BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, 16/7/2015 tarihli ve 29418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Araçları Tescil ve Sicil Yönetmeliği kapsamında tescili zorunlu demiryolu araçlarına tip onayı verilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde çalıştırılacak demiryolu araçlarını kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 478 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi, 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun ve 6/10/2005 tarihli ve 5408 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan 9/5/1980 tarihli Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşme (COTIF)’ye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Ana aksam: Bir demiryolu aracının bir veya birkaç fonksiyonunu yerine getiren en küçük demiryolu aracı bileşeni veya bu bileşenlerden teşekkül eden sistemleri,
b) Atanmış kuruluş: Demiryolu araçlarının ulusal kuralları karşılayıp karşılamadığını değerlendirerek belgelendiren ve Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluşları,
c) ATMF: Uluslararası trafikte kullanılan demiryolu malzemesinin teknik kabulüne ilişkin tek tip kuralları,
ç) Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını,
d) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
e) Bakım rehberi: Demiryolu araçlarının, bileşenlerinin, alt gruplarının veya parçalarının UTP/TSI kurallarına göre bakım şartlarını ve gerekliliklerini içeren rehberi,
f) Başvuru sahibi: Bir demiryolu aracı ve/veya ana aksamı tip onayı için Bakanlığa başvuran imalatçıyı veya yetkili temsilciyi,
g) COTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına ilişkin sözleşmeyi,
ğ) Demiryolu altyapı işletmecisi: Tasarrufundaki demiryolu altyapısını güvenli bir şekilde işletmek ve demiryolu tren işletmecilerinin hizmetine sunmak hususunda Bakanlıkça yetkilendirilmiş kamu tüzel kişilerini ve tüzel kişiliği haiz özel şirketleri,
h) Demiryolu aracı: Hat yapım, bakım, tamir ve kontrol araçları dâhil her türlü çeken ve çekilen araçlar ile tren setlerini,
ı) Doğrulama beyanı: Demiryolu aracı üretiminin ve hizmete konulma aşamalarının ilgili UTP/TSI’lara, yürürlükte olan teknik ve operasyonel hüküm ve mevzuata uygun olduğunu belirten ve imalatçı tarafından Bakanlığa verilen beyanı,
i) Doğrulama belgesi: Demiryolu aracının UTP/TSI standartlarına ve/veya ulusal kurallara uygun olarak üretildiğini gösteren ve ilgili uygunluk değerlendirme kuruluşları tarafından hazırlanmış belgeyi,
j) İmalatçı: Bir demiryolu aracı üretimini gerçekleştiren kuruluşu,
k) Karşılıklı işletilebilirlik bileşeni: Demiryolu sisteminin, karşılıklı işletilebilirliğini doğrudan ya da dolaylı olarak sağlayan/etkileyen somut bir cihaz, cihazlar grubu, ekipman veya yazılım gibi soyut bir alt sistem ve benzeri bileşen veya bileşenler grubunu,
l) Onaylanmış kuruluş: Avrupa Komisyonu tarafından yayınlanan 2008/57/AT direktifine göre kurulmuş ve Avrupa Demiryolu Ajansı tarafından yayınlanan, onaylanmış kuruluş listesinde yer alan ve ilgili teknik mevzuatta belirlenen esaslar doğrultusunda Bakanlık tarafından teknik uygunluk değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere izin verilen kuruluşları,
