Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Mülga veya iptal edilen kısımları gizle
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 3)

BİRİNCİ KISIM

Genel Hükümler

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; İller Bankası Anonim Şirketinin insan kaynakları politikası ve planlamasına ilişkin hususlar ile personelin göreve alınmasına, hizmet şartlarına, niteliklerine, atanma ve yetiştirilmelerine, hak, yükümlülük ve sorumluluklarına, pozisyon ve sayılarıyla diğer özlük haklarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.

(2) Bu Yönetmelik, İller Bankası Anonim Şirketinin personelini kapsar.

Dayanak

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, 26/1/2011 tarihli ve 6107 sayılı İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunun 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Banka: İller Bankası Anonim Şirketini,

b) Genel Müdür: İller Bankası Anonim Şirketi Genel Müdürünü,

c) Kanun: İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanunu,

ç) Personel: İller Bankası Anonim Şirketinde çalışan 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmayan sözleşmeli personeli,

d) Yönetici: Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Grup Başkanı, Teftiş Kurulu Başkanı, Daire Başkanı, Bölge Müdürü, Hukuk Müşaviri, Teftiş Kurulu Başkan Yardımcısı, Müdürü,

e) Yönetim Kurulu: İller Bankası Anonim Şirketi Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Görev, Yetki ve Sorumluluk

Görevin yerine getirilmesi

MADDE 4

(1) Personel görevini, mevzuat çerçevesinde, haiz olduğu yetkileri kullanmak suretiyle, zamanında ve en iyi şekilde yerine getirmekle yükümlü olup, görevlerinin gereği gibi yerine getirilmesinden, yetkilerinin zamanında ve gereğince kullanılmasından bir üstüne karşı sorumludur.

(2) Yöneticiler, yönetimine verilmiş olan birimlerin düzenli işlemesinden, personelin çalışmasından, gerekli önlemlerin alınmasından ve işlerin zamanında ve gereği gibi sonuçlandırılmasından sorumludur.

Emirlerin yerine getirilmesi ve kanunsuz emir

MADDE 5

(1) Personel, üstünün verdiği emri yerine getirmekle görevlidir.

(2) Personel, aldığı emrin Anayasa ve mevzuat hükümlerine aykırı olduğunu tespit ederse veya emre uymanın Banka için zararlı bulunduğunu görürse emri yerine getirmeyerek durumu gerekçesiyle birlikte emri verene derhal bildirir. Üst direnerek, yazılı emir verirse personel emri yerine getirir. Bu takdirde sorumluluk, emri verene ait olur. Ancak, konusu suç olan emri, personel hiçbir suretle yerine getiremez; getirirse, üstün emrine uyduğu gerekçesi ile sorumluluktan kurtulamaz.

(3) Acele hallerde kamu düzeninin ve kamu güvenliğinin korunması için kanunla gösterilen istisnalar saklıdır.

(4) Personel, üstünden aldığı emri, yanlış takdir ederek suç sayar ve emri yerine getirmez ise üst, işin başka bir görevli tarafından yapılmasını sağlar veya işi kendisi yapar ve derhal durumu Genel Müdüre bildirir.

Banka yararını gözetme

MADDE 6

(1) Personel, görevini yaparken gereken çaba ve basireti göstermek, kârlılık ve verimlilik ilkelerini göz önünde bulundurmak, Banka yararlarını ön planda tutmakla yükümlü olup, mevzuata aykırı davranışlardan, Bankaya zarar verecek her türlü işlem ve eylemlerden kaçınmak zorundadır.

Devam zorunluluğu

MADDE 7

(1) Personel, çalışma saatleri içinde görevinin başında bulunur ve çalışmasının tümünü işine hasreder. Özürsüz veya izinsiz göreve gelmeyenlere 71 inci ve 101 inci madde hükümleri uygulanır.

Devir ve teslim zorunluluğu

MADDE 8

(1) Sürekli veya geçici olarak görevinden ayrılan personel, saklamakla zorunlu olduğu para ve para hükmündeki değerler ile evrak ve belgeleri, demirbaşları, yönetici ise kendi yerine gelene veya vekiline, yönetici değil ise birim yöneticisinin uygun göreceği personele devir ve teslim etmekle yükümlüdür. Görev devir ve tesliminin yerine getirilmemesinden dolayı Bankanın uğrayacağı her türlü zarardan, buna neden olan personel sorumludur.

