BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Bu Yönetmeliğin amacı, Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık İlköğretim Okulunun görev ve işleyiş ile ilgili esasları düzenlemektir.
Kapsam
Bu Yönetmelik, Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık İlköğretim Okulu eğitim-öğretim yönetim, devam-devamsızlık, sınıf geçme ve sınavları ile personel ve denetime ilişkin esasları kapsar.
Dayanak
Bu Yönetmelik;
a) 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu,
b) 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu,
c) 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu,
d) 2923 sayılı Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Kanunu, hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Milli Eğitim Bakanlığını,
b) Bakan: Milli Eğitim Bakanını,
c) Üniversite: Bilkent Üniversitesini,
d) Rektör: Üniversite Rektörünü,
e) Fakülte: Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi’ni,
f) Dekan: Fakülte Dekanı’nı,
g) Okul: Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık İlköğretim Okulunu,
h) Müdür: İlköğretim Okulu Müdürü,
ı) Okul Yönetim Kurulu: Üniversite Mütevelli Heyet Başkanlığınca seçilen Yönetim Kurulunu,
i) Meslek Dersleri: Müzik Bölümü ana sanat dallarıyla ilgili dersleri,
j) Ortak Kültür Dersleri: Meslek dersleri dışındaki dersleri,
k) Veli: Öğrencinin anne, baba, veya vasisi olan kişiyi yetkilendirilen kişiyi,
l) Öğretim Elemanı: 2547 sayılı Kanunda belirtilen nitelikleri taşıyan eğitim ve öğretim görevlilerini ve 1739 sayılı Kanundaki öğretmenlik niteliklerini taşıyan kişileri,
m) Zümre Öğretim Elemanları Kurulu: Aynı sınıf veya aynı dersi okutan öğretim elemanlarından oluşan kurulu,
n) Şube Öğretim Elemanları Kurulu: 6 ncı, 7 nci ve 8 inci sınıflarda aynı şubede ders okutan öğretim elemanlarından oluşan kurulu,
o) Kanaat Dönemi: Derslerin başladığı tarihten dinlenme tatiline, dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,
ö) Ders Yılı: Derslerin başladığı günden, derslerin kesildiği güne kadar geçen ve iki kanaat dönemini kapsayan süreyi,
p) Öğretim Yılı: Ders yılının başladığı tarihten ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
r) Yıl Sonu Sınavı: 6 ncı, 7 nci ve 8 inci sınıflarda meslek derslerinden ders yılı sonunda yapılan kapsamlı sınavı
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
Okulun Amaçları ve Genel İlkeler
Okulun amaçları
1739 Sayılı "Milli Eğitim Temel Kanunu Genel Amaç ve İlkeleri" ile aynı kanunun 33 üncü maddesine göre güzel sanatlar alanlarında özel istidat ve kabiliyetleri beliren çocukları;
küçük yaşlardan itibaren;
a) İlgi, istidat ve kabiliyetleri istikametinde yetiştirerek hayata ve üst öğrenime hazırlamak,
b) Atatürk İlkelerine ve İnkılaplarına, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’na ve demokrasinin ilkelerine uygun olarak haklarını kullanabilme, görevlerini yapabilme ve sorumluluklarını yüklenebilme bilincini kazandırmak,
c) Milli kültür değerlerini tanımalarını, korumalarını, takdir etmelerini ve benimsemelerini sağlamak,
d) Toplum içindeki rollerini yapan, başkaları ile iyi ilişkiler kuran, iş birliği içinde çalışabilen, çevresine uyum sağlayabilen iyi ve mutlu vatandaşlar olarak yetiştirmek,
e) Bulundukları çevrede yapacakları eğitim, kültür ve sosyal etkinliklerle milli kültürün benimsenmesine ve yayılmasına katkıda bulunmalarını sağlamak,
f) Fert ve toplum sorunlarını tanıma, çözüm arama alışkanlığı kazandırmak,
g) Sağlıklı yaşama, ailesinin ve toplumun sağlığı ile çevreyi korumak için gereken bilgi ve alışkanlıkları kazandırmak,
h) El becerileri ile zihni çalışmalarını birleştirerek çok yönlü gelişmelerini sağlamak,
i) Araç-gereç kullanma yoluyla sistemli düşünmelerini, çalışma alışkanlığı kazanmalarını, estetik duygularının gelişmesini, hayal ve yaratıcılık güçlerinin artırılmasını sağlamak,
j) Mesleki ilgi ve yeteneklerinin ortaya çıkmasını sağlayarak gelecekteki mesleklerini seçmelerini kolaylaştırmak,
k) Üretici olarak geçimlerini sağlamalarını ve ekonomik kalkınmaya katkıda bulunmaları için mesleğin ön hazırlığını yaptıracak, mesleğe girişlerini kolaylaştıracak ve uyumlarını sağlayacak davranışları kazandırmak,
l) Ders dışı zamanlarını değerlendirmelerini, çevreyi koruyup güzelleştirmeleri konusunda bilinçlendirilmelerini, öncelikle enerjiden ve artık malzemeden savurganlığa kaçmadan yararlanmalarını sağlamaktır.
