BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; etil alkol ve metanolün üretimi ile iç ve dış ticaretine, denatürasyonuna, ambalajlanmasına, dağıtımına, üretimde kullanılması amacıyla elde bulundurulmasına, depolanmasına, geri kazanımına ve işlemesine yönelik izin, denetim ile piyasa ve ürün güvenliğine ilişkin usul ve esasları, bu mamullerin tüketiminin neden olduğu kamusal, toplumsal, tıbbi ya da çevresel nitelikteki her türlü zararlı etkileri de göz önünde bulundurmak suretiyle düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; etil alkol ve metanolün üretimi ile iç ve dış ticaretine, denatürasyonuna, ambalajlanmasına, dağıtımına, üretimde kullanılması amacıyla elde bulundurulmasına, depolanmasına, geri kazanımına ve işlemesine ilişkin izin, izleme ve denetim usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 8/6/1942 tarihli ve 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun 1 inci ve 5 inci maddeleri ile 3/1/2002 tarihli ve 4733 sayılı Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkol Piyasasının Düzenlenmesine Dair Kanunun 4/B ve 9 uncu maddeleri hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alkollü karışım: Alkollü içki tanımı dışında kalan ve içinde hacmen % 60 ve daha fazla etil alkol içeren her türlü karışımı,
b) Denatüran: Denatürasyon amacıyla ve bu Yönetmeliğin öngördüğü şekilde etil alkole veya metanole katılan maddeleri,
c) Denatürasyon: Etil alkolün veya metanolün içine renk, koku ve tat veren maddelerden bir veya birkaçının katılması işlemini,
ç) Dökme alkol: Yetkili alkol dağıtım firmaları tarafından, 250 litreden büyük hacimli kap veya tankerler ile üretiminde girdi olarak kullanan firmalara satışı yapılan etil alkol veya metanolü,
d) Etil alkol perakende satıcısı: Genel kullanım amaçlı etil alkolün perakende satışını yapan, etil alkol perakende satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
e) Etil alkol perakende satış belgesi: Genel kullanım amaçlı etil alkolün perakende satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından verilecek izin belgesini,
f) Etil alkol toptan satıcısı: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkolün toptan satışını yapan etil alkol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Etil alkol toptan satış belgesi: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkolün toptan satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından verilecek izin belgesini,
ğ) Etil alkol ve metanol toptan satıcısı: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün toptan satışını yapan, etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
h) Etil alkol ve metanol toptan satış belgesi: Genel kullanım amaçlı etil alkol, tıbbi kullanım amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ile analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün birlikte toptan satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından verilecek izin belgesini,
ı) Gıda alkolü: 21/3/2017 tarihli ve 30014 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Gıda Kodeksi Distile Alkollü İçkiler Tebliğinde tanımlanan tarımsal etil alkolü,
i) İşleme: Etil alkol ve metanol içeren ürün, yan ürün, atık ve üretim artıklarından geri kazanım işlemleri ile analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün elde edilmesi amacıyla saflaştırma ve susuzlaştırma işlemlerini,
j) Kurul: Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurulunu,
k) Kurum: Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumunu,
l) Mutlak alkol: Etil alkolün içerdiği alkol miktarının hacmen % 100 alkol miktarı üzerinden karşılığını,
m) Metanol toptan satıcısı: Analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün toptan satışını yapan metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiyi,
n) Metanol toptan satış belgesi: Analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün toptan satışının yapılabilmesi için Bakanlık veya yetkilendirilmiş merci tarafından verilecek izin belgesini,
o) Sanayi tipi etil alkol: Piyasaya denatüre edilmiş olarak arz edilen etil alkolü,
ö) Yakıt biyoetanolü: Tarımsal ürünler ile bunların yan ürün, atık ve artıklarının, ormancılık, sanayi ve evsel atıkların biyolojik olarak parçalanabilen kısımlarından elde edilen, benzin türlerine harmanlanarak taşımacılıkta kullanılan ve piyasaya denatüre olarak arz edilen etil alkolü,
p) Yetkili alkol dağıtım firması: Bakanlık mevzuatı uyarınca etil alkol ve/veya metanol dağıtım uygunluk belgesini haiz gerçek veya tüzel kişileri,
r) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Üretim Tesislerinin Kurulmasında Aranılacak Şartlar, Projelendirme Esasları, Başvuru Şekli ve İnceleme
Üretim tesisi kurulmasında aranılacak şartlar
(1) Üretim tesisi kurulmasında aşağıdaki şartlar aranır:
a) Etil alkol üretimiyle ilgili temel teknik tanımlarda, Türk Gıda Kodeksi Tebliğleri, ilgili tebliğ bulunmaması halinde yürürlükteki Türk Standartları, standardı bulunmayan teknik tanımlamalar için ise uluslararası düzenlemeler ve menşe ülke standartları dikkate alınır.
b) Etil alkol üretim tesisinin yeni teknolojinin uygulandığı bir tesis olması gerekir. Yeni teknoloji, ana üretim proseslerinde kullanılan makine ve ekipmanın kullanılmamış olmasını ifade eder. Bakanlıktan üretim izni alınmış etil alkol veya distile alkollü içki üretim tesisindeki makine ve ekipmanın aynı firmaya ait etil alkol veya distile alkollü içki üretim tesisinde kullanılmasında, üretim izni iptal edilen veya yenilenmemek suretiyle geçerliliğini yitiren tesise yeniden üretim izni verilmesi ile bu tesisin devrinde Bakanlığın onayı aranır. Bu durumlarda yeni teknoloji şartı aranmaz.
c) Etil alkol üretim tesisi entegre bir tesis olmalıdır. Etil alkol üretiminde entegre tesis, ürünün hammadde girişinden mamul madde çıkışına kadarki tüm aşamaları içeren üretimin gerçekleştirildiği tesisi ifade eder.
ç) Etil alkol üretim tesisi, en az 1.000.000 litre/yıl üretim yapmaya yeterli kapasitede projelendirilmelidir. Etil alkol üretim tesislerinde hammadde girişinden ürün çıkışına kadarki tüm aşamalar kütle dengesi açısından kapasiteye uygun olmalıdır.
d) Etil alkol ve alkollü içki üretim tesisleri, birbirinden ayrı tesisler şeklinde kurulmalıdır. Üretim hattının ayrılığı, tesislerin ayrılığını ifade eder. Isıtma, soğutma, pompa ve benzer ünitelerin ortak kullanılması üretim hattının ayrılığını ihlal etmez.
e) Üretilecek etil alkolün, sadece alkollü içki üretiminde kullanılacak olması durumunda, (ç) bendinin ihlal edilmemesi kaydıyla, alkollü içki üretim kapasitesi ile etil alkol üretim kapasitesi birbiriyle uyumlu olmalıdır.
Üretim tesislerinin projelendirilme esasları
(1) Etil alkol üretim tesisleri asgari olarak; hammadde temini, hammaddenin üretime hazırlanması, üretim, ürünün doluma hazırlanması, dolum, nihai ürün ve depolama aşamalarını içerir şekilde projelendirilir.
(2) Üretim tesislerindeki hammadde, yarı ürün, ürün stoklama ekipmanı, kalite ve miktar kontrolü yapılmasına izin verecek şekilde projelendirilmeli, sayaç, boru, vana ve numune alma muslukları rahat ulaşılabilir konumda yerleştirilmelidir. Firmalar, projelerine uygun olarak yerleştirilen, üretilen ürün miktarının kontrolüne yönelik sistemlerin düzenli çalışmalarını sağlamak ve devam ettirmekle yükümlüdür. Üretim tesislerindeki hammadde, yarı ürün ve ürün miktarlarının tespitine yönelik sayaçların, teknik özellikleri ile montajı yapılacak noktaların belirlenmesine, mühürlenmesine ve Bakanlık bilişim sistemine entegrasyonuna ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(3) Tesiste hammadde girişinden ürün çıkışına kadar gerçekleşen proses aşamalarını kapsayan kalite kontrol sistemi kurulmalı; kalite kontrolünde sorumluluk dağılımı, örnekleme noktaları, örnekleme şekli, analiz periyotları, yapılacak test ve analizler ile değerlendirme esasları gibi tüm detaylar tanımlanmalıdır.
(4) Metanol üretimine ilişkin talepler Bakanlık tarafından değerlendirilir.
(5) Bilimsel ve teknolojik araştırmalar yapan kurum ve kuruluşların, deneme niteliğindeki pilot tesislerine ilişkin talepleri Bakanlık tarafından değerlendirilir. Başvurularda 7 nci maddede yer alan bilgi ve belgeler aranmaz.
Başvuru şekli ve inceleme
(1) Etil alkol üretim tesisi kuracak gerçek veya tüzel kişiler, taleplerine ilişkin dilekçelerini aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren dosya ile birlikte Bakanlığa iletirler.
a) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış şirket ana sözleşmesi ile varsa tadilleri,
b) Ticaret veya sanayi odasından son bir ay içinde alınan faaliyet belgesi,
c) Faaliyet özgeçmişini ve hedeflediği faaliyeti tanımlayan beyanı,
ç) Gerçek kişiler için başvuru sahibinin, tüzel kişiler için firmanın yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile tüzel kişiliği temsile yetkili kişilerin T.C. Kimlik Numarası ile 4733 sayılı Kanuna, 4250 sayılı Kanuna veya 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununa aykırı fiillerden dolayı haklarında kesinleşmiş mahkumiyet kararı olmadığına ve Bakanlıkça düzenlenmiş belgelerinin mahkemece askıya alınmadığına ilişkin yazılı beyan,
d) İçerik ve şekli Bakanlıkça belirlenen fizibilite raporu,
e) 25 inci madde uyarınca hesaplanan tesis kurma uygunluk belgesi bedelinin dörtte birinin başvuru bedeli olarak Bakanlık hesabına yatırıldığını gösterir belge,
f) Bakanlık tarafından yapılacak her türlü yazışmalarda kullanılacak adres bilgilerine ilişkin beyan,
g) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu kapsamında yetkili merciden alınan Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu Kararı’na veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir Kararına ilişkin belge örneği.
