BİRİNCİ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulu Başkanlığı'nın teşkilât, görev, yetki ve sorumlulukları; çalışma usul ve esasları bu Yönetmelikte belirtilmiştir.
Kapsam
Bu Yönetmelik; Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulunun görevleri ile Teftiş Kurulu Başkanı, Müfettişler, Müfettiş Yardımcıları ve Teftiş Kurulu Büro Şefliğinin görev, yetki ve sorumluluklarını, teftiş edilenlerin sorumluluklarını, Teftiş Kurulu Başkanı ile Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının atanmalarını, özlük haklarını ve Teftiş Kurulu İle Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarının çalışma esas ve usullerini kapsar.
Tanımlar
Bu Yönetmelikte geçen;
Genel Müdürlük
Makamı: Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürünü,
Ofis: Devlet Malzeme Ofisini,
Merkez: Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü Merkez Teşkilatını,
Ünite: Devlet Malzeme Ofisi Merkez Teşkilatı dışındaki ayrı tüzel kişiliği bulunmayan Ofis birimlerini,
Müessese: Sermayesinin tamamı Devlet Malzeme Ofisince sağlanarak kurulan tüzel kişiliği haiz işletme veya işletmeler grubunu,
İştirak: Sermayesinin en az yüzde onbeşi, en çok yüzde ellisi Devlet Malzeme Ofisine ait olan ve özel hukuk hükümlerine göre kurulan ortaklığı,
Teftiş Kurulu: Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü, Teftiş Kurulunu,
Kurul Başkanı: Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkanını,
Refakat Müfettişi: Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulu Başkanına yardımcı olmak üzere görevlendirilen Devlet Malzeme Ofisi Müfettişlerini,
Müfettiş: Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulu Başkanını, Başmüfettişler ile Müfettişlerini,
Müfettiş Yardımcısı: Re’sen Teftişe yetkili veya yetkisiz Devlet Malzeme Ofisi Müfettiş Yardımcılarını,
Büro Şefliği: Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulu Başkanlığı Büro Şefliğini,
Büro Personeli: Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulu Başkanlığı Büro Şefliğinde görevli Şef, Memur, Sekreter, Daktiloğraf ve diğer personeli,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat
Teşkilat ve bağlılık
Teftiş Kurulu Başkanlığı, bir Başkanla, Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş Yardımcılarından oluşur. Kurul doğrudan Genel Müdürlük Makamına bağlıdır.
Kurulun yazı, hesap, arşiv ve benzeri işleri Başkanlığa bağlı Büro Şefliğince yürütülür.
Görev merkezi
Devlet Malzeme Ofisi Teftiş Kurulunun görev merkezi Ankara'dadır. Bu merkez, Müfettişlerin de görev merkezidir.
Teftiş Kurulu Başkanlığı, Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlük Makamının onayını alarak devamlı denetim ve teftişi sağlamak amacıyla Müfettiş bulundurulmasını gerektiren büyük illerde görev merkezleri tesis edebilir.
İKİNCİ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM
Teftiş Kurulu
Teftiş Kurulu Başkanlığı'nın görev ve yetkileri
Teftiş Kurulu Başkanlığı'nın görev ve yetkileri şunlardır:
Teftiş Kurulu, Ofisin merkez ve taşra teşkilatı ile müesseseleri ve iştiraklerinin (sermayesinin % 50’si veya daha fazlası Ofise ait olanların) ve Ofis personeli tarafından kurulmuş her türlü sandık, dernek ve vakıfların (tüzüklerinde buna dair açık hüküm olması halinde) bilcümle işlem ve hesaplarını ve işletme faaliyetlerini tetkik, teftiş ve tahkike yetkilidir.
Merkez veya taşra teşkilatı içindeki herhangi bir birim, yönetmelik, genelge ve benzeri düzenlemelerle yetki alanı dışına çıkartılamaz. Herhangi bir birim mutat ve makul süreler haricinde ve kabul edilebilir bir gerekçe olmaksızın teftiş dışı tutulamaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Teftiş Kurulu Başkanı
Teftiş Kurulu Başkanlığına atanma
Kurul Başkanlığına, Müfettiş Yardımcılığı süresi hariç en az yedi yıl Müfettişlik yapmış Ofis Müfettişleri arasından atama yapılır.
Teftiş Kurulu Başkanının görev, yetki ve sorumlulukları
Teftiş Kurulu Başkanı Müfettiş sıfat ve yetkisine sahip olup, aşağıdaki görevleri yapar.
a) Teftiş Kurulu Başkanlığının 6 ncı maddede belirtilen görevlerini Genel Müdürlük Makamının emir veya onayı üzerine Genel Müdür adına yürütmek, yıllık teftiş programlarını hazırlamak ve Genel Müdürün onayına sunmak,
b) Teftiş Kurulunu yönetmek, Müfettişlerin çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek,
c) Gerektiğinde bizzat teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmak,
d) Müfettiş Yardımcılarının işe alınması ve 3 yıllık yardımcılık döneminde yetişmelerini sağlayıcı tedbirleri almak,
e) Müfettişlerin mesleki ve ilmi çalışmalarını teşvik ve tanzim etmek ve bu amaçla yurt içi ve yurt dışında yapılacak çalışmalara imkanlar sağlamak,
f) Müfettişlerden gelecek raporları inceleyerek, esas ve usul bakımından eksikleri varsa tamamlattırdıktan sonra, Başkanlık görüşü ile Makama sunmak, Makamca verilecek talimatı ilgili yerlere tevdi ve sonucunu takip etmek,
g) Kurulun çalışmalarına ait yıllık faaliyet raporlarını düzenlemek ve Genel Müdürlük Makamına sunmak,
h) Mevzuatın, Müfettişler arasında değişik yorumlandığı hallerde görüş ve uygulama birliğinin sağlanması için gerekli tedbirleri almak,
i) Genel Müdürlük Makamınca verilecek benzeri diğer görevleri yapmak,
j) Müfettişlerin aylık çalışma ve hakediş cetvellerini incelemek ve onaylamak,
k) Teftiş bürosu işlerinin düzgün olarak ve zamanında yürümesini temin etmek.