Genel ilkeler
Eğitim ve öğretim uygulamalarında aşağıdaki genel ilkeler göz önünde bulundurulur.
a) Eğitim-öğretim etkinlikleri; öğretim ilkeleri, öğrenci düzeyi, çevre özellikleri ve programda belirtilen esaslar dikkate alınarak, Okulun amaçlarını gerçekleştirecek şekilde düzenlenir ve uygulanır.
b) Türkçe’nin doğru öğretilmesini ve güzel konuşulmasını ve yazılmasını sağlamak temel hedeftir.
c) Okulda öğrencilere temizlik ve sağlık alışkanlıkları kazandırılarak sağlıklı yaşamaları için gerekli önlemler alınır ve spor etkinliklerine yeterince yer verilir.
Okulun her yerinde ve her durumda temizlik ve düzenin sağlanması, derslik, laboratuar, yemekhane gibi yerlerde ısı, ışık ve havalandırmanın sağlık şartlarına uygun olması, öğrencilerin kılık kıyafetlerinin sağlıklı ve düzenli olması için gerekli önlemler alınır.
d) Bir ders saati süresi 40 dakikadır. Teneffüsler için en az 10’ ar dakika zaman ayrılır. Yemek ve dinlenme için en az 60 dakika ara verilir.
e) Öğrencilerin beden, ruh ve sosyal bakımdan sağlıklı olarak gelişmeleri için önlem alınır. Beslenme ile ilgili bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazandırılır.
f) Okul; piyano, yaylı, üflemeli, vurma çalgılar ve temel müzik bilimleri dallarında eğitim veren A bölümü ile teori kompozisyon, temel bilimler, müzik tarihi ve diğer sanat dallarında ağırlıklı genel eğitim veren B bölümünden oluşmaktadır. Okulun her iki şubesinde de ders programları "ortak kültür dersleri" ve "bireysel, ortak ve toplu meslek dersleri" olarak iki grupta toplanmıştır.
g) Okulun A bölümünde yabancı dil dersleri dışındaki dersler Türkçe olarak verilir. B bölümünde ise 6 ncı, 7 nci ve 8 inci sınıflarda Türkçe, Sosyal Bilgiler, Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi, Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersleri ve Türk kültürü ile ilgili diğer dersler Türkçe olarak, bunun dışında kalan dersler uygulamalı yabancı dil eğitimi çerçevesinde okutulur.
h) Okul, eğitim ve uygulamalarının verimli yürütülmesi amacı ile Üniversitenin diğer birimleri ve İhsan Doğramacı Vakfı tarafından kurulmuş bulunan okullar ile işbirliği yapar, aralarında her çeşit eğitim, kültür ve uygulama olanaklarını paylaşırlar.
i) Öğrencilerin müzik ve dil yeteneklerini geliştirmek amacıyla üniversitenin olanakları çerçevesinde çeşitli kurslar düzenlenir. Meslek dersleri, öğrencileri mesleğe yönelten ve onlara bu yönde gelişme olanağı sağlayan derslerdir. Öğrencilere verilen kültür dersleri, meslek dersleri ve kurslar haftada toplam 45 ders saatini geçemez.
j) Öğrencilerin uzun süreli ve devamlı mesleki eğitim, çalışma ve çeşitli etkinlikler yapmaları ya da okulun fiziki kapasitesi ve eğitim kadrosundan en üst düzeyde yararlanılabilmesi için bir öğretim yılında iki yarıyıl okutulan ve aynı ismi taşıyan dersler, iki yarıyılın toplam ders saati sayısı kadar yoğunlaştırılarak okutulabilir. Gerektiği hallerde, herhangi bir dönemde o dönemde okutulan dersler, dönem içindeki haftalık ders saati sayısı değişmemek koşulu ile yoğunlaştırılarak bütün bir yarıyıl yerine daha kısa bir zaman süresi içinde verilebilir.
k) Milli Eğitim Bakanlığınca kabul edilen kitaplar ve eğitim araçları kültür derslerinde kullanılır.