m) OTIF: Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin Hükümetlerarası Örgütü,
n) RID: Tehlikeli Eşyaların Demiryolu ile Uluslararası Taşınmasına İlişkin Yönetmeliği,
o) Teknik dosya: Uygunluk değerlendirme kuruluşlarınca ayrı ayrı olarak hazırlanan demiryolu aracına ait her türlü test raporu ve teknik bilgileri içeren dosyayı,
ö) Tip: Bir demiryolu aracının temel tasarım özelliklerini,
p) Tip incelemesi: Bir demiryolu aracının teknik olarak işletilmesi için UTP/TSI şartlarına ve gerekli olduğu yerde RID hükümleri ile ulusal kurallara göre gerekli testlerin yapılmasını,
r) Tip onay belgesi: Bir demiryolu aracının yapım tipinin bu Yönetmeliğe uygun olduğuna dair Bakanlık tarafından düzenlenen belgeyi,
s) Tip onay numarası: Tip onayının belge numarasını,
ş) Tip onay seri numarası: Bir tip onay belgesine göre seri üretimi yapılan bir demiryolu aracına tip onay belgesi numarası başa gelecek şekilde imalatçı tarafından verilen numarayı,
t) TSI: Avrupa Komisyonu tarafından yayımlanan Karşılıklı İşletilebilirlik Teknik Şartnamesini,
u) Ulusal demiryolu altyapı ağı: Türkiye sınırları içerisinde bulunan il ve ilçe merkezleri ve diğer yerleşim yerleri ile limanlar, hava meydanları, organize sanayi bölgeleri, lojistik ve yük merkezlerini birbirine bağlayan, kamuya veya tüzel kişiliği haiz şirketlere ait bütünleşik demiryolu altyapısı ağını,
ü) Ulusal yeterlilik belgesi: Demiryolu aracı ve/veya ana aksamın bir ulusal yeterlilik raporuna bağlı olarak ilgili ulusal demiryolu altyapı ağına uygun olarak üretildiğini gösteren ve atanmış kuruluş tarafından düzenlenen belgeyi,
v) Ulusal yeterlilik raporu: Demiryolu aracı ve/veya ana aksamın enerji tedarik sistemi, kontrol, kumanda ve sinyalizasyon sistemi, hat açıklığı, altyapı ölçüleri, izin verilen azami dingil yükü, iklim koşulları ve şebekenin diğer kısıtlamaları da dâhil olmak üzere, altyapıyla ve sabit tesislerle uygunluğu gibi ulusal yeterlilikleri karşıladığına dair atanmış kuruluş tarafından hazırlanmış teknik ve işlevsel özellikleri gösteren raporu,
y) UTP: OTIF Teknik Uzmanlar Komisyonu tarafından kabul edilmiş Tek Tip Teknik Talimatları,
z) Yetkili temsilci: İmalatçı adına belli görevleri yerine getirmek üzere kendisinden yazılı vekâlet alan Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
aa) Bağımsız risk değerlendirme kuruluşu: Ulusal demiryolu altyapı ağında çalıştırılacak demiryolu araçlarının emniyet gereklerini yerine getirdiğine dair uygunluğunu, kanıtlara dayanarak incelemeyi üstlenen ve Bakanlık tarafından yetkilendirilen kurumu veya kuruluşu,
bb) Değerlendirme Kuruluşu: UTP teknik mevzuatında belirlenen esaslar doğrultusunda, demiryolu araçlarının teknik uygunluğunu değerlendirme faaliyetinde bulunmak üzere Bakanlık tarafından yetkilendirilen kuruluşları,
cc) Uygunluk Değerlendirme Kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene dahil uygunluk değerlendirme faaliyetlerinden ilgisine göre sorumlu olan onaylanmış kuruluş, değerlendirme kuruluşu veya atanmış kuruluşu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tip İnceleme Başvurusu, Değerlendirmesi ve Doğrulama Belgesi
Tip inceleme başvurusu
(1) Tip incelemesi uygunluk değerlendirme kuruluşları tarafından yapılır.