Teftiş Kurulu Başkanına yardım
Teftiş Kurulu Başkanı, kendisine yardımcı olmak üzere yeterli sayıda Müfettişi "Refakat Müfettişi” olarak görevlendirebilir, Refakat Müfettişlerinin görev alanları Başkanca belirlenir ve duyurulur. Refakat Müfettişliği görev süresi en fazla 1 yıl olup, süresi dolanlar yeniden görevlendirilebilir.
Teftiş Kurulu Başkanına vekâlet
Kurul Başkanı; geçici sebeplerle görevden ayrıldığında, Başkanlığa tayin şartlarını taşıyan Refakat Müfettişlerinden birine vekâlet görevi verir. Herhangi bir sebeple Teftiş Kurulu Başkanlığının boşalması halinde vekâlet görevi Makam Onayı ile belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişler
Müfettişlerin görev, yetki ve sorumlulukları
Ofis Müfettişleri Genel Müdürlük Makamına bağlı olup, doğrudan doğruya Genel Müdür adına;
a) Ofisin merkez ve taşra teşkilatının, Ofise ait müessese, ortaklık ve Ofis personeli tarafından kurulmuş her türlü sandık, dernek ve vakıfların (Tüzüklerinde buna dair açık hüküm olması halinde) bilcümle muamele ve hesaplarını; kanun, tüzük, yönetmelik, genelge, sirküler, Genel Müdürlük emirleri ve iş icapları yönünden teftiş, tetkik ve tahkik etmek,
b) Teftiş ve inceleme sırasında öğrenmiş oldukları ve görev emrinin dışında kalan yolsuzluklar için, sorumlular hakkında, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere durumu hemen Teftiş Kurulu Başkanına bildirmek, gecikmesinde zarar umulan ve delillerin kaybına meydan verebilecek hallerde delilleri toplamak,
c) Teftişlerde mevzuatın uygulanmasında doğan sonuçlar üzerinde inceleme yaparak, görülecek yanlışlık ve eksikliklerin giderilmesi ve düzeltilmesi yollarını araştırmak ve işlerin istenen seviyede yürümesini sağlamak için alınması gereken tedbirleri ve düşüncelerini raporla Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek,
d) Refakatlerine verilecek Müfettiş Yardımcılarının meslekte yetişmelerini sağlamak,
e) Çeşitli konularda yurt içinde ve dışında araştırmalar yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara katılmak,
f) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle ilgili çalışmalar ile Başkanlıkça verilecek vazifeleri yapmak,
ile görevli ve yetkilidirler.
Müfettişler yaptıkları çalışmalar ve hazırladıkları rapordan mer’i mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.
Müfettiş Yardımcılarının bu yetkileri kullanabilmeleri ya da bağımsız olarak görev yapabilmeleri, belirli bir yetişme süresinin sonunda, kendilerine “Yetki” verilmesiyle mümkündür.
Görevlendirme
Ofis Müfettişleri, Genel Müdürlük Makamının emri ve onayı üzerine Teftiş Kurulu Başkanından aldıkları talimatla görev yaparlar.
Aldıkları görevlerin neticelerini Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirirler.
Müfettişlerin uyacakları hususlar
Müfettişler, bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunamazlar.
Müfettişler
a) İcraya müdahale edemezler.
b) Evrak, defter ve kayıtlar üzerine şerh, ilave ve düzeltme yapamazlar.
c) Teftişe tabi kimselerle hususi münasebetler tesis edemezler. Beşeri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği hususlar, bu yasakların dışındadır.
d) Teftişe gidecekleri yerleri, yapacakları işleri ve görevleri dolayısıyla edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açıklayamazlar.
Görevden uzaklaştırma
Müfettişler görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartların gerçekleşmesi halinde ilgilileri usulüne göre görevden uzaklaştırabilirler;
a) Kamu hizmetleri gerekleri yönünden görevi başında kalması sakıncalı olmak,
b) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her türlü mal ve ayniyatı, bunların hesap, belge ve defterlerini göstermekten ve bunlarla ilgili soruları cevaplamaktan kaçınmak, denetim, inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek, engelleyecek davranışlarda bulunmak,
c) 19/4/1990 tarih ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesine giren eylemlerde bulunmak,
d) Evrakta sahtecilik ve kayıtlarda tahrifat yapmak.
Görevden uzaklaştırma tedbiri, Teftiş ve tahkikatın her safhasında alınabilir. Ancak, görevden uzaklaştırılan kişinin görevi başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir şekilde ortaya konması, (b) bendinde yazılı hususun ise bir tutanakla tespit edilmesi gerekir. Zanlıların ilgili yasalardaki susma hakkı saklıdır.