Ders yılı süresi
Okulda ders yılı süresi en az 180 iş günüdür. Okul Çalışma Takvimi, bu süre dikkate alınarak, Okul Yönetim Kurulunun önerisi ile Üniversite Senatosunca belirlenir.
Ders yılı süresi, derslerin başladığı günden kesildiği güne kadar okulun açık bulunduğu günler ile öğrencilerin törenlere katıldıkları resmi günler sayılarak hesaplanır.
Resmi tatil günleri ile her ne sebeple olursa olsun okulun açık bulunmadığı günler göz önünde bulundurulmaz.
Sabah ve öğleden sonrası yarımşar gün olarak sayılır.
Yarı yıl tatili Okul Çalışma Takviminde belirlenir.
Resmi tatil günleri
Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde belirlenen şekilde uygulanmak üzere Okul Çalışma Takviminde belirlenir.
Öğrenci andı
Okulda hergünün başlangıcında Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde yer alan "Öğrenci Andı" söylenir.
Eğitici çalışmalar
Eğitici çalışmalar, Bakanlığın ilgili mevzuatı doğrultusunda yürütülür.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Kayıt, Kabul ve Devam
Kayıt zamanı
Okula kayıt işlemleri; Rektörlükçe belirlenen çerçevede Dekanlık ve Okul Yönetim Kurulu tarafından düzenlenir ve okul yönetimince ilan edilir.
Okula kayıt
Okulun birinci sınıfına, o yılın 31 Aralık günü itibariyle 72 ayını dolduran çocukların kaydı yapılır.
Öğretim, ücretler burslar ve kontenjan
Okulda eğitim ve öğretim (a) Tam zamanlı (b) Yarı zamanlı olmak üzere iki ayrı statüde yapılır. Bu öğrencilere uygulanacak ücretler ve burslar Okul Yönetim Kurulu’nun önerisi üzerine Rektörlükce karara bağlanır. Okula alınacak öğrenci sayısı, sanat dalları göz önünde bulundurularak Okul Yönetim Kurulu tarafından tespit edilir.
Yeni kayıt
Okul Çalışma takviminde belirtilen sürede ön kayıtlarını yaptıran aday öğrencilerden, Okulun Giriş ve Sınav Koşulları Yönergesine göre; sınavda başarılı bulunanların ilan edilen sürede okula kesin kayıtları yapılır.
İstenilen belgelerde yanlış beyanda bulunanlar ile belgelerinde tahrifat yapanların, sınavda başarılı olsalar dahi kayıtları yapılmaz. Gerçek dışı bilgi ve belgelere göre aday kaydı veya kesin kaydı yapılmış öğrencilerin kaydı silinir.
Nakil ve naklen kayıt
Birinci sınıflar hariç tam zamanlı öğrencilerin nakil ve naklen kayıtlarında aşağıda belirtilen hükümler uygulanır.
a) Öğrenci nakilleri yıl sonundaki sınavlardan sonra yapılır. Öğrenci velilerince, eğitim-öğretim yılı başlamadan en geç (30) otuz gün önce Okul Müdürlüğüne yazılı olarak başvurulmalıdır.
b) Ayrılacağı okulda bir üst sınıfta öğrenim hakkını kazanmış olmalıdır.
c) İlköğretim ara sınıflarına başvuran öğrenciler giriş sınavında başarılı olmalıdır.
Öğrenci dosyası
Her öğrenci için örneğine uygun bir öğrenci kişisel dosyası tutulur. Bu dosyada öğrencinin kayıt ve okul değiştirme belgeleri, velisi ile yapılan yazışmalar, rehberlik ile ilgili her türlü kayıtlar yer alır.
Öğrenci kişisel dosyası öğrencinin okul değiştirmesi veya okulu bitirmesi halinde gittiği okula gönderilir.
Okulu bitiren ve üst öğrenime devam etmeyen öğrencilerin kişisel dosyaları okul arşivinde öğrenci numara sırasına göre 5 yıl saklanır.
Öğrenci kişisel dosyalarının usulüne uygun olarak zamanında işlenmesinden ve saklanmasından ilgili Müdür Yardımcıları ve Okul Müdürü sorumludur.
Veli zorunluluğu
Her öğrencinin bir velisinin olması zorunludur.