Davranış ve iş ilişkileri

MADDE 9

(1) Personel, Banka içindeki ve dışındaki davranışlarında, iş ilişkilerinde kamu görevlisi olmanın bilinciyle hareket etmek ve bu görevin gerektirdiği itibar ve güvene layık olduğunu göstermek zorundadır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Haklar

Güvence

MADDE 10

(1) Bu Yönetmelikte belirtilen haller dışında, personelin sözleşmesine son verilemez.

Dernek kurma

MADDE 11

(1) Personel, ilgili mevzuat hükümleri kapsamında dernek kurabilir, kurulmuş derneklere üye olabilir.

Müracaat, şikâyet ve dava açma

MADDE 12

(1) Banka personeli, Bankayla ilgili veya şahsi işlerinden dolayı müracaat, amirleri veya birimleri tarafından kendilerine uygulanan idari eylem ve işlemlerden dolayı şikâyet ve idari yargı yoluna başvurma hakkına sahiptir.

(2) Müracaat ve şikâyetler söz veya yazı ile en yakın amirden başlayarak silsile yolu ile şikâyet edilen amirler atlanarak yapılır.

(3) Müracaat ve şikâyetler incelenerek sonucu en kısa zamanda ilgiliye bildirilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yasaklar

Siyasi faaliyet yasağı

MADDE 13

(1) Personel, siyasi faaliyette bulunamaz ve siyasi partilere üye olamaz. Ancak, personelin genel ve yerel seçimlerde aday olabilmeleri ve seçilmeyenlerin durumu hakkında kamu görevlilerinin tabi olduğu genel hükümler uygulanır.

Ticaret, başka iş ve hizmet yasağı

MADDE 14

(1) Personel, başka bir kurum veya kuruluşta görev alamaz, serbest meslek icra edemez, ticaretle uğraşamaz ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre tacir veya esnaf sayılmalarını gerektirecek faaliyette bulunamaz.

(2) Aşağıda gösterilen iş ve hizmetler, birinci fıkra kapsamı dışındadır:

a) Sermaye şirketlerine, yönetici ortak olmamak kaydıyla ortak olunması.

b) Esas görevlerin yapılmasına engel oluşturmayacağının Genel Müdür Onayı ile belirlenip karara bağlanması şartıyla, her türlü eğitim ve öğretim faaliyetlerinde görev alınması.

c) Banka iştiraklerinin, Bankanın diğer şirketlerle kurmuş olduğu adi ortaklık veya konsorsiyumların, mülga 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ikinci maddesi kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşlarının yönetim ve denetim organlarında Yönetim Kurulu kararı ile görev alınması.

ç) Bilirkişilik ve hakemlik gibi mevzuattan doğan görevlerin yapılması.

d) Üyesi oldukları yapı, kalkınma ve tüketim kooperatifleri ile kanunla kurulmuş yardım sandıklarının yönetim ve denetim kurullarına üye olunması ve ilgili mevzuatında belirtilen görevlerin yapılması.

Toplu eylem yasağı

MADDE 15

(1) Personel toplu halde görevden çekilemez, boykot ve grev yapamaz, hizmetleri yavaşlatacak veya aksatacak eylem ve hareketlerde bulunamaz.

Hediye alma ve çıkar sağlama yasağı

MADDE 16

(1) Personel, Bankanın açtığı ihalelere doğrudan veya dolaylı olarak katılamaz. Doğrudan veya aracı eliyle hediye isteyemez, görevleri sırasında olmasa dahi, çıkar sağlama amacıyla hediye kabul edemez, iş sahiplerinden borç para isteyemez, alamaz ve bunların kefaletini kabul edemez.

(2) Bu maddede belirtilen yasaklar personelin eş ve çocukları için de geçerlidir.

Sır açıklama yasağı

MADDE 17

(1) Personel, yetkili makamların izni olmaksızın, konumu ve görevlerinden dolayı öğrenmiş olduğu, Bankaya, Bankanın müşterilerine ve ilişkili kuruluşlara ait sırları ve açığa vurulması sakıncalı bilgileri, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununa ve ilgili mevzuatına göre yetkili olanlardan başkasına açıklayamaz ve kendilerinin veya başkalarının yararına kullanamaz.

Bankayla ilgili yayın ve açıklama yasağı

MADDE 18

(1) Personel, Banka ile ilgili konularda, Genel Müdürün izni olmadıkça, basına, haber ajanslarına, radyo ve televizyon kuruluşlarına bilgi, haber ve demeç veremez.