ğ) İlgili vergi dairelerinden 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi kapsamında son on beş gün içinde alınmış vadesi geçmiş borcu bulunmadığını gösterir belge ile Sosyal Güvenlik Kurumundan son on beş gün içinde alınmış prim ve idari para cezası borcu bulunmadığına ilişkin belge,
h) 4733 sayılı Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş idari para cezası bulunmadığına ilişkin beyan ile bu Yönetmelik kapsamında tahsil edilmesi gereken hizmet bedeli borcunun bulunmaması.
(2) Tesis kurma izin başvurusu, dosyanın Bakanlığa iletilmesinden itibaren altmış gün içinde incelenir. İnceleme sonrası tespit edilen eksiklikler firmaya bildirilir. Bildirim tarihinden itibaren otuz gün içinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması halinde başvuru işlemden kaldırılır. Eksik bulunan dosyaların süresi içinde tamamlanmaması veya başvurudan vazgeçilmesi halinde başvuru işleme konulmaz ve başvuru bedeli iade edilmez.
(3) Bu Yönetmelik maddelerinde belirtilen başvuru ve izinler kapsamında Bakanlığa verilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde, değişikliklere ilişkin bilgi ve belgelerin Bakanlığa iletilmesi zorunludur.
(4) Üretim ve faaliyet izni, proje tadilat izni, işleme izni ve dağıtım uygunluk belgesi başvuruları ile süre uzatımı ve tadillere ilişkin başvurularda, birinci fıkranın (ğ) ve (h) bentlerindeki belgelerin ibrazı istenir.
(5) 4733 sayılı Kanunun 8/A maddesi uyarınca teminat belirlenmesi ve alınmasına ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak; aynı Kanunun 8/B maddesi uyarınca vadesi geçmiş vergi, prim ve idari para cezası borcunun tespitine ilişkin usul ve esaslar Sosyal Güvenlik Kurumu ile Gelir İdaresi Başkanlığının görüşleri alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tesis Kurma, Üretim ve Proje Tadilat İzinleri
Tesis kurma izni
(1) 7 nci maddenin ikinci fıkrasına göre tamamlanmış başvurular ilgili mevzuat ve rasyonel ölçütler gözetilerek, en geç doksan gün içinde Bakanlıkça değerlendirilir ve karara bağlanılmak üzere en geç otuz gün içinde Bakanlığa sunulur.
(2) Bakanlık tarafından verilen iznin firmaya tebliğ tarihinden itibaren, 25 inci maddeye göre hesaplanan tesis kurma uygunluk belgesi bedeli bakiyesi, doksan gün içinde Bakanlık hesabına yatırılır. Bu bedelin yatırıldığının belgelenmesini takiben tesis kurma uygunluk belgesi düzenlenir. Tesis kurma uygunluk belgesi bedeli bakiyesinin süresi içinde yatırılmaması durumunda verilen izin iptal edilmiş sayılır ve başvuruda alınan bedel iade edilmez.
(3) Tesis kurma uygunluk belgesi beş yıl geçerli olup, bu süre bitimine kadar üretim izninin alınmaması halinde verilen bu uygunluk belgesi iptal edilmiş sayılır ve alınan bedel iade edilmez.
(4) Üretim izni alınıncaya kadar proje revizyonu gerektiğinde, uygulama öncesi gerekçesi belirtilerek Bakanlık bilgilendirilir. Ancak tesis yeri veya kapasite değişikliği durumunda Bakanlıktan izin alınması zorunludur. Yapılan proje revizyonunun kapasiteyi arttırması durumunda tesis kurma uygunluk belgesi bedeli yeni kapasite değeri üzerinden hesaplanarak tamamlattırılır. Proje revizyonunun kapasiteyi azaltıcı yönde olması durumunda, herhangi bir bedel iadesi yapılmaz.
(5) Bakanlıktan alınan tesis kurma uygunluk belgesi, tesisin kurulmasına ilişkin ilgili diğer mevzuatta öngörülen şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
Üretim ve faaliyet izni
(1) Tesis kurma iznini alarak projesini gerçekleştiren ve işletmesini üretime hazır hale getiren firma tarafından Bakanlığa yazılı bildirimde bulunulur. Bildirimi müteakiben Bakanlık tarafından görevlendirilen personel tarafından otuz gün içinde tesisin bu Yönetmelik şartlarına ve projesine uygunluğu yerinde denetlenir. Deneme üretimi sırasında üretilen üründen analiz yaptırılmak üzere yeterli miktarda numune alınır. Denetim ve analiz sonucunun olumlu bulunması halinde, analiz sonucunun Bakanlığa iletilmesinden itibaren otuz gün içinde başvuruya ilişkin rapor düzenlenir. Bu rapor, karara bağlanılmak üzere otuz gün içinde Bakanlığa sunulur.
(2) Deneme üretiminin olumlu sonuçlanması halinde bu süreçte elde edilen ürünün, üretimde kullanılması veya piyasaya arzı Bakanlık iznine tabidir.
(3) Deneme üretiminin olumsuz sonuçlanması halinde, bu süreçte elde edilen ürün, üretim hattında tekrar işlenerek standardına uygun hale getirilebilir. Tekrarlanan deneme üretiminde üretilen ürüne ilişkin analiz sonucuna göre birinci fıkra uyarınca işlem yapılır.
(4) 25 inci maddeye göre hesaplanan üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedeli, Bakanlık tarafından verilen iznin firmaya tebliğ tarihinden itibaren, doksan gün içinde Bakanlık hesabına yatırılır. Bu bedelin yatırıldığının belgelenmesini takiben üretim ve faaliyet uygunluk belgesi düzenlenir. Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedelinin süresi içinde yatırılmaması durumunda verilen izin iptal edilmiş sayılır.
(5) Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi alan firmaların dağıtım uygunluk belgesi de alması zorunludur.
(6) Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi beş yıl geçerli olup, firmalar süre bitiminden önce Bakanlığa başvurarak takip eden beş yıl için üretim ve faaliyet uygunluk belgesini yenilemek zorundadırlar.
Proje tadilat izni
(1) Proje tadilat izni;
a) Proses veya ürün değişikliği getiren makine veya ekipman değişimi veya depolama ile ilgili değişiklik yapılması,
b) Mevcut kapasitesinin değiştirilmesi,
c) Mevcut tesisinin tamamının başka yere taşınması,
durumunda verilir.
(2) Firmalar, projelendirdikleri tadilatın niteliğini ve gerekçesini açıklayan bilgi ve belgeler ile proje tadilat izni almak üzere Bakanlığa başvururlar. Tamamlanmış başvurular, ilgili mevzuat ve rasyonel ölçütler gözetilerek karara bağlanılmak üzere en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Üretim kapasitesi artışı olan proje tadilatlarında, 25 inci maddeye göre hesaplanan proje tadilat izin bedelinin, iznin tebliğ tarihinden itibaren, en geç altmış gün içinde Bakanlık hesabına yatırıldığının belgelenmesi halinde, izin geçerlilik kazanır. Süresi içinde bu bedel yatırılmadığı takdirde verilen izin iptal edilmiş sayılır. Kapasite artışı olmayan proje tadilatlarında bedel alınmaz.
(3) Proje tadilat izni iki yıl geçerli olup, bu süre bitimine kadar proje tadilatının gerçekleşmemesi halinde verilen bu izin iptal edilmiş sayılır ve varsa alınan bedel iade edilmez.
(4) Proje tadilat izni alarak projesini gerçekleştiren firmalar tarafından, Bakanlığa yazılı bildirimde bulunulur. Bakanlık tarafından görevlendirilen personel tarafından otuz gün içinde, tadilatın projesine uygunluğu yerinde denetlenerek buna ilişkin rapor düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Etil Alkol ve Metanolün Dış Ticaretine İlişkin Esaslar
İthalat
(1) Piyasaya arz edilecek Ek-1’de yer alan etil alkol ve metanolün ithalatında, firmalar ilgili gümrük idaresine ibraz edilmek üzere, Bakanlıktan ürün bazında ithalata uygunluk belgesi almak zorundadırlar.
(2) İthalata uygunluk belgesi talebinde bulunulmadan önce ithal edilmek istenen ürünler için Bakanlıktan ürün bazında ithalat ön değerlendirme belgesi alınır.
(3) Bu ürünlerin ithalatında, ithalata uygunluk belgesi alan firmaların kendi adına dağıtım uygunluk belgesi de alması zorunludur.
(4) 26 ncı madde uyarınca Bakanlık hesabına yatırılması gereken muaccel hizmet bedeli borcu bulunanlara ithalat ön değerlendirme belgesi verilmez.
(5) Alkollü içki üretiminde kullanılabilecek tarımsal distilatlara ilişkin ithalat talepleri değerlendirmeye alınmaz.
İthalat ön değerlendirme belgesi
(1) Etil alkol veya metanol ithal etmek isteyen gerçek veya tüzel kişiler, ithalat ön değerlendirme belgesi taleplerini, ihracatçı ülkede çıkış işlemleri başlamadan önce, aşağıda belirtilen firma ve ürün bilgilerini bir dilekçe ekinde Bakanlığa iletirler.
(2) Firma bilgileri:
a) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmış şirket ana sözleşmesi ile varsa tadilleri.
b) Ticaret veya sanayi odasından son bir ay içinde alınan faaliyet belgesi.
c) Gerçek kişiler için başvuru sahibinin, tüzel kişiler için firmanın yönetim kurulu başkan ve üyeleri ile tüzel kişiliği temsile yetkili kişilerin T.C. Kimlik Numarası ile 4733 sayılı Kanuna, 4250 sayılı Kanuna veya 5607 sayılı Kanuna aykırı fiillerden dolayı haklarında kesinleşmiş mahkumiyet kararı olmadığına ve Bakanlık tarafından düzenlenmiş belgelerin mahkemece askıya alınmadığına ilişkin yazılı beyan.
