Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 2)

Bu Yönetmeliğin adı; Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu (Lise Devresi) Yönetmeliği iken, 17/12/2000 tarihli ve 24263 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik ile metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.

BİRİNCİ KISIM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

Değişik madde: Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu (Lise Devresi) Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (R.G.-17/12/2000/24263) m.2

Bu Yönetmeliğin amacı, Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu (Lise Devresi) ile Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulunun (Lise Devresi) görev ve işleyişi ile ilgili esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

Değişik madde: Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu (Lise Devresi) Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (R.G.-17/12/2000/24263) m.3

Bu Yönetmelik, Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu (Lise Devresi) ile Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulunun (Lise Devresi) kayıt-kabul, eğitim-öğretim, yönetim, devam-devamsızlık, sınıf geçme ve sınavlarla personel ve denetime ilişkin esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik;

a) 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu,

b) 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu,

c) 2923 sayılı Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Kanunu, hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

Bu Yönetmelikte geçen,

a) Bakanlık; Milli Eğitim Bakanlığını,

b) Bakan: Milli Eğitim Bakanını,

c) Üniversite: Bilkent Üniversitesini,

d) Rektör: Üniversite Rektörünü,

e) Fakülte: Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesini,

f) Dekan: Fakülte Dekanını,

g) Okul: Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu (Lise Devresi) ile Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulunu (Lise Devresi),

h) Okul Yönetim Kurulu: Üniversite Mütevelli Heyet Başkanlığınca seçilen Yönetim Kurulunu,

i) Meslek Dersleri: Müzik Bölümü ana sanat dallarıyla ilgili dersleri,

j) Ortak Kültür Dersleri: Meslek dersleri dışındaki dersleri,

k) Veli: Öğrencinin anne veya babası, vasisi, aile reisi veya ailece yetkilendirilen kişiyi,

l) Öğretim Elemanı: 2547 sayılı Kanunda belirtilen nitelikleri taşıyan eğitim ve öğretim görevlilerini ve 1739 sayılı Kanundaki öğretmenlik niteliklerini taşıyan kişileri,

m) Zümre Öğretim Elemanları Kurulu: Aynı sınıfta dersi okutan veya aynı dersi veren öğretim elemanlarından oluşan kurulu,

n) Kanaat Dönemi: Derslerin başladığı tarihten dinlenme tatiline, dinlenme tatili bitiminden ders kesimine kadar geçen süreyi,

o) Ders Yılı: Derslerin başladığı günden, derslerin kesildiği güne kadar geçen ve iki kanaat dönemini kapsayan süreyi,

р) Öğretim Yılı: Ders yılının başladığı tarihten ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,

ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Okulun Amaçları ve Genel İlkeler

MADDE 5

Okulun amaçları:

1739 Sayılı "Milli Eğitim Temel Kanunu Genel Amaç ve Temel İlkeleri" ile aynı kanunun 33 üncü maddesine göre güzel sanatlar alanlarında özel istidat ve kabiliyetleri beliren çocukları,

a) İlgi, istidat ve kabiliyetleri istikametinde yetiştirerek yükseköğretime ve hayata hazırlamak,

b) Atatürk İlkelerine ve İnkılaplarına, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’na ve demokrasinin ilkelerine uygun olarak haklarını kullanabilme, görevlerini yapabilme ve sorumluluklarını yüklenebilme bilincini kazandırmak,

с) Milli kültür değerlerini tanımalarını, korumalarını takdir etmelerini ve benimsemelerini sağlamak,

d) Toplum içindeki rollerini yapan, başkaları ile iyi ilişkiler kuran, iş birliği içinde çalışabilen, çevresine uyum sağlayabilen iyi ve mutlu vatandaşlar olarak yetiştirmek,

e) Bulundukları çevrede yapacakları eğitim, kültür ve sosyal etkinliklerle millî kültürün benimsenmesine ve yayılmasına katkıda bulunmalarını sağlamak,

f) Fert ve toplum sorunlarını tanıma, çözüm arama alışkanlığı kazandırmak,

g) Sağlıklı yaşama, ailesinin ve toplumun sağlığı ile çevreyi korumak için gereken bilgi ve alışkanlıkları kazandırmak,

h) El becerileri ile zihni çalışmalarını birleştirerek çok yönlü gelişmelerini sağlamak,

i) Araç ve gereç kullanma yoluyla sistemli düşünmelerini, çalışma alışkanlığı kazanmalarını, estetik duygularının gelişmesini, hayal ve yaratıcılık güçlerinin artmasını sağlamak,

j) Mesleki ilgi ve yeteneklerinin ortaya çıkmasını sağlayarak gelecekteki mesleklerini seçmelerini kolaylaştırmak,

k) Üretici olarak geçimlerini sağlamaları ve ekonomik kalkınmaya katkıda bulunmaları için mesleğin ön hazırlığını yaptıracak, mesleğe girişlerini kolaylaştıracak ve uyumlarını sağlayacak davranışları kazandırmak,

l) Ders dışı zamanlarını değerlendirmelerini, öncelikle enerjiden ve artık malzemeden savurganlığa kaçmadan yararlanmalarını sağlamaktır.

Genel ilkeler

MADDE 6

Eğitim - öğretim uygulamalarında aşağıdaki genel ilkeler göz önünde bulundurulur.

a) Eğitim-öğretim etkinlikleri; öğretim ilkeleri, öğrenci düzeyi, çevre özellikleri ve programda belirtilen esaslar dikkate alınarak, okulun amaçlarını gerçekleştirecek şekilde düzenlenir ve uygulanır.

b) Okulda Türkçe’nin doğru öğretilmesini, güzel konuşulmasını ve yazılmasını sağlamak temel hedeftir.

c) Okulda her fırsattan yararlanılarak öğrencilerin temizlik ve sağlık alışkanlıkları kazanmaları ve sağlıklı yaşamaları için gerekli önlemler alınır, spor etkinliklerine yeterince yer verilir.