(2) İmalatçı veya yetkili temsilci, tip incelemesi için bir uygunluk değerlendirme kuruluşuna başvurur. Başvuruda tip incelemesi yapılacak demiryolu aracı ile ilgili teknik dosya sunulur. Teknik dosya aşağıdaki hususları içerir:
a) İmalatçıya ait isim, unvan, adres ve benzeri bilgiler,
b) Karşılıklı işletilebilirlik ile ilgili gereklilikler ve bilgileri,
c) Tip onayı alınacak demiryolu aracının boş ağırlığı, en fazla taşıyabileceği yüklü ağırlığı, dingil sayısı, eni, boyu, azami hızı ve benzeri tasarım kriterleri, elektrik, hidrolik, pnömatik sistem şemaları, kumanda kontrol ünitelerinin sistem şemaları, otomasyon şemaları, devre elemanlarının teknik özellikleri ve çalışma prensipleri,
ç) Tip onayı alınacak demiryolu aracının karşılıklı işletilebilirlik bakımından koşulları, işletimi ve bakımı hakkında gerekli tanımlar ve açıklamalar,
d) Gerekli olan yerlerde UTP/TSI şartlarını karşıladığına dair açıklamalar,
e) Üretim esnasında tamamen veya kısmen uygulanacak olan uyumlaştırılmış standartlar ve/veya referanslar,
f) İmalatçı ve/veya akredite edilmiş kuruluşlar tarafından uygulanan muayenelerin sonuçları ve test raporları,
g) Özellikle UTP/TSI şartları ve/veya uyumlaştırılmış standartların tamamen uygulanamadığı yerlerde, teknik tasarım çözümünün yeterliliği ve erişilebilirliğin sağlanması için gerekli açıklamalar,
ğ) Başka bir uygunluk değerlendirme kuruluşuna aynı demiryolu aracı için tip incelemesi yaptırılıp, yaptırılmadığına dair yazılı ve imzalı belge.
Tip inceleme değerlendirmesi
(1) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, tip incelemesi yapacakları demiryolu aracının demiryolu sistemi ile karşılıklı işletilebilirliğini, UTP/TSI şartlarına, ulusal kurallara uygunluğunu ve gerekli olduğu yerde RID hükümlerine uygunluğunu değerlendirmek amacıyla öncelikle kendisine sunulan teknik dosyayı inceler.
(2) Bu inceleme olumsuz bir bulgu ile sonuçlanıyor ise, uygunluk değerlendirme kuruluşu dosyayı imalatçıya iade eder. Bu inceleme olumsuz bir bulgu ile sonuçlanmıyor ise, uygunluk değerlendirme kuruluşu aşağıdaki iş ve işlemleri yapar;
a) UTP/TSI şartlarının ve gerekli olduğu yerde RID hükümlerinin doğru şekilde uygulanıp uygulanmadığını kontrol etmek için gerekli testleri uygular veya uygulatır,
b) Özellikle UTP/TSI şartları ve/veya uyumlaştırılmış standartların tamamen uygulanamadığı yerlerde, teknik tasarım çözümünün yeterliliği için gerekli açıklamaları inceler ve bunların doğru şekilde uygulanıp uygulanmadığını kontrol etmek için gerekli testleri uygular veya uygulatır.
(3) Onaylanmış kuruluş tip incelemesi yaptığı demiryolu aracı ve/veya ana aksamı için, Bakanlık tarafından atanmış kuruluşlara gerekli inceleme ve değerlendirmeleri yaptırarak bir ulusal yeterlilik raporu alır.
Tip doğrulama belgesi
(1) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, 5 inci maddede belirtilen tip incelemesinin olumlu sonuçlanması halinde tip inceleme belgelerini düzenler.
(2) Tip inceleme belgeleri üzerinde, belgeyi düzenleyen uygunluk değerlendirme kuruluşlarının adı, veriliş tarihi ve yetkilisinin imzası bulunur.
(3) İmalatçı veya yetkili temsilci aşağıdaki belge ve bilgileri tip inceleme belgesinin eki olarak Bakanlığa sunar.
a) İmalatçıya ait üretim yeri, üretim kapasitesi, üretim alanları, doğrudan üretimde çalışan sayısı, kuruluş tarihi, adresi, ticaret unvanı, vergi numarası ve benzeri bilgiler,
b) Teknik dosya ve bakım rehberi,
c) Varsa özel işletme kısıtları ve şartlar,
ç) Onaylanmış Kuruluş tarafından yaptırılan test raporlar,
d) Gerekli diğer ilgili tüm doküman, rapor, test ve bilgiler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tip Onay Belgesi Başvurusunda Gerekli Belgeler, Değerlendirme Süresi, Reddi ile Redde İtiraz, Belge ve Süresi, Ücreti, Askıya Alınması, İptali ve Ceza
Tip onay belgesi başvurusunda gerekli belgeler
(1) Bir demiryolu aracına tip onay belgesi alınabilmesi için imalatçı veya yetkili temsilci Ek-1’de örneği verilen Doğrulama Beyanı, her bir uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından ayrı ayrı ve konusu ile ilgili olarak hazırlanan Ek-2’de örneği verilen Doğrulama Belgesi, bağımsız risk değerlendirme kuruluşu belgesi ve 6 ncı maddede yer alan belgeler ile Bakanlığa başvurur.
