Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 4)

BİRİNCİ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1

Bu Yönetmelik, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulunun, teşkilat ve görevleri ile Teftiş Kurulu Başkanı, müfettişler, müfettiş yardımcıları ve Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğünün görev, yetki ve sorumluluklarını, teftiş edilenlerin sorumluluklarım, Teftiş Kurulu Başkanı ile müfettiş ve müfettiş yardımalarının atanmalarını, özlük haklarını ve Teftiş Kurulu ile müfettiş ve müfettiş yardımalarının çalışma esas ve usullerini kapsar. Tanımlar

MADDE 2

Bu Yönetmelikte geçen;

Genel Müdürlük: Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,

Genel Müdürlük Makamı: Çay İşletmeleri Genel Müdürünü,

Teftiş Kurulu: Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulunu,

Kurul Başkanı: Teftiş Kurulu Başkanını,

Refakat Müfettişi: Teftiş Kurulu Başkanına yardımcı olmak üzere görevlendirilen müfettişleri,

Müfettiş: Teftiş Kurulu Başkanı ile başmüfettiş ve müfettişleri,

Müfettiş Yardımcısı: Yetkili ve yetkisiz müfettiş yardımcılarını,

Şube Müdürlüğü: Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğünü,

Şube Müdürlüğü Personeli: Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğünde görevli müdür, şef, memur, sekreter ve daktilograf kadrolarındaki memurları,

ÖSYM: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Teşkilat

Teşkilat ve bağlılık

MADDE 3

Teftiş Kurulu bir başkan ve yeteri kadar müfettiş ve müfettiş yardımcısından oluşur. Kurul doğrudan Genel Müdüre bağlıdır.

Kurulun yazı, hesap, arşiv, kütüphane ve benzen işleri Başkanlığa bağlı Şube Müdürlüğünce yürütülür.

Görev merkezi

MADDE 4

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu’nun görev merkezi Rize'dir. Bu merkez müfettişlerin de görev merkezidir.

Teftiş Kurulu Başkanlığı, Genel Müdürlük Makamının onayım alarak, devamlı denetim ve teftişi sağlamak amacıyla, müfettiş bulundurulmasını gerektiren büyük illerde görev merkezi tesis edebilir veya aynı yolla kaldırabilir.

Bu çalışma merkezlerinde, Makamca verilen emirlerin yerine getirilmesi, büro hizmetlerinin yürütülmesi, müfettişlerin büroyla ilişkilerinin düzenlenmesi konularında o merkezdeki kıdemli müfettişlerden biri Başkanlıkça görevlendirilir.

İKİNCİ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu

Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın görev ve yetkileri

MADDE 5

Teftiş Kurulu Başkanlıgı’nın görev ve yetkileri şunlardır,

Genel Müdürün emri ve onayı üzerine;

a) Genel Müdürlüğün tüm birimlerinde teftişin etkin bir şekilde yürütülmesi hususunda genel prensipleri tesbit etmek ve personelin verimli çalışmalarını teşvik edici teftiş sistemini geliştirmek,

b) Genel Müdürlüğün tüm birimlerinde her türlü inceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş yapmak,

c) Genel Müdürlük Makamı'nca verilen teftiş hizmetleriyle ilgili diğer işleri yapmak.

İKİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Başkanının Atanması, Görev, Yetki ve Sorumlulukları

Teftiş Kurulu Başkanının atanması

MADDE 6

Değişik madde: Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (R.G.-15/06/1999/23726) m.1

Teftiş Kurulu Başkanı, 1 inci derece kadroya atanma şartlarını haiz Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü başmüfettişleri arasından Yönetim Kurulunca atanır.

Teftiş Kurulu Başkanı'nın görev, yetki ve sorumlulukları

MADDE 7

Teftiş Kurulu Başkanı, Çay işletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişi sıfat ve yetkisine sahip olup, Genel Müdürlük Makamının emir veya onayı üzerine doğrudan Genel Müdür adına aşağıdaki görevleri yapar;

a) Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın 5 inci maddede belirlenen görevlerini yürütmek,

b) Teftiş Kurulunu yönetmek, müfettişlerin çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek,

c) Gerektiğinde bizzat teftiş, denelim, inceleme ve soruşturma yapmak,

d) Müfettişlerden gelen raporları incelemek, eksikliklerinin giderilmesini sağlamak, ilgili mercilere göndermek, ilgililerce alınacak tedbirleri ve yapılacak işlemlerin sonuçlarını takip etmek ve alınması gereken tedbirlerle ilgili tekliflerde bulunmak,

e) Teftiş Kurulu Başkanlığına intikâl eden teftiş, denetim, inceleme veya soruşturmayı gerektiren konular Genel Müdürlük Makamına sunmak,

f) Müfettiş yardımcılarının işe alınması ve 3 yıllık staj döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak,

g) Müfettişlerin mesleki ve ilmi çalışmalarını teşvik ve tanzim etmek, gerekirse başarılı tetkik sonuçlarının yayımlanması m sağlamak,

h) Kurulun çalışmalarına ait yıllık faaliyet raporları düzenlemek ve Genel Müdürlük Makamına arzetmek,

ı) Görev alanına giren konularda, uygulamalarda ortaya çıkan mevzuat yetersizliği ve aksaklıklarla ilgili hususlarda inceleme ve araştırma yaparak, alınması gereken kanuni ve idari tedbîrler konusunda Genel Müdürlük Makamına tekliflerde bulunmak,

i) Teftiş Kurulu uygulamaları hakkında yönergeler çıkarmak,

j) Genel Müdürlük Makamınca teftiş hizmetleriyle ilgili olarak verilecek diğer görevleri yapmak.

Teftiş Kurulu Başkanına yardım

MADDE 8

Teftiş Kurulu Başkanı, kendisine yardımcı olmak üzere yeterli sayıda müfettişi, "Refakat Müfettişi" olarak görevlendirebilir. Refakat müfettişlerinin görev alanları Başkanca belirlenir ve duyurulur. Refakat müfettişliği görev süresi en fazla 1 yıl olup, süresi dolanlar yeniden görevlendirilebilir.