Devam zorunluğu
Okula kaydedilen zorunlu öğrenim çağındaki öğrencilerin velileri öğrencilerin okula devamını sağlamakla yükümlüdür.
a) Öğrenci özürsüz derse girmez ise tüm gün devamsız sayılır gerekli önlemler alınır.
b) Bir ders yılı içinde toplam yirmi (20) gün okula özürsüz olarak devam etmeyen öğrenci, notları ne olursa olsun başarısız sayılır.
c) Bir ders yılı içinde her meslek dersine sekiz (8) saat özürsüz olarak girmeyen öğrenciler, o dersten kanaat notları ne olursa olsun başarısız sayılırlar ve o yıl için sınav haklarını kaybederler, sınıf tekrarı yaparlar.
d) Yurt içinde ve yurt dışında; müzik, spor, folklor ve benzeri eğitici kültürel etkinliklere katılmak için Okul Yönetimince görevlendirilen öğrenciler, Okula devam etmedikleri süre için izinli sayılırlar.
Üç günden fazla izin ve özür yetkisi Okul Yönetim Kurulu’na aittir. Bu izinlerin toplamı ile devamsızlıkların toplamı devamsızlık süresinin yarısını aşamaz. Ancak, uluslararası yurt içi ve yurt dışı yarışmalarla bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin, bu organizasyonun devamı süresince izinli sayıldıkları süreler devamsızlık süresinin dışındadır.
Okula geç gelme
Okula geç gelmeyi veya izinsiz olarak sınıftan ya da okuldan ayrılmayı alışkanlık haline getiren öğrenciler ile ilgili olarak gerekli önlemler Okul Yönetimince alınır.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel İlkeler
Ölçme ve değerlendirme ilkeleri
Öğrenci başarısının ölçülmesi ve değerlendirilmesi ile devam-devamsızlık konularında yapılacak işlemlerde aşağıdaki ilkeler gözetilir:
a) Bir ders yılı, birbirini tamamlayan iki kanaat döneminden oluşur.
b) Başarının ölçülmesinde ve değerlendirilmesinde okul ve ders programlarında belirtilen özel ve genel amaçlar, açıklamalar ile konular esas alınır.
c) Ölçme ve değerlendirmede okul ve ülke çapında birlik ve beraberlik sağlanır.
d) Öğrenci başarısı, derslerin özelliklerine göre yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlar ile ödev veya projelerden alınan notlar esas alınarak tespit edilir.
e) Öğrencilerin ders, ödev, uygulama, laboratuvar çalışmalarına ve sınavlara katılmaları zorunludur.
f) Değerlendirmede 5 lik not sistemi uygulanır.
g) Öğrencinin başarısını belirlemek amacıyla hazırlanan ölçme araçlarında; sadece bilginin ölçülmesine değil kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde edindikleri davranışların da ölçülmesine ağırlık verilir.
Öğrencilerin ilgi, tutum ve kişilik tasarımı gibi psikolojik özellikleri belirlenir. Öğrencilerin bu özelliklerinin belirlenmesinde ilgi envanteri, tutum ve kişilik tasarımı ölçekleri gibi ölçme araçlarından da yararlanılır.
h) Öğrenci başarısının ölçülmesinde kullanılan ölçme araçları geçerlilik, güvenilirlik, objektiflik, örnekleyicilik, kullanışlılık, ayırt edicilik özelliklerine sahip olmalıdır. Ölçme ve değerlendirmede az sorulu-uzun cevaplı veya çok sorulu-kısa cevaplı yazılı yoklamalar, test uygulamaları, sözlü yoklamalar, gözlemler, hazırlık ve alıştırma çalışmaları, ödevler, projeler ve benzeri araçlar ite yöntemlere başvurulur.
i) Bir dersin kanaat dönemi notu ile yıl sonu notu hesaplanırken, bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür, yarım ve yukarısı tama yükseltilir.
j) Notlar öğretim elemanının not defterine rakamla, diğer evraka rakam ve yazı ile yazılır.
Not Verme
Okulda, her sınıf için gösterilen derslerde öğrencilerin başarıları dört ayrı notla, başarısızlıkları ise bir tek notla değerlendirilir. Buna göre verilecek notlar ve puanlar şöyle değerlendirilir;
Derece | Rakam İle | Puanlama |
Pekiyi | 5 | 85-100 |
İyi | 4 | 70-84 |
Orta | 3 | 55-69 |
Geçer | 2 | 45-54 |
Başarısız | 1 | 0-44 |
İKİNCİ BÖLÜM
Sınavlar
Sınavlar
Sınıf, branş ve meslek dersleri öğretim elemanları, yazılı, sözlü ve uygulamalı sınav sorularını düzenlerken öğretim yılı başında ders yılı programına uygun olarak hazırlanan yıllık ders planlarındaki amaç ve konuları göz önünde bulundururlar.
