, normale dönmesini sağlamaya yönelik koordinasyondan sorumludur.

(6) Gençlik ve Spor Bakanlığı;

a) Bünyesine bağlı yurtların afet ve acil durum planlarını yapmaktan,

b) Afet ve acil durum sırasında; yükseköğrenim öğrenci yurtlarında barınan öğrencilerin, ilgili çalışma grupları ile birlikte tahliyesini sağlamaktan,

c) Tahliye edilen öğrencilerin sağlık, beslenme, barınma gibi ihtiyaçlarının ilgili çalışma grupları ile koordineli olarak karşılanmasını sağlamaktan,

sorumludur.

(7) Hazine ve Maliye Bakanlığı; afet zarar tespit grubu ana çözüm ortağıdır. Hazine ve Maliye Bakanlığı, ana çözüm ortağı olduğu grubun görev ve sorumlulukları kapsamında; ilgili kurum ve kuruluşların katkısıyla afet ve acil durumların sebep olduğu zararların mali ve iktisadi boyutunun tespitinden sorumludur.

(8) Milli Eğitim Bakanlığı;

a) Afet öncesi her okulun afet ve acil durum planları yapmasını sağlamaktan,

b) Bakanlıklarına bağlı kurum ve kuruluşlarda görevli personel ile eğitim ve öğretim gören öğrencilerin/kursiyerlerin eğitim, seminer ve/veya çeşitli sosyal faaliyetler yolu ile afet bilincinin geliştirilmesinden,

c) Afet ve acil durum sırasında; denetlemekle sorumlu olduğu tüm yurtlarda barınan öğrencilerin ve okullarda eğitimde olan öğrencilerin, ilgili çalışma grupları ile birlikte tahliyesini sağlamaktan,

ç) Tahliye edilen öğrencilerin sağlık, beslenme, barınma gibi ihtiyaçlarının ilgili çalışma grupları ile koordineli olarak karşılanmasını sağlamaktan,

d) Afet sonrasında, ivedilikle eğitim ve öğretim hizmetlerinin sürekliliğini sağlamaktan,

sorumludur.

(9) Milli Savunma Bakanlığı;

a) Afet ve acil durum öncesinde; askeri birlik ve komutanlıkların, afet ve acil durum hallerine yönelik oluşturulan planlamalarını, bu Yönetmelik gereğince yapılan afet müdahale planlarına uyumlu olacak şekilde yapmasını sağlamaktan,

b) Afet ve acil durum sırasında; askeri birlik ve komutanlıkların, afet müdahale planlarında kendilerine verilen görevleri eksiksiz yerine getirmelerini ve kendilerinden istenilen her türlü personel, araç, gereç ve teçhizatı zamanında vermelerini sağlamaktan,

c) Afet ve acil durum sırasında yapılacak çalışmalarda veya bu Yönetmelik kapsamında gerçekleştirilecek tatbikatlarda; askeri alan dışına askeri birlik görevlendirmelerinde, birliklerin görev bölgesine nakli için öncelikle askeri imkanların kullanılmasını sağlamaktan, sorumludur. Afet ve acil durumda, ilk müdahalenin askeri birlikler tarafından yapılması halinde asıl sorumlu kurum ve kuruluşlar olay bölgesine geldiğinde görevin yönetimi devredilir. Askeri birlik ve komutanlıklar müdahale hizmetlerinde görev aldıklarında, görev bölgesinden ayrılışları, afet bölgesinin sorumlu mülki amirinin onayıyla gerçekleşir. Afet ve acil durumun meydana geldiği veya muhtemel olduğu yerde veya civarında bulunan en yakın askeri birlik ve komutanlıklar, seferberlik ve savaş hali dışında, acil yardım süresince, vali ve kaymakamlar tarafından kendilerinden istenecek yardımları üstlerinden emir beklemeksizin ve gecikmeksizin 7269 sayılı Kanun kapsamındaki mükellefiyetin bir gereği olarak yerine getirirler. Acil hallerde sözlü olarak yapılan bu talepler, sonradan usulüne göre yazılı şekle dönüştürülür.