Teftiş Kurulu Başkanına Vekâlet

MADDE 9

Kurul Başkam; geçici sebeplerle görevden ayrıldığında, Başkanlığa tayin şanlarını taşıyan refakat müfettişlerinden birine vekâlet görevi verir. Herhangi bir sebeple Teftiş Kurulu Başkanlığının boşalması halinde vekâlet görevi Makam Onayı ile belirlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Müfettişler

Müfettişlerin görev, yetki ve sorumlulukları

MADDE 10

Genel Müdürlük Müfettişleri Genel Müdürlük Makamına bağlı olup, doğrudan doğruya Genel Müdür adına;

a) Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü merkez, taşra teşkilatı, iştirak ve ortaklıklarında teftişin etkin bir şekilde yürütülmesi hususunda genel prensipleri tesbit etmek ve personelin verimli çalışmasını teşvik edici teftiş sistemim geliştirmek,

b) (a) bendinde sayılan birimlerde her türlü inceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş yapmak,

c) Teftiş ve inceleme sırasında öğrenmiş oldukları ve görev emrinin dışında kalan yolsuzluklar için, sorumlular hakkında, tabî oldukları soruşturma usulüne uygun olarak, gecikmeden hadiseye et koyabilmek üzere durumu hemen Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek, gecikmesinde zarar umulan ve delillerin kaybına meydan verebilecek hallerde delilleri toplamak,

d) Mevzuatın uygulanmasından doğan sonuçlar üzerinde inceleme yaparak, görülecek yanlışlık ve eksikliklerin giderilmesi ve düzeltilmesi yollarını araştırmak ve işlerin istenen seviyede yürümesini sağlamak için alınması gereken tedbirleri ve düşünceleri raporla Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek,

e) Refakatlerine verilecek müfettiş yardımcılarının yetiştirilmelerini sağlamak,

f) Çeşitli konularda yurt içinde ve dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara katılmak,

g) Genel Müdürlük Makamınca verilecek teftiş ve denetim hizmetleriyle ilgili diğer vazifeleri yapmak ile görevli ve yetkilidirler.

Müfettişler yetkilerini tam olarak kullanmaktan görevlerini eksiksiz olarak yerine getirmekten mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.

Görevlendirme

MADDE 11

Müfettişler Genel Müdürlük Makamının emri ve onayı üzerine Teftiş Kurulu Başkanından aldıkları talimatla görev yaparlar.

Aldıkları görevlerin sonuçlarını Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler.

Müfettişlerin uyacakları hususlar

MADDE 12

Müfettişler, bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar.

Müfettişler;

a) İcraya müdahale edemezler,

b) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh veremezler, ilave ve düzeltme yapamazlar.

c) Teftişe tabi kimselerle hususi münasebetler tesis edemezler. Beseri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği hususlar, bu yasakların dışındadır,

d) Teftişe gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar.

Görevden uzaklaştırma

MADDE 13

Müfettişler görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak;

a) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her türlü mal ve ayniyatı, bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınan,

b) İrtikap, ihtilas, zimmete para geçirme, hırsızlık, evrakta sahtecilik, kayıtlarda tahrifat, inancı kötüye kullanma, dolandırıcılık gibi yüz kızartıcı suçları işlediklerine dair kuvvetli deliller bulunan,

c) Teftiş, inceleme ve soruşturmayı engelleyecek, güçleştirecek veya yanlış yönlere sürükleyecek davranışlarda bulunduğu kanaatine varılan,

d) Haklarında açılan soruşturma sırasında görev başında bulunması kuruluş veya görevli bulunduğu birim için sakıncalı olan,

e) 19/4/1990 tarih ve 3628 sayılı “Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun" 17 nci maddesine giren eylemlerde bulunan,

f) Teftiş, inceleme ve soruşturma sırasında sorulan sorulara cevap vermekten kaçınan,

Personeli usulüne göre görevden uzaklaştırabilirler.

Görevden uzaklaştırma tedbîri, teftiş ve tahkikatın her aşamasında alınabilir. Ancak, görevden uzaklaştırılan kişinin görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir şekilde ortaya konması, (a) bendinde yazılı hususun ise, bir tutanakla tespit edilmesi gerekir.

Herhangi bir personelin görevden uzaklaştırılması nedeniyle işlerin aksamaması için gereken tedbirler o işyerinin amirince alınır. Görevden uzaklaştırılan personelin görevini müfettiş üstlenemez.

Görevden uzaklaştırma keyfiyeti; müfettiş tarafından gerekçesiyle birlikte ilgili personele, Teftiş Kurulu Başkanlığına ve diğer ilgililere yazıyla hemen bildirilir.

Teftiş ve tahkikat neticesinde suçun işlendiğinin anlaşılamadığı veya yeterli delil bulunamadığı hallerde; görevden uzaklaştırılmış olan memur ve diğer personel müfettişin derhal vereceği rapor üzerine atamaya yetkili amirlerince bekletilmeksizin görevine iade edilir.

Görevden uzaklaştırılması gereken memurlar hakkında, işledikleri suçların nev’i ve mahiyetine göre kanuni esaslar dahilinde takibat yapılır.

Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma ile merkezdeki ünitelerce bu soruşturmaya ait rapor üzerine yapılacak işlemin diğer işlerden öncelikle tamamlanması ve sonuçlandırılması zorunludur.

Müşterek çalışmalar

MADDE 14

Yıllık teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde uygulanmasında her gruba dahil müfettişlerden en kıdemlisi çalışmaları düzenler. Ayrıca; işe başlarken ve çalışmaların devamı sırasında teftiş ve tetkiklere verilecek en uygun yönü tayin, işlerin seyrini takip ve sonuç alınmasını sağlayabilecek fikir ve tedbirlerin uygulanmasını temin eder, çalışmaların seyri hakkında zaman zaman veya talep halinde Başkanlığa özet bilgi veya ara rapor verir ve grup faaliyetlerinin sona ermesini takip eden bir ay içinde çalışmaların neticelerini, düzenleyecekleri raporlarda belirtir.