Herhangi bir personelin görevden uzaklaştırılması sebebiyle işlerin aksamaması için gereken tedbirler o iş yerinin amirince alınır. Görevden uzaklaştırılan personelin görevini Müfettiş üstlenemez.
Görevden uzaklaştırılma keyfiyeti: Müfettiş tarafından gerekçesiyle birlikte atamaya yetkili amirine, Teftiş Kurulu Başkanlığı'na ve diğer ilgililere yazıyla hemen bildirilir.
Teftiş ve tahkikat neticesinde suçun işlendiğinin anlaşılamadığı veya yeterli delil bulunamadığı hallerde; görevden uzaklaştırılmış olan memur ve diğer personel Müfettişin derhal vereceği rapor üzerine, atamaya yetkili amirlerince bekletilmeksizin görevine iade edilir.
Görevden uzaklaştırılması gereken memurlar hakkında, işledikleri suçların nev'i ve mahiyetine göre kanuni esaslar dahilinde takibat yapılır.
Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma ile merkezdeki ünitelerce bu soruşturmaya ait rapor üzerinde yapılacak işlemin diğer işlerden öncelikle tamamlanması ve sonuçlandırılması zorunludur.
Müşterek çalışmalar
Yıllık teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma programlarının gruplar halinde uygulanmasında her gruba dahil Müfettişlerden en kıdemlisi o grubun başkanı sıfatıyla çalışmaları düzenler. Grup başkanları, işe başlarken ve çalışmaların devamı sırasında teftiş ve tetkiklere verilecek en uygun yönü tayin, işlerin seyrini takip ve sonuç alınmasını sağlayabilecek fikir ve tedbirlerin uygulanmasını temin ederler.
Grup başkanları, çalışmaların seyri hakkında zaman zaman veya talep halinde Başkanlığa özet bilgi veya ara rapor verirler. Ayrıca, grup faaliyetlerinin sona ermesini takip eden bir ay içinde çalışmaların neticelerini, düzenleyecekleri raporlarda belirtirler.
İşlerin süresinde bitirilmesi ve işin devri
a) Müfettişler, kendilerine verilen işleri, Teftiş Kurulu Başkanlığınca belirtilen süreler içinde bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler hakkında Teftiş Kurulu Başkanlığına zamanında bilgi verip alacakları talimata göre hareket ederler.
b) Müfettişlere verilen işin devredilmemesi asıldır. Müfettişler ellerindeki işleri, Teftiş Kurulu Başkanının yazılı emri veya müsaadesi ile başka bir Müfettişe devredebilirler.
c) Devredilecek işler için devri yapacak olan Müfettiş bir "devir notu” hazırlar. En az üç nüsha olarak hazırlanacak devir notuna;
-Devredilen işin ne olduğu,
-Devir gününe kadar;
İşin hangi kısmının ne dereceye kadar incelendiği,
İş hakkında ne gibi görüş veya kanaata varıldığı,
Belirlenen görüş ve kanaat olarak o işin özelliğine göre bundan sonraki en uygun inceleme ve soruşturma şeklinin ne olması gerekeceği, hakkındaki düşüncelerini yazar.
Bundan başka devredilen işe ait bütün belgeleri sıra numarası altında gösteren dizi pusulasının bir nüshasını, işe ait defter ve belgelerle birlikte, işi devralan Müfettişe imza karşılığı verir.
Devir notunun ve dizi pusulasının ikinci nüshası bir yazı ile devreden Müfettiş tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilir. Üçüncü nüsha devreden Müfettişte kalır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teftiş Kurulu Büro Şefliği
Teftiş Kurulu Büro Şefi ile diğer görevlilerin; görev, yetki ve sorumlulukları
Teftiş Kurulu Bürosu Şefliğinin vazifesi; bu büroda toplanacak olan teftiş, tetkik ve tahkik işleri ile ilgili bütün muameleleri, Başkanın nezareti altında sür'at ve intizamla yürütmektir. Bu vazifelerin başlıcaları şunlardır:
a) Büroya gelen her türlü rapor, evrak ve vesikaların muntazam surette giriş ve çıkış kayıtlarını yapmak, tasnif ve muhafaza etmek,
b) Bu rapor ve sair evrakın Başkanlıkça verilecek emir ve direktif dairesinde muamelelerini yapmak,
c) Muameleleri yapılmış olan her türlü rapor ve evrakı geciktirmeksizin ilgili olduğu birimlere vermek,
d) Raporlar üzerinde ilgili birimlerce yapılması gereken muamelelerin neticelerini takip etmek, vaktinde cevapları alınmamış olan rapor ve yazıların cevaplandırılması için tenkit yazıları hazırlayarak Başkana tevdi etmek ve geciken işler hakkında Başkana muntazam malumat vermek,
e) Yönetim Kurulu Kararlarını ve her türlü talimatname, Sirküler, Tamim ve Genel Müdürlük Emirlerini tetkik, tasnif, muhafaza ve bunları Müfettişlere tevzi etmek, (Yönetim Kurulu Kararından sadece prensibe ve usule taallûk edenler Müfettişlere tevzi olunur. )
f) Büro emrine verilen kitap, mecmua ve benzeri ile Teftiş Kurulu emrindeki eşya, mefruşat ve büro levazımatından merkezde bulunanların kayıt ve muhafazasını temin etmek, kırtasiye ve matbuanın ihtiyaca göre temin, muhafaza ve tevziini sağlamak,
g) Müfettişlerin hareket ve varış telgrafları ile aylık mesai ve istihkak cetvellerinden zamanında gelmeyenleri Başkanlığa bildirmek,
h) Gelen ve giden evrakın muntazam surette tesellüm ve teslimini temin etmek,
i) Evrak ve dosyalardan herhangi birinin kaybolmamasına dikkat etmek.