Sınav sayısı
6 ncı, 7 nci ve 8 inci sınıflarda bir yarı yılda bir dersten yapılacak yazılı sınav sayısı ikiden az olmamak üzere, ders yılı başında zümre öğretim elemanları tarafından tespit edilir.
Yazılı ve uygulamalı sınavlar
Kültür derslerinde 1 inci, 2 nci ve 3 üncü sınıflarda yazılı sınav yapılmaması esastır, Ancak, öğrencilerin öğrendiklerinin seviyesini saptamak amacıyla yazılı değerlendirmeler yapılır. 4 üncü ve 5 inci sınıflarda ise aynı sınıfları okutan öğretim elemanlarının birlikte kararlaştıracakları derslerden, bir yarı yılda en çok dört yazılı sınav yapılır. 6 ncı, 7 nci ve 8 inci sınıflarda, yazılı ve uygulamalı sınavların zamanı en az bir hafta önce öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta bir günde uygulanacak yazılı ve uygulamalı sınav sayısı üçü geçemez.
İmkanlar ölçüsünde aynı anda uygulanmak şartıyla yazılı sınavlarda, zümre öğretim elemanlarınca hazırlanacak ortak sorular ve cevap anahtarı kullanılabilir.
Yazılı sınavların süresi bir ders saatini aşamaz. Ancak, soruların yazdırılması bu sürenin dışında tutulabilir. Uygulamalı ve yazılı sınavların süresi zümre öğretim elemanlarınca belirlenir.
Meslek dersleri sınavları ile müzik, resim-iş, beden eğitimi dersleriyle uygulamalı nitelikteki seçmeli derslerin sınavları, her kanaat döneminde üçten az olmamak üzere ve dersin özelliğine göre, yazılı, sözlü ve uygulamalı olarak veya bunlardan yalnızca biriyle yapılabilir. Sınavların şekil, sayı ve süresi öğretim yılı başında zümre öğretim elemanları kurulunca belirlenir.
Meslek derslerinin değerlendirmeleri Okul yönetimince belirtilen sınav komisyonlarınca yapılır.
Sözlü sınavlar
Bir kanaat döneminde öğrencilere her dersten en az bir sözlü sınav notu verilmesi esastır. Sözlü sınav için başlı başına bir ders saati ayrılmaz. Öğrencilere ders içindeki etkinliklerine göre sözlü sınav notu verilir. Yabancı dil dersinde kanaat notu, en az iki sözlü ve iki yazılı sınav notu ile tesbit edilir.
Sınavlara katılmayanlar
Herhangi bir nedenle sınavlara katılamayan, ödev veya projesini zamanında teslim edemeyen öğrencinin durumu velisine bildirilir. Veli çocuğunun özürünü en geç beş gün içinde okul yönetimine yazılı olarak bildirmek zorundadır.
Özürü, Okul Yönetimince kabul edilen öğrenciler, ders öğretim elemanının belirleyeceği bir zamanda ve önceden duyurularak sınava alınır. Bu sınav, sınıfta diğer öğrenciler ile ders işlenirken yapılabileceği gibi ders dışında da yapılabilir. Öğrenciler, ödev veya projelerini öğretim elemanına vereceği süre içinde testim eder.
Sağlık durumu nedeniyle sınavlara katılamayan öğrenciler, bu durumlarını resmi bir sağlık kuruluşundan alacakları raporla belgelendirirler.
Sağlık durumu engeline göre dersler
Sağlık durumları veya beden bozuklukları nedeniyle beden eğitimi dersine giremeyecek durumda olanlar ve sanal dalını değiştirmek isteyen öğrenciler, tam teşekküllü resmi bir hastaneden sağlık kurulu raporu almak zorundadırlar.
Raporda, sağlık durumlarının veya beden bozukluklarının geçici bir süre ya da sürekli olarak Beden Eğitimi dersinin ve sanat dalında hangi etkinliklere engel oluşturduğu açıklanır. Raporun okul yönetimince kabul edilmesi halinde bu gibi öğrencilerin durumları göz önünde bulundurularak sanat dalım değiştirme yoluna gidilirken, beden eğitimi dersinde sadece raporda berlirtilen etkinliklerden sorumlu tutulmayacak, dersin diğer etkinliklerine katılarak kendilerine not verilecek ve gerekli yerlerde raporlu olduğu belirtilecektir.