Başkana yardımla görevlendirilen “Refakat Müfettişleri”nin müşterek çalışmalarda görev alması halinde, grup koordinatörü, refakat müfettişidir.

İşlerin süresinde bitirilememesi ve işin devri

MADDE 15

Müfettişler, kendilerine verilen işleri ara vermeden Teftiş Kurulu Başkanlığınca belirtilen süreler içinde bizzat yapıp bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Teftiş Kurulu Başkanlığına zamanında bilgi verip alacakları talimata göre hareket ederler.

Müfettişlere verilen işin devredilmemesi asildir. Geri bırakma ve devir zorunluluğu doğarsa; Müfettişler ellerindeki işleri, Teftiş Kurulu Başkanının yazılı emri veya müsaadesi ile başka bir Müfettişe devredebilir.

Devredilecek işler için devri yapacak olan Müfettiş bîr “devir notu” hazırlar. En az üç nüsha olarak hazırlanacak devir notunda;

- Devredilen işin ne olduğu,

- Devir gününe kadar;

İşin hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği,

İş hakkında ne gibi görüş ve kanaate varıldığı,

Beliren görüş ve kanaat olarak, o işin özelliğine göre bundan sonraki en uygun inceleme ve soruşturma şeklinin ne olması gerekeceği,

hakkında ki düşüncelerini yazar.

Bundan başka devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası altında gösteren dizi pusulasının bir nüshasını, işe ait defter ve belgelerle birlikte, işi devralan müfettişe imza karşılığı verir.

Devir notunun ve dizi pusulasının ikinci nüshası bir yazı ile devreden Müfettiş tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilir. Üçüncü nüsha devreden Müfettişte kalır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Şube Müdürlüğü

Teftiş kurulu şube müdürü ile diğer görevlilerin görev, yetki ve sorumlulukları

MADDE 16

Şube Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanının emri altında bir şube müdürü ve yeterli sayıda personelden teşekkül eder.

Teftiş Kurulu şube müdürlüğü'nün görevleri şunlardır;

a) Teftiş Kurulu Başkanlığına intikal eden her türlü evrakın kaydını tutmak ve cevaplarını sevketmek,

b) Müfettişlerden gelen rapor ve tahkikat evrakını kayıt etmek ve ilgili olduğu yerlere vererek takip etmek,

c) İşleri biten rapor ve evrakı düzenli bir şekilde muhafaza etmek,

d) Müfettişlerin çalışma ve hakediş cetvellerini zamanında inceleyerek tahakkuka ait işlemi hazırlamak,

e) Teftiş Kurulunun çalışmaları ile ilgili kayıt ve dosyaları tutmak,

f) Teftiş Kurulu Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.

Müdürlüğün idaresinden Başkan ve Başkana yardımla görevlendirilen Müfettişlere karşı birinci derecede şube müdürü sorumludur. Büro işlerinde gizlilik esastır. Şube müdürü ve şube müdürlüğü personeli rapor, yazışma ve dosyaları, Başkanlığın izni olmadan kimseye gösteremez, veremez ve görevleri dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamazlar.

ÜÇÜNCÜ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

Müfettişliğe Giriş

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişliğine giriş

MADDE 17

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişliğine, müfettiş yardımcısı olarak girilir. Müfettişliğe, müfettiş yardımcılığından geçilir. Müfettiş yardımcılığına atanabilmek için, eleme ve giriş sınavlarını kazanmak gerekmektedir. Eleme Sınavı, 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümlerine göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılır. Bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak giriş sınavı ise yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı kurulu

MADDE 18

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettiş yardımcılığı giriş sınavım yapacak kurul Genel Müdürlük Makamının onayı ile Teftiş Kurulu Başkanının başkanlığında dört müfettişten oluşur. Ayrıca iki yedek üye tesbit edilir.

Giriş sınavında yabancı dil bilgisinin değerlendirilmesi için gerektiğinde ilgili fakülte ve yüksekokulların öğretim üyelerinden yararlanılabilir.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı şartları

MADDE 19

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettiş yardımcılığı sınavına katılabilmek için;

a) Devlet Memurları Kanunu’nun 48 inci maddesinde yazılı nitelikleri taşımak,

b) Yazılı sınavın yapıldığı tarihte 35 yaşını doldurmamış olmak.

c) Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri ile en az dört yıl eğitim veren ve denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yerli ve yabancı fakültelerden birini bitirmiş olmak,

d) Karakter ve vasıfları yönünden müfettiş yardımcılığına engel bir hali bulunmamak,

e) Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğe göre yapılacak Kurumlar İçin Merkezi Eleme Sınavı’ndan yeterli puanı almış olmak (Yeterli puan, her sınav dönemi için Teftiş Kurulu Başkanlığınca tespit ve ilan edilecek puanı ifade eder.),

gerekir.

(d) bendinde belirtilen husus, sadece yazılı sınavı kazanan adaylar yönünden sözkonusu olup; sözlü sınavdan önce Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanlığı’nca yapılacak inceleme ile tesbit edilir.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı ilanı

MADDE 20

Değişik madde: Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (R.G.-15/06/1999/23726) m.2

Giriş sınavının yapılış tarihleri, yapılacağı yerler ve giriş koşulları Türkiye genelinde yayımlanan en az iki gazetede duyurulur.

Son ilan, sınav tarihinden en az bir ay önce yapılır.

Adayların başvuru ve kayıt süresi, sınavların başlama tarihinden en çok 15 gün öncesine kadar devam edecek şekilde tespit olunur.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı işlemleri

MADDE 21

Sınava girmek isteyenler;

a) Eleme sınavı sonuç belgesinin aslı veya bilgisayar çıktısı ya da Teftiş Kurulunca onaylı örneği,

b) 2 adet vesikalık fotoğraf,

c) Teşekkülden veya Teşekkülün internet sitesinden temin edecekleri Aday başvuru formu,

d) Yüksek öğrenim diploması veya mezuniyet belgesinin aslı ya da Teftiş Kurulunca onaylı örneği,

ile Teftiş Kurulu Başkanlığına başvururlar.