İKİNCİ KISIM

İnsan Kaynakları Politikası ve Personel Alımı

BİRİNCİ BÖLÜM

İnsan Kaynakları Politikası ve Uygulaması

İnsan kaynakları politikası

MADDE 19

(1) Kanun ve ilgili mevzuat gereği Bankaya verilen görevleri yerine getirmek, çağdaş bankacılık ve teknik mühendislik hizmetlerini yürütmek üzere oluşturulacak Banka insan kaynakları politikası Yönetim Kurulunca tespit edilir.

Personel ihtiyacının belirlenmesi

MADDE 20

(1) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı; Bankanın Genel Müdürlük ve yurt içi hizmet birimleri ile yurt dışı hizmet birimlerinin pozisyon ihtiyaçlarını, çeşitli nedenlerle boşalması muhtemel pozisyonları göz önünde tutarak ilgili birimlerle işbirliği yapmak suretiyle hazırlanan plan gereğince devamlı ve sistemli bir şekilde takip eder.

(2) Bankanın personel ihtiyacı insan kaynakları politikasına göre, Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

(3) Banka personelinin pozisyon ve sayıları EK-1’de yer alan cetvelde gösterilmiştir.

İKİNCİ BÖLÜM

Personel Alımı

İşe alınmada aranacak genel şartlar

MADDE 21

(1) İşe alınmada adayların aşağıdaki genel şartları taşıması gerekir:

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.

b) 18 yaşını doldurmuş olmak.

c) Kamu haklarından yasaklı bulunmamak.

ç) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süre ile hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak.

d) Askerlikle ilgisi bulunmamak, askerlik çağına gelmemiş olmak veya askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmış veya erteletmiş olmak.

e) Diğer resmi veya özel kurum ve kuruluşlara mecburi hizmet yükümlülüğü bulunmamak.

f) Engelli personel çalıştırılmasına ilişkin mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, yurt içinde ve yurt dışında devamlı görev yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı bulunmamak.

g) Atanacağı pozisyon için Yönetim Kurulu tarafından belirlenen en alt öğrenimi tamamlamış olmak.

ğ) Yapılacak sınavlarda başarılı olmak.

h) İlgili mevzuat hükümlerine göre mali sektörde ve bankalarda çalışması yasaklanmamış olmak.

İşe alınmada aranacak özel şartlar

MADDE 22

(1) Bankaya atanacak personelin 21 inci maddede sayılan genel şartlar dışında, öğrenim düzeyi, yabancı dil bilgisi, deneyim ve yaş sınırı gibi pozisyonların özellikleri dikkate alınarak Yönetim Kurulu tarafından belirlenen özel şartları da taşımaları gereklidir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Sınav

Sınav

MADDE 23

(1) İşe alım sınavlarının ne şekilde yapılacağı, nasıl duyurulacağı, nerede yapılacağı, öğrenim dallarına göre aranılacak Kamu Personel Seçme Sınavı taban puanları ve sınava ilişkin diğer hususlar Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Sözleşmeli personel, iş gereklerine uygun olarak yazılı ve sözlü ya da sadece sözlü sınava tabi tutulmak suretiyle işe alınır.

(2) Bankanın faaliyet alanlarında ihtiyaç duyacağı özel bilgi, ihtisas veya tecrübe gerektiren işlerde çalıştırılmak üzere; Bankanın toplam pozisyon sayısının yüzde üçünü geçmeyecek şekilde Yönetim Kurulunca belirlenecek şartlara ilave olarak en az dört yıllık fakülte veya yüksekokullardan mezun olup, üç yıl ve daha fazla süreli mesleki deneyime sahip olanlardan uygun görülenler Yönetim Kurulu kararı ile Kamu Personel Seçme Sınavı puan şartı aranmaksızın mülakat yapılmak suretiyle istihdam edilebilir. Bu hükme göre atanan personel hakkında birinci fıkra hükmü uygulanmaz.

Duyuru

MADDE 24

(1) Bankanın Genel Müdürlük ve yurt içi hizmet birimlerine alınacak personel için yapılacak sınavlar, başvuru süresinin bitiminden en az onbeş gün önce Bankanın ve Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun resmi internet sitesi ile Resmî Gazete’de ilan edilir.