ç) Bakanlık tarafından yapılacak her türlü yazışmalarda kullanılacak adres bilgilerine ilişkin beyan.
d) İlgili vergi dairelerinden 6183 sayılı Kanunun 22/A maddesi kapsamında son on beş gün içinde alınmış vadesi geçmiş borcu bulunmadığını gösterir belge ile Sosyal Güvenlik Kurumundan son on beş gün içinde alınmış prim ve idari para cezası borcu bulunmadığına ilişkin belge.
e) 4733 sayılı Kanun kapsamında verilen ve süresinde ödenmemiş idari para cezası borcu bulunmadığına ilişkin beyan.
(3) Piyasaya arz ambalajında ithal edilecek etil alkol, metanol ve alkollü karışımlar için, ambalaj hacmi ve kullanım amacı bazında düzenlenmiş ürün bilgileri:
a) Alkollü karışımlar için 13/12/2014 tarihli ve 29204 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Zararlı Maddeler ve Karışımlara İlişkin Güvenlik Bilgi Formları Hakkında Yönetmelik hükümleri ile 1/1/2024 tarihinden itibaren 23/6/2017 tarihli ve 30105 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kimyasalların Kaydı, Değerlendirilmesi, İzni ve Kısıtlanması Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak hazırlanan güvenlik bilgi formu ile içeriği Bakanlık tarafından belirlenen teknik spesifikasyon belgesi.
b) Etil alkol, metanol ve alkollü karışımı üreten ve ambalajlayan firmaların unvan ve adresleri.
c) Denatüre edilmiş ürünler için denatüre eden firmanın unvan ve adresi, uygulanan denatürasyonun açıklaması.
ç) Etil alkolde hammadde bilgisi.
d) Analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve metanol hariç, diğer etil alkol ve metanoller için etiket bilgisi.
e) Ürünlere ilişkin proforma fatura aslı.
f) Ürünlerin belgeye esas talep edilen miktarı, gümrük tarife istatistik pozisyonu, giriş yapacağı gümrük idaresi ve kullanım amacı bilgisi.
g) Gıda ile temas eden veya gıda sanayi girdisi olarak kullanılan etil alkolde Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından alınmış kontrol belgesi örneği.
(4) Dökme olarak ithal edilecek etil alkol veya metanol için kullanım amacı bazında düzenlenmiş ürün bilgileri:
a) Etil alkol veya metanol üreten firmanın unvan ve adresi.
b) İçeriği Bakanlık tarafından belirlenen teknik spesifikasyon belgesi.
c) Denatüre edilmiş ürünler için, denatüre eden firmanın unvan ve adresi, uygulanan denatürasyonun açıklaması.
ç) Etil alkolde hammadde bilgisi.
d) Ürüne ilişkin proforma fatura aslı.
e) Ürünlerin belgeye esas talep edilen miktarı, gümrük tarife istatistik pozisyonu, giriş yapacağı gümrük idaresi ve kullanım amacı bilgisi.
f) Gıda ile temas eden veya gıda sanayi girdisi olarak kullanılan etil alkolde Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından alınmış kontrol belgesi örneği.
g) Yakıt biyoetanolü ithal edilecek ise, teslim edileceği rafinerici veya akaryakıt dağıtıcı lisansını haiz firmalardan, benzine harmanlanacak yakıt biyoetanolünün katım oranını ve harmanlama işlemlerinin yapılacağı depoların adreslerini gösteren ve firma kaşesi ile yetkili şahıs imzasını taşıyan bildirim.
(5) İthalat ön değerlendirme belgesi dosyası, Bakanlığa iletilmesinden itibaren otuz gün içinde incelenir. İnceleme sonrası tespit edilen eksiklikler firmaya bildirilir. Bildirim tarihinden itibaren otuz gün içinde eksik bilgi ve belgelerin tamamlanmaması halinde yapılan başvuru işlemden kaldırılır.
(6) İthalat ön değerlendirme belgesi sahibi gerçek veya tüzel kişilerin daha sonraki başvurularında, firma bilgileri dosyasında yer alan bilgi ve belgeler tekrar istenmez.
(7) Başvuru sonrasında firma tarafından Bakanlığa verilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde, bu değişikliklere ilişkin bilgi ve belgelerin Bakanlığa iletilmesi zorunludur.
İthalat ön değerlendirme belgesi ve ithalata uygunluk belgesi düzenlenmesi
(1) İthalat ön değerlendirme belgesi taleplerinin değerlendirmesi dosya üzerinden yapılır. İlgili mevzuat ve rasyonel ölçütler gözetilerek yapılan değerlendirmeler neticesinde uygun bulunanlara ürün bazında şekli ve içeriği Bakanlık tarafından belirlenen ithalat ön değerlendirme belgesi düzenlenir.
(2) Gıda ile temas eden veya gıda sanayinde kullanılacak olan etil alkol için düzenlenen ithalat ön değerlendirme belgesinin süresi kontrol belgesinin süresi kadardır. Diğer ürünlerde ise bu süre bir yıldır.
(3) Bakanlıktan ithalat ön değerlendirme belgesi alan firmalar, özet beyan/beyanname, fatura ve menşe beyanı ile ithalata uygunluk belgesi talebinde bulunurlar. Gümrüğe gelen partiden alınan numunenin Bakanlığın öngördüğü laboratuvarlarda yaptırılan analiz sonucuna göre uygun bulunanlara, on iş günü içinde ithalata uygunluk belgesi düzenlenir. 250 litre ve daha küçük hacimli ambalajlarda ithal edilecek olan analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta metanol ile alkollü karışımlarda analiz yaptırılmadan ithalata uygunluk belgesi düzenlenir. İthalat Uygunluk Belgesinde uygulanacak tolerans düzeyi Bakanlık tarafından yapılacak düzenlemeyle belirlenir.
(4) Laboratuvarlarda yaptırılan analiz sonucu düzenlenen raporun olumsuz olması durumunda, analiz sonucunun Bakanlık tarafından firmaya bildirilmesinden itibaren on beş gün içinde yazılı başvuru ile itiraz edilebilir. Bu durumda Bakanlığın öngördüğü laboratuvarda ürün yeniden analiz ettirilir. Bu analiz raporu doğrultusunda işlemler yürütülür.
(5) Ürünlerin ithalat işlemlerinin tamamlanmasını müteakip gümrük beyannamesinin bir örneği on beş iş günü içinde Bakanlığa iletilir.
(6) Bakanlık veya gümrük idaresi tarafından ithaline izin verilmeyen ürünler ithalatçı tarafından mahrecine iade edilir veya üçüncü bir ülkeye gönderilir ya da gümrük idaresinin kabul etmesi koşuluyla, masrafları ithalatçı tarafından karşılanmak suretiyle, yürürlükteki mevzuat hükümleri çerçevesinde tasfiye edilmek üzere gümrüğe terk edilir.
(7) Bakanlıktan alınan ithalata uygunluk belgesi, ithalata ilişkin ilgili diğer mevzuatta öngörülen şartların yerine getirilmesi zorunluluğunu ortadan kaldırmaz.
(8) Toplam 50 litreyi geçmeyen etil alkol veya metanolün numune olarak veya özel bir amaç için ithalatı söz konusu olduğunda, yılda bir defaya mahsus olmak üzere ve ticarete konu edilmemesi şartıyla bu ürünlerin ithalatı Bakanlık tarafından değerlendirilir. Uygun bulunanlara ithalat izni verilir.
İhracat
(1) Bu Yönetmelik kapsamına giren ürünlerin ihracatını yapan firmaların, ihracata ilişkin gümrük beyannamesinin bir örneğini, ihracatın yapıldığı aya ait satış raporu ekinde Bakanlığa göndermeleri zorunludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İşleme Tesislerine İlişkin Usul ve Esaslar
Analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve metanol için işleme tesislerine ilişkin usul ve esaslar
(1) Analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve metanol için işleme tesislerine ilişkin işleme izin belgesi ve dağıtım uygunluk belgesi alınması zorunludur.
(2) İşleme izin belgesi ve dağıtım uygunluk belgesi alınabilmesi için aşağıda istenilen bilgi ve belgeler Bakanlığa iletilir.
a) 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen firma bilgileri.
b) Proses akım şemaları ve açıklamaları, tesis ve ekipman yerleşim şeması, tesiste girdi/çıktı dengesinin nasıl izlenebileceğine ilişkin açıklamalar, tesiste etil alkol ve metanole ilişkin hangi analizlerin yapılabildiğine dair açıklamalar, ambalajlamada kullanılan kabın malzemesi ve hacmine ilişkin açıklamalar. Bu ürünlerin etiketlerinde; ürünün adı, hacmen yüzde alkol miktarı, net ambalaj hacmi, kullanım ve muhafazasına yönelik bilgiler, işleyen ve ambalajlayan firmanın ticari unvanı ve adresi bulunur. Etiketler 24 üncü maddeye uygun olur.
c) 18 inci maddede belirtilen dağıtım bilgileri.
(3) Girdi olarak kullanılacak etil alkol, bu Yönetmelikte tanımlanan gıda alkolü olmalı ve dağıtım yetkisini haiz üretici veya ithalatçı firmalardan temin edilmelidir. İşleme sonrası elde edilen etil alkol hacmen en az %99 olmalıdır. İşleme izin belgesini haiz firma adına 19 uncu maddenin yedinci fıkrası uyarınca tahsis izin belgesi düzenlenir. Etil alkol işleyen firmalar tarafından 27 nci maddenin ikinci fıkrası uyarınca kullanım raporu gönderilmelidir.
(4) Girdi olarak kullanılacak metanol, saf metanol olmalı ve dağıtım yetkisini haiz üretici veya ithalatçı firmalardan temin edilmelidir.
(5) İşleme tesisi ürünü analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol 20 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi, analiz amaçlı analitik saflıkta metanol 21 inci maddenin ikinci fıkrası hükümlerine uygun olarak piyasaya arz edilebilir.
(6) İşlemeci firmalar, 27 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca satış raporu göndermek zorundadır.