Teftiş Kurulunca hazırlanan aday başvuru formunda; adayın adı ve soyadı, doğum yeri ve tarihi, mezun olunan yüksek öğrenim kurumu ve gerekli diğer bilgiler bulunur.

Yazılı sınavı kazanan adaylardan, sözlü sınavdan önce aşağıdaki belgeler istenir:

a) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya engel bir durumu olmadığına dair yazılı beyanı,

b) Erkek adayların askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanı,

c) Sabıka kaydına dair yazılı beyanı,

d) 6 adet vesikalık fotoğraf,

e) Özgeçmişi.

Başvuru belgelerinde gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar ile gerçeğe aykırı belge verenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz, yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemez ve haklarında Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı yerleri

MADDE 22

Aranan şartları taşıyan istekliler, yazılı ve sözlü olmak üzere iki sınava tabi tutulur.

Yazılı sınavlar Rize, Ankara ve İstanbul illerinden birinde veya gerekli görülenlerinde, sözlü sınav ise Rize’de yapılır.

Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava alınmazlar.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı adaylık belgesi

MADDE 23

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavına katılacaklara Teftiş Kurulu Başkanlığı’nca fotoğraflı “Adaylık Belgesi” verilir. Sınavlara, ancak bu belgenin gösterilmesi suretiyle girilebilir.

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı konuları

MADDE 24

Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı aşağıdaki konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat hükümleri esas alınarak yapılır:

A - HUKUK

a) Anayasa Hukuku (Genel Esaslar)

b) İdare Hukukunun Genel Esasları, İdari Yargı, İdari Teşkilat

c) Ceza Hukuku (Genel Esaslar ve Devlet İdaresi Aleyhine İşlenen Cürümler)

d) Medeni Hukuk (Genel Esaslar ve Ayni Haklar)

e) Borçlar Hukuku (Genel Esaslar)

f) Ticaret Hukuku (Genel Esaslar ve Kıymetli Evrak)

g) Ceza Muhakemeleri Usulü Hukuku (Genel Esaslar)

h) İş Hukuku (Genel Esaslar)

B - İKTİSAT

a) İktisat Teorisi (Mikro-Makro Ekonomi)

b) Güncel Ekonomik Sorunlar

ç) Para-Banka, Kredi ve Konjonktür

d) Milli Gelir

e) Uluslararası Ekonomik İlişkiler ve Kuruluşlar

f) İşletme Denetimi ve Finansal Yönetim

C - MALÎYE

a) Genel Maliye Teorisi ve Maliye Politikası

b) Türk Vergi Kanunlarının Esasları

c) Kamu Giderleri ve Gider Kanunlarının Esasları

d) Bütçe ve Bütçe Çeşitleri

e) Kamu Borçları

D - MUHASEBE

a) Genel Muhasebe

b) Sınai Muhasebe

c) Bilanço Analizi ve Teknikleri

E - İSTATİSTİK-MATEMATİK

a) İstatistik

b) Matematik

c) Ticari Hesap

F - YABANCI DİL

a) İngilizce

b) Fransızca

c) Almanca dillerinden birisi.

Sınavları sevk ve idare sorumluluğu sınav kuruluna ait olmakla birlikte yukarıda kayıtlı konulara ait yazılı sınav soruları gerektiğinde ÖSYM’ye hazırlattırılabilir veya uygulattırılabilir. Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı Notlarının Değerlendirilmesi ve Sınav Sonrası İşlemler

MADDE 25

Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için her konudan 100 tam puan üzerinden 60’dan az olmamak üzere ortalama 65 puan almak gerekir.

Yazılı Sınavda başarı gösteren adaylar, sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda adayların yazılı sınav konuları ve genel kültür konularındaki bilgilerinin yoklanması yanında; zekâ, muhakeme ve konuşma yetenekleri de dikkate alınır.

Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için sınav kurulu üyelerinin her birinin 100 tam puan üzerinden verdiği notlar ortalamasının 65'den aşağı olmaması şarttır.

Giriş sınavı notu; yazılı ve sözlü sınav notlarının ortalamasıdır.

Sınavda başarı gösterenlerin sayısı, kadro sayısından fazla olursa giriş sınav notu üstün olanlar tercih edilir. Giriş sınav notunun eşitliği halinde; yabancı dil notu üstün olan aday öncelik kazanır. Diğerleri için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz.

Sınav sonuçları, sınav kurulu tarafından tutanakla tesbit edilir. Sınavı başaranlara Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından gerekli tebligat yapılır.

Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin müfettiş yardımcılığına tayinleri sınavdaki derece sırasına göre yapılır.

İKİNCİ BÖLÜM

Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi

Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesi

MADDE 26

Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesinde şu esaslara uyulur.

a) Kişiliklerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek,

b) Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında tecrübe ve uzmanlık kazanmalarını sağlamak,

c) Bilimsel çalışma, araştırma ve bilgisayar gibi çağdaş araç ve gereçlerden yararlanma alışkanlığını kazandırmak,

d) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi hususunda imkân sağlamak, e) Sosyal, kültürel ve beceri temelli etkinliklere aktif olarak katılmalarını sağlamak amacıyla yol gösterici ve teşvik edici olmak.

Müfettiş yardımcılarım yetiştirme programı

MADDE 27

Müfettiş yardımcıları, 3 yıllık yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre yetiştirilirler.

a) Birinci dönem çalışmaları;

Bu dönem çalışmaları, Teftiş Kurutu Başkanlığınca kurul yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma ile ilgili yürürlükteki mevzuatın yardımcılara öğretilmesi, lisan bilgilerinin geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir.

b) İkinci dönem çalışmaları;

Bu dönem çalışmaları, merkez ya da taşra birimlerinin teftişinde grup halinde yapılır. Bu teftişler, müfettiş yardımcılarını yetiştirmeye yönelik özet gayeli teftişlerdir. Yetiştirme görevi, müfettiş yardımcılarının sayısına göre bir veya birkaç müfettişe verilir.