Sınav sonuçlarının duyurulması
Öğretim elemanları, yaptıkları sınavların, verdikleri ödev ve projelerin sonuçlarını öğrencilere bildirirler. Yapılan başlıca ortak hataları sınıfta açıklarlar. Sözlü sınav sonucu o ders saati içinde yazılı sınav, uygulamalı ve ödev sonuçları ise yazılı sınavın yapıldığı, ödevin, uygulamanın veya projenin teslim edildiği tarihten başlayarak en çok on beş gün içinde öğrenciye duyurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar ve Sınıf Geçme
Öğretim elemanı not defteri
Her sınıf ve branş öğretim elemanı bir not defteri tutar. Bu defter, öğretim yılı başında okul yönetimi tarafından sağlanır, sayfa numaraları yazılıp onaylandıktan sonra öğretim elemanına verilir.
Notlar mürekkepli kalemle, silinti ve kazıntı olmamasına dikkat edilerek yazılır.
Her öğretim elemanı, not defterini okul yönetimine vereceği not cetvelleri için esas olarak kullanmakla ve istendiği zaman okul müdürüne veya teftiş yetkisi olanlara göstermekle yükümlüdür.
Not defterleri ders yılı sonunda, öğretim yılı içinde çeşitli nedenlerle okuldan ayrılan öğretim elemanları ise not defterlerini tutanak karşılığında okul yönetimine teslim ederler. Bu defterler, iki öğretim yılı saklanır.
Kanaat dönemi notunun tespiti
Kültür derslerinde kanaat dönemi notunun tespitinde, öğrencilerin o dönem içinde ulaşmaları amaçlanan genel başarı seviyesi dikkate alınır. Bir dersin kanaat dönemi notu o kanaat dönemine ait yazılı, sözlü, uygulamalı sınavlarla ödev veya projelere verilen notlara göre öğretim elemanı tarafından takdir edilir.
Ödüllendirme
4 - 8 inci sınıflarda Türkçe dersinden 3, diğer derslerin her birinden 2’den aşağı not almamak şartı ile dönem ortalaması 3.50-4.00 olanlar "Teşekkür", 4.01 ve yukarı olanlar ise "Takdirname" ile ödüllendirilir. Bu ödüller öğrencinin dosyasına da işlenir.
Öğrenci karnesi
Öğrencilerin durumlarını velilere duyurmak için yarıyıl ve öğretim yılı sonunda olmak üzere iki kez karne verilir. Bu karnede, öğrencinin derslerdeki başarısı ile davranış gelişimi değerlendirme sonuçları ve okula devanı durumu gösterilir.
Sınıf veya şube öğretim elemanı ile ilgili müdür yardımcısı öğrencilerin karnelerini doldurur ve öğrenci sınıf geçme defterine işler. Karne, birinci yarıyıl sonunda velilere gönderilerek imzalatılır ve geri alınır. Ders yılı sonunda dağıtılan karneler geri alınmaz.
Bütünleme sınavları
Bütünlenleme sınavlarında bir sınıfın esas ve yardımcı meslek derslerinden başarılı olamayan öğrenci bir üst sınıfa devam edemez. Ancak, esas meslek derslerinden başarılı olup da yardımcı meslek derslerinin sadece birinden başarılı olamayanlar, başarısız oldukları bu dersten sorumlu olarak bir üst sınıfa devam edebilirler, Bir üst sınıfa devam hakkını kazanamayan öğrenciler aynı sınıfı bir defaya mahsus olmak üzere tekrarlarlar. Bu gibi öğrenciler, aynı sınıfta başarılı oldukları esas ve yardımcı meslek derslerini de tekrar etmek zorundadırlar. Öğrencilerin tekrar ettikleri derslerdeki başarı durumları bir yıllık öğrenciler gibi tespit edilir. Aynı devre içerisinde iki yıl başarısız olarak sınıf geçemeyen öğrencinin okulla ilişiği kesilir.
Yıl sonu notu
Kültür derslerinde 1-5 inci sınıflardaki meslek derslerinde bir dersin yıl sonu notu, öğrencinin o dersten aldığı birinci ve ikinci kanaat dönemi notlarının aritmetik ortalamasıdır. 6 ncı, 7 nci, 8 inci sınıflarda meslek derslerinde ise birinci kanaat dönemine % 30, ikinci kanaat dönemine % 30 ve yıl sonu sınavına % 40 ağırlık verilerek ilgili dersin toplam yıl sonu notu hesaplanır.
Meslek derslerinden başarısız olanlar
Meslek derslerinde okulun öngördüğü asgari düzeyi gerçekleştiremeyen öğrencilerin okul ile ilişiği kesilerek Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarına nakil imkanı tanınır. Öğrencilerin asgari seviyede bulunup bulunmadıkları okul idaresince görevlendirilen üç üyeli bir komisyon tarafından karara bağlanır.