(10) Sağlık Bakanlığı; afet sağlık grubu ana çözüm ortağıdır. Sağlık Bakanlığı, ana çözüm ortağı olduğu grubun görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Afet ve acil durumlarda olay yerindeki medikal kurtarma ve acil tıbbi müdahale, halk sağlığı ve tıbbi bakım ihtiyaçlarının karşılanmasından,

b) Çevre sağlığı hizmetlerinin aksamadan en hızlı şekilde normale dönmesini sağlamaya yönelik koordinasyondan,

sorumludur.

(11) Tarım ve Orman Bakanlığı; afet tarım orman gıda su ve hayvancılık grubu ana çözüm ortağıdır. Tarım ve Orman Bakanlığı, ana çözüm ortağı olduğu grubun görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Afet ve acil durumlarda gıda güvenliğini sağlamak ve afet bölgesinde gıda denetimlerini gerçekleştirmekten,

b) Afetzede çiftçilerin bitkisel, hayvansal ve su ürünleri üretiminde meydana gelen zararları ile afet ve acil durumdan etkilenen tarım alanlarının hasar tespitini yapmak ve yaptırmaktan,

c) Afet sonrasında hayvan kaynaklı her türlü salgın hastalığın önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve hayvanlarda ortaya çıkabilecek hastalıklarla mücadele için aşılama ve tedavi çalışmalarını yürütmek, bu amaçla aşı dezenfeksiyon ve hijyen malzemeleri temin etmekten,

ç) Afet bölgesinde sahipsiz ve barınaksız kalan hayvanların tespit ve değerlendirmesini yapmak, afet bölgesindeki hayvanların barınmasını sağlamak ve gerekli barınma ekipmanlarını temin etmekten,

d) Afet bölgesinde ölen ya da itlaf edilmesi gereken hayvanlarla ilgili gerekli çalışmaları yürütmekten,

e) Meteorolojik afetler öncesinde uyarı yapmaktan,

f) Afet ve acil durum sırasında ve sonrasında meteorolojik destek sağlamaktan,

g) Afet ve acil durum sırasında meydana gelebilecek orman yangınlarına müdahale etmek ve şehir yangınlarına lojistik destek vermekten,

ğ) İş makinalarının taşıma ve ulaşım, araç ve ekipmanlarının afet ve acil durum hizmetlerinde kullanımını ve tahsisini sağlamaktan,

h) Afet bölgesinde alt yapı çalışmaları tamamlanıncaya kadar kullanma suyu temini gerektiğinde su kuyuları açmak, su kaynaklarının kaybolması veya yer değiştirmesi durumunda yeni kaynakları belirlemek ve su proje taslağını hazırlamaktan,

ı) Taşkın, erozyon, heyelan ve çığ ile mücadele etmek için gerekli çalışmaları yürütmekten,

sorumludur.

(12) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı; afet haberleşme grubu, afet ulaşım alt yapı grubu, afet nakliye grubu ile afet teknik destek ve ikmal grubu ana çözüm ortağıdır. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, ana çözüm ortağı olduğu grupların görev ve sorumlulukları kapsamında;

a) Sürekli ve güvenli haberleşmenin sürdürülmesinden,

b) Personel, afetzede ve kaynakların nakliye hizmetlerinden,

c) Afet bölgesine en hızlı ve güvenli ulaşımın sağlanması ve seyrüsefer düzenlenmesinden,

ç) Kullanılan her tür makine ve araçların bakım, onarım, yakıt ikmali ve iş makineleri desteğinden,

sorumludur. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Başkanlığın talebi üzerine afet ve acil durum haberleşmesine öncelik tanınmasını temin etmek üzere gerekli önlemleri alır, afet ve acil durum haberleşmesini sağlamak üzere alternatif sistemler kurar ve işletir.

(13) İletişim Başkanlığı; afet iletişim grubu ana çözüm ortağıdır. İletişim Başkanlığı, afet ve acil durumlarda Bakanlık ile birlikte medya ve halkla ilişkileri yürütmeye yönelik koordinasyondan sorumludur.

