BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
(1) Bu Yönetmelik, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığında görevli personelin ve talepleri halinde Bakanlığa bağlı özel kurum personelinin günün koşullarına uygun olarak, görevinin gerektirdiği bilgi ve becerileri kazanarak yetişmelerini sağlamak, verimliliğini artırmak ve personeli yeni görevlere hazırlamak üzere uygulanacak hizmet içi eğitimin hedefleri, ilkeleri, planlaması, uygulanması ve değerlendirme esasları ile hizmet içi eğitimlere ilişkin diğer hususları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatında görev yapan tüm personel ile Bakanlığa bağlı özel kurum personelini kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 23/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 214 üncü maddesine ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 77/C maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanını,
b) Bakanlık: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığını,
c) Birim: Bakanlık merkez teşkilatı birimlerini,
ç) Daire Başkanlığı: Bakanlık Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını,
d) Diğer mesleki gelişim faaliyeti: Sempozyum, konferans, çalıştay, panel, forum ve benzeri etkinlikleri içeren eğitim faaliyetlerini,
e) Eğitim Belgesi: Program süresi yirmi dört ve daha az ders saati olan sınavlı ya da sınavsız eğitimlerde katılımcılara verilen belgeyi,
f) Eğitim Değerlendirme Raporu: Program yöneticisi tarafından hazırlanan eğitime katılım, eğitime devam, eğitim yeri, eğitim organizasyonu, eğitime ve eğiticilere ilişkin ölçme ve değerlendirme sonuçları ile görüş ve önerileri kapsayan raporu,
g) Eğitim görevlisi: Hizmet içi eğitim, seminer ve kurs faaliyetlerinde teorik ve pratik eğitim veren eğitici ve öğreticileri,
ğ) Eğitim planı: Bakanlığın yıllık eğitim ihtiyaçlarını karşılamak üzere Devlet Memurları Eğitimi Genel Planına uygun olarak bir yıl için hazırlanan planı,
h) Eğitim programı: Yıllık eğitim planına göre düzenlenecek eğitim programını,
ı) Hizmet içi eğitim: Yıllık eğitim planı kapsamında Bakanlığın merkez, taşra ve yurtdışı personeli ile bakanlığa bağlı özel kurumlarda görevli personelin eğitimi için düzenlenen kurs, seminer, konferans, panel, sempozyum, forum, tartışma, araştırma, uzaktan eğitim, inceleme ve uygulama etkinlikleri ile bu amaçla yapılan her türlü eğitim çalışmalarını,
i) Hizmet içi eğitim merkezi: Hizmet içi eğitim faaliyetinin düzenlendiği yeri,
j) İl Müdürlüğü: Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğünü,
k) Katılımcı: Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde düzenlenen eğitim faaliyetlerine katılan personeli,
l) Kurs Belgesi: Program süresi kırk bir saat ve daha fazla olan eğitimlerde sınavda başarılı olan katılımcılara verilen belgeyi,
m) Kurul Başkanı: Bakanlık Eğitim Kurulu Başkanını,
n) Kurul: Bakanlık Eğitim Kurulunu,
o) Mahallî hizmet içi eğitim faaliyeti: Valiliklerce düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerini,
ö) Merkezî hizmet içi eğitim faaliyeti: Bakanlık merkez birim amirlikleri tarafından düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerini,
p) Program yöneticisi: Hizmet içi eğitim faaliyetinin yürütülmesinden sorumlu personeli,
r) Program yönetici yardımcısı: Hizmet içi eğitim faaliyetinin yürütülmesinden sorumlu yardımcı personeli,
s) PYS: Bakanlık Personel Yönetim Sistemini,
ş) Seminer Belgesi: Program süresi yirmi beş saat ila kırk saat olan sınavlı ya da sınavsız eğitimlerde katılımcılara verilen belgeyi,
t) Sertifika: Ulusal ya da uluslararası kuruluşlar ya da diğer kamu kurum ve kuruluşları ile iş birliği kapsamında düzenlenen eğitimlerde katılımcılara Daire Başkanlığı tarafından verilmesi uygun görülen belgeyi,
u) Uzaktan eğitim: Uzaktan eğitim yöntem ve teknikleriyle düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Hizmet İçi Eğitimin Hedefleri ve İlkeleri
Hedefler
(1) Bakanlığın misyon ve vizyonu ile Kalkınma Planlarında ve Bakanlığın beş yıllık Stratejik Planında öngörülen hedefler doğrultusunda;