Okulun her yerinde ve her durumda temizlik ve düzenin sağlanması, derslik, laboratuar, yemekhane gibi yerlerde ısı, ışık ve havalandırmanın sağlık şartlarına uygun olması, öğrencilerin kılık kıyafetlerinin tertipli ve düzenli olması için gerekli önlemler alınır.

d) Bir ders saati süresi 40 dakikadır. Teneffüsler için en az 10'ar dakika zaman ayrılır. Yemek ve dinlenme için en az 60 dakika ara verilir.

e) Öğrencilerin beden, ruh ve sosyal bakımdan sağlıklı olarak gelişmeleri için önlem alınır. Beslenme ile ilgili bilgi, beceri ve alışkanlıklar kazandırılır.

f) Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu’nda (Lise Devresi) piyano, yaylı, üflemeli, vurma çalgılar ve temel müzik bilimi dallarında, Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulu’nda (Lise Devresi) ise teori, kompozisyon, temel bilimler, müzik tarihi ve diğer sanat dallarında eğitim verilir.

g) Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Müzik Hazırlık Okulu’nda (Lise Devresi) yabancı dil dersleri dışındaki dersler Türkçe yürütülür. Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulunda (Lise Devresi) Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya, Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi, Millî Güvenlik Bilgisi ve Türk Kültürü ile ilgili dersler Türkçe, bunun dışındaki dersler ise uygulamalı yabancı dil eğitimi çerçevesinde yürütülür.

h) Okul, eğitim ve uygulamalarının verimli yürütülmesi amacı ile Üniversitenin diğer birimleri ve İhsan Doğramacı Vakfı tarafından kurulmuş bulunan okullar ile işbirliği yapar, aralarında her çeşit eğitim, kültür ve uygulama olanaklarını paylaşırlar.

i) Öğrencilerin müzik ve dil yeteneklerini geliştirmek amacıyla üniversitenin olanakları çerçevesinde çeşitli kurslar düzenlenir. Meslek dersleri, öğrencileri mesleğe yönelten ve onlara bu yönde gelişme olanağı sağlayan derslerdir. Öğrencilere verilen kültür dersleri, meslek dersleri ve kurslar haftada toplam 50 ders saatini geçmez.

j) Milli Eğitim Bakanlığınca kabul edilen kitaplar ve eğitim araçları kültür derslerinde kullanılır.

k) Bilkent Üniversitesi Hazırlık Okulu’nda, öğrencilerin en geç 10 uncu sınıf sonunda Cambridge Üniversitesi Uluslararası Orta Öğrenim Genel Sertifikası Sınavı ve Liseyi bitirmeden önce de Uluslararası Bakalorya Sınavında başarılı olmaları için gerekli önlemler alınır.

Ders yılı süresi

MADDE 7

Okulda ders yılı süresi en az 180 (yüz seksen) iş günüdür. Okulun Çalışma Takvimi bu süre dikkate alınarak Okul Yönetim Kurulunun önerisi üzerine Üniversite Senatosunca belirlenir.

Ders yılı süresi, derslerin ilk başladığı günden kesildiği güne kadar okulun açık bulunduğu günler ile öğrencilerin törenlere katıldıkları resmi günler sayılarak hesaplanır.

Resmi tatil günleri ile her ne sebeple olursa olsun okulun açık bulunmadığı günler eğitim süresinden sayılmaz.

Sabah ve öğleden sonrası yarımşar gün olarak sayılır.

Yarı yıl tatili Okul Çalışma Takviminde belirlenir.

Resmi tatil günleri

MADDE 8

Milli Eğitim Bakanlığı Yönetmeliklerinde belirlenen şekilde uygulanmak üzere Okul Çalışma Takviminde belirlenir.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Kayıt-Kabul ve Devam

Kayıt zamanı

MADDE 9

Okula kayıt işlemleri; Rektörlükçe belirlenen çerçevede Dekanlık ve Okul Yönetim Kurulu tarafından yapılır ve okul yönetimince ilan edilir.

Okula kayıt

MADDE 10

Okulun dokuzuncu sınıfına, ilköğrenimlerini Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Hazırlık İlköğretim Okulu’nda tamamlamış olan öğrenciler ile, Okulun Giriş ve Sınav Koşulları Yönergesine göre yapılan sınavlarda başarı göstererek Okul tarafından kabul edilen diğer öğrencilerin kaydı yapılır.

Öğretim, ücretler, burslar ve kontenjan

MADDE 11

Okulda eğitim ve öğretim;

Tam zamanlı ve Yarı zamanlı olmak üzere iki ayrı statüde yapılır. Bu öğrencilere uygulanacak ücretler ve burslar Okul Yönetim Kurulu’nun önerisi üzerine Rektörlükçe karara bağlanır.

Okula alınacak öğrenci sayısı, sanat dalları göz önünde bulundurularak Okul Yönetim Kurulu tarafından tespit edilir.

Yeni kayıt

MADDE 12

Okul Çalışma Takviminde belirtilen sürede ön kayıtlarını yaptıran aday öğrencilerden, Okulun Giriş ve Sınav Koşulları Yönergesine göre sınavda başarılı bulunanların ilan edilen sürede okula kesin kayıtları yapılır.

İstenilen belgelerde yanlış beyanda bulunanlar ile belgelerinde tahrifat yapanların, sınavda başarılı olsalar dahi kayıtları yapılmaz. Gerçek dışı bilgi ve belgelere göre aday kaydı veya kesin kaydı yapılmış öğrencilerin kaydı silinir.

Nakil ve naklen kayıt

MADDE 13

Dokuzuncu sınıf hariç, tam zamanlı öğrencilerin nakil ve naklen kayıtlarında aşağıda belirtilen hükümler uygulanır.

a) Öğrenci nakilleri yıl sonundaki sınavlardan sonra yapılır. Öğrenci velilerince eğitim-öğretim yılı başlamadan en geç (30) otuz gün önce Okul Müdürlüğüne yazılı olarak başvurulmalıdır.

b) Ayrılacağı okulda bir üst sınıfta öğrenim hakkını kazanmış olmalıdır.

c) Ara sınıflara başvuran öğrenciler, giriş sınavında başarılı olmalıdır.

Öğrenci dosyası

MADDE 14

Her öğrenci için bir öğrenci kişisel dosyası tutulur. Bu dosyada öğrencinin kayıt ve okul değiştirme belgeleri, velisi ile yapılan yazışmalar, rehberlik ile ilgili her türlü kayıtlar yer alır.

Öğrenci kişisel dosyası öğrencinin okul değiştirmesi veya okulu bitirmesi halinde gittiği okula gönderilir.

Okulu bitiren ve üst öğrenime devam etmeyen öğrencilerin kişisel dosyaları okul arşivinde, öğrenci numara sırasına göre 5 yıl saklanır.

Öğrenci kişisel dosyalarının uygun olarak zamanında işlenmesinden ve saklanmasından ilgili müdür yardımcıları ve Okul Müdürü sorumludur.

Veli zorunluluğu

MADDE 15

Her öğrencinin bir velisinin olması zorunludur.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel İlkeler

Ölçme ve değerlendirme ilkeleri

MADDE 16

Öğrenci başarısının ölçme ve değerlendirilmesi ile devam-devamsızlık konularında yapılacak işlemlerde aşağıdaki ilkeler gözetilir:

a) Bir ders yılı iki dönemden oluşur.

b) Her öğrencinin ilgi, istek ve yeteneğine göre yönlendirilmesine, geliştirilmesine ve bölümünde ilerlemesinde okul olanakları çerçevesinde imkan sağlanır.

c) Öğrencinin başarısı bir bütün olarak dikkate alınır.

d) Öğrencilerce alınacak bölüm seçmeli dersleri ile diğer seçmeli derslerin seçiminde karara; sınıf öğretim sorumlusunun rehberliğinde öğrencinin ve velisinin ortak olmaları sağlanır.

e) Sınıf öğretim sorumlusunun, okul rehberlik servisi ile yakın bir işbirliği içinde çalışması esas alınır.

f) Öğrencinin sınıf geçmesi, o sınıfta aldığı bütün derslerden başarılı olmasına ya da yıl sonu başarı ortalamasına göre belirlenir.

g) Ölçme ve değerlendirmede, programlarda belirtilen özel ve genel amaçlar, hedef davranışlar, açıklamalar ve konular esas alınır.

h) Ölçme ve değerlendirmede okul, ilçe, il ve yurt çapında birlik ve beraberlik ön planda tutulur.