Teftiş Kurulu Bürosu Şefi, büro işlerinin mazbut muntazam surette idaresinden mes’ul olduğu gibi, büroda çalışanlar da kendilerine verilen vazifelerden ve muhafazası ile mükellef oldukları rapor, evrak ve vesaikin kaybolmasından birinci derecede Başkana karşı şahsen mes’uldürler. Ayrıca, Teftiş Kurulu Bürosunda Çalışan Personel:
a) Vazifeleri dolayısıyla öğrenecekleri gizli şeyleri ve teftiş, tetkik ve tahkik işlerine ait malumat ve hususatı, Genel Müdür ile Teftiş Kurulu Başkanından başka hiç kimseye ifşa edemezler, (Bu tür bilgilerin Büro Memurları tarafından Müfettişlere ve Büronun diğer mensuplarına dahi söylenmesi yasak olup, aksine hareketler ağır mesuliyeti ve cezayı gerektirir. )
b) Büroya gelen evrak, vesaik ve raporlar ile büronun defter ve kayıtlarını Başkanın müsaadesi olmaksızın hiç kimseye veremezler ve gösteremezler.
Bu hükümlere aykırı hareket ettikleri sabit olan büro şefi ve memurları, bu yoldaki hareketleri ilk defa vaki olsa dahi, şiddetle tecziye edilmekle beraber, Teftiş Kurulu Bürosundan veya icabı halinde Ofis hizmetinden çıkarılırlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Teftişe Tabi Olanların Sorumlulukları
a) Teftişe veya tahkike tabi birimlerde bulunan görevli memur ve personel, para ve para hükmündeki kağıtlar ile ambar ve depolarında bulunan ayniyatı ve bunlarla ilgili belge ve defterleri, gizli de olsa bütün vesikaları ilk talepte Müfettişe göstermek, saymasına ve tetkik etmesine yardımda bulunmak zorundadır.
b) Teftişe veya tahkike tabi birimlerinde görevli memur ve personel, Müfettişin gerekli gördüğü evrak, kayıt ve belgelerin suretlerini veya asıllarını vermek zorundadır.
Asılları alınan evrak ve belgelerin, Müfettişin mühür ve imzası ile tasdik edilmiş suretleri, dosyasında saklanmak üzere, evrak ve belgelerin alındığı birimlere verilir.
c) Teftişe veya tahkike tabi birimlerin yöneticileri; teftiş hizmetlerinin gereklerine uygun biçimde yürütülebilmesi için, Müfettişlere görevleri süresince uygun bir yer sağlamak ve gerekli diğer tedbirleri almak zorundadırlar,
d) Teftiş veya tahkike tabi birimlerin görevlilerine verilmiş izinlerin kullanılması, hastalık ve bunun gibi mücbir sebepler dışında, Müfettişlerin isteği üzerine teftiş veya tahkik sonuna kadar durdurulur.
İznini kullanmaya başlamış olan görevli, Müfettişin isteği üzerine geri çağrılır.
ÜÇÜNCÜ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM
Ofis Müfettiş Yardımcılığına Giriş
Müfettiş Yardımcılığına giriş
Ofis Müfettiş Yardımcılığına atanmak için Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavını kazanmak şarttır. Giriş sınavına Ofis tarafından belirlenen şartları haiz olan adaylar katılabilirler.
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı kurulu
Ofis Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavını yapacak kurul Genel Müdürün Onayı ile Genel Müdürün Başkanlığında, bir Yönetim Kurulu üyesi, Teftiş Kurulu Başkanı ve bir müfettişten teşekkül eder. Ayrıca, Yönetim Kurulu üyeleri ve müfettişler arasından iki yedek üye tespit edilir.”
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı şartları
Ofis Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavına katılabilmek için;
a) Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde yazılı nitelikleri haiz olmak,
b) Sınavın yapıldığı tarih itibariyle otuzbeş yaşını doldurmamış olmak,
c) Siyasal Bilgiler, Hukuk, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler Fakülteleri veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurtiçindeki veya yurtdışındaki öğretim kurumlarından birini bitirmiş olmak,
d) Ofis Müfettişliği karakter ve vasıflarını haiz bulunmak,
e) 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik çerçevesinde, yapılan Kamu Personel Seçme Sınavına (KPSS) girmek ve sınav sonucunda Ofis tarafından belirlenen taban puanın üzerinde puan almış olmak,
f) Sağlık durumu her türlü iklim ve yolculuk koşullarına elverişli olmak, müfettişlik görevini yapmasına engel olabilecek hastalığı veya sakatlığı bulunmamak,
g) Sınav ilanında belirtilen şartları taşımak, istenilen belgelerle ve usulüne uygun olarak müracaat etmek,
gerekir.
Birinci fıkranın (d) bendinde belirtilen husus, sadece yazılı sınavı kazanan adaylar yönünden söz konusu olup; sözlü sınavdan önce Teftiş Kurulu Başkanlığınca yapılacak inceleme ile tespit edilir.