(7) İşleme ürünü etil alkollerin piyasaya arzında 26 ncı madde uyarınca hizmet bedeli alınır.
(8) İşleme izin belgesi beş yıl süreyle geçerlidir. Geçerlilik süresi bitiminde izin belgesini yenilemek isteyen firmalar süre bitiminden önce Bakanlığa başvurmalıdır.
Etil alkol ve metanol geri kazanımı amaçlı işleme tesislerine ilişkin usul ve esaslar
(1) Yan ürün ve piyasaya arz edilme niteliğini yitirmiş ürünler ile üretim artıklarından etil alkol veya metanolü geri kazanmak üzere kurulan işleme tesisleri için Bakanlıktan işleme izin belgesi ve dağıtım uygunluk belgesi alınması zorunludur.
(2) İşleme izin belgesi ve dağıtım uygunluk belgesi alınabilmesi için aşağıda istenen bilgi ve belgeler Bakanlığa iletilir.
a) 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen firma bilgileri.
b) Proses akım şemaları ve açıklamaları, tesis ve ekipman yerleşim şeması, tesiste girdi/çıktı dengesinin nasıl izlenebileceğine ilişkin açıklamalar, tesiste etil alkol ve metanole ilişkin hangi analizlerin yapılabildiğine dair açıklamalar, ambalajlamada kullanılan kabın malzemesi ve hacmine ilişkin açıklamalar ve tesisle ilgili olarak alınmış olan kamu kaynaklı belgelerin birer suretini de içeren tesis ve ürün bilgileri.
c) 18 inci maddede belirtilen dağıtım bilgileri.
(3) Piyasaya arz edilme niteliğinde bulunmayan veya bu niteliğini kaybetmiş alkollü içki, tarımsal etil alkol ve metanol; tarımsal etil alkol ve alkollü içki üretiminin etil alkol içeren yan ürün, atık ve üretim artıkları; tarımsal etil alkol ve metanol kullanıcılarının, etil alkol ve metanol içeren yan ürün, atık ve üretim artıkları; metanolün girdi olmadığı üretimlerde elde edilen metanol içeren yan ürün, atık ve üretim artıkları ilgili mevzuatı uyarınca imha edilebilir, açığa çıktığı tesiste veya firmanın alkollü içki, etil alkol veya metanol sektöründe faaliyette bulunan tesislerinde geri kazanım işlemlerine tabi tutulabilir ya da geri kazanım tesislerine satılabilir.
(4) Sentetik etil alkol içeren ürün, yan ürün, atık ve üretim artıkları geri kazanım tesisine satılamaz. Bu ürünler sadece açığa çıktığı tesiste geri kazanım işlemi uygulanarak aynı üretimde yeniden kullanılabilir.
(5) Piyasaya arz edilme niteliğinde bulunmayan veya bu niteliğini kaybetmiş alkollü içkiler ile alkollü içki, tarımsal kökenli distilat ve tarımsal etil alkol üretiminden baş/son olarak ayrılan kısımların üçüncü fıkrada tanımlanan işlemlerin yanı sıra, gereken işlemlerden geçirilmek suretiyle yakıt biyoetanolü üretiminde girdiye katılarak kullanılması, yakıt biyoetanolü üretim iznini haiz firmaların tesislerinde mümkündür. Bu işlem, yakıt biyoetanolü üretim iznini haiz firmalarca 27 nci maddenin üçüncü fıkrası uyarınca Bakanlığa verilen işletme raporunda belirtilir.
(6) Geri kazanım işlemi sonucu elde edilen etil alkol D-2 tipi denatüre edilerek diğer sanayi girdisi için veya tam denatüre edilerek genel amaçlı kullanım alkolü olarak piyasaya arz edilir.
(7) Geri kazanım işlemi sonucu elde edilen metanol denatüre edilerek piyasaya arz edilir.
(8) Etil alkol ve metanolün ambalajlı olması halinde etiketlerinde geri kazanım işlemi sonucu elde edilen etil alkol ve metanol olduğunun belirtilmesi zorunludur.
(9) Üçüncü ve beşinci fıkralarda tanımlanan işlemler, Bakanlığa kayıtlı üretim veya işleme tesisi bulunan firmalar tarafından yapılabilir.
(10) İşlemeci firmalar, 27 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca satış raporu göndermek zorundadırlar.
(11) Geri kazanılan etil alkollerin kendi kullanımları dahil olmak üzere piyasaya arzında 26 ncı madde uyarınca hizmet bedeli alınır.
(12) İşleme izin belgesi beş yıl süreyle geçerlidir. Geçerlilik süresi bitiminde izin belgesini yenilemek isteyen firmalar süre bitiminden önce Bakanlığa başvurmalıdır.
ALTINCI BÖLÜM
Etil Alkol ve Metanolün İç Ticaretine İlişkin Esaslar
İç ticaret
(1) Bu Yönetmelik kapsamına giren ürünlerin iç ticareti, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar ile etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol toptan satış belgesi ve etil alkol perakende satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler eliyle yürütülür.
(2) Piyasaya arz ambalajında etil alkol ve metanolün iç ticareti, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından, etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişilere satılmak veya bu ürünleri sanayi girdisi olarak kullanan firmaların tesislerine teslim edilmek suretiyle yapılır.
(3) Dökme etil alkol ve metanolün iç ticareti, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından, bu ürünleri sanayi girdisi olarak kullanan firmaların tesislerine teslim edilmek suretiyle yapılır.
(4) Dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından doğrudan etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi ile etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz firmalara satış yapılabilir. Dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar etil alkol toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol toptan satış belgesi almak kaydıyla etil alkol perakende satış belgesini haiz firmalara da satış yapabilirler. Perakende satış yapmak istemeleri halinde ise etil alkol perakende satış belgesi de almak zorundadırlar.
(5) Etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi ile etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamına giren ürünleri yalnızca dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalardan temin edebilir.
(6) Etil alkol perakende satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamına giren ürünleri yalnızca etil alkol toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişilerden temin edebilir.
(7) Genel kullanım amaçlı etil alkolün toptan veya perakende satışı ile tıbbi kullanım amaçlı etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve metanolün toptan satışı 7/1/2011 tarihli ve 27808 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde düzenlenen etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol toptan satış belgesi ile etil alkol perakende satış belgesini haiz gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılır.
(8) Bakanlık etil alkol, metanol ve alkollü içkiler piyasasının güvenliğinin tesisi için izin, izleme ve takip tedbirleri alır veya aldırtır.
Dağıtım uygunluk belgesi başvurusu ve düzenlenmesi
(1) Dağıtım uygunluk belgesi başvurusunda bulunacak gerçek veya tüzel kişiler, taleplerine ilişkin dilekçelerini, aşağıdaki bilgi ve belgeleri içeren dosya ile Bakanlığa iletirler.
a) Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi, işleme izin belgesi veya ithalata uygunluk belgesi,
b) Aşağıda tanımlanan özelliklere uygun deponun, kendisine ait veya akde bağlanmış kullanıcısı olduğunu kanıtlayan belge örneği, deponun adresi ve kapasitesine ilişkin beyan.
c) Piyasaya arz ambalajında ürün depolarının, sadece bu işe ayrılmış, faaliyet hacmini karşılayacak ve içine yerleştirilecek ürünün kategori başlığı altında, marka ve ambalaj hacmi bazında sınıflandırılmasına ve yapılacak kontrollerde her marka ürünün sayılmasına ve etiketinin incelenmesine imkan sağlayacak boyutlarda, ilgili diğer mevzuat uyarınca özel iş güvenliği ve emniyet tedbirinin alınmış, depolamanın, ürün girdi çıktı dengesinin izlenmesi ve kayıt tutulmasına imkan verecek şekilde olması zorunludur.
ç) Dökme etil alkol veya metanol depolarının, nakil araçlarının yükleme boşaltmasına uygun bir yerde, faaliyet hacmini karşılayacak boyut ve teknik özelliklerde olması, ürünün depolanması sırasında ilgili mevzuatı uyarınca konuya özel iş güvenliği ve emniyet tedbirinin alınmış olması, depolamanın, ürün girdi çıktı dengesinin izlenmesine imkan verecek şekilde yapılması ve kayıt tutulması zorunludur.
d) Nakil araçlarının, kendisine ait olduğunu gösterir belge örneği veya dağıtım ağlarının akde bağlanmış kullanıcısı olduğunu kanıtlayan sözleşme örneği ile araç listesi. Nakil araçlarının, ürünü dış şartlardan koruyacak, kalite ve sevkiyat güvenliğini sağlayacak teknik özelliklere sahip, trafik ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine uygun olması zorunludur. Bu fıkra kapsamında Bakanlığa bildirilen araçlar haricinde ürün sevkiyatı yapılamaz.
(2) Dağıtım uygunluk belgesi, Bakanlığa teslim edilen başvuru dosyasındaki bilgilerin, yerinde ve/veya kayıtlar üzerinde incelenerek uygun bulunması sonucunda ve 25 inci maddenin dördüncü fıkrasında kayıtlı dağıtım uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık hesabına yatırılmasını takiben düzenlenir. Bakanlık tarafından verilen dağıtım uygunluk belgesinin geçerlilik süresi iki yıldır. Süre bitiminden önce yapılan başvuru üzerine, belge verilmesine esas olan şartlar, piyasa gözetim ve denetim sonuçları ile belgeye esas faaliyetlerin değerlendirilmesi sonucunda dağıtım uygunluk belgesinin yenilenmesine ilişkin talep Bakanlık tarafından değerlendirilir. Talebin uygun bulunması ve 25 inci maddenin beşinci fıkrasında kayıtlı bedelin Bakanlık hesabına yatırılması kaydıyla dağıtım uygunluk belgesi yenilenir. 25 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca üretim ve faaliyet uygunluk bedeli tahsil edilen firmalardan ayrıca dağıtım uygunluk belgesi bedeli alınmaz.
(3) Başvuru dosyasında bulunan bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde değişikliğin gerçekleştiği tarihten itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirimde bulunulması zorunludur.