ı) Öğrenci başarısının tespiti derslerin özelliklerine göre yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlara, ödev, proje, ders içi ve ders dışı etkinliklere dayandırılır.

j) Öğrenci başarısının ölçülmesinde kullanılan ölçme araçları; geçerlilik, güvenirlilik, objektiflik, örnekleyicilik, kullanışlılık ve ayırt edicilik özelliklerine sahip olmalıdır.

k) Öğrenci başarısının belirlenmesi amacıyla hazırlanan ölçme araçlarında bilginin yanında kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme düzeylerindeki davranışların da ölçülmesine ağırlık verilir.

l) Öğrencinin ders, ödev, sanat etkinlikleri, atölye, uygulama, laboratuvar, staj çalışmaları ile sınavlara katılması zorunludur.

m) Mevcut öğretim kurumlarının öğretim kadrolarından ve uygun eğitim ortamlarından ortaklaşa yararlanılır.

n) Programlar arasında yatay ve dikey geçişlere imkan sağlanır.

İKİNCİ BÖLÜM

Not Düzeni

Not Düzeni

MADDE 17

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde "beşli not düzeni” kullanılır. Öğrencinin başarısı dört, başarısızlığı iki ayrı notla değerlendirilir.

Bütün sınavlar ile ödev ve projeler 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Bu değerlendirme sonuçları, öğretmen not defteri ile not çizelgelerine puan olarak yazılır. Bir dersin dönem sonu notu ise, o dersten alınan puanların aritmetik ortalamasına göre takdir edilir ve nota çevrilir.

Puanların not değeri ve derecesi aşağıdaki gibidir.

Puan Not Derece
85-100 5 Pekiyi
70-84 4 İyi
55-69 3 Orta
45-54 2 Geçer
25-44 1 Geçmez
0-24 0 Etkisiz

Puanların ve notların aritmetik ortalaması alınırken yarım ve yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir. Yarımdan küçük kesirler dikkate alınmaz.

BEŞİNCİ KISIM

Programlar İle İlgili İlkeler

BİRİNCİ BÖLÜM

Ortak Genel Kültür/Bölüm/Bölüm Seçmeli Dersleri ve Seçmeli Dersler

Program çeşitleri

MADDE 18

Okulda;

a) Yüksek öğretime hazırlayan programlar,

b) Hem mesleğe hem de yüksek öğretime hazırlayan programlar,

c) Hayata ve iş alanlarına hazırlayan programlar.

uygulanır.

Öğretim programları, öğrencilerin istek ve yetenekleri yönünde, bireysel farklılıklarına ve yönelecekleri bölümün özelliklerine cevap verecek şekilde ortak genel kültür dersleri, bölüm dersleri ile bölüm seçmeli dersleri ve diğer seçmeli derslerden oluşur.

Ortak genel kültür dersleri ile bölüm ve bölüm seçmeli dersleri ve diğer seçmeli derslerin her biri, bunların haftalık saatleri ve hangi yıllarda okutulacakları, Kurul kararına bağlı olarak belirlenir.

Öğrencilerin uzun süreli ve devamlı mesleki eğitim, çalışma ve faaliyetler yapmaları ya da okulun fiziki kapasitesi ve eğitim kadrosundan en üst seviyede yararlanılabilmesi için bir öğretim yılında iki yarıyıl okutulan ve aynı ismi taşıyan dersler, iki yarıyılın toplam haftalık ders saati sayısı kadar bir süre okutulmak üzere bir yarıyılda okutulabilir. Gerektiği hallerde, herhangi bir dönemde o dönemde okutulan dersler, dönem içindeki haftalık ders saati sayısı değişmemek şartı ile yoğunlaştırılarak bütün bir yarıyıl yerine daha kısa bir zaman süresi içinde verilebilir.

Ortak genel kültür dersleri

MADDE 19

Ortak genel kültür dersleri, her öğrencinin okulu bitirinceye kadar almakla yükümlü olduğu derslerdir.

Bu dersler, bütün öğrencilere asgari ortak bir genel kültür vermek, toplum sorunlarını kavramak, yurdun ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunmak bilincini ve gücünü kazandırmak amacına yöneliktir.

Bölüm dersleri

MADDE 20

Bölüm dersleri; öğrenciyi, girmeyi hedeflediği yüksek öğrenim dalına veya mesleğe ve iş alanlarına yönelten ve ona bu yönde gelişme imkanı sağlayan derslerdir.

Bölüm seçmeli dersleri

MADDE 21

Bölüm seçmeli dersler; öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerini, kişisel yeteneklerini geliştirmelerini sağlayıcı derslerdir.

Seçmeli dersler

MADDE 22

Seçmeli dersler, ortak genel kültür, bölüm dersleri ile bölüm seçmeli dersleri dışında kalan; öğrencilerin ilgi ve istekleri doğrultusunda çeşitli programlarda ilerlemelerini, kişisel yeteneklerini geliştirmelerini sağlayıcı derslerdir.

Derslerin ilanı ve seçimi

MADDE 23

Okul müdürlüğünce ders yılı sonunda, okulun derslik, laboratuvar, işlik, atölye ve benzeri bölümlerinin sayısı ve kullanılabilme durumları ile mevcut branş öğretim elemanlarının maaş karşılığı okutmak zorunda oldukları veya ücret karşılığı okutabilecekleri dersler göz önünde bulundurularak; takip eden ders yılında öğretime açılabilecek olan seçmeli dersler ile bölüm seçmeli derslerinin tümü ilan edilir. Ders kesiminin 10 gün öncesinden 10 gün sonrasına kadar 20 gün içerisinde, ilan edilen bu dersler arasından sınıf öğretim sorumlusu, veli ve öğrencinin katılımı ile öğrencinin okumak istediği bölüm seçmeli dersleri ve seçmeli dersler belirlenir. Belirlenen dersler öğrenci veya velisi tarafından okul müdürlüğüne yazılı olarak bildirilir.

Ancak, okulun yeni imkanlara kavuşması durumunda derslerin başladığı hafta içinde de bazı derslerin seçimi yapılabilir.