Müfettiş yardımcıları belirlenen sûre içinde refakatında bulundukları müfettişin gözetim ve denetimi altındadırlar. Kendilerine verilen görevleri müfettişin talimatına göre yerine getirirler, tek başlarına inceleme, teftiş ve soruşturma yapamazlar, rapor düzenleyemezler. Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesi için Kurut Başkanlığınca bir çalışma programı düzenlenir.

Grup başkanları programlarını; mevzuat ve tatbikatı ile teftiş ve tahkik usullerinin yeteri derecede öğrenilmesini sağlayacak şekilde düzenler ve uygularlar. Müfettişler müfettiş yardımcılarının çalışmalarını, en iyi şekilde yetişmelerini sağlayacak tarzda düzenlerler.

c) Üçüncü dönem çalışmaları;

Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile bitiren müfettiş yardımcılarına, yanında çalıştıkları müfettişlerin mütalâaları da alınarak, Teftiş Kurulu Başkanlığınca re’sen teftiş, tetkik ve tahkik yetkisi verilebilir.

Re’sen teftiş, tetkik ve tahkike yetkili kılınan müfettiş yardımcıları; tek başlarına veya gerektiğinde diğer yardımcılarla ya da müfettişlerle birlikte görev yaparlar.

Müfettiş yardımcılarının üçüncü döneme ait çalışmaları yetişmelerinin tamamlanması hususu gözetilerek, Teftiş Kurulu Başkanlığınca düzenlenir.

Yeterlik sınavından önce kuruldan çıkarılma

MADDE 28

Müfettiş yardımcılığı döneminde, müfettişlik kariyer ve vasıfları île bağdaşmayacak tulum ve davranışları sabit olanlar, “Yeterlik Sınavı” beklenmeksizin Teftiş Kurulu dışında başka bir memuriyete nakledilirler.

Müfettiş yardımcılığı dönemi ve yeterlik sınavı

MADDE 29

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettiş yardımcıları üç yıllık bîr staj döneminden sonra yeterlik sınavına tabi tutulurlar.

Yazılı ve sözlü olarak iki bölümde yapılacak yeterlik sınavının tarih, saat ve yeri sınav tarihinden en az 1 ay önce ilgililere duyurulur.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Müfettişliğe Atama

Müfettiş yeterlik sınavı kurulu

MADDE 30

Çay işletmeleri Genel Müdürlüğü Müfettişliği yeterlik sınavını bu Yönetmeliğin 18 inci Maddesinde belirtilen sınav kurulu yapar.

Sınavlar, yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapılır.

Yeterlik sınavı programı

MADDE 31

Müfettiş yardımcılarının üç yıllık dönemde kazandıkları mesleki bilgi ve tecrübe derecesinin anlaşılması için yapılacak yeterlik sınavı aşağıda kapsamı belirlenen ‘'Yürürlükteki Mevzuat ve Uygulama", "Muhasebe” ile "Teftiş, İnceleme ve Soruşturma Yöntemleri”nden sorular seçilmek suretiyle bir veya birkaç bölümde yapılır.

A - Mevzuat ve Tatbikatı;

a) Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşlarına ait genel hükümler,

b) Kamu İktisadi Teşebbüslerinin yönetim ve denetlenmesine ait hükümler,

c) Devlet Memurları Kanunu ile ilgili hükümler,

d) İş Kanunu,

e) Vergi, resim ve harçlar ile diğer Devlet gelirlerine ait hükümler,

f) Sosyal Sigortalar Kanunu,

g) Harcırah Kanunu,

h) Türk Ticaret Kanunu,

ı) Türk Ceza Kanunu,

i) Borçlar Kanunu,

B - Muhasebe;

a) Muhasebe (Genel),

b) Şirketler Muhasebesi,

c) Bilanço Analizi ve Teknikleri,

C - Teftiş, İnceleme ve Soruşturma Yöntemleri;

a) Özel soruşturma usulü getiren kanunlar,

b) Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu,

c) Raporlama teknikleri ve teftiş yöntemleri,

d) Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Yönetmeliği.

Yetişme notu

MADDE 32

Yetişme notu aşağıda belirtilen konulardan her bîri için verilen notlar ortalaması alınarak tesbit edilir.

a) Kurs ve Seminer notu (Kurs ve Seminer sonunda aldıkları notlar ortalaması),

b) Etüt ve inceleme notu (Müfettiş yardımcılarının etüt ve inceleme sonucu düzenledikleri raporlara verilen not),

c) Teftiş ve denetim notu (Yetkili müfettiş yardımcılarının yaptıkları teftiş ve denetim sonunda düzenledikleri raporlara verilen not).

d) Tahkikat notu (Yetkili müfettiş yardımcılarının yaptıkları soruşturma sonunda düzenledikleri raporlara verilen not),

e) Özet Not (Müfettiş yardımcılarının nitelikleri, tutum ve davranışları, meslek bilgileri, çalışkanlıkları ve mesleki liyakatları hakkında yanında çalıştıkları müfettişler ve Kurul Başkanı tarafından verilen notlar).

Her bölümden verilecek notun 60’dan, yetişme notu ortalamasının ise 65‘den aşağı olmaması gerekir.

Yeterlik Sınavı Notlarının Değerlendirilmesi

MADDE 33

Yeterlik notu: yetişme notu, yazılı sınav ve sözlü sınav notu ortalamasından oluşur.

Yazılı Sınav kağıtları, Sınav Kurulu üyeleri tarafından 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için üyelerin verdiği notların ortalamasının en az 65 olması gerekir.

Yazılı sınavda başarılı olan müfettiş yardımcıları sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda müfettiş yardımcılarına sınav kurulu üyelerinin her biri 100 tam puan üzerinden puan verir. Verilen puanların ortalaması, sözlü sınav puanını teşkil eder. Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için bu puanın en az 65 olması şarttır.

Yeterlik sınavını kazanamayanlar ve sınava girmeyenler

MADDE 34

Yeterlik sınavını kazanamayanlar ya da mazeretsiz olarak sınava girmeyenler Kuruluşta durumlarına ve derecelerine uygun görülecek diğer bir göreve nakledilirler.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi

Yükselme

MADDE 33

Yeterlik sınavını başarıyla verip Müfettişliğe atananların, maaş dereceleri itibariyle müteakip terfileri, genel bükümlere göre yapılır.