Başvurma ve iş talep formlarının incelenmesi

MADDE 25

(1) Sınava girmek isteyenler, Bankadan alacakları iş talep formunu, gerçeğe uygun olarak doldurup en son başvuru tarihi mesai bitimine kadar son altı ay içerisinde çekilmiş vesikalık bir adet fotoğraf ve istenilecek diğer belgelerle birlikte ilgili birime teslim ederler.

(2) İş talep formları İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca sınava girebilmek için gerekli şartların mevcut olup olmadığı açısından incelenir. Şartları uygun olmayanlar sınava alınmazlar.

Sınav kurulu

MADDE 26

(1) Sınav kurulu, bir başkan ile dört üye olmak üzere Genel Müdür tarafından belirlenir. Ayrıca, Genel Müdür tarafından üye sayısı kadar yedek üye belirlenir. Kurul, başkan ve üyelerin tamamının katılımı ile toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır, asıl üyenin bulunmadığı toplantıya yedek üye iştirak eder.

(2) Kurul üyeleri kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar.

(3) Sınav kurulunun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca yürütülür.

Sınav kurulunun görevleri

MADDE 27

(1) Sınav kurulunun görevleri şunlardır:

a) Sınavların özelliklerine göre soruları hazırlamak veya hazırlatmak.

b) Sınavı gözetmek, esenlik içinde geçmesini sağlamak.

c) Sınav sonuçlarını değerlendirmek.

ç) Sınav sonuç listesi hazırlamak ve sınav sonuçlarını duyurmak.

d) İtirazları inceleyip sonuca bağlamak.

Sınav sonuçları

MADDE 28

(1) Adaylar sınav kurulunca en yüksek puandan başlamak üzere sıralanarak sınav sonuç listesi hazırlanır. Hazırlanan bu liste, kurul üyeleri ve başkan tarafından imzalanır.

(2) Sınav sonuçları sınav kurulu tarafından ilan edilir.

(3) Sınav sonucunda her bir alan için, puan sırasına göre, alınacak personel sayısının yarısı kadar da yedek aday belirlenir. Hesaplanan yedek aday sayısının küsuratlı olması halinde bir üst tam sayı esas alınır.

(4) Sınav sonucunda başarılı olanlardan sınav duyurusunda belirtilen sayı kadarının ataması yapılır.

Sınav sonuçlarına itiraz

MADDE 29

(1) Sınava katılanlar sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilirler. İtirazlar sınav sonuçlarının ilanından itibaren beş gün içinde bir dilekçe ile sınav kuruluna yapılır. Bu itirazlar sınav kurulu tarafından beş gün içinde incelenir ve sonuç ilgiliye bildirilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Belgeler, Deneme Süresi ve Atama

Ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler

MADDE 30

(1) Ataması yapılacaklardan aşağıdaki belgeler istenir:

a) T.C. kimlik numarası yazılı beyanı.

b) Adli sicil kaydı olmadığına dair yazılı beyanı.

c) Öğrenim belgesinin aslı ya da Bankaca onaylı örneği.

ç) Görevini yapmasına engel herhangi bir sağlık sorunu olmadığına dair yazılı beyanı.

d) Askerlikle ilgisi bulunmadığına dair yazılı beyanı.

e) Başka kurum veya kuruluşlarda çalışmış olanlardan hizmet belgesi.

f) Pozisyonun özelliklerine uygun olarak Bankaca istenilen diğer belgeler.

Atamada işe başlama süresi

MADDE 31

(1) Bir göreve atanan personelden, aynı ildeki göreve atananlar atama onayının kendilerine tebliğ edildiği günü takip eden iş günü, başka bir ildeki göreve atananlar ise atama onayının tebliğ edildiği tarihten itibaren onbeş gün içinde atandıkları göreve başlamak zorundadır. Mücbir sebeplere bağlı durumlar hariç bu süreler içinde görevlerine başlamayanların atamaları iptal edilir. Bu süre hiçbir halde altı ayı geçemez.

Deneme süresi

MADDE 32

(1) Ataması yapılan personel, bir yıllık deneme süreli ve geçici olarak atanır. İlgili birim yöneticisi, adayın hizmete devamında yarar görüp görmediğini, deneme süresi sona ermeden en geç onbeş gün önce yazılı olarak İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına bildirir.