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavının ilanı
Atama yapılacak kadro sayısı, sınıfı ve dereceleri, sınava katılma şartları, başvuru usulü, tarihleri ve yeri, başvuruda istenilecek belgeler, sınav tarihi ve yeri, sınava girebilmek için aranan KPSS puan türü ve taban puanı, sınav konuları ve değerlendirme yöntemi ile gerekli görülen diğer hususlar sınav gününden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de, Türkiye genelinde yayımlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde ve Ofisin internet sitesinde duyurulur.
Son ilan, başvuru başlangıç tarihinden en az on gün, sınav tarihinden de en az otuz gün önce yapılır.
Adayların sınava başvuru ve kayıt süresi, sınavın başlama tarihinden en çok onbeş gün öncesine kadar devam edecek şekilde tespit olunur.
Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavı İşlemleri
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavına katılmak isteyenler, sınav ilanında belirtilen tarihe kadar Teftiş Kurulu Başkanlığına; aday başvuru formu, iki fotoğraf ve yüksek öğretim kurumu diploma veya bitirme belgesinin aslı veya aslı gösterilmek şartıyla Ofisçe onaylı sureti ile ilgili mevzuatına göre geçerlilik süresi dolmamış KPSS sonuç belgesinin internet çıktısıyla müracaat ederler.
Aday başvuru formunda, başvuranın adı ve soyadı, doğum yeri ve tarihi, mezun olunan yükseköğretim kurumu ve gerekli diğer bilgiler bulunur.
Postadaki gecikmeler veya başka sebeplerle zamanında yapılmayan başvurular, eksik belgelerle yapılmış olduğu veya gerçeğe aykırı beyanları içerdiği anlaşılan başvurular dikkate alınmaz.
a) Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası beyanı,
b) 4,5x6 ebadında son bir yıl içinde çekilmiş 6 adet fotoğraf,
c) Kendi el yazısı ile yazılmış özgeçmiş (Bu özgeçmişte; ilk, orta ve yüksek tahsilini yaptığı okullar ve yerleri, yüksek tahsilden sonra yaptığı işler, baba ve annesinin meslek veya iş durumları, kendisi hakkında bilgi verebilecek iki kişinin adları ve adresleri belirtilir),
d) Varsa yabancı dil bilgi düzeyini gösteren belge ya da Teftiş Kurulu Başkanlığınca onaylanan sureti.
Sözlü sınavı kazanan adaylardan atama işlemi yapılmadan önce aşağıdaki bilgi ve belgeler istenir.
a) Adayın, yurdun her yerinde görev yapmaya ve her türlü iklim ve yolculuk koşullarına dayanıklı olduğuna dair yazılı beyanı,
b) Askerlikle ilişiğinin olmadığına dair yazılı beyanı,
c) Adli sicil kaydına dair yazılı beyanı.
Sınavı kazanan adayların, bu madde gereğince yaptıkları beyanların ve sundukları belgelerin doğru olmaması halinde sınavlarının geçersiz sayılacağı, atamalarının yapılmayacağı, atamaları yapılmış olsa bile bu durumun sonradan ortaya çıkması halinde atamalarının iptal edileceği, bu nedenle hiçbir hak talep edemeyecekleri gibi haklarında gerçeğe aykırı beyanda bulunmaları gerekçesiyle 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulacağı hususunda bilgilendirilerek ayrıca taahhüt beyanları alınır. Bu durumda olanların sınavları iptal edilir, atamaları yapılmaz ve haklarında genel hükümlere göre işlem yapılır.
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı yerleri
Yazılı ve sözlü sınav Ankara’da yapılır.
Yazılı sınavda başarılı olamayanlar, sözlü sınava alınmazlar.
Müfettiş Yardımcılığı, Giriş Sınavı Adaylık Belgesi
Adaylık belgesi
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavına katılacaklara Teftiş Kurulu Başkanlığınca fotoğraflı "Adaylık Belgesi” verilir. Sınavlara, ancak bu belgenin gösterilmesi suretiyle girilebilir.
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı konuları
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı aşağıdaki konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat hükümleri esas alınarak yapılır.
a) Muhasebe;
1) Genel Muhasebe Prensipleri ve Uygulaması,
2) Şirketler Muhasebesi, Vergi Muhasebesi,
3) Maliyet Muhasebesi, İşletme Denetimi, Yönetim Muhasebesi,
4) Finansal Yönetim Teorisi, Mali Tablolar Analizi,
5) Ticari Hesap ve Mali Cebir.
b) İktisat;
1) İktisat Teorisi (Mikro ve Makro İktisat, İktisat Politikası, İktisadi Analiz vb.),
2) İşletme İktisadı, Pazarlama Yönetimi,
3) Para-Banka, Kredi ve Konjonktür Politikası,
4) Uluslararası İktisadi İlişkiler ve Dış Ticaret,
5) Türkiye Ekonomisi ve Güncel Ekonomik Sorunlar.
c) Maliye;
1) Genel Maliye Teorisi ve Maliye Politikasının Genel Esasları,
2) Kamu Gelir ve Giderleri,
3) Vergi Hukuku, Türk Vergi Sistemi,
4) Bütçe,
5) Kamu Borçları,
d) Hukuk;
1) Anayasa Hukuku,
2) İdare Hukuku ve İdari Yargılama Usul Hukuku,
3) Medeni Hukuk (Aile Hukuku ve Miras Hukuku hariç),
4) Borçlar Hukuku (Genel Esaslar),
5) Ticaret Hukuku (Deniz Ticaretine ait hükümler hariç),
6) İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Hukuku (Genel Esaslar),
7) Ceza Hukuku (Genel Esaslar) ve Ceza Muhakemesi Hukuku (Genel Esaslar ve Soruşturma).
e) Yabancı dil;
1) İngilizce,
2) Fransızca,
3) Almanca,
dillerinden birisi (Yabancı dil sınavı değerlendirmeye girmez, ancak tercih sebebidir.).