Başmüfettişliğe yükselme

MADDE 36

Başmüfettişliğe yükselmede esas; mesleki yetenek, kıdem, gayret ve başarı ile Teftiş Kurulu Başkanlığı nezdinde bırakılacak umumi intiba ve kanaatin olumlu olmasıdır.

Başmüfettişliğe aday olabilmek için; müfettişin 1 inci derece kadroya atanabilecek koşullara sahip olması gerekir.

Müfettişlerin kıdemi

MADDE 37

Müfettişlik kıdemine esas sûre, müfettiş yardımcılığında, müfettişlikte, müfettiş sıfat ve kadrosu korunmak şartıyla idari görevlerde ve ücretli ve ücretsiz tüm kanuni izinlerde geçirilen süredir.

Müfettişlik kıdemine esas süreleri aynı olanlar için kıdem sırası; müfettiş yardımcıları açısından giriş sınavındaki, müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre saptanır.

Başmüfettişlerin kıdem sırası, her halde müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem sırasının tesbitinde başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için müfettişlik kıdemi, müfettişlik kıdemi de aynı olanlar için yeterlik sınavındaki başarı derecesi esas alınır.

Teftiş kurulundan nakil ve istifa suretiyle ayrılan müfettişlerin tekrar kabulleri

MADDE 38

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulundan istifa suretiyle veya naklen ayrılan müfettişlerin Teftiş Kuruluna tekrar kabulleri, Genel Müdürlük makamının iznine bağlıdır.

Teftiş Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra müfettişliğe dönenler dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar. Aynı dönemde bu durumda birden fazla müfettiş varsa, bunların kıdem sırasının tesbitinde müfettişlik kıdemleri esas alınır.

Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra bu görevden ayrılanlardan müfettişliğe dönenlerin kıdem sırası, 37 nci madde hükümlerine göre saptanır.

Müfettişlik güvencesi

MADDE 39

Teftiş hizmetleri, diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden; Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlikleri tesbit edilmedikçe görevden alınamaz; diğer idari görevlere atanamazlar.

Sıhhi, ahlaki veya mesleki yetersizlik hallerinin; yargı kararı, sağlık kurulu raporu, müfettiş raporu gibi belgelerle tevsiki esastır,

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü Müfettişlerinin çalışma anlayışı ve amacı

MADDE 40

Teftişte esas amaç, denetlenen kurumun gelecekte daha mükemmel sonuçlar elde etmesine, yolsuzlukların ve usulsüzlüklerin en aza indirilmesine yönelik çözüm önerileri getirmektir.

Çay İşletmeleri Genel Müdürlük Müfettişleri bu esastan hareketle;

a) Kuruluştaki teftiş ve denetimin etkin bir şekilde yürütülmesini engelleyen hususları ve mükerrerlikleri tesbit etmek,

b) Yapılan işlem ve çalışmalar ile amaca yönelmede kullanılan yöntemlerin uygunluğunu, harcamaların yerinde olup olmadığını denetlemek,

c) Mevzuattan ve standartlardan sapmalar varsa, bunları belirtmek ve ekonomik, sosyal, idari, hukuki nedenlerini tahlil ederek, sapmaların düzeltilmesi; iş ve hizmet verimi ile işletmelerdeki verimliliğin, üretimin ve kalitenin oplimal ve rasyonel bir düzeye çıkarılması için öneriler geliştirmek,

amacını gözönünde tutarlar.

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişlerinin çalışma anlayışı etkin, verimli, iktisadi ve caydırıcı bir denetim sistemini öngörür; hata arayan ve sadece tenkit eden statik teftiş sistemini reddeder.

Teftiş programı

MADDE 41

Teftiş programları teftişe tabi birimlerin her yıl en az bir defa teftiş görmesini sağlayacak biçimde Teftiş Kurulu başkanı tarafından hazırlanır ve Aralık ayı içerisinde Genel Müdürün onayına sunulur.

Herhangi bir birim mutad ve makul süreler haricinde ve kabul edilebilir bir gerekçe olmaksızın teftiş dışı tutulamaz.

Programda; teftişe tabi birimler, konuları, devreleri, tarihleri, süreleri, teftişin tek başına bir müfettiş tarafından veya müştereken yapılacağı ve ayrıca gerekliği hallerde tetkik ve tahkik olunacak diğer konular belirtilir.

Yurtdışında teftiş

MADDE 42

Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişleri, Genel Müdürlük Makamının lüzum görmesi halinde yurt dışında bulunan kuruluş birimlerinde teftiş, inceleme, araştırma ve soruşturma yapabilirler.

Yabancı ülkelerde yapılacak teftişin süresi en fazla iki aydır. Gerektiğinde, Genel Müdürlük Makamının onayı ile bu süre uzatılabilir.

Müfettişlerin idari kademelerde görevlendirilmeleri

MADDE 43

Çay işletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişleri; müfettişlik hakları saklı kalmak üzere Genel Müdürlük Makamının oluru ve müfettişlerin rızası ile idari kademelerde görevlendirilebilirler.

DÖRDÜNCÜ KISIM

BİRİNCİ BÖLÜM

Raporlar ve Personel Denetleme Raporu

Rapor çeşitleri

MADDE 44

ay işletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişleri çalışmalarının sonuçlarını, işin özelliğine göre;

a) Cevaplı Rapor,

b) İnceleme Raporu,

c) Genel Durum Raporu,

d) Personel Denetleme Raporu,

e) Soruşturma Raporu

ile tesbit ederler.

Cevaplı raporlar

MADDE 45

Cevaplı raporlar, yapılan teftişlerde noksan ve hatalı bulunan ve ilgili birimce düzeltilmesi gereken işlemler hakkında, esas itibariyle üç nüsha olarak ve her servis için ayrı ayrı düzenlenir.