Tip onay belgesi başvurusunda değerlendirme süresi
(1) Başvuru evraklarının tam ve eksiksiz olması halinde;
a) Çekilen araçlar için en geç 20 iş günü,
b) Çeken araçlar ve tren setleri için en geç 40 iş günü,
c) Hat yapım, bakım, tamir, ölçüm makinaları ve kontrol araçları için en geç 20 iş günü,
içinde Bakanlık tarafından karara bağlanır.
Tip onay belgesi başvurusunun reddi ile redde itiraz
(1) Tip onay belgesi başvurusunun reddedilmesi halinde, Bakanlık bunun gerekçelerini imalatçıya 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine uygun şekilde yazılı olarak bildirir. İmalatçı, ret kararının bildiriminden sonraki 30 iş günü içinde bu karara karşı Bakanlığa itiraz edebilir. Bakanlık itirazın iletildiği tarihten itibaren 8 inci maddede yer alan süreler içinde karar verir.
Tip onay belgesi ve süresi
(1) Tip onay belgesi başvurusunun kabulü halinde Bakanlık tarafından imalatçı veya yetkili temsilciye Ek- 4’te örneği verilen tip onay belgesi düzenlenerek verilir.
(2) Tip onay belgeleri süresizdir. Ancak, tip onayının alınmasını müteakip 10 yıl geçtikten sonra, tip onayı verilmiş demiryolu aracının demiryolu araç filosundaki hız, kapasite, işletilebilirlik ve benzeri genel durum itibariyle, ulusal demiryolu altyapı ağında kullanımının elverişsiz olduğunun Bakanlık tarafından değerlendirilmesi halinde, söz konusu tip onay belgesi iptal edilebilir.
(3) Bakanlık tarafından tip onay belgesi düzenlenmiş demiryolu aracı üzerine kolay görülebilecek ve değiştirilemeyecek şekilde Bakanlık tarafından verilen tip onay belgesi numarası yazılır.
(4) Bakanlık tarafından tip onay belgesi düzenlenmiş demiryolu aracı seri üretimi yapılabilir. Seri üretim yapılması halinde demiryolu aracı üzerine kolay görülebilecek ve değiştirilemeyecek şekilde Bakanlık tarafından belirlenen usule uygun şekilde tip onay seri numarası yazılır.
Tip onay belgesi ücreti
(1) Bakanlık tarafından düzenlenen tip onay belgeleri için belge başına Ek- 5’te yer alan ücretler alınır. Ücreti alınmadan tip onay belgesi düzenlenmez.
(2) Tip onay belgesi ücreti, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.
(3) Tip onay belgesi ücretleri Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi muhasebe birimi hesabına yatırılır.
Tip onay belgesinin askıya alınması, iptali ve ceza
(1) Tip onay belgesi;
a) Tip onay belgesi düzenlenmesine esas proje ve belgelere uygun olmayan bir üretimin yapıldığının tespit edilmesi,
b) Demiryolu altyapı işletmecilerinin, bir demiryolu aracının şebekesinde işletilmesi esnasında altyapısına zarar verdiği, işletme zorluğu çıkardığı, karşılıklı işletilebilirlik bakımından yeterince uyumlu olmadığı veya sık sık kaza ve olaylara karıştığını belirterek, buna ilişkin kanıtlayıcı belge ve bilgilerle birlikte Bakanlığa yapacakları şikâyetin yapılan inceleme sonucunda doğru bulunması ya da ilgili durumların Bakanlıkça re'sen tespiti,
durumlarında, Bakanlık tarafından askıya alınır.