Bölüm seçmeli dersleri ve seçmeli derslerin seçiminde;

a) Gelişim dosyasındaki bilgiler dikkate alınarak, öğrencinin önceki yıllara ait başarısı ve derslerdeki başarı grafiği,

b) Yönelmek istediği veya yöneldiği bölümde alması gereken derslerin hangileri olduğu,

c) Hangi sınıflarda hangi derslerin alınmasının uygun olacağı, gibi hususlar göz önünde bulundurulur. Bu değerlendirmeler her sınıf için tekrarlanır.

ALTINCI KISIM

Öğrenci Başarısını Ölçme ve Değerlendirme

BİRİNCİ BÖLÜM

Dönemlerde Öğrenci Başarısının Tespiti

Öğrenci başarısının tespiti

MADDE 24

Öğrencinin başarısı; dersin özelliğine göre yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlar; ödev, projeler ile, ders içi ve ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri değerlendirilerek tespit edilir.

Sınav, ödev, proje, ders içi ve ders dışı eğitim ve öğretim faaliyetleri yoluyla öğrencinin programlarda amaçlanan davranışları kazanıp kazanmadığı sürekli olarak kontrol edilir.

Ölçme ve değerlendirme ile ilgili problemler gerekli görülen zamanlarda toplanacak olan zümre öretim elemanları kurulunda görüşülür, ortak çözüm yolları araştırılır.

Yazılı ve uygulamalı sınavlar

MADDE 25

Bir dönemde yapılacak yazılı ve uygulamalı sınavların sayısı, haftalık ders saati sayısı üç ve daha çok olan dersler için üçten az, bir ve iki saat olan dersler için ikiden az olamaz. Zorunlu hallerde bir yazılı sınav eksiği ile dönem notu verilebilir.

Yazılı sınav sonuçlarının değerlendirilmesi

MADDE 26

Ölçme sonuçları, yalnız not vermek veya eksiklik aramak için değil, eğitim ve öğretim amaçlarına ne ölçüde ulaşıldığını tespit etmek, özellikle, işlenen konuların hangilerinde öğrencilerin başarılı olduklarını belirlemek, başarısız olunan konularda ne gibi tedbirlerin alınması gerektiğini ortaya çıkarmak amacı ile de kullanılır.

Öğretim Sorumlusu; her sınav sonunda, özellikle yazılı sınavlardan sonra öğrenciler hangi konularda ve ne derecede başarılı olduğunu belirler. Başarı oranı az ise sebeplerini araştırır ve değerlendirir. Buna göre ilgili konuları yeniden işlemek veya öğrencilere alıştırma çalışmaları yaptırmak gibi tedbirleri alır.

Yazılı sınav sonunda, öğrenci mevcudunun çoğunluğu başarısız olmuşsa, öğretmen başarısız öğrenciler için bir sınav daha yapabilir. Bu sınava, isteyen başarılı öğrenciler de katılabilir. Bu sınavlarda, öğrencinin aldığı en yüksek puan geçerli olur.

Sınavlar Cumartesi ve Pazar günleri de yapılabilir.

Yazılı ve uygulamalı sınavların niteliği ve zamanı

MADDE 27

Yazılı ve uygulamalı sınavların zamanı en az bir hafta önceden öğrencilere duyurulur. Bir sınıfta bir günde uygulanacak yazılı ve uygulamalı sınavların sayısı ikiyi geçemez.

Genellikle yazılı sınavların süresinin bir ders saatini aşmaması amaçlanır. Yazılı sınavların, ödev ve projelerin zamanlarının belirlenmesinde sınıf öğretim elemanı, aynı sınıfta dersi olan öğretim elemanları arasında işbirliği yapılmasını sağlar. Bu işbirliğinin esasları okul müdürlüğü tarafından düzenlenir. Tekniğine uygun olarak hazırlamak ve bir dersten her dönemde birden fazla uygulamamak kaydıyla yazılı sınavlar test olarak yapılabilir.

Sözlü Sınavlar

MADDE 28

Bir dönemde öğrencilere her dersten bir sözlü sınav puanının verilmesi esastır. Dersin özelliğine göre ve imkanlar ölçüsünde daha çok sözlü puanı da verilebilir. Sözlü sınav için başlıbaşına bir ders saati ayrılmaz. Sözlü puanı öğrencilerin, eğitici çalışmalarındaki faaliyetleri, derse hazırlıkları, ders içindeki etkinlikleri ve dersle ilgili araştırma çalışmaları değerlendirilerek verilir ve öğrenciye anında bildirilir.

Uygulamalı derslerin sınavları

MADDE 29

Resim, müzik, beden eğitimi dersleri ile uygulamalı nitelikteki diğer derslerin sınavları, her dönemde üç defadan az olmamak üzere ve dersin özelliğine göre, yazılı, sözlü ve uygulamalı olarak veya bunlardan yalnızca biriyle yapılabilir. Sınavların şekli ve sayısı ile uygulamalı sınavların süresi, zümre kurulunda belirlenir.

Bölüm derslerinin değerlendirmeleri Okul yönetimince belirlenen sınav komisyonunca yapılır.

Soruların yıllık plan ve programlara uygunluğu

MADDE 30

Öğretim sorumluları yazılı ve uygulamalı sınav sorularını düzenlerken, ders yılı başında zümre kurulunca dersin programına uygun olarak hazırlanan yıllık ders planlarındaki ders konularını ve dersin amaçlarını göz önünde bulundururlar.

Sınavlara katılmayanlar

MADDE 31

Sınavlara katılmayan, ödev veya projesini zamanında teslim etmeyen öğrenci özürünü, özürün başlangıcından itibaren 7 gün içinde bildirmek, bitimini izleyen 7 gün içinde de belgelendirerek okul yönetimine vermek zorundadır. Ancak; kaza, ölüm, yangın ve benzeri durumlarda bu süre okul idaresinin takdirine bırakılır.

Özürsüz olarak sınavlara katılmayan, ödev veya projesini zamanında teslim etmeyen ve sınavlarda kopya çeken öğrenciye puan olarak sıfır verilir ve durum okul idaresine yazılı olarak bildirilir,

Özürü veya raporu okul idaresince uygun kabul edilen öğrencinin durumu ders öğretmenine yazılı olarak bildirilir. Bu öğrenci, ders öğretmeninin belirleyeceği bir zamanda ve önceden duyurularak sınava alınır, ödev veya projesi kabul edilir. Bu sınav, sınıfta diğer öğrencilerle ders işlenirken yapılabileceği gibi ders dışında da yapılabilir.

Sınav sonuçlarının duyurulması

MADDE 32

Öğretim elemanları yaptıkları sınavların, verdikleri ödev ve projelerin sonuçlarını öğrencilere bildirirler ve yapılan başlıca ortak hataları sınıfta açıklarlar. Yazılı sınavlar, uygulamalar ve ödev sonuçları yazılı sınavın yapıldığı tarihe veya ödevin, uygulamanın yahut projenin teslimi tarihine göre en çok onbeş gün içinde öğrenciye duyurulur. Öğrencinin istemesi halinde sınav kağıdı ders öğretmeni ile birlikte bir defa daha incelenir.