Öğrenci başarısı
Yıl sonu itibariyle 21 inci maddede verilen tablodaki not sistemi çerçevesinde yıl sonu başarı ortalaması 1,00 olan veya 6 veya daha fazla dersten başarısız olan öğrencilerin okul ile ilişiği kesilerek bakanlığa bağlı ilköğretim okullarına nakilleri sağlanır. 4 veya 5 genel kültür dersinden yıl sonunda başarısız olan öğrenci o sınıfı tekrar eder. Aynı sınıfta iki yıl üstüste başarısız duruma düşen öğrencinin okulla ilişiği kesilir. Yıl sonunda 3 veya daha az dersten başarısız olan öğrenciler tamamlama kursuna alınır ve bütünleme sınavlarına girerler.
Bütünleme sınavları, eğitim-öğretim başlamadan en geç on beş (15) gün önce Müdürlükçe belirlenecek gün, saat ve yerde Okul Yönetim Kurulu tarafından oluşturulacak komisyonlar tarafından yapılır.
Öğrencinin bu sınavlarda başarılı olabilmesi için bütünlemeye kaldığı ders/derslerinden yüz (100) tam puan üzerinden en az elli (50) puan alması zorunludur. Bu puan öğrencinin yıl sonu başarı notudur.
Bu sınavlara mazeretsiz olarak girmeyen öğrenciye sıfır (0) not verilir.
Bütünleme sınavları sonuçlarına göre öğrencinin durumu
Bütünleme sınavlarında öğrenci birden fazla derste başarısız olursa, bir üst sınıfa devam edemez. Bir dersten başarısız olan öğrencinin durumu Zümre Öğretim Elemanları Kurulu tarafından görüşülerek karara bağlanır.
Bir üst sınıfa devam etme hakkını kazanamayan öğrenciler aynı sınıfı bir defaya mahsus olmak üzere tekrar ederler.
Öğrencilerin tekrarladıkları sınıftaki başarı durumu bir yıllık öğrenciler gibi tesbit edilir. Aynı sınıfta iki yıl üst üste başarısız duruma düşen öğrencilerin okul ile ilişkileri kesilir.
Mazeret sınavı
Yıl sonu sınavlarına okul idaresi tarafından kabul edilen bir mazeret nedeniyle giremeyen öğrencilere, yıl sonu sınavları bitiminden en geç 10 gün sonra mazeret sınavı verilebilir. Mazeret sınavına girmeyen öğrenciler ise bütünleme sınavları şartlarına tabi tutulurlar.
Dal değiştirme sınavı
6 ncı ve 7 nci sınıflarda öğrenim gören, durumu 27 nci maddede belirtilen hükümlere uyan öğrenciler, bir alt sınıfın tüm derslerini başarmış olma koşuluyla dal değiştirmek isteyebilirler.
6 ve 7 nci sınıflardaki öğrencilerden dal değiştirmek isteyenler yıl sonu sınavlarından hemen sonra dilekçe ile Okul Müdürlüğüne başvururlar.
Dal değiştirmek isteyen öğrencilerin sınavı Okul Yönetim Kurulunun görevlendireceği komisyonlar tarafından yıl sonu sınavlarının bitiminden bir hafta sonra yapılır.
Sınıf ve program yükseltme
Okulun 1-5 inci sınıf öğrencilerinden beden ve zihince gelişmiş olup bilgi ve beceri bakımından sınıf düzeyinin üstünde olanlar, sınıf öğretim elemanının önerisi ile öğretim yılının ilk iki ayı içinde sınıf yükseltme sınavına alınırlar. Bu sınavda başarı sağlayanlar bir üst sınıfa yükseltilirler.
Bu sınav, Okul Müdürünün başkanlığında sınıf öğretim elemanı ile bir üst sınıfın öğretim elemanından kurulacak en az üç kişilik komisyon tarafından yapılır. Ayrıca meslek derslerinde algılama ve kavrama yetilerinin gelişmiş olması nedeniyle ilgili öğretim elemanlarınca zaman zaman öğretim programının dışında öğrencinin ilgisi doğrultusunda ve kapasitesine uygun olarak bilgi aktarımında bulunulabilir.
Sınav sonucu tutanakla tespit edilir. Bu tutanak, öğrencinin dosyasında saklanır. Başarı gösterenlerin durumu okul kayıtlarına ve öğrenci nakil belgesine de işlenir. Sınıf yükseltme bir kez yapılır.
Yetiştirme kursları
Okulun 6 ncı, 7 nci, 8 inci sınıflarında birinci kanaat döneminde Türkçe ve Matematik dersleri ile meslek derslerinden açıkça yetersizliği görülen öğrenciler için haftada iki saatten az olmamak kaydıyla yetiştirme kursları açılabilir.