a) Personelin bilgisini ve verimliliğini artırmak, gelişimini sağlamak, hizmete olan ilgisini en yüksek düzeye çıkarmak ve üst görevlere hazırlamak,
b) Personelin vatandaş odaklı hizmet anlayışına uygun ve toplumsal değerlere duyarlı bir şekilde yetiştirilmesini sağlamak,
c) Göreve yeni başlayan personelin uyum, temel ve hazırlayıcı eğitimlerinin düzenlenmesini sağlamak,
ç) Personelin bilimsel ve teknolojik gelişmeler ile mevzuat ve uygulamalardaki değişim ve yeniliklerle uyumlu çalışabilmesi adına gerekli eğitimleri sağlamak,
d) Yönetimde ve uygulamalarda verimlilik, etkililik ilkeleri kapsamında kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasını sağlamak,
e) Hizmette kaliteyi ve verimliliği artırmak amacıyla; katılımcı, araştırmacı, yenilikçi, problem çözme yetisine sahip ve bilgi sistemlerinden yararlanabilen, etik davranış bilincine sahip personel yetiştirmek,
f) Personel arasında etkili iletişim, iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, güven duygusunu geliştirmek, motivasyonu yükseltmek, personelin kişisel ve sosyal gelişimi ile birlikte kurum kültürünün gelişimine katkıda bulunmak,
g) İnsan kaynakları planlaması doğrultusunda, Bakanlığın ihtiyacı olan nitelikli insan kaynağını yetiştirmek,
ğ) Eğitimlerde ihtiyaca göre uzaktan eğitim sistemini kullanarak, personelin etkileşimli eğitim almasını sağlamak,
h) Hizmet içi eğitim ihtiyacının belirlenmesinde, personelin değerlendirme, beklenti ve taleplerini göz önünde bulundurmak,
ı) Ölçme ve değerlendirme sistemi kurarak yapılan eğitimlerin ve eğiticilerin etkililiğini ve verimliliğini ölçmek,
i) Personelin kurumsal aidiyet duygusunu güçlendirmek, hizmet içi eğitimin hedeflerini oluşturur.
İlkeler
(1) Hizmet içi eğitimde belirtilen hedeflere ulaşabilmek için uygulanacak ilkeler;
a) Eğitimin; kalkınma hedeflerine dayalı olarak, stratejik planda belirtilen Bakanlık misyon ve vizyonuna uygun ihtiyaçlar kapsamında hazırlanacak, yıllık eğitim planı ve programları doğrultusunda yapılması,
b) Eğitim programları hazırlanırken kişisel ve kurumsal eğitim ihtiyaçlarının gözetilmesi,
c) Eğitim içeriklerinin ve materyallerinin bilimsel niteliklere ve eşitlik ilkesine uygun bir şekilde, objektif olarak hazırlanması,
ç) Hizmet içi eğitimlerde personele fırsat eşitliği sağlanması,
d) Eğitimlerde ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılması; bilgi, belge, araç gereç ve eğitici temini konularında ortak çalışma yürütülmesi,
e) Eğitim programlarında, teorik bilginin yanı sıra uygulamalı içeriklere de yer verilmesi,
f) Eğitimin tasarruf ve verimlilik ilkelerine uygun olarak yürütülmesi ve süreklilik arz etmesi,
g) Eğitim yapılacak ortamın; eğitimin şartlarına uygun olması, eğitim gereklerine göre düzenlenmesi ve donatılması,
ğ) Eğitim programlarının; değişen ihtiyaçlar ile sosyal, ekonomik, teknolojik, hukukî ve meslekî gelişmelere uygun olarak değerlendirilmesi ve geliştirilmesi,
h) Her amirin, birimindeki personelin eğitiminden ve geliştirilmesinden sorumlu olması,
ı) Hizmet içi eğitim planı ve programı ile eğitim faaliyetlerinin Bakanlığın iş ve işleyişini aksatmayacak biçimde düzenlenmesi,
i) Eğitim ve öğretim faaliyetlerinin yürütülmesinde, erişilebilirlik koşullarının sağlanmasına özen gösterilmesi,
j) Katılımcıların, eğitimde kazandıkları niteliklere ve eğitime katılma amacına uygun birimlerde görevlendirilmesi,
k) Eğitim çalışmaları sırasında ve sonunda katılımcıların kazanımlarının objektif kriterlere göre ölçülmesi ve değerlendirilmesi ile eğitimden beklenen sonuçlara ulaşılıp ulaşılamadığının belirlenmesi,
l) Hizmet içi eğitime katılan personelin aldığı eğitimi mesleki uygulamalarda kullanması ve sürecin ilgili birim tarafından takip edilmesidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Yapılanması ve Görevleri
Eğitim yapılanması
(1) Bakanlığın hizmet içi eğitim faaliyetleri;
a) Eğitim Kurulu,
b) Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı,
c) İl Müdürlükleri, tarafından yürütülür.