(2) Deneme süresi içinde hal ve hareketlerinde kamu görevlisi sıfatıyla bağdaşmayacak durumları ile özürsüz ve izinsiz olarak göreve devamsızlıkları tespit edilenlerin ve hizmete devamında yarar görülmeyenlerin durumları kendilerine bildirilerek atamaya yetkili makamın onayıyla Banka ile ilişikleri kesilir.

Atamaya ve sözleşme imzalamaya yetkili merciler ve sözleşme süreleri

MADDE 33

(1) Banka personelinden 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 3 sayılı Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usûllerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi kapsamında ataması yapılanlar hariç diğer personelin atanmasında Yönetim Kurulu yetkilidir. Yönetim Kurulu bu yetkisini Genel Müdüre devredebilir.

(2) Atamalarda Bankacılık Kanununda ve ilgili mevzuatında aranan şartlar saklı kalmak üzere bu Yönetmelikteki usul ve esaslar dikkate alınır.

(3) Personel ile hizmet sözleşmesi imzalamaya Genel Müdür yetkilidir.

(4) Personelle imzalanacak sözleşmeler, takvim yılı itibarıyla yıllık olarak düzenlenir. Banka ile ilişiği sona eren personel hariç olmak üzere, sözleşme süreleri sona eren personelin hizmet sözleşmeleri, fesih kararı alınmadıkça, meydana gelecek ücret artışından yararlanmak suretiyle bir yıl süreyle yenilenmiş sayılır.

(5) Deneme süresine tabi tutulan personelin müteakip sözleşmeleri bir kereye mahsus olmak üzere cari yıl sonuna kadar yenilenmiş sayılır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

İhtisas ve Denetim Personeli

Müşavir

MADDE 34

(1) Bankada Genel Müdürlük, Genel Müdür Yardımcılığı ve Grup Başkanlığı görevlerinde bulunmuş olanlar Müşavirliğe atanır.

Kıdemli uzman

MADDE 35

(1) Kıdemli uzmanlığa, Bankada müdür olarak veya daha üst pozisyonlarda görev yapmış olanlar ile Bankada en az on (10) yıl süreyle Uzman veya Teknik Uzman olarak görev yapanlar atanabilir.

İç kontrolör ve iç kontrolör yardımcısı

MADDE 36

(1) Bankaya, İç Kontrol Dairesi Başkanlığında çalıştırılmak üzere, yazılı ve sözlü aşamalardan oluşan giriş sınavları sonucunda iç kontrolör yardımcısı alınır.

(2) İç kontrolör yardımcılığı giriş sınavlarına katılabilmek için 21 inci maddede belirtilen genel şartların yanı sıra hukuk, iktisat, maliye, bankacılık, işletme, kamu yönetimi ile dengi dallarda en az lisans düzeyinde veya Bankanın faaliyet alanı ile ilgili mühendislik, mimarlık ile şehir ve bölge planlaması dallarında öğrenim görmüş olmak veya bu alanlarda denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından birini bitirmiş olmak şartı aranır.

(3) İç kontrolör yardımcısı olarak atananlar, üç yıllık yetiştirilme programları sonunda yapılacak yeterlik sınavında başarılı olmaları halinde iç kontrolörlüğe atanırlar.

(4) İç kontrolör yardımcılığı döneminde, mesleği ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları tespit edilenler ile yeterlik sınavında başarılı olamayanlar İç Kontrol Dairesi Başkanlığı dışında durumlarına uygun pozisyonlara atanırlar.

(5) İç kontrolör yardımcılarında yaş, yabancı dil bilgisi ve benzeri aranabilecek özel şartlar ile sınav kurullarının oluşumu, sınav konuları ve diğer hususlar Yönetim Kurulu tarafından düzenlenir.

Müfettiş ve müfettiş yardımcıları

MADDE 37

(1) Bankaya, Teftiş Kurulu Başkanlığında çalıştırılmak üzere, yazılı ve sözlü aşamalardan oluşan giriş sınavları sonucunda müfettiş yardımcısı alınır.

(2) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavlarına katılabilmek için 21 inci maddede belirtilen genel şartların yanı sıra hukuk, iktisat, maliye, bankacılık, işletme, kamu yönetimi ile dengi dallarda en az lisans düzeyinde veya Bankanın faaliyet alanı ile ilgili mühendislik, mimarlık ile şehir ve bölge planlaması dallarında öğrenim görmüş olmak veya bu alanlarda denkliği yetkili makamlarca kabul edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından birini bitirmiş olmak şartı aranır.