(14) Türkiye Kızılay Derneği; afet beslenme grubu ana çözüm ortağıdır. Türkiye Kızılay Derneği, görevli vali yardımcısı yönetiminde afet bölgesinde afetzedelerin ve tüm çalışma gruplarının beslenme hizmetlerine yönelik koordinasyonu yapmakla sorumludur.

(15) Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı;

a) Afet öncesi her üniversitenin ve bağlı birimlerinin afet ve acil durum planları yapmasını sağlamaktan,

b) Üniversitelerde AFAD gönüllüsü gençler yetiştirmek üzere çalışmalar yapmaktan,

c) Afet ve acil durum sırasında; üniversite yurtlarında barınan ve üniversitelerde eğitimde olan öğrencilerin, ilgili çalışma grupları ile birlikte tahliyesini sağlamaktan,

ç) Tahliye edilen öğrencilerin sağlık, beslenme, barınma gibi ihtiyaçlarının ilgili çalışma grupları ile koordineli olarak karşılanmasını sağlamaktan,

d) Afet sonrasında, ivedilikle eğitim ve öğretim hizmetlerinin sürekliliğini sağlamaktan,

sorumludur.

(16) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü afetin meydana gelmesinden sonra afet iletişim grubu ile işbirliği içerisinde afet bölgesindeki vatandaşları düzenli bilgilendirmek üzere radyo ve televizyon yayını yapar. Afet ve acil durumlarda Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü ve Anadolu Ajansı; afet iletişim grubuna teknik destek ve personel desteği sağlamakla yükümlüdür.

(17) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanlığı; afet ve acil durum hallerinde Başkanlık veya valiliğin talebi üzerine sinyal bilgilerinden elde edilen yer tespiti ve konum belirleme bilgilerini ve ihtiyaç duyulan diğer sinyal analizlerini ilgili mevzuatı çerçevesinde vermekle yükümlüdür.

(18) Cep telefonu ve sabit telefon operatörleri, kendilerine ulaşan talepleri yerine getirmek ve afet bölgesinde yeterli kapasitede mobil ve yedek haberleşme sistemlerinin ivedilikle kurulmasını sağlamakla sorumludur.

(19) Afet sonrası, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından psiko-sosyal analiz, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından mali analiz, Ticaret Bakanlığı tarafından ekonomik analiz ve Başkanlık tarafından müdahale sistemi performans analiz raporu hazırlanır.

(20) Türkiye İş Kurumu, afetin meydana gelmesinden sonra Başkanlığın talebi üzerine öncelikle afet bölgesinden olmak üzere iş gücü temin eder.

(21) Afet ve acil durum hallerinde, din hizmetlerinin eksiksiz yapılabilmesi için ilgili ve görevli kurumlar gerekli tedbirleri alır.

Mülki idare amirlerinin görev ve sorumlulukları

MADDE 26

(1) İllerde afet ve acil durum yönetiminden valiler sorumludur. Valiler, illerde İl AFAD Merkezi ve gerek duyulan ilçelerde İlçe AFAD Merkezlerini kurmak ve 7 gün 24 saat esasına göre çalıştırılmasını sağlamaktan sorumludur.

(2) Vali ve kaymakamlar;

a) İl ve ilçe sınırları içinde afet ve acil durum hizmetleri ile ilgili tedbirlerin aldırılmasından,

b) Acil yardımların gerektirdiği harcamaların yapılmasından,

c) Kamu kurum ve kuruluşlarının personelinden geçici veya sürekli olarak ekiplerin oluşturulmasından,

ç) Yerel düzeydeki servislerin yönetiminden,

d) Yükümlüler ile gönüllü gerçek ve tüzel kişilerin, bölgelerindeki afet ve acil durum hizmetlerine katılımlarının sağlanmasından,

e) Afet ve acil durum hallerinde gerekli tedbirlerin alınması ve zamanında müdahalenin sağlanabilmesi için Başkanlığı ivedilikle bilgilendirmekten,

sorumludur.