(2) Tip onay belgesinin askıya alınması durumunda, Bakanlık bunun gerekçelerini tip onay belgesi sahibine 7201 sayılı Kanun hükümlerine uygun şekilde yazılı olarak bildirir. Tip onay belgesi sahibi, askıya alınma kararının bildiriminden sonraki 30 iş günü içinde bu karara karşı Bakanlığa askıya alınma gerekçelerinin aksi yönünde varsa belgeler ekleyerek itiraz edebilir. Bakanlık itirazın iletildiği tarihten itibaren 8 inci maddede yer alan süreler içinde karar verir.
(3) Askıya alınmış tip onay belgesine konu olan demiryolu aracının en fazla bir yıl içerisinde askıya alınma nedenlerinin giderilerek, tip onay belgesinin alınmasına aracılık eden uygunluk değerlendirme kuruluşu dışında farklı bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, Ek-2’de örneği verilen Doğrulama Belgesi ile kanıtlanması halinde; Ek-5’te yer alan ücretin %50’si alınarak tip onay belgesinin askı durumu kaldırılır.
(4) Üçüncü fıkraya göre tip onay belgesinin yenilenmemesi halinde tip onay belgesi iptal edilir. Bu durum, tip onay belgesi sahibine 7201 sayılı Kanun hükümlerine uygun şekilde yazılı olarak bildirilir.
(5) Tip onay belgesinin askıya alınmasının kesinleşmesi ile birlikte, 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi çerçevesinde Demiryolu Düzenleme Genel Müdürü veya yetkilendirdiği personel tarafından tip onay belgesi sahibine 100.000 (yüzbin) Türk Lirası, tip onay belgesini onaylayan uygunluk değerlendirme kuruluşuna 50.000 (ellibin) Türk Lirası idari para cezası karar tutanağı düzenlenir.
Tip onay belgesi bulunan araç ve/veya ana aksamlarda değişiklik
(1) Tip onay belgesi bulunan araç ve/veya ana aksamlarda yapılan değişiklik ile;
a) UTP/TSI şartları ve ulusal yeterlilik raporuyla uyumluluğun bozulmadığına,
b) Demiryolu sisteminin işletilmesi esnasında araç ve/veya ana aksamda yapılan değişiklikten kaynaklanan herhangi bir emniyet riskinin oluşmadığına,
dair doğrulama belgesi düzenlemiş olan onaylanmış kuruluş veya başka bir onaylanmış kuruluş tarafından düzenlenmiş bir raporun Bakanlığa sunulması halinde, bu değişiklikler için yeni bir tip onay belgesi alınması gerekmez.
(2) Tip onay belgesi bulunan araç ve/veya ana aksamlarda, birinci fıkra dışındaki tüm değişiklikler için yeni bir tip onay belgesi alınması gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yurt Dışında Tip Onay Belgesi Almış Olan Demiryolu Aracına Tip Onay Belgesi Verilmesi, İmalatçı, Yetkili Temsilci, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşu Sorumlulukları, Bir Demiryolu Aracı Tip Onay Belgesi Sahibi Dışında Bir İmalatçı Tarafından İmalatı
Yurt dışında tip onay belgesi almış olan demiryolu aracı tip onay belgesi verilmesi
(1) Yurt dışından alınmış bir tip onay belgesi olan bir demiryolu aracı için, imalatçı veya yetkili temsilcisi bu Yönetmelik kapsamında yapılacak iş ve işlemleri takip ederek ilgili demiryolu aracına Bakanlıktan yeni bir tip onay belgesi alır.
İmalatçı, yetkili temsilci, uygunluk değerlendirme kuruluşu sorumlulukları
(1) Doğrulama beyannamesi düzenlemiş olan imalatçı ve/veya yetkili temsilci, doğrulama belgesi düzenlemiş olan uygunluk değerlendirme kuruluşları ve bağımsız risk değerlendirme kuruluşu demiryolu aracının, tip onay belgesine esas teknik dosya içeriğine uygun olarak imal edilmesinden konuları dahilinde sorumludurlar.