Raporun aslı ile bir nüshası; aslı usulüne göre cevaplandırıldıktan sonra geri gönderilmek, bîr nüshası da teftiş dosyasında saklanmak üzere rapor numarasını taşıyan birer yazıya ekli olarak ilgili yerlere tebliğ olunur.

Cevaplı raporlarda;

1 - İşlemleri teftiş edilen memurların adları, soyadları ve memuriyet ünvanları, teftiş edilen servislere hangi tarihten hangi tarihe kadar bakıldığı,

2 - Hatalı ve noksan görülen hususların hangi kanun, tüzük, yönetmelik ve genel tebliğlerin hangi maddeleriyle ilgili olduğu,

3 - Raporun ilgililerce cevaplandırılma süreleri,

4 - Mevzuata göre yapılması gereken işlemler,

belirtilir.

Cevaplı raporlar, müfettiş tarafından belirtilen süreler içinde, teftiş edilen memur ile birinci ve ikinci derecedeki amirleri tarafından cevaplandırıldıktan sonra Müfettişe iade olunur.

Gelen raporlar en geç 30 gün içinde müfettiş tarafından son mütalaası da eklenerek Teftiş Kurulu Başkanlığına tevdi edilir.

Cevaplı raporlara ilgililerce verilen cevapların müfettişlikçe uygun görülmemesi halinde; son mütalaanın açık ve gerekçeli hazırlanmasına önem verilir.

Hastalık, askerlik, yurtdışı stajı gibi zaruri sebeplerle müfettişçe cevaplandırılamayan raporların son mütalaaları, Başkanın görevlendireceği bir Müfettiş tarafından yazılabilir.

Cevaplı raporların ilgililerce zamanında cevaplandırılması hususunu Müfettişler bizzat takip ederler. Haklı sebeplere dayanmadan süresinde cevaplandırılmayan raporlar hakkında gereği yapılmak üzere müfettişlerce Teftiş Kurulu Başkanlığına bilgi verilir.

Teftiş Kurulu Başkanlığı son mütalaaları yazılmış olarak gelen cevaplı raporları ilgili birimlere gönderir ve sonuçlarını yakından izler.

Cevaplı rapor tebliğine lüzum görülmeyen hallerde durum bir yazı ile teftiş edilen birime bildirilir. Bu yazının bir nüshası Teftiş Kurulu Başkanlığına tevdi edilir.

İnceleme raporu

MADDE 46

İnceleme raporu;

a) Mer’i tüzük, yönetmelik, karar ve genel tebliğlerin uygulamalarında görülen noksanlıklar ve bunların düzeltilmesi yolları ile yeniden konulması gereken hüküm ve usuller hakkında görüş ve tekliflerin,

b) Teftişlerde cevaplı raporlara bağlanması gerekli görülmeyen hususların,

c) Genel Müdürlük Makamı tarafından tetkik ettirilen çeşitli konular hakkındaki düşüncelerin,

d) Şikayet ve ihbarlar üzerine yapılan inceleme ve soruşturmalar sonunda cezai takibatı gerektirir hal görülmediği takdirde yapılacak işleme esas görüşlerin,

bildirilmesi maksadıyla düzenlenir.

Çay işletmeleri Genel Müdürlüğü müfettişleri, bu raporları verilen görev gereği olarak düzenlerler.

İnceleme raporları, konularının ilgilendirdiği birimler gözönünde tutularak, yeterli sayıda hazırlanır. Bu raporlar Başkanlıkça gereği yapılmak üzere ilgili birimlere gönderilir.

Genel durum raporu

MADDE 47

Genel durum raporu, yıllık teftiş programlarının sonunda, program sırasında ifa edilen teftiş, inceleme ve soruşturma görevleriyle ilgili olarak Teftiş Kurulu Başkanlığı’na özet bilgi vermek amacıyla düzenlenir.

Bu raporlara aşağıdaki hususlar yazdır:

a) Teftiş yerleri, teftişi yapılan servisler ve yazılan raporlar,

b) İhbar ve şikâyet konulan, bunlar üzerine yapılan tetkik ve tahkiklerin neticeleri,

c) Başkanlıkça programla beraber veya sonradan gönderilen tetkik konuları, yapılan incelemelerin neticeleri,

d) Görevden uzaklaştırılan memur varsa, sayılan ve sebepleri,

e) Mevzuatın uygulanmasında görülen genel hata ve noksanlıklar,

f) İşyerleri ve çalışma araçları ile diğer ihtiyaçlar,

g) Teftiş olunan yerin verimlilik ve kârlılık durumu,

h) Teftiş yılına ve gerekirse daha önceki yıllara ait programların gerçekleşme düzeyi hakkında bilgiler ve bu husustaki görüşlerle uygun ve zorunlu görülen diğer hususlar.

Genel durum raporları üç nüsha olarak düzenlenir ve Başkanlığa tevdi edilir.

Ayrıca; birden fazla rapor düzenlenmesini gerektiren kapsamlı inceleme, soruşturma ve denetimler nedeniyle, müfettiş tarafından ihtiyaç duyulması veya Başkanlığın talebi halinde, alınması istenen önlemlerin, müfettişlik önerilerinin ve gerekli görülen diğer hususların özetlenmesi amacıyla da genel durum raporu düzenlenebilir.

Personel denetleme raporu

MADDE 48

Personel denetleme raporu, 657 sayılı devlet Memurları Kanununun 110 uncu maddesinde öngörülen, denetlenen birimlerin amir ve memurları hakkında müfettişlerin görüş ve kanaatini belirten formlardır.

Bu formlarda, denetlenen birimlerin amir ve memurlarının;

a) Mesleki bilgileri, mevzuata uyma dereceleri,

b) Çalışmaları, intizam ve enerjileri, yaş ve bünyeleri,

c) Yaratıcı zekâ ve kavrayış kabiliyetleri,

d) Amir ve memurların, iş sahibi vatandaşlara karşı davranışları,

e) Çevre ile ilişkileri ve yaşayış şekilleri,

f) İtimada şayan olup olmadıkları,

g) Görevinde başarı dereceleri, hangi görevlerde başarılı olabilecekleri ve daha fazla sorumluluk taşıyan görevler yüklenip yüklenemeyecekleri,

h) Dirayetli olup olmadıkları,

hususlarında müfettişin objektif bilgi ve müşahadelere dayanan kanaatleri belirtilir. Yetersiz ve delillendirilmemiş hususlarda görüş belirtilmemesi esastır.