Sınavları sevk ve idare sorumluluğu sınav kuruluna aittir. Yazılı sınav soruları gerektiğinde, uzman bir kuruluşa hazırlattırılabilir veya uygulattırılabilir.
Müfettiş Yardımcılığı giriş sınavı notlarının değerlendirilmesi ve sınav sonrası işlemler
Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için yabancı dil dışındaki her konudan 100 tam puan üzerinden 60'dan az olmamak üzere ortalama 65 puan almak gerekir.
Yazılı sınavda başarı gösteren adaylar, sözlü sınava tabi tutulurlar. Sözlü sınavda adayların yazılı sınav konuları ve genel kültür konularındaki bilgilerin yoklanması yanında; zeka, muhakeme ve konuşma yetenekleri de dikkate alınır.
Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için sınav kurulu üyelerinin her birinin 100 tam puan üzerinden verdiği notlar ortalamasının 65'den aşağı olmaması şarttır.
Giriş sınavı notu: yazılı ve sözlü sınav notlarının ortalamasıdır.
Sınavda başarı gösterenlerin sayısı, kadro sayısından fazla olursa giriş sınav notu üstün olanlar tercih edilir. Giriş sınav notunun eşitliği halinde; yabancı dil notu üstün olan aday öncelik kazanır. Diğerleri için sınav sonuçları kazanılmış hak sayılmaz.
Sınav sonuçları, sınav kurulu tarafından tutanakla tespit edilir. Sınavı başaranlara Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından gerekli tebligat yapılır.
Aynı giriş sınavında başarı gösterenlerin Müfettiş Yardımcılığına tayinleri sınavdaki derece sırasına göre yapılır.
İKİNCİ BÖLÜM
Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Müfettiş Yardımcılarının yetiştirilmesinde şu esaslara uyulur.
a) Şahsiyetlerini mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek,
b) Yetki alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş ve tahkikat konularında tecrübe ve ihtisas sahibi olmalarını sağlamak,
c) İlmi çalışma ve araştırma alışkanlığını kazandırmak,
d) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesi hususunda imkân sağlamak.
Müfettiş Yardımcılarını yetiştirme programı
Müfettiş Yardımcıları, 3 yıllık Yardımcılık döneminde aşağıdaki programa göre yetiştirilirler.
a) Birinci Dönem Çalışmaları:
Bu dönem çalışmaları, Teftiş Kurulu Başkanlığınca Kurul yetki alanına giren teftiş, denetim, inceleme, araştırma ve soruşturma ile ilgili mevcut mer’i mevzuatın yardımcılara öğretilmesi, lisan bilgilerinin geliştirilmesi amacıyla hizmet içi eğitim şeklinde düzenlenir.
b) İkinci Dönem Çalışmaları:
Bu dönem çalışmaları, Ofisin merkez ve taşra teşkilatlarındaki teftişlerin grup halinde realize edilmesidir.
Grup Başkanları programlarını; mevzuat ve tatbikatının teftiş ve tahkik usullerinin yeterli derecede öğrenilmesini sağlayacak şekilde düzenler ve uygularlar. Müfettişler, Müfettiş Yardımcılarının çalışmalarını en iyi şekilde yetişmelerini sağlayacak tarzda düzenlerler.
c) Üçüncü Dönem Çalışmaları:
Birinci ve ikinci dönem çalışmalarını başarı ile bitiren Müfettiş Yardımcılarına yanında çalıştıkları Müfettişlerin mütalâaları da alınarak, Teftiş Kurulu Başkanlığınca re’sen teftiş, tetkik ve tahkik yetkisi verilebilir.
Yeterlik sınavından önce Kuruldan çıkarılma
Müfettiş Yardımcılığı döneminde, Ofis Müfettişliği karakter ve vasıfları ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları sabit olanlar, “Yeterlik Sınavı” beklenmeksizin Teftiş Kurulu dışında başka bir memuriyete nakledilirler.
Müfettiş Yardımcılığı dönemi ve yeterlik sınavı
Ofis Müfettiş Yardımcıları üç yıllık bir yardımcılık döneminden sonra yeterlik sınavına tabi tutulurlar.
Yazılı ve sözlü olarak iki bölümde yapılacak yeterlik sınavının tarihi, saati ve yeri sınav tarihinden en az 1 ay önce ilgililere duyurulur.
Bu sınavda başarı gösterenler Müfettişliğe tayin edilirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müfettişlik Yeterlik Sınavı, Müfettişliğe Atanma Esasları
Yeterlik Sınav Kurulu
Ofis Müfettişliği Yeterlik Sınavı bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinde belirtilen şekilde oluşturulacak Kurul tarafından yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Sınav Kurulunun çalışma esası
Sınav Kurulu, Kurul Başkanının çağrısı üzerine üye tam sayısıyla toplanır. Kararlar oy çokluğu ile alınır.