Meslek derslerinde öğrenci başarısı

MADDE 33

Meslek derslerinde okulun öngördüğü asgari düzeyi gerçekleştiremeyen öğrencilerin okul ile ilişiği kesilerek Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilgili ortaöğretim kurumlarına nakil imkanı tanınır. Öğrencilerin asgari seviyede bulunup bulunmadıkları okul idaresince görevlendirilen üç üyeli bir komisyon tarafından karara bağlanır.

İKİNCİ BÖLÜM

Öğretim Elemanı Not Defteri ve Öğrenci Karnesi

Öğretim elemanı not defteri

MADDE 34

Derslerde her öğretim elemanı bir not defteri tutar ve bu deftere bu Yönetmelikte gösterilen esaslara göre tespit ettiği puanları ve dönem notlarını yazar.

Öğretim yılı başında okul yönetimi tarafından temin edilen not defterleri, imza karşılığında öğretim elemanına verilir.

Puanların ve dönem notlarının mürekkeple yazılmasına, silinti ve kazıntı olmamasına özen gösterilir.

Her öğretim elemanı, not defterini, okul yönetimine vereceği not cetvelleri için esas olarak kullanmakla ve istendiği zaman okul müdürüne veya denetleme yetkisi olanlara göstermekle yükümlüdür.

Ders yılı sonunda not defterleri okul yönetimine teslim edilir. Bu defterler idarece bir öğretim yılı saklanır.

Ders yılı içinde çeşitli sebeplerle okuldan ayrılan öğretim elemanları da not defterlerini tutanak karşılığında okul yönetimine teslim etmek zorundadırlar.

Not defterine, dönemlere ait yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlarla, ödev ve projelere verilen puanlar ve bu puanların aritmetik ortalamasına göre takdir edilen dönem notu rakamla yazılır.

Öğrenci karnesi

MADDE 35

Her dönem sonunda öğrencilere, velilerine duyurulmak üzere başarı, gelişme ve devam durumlarını gösteren bir karne verilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Dönem Notlarının Tespiti

Dönem notu

MADDE 36

Bir dersin dönem notu; o döneme ait yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlara, ödev ve projelere verilen puanların aritmetik ortalaması alınarak ve nota çevrilerek belirlenir. Öğretim elemanı, öğrencinin sınıf içi etkinlik ve başarı durumunu dikkate alarak takdir hakkını kullanabilir.

Ancak, takdir edilen not; yazılı, sözlü ve uygulamalı sınavlar ile ödev ve projelere verilen puanlarla izah edilebilmeli, bu puanların aritmetik ortalamasının nota çevrilmesi ile elde edilen nottan aşağı olmamalıdır.

Bir dönemde, öğrenciye her dersten bir dönem notu verilir. Ancak;

a) Kompozisyon ayrı, dil ve edebiyat ayrı not konusu olmakla birlikte dönem notu olarak Türk Dili ve Edebiyatı dersi için bir not verilir. Bu notun nasıl tespit edileceği dersin programında belirtilir.

b) Yabancı dil dersinde okuma, anlama, konuşma ve yazmadan verilen yazılı, sözlü ve varsa ödev puanlarının ayrı ayrı aritmetik ortalamaları alınır, daha sonra bu puanların ağırlıklı ortalamasına göre dönem notu takdir edilir.

c) Öğretim sorumlusunun raporlu, izinli olması, göreve geç başlaması, dönem bitmeden ayrılmasının kesin olduğu; doğal afet, salgın hastalık, olağanüstü hal ve benzeri durumlardan dolayı yapılamayan dersler, yoğunlaştırılmış programlar ile tamamlanır. Ders yılının uzatılması yönüne gidilmez. Bu programlara ayrılacak ders saati sayısı, dönem içinde devam edilmeyen toplam ders saati sayısından az olmayacak şekilde düzenlenir.

d) Sağlık durumları veya beden bozuklukları sebebiyle beden eğitimi dersine veya bazı beden eğitimi faaliyetlerine katılamayacak durumda olan öğrenciler, okul doktorundan, okul doktorunun bulunmadığı veya teşhis koyamadığı durumlarda, resmi sağlık kurum ve kuruluşlarındaki bir doktordan rapor almak zorundadır.

Raporda, sağlık durumlarının veya beden bozukluklarının hangi beden eğitimi faaliyetlerine, geçici bir süre için mi, sürekli olarak mı engel oluşturduğu açıklanmalıdır.

Raporun okul yönetimince kabul edilmesi halinde, beden eğitimi faaliyetlerinin bazı uygulamalı bölümlerinden muaf tutulanlar, bu bölümlerden sorumlu tutulmazlar ve sadece teorik bilgilerle ve sakıncalı görülmeyen uygulamalı bölümlere, bütün uygulamalı bölümlerden muaf tutulanlar ise sadece teorik bilgilere göre değerlendirilirler. Bu tür öğrencilerin okuldan ayrılarak başka okullara nakil yapıp yapmamaları konusu, Okul Yönetim Kurulunca ele alınır ve karara bağlanır.

Dönem içinde nakil

MADDE 37

Dönem içinde öğrenci nakli; velinin kamu görevi veya işyeri nakli, ikamet değişikliği, can güvenliği, sağlık kurulu raporu veya 33 üncü madde de belirtilen durumlar gibi sebepler dışında yapılmaz. Bu sebeplerden herhangi birisi ile öğrencinin, dönem içinde okuldan başka bir okula nakledilmesi halinde, aldığı dersler ve puanları dikkate alınarak yeni okuluna intibakı için gerekli belgeler düzenlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yıl Sonu Başarısının Tespiti

Bir dersin yıl sonu notu

MADDE 38

Bir dersin yıl sonu notu;

a) Öğrencinin o dersten aldığı birinci ve ikinci dönem notlarının aritmetik ortalamasıdır.

Aritmetik ortalama hesaplanırken yarım ve yarımdan büyük kesirler tama yükseltilir.

b) Özüre dayalı bir sebeple bir derste yalnız bir dönem notu almış olan öğrencinin bu notu, yıl sonu notu sayılır.

c) Hiç dönem notu olmayan öğrencilerin yıl sonu notu, o dersle ilgili yetiştirme programında alınan nottur.

d) Ortalama yükseltme sınavı veya sorumluluk sınavı sonunda sınava girilen ders/derslerin yıl sonu notu, bu sınavlarda alınan notla daha önce belirlenen yıl sonu notunun aritmetik ortalamasıdır.

Yıl sonu notu, derslerin ağırlıklı notlarının ve yıl sonu başarı ortalamasının hesaplanmasında esas alınır.