Personel denetleme raporları, müfettiş tarafından kendi el yazısı ile tek nüsha olarak düzenlenip, her biri, üzerinde ilgili personelin adı, soyadı, ünvanı ve sicil numarası yazılı kapalı zarf içerisinde, hakkında personel denetleme raporu düzenlenen personeli gösterir iki nüsha liste hazırlanarak bir yazı ekinde, personel birimine iletilmek üzere Kurul Başkanlığına tevdi edilir.

Müfettişlerce düzenlenen personel denetleme raporları, personelle ilgili tayin, terfi ve sicil raporu tanzimi gibi işlemler sırasında mutlaka dikkate alınır.

Soruşturma raporu

MADDE 49

Soruşturma raporu; Genel Müdür tarafından soruşturma açılması emrolunan işlem ve eylemlerin Türk Ceza Kanununa ve diğer kanunlara göre suç mahiyetinde görülmesi veya Kuruluş Personel Yönetmeliği ile yürürlükteki diğer mevzuat hükümlerine göre disiplin cezası gerektirmesi halinde düzenlenen rapordur.

Soruşturma raporu, sonucu itibariyle yapılacak işlemler gözönünde bulundurulmak kaydıyla en az üç nüsha olarak düzenlenir.

Soruşturma raporu;

1 - Başlangıç,

2 - Konu,

3 - Yapılan inceleme ve soruşturma,

4 - Delillerin tahlil ve değerlendirilmesi,

5 - Sonuç ve kanaat,

bölümlerinden oluşur.

Birinci ve ikinci bölümler kısa ve özlü yazılır. Bu bölümlerde işin, müfettişe ne suretle intikal ettirildiği, işe nereden başlandığı, başlama ve bitirme tarihleri ile soruşturma konusu ve kimler hakkında olduğu belirtilir. Üçüncü bölümde olayın oluşum safhaları belgelere ve ifadelere dayandırılarak etraflı şekilde yazılır. Dördüncü bölümde belgelerin, ifadelerin ve savunmaların genel değerlendirmesi yapılır. Beşinci bölümde de konu kısaca özetlenerek suç ve kusurun mahiyeti, mevzuatın hangi hükümlerine aykırı olduğu, müfettişin kanaati ve talep edilen tecziye şekli belirtilir.

Suç veya kusur sebebiyle kuruluşun menkul ve gayrimenkul mallarında ve kıymetlerinde eksiklik ve zarar husule gelmişse bunun miktarı da tespit edilir.

Zarar ve ziyan tespiti, gerektiğinde bilirkişiye yaptırılır.

Cumhuriyet savcılığına bildirim

MADDE 50

Soruşturma sırasında, kanunen suç sayılan ve Cumhuriyet Savcılığına ihbarı gerektiren haller görüldüğü takdirde, müfettiş derhal Başkanlığa bilgi vererek alacağı talimata göre hareket eder. Zimmet, ihtilas, hırsızlık, evrakla sahtecilik gibi fiillerin tespitine bağlı olarak Cumhuriyet Savcılığına hemen bildirim yapılması gereken hallerde, müfettiş bu bildirimi yaparak en seri şekilde Başkanlığa bilgi verir.

Raporlar üzerinde yapılan işlemler

MADDE 51

Raporlar, Başkan veya görevlendireceği bir refakat müfettişi tarafından incelenir. Düzeltilmesi veya tamamlatılması gereken hususlar varsa, bunların giderilmesi, raporu düzenleyen müfettişten istenir. Müfettişin isteğe katılmaması halinde, Başkanca belirlenecek görüş doğrultusunda işlem yapılır.

Raporlar üzerinde Başkanlıkça yapılan incelemeden sonra, aşağıdaki prosedür uygulanır:

a) Cevaplı raporlar ile inceleme raporları üzerine, ilgili birimlerce yapılması gereken işlemlerin izlenmesi Teftiş Kurulu Başkanlığı’na aittir.

b) Raporlar üzerine ilgili üst makamların uygulanmasını yerinde gördükleri işlemlere ait bildiriler, Teftiş Kurulu Başkanlığınca; raporu yazan müfettişe, rapor birden fazla müfettişe ait ise en kıdemlisine gönderilir.

Soruşturma ve inceleme raporlarının “Sonuç” bölümlerindeki müfettişlik önerileri üzerine yapılan işlemler, işlem tarihinden itibaren en geç (30) gün içinde Teftiş Kurulu Başkanlığı aracılığıyla müfettişe bildirilir. Herhangi bir işlem yapılmaması halinde bunun da gerekçeli olarak bildirilmesi gerekir,

c) Müfettişler yapılan tebligatı uygun ve yeterli buldukları takdirde “görülmüştür” notu ile Teftiş Kurulu Başkanlığına geri gönderirler. Aksi halde konu ile ilgili görüşlerini gerekçeleriyle birlikte en geç 30 gün içinde Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler,

d) Müfettişlerin bu yeni görüşleri karşısında birimlerin kendi tutum ve işlemlerini değiştirmemeleri halinde Teftiş Kurulu Başkanı konuyu gerekirse yeniden inceletir veya gereğini bizzat yapar.

e) Müfettişlerin inceleme ve soruşturma görev onayı dışında kalan ve kurumun daha mükemmel sonuç almasına yönelik tavsiyeleri, Onay Makamınca uygun görülmek şartıyla, “Tavsiyeler” başlığı adı altında ilgililere tebliğ edilmek üzere ilgili makama gönderilir. Bunların yerine getirilip getirilmediği ilgililerce takip edilir. Uyulmaması haklı bir sebebe dayanıyorsa durum bîr raporla belirtilir. Aksi halde sorumlular hakkında soruşturmaya geçilir,