Sınav Kurulunun görevleri
Sınav Kurulunun görevleri, yazılı sınav sorularını hazırlamak, sınavları her türlü şüphe ve tereddütten uzak bir şekilde düzenlemek, yürütmek ve değerlendirmektir.
Yazılı sınav sorularının hazırlanmasında, cevap kağıtlarının okunmasında, notların değerlendirilmesinde ve sonuçların tespitinde, Müfettiş Yardımcılığı Giriş Sınavındaki esaslara göre hareket edilir.
Sınav şekli
Sınavlar, yazılı ve sözlü olmak üzere 2 aşamada yapılır.
Yazılı sınav konuları
Yazılı sınav aşağıda gösterilen konu gruplarından seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat hükümleri esas alınarak yapılır.
a) Genel konular;
1) Türkiye Cumhuriyeti Anayasası,
2) Türk Medeni Kanunu (genel esaslar),
3) Borçlar Kanununun Genel Hükümleri,
4) Türk Ticaret Kanununun Genel Hükümleri,
5) 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu,
6) 4857 sayılı İş Kanunu, 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, 2821 sayılı Sendikalar Kanunu, 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Kanunu, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu,
7) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname,
8) 6245 sayılı Harcırah Kanunu,
9) Türk vergi kanunlarının genel esasları,
10) 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun genel hükümleri ile kamu görevlilerine özgü suçlara ilişkin hükümleri ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu (genel esaslar ve soruşturma),
11) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu,
12) 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun.
b) Kamu alımları ve ihale mevzuatı;
1) 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve bu kanunlara istinaden yürürlüğe konulan bağlı mevzuat,
2) 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu,
3) Avrupa Birliği’nin kamu alımlarına ilişkin ilke ve kuralları.
c) Kamu iktisadi teşebbüsleri ve ofis mevzuatı;
1) 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname,
2) 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname,
3) Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü Ana Statüsü,
4) Ofis yönetmelikleri, yönergeleri, yönetim kurulu kararları ve diğer mevzuat,
5) Ofis ticari şartnameleri, tip sözleşmeleri, katalog sözleşmesi ve benzeri mevzuat,
6) Ofiste uygulanan Genel Muhasebe, Maliyet Muhasebesi esasları ile İşletme Bütçesi ve uygulamasına ait mevzuat,
7) Ofiste yatırım, ikmal, tedarik, satış ve idari işlemlerde uygulanan iç ve dış mevzuat.
d) Mesleki konular;
1) Teftiş, denetim, inceleme, ön inceleme ve soruşturma usulleri,
2) Denetim ve raporlama standartları,
3) İç kontrol modelleri, standartları ve usulleri,
4) Raporlama usulleri ve yazım becerisi.
Yazılı sınavında başarı notu
Yazılı sınavda başarılı sayılmak için, adayların 36 ncı maddede belirtilen (a) ve (b) konu grubu ile (c) ve (d) konu grubundan oluşturulacak iki ana sınav grubunun her birinden (100) puan üzerinden en az (60) puan almaları ve iki gruptan alınan toplam puan ortalamasının da (65) ten aşağı olmaması şarttır.
Sözlü sınavın yapılışı
Sözlü sınavda adayların mesleki bilgileri yoklanır ve yetişme dönemindeki çalışmaları üzerinde durularak değerlendirme yapılır.
Sınav Kurulu üyelerince adayların (100) üzerinden verilen puan ortalaması (65) ve daha yukarı olanlar sözlü sınavda başarılı sayılır.
Yeterlik başarı listesi ve sınav sonuçlarının duyurulması
Yazılı ve sözlü sınavda başarı gösteren adaylar için aldıkları puanların ortalaması alınmak suretiyle bir başarı listesi düzenlenir.
Sınava katılanlara sonuçlar en geç, sınavların bitiş gününü izleyen (10) iş günü içinde Teftiş Kurulu Başkanlığınca bir yazı ile duyurulur.
Müfettişliğe atanma
Yeterlik sınavını başaranların, başarı listesindeki sıraya göre boş bulunan Müfettişlik kadrolarına atanmalarını sağlamak için durum Teftiş Kurulu Başkanlığınca bir yazı ile Makam Olur’una arzedilir.
Sınavda başarı gösteremeyenler yada mazeretsiz olarak sınava girmeyenler, teşekkül içinde durumlarına uygun görülecek başka bir göreve tayin edilirler.
Naklen Müfettişliğe atanma
Teftiş Kuruluna diğer kamu kurum ve kuruluşlarından naklen veya açıktan Başkan, Müfettiş veya Müfettiş Yardımcısı atanamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükselme, Kıdem ve Müfettişlik Güvencesi
Yükselme
Yeterlik sınavını başarı ile verip Müfettişliğe tayin edilen Ofis Müfettişlerinin, maaş dereceleri itibariyle müteakip terfileri, genel hükümlere göre yapılır.
Başmüfettişliğe yükselme
Ofis Başmüfettişliğine yükselmede esas; mesleki yetenek, kıdem, gayret ve başarı ile Teftiş Kurulu Başkanlığı nezdinde bırakılacak umumi intiba ve kanaatin müsbet olmasıdır.
Başmüfettişliğe aday olabilmek için: müfettişin 1 inci derece kadroya tayin edilebilecek şartlara sahip olması gerekir.
Müfettişlerin kıdemi
Müfettişlik kıdemine esas süre, Müfettiş Yardımcılığında, Müfettişlikte, Müfettişlik sıfat ve kadrosu muhafaza edilmek şartı ile idari görevlerde ve ücretli ve ücretsiz tüm kanuni izinlerde geçirilen süredir.