Ders yılı sonunda herhangi bir dersten başarılı sayılma

MADDE 39

Öğrencinin, ders yılı sonunda herhangi bir dersten başarılı sayılması için;

a) İkinci dönem notunun en az "Geçer”, ancak, birinci dönem notu "Etkisiz" ise ikinci dönem notunun en az "Orta",

b) Yalnız bir dönem notu aldığı derste dönem notunun en az "Geçer"

olması gerekir.

Ders yılı sonunda doğrudan sınıf geçme

MADDE 40

Ders yılı sonunda;

a) Dokuzuncu sınıfta:

1) Tüm derslerden başarılı olan,

2) Dokuzuncu sınıfta herhangi bir ders veya derslerden, başarısızlık sözkonusu ise yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ve daha yukarı olan, öğrenciler doğrudan sınıf geçerler.

b) Diğer sınıflarda;

1) Tüm derslerden başarılı olan,

2) Bölüm ders/dersleri dışındaki ders/derslerden başarısızlığı olanların yıl sonu başarı ortalaması 2.50 ve daha yukarı olan,

3) Bölüm ders/derslerinden de başarısızlığı olanların ayrıca bu derslere ait yıl sonu ağırlık ortalaması da 3.00 ve daha yukarı olan,

öğrenciler doğrudan sınıf geçerler.

Ortalama yükseltme sınavı ile sınıf geçme

MADDE 41

Ortalama yükseltme sınavı sonunda;

a) Başarısız olduğu derslerin herbirinden en az "Geçer" not alan,

b) 40 ıncı maddedeki şartları taşır hale gelen,

öğrenciler de doğrudan sınıflarını geçerler.

Sınıf tekrar etme

MADDE 42

Dokuzuncu sınıflarda okuyan ve başarısız dersi veya dersleri bulunan öğrencilerden, ders kesiminde yıl sonu başarı ortalaması 2.50’den aşağı olan ve ortalama yükseltme sınavına girmeyenler, ortalama yükseltme sınavı sonunda yıl sonu başarı ortalaması 2.50'den aşağı olanlar ile yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayılamayacak ders/derslerden başarısız olanlar sınıf tekrar ederler.

Ayrıca bütün sınıflarda devamsızlık sebebiyle başarısız sayılanlar da sınıf tekrar ederler.

Ancak sınıf tekrar etme ortaöğrenim süresi boyunca bir defa yapılır.

Sorumlu olarak sınıf geçme

MADDE 43

Dokuzuncu sınıf dışında kalan sınıflarda okuyan, ders kesiminde veya ortalama yükseltme sınavı sonunda doğrudan sınıfı geçemeyen öğrencilerden;

a) Yıl sonu başarı ortalaması 2.50’den aşağı olanlar, başarısız oldukları derslerden,

b) Yıl sonu başarı ortalaması 2.50’den daha yukarı olmasına rağmen bölüm derslerinin yıl sonu notlarının ağırlıklı ortalaması 3.00’den aşağı olanlar, başarısız oldukları bölüm derslerinden,

c) Yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayılamayacak ders/derslerden başarısız olanlar da bu derslerden,

sorumlu olarak bir üst sınıfa devam ederler.

Ortalama yükseltme sınavı

MADDE 44

Ders yılı sonunda, ortak kültür derslerinde, yıl sonu başarı ortalamasına bakılmaksızın öğrenciler en fazla üç (3) dersten ortalama yükseltme sınavına girebilirler.

Son sınıflarda okuyan ve mezun olamayan öğrenciler ile dokuzuncu sınıftaki başarısız öğrenciler için ayrıca, ders yılının başlamasından önceki hafta içinde de aynı şartlarda ikinci bir ortalama yükseltme sınavı yapılır.

Ortalama yükseltme sınavına girecek öğrenci, sınavına gireceği ders veya dersleri, velisi ve sınıf öğretmeni ile birlikte belirler. Öğrenci veya veli tarafından yazılı olarak okul yönelimine verilir.

Ortalama yükseltme sınavı Cumartesi ve Pazar günleri ile çalışma saatleri dışında da yapılabilir.

Sorumluluk sınavı

MADDE 45

Sorumluluk sınavı, ders yılının ikinci döneminin başında ve ortalama yükseltme sınavı sonrasında olmak üzere bir öğretim yılında iki defa yapılır. Öğrenci, okulla ilişiği kesilinceye kadar sorumlu olduğu derslerden sorumluluk sınavına katılabilir.

Sorumluluk sınavı Cumartesi ve Pazar günleri ile çalışma saatleri dışında da yapılabilir.

Ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları ile ilgili esas ve usuller

MADDE 46

Ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavları ile ilgili esas ve usuller, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Ortalama Yükseltme ve Sorumluluk Sınavları Yönergesi doğrultusunda yapılır.

Sorumluluğun kalkması

MADDE 47

Öğrencinin, sorumlu olduğu dersten sorumluluğu;

a) Sorumluluk sınavı sonunda o dersten en az "Geçer" not alması,

b) O dersin üst sınıfta okutulan programından başarılı olması,

c) Sorumluluk sınavı sonunda, sorumlu olarak geçilen sınıfa ait derslerin yıl sonu başarı ortalamasının 2.50; bölüm derslerinden de sorumlu olduğu dersi/dersleri var ise ayrıca bölüm derslerine ait ağırlıklı not ortalamasının da 3.00 ve daha fazla olması,

halinde kalkar.

Yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayılamayacak dersler

MADDE 48

Öğrenciler, Türk Dili ve Edebiyatı dersinden başarılı olmadıkça, yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayılmazlar ve başarmadıkça mezun olamazlar. Bu dersten başarısız olanlar sorumluluk ile ilgili hükümlere tabidirler.

Bir dersin ağırlığı ve ağırlıklı notu

MADDE 49

Bir dersin ağırlığı, o dersin haftalık ders saati sayısına eşittir.

Bir dersin yıl sonu notu ile o dersin haftalık ders saati sayısı çarpılır. Çıkan sayı o dersin ağırlıklı notudur.

Yıl sonu başarı ortalaması

MADDE 50

Aynı yılda okunan bütün derslerin ağırlıklı notları toplamı, aynı derslerin haftalık ders saatleri toplamına bölünür. Çıkan sayı öğrencinin "Yıl sonu başarı ortalaması" dır.

Yıl sonu başarı ortalaması hesaplanırken, bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür.

Yıl sonu başarı ortalaması ile sınıf geçen öğrencilerin notları değiştirilmez. "Yıl sonu başarı ortalaması ile başarılı sayıldı." yazılır.