Eğitim Kurulu
(1) Kurul; başkan ve altı asil üye ile üç yedek üyeden oluşur. Üyelerin seçimi, görev süresi ve ataması Bakan tarafından yapılır. Kurul’a Bakan ya da Bakan yardımcısı başkanlık eder. Kurul Başkanı, gerekli görmesi durumunda Kurul toplantılarına Bakanlık içinden veya dışından uzman davet edebilir.
(2) Kurul, hizmet içi eğitim konularını görüşme gündemiyle yılda bir defa olmak üzere aralık aylarında toplanır. Kurul, gerekli görülen hallerde, Kurul Başkanının çağrısı üzerine olağanüstü de toplanabilir.
(3) Kurul, üye tam sayısı ile toplanır. Mazeretleri nedeniyle toplantıya katılamayan Kurul üyelerinin yerine, Bakan tarafından belirlenen sırayla yedek üye toplantıya çağrılır. Kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile alınır. Karar sırasında kullanılan oyların eşit olması halinde Kurul Başkanının oyu kararı belirler.
(4) Kurulun kararları tavsiye niteliğinde olup kararlar Bakan onayı ile kesinleşir ve yıllık hizmet içi eğitim plan ve uygulamalarında esas alınır.
Eğitim Kurulunun görevleri
(1) Kurul, hizmet içi eğitim konularına ilişkin olarak;
a) Bakanlığın hizmet içi eğitimine ilişkin genel politika ve stratejileri belirlemek,
b) Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin etkililiğini ve verimliliğini değerlendirmek,
c) 1/2/1974 tarihli ve 14786 sayılı, Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre, oluşturulacak sınav komisyonun görevlerini yerine getirerek, yetiştirilmek amacıyla yurt dışına gönderilecek personeli belirlemek ve söz konusu personelin gelişimini takip etmek,
ç) Hizmet içi eğitim çalışmaları ve uygulanmasına ilişkin önerileri değerlendirmek,
d) Eğitim plan ve programlarının etkin, verimli ve ekonomik bir şekilde gerçekleşmesi amacıyla, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla eğitimle ilgili iş birliği önerilerini değerlendirmek,
ile görevlidir.
Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığının hizmet içi eğitime ilişkin görevleri
(1) Bakanlık merkez, taşra ve yurtdışında görev yapan personel ile istemeleri halinde Bakanlığa bağlı özel kurumlarda görev yapan personelin, hizmet içi eğitim faaliyetlerinin yürütülmesinden ve yönetilmesinden sorumludur. Bu Yönetmelik hükümlerinin öngördüğü hizmet içi eğitim çalışmaları ile gerekli koordinasyonun sağlanmasına ilişkin hizmetler, Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.
(2) Daire Başkanlığının hizmet içi eğitimle ilgili görevleri şunlardır:
a) Yıllık merkezî hizmet içi eğitim planını, ilgili yıl Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda tahsis edilen ödenekleri dikkate alarak hazırlamak ve Bakan onayına sunmak,
b) Yıllık eğitim planına göre; birimler ile iş birliği içerisinde uygulanacak hizmet içi eğitimin konuları, eğitime katılacak Bakanlık personeli, eğitim görevlileri, eğitim yerleri, eğitim süreçleri, başlangıç ve bitiş tarihleri, eğitim araç ve gereçleri, yöntemleri ve maliyeti ile gerekli görülecek diğer konulan içeren, eğitim programlarını hazırlamak, yönetmek ve programlarla ilgili gerekli duyuruları yapmak,
c) Eğitim programlarının amacına uygun bir şekilde yürütülmesi için, ilgili birimler ile iş birliği içerisinde içerik oluşturmak, eğitim görevlilerini belirlemek,
ç) Eğitimcilere Bakanlık bütçesinden ücret ödenmesi halinde, gerekli işlemleri ilgili birimlerle iş birliği içinde yürütmek,
d) Hizmet içi eğitime katılanlara verilmek üzere; eğitim belgesi, seminer belgesi, kurs belgesi ya da sertifikaları hazırlamak ve Personel Yönetim Sistemine kaydetmek,
e) Hizmet içi eğitim faaliyetlerinde disipline aykırı durumları tespit etmek ve gerekli işlemlerin yapılmasını sağlamak amacıyla bu durumları ilgili birimlere bildirmek,
f) Eğitim planında yer alan program ve faaliyetleri, ilgili birimler ile iş birliği içinde yürütmek ve koordinasyonu sağlamak,
g) Göreve yeni başlayan personelin, Bakanlığa ve görevlerine uyumu için, temel ve hazırlayıcı eğitimleri ile ilgili çalışmaları yapmak,