Müfettişlik kıdemine esas süreleri aynı olanlar için kıdem sırası; Müfettiş Yardımcıları açısından giriş sınavındaki, Müfettişler için yeterlik sınavındaki başarı derecelerine göre tespit edilir.
Başmüfettişlerin kıdem sırası, her halde Müfettişlerden öncedir. Başmüfettişler arasındaki kıdem sırasının tesbitinde Başmüfettişliğe atanma tarihi, aynı tarihte atananlar için Müfettişlik kıdemi, Müfettişlik kıdemi de aynı olanlar için yeterlik sınavındaki başarı derecesi esas alınır.
Teftiş Kurulunda nakil ve istifa sureliyle ayrılan Müfettişlerin, tekrar kabulleri
DMO Teftiş Kurulundan istifa suretiyle veya naklen ayrılan Müfettişlerin Teftiş Kuruluna tekrar kabulleri, Genel Müdür’lük Makamının iznine bağlıdır.
Teftiş Kurulu Başkanlığı yaptıktan sonra Müfettişliğe dönenler dönemlerinin en kıdemlisi sayılırlar.
Aynı dönemde bu durumda birden fazla Müfettiş varsa, bunların kıdem sırasının tespitinde Müfettişlik kıdemleri esas alınır.
Müfettişlik sıfatını kazandıktan sonra bu görevden ayrılanlardan Müfettişliğe dönenlerin kıdem sırası 44 üncü madde hükümlerine göre tespit edilir.
Müfettişlik güvencesi
Teftiş hizmetleri, diğer idari görevlerden ayrı bir kariyer olarak düzenlendiğinden; Ofis Müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin gerekleriyle bağdaşmayan sıhhi, ahlâki veya mesleki yetersizlikleri tespit edilmedikçe görevden alınamaz, diğer idari görevlere atanamazlar.
Sıhhi, ahlâki veya mesleki yetersizlik hallerinin, yargı kararı, sağlık kurulu raporu, Müfettiş raporu gibi belgelerle tevsiki esastır.
Müfettişlerin ofisin idari kademelerinde görevlendirilmeleri
Ofis Müfettişleri, Müfettişlik hakları saklı kalmak ve yazılı rızaları alınmak şartıyla, Genel Müdürün oluru ile idari kademelerde geçici olarak görevlendirilebilirler.
DÖRDÜNCÜ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM
Ofis Müfettişlerinin Çalışma Esasları
Ofis Müfettişlerinin çalışma anlayışı ve amacı
Ofis Müfettişleri; esas itibariyle bütün birimlerde teftiş ve denetimin müessir bir biçimde yürütülmesini engelleyen hususları tespit etmek, hadiselerin ekonomik, sosyal, idari ve hukuki sebeplerini tahlil etmek, müesseselerle, sistemlerin ıslahını ve personelin verimli çalışmasını teşvik edici teftiş sistemini geliştirmek için gerekli tedbirlerin alınması gayesini gözönünde tutarlar.
Müfettişler bu gayeyle, çalışmaları esnasında tespit ettikleri çalışkan, başarılı, Ofis hizmetini gayret ve feragatla yapan, devlete sahip çıkan, yetkilerini kamu menfaati istikametinde kullanan, basiretli Ofis personelinin taltif edilmeleri için tekliflerde bulunurlar. İnceleme, araştırma, soruşturma ve teftiş faaliyetleri esnasında, çalışanların morallerini bozmayacak ve işin verimini artıracak şekilde hareket etmeye itina gösterirler,
Ofis Müfettişleri ifa edilmeyen veya sürüncemede bırakılan işlerin ikmal edilmesine ve buna yol açanların cezalandırılmasına da önem verirler.
Genel teftiş planı, program ve tatbikatı teftiş programları
Teftiş Programları iş durumu esas alınmak suretiyle Başkanlıkça düzenlenir ve Ocak ayı içerisinde Genel Müdürün tasdikine sunulur. Teftişler münferiden veya ekipler halinde yapılabilir. Programda değişiklik icap ettiğinde Genel Müdür'ün muvafakati alınır.
Turne yerleri
Teftiş Programlarının hazırlanmasında, bütün teşkilatın tanınması için Müfettişlere her defasında coğrafî ve sair hususiyetleri de nazara alınarak değişik iş yerlerinde görev verilmesi esastır. Ayrıca Müfettişlerin değişik konularla yakınlığını sağlamak bakımından her teftiş devresinde başka servislerin teftişlerinin verilmesi öngörülür.
Teftiş turne müddetleri
Bütün Müfettişlerin, turne sürelerinin birbirine eşit olması esastır. Ancak, Müfettiş Muavinleri için daha fazla ve Başmüfettişler için daha kısa süren turne programları yapılabilir.
Turne müddetleri, kurulun kadro durumu ve iş icapları dikkate alınarak tespit olunur.
Teftişlerini turne süresinden önce bitiren Müfettişlere, turne süresinin bitimine kadar işler verilebileceği gibi, müteakip turne süresine gerekli süre ilavesi de yapılabilir.
Turne süresinden fazla devam eden teftiş süresi ile iş merkezi haricindeki her türlü tetkik, sayım ve tahkikat süreleri müteakip teftiş programının düzenlenmesinde dikkate alınır.