Yıl sonu başarı ortalaması öğrencinin dosyasına, sınıf geçme ve diploma defterine işlenir ve mezuniyet notunun hesaplanmasında esas alınır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Hazırlık Sınıfında Öğrenci Başarısının Tespiti

Hazırlık sınıfında öğrenci başarısının tespiti

MADDE 51

Hazırlık sınıfında sınıf geçme, yabancı dil dersindeki başarı ile tespit edilir. Dinleme-anlama, okuma-anlama, konuşma ve yazma çalışmaları ayrı ayrı not konusu olmakla birlikte, döneni notu olarak yabancı dil dersi için yalnız bir not verilir. Diğer derslerden verilen notlar sınıf geçmeyi etkilemez. Ancak öğrencilerin teşekkür ve takdir durumları tespit edilirken bu notlar dikkate alınır. Yabancı dil dersinden başarı gösterenler dokuzuncu sınıfa devam hakkını kazanırlar. Hazırlık sınıfında okuyup da bulunduğu okulun dokuzuncu sınıfına devam hakkı kazanamayan öğrenciler, genel kayıt ve kabul hükümleri içinde diğer ortaöğretim kurumlarının dokuzuncu sınıfına yaş kaydına bakılmaksızın kayıt edilirler.

Hazırlık sınıfında öğrencinin başarılı olabilmesi için yabancı dil dersi ikinci dönem notunun en az "Geçer", birinci dönem notu “ETKİSİZ” ise ikinci dönem notunun en az "üç" olması gerekir.

Hazırlık sınıfında ders yılı sonunda başarılı olamayan öğrenciler için, takip eden ders yılının başlamasından bir hafta önce yazılı seviye tespit sınavı yapılır. Bu sınavda en az "Geçer" not alan öğrenciler başarılı sayılırlar.

Hazırlık sınıfı öğrencileri sorumlu olarak dokuzuncu sınıfa devam ettirilmezler.

YEDİNCİ KISIM

Diploma Düzenlemesi ile İlgili İlkeler

Diploma verilmesi

MADDE 52

Okulu bitiren her öğrenciye diploma verilir. Okul diploması Okul Müdürü, Dekan ve Rektör tarafından imzalanır.

Öğrenim belgesi verilmesi

MADDE 53

Diploma almaya hak kazanan her öğrenciye, kimliğini, diploma bilgilerini, okul öğrenimi boyunca aldığı dersleri, ders notlarını ve mezuniyet notunu gösteren bir öğrenim belgesi verilir.

Mezuniyet notu ve bölümü

MADDE 54

Mezuniyet notu aşağıdaki şekilde hesaplanır,

Mezuniyet notu; üç yılın yıl sonu başarı ortalamasının aritmetik ortalamasıdır.

Mezuniyet notu tespit edilirken bölme işlemi, virgülden sonra iki basamak yürütülür. Mezuniyet bölümü diplomada gösterilir.

Diploma tarihi

MADDE 55

Diplomaların tarihi;

a) Doğrudan mezun olanlarla, ders kesimini takip eden 15 gün içinde yapılan "Ortalama Yükseltme Sınavı''nda veya "Yetiştirme Programı" sonunda mezun olanlar için, derslerin kesildiği tarih,

b) Ders yılının başlama tarihinden önceki haftada yapılan "Ortalama Yükseltme Sınavında mezun olanlar için, bu sınavın sona erdiği tarih,

c) Sorumluluk sınavı sonunda mezun olanlar için de bu sınavın sona erdiği tarih,

olarak tespit edilir.

Yurtdışından gelenlerin mezuniyet notu

MADDE 56

Öğrenimlerinin bir kısmını yurt dışında yaparak yurda dönen öğrencilerin mezuniyet notu, yalnız ülkemizde okudukları yıllara ait yıl sonu başarı ortalamasına göre tespit edilir.

Diplomaların düzenlenmesi

MADDE 57

Diplomaların düzenlenmesinde ilgili mevzuat hükümlerine uyulur.

SEKİZİNCİ KISIM

Okul Birincilerinin Seçimi

Okul birincilerinin seçimi

MADDE 58

Okulların son sınıflarında, her ders yılı sonunda, disiplin kurulunun da görüşü alınarak bölüm ve ayırımı yapılmaksızın mezuniyet notu en yüksek olan öğrenciler arasından Öğretmenler Kurulunca okul birincisi seçilir. Ancak, "kısa süreli uzaklaştırma" ve daha ağır ceza almış öğrenciler okul birincisi seçilemezler.

Öğrencilerin mezuniyet notlarının eşil olması halinde son sınıf yıl sonu başarı ortalaması yüksek olan öğrenci okul birincisi seçilir. Eşitlik bozulmadığı takdirde, bir alt sınıftan başlanarak geriye doğru eşitlik bozuluncaya kadar yıl sonu başarı notları incelenerek okul birincisi tespit edilir. Bu şekilde de eşitlik bozulmuyorsa; son ders yılından başlanarak derslerin dönem notlarına esas olan puanlarının ağırlıklı ortalaması alınır. Bu değerlendirme sonunda da eşitliğin bozulmaması halinde, öğretmenler kurulunda, ilgili öğrenci ve velilerin de katılımı ile kura çekilerek okul birincisi tespit edilir.

Tespit edilen okul birincileri, okul müdürlüğünce zamanında "Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi"ne bildirilir.

DOKUZUNCU KISIM

Yetiştirme Programları

Yetiştirme programları

MADDE 59

Ders yılı içinde çeşitli sebeplerle boş geçen dersler için ders yılının ikinci döneminde veya yaz tatilinde yetiştirme programları açılır.

Yetiştirme programlarında işlenecek konular ve programın süresi okul müdürü ile programı verecek öğretim elemanı tarafından tespit edilir. Yetiştirme programının süresi, o dersin bir dönemdeki ders saati toplamından az olamaz. Programda, dersin haftalık ders saati sayısı dikkate alınarak yeteri sayıda yazılı ve sözlü puanı verilir. Yıl sonu notu bu yazılı, sözlü puanlara göre takdir edilir.

ONUNCU KISIM

Devam Devamsızlık

Ders yılı süresi ve devamsızlığın hesaplanması

MADDE 60

Ders yılının süresi, derslerin başladığı günden kesildiği güne kadar, okulun açık bulunduğu günler ile öğrencilerin törenlere katıldıkları resmi ve mahalli bayram günleri sayılarak hesaplanır. Sabah ve öğleden sonraki süreler yarımşar gün sayılır.

İlk derse girdiği halde arada bir veya daha fazla derse özürsüz olarak girmeyen öğrencinin devamsızlığı yarım gün sayılır.

Devam zorunluluğu

MADDE 61

Öğrenciler okula devam etmek zorundadırlar.

a) Bölüm dersleri devamsızlık toplamı 8 günü aşan ve bir ders yılı içinde toplam 20 gün okula özürsüz olarak devam etmeyen öğrenci, notları ne olursa olsun başarısız sayılır.

b) Yurt içinde ve yurt dışında, tiyatro, spor, müzik, folklor ve benzeri eğitici ve kültürel faaliyetler için okul yönetimince görevlendirilen öğrenciler okula devam edemedikleri süre için izinli sayılırlar. Yurt içindeki faaliyetlere katılan öğrencilere o ilin milli eğitim müdürlüğünce, yurt dışındaki faaliyetlere katılanlar ise valilikçe izin verilir. Bu izinlerin toplamı ile diğer devamsızlıkların toplamı devam süresinin yarısını aşamaz. Ancak, uluslararası yurt içi ve yurtdışı yarışmalarla bunların hazırlık çalışmalarına katılan öğrencilerin, bu organizasyonun devamı süresince izinli sayıldıkları süreler, devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz.

c) Yetiştirme programına devam zorunludur. Yetiştirme programında devam etmek zorunda oldukları toplam ders saatinin özürlü olarak üçte biri kadarına devam etmeyen öğrenciler, notları ne olursa olsun başarısız sayılırlar.