(3) Afet ve acil durum hallerinde:

a) Vali ve kaymakamlar tarafından verilen talimatlar ivedilikle ve geciktirilmeksizin yerine getirilir.

b) Vali ve kaymakamlar, çevre il ve ilçelerden yardım isteyebilir.

c) Kendilerinden yardım istenilen vali ve kaymakamlar, ilgili mevzuatta yer alan yetkilerini kullanarak bütün imkan ve araçlarla yardıma mecburdur.

ç) Vali ve kaymakamların talep edecekleri alet ve ekipmanlar, araç gereçler, makine ve teçhizat ile teknik personel ilgili bakanlıklar ile kurum ve kuruluşlarca ivedilikle temin edilerek afet bölgesine ulaştırılır.

(4) Vali ve kaymakamlar; taşıt, makine, alet ve ekipman, arazi, arsa, bina, tesis, yiyecek, giyecek, ilaç ve tıbbi malzeme ile tedavi, kurtarma, barındırma, ısıtma, aydınlatma, beslenme, giyim gibi ihtiyaçların karşılanması ve yaralıların bakımı için gerekli acil mal ve hizmetlere ilişkin ihtiyaçların ivedilikle yerine getirilmesi için 7269 sayılı Kanun ve diğer mevzuatta yer alan yetkilerini kullanır ve gerekli tedbirleri alır.

(5) Valilik gerektiğinde afet bölgesine giriş çıkış yasağı koyabilir ya da giriş çıkışın kontrollü olarak sağlanmasına yönelik tedbirlerin alınmasına karar verebilir.

İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları

MADDE 27

(1) İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:

a) İl afet müdahale planını, planda görevi bulunan kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve koordinasyon sağlayarak hazırlamak.

b) Vali adına planlama çalışmalarını takip etmek.

c) Planlarda yapılacak güncellemeleri izlemek ve ilgili yerlere bildirmek.

ç) İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulunun sekretaryasını yapmak.

d) Afet ve acil durum halleri için iletişim rehberi oluşturmak.

e) İl AFAD Merkezini çalışır halde tutmak.

f) İl AFAD Merkezinin acil durum planını hazırlamak ve uygulamak.

g) İl AFAD Merkezinin muhtemel bir afet soması kullanılamaz hale gelmesi ihtimaline karşı gerekli tedbirleri almak.

ğ) Yılda en az iki kez valinin başkanlığında toplanmak.

h) 25 inci maddenin dördüncü fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla afet ve acil durumlarda meydana gelen kayıp ve hasarın tespit edilmesine yönelik çalışmaları koordine etmek.

ı) Afet ve acil durum hallerine ilişkin Başkan ve vali tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.

İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulunun görev ve sorumlulukları

MADDE 28

(1) İl Afet ve Acil Durum Koordinasyon Kurulunun görev ve sorumlulukları şunlardır:

a) İl afet müdahale planının Başkanlığın belirlediği formata uygun şekilde hazırlanıp hazırlanmadığını incelemek ve uygun ise planı kurul kararı ile onaylamak.

b) Yerel düzey çalışma grubu operasyon planlarını, hazırlatmak ve onaylamak.

c) Yerel düzey çalışma grubu operasyon planlarının il afet müdahale planına entegrasyonunu gerçekleştirmek.

ç) Afet ve acil durum hazırlıklarını yapmak veya yaptırmak ve alınacak önlemleri belirlemek.

d) Yerel düzey olay türü planı hazırlanmasına karar vermek, hazırlamak veya hazırlatmak.

e) Kritik tesislerin oluşturduğu riskleri önleme çalışmaları yapmak veya yaptırmak.

f) Eğitimler düzenlemek ve planların uygulanabilirliğini tatbikatlarla değerlendirmek.

g) Afet ve acil durum hallerinde; bilgileri değerlendirmek, alınacak önlemleri belirlemek, il afet müdahale planının uygulanmasını sağlamak.