ğ) Hizmet içi eğitim programı sonrasında hazırlanan eğitim değerlendirme raporunu yıl sonunda Eğitim Kuruluna sunmak,
h) Eğitimle ilgili plan, program, etüt, proje ve araştırmaların zamanında gerçekleştirilmesi için gerekli tedbirleri almak,
ı) Personelin mesleki gelişimi ve yetkinliklerinin artırılması amacıyla düzenlenecek her türlü bilimsel ve mesleki toplantının (konferans, seminer, çalıştay vb) iş ve işlemlerini yürütmek,
i) Hizmet içi eğitim sonuçlarını değerlendirmek, aksayan ve eksik kalan hususların düzeltilmesi için alınması gereken tedbirlere ilişkin, Kurula önerilerde bulunmak,
j) Bakanlığın hizmet içi eğitim faaliyetleri ile ilgili araştırmalar yapmak, yerli ve yabancı yayınları takip etmek,
k) Akademik kurumlar ile araştırma ve düşünce kuruluşları başta olmak üzere, gerekli ve uygun görülen yerli veya yabancı kurum ve kuruluşlar ile iş birliği yapmak ve gerekli hallerde bunlardan hizmet alımı gerçekleştirmek,
l) Bakanlık personelinin yurt dışında yetiştirilmesi ve geliştirilmesi için, ilgili mevzuat hükümleri kapsamında gerekli iş ve işlemleri yürütmek,
m) Eğitim Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek.
n) İlgili birimlerce ulusal ve uluslararası kuruluşlar ile yapılan protokol, çalışma planı, sözleşme vb. çerçevesinde düzenlenecek eğitimler ile ilgili planlama, koordinasyon ve resmi onay süreçlerini yürütmek,
o) Hizmet içi eğitime katılan personelin bilgilerini, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununu gereğince saklı tutmak.
İl Müdürlüğünün görevleri
(1) İl Müdürlüğü hizmet içi eğitim faaliyetleri ile ilgili;
a) Yıllık mahalli hizmet içi eğitim planını hazırlayarak Valilik onayı almak, alınan onayın bir nüshasını onaydan sonraki on iş günü içinde Daire Başkanlığına iletmek,
b) Yıllık plana uygun olarak mahalli hizmet içi eğitim faaliyetlerinin yürütülmesini sağlamak,
c) Mahalli hizmet içi eğitim faaliyetlerinde görevlendirilecek eğitim görevlileri ve diğer personel ile eğitime katılacakların onaylarını almak ve eğitim faaliyetleri ile ilgili yazışmaları yapmak,
ç) Eğitimle ilgili araç gerecin temin edilmesini ve eğitim ortamının hazırlanmasını sağlamak,
d) Bakanlık tarafından düzenlenen merkezi hizmet içi eğitimler ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek,
e) Eğitimlerin tamamlanmasının ardından Eğitim Değerlendirme Raporunu ve katılımcı listesini, eğitim tamamlandıktan sonra on iş günü içinde Bakanlığa bildirmek,
f) Mahallî olarak düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerine ilişkin olarak; kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler ile gerekli hallerde ve uzmanlık alanlarıyla sınırlı olmak üzere özel kuruluşlarla iş birliği yapmak.
g) Mahalli hizmet içi eğitim faaliyetine katılanlar için; eğitim belgesi, seminer belgesi, kurs belgesi ve sertifika hazırlamak ve bu belgeleri Personel Yönetim Sistemine kaydetmek,
ğ) İl Müdürlüğünde göreve yeni başlayan personelin görevlerine uyumu, temel ve hazırlayıcı eğitimleri ile ilgili çalışmalar yapmak, ile görevlidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Görevlileri ve Program Yöneticisi
Eğitim görevlilerinin seçimi
(1) Hizmet içi eğitim programlarının uygulanmasında, Bakanlık içinden ve/veya Bakanlık dışından, alanında uzman kişiler görevlendirilir.
(2) Eğitim görevlilerinin mazeretleri nedeniyle eğitime katılamamaları halinde, yerine başka eğitim görevlileri görevlendirilir.
(3) Eğitim görevlilerine, eğitimde görevli olduğu süre içinde zorunlu haller dışında başka bir görev verilmez.
Eğitim görevlilerinde aranacak nitelikler
(1) Hizmet içi eğitim faaliyetlerinde kamu kurumlarından, Yüksek Öğretim Kurumuna bağlı üniversite ve enstitülerden eğitim görevlisi görevlendirilebileceği gibi, tüzel kişilik bünyesinde yer alan personelden, Bakanlık çalışma alanlarında yurt içi ve yurt dışında bilimsel çalışma yapmış kişilerden de görevlendirmeler yapılabilir.