Bir demiryolu aracı tip onay belgesi sahibi dışında bir imalatçı tarafından imalatı
(1) Tip onay belgesi bulunan bir demiryolu aracının, tip onay belgesi sahibinin dışında bir imalatçı tarafından imal edilebilmesi için, tip onay belgesi sahibi imalatçı tarafından bu hususta rızasının bulunduğuna dair yazı ve UTP/TSI şartlarına ve gerekli olduğu yerde RID hükümlerine göre demiryolu aracını imalatçının tesislerinde yapılabileceğini kanıtlayan uygunluk değerlendirme kuruluşlarından alınan belge ile birlikte Bakanlığa yazılı bildirimde bulunulması gerekir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tip onay belgesi düzenlenmesinin sınırlandırılması veya geçici olarak durdurulması
(1) Bakanlık; imalatçıların korunması, emniyet, ekonomiklik, verimlilik, bakım ve işletmenin ekonomik bir seviyede sürdürülmesi, demiryolu araç çeşitliliğinin dengede tutulması ve benzeri kamu yararı ilkelerini gözeterek her bir araç cinsi için ayrı ayrı olmak üzere; Bakan oluruyla tip onay belgesi sayısını sınırlandırabilir ve/veya yeni tip onay belgesi düzenlenmesini üç yıla kadar durdurabilir.
Sorumlu hizmet birimi
(1) Bu Yönetmelik kapsamında Bakanlıkça yerine getirilmesi gereken iş ve işlemler, Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından yerine getirilir.
Avrupa Birliği mevzuatına uyum
(1) Bu Yönetmelik, Topluluk Demiryolu Sistemlerinin Karşılıklı İşletilebilirliğine ilişkin 17/6/2008 tarihli ve 2008/57/AT sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınarak hazırlanmıştır.
UTP/TSI’larda güncelleme
(1) UTP/TSI’lar veya ulusal kurallardaki ilgili hükümlerde bir değişiklik veya güncelleme olması durumunda, tip onayı verilmiş demiryolu aracında bu değişikliklerin emniyet açısından bir sakınca olmadığına dair raporun verilmesi halinde tip onay değişikliğine gidilmez.
RID kapsamında üretilen demiryolu araçları
(1) Tip onay süreçlerinde 16/7/2015 tarihli ve 29418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Demiryolu ile Taşınması Hakkında Yönetmelik hükümleri dikkate alınır.
Yeniden değerleme
(1) Tip onay belgesi ücreti, cezalar ve sigorta bedelleri her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.
Test ihtiyacının karşılanması
(1) Şebeke üzerindeki testlerin yapılmasına imkan verecek test yolu ve/veya tesisleri oluşuncaya kadar; bir tip onay belgesi alınabilmesini teminen yapılması gereken testler için imalatçı, yetkili temsilci, uygunluk değerlendirme kuruluşu talebi üzerine, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü, talep tarihi itibariyle 45 gün içinde yapılacak testler için şebekenin elverişli bir bölümünde ve 08:00-18:00 saat dilimi içerisinde, belirlemiş olduğu tarifesine göre ücretini önceden alarak test yapılmasına izin verir.
(2) Test talebinde bulunan imalatçı veya uygunluk değerlendirme kuruluşu tarafından Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü nam ve hesabına, konvansiyonel hatta yapılacak testler için 2.000.000 (ikimilyon) Türk Lirası, hızlı tren hattında yapılacak testler için 5.000.000 (beşmilyon) Türk Lirası değerinde, üçüncü şahıs mali mesuliyet sigorta poliçesi yaptırılması ve test başlama tarihinden beş iş günü öncesinde Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne ibraz edilmesi zorunludur.
Değerlendirme kuruluşu, onaylanmış kuruluş, atanmış kuruluş ve bağımsız risk değerlendirme kuruluşu yetkilendirilmesi
(1) Değerlendirme kuruluşu, onaylanmış kuruluş, atanmış kuruluş ve bağımsız risk değerlendirme kuruluşu yetkilendirilmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından yayımlanıncaya kadar demiryolu araçları tip onay işleminde bağımsız risk değerlendirme kuruluşu belgelendirilmesi aranmaz.
Yurt içinde üretimi yapılan demiryolu araçlarının tip onay belgesi ücreti
(1) Yurt içinde üretimi yapılan demiryolu araçlarından 2027 yılı sonuna kadar bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde belirtilen ücretler alınmaz.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.