Geç gelme

MADDE 62

Okula zamanında gelmeyen öğrenciler derslere alınırlar. Birinci ders saatinden sonra okula gelenler hakkında bu Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin son fıkrasına göre işlem yapılır.

Geç gelmeyi alışkanlık haline getirenlerle izinsiz olarak sınıftan veya okuldan ayrılanlar için disiplin işlemi yapılır.

Özel durumlar

MADDE 63

Okula devam ederken, yangın, deprem gibi tabi afetler yüzünden veya ana, baba, kardeş gibi yakınlarından birinin ağır hastalığı, ölümü gibi önemli sebeplerle kendilerine izin verilenler ile tedaviyi gerektiren bir hastalıktan dolayı okula özürlü olarak devam edemeyen öğrencilerle tutuklanıp serbest bırakma veya tutuklandıktan sonra serbest bırakılarak yargılaması devam eden veya beraat eden öğrenciler;

a) Devam süresinin en az yarısını doldurmuş ve bir dönem notu almış bulunmak,

b) Özürleri resmi bir makamdan veya özel sağlık kurum veya kuruluşlarından usulüne göre alınmış ve zamanında okul idaresine teslim edilmiş bir rapor ve belge ile tespit edilmiş ve özür belgesini, özrün sona erdiği tarihten itibaren 7 gün içinde vermiş olmak şartıyla, devam süresini dolduran öğrenciler gibi işleme tabi tutulurlar.

Ancak; kaza, ölüm, yangın gibi durumlarda 7 günlük süre okul yönetiminin takdirine bırakılır.

Okulu bitirme süresi

MADDE 64

Öğrenciler, kayıt oldukları öğretim yılından itibaren en çok dört öğretim yılında okulu bitirmek zorundadırlar. Dokuzuncu sınıfı iki yılda başaramayanların okudukları programla ilişikleri kesilir ve uygun programlara yönlendirilirler. Devamsızlık sebebiyle bütün derslerden başarısız sayılan öğrencilerin bu yılı ile hiç devam edilmeyen yıllar da yukarıdaki süreye dahildir.

Ancak, bu süreyi tamamlayan ortalama yükseltme sınavı ile sorumluluk sınavları sonucunda hala başarısızlığı bulunan son sınıf öğrencileri, bir yıl daha sorumluluk sınavlarına katılabilirler.

Hazırlık sınıflarında geçen süre, yukarıdaki yıl sayılarına dahil değildir.

ONBİRİNCİ KISIM

İş ve Tatil Günleri

İş ve tatil günleri

MADDE 65

Okulda ders yılı süresi 180 iş gününden az olamaz. Dönemlerin başlama ve kesilme tarihleri, öğrenci kayıt kabulleri ile dinlenme ve yaz tatillerinin başlama ve bitiş günleri her yıl düzenlenen çalışma takviminde belirtilir.

Ders yılı iki döneme ayrılır. Birinci dönem ile ikinci dönem arasında dinlenme tatili verilir. Dinlenme tatili Ocak-Şubat aylarında iki hafta süre ile, ikinci dönemden sonra verilen yaz tatili ise ders yılının bitiminden itibaren yapılır.

Not çizelgelerinin teslimi

MADDE 66

Birinci döneme ait not çizelgeleri dönem sona ermeden en geç üç gün önce, ikinci döneme ait not çizelgeleri ise dönemin son gününde öğretim elemanları tarafından okul müdürlüğüne verilir. Bu çizelgelerde, o döneme ait yazılı, sözlü, uygulamalı sınavlarla, ödev ve projelere verilen puanlar belirtilir ve puanların aritmetik ortalamasına göre takdir edilen dönem notu rakamla yazılır.

Karnelerin verilme zamanı

MADDE 67

Birinci döneme ait karneler dinlenme tatilinden önce verilir ve öğrenci velisi tarafından imzalandıktan sonra dinlenme tatili sonunda sınıf öğretim elemanına iade edilir. Öğrenci karneleri sınıf öğretim elemanı tarafından da imza edilir.

İkinci dönem sonunda verilen karneler okula iade edilmez.

ONİKİNCİ KISIM

Personel Yetki ve Sorumlulukları

Yönetim

MADDE 68

Okul bir Müdür, en çok iki Müdür Yardımcısı ve en çok iki Bölüm Başkanından oluşan üst yöneticiler grubu tarafından yönetilir.

Müdür, Yardımcıları ile Bolüm Başkanları Fakülte Dekanı’nın önerisi ve Rektörün olumlu görüşü üzerine Mütevelli Heyet Başkanınca atanır. Bu atamalarla ilgili esaslar Mütevelli Heyet Başkanlığınca belirlenir.

Müdür kanun, yönetmelik, program ve genel hükümlere ve emirlere uygun olarak okulun tüm işlerini yürütmeye, düzene koymaya, denetlemeye yetkili olup bu görevlerinden dolayı sorumludur.

Öğretim

MADDE 69

Okulda ders ve uygulama ile görevlendirilen kişilerin 2547 sayılı Kanundaki öğretim elemanı niteliğine haiz olmaları şarttır. Genel kültür dersleri için atanacak öğretim elemanları ile yöneticiliğe atanacaklar en az Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmenlerinde ve benzer kurumların yöneticilerinde öngörülen niteliklere haiz olurlar.

ONÜÇÜNCÜ KISIM

Denetim

MADDE 70

Okulun denetimi üçlü bir komisyon tarafından yapılır. Komisyon üyelerinin ikisi Milli Eğitim Bakanlığınca biri de Üniversite Rektörlüğünce seçilir. Komisyon Okul çalışmalarının bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılıp yapılmadığını denetler. Genel denetim günü en az bir hafta önceden Üniversite Rektörlüğüne bildirilir. Denetim raporları Milli Eğitim Bakanlığı ve Üniversite Rektörlüğüne denetimden en geç 20 gün sonra sunulur.

ONDÖRDÜNCÜ KISIM

Çeşitli Hükümler

MADDE 71

Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda Genel Hükümler, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile Üniversite Yönetmeliklerinin ilgili hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 72

Bu Yönetmelik 1999-2000 Eğitim ve Öğretim yılından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 73

Bu Yönetmelik hükümlerini Bilkent Üniversitesi Rektörü yürütür.