Eğitim görevlilerinin yetki ve sorumlulukları
(1) Hizmet içi eğitim görevlileri;
a) Üstlendiği eğitim konuları ile ilgili bir plan yapmak,
b) Yaptıkları planla ilgili hazır doküman bulunmaması halinde, eğitim notları hazırlayıp programın başlamasından önce program yöneticisine iletmek,
c) Programda belirlenen konuların, personel tarafından dikkatle izlenmesini sağlayacak tedbirleri almak,
ç) Eğitim konularını işlerken, uygun eğitim tekniklerini uygulamak,
d) Eğitim sürecinde gerekli durumlarda yazılı veya uygulamalı sınav sorularını hazırlamak ve cevapları ile birlikte program yöneticisine iletmek,
e) Eğitim süresince eğitimin etkili ve verimli devam etmesi için, program yöneticisi ile iş birliği yapmak ve eğitim faaliyetinin etkililiğini, uygun ölçme ve değerlendirme teknikleri ile değerlendirmek,
f) Zorunlu sebeplerle görevlerine devam edememeleri halinde, durumu program yöneticisine bildirmek,
ile yükümlüdürler.
Program yöneticisinin görevleri
(1) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı tarafından düzenlenecek eğitimlerde Bakanlık merkez ve taşra teşkilatından, program yöneticisi olarak personel görevlendirilir.
(2) Program yöneticisi,
a) Eğitim programının gerçekleştirilmesi için gereken hazırlığı yapmak, araç ve gereçlerin eğitimde hazır bulundurulmasını ve eğitim görevlileri tarafından hazırlanan eğitim notlarının, gerekli hallerde eğitime katılanlara dağıtılmasını sağlamak,
b) Eğitim görevlilerinin zaruri hallerde eğitime katılamamaları halinde, yedek eğitim görevlisi sağlamak,
c) Eğitime katılanların devam durumları ve disipline aykırı davranışlarını tespit etmek,
ç) Gerekli görüldüğünde eğitim çalışmalarının değerlendirilmesine yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamalarını koordine etmek,
d) Hizmet içi eğitim sonunda; eğitim süreci boyunca tutulan devam-devamsızlık çizelgelerine göre katılımcıların devam durumları, eğitimi olumlu ve olumsuz yönde etkileyen faktörleri ve uygulamada ortaya çıkan aksaklıklar ile onların çözümlenmesi için alınması gereken tedbirlere ilişkin rapor hazırlamak ve Daire Başkanlığına on iş günü içinde iletmek,
e) Eğitim görevlileri ile iş birliği yapmak ve eğitimle ilgili önerilerini dikkate almak,
f) Hizmet içi eğitim sürecinde verilen diğer görevleri yapmak, ile yükümlüdür.
Program yönetici yardımcısının görevleri
(1) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında yapılacak eğitimlerde, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatından program yönetici yardımcısı olarak personel görevlendirilir.
(2) Katılımcı sayısı 100 veya daha az olan eğitimlerde bir, 100’den fazla sayıda olan eğitimlerde iki program yönetici yardımcısı görevlendirilir.
(3) Program yönetici yardımcısı; program yöneticisinin, eğitimin hazırlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili verdiği görevleri yerine getirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet İçi Eğitimin Planlanması ve Uygulanması
Eğitim planı
(1) Bakanlığın hizmet içi eğitim uygulamaları, yıllık eğitim plan ve programları Bakan onayı ile belirlenir ve Daire Başkanlığı tarafından yürütülür.
(2) Birimler ve taşra teşkilatı; Eğitim Kurulunun görüşleri doğrultusunda bir sonraki yılın hizmet içi eğitim planına ilişkin çalışmalarını, eylül ayının son iş gününe kadar, Daire Başkanlığına bildirir.
(3) Eğitim planı; Bakanlığa bağlı her kademedeki personelin eğitim ihtiyacı, belirli aralıklarla düzenlenen eğitim ihtiyaç analizi sonucu ve ilgili birimlerin önerileri de dikkate alınarak her yılın kasım ayının sonuna kadar hazırlanır ve Bakan onayına sunulur.
(4) Yıllık eğitim planı Bakan onayından sonra, merkez ve taşra teşkilatı birimlerine duyurulur.
(5) Daire Başkanlığı, Bakan onayı ile yıllık eğitim planında değişiklik yapabilir.