(4) Dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar Bakanlığın yetkili dağıtım firmaları listesinde yer alırlar.
(5) Etil alkol üretim tesisi dışında, etil alkol deposu açmak isteyen etil alkol üretim ve dağıtım yetkisini haiz firmalar ile gümrük işlemleri tamamlanıp millileşmiş etil alkol ve metanolün kullanıcı firmalara tesliminden önce ara depolama yapmak isteyen dağıtım yetkisini haiz ithalatçı firmalar, depo açmak için Bakanlıktan izin almak zorundadır. Depo açma iznine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(6) Bakanlık, etil alkol ve metanolün satışı ile sevkiyat takibinin arz zinciri içerisinde elektronik ortamda yapılması zorunluluğu getirebilir. Buna ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Etil Alkol ve Metanolün Piyasaya Arzına İlişkin Esaslar
Etil alkol ve metanolün piyasaya arzına ilişkin genel esaslar
(1) Etil alkol ve metanolün piyasaya arz faaliyeti, her faaliyetin gerekleri aranarak belgelendirilir ve ürünlerin kullanıcıya veya nihai tüketiciye ulaşıncaya kadarki süreç bu belgeler üzerinden ve/veya elektronik ortamda izlenir.
(2) Piyasaya arz edilen ürünlerin özellikleri, işleme ve üretim yöntemleri, teknik spesifikasyonu, ambalajlama, işaretleme ve etiketlemeleri, üretim izni, işleme izni veya ithalatla ilgili başvurular kapsamında beyan edilen bilgilere uygun olmalıdır.
(3) Etil alkol ve alkollü karışımların iç piyasaya arz edilen miktarları üzerinden dağıtım uygunluk belgeli firmalardan hizmet bedeli alınır.
(4) Sevk irsaliyeleri en az üç kopya olarak düzenlenir. Bir kopyası yetkili dağıtım firmasında, iki kopyası taşıma sırasında taşıma irsaliyesi ekinde taşıtta bulunur ve alıcı tarafından eksiksiz teslim alındığına dair onaylanan iki kopyadan biri yetkili dağıtım firmasına iade edilir. Yetkili dağıtım firması kayıtlarında ilk kopyası ile eşleştirilmiş olan tesellüm kaydını içerir sevk irsaliyeleri, sevkiyatın ve piyasaya arzının izlenebilmesi amacıyla düzenlendikleri tarihi takip eden yılın başından itibaren beş yıl süreyle saklanmak zorundadır.
(5) Dökme etil alkol ve metanol dağıtım yetkisine sahip firmaların yapacağı etil alkol ve metanol sevkiyatında, taşıyıcı araç üzerinde ilgili mevzuatında aranan yazı ve uyarı işaretleri bulunur. Tüm kaplar güvenliği sağlanmış mühürler ile kapatılır ve sanayi tipi etil alkole ilişkin evrak üzerinde denatürasyonun tipi yazılır. Yetkili alkol dağıtım firmaları, sattıkları ürünün güvenlik bilgi formu ile teknik spesifikasyonunu ve/veya o partiye ait analiz raporunu alıcıya vermek zorundadır.
(6) Sanayi girdisi olarak kullanılacak dökme veya ambalajlı etil alkol veya metanolün satışı, yetkili alkol dağıtım firmaları tarafından, üretiminde bu ürünleri girdi olarak kullanan firmaların üretim yerlerine teslim edilmek suretiyle yapılır. Satış yapılan firmaların geçerli kapasite raporları satışın yapıldığı ayı takip eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletilir. Bakanlığa ibraz edilen kapasite raporları geçerlilik süresi sonuna kadar tekrar gönderilmez.
(7) Gıda sanayi, tütün mamulleri sanayi veya analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol işleme tesisleri için denatüre edilmemiş etil alkol talep eden kullanıcı firmaların Bakanlıktan tahsis izin belgesi alması zorunludur. Bu amaçla, Ek-2’de kayıtlı talep formu ile kullanıcı firma tarafından Bakanlığa müracaat edilir. Tahsis izin belgesini haiz firmalar tarafından, aylık olarak alınan etil alkol miktarı, kullanım raporu ile Bakanlığa bildirilir.
(8) Bakanlığa ibraz edilen kapasite raporlarının, düzenli olarak güncellenmesinden, yetkili alkol dağıtım firmaları sorumludurlar.
(9) Yetkili etil alkol dağıtım firmaları arasında ve yetkili metanol dağıtım firmaları arasında aşağıdaki haller dışında satış yapılamaz.
a) Bu ürünleri sanayi girdisi olarak kullanan dağıtım yetkisini haiz firmaların, diğer dağıtım yetkisini haiz firmalardan ürün temini Bakanlık iznine tabidir.
b) Etil alkol dağıtım uygunluk belgesini haiz alkollü içki üreticileri, alkollü içki üretim tesisleri için Bakanlık tarafından öngörülen entegrasyon şartlarının ihlal edilmemesi koşuluyla, tahsis izin belgesi ile diğer yetkili alkol dağıtım firmalarından alkollü içki üretim girdisi olarak gıda alkolü temin edebilirler.
c) İşleme iznini haiz firmalar tahsis izin belgesi ile üretici ve/veya ithalatçı diğer yetkili alkol dağıtım firmalarından gıda alkolü temin edebilirler.
ç) Dağıtım uygunluk belgeli firma aynı zamanda etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi ile etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz ise başka bir dağıtım uygunluk belgeli firmadan toptan satış belgesi kapsamındaki ürünleri temin edebilir.
d) Mücbir sebep hallerinde etil alkol dağıtım uygunluk belgesini haiz yakıt biyoetanolü üreticilerinin, diğer dağıtım yetkisini haiz yakıt biyoetanolü üreticilerinden ürün temini Bakanlık iznine tabidir.
(10) Etil alkol denatürasyon tesisi; etil alkolün denatürasyonu veya ambalajlaması yapılmak üzere etil alkol üretim tesisinde, genel veya özel antrepolarda, serbest bölgelerde veya etil alkol geri kazanım amaçlı işleme tesisinde, metanol denatürasyon tesisi; metanolün denatürasyonu veya ambalajlaması yapılmak üzere genel veya özel antrepolarda, serbest bölgelerde veya metanol geri kazanım amaçlı işleme tesisinde kurulabilir. Denatürasyon tesisi kurulması Bakanlık iznine tabidir.
(11) Firmalar tarafından Bakanlığa iletilmesi gereken tüm bilgi ve bildirimlerin elektronik ortamda istenmesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.
(12) İlaç sanayinde girdi olarak kullanılacak etil alkol veya metanoller için, fason üretim yaptıran firma tarafından Sağlık Bakanlığı’ndan alınan “Yerli Tıbbi Müstahzarlar Ruhsatnamesi”nin ve fiili üretimi yapan ilaç firmasının kapasite raporunun bir örneğinin, satış raporu ekinde Bakanlığa iletilmek üzere alkol dağıtım yetkisini haiz firmaya teslim edilmesi kaydıyla, dağıtım yetkili firmalarca fason üretim yaptıran ilaç firmalarına da satış yapılabilir.
(13) Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu yararı söz konusu olan veya bilimsel ve teknolojik araştırma yapan kurum ve kuruluşlar tarafından ihtiyaç duyulan dökme etil alkol ve metanolün kapasite raporu olmadan temini Bakanlık iznine tabidir.
(14) Etil alkol ve metanolün internetten satışı yapılamaz.
(15) Yedinci fıkrada sayılan sektörler dışında denatüre edilmemiş etil alkol kullanılmasının teknik zorunluluk arz ettiği durumlarda tahsis izin belgesi düzenlenmesi için yapılacak başvurular Bakanlıkça ayrıca değerlendirilir. Bu başvurularda Ek-2’deki talep formuna üretilecek ürünün teknik düzenlemesine ilişkin yetkili Bakanlıktan alınmış denatüre edilmemiş etil alkol kullanılmasının teknik zorunluluk arz ettiğini gösterir belgenin de eklenmesi zorunludur.
Etil alkolün piyasaya arzı
(1) Etil alkol, kullanım amacına uygun olarak aşağıdaki şekillerde piyasaya arz edilir:
a) Evsel kullanım amaçlı etil alkol: Bu etil alkoller, sadece etil alkol üretim tesisinde veya uygun distile alkollü içki üretim tesisinde 70 cl veya 1 litrelik cam şişelerde mutlak alkol miktarı üzerinden 100 litresine 1,2 gram denatonyum benzoat katılması suretiyle ambalajlanır veya ambalajlı olarak ithal edilir. Yetkili etil alkol veya alkollü içki dağıtım firmaları eliyle piyasaya arz edilen bu etil alkol, etil alkol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol toptan satış belgesi ve etil alkol perakende satış belgesini haiz satıcılar eliyle tüketime sunulur. Bu ürünlerin etiketinde “Gıda amaçlı kullanılması uygun değildir.” ifadesi yer alır.
b) Genel kullanım amaçlı etil alkol: Temizlik malzemesi, evsel yakıt gibi genel amaçlı kullanımlar için, tam denatüre edilmiş, 1, 5, 10 ve 20 litrelik kaplarda ambalajlı olarak tüketime sunulan bu etil alkoller, sadece etil alkol üretim tesisi ile geri kazanım amaçlı işleme tesisinde ambalajlanır veya ambalajlı olarak ithal edilir. Yetkili etil alkol dağıtım firmaları eliyle piyasaya arz edilen bu etil alkol, etil alkol toptan satış belgesi, etil alkol ve metanol toptan satış belgesi ve etil alkol perakende satış belgesini haiz satıcılar eliyle tüketime sunulur.
c) Tıbbi kullanım amaçlı etil alkol: Eczaneler ve hastaneler gibi sağlık kuruluşları için 5 litre hacimli mat siyah plastik kap içinde ambalajlanır. Bu alkoller sadece etil alkol üretim tesisinde üretilerek ambalajlanır veya ambalajlı olarak ithal edilir. Üretilen veya ithal edilecek tıbbi kullanım amaçlı etil alkollerin etiketinde karekod bulunması zorunludur. Yetkili etil alkol dağıtım firmaları tarafından piyasaya arz edilen tıbbi kullanım amaçlı etil alkol, toptan satış belgesini haiz Sağlık Bakanlığı tarafından ruhsatlandırılmış veya izin verilmiş beşeri ecza depoları ve ecza ticarethaneleri eliyle eczane ve hastane gibi sağlık kuruluşları ile hayvan sağlığı ile ilgili kuruluşların kullanımına sunulur. İlgili kuruluşlar ürün izlenebilirliğini sağlamakla yükümlüdür. Bakanlık, ilgili kurum ve kuruluşların görüşünü de alarak tıbbi kullanım amaçlı etil alkolün kullanım amacını ve miktarını belirlemeye yetkilidir.