Devam zorunluluğu
Okula özürsüz toplam 20 gün devam etmeyen öğrenciye sınıf tekrarı yaptırılır. Ancak, öğrencinin ailesinin yanında kalmasını gerektiren hastalık, ölüm gibi durumlarda, Okul Müdürü ayrıca en fazla 15 gün izin verebilir.
Sağlık Kurulu raporuna dayalı hastalık veya doğal afetler nedeniyle bu süreleri aşan ancak, sınıfının gerektirdiği bilgi düzeyine ulaştığına, sınıf öğretim elemanı, branş öğretim elemanları veya şube öğretim elemanları kurulu tarafından karar verilen öğrenciler bir üst sınıfa geçirilebilir.
Kültür derslerinden ders yılı sonunda başarı
Okulda bir üst sınıfa devam etmek veya mezun olabilmek için öğrencinin iki kanaat dönemi notunun aritmetik ortalaması her kültür dersi için 2’den aşağı olamaz. Başarısız dersi veya dersleri olan öğrencilerin durumu 36 ve 37 nci maddeler esaslarına göre şube öğretim elemanları kurulunda görüşülür. Zümre Öğretim Elemanları Kurul kararı ile sınıf geçen öğrencilerin notları değiştirilmez. Okul kayıtlarına geçiş şekli yazılır. Bu durum öğrenci karnesinde de belirtilir.
Davranışların değerlendirilmesi
Öğrenci davranışları, sınıf danışman öğretim elemanı tarafından değerlendirilerek Okul Yönetimine bildirilir.
Notların okul yönetimine verilmesi
Birinci ve İkinci kanaat dönemine ait not çizelgeleri, dönem sona ermeden üç gün önce okul yönetimine verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Okul Dışından Bitirme
Okulda okul dışından bitirme işlemi yapılmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Öğrenim Belgelerinin Düzenlenmesi
Öğrenim belgeleri
Öğrencilerin zorunlu öğrenim çağından çıkması, başka bir okula nakil isteğinde bulunması ve Müzik Bölümüne bağlı ana sanat dallarında öğrenim görürken Okulun Yönetmeliği’nin ilgili hükümlerine göre ilişiği kesilmesi gerekenlere, durumlarını gösterir bir belge düzenlenir.
Diploma
Okulu bitirenlere "Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık İlköğretim Okulu Diploması" verilir.
Diploma düzenlenmesi ve diploma notu
Diploma düzenlemesi ve diploma notu, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim okullarında uygulanan esaslar çerçevesinde düzenlenir.
Diploma, Okul Müdürü, Dekan ve Bilkent Üniversitesi Rektörü tarafından imzalanır.
Diploma notu; 4, 5, 6, 7 ve 8 inci sınıflardaki yıl sonu ağırlıklı notların aritmetik ortalamasıdır.
Öğrenimlerinin bir kısmım yurt dışında yaparak yurda dönen öğrencilerin diploma notu;
a) Yurt dışında ve yurt içinde okudukları yıllara ait yıl sonu başarı ortalamalarına,
b) Yurt dışında okudukları okullardan yıl sonu başarı ortalamalarının temin edilmemesi halinde yurt içinde okudukları öğrenim yıllarına ait yıl sonu başarı ortalamalarına göre tespit edilir.
BEŞİNCİ KISIM
Personel Yetki ve Sorumlulukları
Yönetim
Okul; Müdür, en çok iki müdür yardımcısı ve en çok iki bölüm başkanından oluşan üst yöneticiler grubu tarafından yönetilir.
Müdür, Yardımcıları ile Bölüm Başkanları Fakülte Dekanı’nın önerisi ve Rektörün olumlu görüşü üzerine Mütevelli Heyet Başkanınca atanır. Bu atamalarla ilgili esaslar Mütevelli Heyet Başkanlığınca belirlenir.
Müdür; kanun, yönetmelik, program, genel hükümler ve emirlere uygun olarak okulun tüm işlerini yürütmeye, düzene koymaya, denetlemeye yetkili olup bu görevlerinden dolayı sorumludur.
Öğretim elemanları
Okulda ders ve uygulama ile görevlendirilen kişilerin 2547 sayılı Kanundaki-öğretim elemanı niteliğine haiz olmaları şarttır. Genel kültür dersleri için atanacak öğretim elemanları ile yöneticiler, en az Milli Eğitim Bakanlığınca atanacak öğretmenlerde ve benzer kurumların yöneticilerinde öngörülen niteliklere haiz olurlar.