Eğitim programları
(1) Hizmet içi eğitim programları;
a) Göreve yeni başlayan personelin uyum, temel ve hazırlayıcı eğitimleri,
b) Yeni mevzuat düzenlemelerine ve göreve ilişkin intibak eğitimi,
c) Bilgi geliştirme ve tamamlama eğitimi,
ç) Eğiticilerin eğitimi,
d) Üst görev kadrolarına hazırlama eğitimi, olarak düzenlenir.
(2) Hizmet içi eğitim programları; kurs, seminer, konferans, uygulamalı eğitim, panel, sempozyum, tartışma, uzaktan eğitim gibi metotlardan biri veya birkaçı birlikte uygulanmak suretiyle düzenlenir.
(3) Eğitim programları, eğitim planına dayanılarak hazırlanır ve hizmet içi eğitim faaliyetine katılacak kişiler, sayıları, eğitimin konusu, süresi, yeri, program yöneticisi, eğitim görevlileri ile gerekli diğer hususları içerir.
Eğitim yeri ve yönetimi
(1) Hizmet içi eğitimin Bakanlık hizmet binalarında uygulanması önceliklidir. Eğitimlerin Bakanlık hizmet binalarında yapılamaması durumunda, diğer kurum ve kuruluşların tesisleri ile özel sektör imkanlarından iş birliği içerisinde yararlanılabilir.
(2) Programların uygulanması, sonuçlandırılması ve değerlendirilmesine ilişkin görevler programın türüne göre görevlendirilecek program yöneticisi tarafından yürütülür.
(3) Eğitimler, gerekli hallerde uzaktan eğitim yöntemleriyle de yapılabilir.
Yurtdışında eğitim
(1) Personelin bilgi ve ihtisaslarını artırmak amacıyla, Bakanlık bütçesi veya ulusal, uluslararası kurum veya kuruluşların kaynaklarından yararlanılarak, yurt dışında eğitim yapılabilir. Dış ülkelere eğitime gönderilecek personel hakkında, Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Uygulamalı eğitim
(1) Program düzenlenirken; gerek program süresi içinde, gerekse programın sonundan itibaren uygulamalı eğitime yer verilebilir. Program süresi içerisindeki uygulamalı eğitim, derslerin devamı niteliğindedir.
Uzaktan eğitim
(1) Uzaktan eğitim çalışmalarının; Bakanlık bünyesinde kullanılmakta olan uzaktan eğitim sistemleri ile Cumhurbaşkanlığı Uzaktan Eğitim Kapısı üzerinden uygulanması esastır.
ALTINCI BÖLÜM
Eğitime Katılma, Sınavlar, Değerlendirme, İzinler ve Disiplin
Eğitime katılma
(1) Merkez ve taşra birim amirleri; eğitime katılacak personel sayısı ile niteliklerine göre eğitime katılacak personeli belirler ve Daire Başkanlığına bildirir.
(2) Kesinleşen programlarda hizmet içi eğitime katılması kararlaştırılmış personelin bağlı olduğu birim, personelin eğitime katılımını sağlamakla yükümlüdür. Eğitime katılamayacak olanların durumu hakkında ilgili birim amirleri tarafından Daire Başkanlığına yazılı olarak bilgi verilir.
(3) Eğitime katılanların, eğitim programlarında belirtilen şartları taşımaları gereklidir.
(4) Eğitim süresinin onda birinden fazlasına katılmayan personele; eğitim belgesi, seminer belgesi, kurs belgesi veya sertifika verilmez ve durum katılımcının bağlı olduğu birime yazılı olarak bildirilir.
(5) Eğitim faaliyetine katılmak üzere görevlendirildiği halde eğitime katılmayan veya eğitim esnasında düzenli olarak derslere devam etmeyen, eğitim programını ve düzenini aksatacak şekilde mevzuat hükümlerine aykırı davranışlar sergileyen personel hakkında 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun disipline ilişkin hükümleri kapsamında 16/5/2022 tarihli ve 31837 sayılı Aile ve Sosyal Hizmet Bakanlığı Disiplin Amirleri Yönetmeliği gereği disiplin amirine yasal sürecin başlatılması için bilgi verilir.
(6) Eğitime katılan personel, eğitim süresince idari yönden program yöneticisine bağlı olup bu personele başka görev verilemez.
(7) Hizmet içi eğitim süresince yıllık izin kullanılmaz,
(8) Hizmet içi eğitim faaliyetlerine mazeretsiz olarak katılmayanlar ile geçerli mazerete dayalı olsa dahi toplam ders saatinin beşte birinden fazla devamsızlık yapanların, hizmet içi eğitim faaliyeti ile ilişiği kesilir.
(9) Yargı kararları, özel mevzuat hükümleri veya özel durumlar hariç olmak üzere; seminer ve kursların düzenlenebilmesi için, en az 10 kursiyer/katılımcı şartı aranır.