Bireylerin görev ve sorumlulukları

MADDE 29

(1) Afet ve acil durumlarda; asker ve hâkim sınıfından olanlar hariç olmak üzere, 18-65 yaş arasındaki bütün erkek vatandaşlar, vali ve kaymakamlarca afet ve acil durum hizmetleri kapsamında kendilerine verilen görevleri yerine getirmekle yükümlüdür. Bu yükümlüler, yükümlülükleri süresince iş yerlerinden izinli sayılır ve her türlü mali ve sosyal hakları korunur.

ALTINCI BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Eğitim ve tatbikatlar

MADDE 30

(1) Afet müdahale planları kapsamında ulusal ve yerel düzeyde eğitim ve tatbikatlar düzenlenir. Çalışma grupları tarafından, çalışma grubu planlarında belirtilen sayıda tatbikat gerçekleştirilir. Başkanlık tarafından tekli yıllarda ulusal afet tatbikatı düzenlenir.

(2) Afet ve acil durumlarda bölgede görevlendirilmek üzere yeterli sayıda mülki idare amirine, afet ve acil durumlar öncesi oryantasyon eğitimi Başkanlık tarafından verilir.

Görevlendirme

MADDE 31

(1) Bu Yönetmelik kapsamında kurumlara verilmiş olan görevlerle ilgili olarak gerektiğinde diğer kurum veya kuruluşları görevlendirmeye ve bu Yönetmelikte düzenlenmemiş olan diğer acil durum hallerinde görev yapacak kurum ve kuruluşları belirlemeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.

(2) Bu Yönetmelik kapsamında yerel düzeyde kurumlara verilmiş olan görevlerle ilgili olarak gerektiğinde diğer kurum veya kuruluşları görevlendirmeye vali ve kaymakamlar yetkilidir.

(3) Bu madde kapsamında yapılacak görevlendirilmeler ile 29 uncu madde hükmüne istinaden bireylere verilecek görevlerde; iş mevzuatının çalıştırma yasağı ile ilgili hükümleri, çalıştırılacak kişilerin yaşları, cinsiyetleri, sağlıkları, meslekleri, meşguliyetleri ve sosyal durumları ile aile ve bakıma muhtaç yakınları gözönünde bulundurulur. Afet bölgesine görevlendirmelerde, görevli personelin maaş, ücret, yevmiye ve benzeri hakları kendi kurum, kuruluşlarınca ödenir.

Gizlilik esasları

MADDE 32

(1) Hazırlanacak afet müdahale planları ile bu planlarda yer alacak envanterlerin ve kişisel verilerin paylaşılmasında ilgili mevzuatında öngörülen gizlilik esaslarına riayet edilir.

Gönüllü çalışma

MADDE 33

(1) Başkanlık, valilik, kaymakamlık, belediyeler ve üniversiteler, AFAD gönüllülüğünü özendirici ve teşvik edici çalışmalar yapar, AFAD gönüllülerine eğitim, teçhizat gibi ihtiyaçları konusunda destek vererek toplumun, afet ve acil durum süreçlerine katılımını sağlar.

Nakdi bağışlar

MADDE 34

(1) Afet ve acil durumlar nedeniyle yurt içinden ve yurt dışından Başkanlıkça kabul edilecek nakdi bağışlar, bu amaçla bankalarda Başkanlık adına açılacak hesaplarda toplanır.

İzleme

MADDE 35

(1) Bakanlık ulusal ve yerel düzeyde planlama, eğitim ve afetlere hazırlık konularında tüm bakanlıkları, kurum ve kuruluşları koordine eder, çalışma grupları ile Afet Yönetim ve AFAD merkezlerinin hazırlıklarını ve olay bölgesi çalışmalarını izler ve yönlendirir.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 36

(1) 26/8/2013 tarihli ve 2013/5703 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

(2) Mevzuatta, birinci fıkra ile yürürlükten kaldırılan Afet ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliğine yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.

Mevcut planlar ve yeni planların hazırlanması

GEÇİCİ MADDE 1

(1) Bu Yönetmelik çerçevesinde hazırlanacak planlar, Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren altı ay içinde ilgililerince hazırlanır. Yeni hazırlanacak planlar yürürlüğe girinceye kadar mevcut planların uygulanmasına devam edilir.

Yürürlük

MADDE 37

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 38

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.