ç) Analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol: Laboratuvar kimyasalı olarak kullanılmak üzere en fazla 250 litre ambalajlı ve etiketi üzerinde kimyasal spesifikasyonları ile üreticisi veya işlemecisi belirtilen ve yetkili alkol dağıtım firmaları tarafından piyasaya arz edilen bu etil alkoller etil alkol toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz satıcılar eliyle kullanım amacına uygun kuruluşların tüketimine sunulur.
d) Sanayi girdisi olan etil alkol: Gıda ve ilaç sanayi kullanımına yönelik ambalajlı veya dökme denatüre edilmemiş etil alkoller ile kozmetik, kimya ve diğer üretim sanayinin kullanımına yönelik denatüre edilmiş ambalajlı veya dökme sanayi tipi etil alkol yetkili etil alkol dağıtım firmaları eliyle ve geçerli kapasite raporu aranarak kullanıcının üretim yaptığı yere teslim edilir. Kimya ve diğer sanayi kollarında kullanılabilecek olan tarımsal olmayan etil alkoller, sadece 22 nci maddenin altıncı fıkrası uyarınca tam veya D-2 tipi denatüre edilerek piyasaya arz edilir.
e) Yakıt biyoetanolü: Benzin türlerine harmanlama amaçlı yakıt biyoetanolü, kurşunsuz benzin ile harmanlanmak üzere denatüre edilmiş olarak, Bakanlıktan dağıtım uygunluk belgesi almış olan firmalar eliyle ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun rafinerici veya akaryakıt dağıtıcı lisansını haiz firmaların ana depolarına teslim edilmek suretiyle piyasaya arz edilir.
(2) Dağıtım yetkisini haiz firmalar, benzin türlerine harmanlama amacıyla piyasaya arz edilecek yakıt biyoetanolünün teslim edileceği rafinerici veya akaryakıt dağıtıcı lisansını haiz firmalardan, benzine harmanlanacak yakıt biyoetanolünün katım oranını ve harmanlama işlemlerinin yapılacağı depoların adreslerini gösteren ve firma kaşesi ile yetkili şahıs imzasını taşıyan bir bildirim alarak, bu bildirimi Bakanlığa ibraz etmekle yükümlüdürler.
(3) Benzin türlerine harmanlama amacıyla piyasaya arz edilecek olan yakıt biyoetanolünün ilgili teknik mevzuata uygun olması zorunludur.
(4) Bu madde uyarınca piyasaya arz edilen etil alkollerde kullanılacak ambalajların özelliklerinin belirlenmesine, karekod, bandrol, hologram, pul, damga gibi özel etiket ve işaretlerin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Metanolün piyasaya arzı
(1) İlaç sanayi girdisi olarak kullanılacak metanol ile kendi kullanımı amaçlı ithal edilen metanol hariç olmak üzere; geri kazanım amaçlı işleme tesislerinde elde edilen metanol ve ticareti yapılmak üzere sanayi girdisi olarak ithal edilen metanol denatüre edilmiş olarak piyasaya arz edilir.
(2) Analiz amaçlı analitik saflıkta metanol: Laboratuvar kimyasalı olarak kullanılmak üzere en fazla 250 litre ambalajlı ve etiketi üzerinde kimyasal spesifikasyonları ve üreticisi veya işlemecisi belirtilen yetkili alkol dağıtım firmaları veya metanol toptan satış belgesi veya etil alkol ve metanol toptan satış belgesini haiz satıcılar eliyle kullanım amacına uygun kuruluşların tüketimine sunulur.
Etil alkol ve metanol denatürasyon işlemleri ve bu amaçla tesis kurulmasına ilişkin usul ve esaslar
(1) Etil alkol ve metanol denatürasyon tesisleri, hammaddeleri ve denatürasyon tipi bazında stok durumunun, denatürasyonun ve günlük mal sevkiyatının izlenmesine ve işlem sırasında her türlü kütle dengesi hesabının yapılabilmesine imkan verecek şekilde projelendirilmelidir.
(2) Depolama ve denatürasyon kapları, uygun malzemeden yapılmalı, gereken kaplarda karıştırma sistemi, her bir kapta uygun hacim ölçüm sistemi bulunmalı; kaplar temizlenmeye ve numune almaya uygun şekilde tasarlanmalı, ambalajlama ünitesi varsa, otomatik sayaç bulunmalıdır.
(3) Tesise giriş, tesis içi ve tesis çıkışını düzenleyen sıvı nakil sistemleri, uygun hacim ve ağırlık ölçüm sistemleri bulunmalıdır.
(4) Katılacak denatüran miktarı, maddenin saflık derecesi dikkate alınarak hesaplanır ve katı olanlar haricen denatüre edilecek olan etil alkolde, metanolde veya suda çözülerek katılır.
(5) Etil alkol veya metanol denatüre edilirken, homojen bir karışım sağlanıncaya kadar uygun yöntemle karıştırma yapılır ve kullanım sırasında gerek duyuldukça karıştırma işlemi tekrarlanır.
(6) Etil alkolde denatürasyon, etil alkolün mutlak alkol miktarı üzerinden 100 litresine kullanım amaçlarına göre, aşağıdaki denatüranların katılması suretiyle gerçekleştirilir.
a) Genel amaçlı kullanıma sunulacak etil alkoller için, yapılacak tam denatürasyonda
- 125 gram tiyofen
- 0,8 gram denatonyum benzoat
- 3 gram CI (Colour Index) Reaktif Kırmızı 24 (Ağırlıkça % 25 sulu çözelti)
- 2 litre metil etil ketondan
oluşan denatüranlar en az % 90 derecede etil alkolün mutlak alkol miktarı üzerinden 100 litresine birlikte ilave edilir.
b) Kolonya dahil kozmetik sanayiinde kullanılacak tarımsal etil alkoller için, aşağıdaki denatüran gruplarından biri seçilerek ilave edilir.
K-1 tipi denatürasyonda: 0,8 gram denatonyum benzoat ve 78,0 gram tersiyer butanol veya
K-2 tipi denatürasyonda: 0,5 kg dietilfitalat ve 78,0 gram tersiyer butanol
c) Diğer sanayi girdisi kullanımlar için yapılacak D tipi denatürasyonda
D-1 tipi denatürasyonda: 0,8 gram denatonyum benzoat ve 78,0 gram tersiyer butanol veya
D-2 tipi denatürasyonda: 5,0 kg isopropanol ve 78,0 gram tersiyer butanol ilave edilir.
ç) Benzin türlerine harmanlama amaçlı yakıt biyoetanolü en az hacmen %1 oranında benzin ilavesi ile denatüre edilir.
(7) Metanolde denatürasyon, %100’lük metanolün 100 litresine, 3 gram denatonyum benzoat katılması suretiyle gerçekleştirilir.
(8) Yukarıdaki denatürasyonlarda belirtilen miktarlar asgari miktarları ifade etmekte olup, altıncı fıkranın (ç) bendi hariç, bunlarda en fazla % 10 tolerans uygulanır.
(9) Tarım ve Orman Bakanlığı değişik tipte denatürasyon uygulanmasına karar verebilir.
Etil alkol ve metanol dağıtım yetkisini haiz firmaların sorumlulukları
(1) Yetkili alkol dağıtım firmaları, Bakanlık ile iletişimde sürekliliği sağlayacak şekilde bilişim altyapısı kurmak ve tüm kayıtlarını girdi/çıktı dengesinin izlenmesine imkan verecek şekilde tutmak zorundadır.
(2) Etil alkol üreticisi ve üretiminde denatüre edilmemiş dökme etil alkol kullanan firmalar hariç olmak üzere dökme denatüre edilmemiş etil alkol yurt içinde depolanamaz.
(3) Dökme etil alkol sevkiyatı yapan alkol dağıtım yetkisini haiz firmalarda ve dökme etil alkol kullanan firmalarda alkol derecesi ölçümlerinin yapılabilmesi için, uygun aralıklarda ve uygun hassasiyette seçilmiş 20°C ye ayarlı alkolometreler ve ölçülen alkol derecesinin 20°C de karşılığının bulunmasında kullanılacak OIML (Uluslararası Yasal Ölçüler Teşkilatı) tarafından yayımlanmış "Uluslararası Alkolometrik Tablolar"ı bulundurulacak ve her türlü evrakın düzenlenmesinde 20°C deki alkol derecesi dikkate alınacaktır.
Piyasaya arz ambalajındaki etil alkol ve metanollerin etiketlenmesi
(1) Etil alkol ve metanol, 11/12/2013 tarihli ve 28848 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Maddelerin ve Karışımların Sınıflandırılması, Etiketlenmesi ve Ambalajlanması Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun olarak ambalajlanmalı ve etiketlenmelidir.
(2) Etiket bilgilerinde; ürünün adı, hacmen yüzde alkol miktarı, net ambalaj hacmi, etil alkolde "tarımsal" veya "tarımsal olmayan" şeklinde köken bilgisi ve uygulanan denatürasyon şekli, kullanım ve muhafazasına yönelik bilgi, üreten, işleyen, ithal eden ve ambalajlayan firmanın ticari unvanı ve adresi bulunmalıdır.