(10) Bakanlığa bağlı özel kurumlar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarda görevli personel; kurumlarının teklif etmesi ve giderlerinin kendileri veya kurulularınca karşılanması kaydıyla, Bakanlıkça düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerine alınabilir.
Sınav komisyonu
(1) Sınav komisyonu; eğitim programlarının sonunda yapılacak sınavlarda, program yöneticisinin başkanlığında, program yönetici yardımcısı ile iki eğitim görevlisinden olmak üzere dört üyeden oluşur.
(2) Merkez Teşkilattaki sınav komisyonlarında görevlendirilen üyeler program yöneticisi tarafından belirlenir.
(3) Taşra teşkilatında yapılacak sınavlarda; il müdürünün görevlendireceği il müdür yardımcısının başkanlığında, eğitim şube müdürü ile eğitim görevlisinden oluşan üç kişilik bir sınav komisyonu kurulur.
Sınav komisyonunun görevleri
(1) Sınav komisyonunun görevleri;
a) Sınav için katılımcı sayısına uygun yer temin etmek,
b) Sınav gözetmeni belirlemek,
c) Sınavların geçerliliği ve güvenilirliği için gerekli tedbirleri almak,
ç) Sınavları yapmak ve değerlendirmek,
d) Sınav sonuçlarını duyurmak,
e) Sınav sonuçlarına yapılacak itirazları inceleyerek sonuca bağlamaktır.
Sınavlar
(1) Eğitime katılan personelin başarısı; eğitimin özelliğine göre, eğitim süresi içinde veya sonunda, yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak ayrı ayrı veya birlikte olmak üzere yapılacak sınavlarla değerlendirilir.
(2) Sınavın şekli, eğitim programlarında belirtilir. Program yöneticisi sınavlarda ihtiyaca uygun sayıda gözetmen görevlendirir.
(3) Yazılı sınavların süresi, sınavdan önce sınav komisyonunca belirlenir. Eğitim görevlileri tarafından hazırlanan sorular, soru kitapçığına dönüştürülerek cevap anahtarı hazırlanır.
(4) Sınav komisyonu tarafından, sınavın başladığı saat, sınava girenlerin sayısı, teslim alınan kağıt sayısı ve sınavın bitiş saatini belgeleyen tutanak düzenlenir,
(5) Yazılı sınavlarda açık uçlu sorular, boşluk doldurma soruları veya çoktan seçmeli sorular sorulabilir.
(6) Sınav komisyonunca karar verilmesi durumunda uzaktan eğitimle yapılan eğitimlerin sınavları elektronik ortamlarda gerçekleştirilebilir.
(7) Özel bir mevzuatla düzenlenmiş hizmet içi eğitimlerin sonunda, ilgili mevzuat kapsamındaki hükümler uygulanır.
Sınav sonuçlarının ilanı, sınav sonuçlarına itiraz ve sınav evraklarının saklanması
(1) Sınav sonuçları sınavın yapıldığı gün açıklanır ve duyurulur.
(2) Sınav sonuçlarına itirazlar, sınav sonuçlarının açıklanması ile aynı gün içinde Sınav Komisyonuna sunulur.
(3) Sınav Komisyonu; itirazları aynı gün içinde değerlendirir ve değerlendirme sonucunu aynı gün açıklar.
(4) Daire Başkanlığı veya İl Müdürlüklerince; sınav kâğıtları, sorular, cevap anahtarları ve cevap kağıtları, tutanaklar, değerlendirme fişlerinin saklanması ile ilgili işlemler, 16/5/1988 tarih ve 19816 sayılı Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine dayanılarak yapılır.
(5) Kanuni süresi içinde yargı yoluna başvuranların evrakları ise dava sonuçlanıncaya kadar saklanır. Bu şekilde yargı yoluna başvuranlar, durumunu yazılı olarak bağlı oldukları birimlere de bildirirler.
Değerlendirme
(1) Sınavlarda değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılır. Özel mevzuatında yer alan hükümler saklı kalmak üzere, hizmet içi eğitim faaliyetlerinde 50 ve üzerinde puan alanlar başarılı sayılır. Sınav puanı 85-100 olanlar (A), 70-84 olanlar (B), 50-69 olanlar (C) düzeyde başarılı olarak kabul edilir.
(2) Yazılı, sözlü ve uygulamalı sınav şekillerinin birlikte uygulanması halinde, puanların ortalaması alınır.
(3) Eğitim sonunda, sınavlardan herhangi birine mazeretsiz olarak katılmayanlar başarısız sayılır.
(4) Sınavlarda kopya çeken veya sınav disiplinini bozanlar, tutanak düzenlendikten sonra sınav yerinden çıkarılır ve o eğitim programında başarısız sayılırlar.
(5) Eğitim süresinin onda birinden fazlasına katılmayan personel sınava katılamaz.
(6) Eğitimlerini başarı ile tamamlayanlara ve sınav yapılan eğitimlerin sınavlarında başarılı olanlara katıldıkları eğitim türüne göre; Daire Başkanlığı tarafından eğitim belgesi, seminer belgesi, kurs belgesi veya sertifika düzenlenir.
(7) Eğitim programının değerlendirilmesini sağlamak üzere; eğitim sırasında veya sonunda eğitim faaliyetlerine katılanlar ile görev alanların, görüş ve düşüncelerini tespit etmek amacıyla ölçme ve değerlendirme teknikleri ile bilgi toplanabilir.
Disiplin
(1) Eğitim faaliyetine katılanlar, hastalık izni ve kanuni mazeretleri dışında eğitim programında yer alan faaliyetlere düzenli olarak katılmak zorundadır.
(2) Hizmet içi eğitim faaliyetine katılması kararlaştırılmış personelden ilgili mevzuat hükümlerinde belirtilen izinler dışında; eğitime katılmayan veya eğitim faaliyetinin düzenli bir şekilde yürütülmesini engelleyici davranışlarda bulunanlar hakkında, bağlı oldukları mevzuatın disipline ilişkin hükümlerinin uygulanması hususunda, disiplin amirine sürecin başlatılması için bilgi verilir.
(3) Sınavlarda kopya çekenler veya sınav disiplinini bozanlar hakkında ilgili kanunların, disipline ilişkin hükümleri uygulanır.
Kılık ve kıyafet
(1) Eğitim faaliyetine katılanlar eğitim süresince, 25/10/1982 tarih 17849 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan, Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Çalışan Personelin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelik hükümlerine uymakla yükümlüdürler.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Eğitim giderleri
(1) Merkezi bütçe kapsamında gerçekleştirilen hizmet içi eğitim faaliyetlerinin gerektirdiği harcamalar, harcırah hariç olmak üzere Daire Başkanlığı bütçesinden karşılanır. Ulusal ve uluslararası kuruluşlar ile yapılan; protokol, çalışma planı, sözleşme vb. çerçevesinde düzenlenen eğitimlerin giderlerinin karşılanmasında, ilgili mutabakat hükümleri uygulanır.
(2) Hizmet içi eğitimler; 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu kapsamında verilen gündelik miktarının karşılamadığı kısmı için, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümleri doğrultusunda hizmet alımı yoluyla gerçekleştirilebilir.
Eğitim görevlilerinin ve eğitime katılanların giderleri
(1) Eğitime katılacakların; konaklama, iaşe ve yol giderlerinin ulusal ve uluslararası kuruluşlar ile yapılan mutabakat kapsamında karşılanması durumunda, katılımcıya harcırah ödemesi yapılmaz.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında hizmet içi eğitim kurs ve seminer faaliyetlerinde ders vermekle görevlendirilen eğitim görevlilerinin ücreti; 16/03/2015 tarihli ve 2015/7446 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Esaslar kapsamında ödenir.
Saklı hükümler
(1) Aday memurların yetiştirilmesinde; 27/6/1983 tarihli ve 18090 sayılı Aday Memurların Yetiştirilmesine İlişkin Genel Yönetmelik, Aile ve Sosyal Hizmetler Uzman ve Uzman Yardımcılarının yetiştirilmesinde 14/8/2012 tarihli ve 28384 sayılı Aile ve Sosyal Hizmetler Uzmanlığı Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(2) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, Devlet Memurları Eğitimi Genel Planı, 1/2/1974 tarihli ve 14786 sayılı Yetiştirilmek Amacıyla Yurtdışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik, 28/12/2014 tarihli ve 29219 sayılı Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliği’ne; işbu Yönetmelik'te hüküm bulunmaması halinde 18/4/1999 tarihli ve 23670 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
(1) 1/8/1986 tarih ve 862 sayılı Bakan onayı ile yürürlüğe giren Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği, 9/2/1999 tarihli ve 40 sayılı Bakan onayı ile yürürlüğe giren Özürlüler İdaresi Başkanlığı Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği, 5/10/2005 tarihli ve 34 sayılı Bakan onayı ile yürürlüğe giren Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Genel Müdürlüğü Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği, 30/07/2010 tarihli ve 292 sayılı Bakan onayı ile yürürlüğe giren Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği ile 09/08/2005 tarihli ve 165 sayılı Bakan onayı ile yürürlüğe giren Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Hizmet İçi Eğitim Yönergesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik Bakan onayı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı yürütür.