(3) Etiketler, ürün piyasaya sunulmadan önce, üretim ve faaliyet uygunluk belgesi, ithalat ön değerlendirme belgesi veya işleme izin belgesi alınması sırasında Bakanlık tarafından onaylanmalı, etiketi onaylanan ürünlere ilişkin bilgilerde değişiklik olması halinde Bakanlıktan izin alınarak ürünün etiketinde gerekli düzeltmeler yapılmalı ve etiketin her zaman ürünün gerçek verilerini yansıtması sağlanmalıdır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
İzin Belgesi ve Hizmet Bedelleri ile Bildirim Zorunluluğu
İzin belgesi bedelleri
(1) Tesis kurma uygunluk belgesi bedeli, etil alkol işletmelerinde her bin litre proje kapasitesi başına 19,80 TL olarak hesaplanır. Başvuru sırasında hesaplanan bedelin dörtte biri, tesis kurma uygunluk belgesi verilirken bakiyesi tahsil edilir.
(2) Etil alkol tesislerinin üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedeli 16.510 TL’dir.
(3) Proje tadilat izin bedeli sadece kapasite artırımında artan kapasite miktarına karşılık gelen tesis kurma uygunluk belgesi bedeli kadar hesaplanır.
(4) Dağıtım uygunluk belgesi bedeli 16.510 TL’dir.
(5) Dağıtım uygunluk belgesi yenileme bedeli 2.000 TL’dir.
(6) Bu bedeller, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranını geçmemek üzere, Bakanlık kararıyla yeniden belirlenerek Resmî Gazete’de yayımlanır.
Hizmet bedelleri
(1) Yetkili etil alkol dağıtım firmaları tarafından etil alkol ve alkollü karışımların piyasaya arzında; ithalata uygunluk belgesi düzenleme hizmetleri, üretimin gözetim ve denetim hizmetleri, piyasa gözetim ve denetim hizmetleri, tüketicilere ve sektörde yer alan firmalara yönelik bilgilendirme hizmetleri, sektörle ilgili araştırma-geliştirme hizmetleri ve Bakanlık genel giderlerinden sektöre düşen pay karşılığı belirlenen hizmet bedeli alınır.
(2) Yetkili etil alkol dağıtım firmaları kendi üretiminde kullandıkları etil alkol dahil olmak üzere iç piyasaya arz ettikleri toplam litre miktarı üzerinden hizmet bedeli öderler. Alkollü içki üretiminde kendi ürettiği etil alkolü kullanan üreticiler ile ihraç edilen veya dahilde işleme rejimi kapsamında kullanılan etil alkolden hizmet bedeli alınmaz.
(3) Hizmet bedeli, 27 nci maddenin birinci fıkrası uyarınca düzenlenen aylık satış raporuna göre beher bin litre başına, 20 litre ve daha küçük ambalajlı etil alkol ve alkollü karışımlar için 40,55 TL, 20 litreden büyük ambalajlı ve dökme etil alkoller için 16,51 TL, yakıt biyoetanolü için 6,94 TL dir.
(4) Hizmet bedelleri, 27 nci maddenin birinci fıkrası gereğince düzenlenen aylık satış raporlarının Bakanlığa verildiği ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlık hesabına yatırılır; belirtilen süre sonuna kadar yatırılmayan bedeller kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir.
(5) Bu bedeller, her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranını geçmemek üzere, Bakanlık tarafından yeniden belirlenerek Resmî Gazete’de yayımlanır.
Bildirim zorunluluğu
(1) Dağıtım yetkisini haiz firmalar, içerik ve iletim şekli Bakanlık tarafından belirlenen aylık ticari faaliyetlerini gösterir satış raporlarını, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletmek zorundadırlar.
(2) Tahsis izin belgesini haiz firmalar, aylık olarak aldıkları ve kullandıkları etil alkol miktarını, içerik ve iletim şekli Bakanlık tarafından belirlenen kullanım raporu ile takip eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletmek zorundadırlar.
(3) Üretim iznini haiz firmalar, Mart, Haziran, Eylül ve Aralık ayı sonu itibariyle üç aylık faaliyetlerini gösterir içerik ve iletim şekli Bakanlık tarafından belirlenen işletme raporlarını, takip eden ayın son iş günü mesai bitimine kadar Bakanlığa iletmek zorundadırlar.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Devir, Tasfiye ve Faaliyetin Sona Erdirilmesi
Devir
(1) Etil alkol üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tesisin mülkiyet hakkının bir bütün halinde devri, bu tesislerin bir bütün halinde kiralanmak suretiyle işletme hakkının devri ve tüzel kişiliği haiz tesisin şirket hisselerinin mevcut şirket ortakları haricinde üçüncü kişilere devri Bakanlık iznine tabidir. Mevcut ortakların birbirine hisse devri ile Borsa İstanbul A.Ş.’de kayıtlı firmaların borsada işlem gören hisselerinin devri Bakanlık iznine tabi değildir. Bakanlıkça devre izin verilmesi, ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca alınması gereken izinleri ortadan kaldırmaz. Mevcut ortakların birbirine hisse devirleri Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmasından itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(2) Etil alkol üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tesisin devrine ilişkin talep, devredilecek tesisin sahibi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, devralacak olan gerçek veya tüzel kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte dilekçe ekinde Bakanlığa iletilir.
(3) Üretim iznini haiz tesisin işletme hakkının devri aşağıdaki şekildedir:
a) Tesis sahibinin işletme hakkını devretmesine ilişkin talep, tesis sahibi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, devralacak kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde,
b) İşletme hakkının sona ermesi ve tesisin işletme hakkının başka bir kişiye devrine ilişkin talep, işletme hakkı sona eren kişi ile tesis sahibi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, devralacak kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde,
c) İşletme hakkının sona ermesi ve tesisin yeniden sahibi tarafından işletilmesine ilişkin talep, işletme hakkı sona eren kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, tesis sahibi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde,
belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte Bakanlığa iletilir.
ç) İşletme hakkının devrinde en az beş yıllık sözleşme şartı aranır. İşletme hakkını devir alan kişi bu hakkını başka bir kişiye devredemez.
d) İşletme hakkı devirlerinde, üretim izni işletme hakkına ilişkin sözleşme süresince geçerli olup firmaların bu süre bitiminden önce planladıkları işlem için başvuruda bulunması zorunludur. Başvuruda bulunulmaması halinde sözleşme tarihi sonu itibarıyla üretim izni iptal edilmiş sayılır.
(4) Üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tesisin icra yoluyla satışı halinde, tesisi icra yolu ile satın alan kişinin tesiste üretim faaliyetine devam etmek istemesi durumunda, buna ilişkin talep, tesisi icra yoluyla satılan üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, icra yolu ile satın alan kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte dilekçe ekinde Bakanlığa iletilir.
(5) İkinci, üçüncü ve dördüncü fıkralar kapsamındaki başvuruların Bakanlıkça uygun bulunması ve 25 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedelinin Bakanlık hesabına yatırılması durumunda üretim ve faaliyet uygunluk belgesi ile dağıtım uygunluk belgesi devralan veya icra yolu ile satın alan gerçek veya tüzel kişi adına düzenlenir. Devreden veya icra yolu ile tesisi satılan gerçek veya tüzel kişiye ait belgeler iptal edilmiş sayılır. İptal olunan belgelerin asılları on beş gün içinde Bakanlığa iade edilir. İşletme hakkına ilişkin sözleşmenin yenilenmesi durumunda üretim ve faaliyet uygunluk belgesi bedeli alınmaz.
(6) Üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tüzel kişiliğin hisselerinin mevcut ortaklar haricinde üçüncü kişilere devrine ilişkin talep, üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz tüzel kişilik ve hissesini devredecek kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerinde, devralacak olan kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (ğ) ve (h) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte bir dilekçe ekinde Bakanlığa iletilir.
(7) Dağıtım uygunluk belgesini haiz ithalatçı firmanın hisselerinin mevcut ortaklar haricinde üçüncü kişilere devri Bakanlık iznine tabidir. Mevcut ortakların birbirine hisse devri ile Borsa İstanbul A.Ş.’de kayıtlı firmaların borsada işlem gören hisselerinin devri Bakanlık iznine tabi değildir. Bakanlıkça devre izin verilmesi, ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca alınması gereken izinleri ortadan kaldırmaz. Mevcut ortakların birbirine hisse devirleri Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanmasından itibaren otuz gün içinde Bakanlığa bildirilir.
(8) Dağıtım uygunluk belgesini haiz ithalatçı firmanın hisselerinin mevcut ortaklar haricinde üçüncü kişilere devrine ilişkin talep, dağıtım uygunluk belgesini haiz tüzel kişilik ve hissesini devredecek kişi için 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (d) ve (e) bentlerinde, devralacak olan gerçek veya tüzel kişi için 12 nci maddenin ikinci fıkrasının (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerinde sayılan belgelerle birlikte bir dilekçe ekinde Bakanlığa iletilir.
(9) Bu madde uyarınca yapılan başvurular, başvuru tarihinden itibaren altmış gün içerisinde değerlendirilerek karara bağlanır. Karar, ilgililere tebliğ edilir.
(10) Borçların yapılandırılmasına yönelik çıkarılan kanunlar uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarını yapılandıran üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz firmalara ait tesisin devrinde, yapılandırma kapsamındaki borçların tamamının ödenmiş olma şartı aranır.
Faaliyetin sona erdirilmesi ve tesisin kapatılması
(1) İlgili mevzuatı kapsamında Bakanlık tarafından belgeleri iptal edilen, yenilenmemek suretiyle geçerliliğini yitiren veya faaliyetine kendi isteği ile son vermek isteyen dağıtım uygunluk belgesini haiz üretici, ithalatçı ve işlemeci firmalar, Bakanlık tarafından verilen belgeleri iade ederek makine, ekipman, hammadde, yarı ürün ve ürün stokları ile bunların değerlendirilme şeklinin belirtildiği bir dilekçe ile Bakanlığa başvurmak zorundadır. Başvuru, Bakanlık tarafından değerlendirilir.
(2) Üretim ve faaliyet uygunluk belgesi ile dağıtım uygunluk belgesi iptal edilen tesiste üretim ve faaliyet uygunluk belgesi iptal edilen kişinin faaliyette bulunmak istemesi halinde, 7 nci maddede belirtilen bilgi ve belgeler ile tesis kurma iznine başvurulur. Başka bir kişi tarafından üretim faaliyetinde bulunulmak istenmesi durumunda ise üretim ve faaliyet uygunluk belgesi iptal edilen kişi için 7 nci maddenin birinci fıkrasının (ğ) ve (h) bentlerindeki, üretim faaliyetinde bulunmak üzere başvuruda bulunan kişi için ise 7 nci maddede belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte tesis kurma iznine başvurulur.
(3) Bu madde kapsamında yapılan başvurularda, borçların yapılandırılmasına yönelik çıkarılan kanunlar uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçlarını yapılandıran üretim ve faaliyet uygunluk belgesini haiz firmaların, yapılandırılan borçlarının tamamının ödenmiş olma şartı aranır.
ONUNCU BÖLÜM
Belgelerin Kaybolması, Saklama Süresi ve Denetim
Belgelerin kaybolması
(1) Bakanlık tarafından verilen belgelerin kaybolması halinde, durum bir dilekçe ile Bakanlığa bildirilir. Türkiye genelinde yayın yapan günlük gazetelerin birinde yayımlanan kayıp ilanı Bakanlığa iletilir ve Bakanlık tarafından geçerlilik tarihi ve belge numarası kaybolan veya zayi olan belge ile aynı olmak kaydıyla yeni belge düzenlenir.
Belge saklama süresi
(1) İlgili mevzuatında daha uzun bir saklama süresi öngörülmediği sürece, bu Yönetmelik uyarınca tutulması gereken tüm kayıtlar, karşılıklı yazışmalar, verilen izin ve uygunluklar, talepler, stok listeleri, raporlar ile sair bilgi ve listeler, dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından düzenlendikleri tarihi takip eden yılın başından itibaren beş yıl süreyle saklanmak zorundadır.
Denetim
(1) Bakanlık, etil alkol ve metanol piyasasında faaliyet gösteren gerçek veya tüzel kişilerin faaliyetlerine ilişkin her türlü piyasa gözetimi ve denetimi yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir. Bu Yönetmeliğin uygulanması için gerekli görülen gözetim görevlerini yürütmek üzere Bakanlık tarafından tesiste personel görevlendirilebilir.
(2) Bakanlık tarafından istenecek bilgi ve belgeler ile yapılacak denetimlere, sınai veya ticari gizlilik mülahazalarıyla dahi olsa firmalarca engeller konulamaz.
(3) Bu Yönetmelik çerçevesinde yapılan resmi kontrol ve tespitler, Bakanlıkça verilecek eğitim sonrası sertifikalandırılmış Bakanlık personelince yürütülür.
(4) Alınacak numunelere ilişkin ilk analiz ücretleri Bakanlıkça, olumsuz olması halinde ve şahit numune analizinin talebi durumunda firma tarafından ödenir.
(5) Bu Yönetmelikte belirtilen ürünler için resmi kontrol ve tespitlerde alınacak numunelerin analizleri Bakanlıkça yetkilendirilmiş laboratuvarlarda yapılır.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Cezai Hükümler
Cezalar
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 4733 sayılı Kanunun ve 4250 sayılı Kanunun ilgili maddelerinde hüküm altına alınan idari yaptırımlar uygulanır. 4733 sayılı Kanunun ve 4250 sayılı Kanunun ilgili maddeleri uyarınca adli yaptırımı gerektiren fiillerin işlendiğinin tespiti halinde adli mercilere suç duyurusunda bulunulur.
(2) 4733 sayılı Kanun ve 4250 sayılı Kanunda sayılan kabahat fiilleri ile suç kapsamında olan fiiller dışında; 4733 sayılı Kanuna, 4250 sayılı Kanuna, bu Yönetmeliğe ya da bu Yönetmelik kapsamında verilen belgelerde yer alan şartlara uyulmadığının tespiti halinde;
a) İlgili gerçek ve tüzel kişiler yazılı olarak uyarılır ve aykırılığın giderilmesi için altmış günü geçmemek üzere uygun bir süre verilir.
b) Aykırılığın giderilmesi için verilen süre sonunda aykırılığın devam etmesi halinde veya aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde süre verilmeksizin Bakanlıkça 4733 sayılı Kanun ve 4250 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen belgeler iptal edilir.
(3) Aşağıda sayılan fiiller aykırılığın giderilmesinin mümkün olmadığı hallerden kabul edilir:
a) Üretim tesislerinde kullanılan hammadde, üretilen yarı ürün ve ürün miktarlarının tespitine yönelik sayaçlara, uygulanan mühürlere ve Bakanlığa veri aktarımını sağlayan sisteme fiziksel veya bilişim yoluyla müdahale edilmesi, Bakanlığa elektronik ortamda iletilmesi gereken belge, bilgi veya verilerin iletilmesinin önlenmesi ve bunların gerçeğe uygun olmayan şekilde iletilmesine sebebiyet verilmesi.
b) Denatüre edilerek piyasaya arz edilmesi gereken etil alkolün denatüre edilmeden üretim tesisi dışına çıkartılması ve/veya satılması.
c) Bu Yönetmelik kapsamında tahsis izin belgesi alması zorunlu olmasına rağmen belge almamış kişilere denatüre edilmemiş etil alkol satılması.
ç) Sanayi girdisi olan etil alkol ve metanolün, kapasite raporunda etil alkol ve metanol tüketimi bulunmayan veya kapasite raporu olmayan kişilere satılması.
d) Dağıtım uygunluk belgesini haiz ithalatçı ve üretici firmalar tarafından üretilen veya ithal edilen tıbbi kullanım amaçlı etil alkolün toptan satış belgesini haiz beşeri ecza deposu ve ecza ticarethanesi dışındaki kişilere satılması.
e) Bu fıkrada belirtilen fiiller haricinde aykırılığın giderilmesinin mümkün olup olmadığı haller Bakanlıkça ayrıca değerlendirilir.
ONİKİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlükten önce alınmış izin ve belgeler
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan izin, yetki ve uygunluk belgeleri süreleri sonuna kadar geçerlidir. Evsel kullanım amaçlı etil alkol ve genel kullanım amaçlı etil alkolün toptan ve perakende satışı için Kurumca verilmiş olan belgeler, bu ürünleri satmak isteyenler tarafından 31/3/2012 tarihi mesai bitimine kadar kullanılabilecek olup, bu tarihten sonra satış faaliyetine devam etmek isteyenlerin 2012 yılı satış belgesi süre uzatım işlemleri sırasında, ayrıca etil alkol perakende satış belgesi ve etil toptan satış belgesi almaları zorunludur.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte, ilaç sanayi dışında sanayi girdisi metanolün ticaret amaçlı ithalatını yapan firmalar, Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen doksan gün içinde ithalat işlemlerini Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirmek zorundadırlar.
(3) Tıbbi kullanım amaçlı etil alkol ile analiz amaçlı analitik saflıkta etil alkol ve analiz amaçlı analitik saflıkta metanolün iç ticaretini yapan firmalar bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihi izleyen doksan gün içinde “Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” hükümleri çerçevesinde düzenlenen etil alkol toptan satış belgesi, metanol toptan satış belgesi ve etil alkol ve metanol toptan satış belgesi almak zorundadırlar.
(4) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan dağıtım yetki belgelerinin yenilenmesinde 25 inci maddenin 5 inci fıkrası hükmü uygulanarak, başvuru sahibi adına dağıtım uygunluk belgesi düzenlenir.
Geçiş süreci
(1) Bu maddenin yayımı tarihinden önce piyasaya arz edilen bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki ürünler, 31/3/2018 tarihine kadar piyasada bulunabilir.
Geçiş süreci
(1) Evsel kullanım amaçlı etil alkolün satışı, bu maddenin yayımı tarihinden itibaren altmış gün süreyle yapılabilir. Söz konusu ürünler bu sürenin sonundan itibaren piyasaya arz edilemez ve satış belgeli yerlerde bu süreden sonra bulunan ürünler, ithalatçısı veya üreticisine üç ay içinde iade edilir.
Satış belgeleri
(1) Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde düzenlenen;
a) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce alınan tıbbi kullanım amaçlı etil alkolün ticaretine yönelik etil alkol toptan satış belgesi ve etil alkol ve metanol toptan satış belgesi 1/5/2022 tarihine kadar geçerlidir.
b) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce piyasaya arz edilen eski ambalajlı tıbbi kullanım amaçlı etil alkoller, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altmış gün içerisinde alınıp satılabilir ya da üretici veya ithalatçısına iade edilir. Bu süre sonunda, tıbbi kullanım amaçlı etil alkoller 5 litre hacimli mat siyah plastik kaplar dışında hiçbir madde ve malzeme ile ambalajlanmış şekilde işletmede bulundurulamaz, piyasaya arz edilemez, alım satıma konu edilemez.
Geçiş süreci
(1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren dağıtım uygunluk belgesini haiz firmalar tarafından toptan satış belgesini haiz beşeri ecza depoları ve ecza ticarethaneleri dışındaki ecza depolarına tıbbi kullanım amaçlı etil alkol satışı yapılamaz. Beşeri ecza depoları ve ecza ticarethaneleri dışındaki ecza depolarının toptan satış belgelerinin 2024 yılı süre uzatımı işlemi gerçekleştirilmez. Söz konusu toptan satış belgeleri 2024 yılı süre uzatım döneminin sona ermesinden otuz gün sonra geçerliliğini kaybeder. Belge sahipleri stoklarındaki tıbbi kullanım amaçlı etil alkolleri belgelerinin geçerlilik süresi içinde satmak veya iade etmek suretiyle tasfiye edebilirler. Üretici ve ithalatçı firmalar bu madde kapsamında iade edilmek istenen ürünleri iade almak zorundadır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.