(3) Müfettiş yardımcısı olarak atananlar, üç yıllık yetiştirilme programları sonunda yapılacak yeterlik sınavında başarılı olmaları halinde müfettişliğe atanırlar.

(4) Müfettiş yardımcılığı döneminde, müfettişlik mesleği ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları tespit edilenler ile yeterlik sınavında başarılı olamayanlar Teftiş Kurulu dışında durumlarına uygun pozisyonlara atanırlar.

(5) Müfettiş yardımcılarında yaş, yabancı dil bilgisi ve benzeri aranabilecek özel şartlar ile sınav kurullarının oluşumu, sınav konuları, kıdem sırası, sınıflandırma ve diğer hususlar Yönetim Kurulu tarafından düzenlenir.

(6) Bankada Daire Başkanı, Bölge Müdürü ve daha üst pozisyonlarda asaleten en az üç yıl görev yapanlardan, ücretten kesme cezası ve daha üst cezalardan birisi ile cezalandırılmamış olanlar, Başmüfettiş ve Müfettiş pozisyon sayısının yüzde 20’sini geçmemek kaydıyla Başmüfettiş veya Müfettiş pozisyonuna atanabilir.

ALTINCI BÖLÜM

Hizmet İçi Eğitim ve Görevde Yükselme

Hizmet içi eğitim

MADDE 38

(1) Hizmet içi eğitim, personelin Bankanın stratejik hedeflerini ve kuruluş amaçlarını gerçekleştirici yönde eğitiminin sağlanması, görevleriyle ilgili pratik ve teorik bilgilerinin artırılması, göreve ilişkin beceriler kazandırılması, davranışlarının olumlu yönde geliştirilmesi için yapılan ve bu suretle hizmette verim, tasarruf ve etkinlik sağlama çalışmalarıdır. Bu çalışmalar kapsamında Banka, eğitim programları düzenler veya başka kurumlarca açılacak benzeri programlara personelin katılmasını sağlar. Sözleşmeli personel en fazla bir yıl süre ile aynı amaçla yurt dışına da gönderilebilir. Hizmet içi eğitime ilişkin usul ve esaslar Genel Müdürün teklifi ve Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir.

Görevde yükselme ve şartları

MADDE 39

(1) Yükselme, personelin yetki ve sorumluluk bakımından üst göreve atanmasıdır.

(2) Personelin yükselebilmesi için EK-2’deki yükselme tablosunda yer alan hususların yanı sıra aşağıda belirtilen şartları da sağlaması gerekir:

a) Boş bir pozisyon bulunması.

b) Üst görevin gerektirdiği yetenek ve yeterliliğe sahip olunması.

(3) Yükselme tablosundaki pozisyonlara yapılacak atamalarda atanacak kişinin atama yapılacak pozisyon için aranan toplam hizmet süresi hesaplanırken, kamu kurum ve kuruluşlarında, yasama organı üyeliğinde, belediye başkanlığında, belediye ve il genel meclisi üyeliğinde, ilgili mevzuat hükümlerine göre kurulan fonlarda, muvazzaf askerlikte, okul devresi dâhil yedek subaylıkta ve uluslararası kuruluşlarda geçen süreler ile yükseköğrenim gördükten sonra kendi ihtisas alanında olmak kaydıyla; özel kurumlarda veya serbest olarak çalıştıkları sürenin 6 yılı geçmemek üzere tamamı dikkate alınır.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Yer Değiştirme, Görevlendirme ve Vekâlet

BİRİNCİ BÖLÜM

Yer Değiştirme

Yer değiştirme esasları

MADDE 40

(1) Yer değiştirme, personelin isteği üzerine veya hizmet gereği olarak aynı veya başka bir yerdeki pozisyona atanmasıdır.

(2) Yer değiştirme;

a) İş gücü ihtiyacındaki değişimlerin karşılanması,

b) Personelin nitelik ve yeteneklerine uygun işlerde çalıştırılması,

c) Farklı hizmetlerde görevlendirilmek suretiyle personelin üst görevlere hazırlanması,

ç) Teftiş ve soruşturmanın güvenle yürütülmesi,

d) İnceleme ve soruşturma raporları üzerine, disiplin kurulu kararı neticesinde veya acil hallerde sonradan düzenlenecek raporlar gereği işlem yapılmak üzere, atamaya yetkili makamca gerek görülmesi,

e) Eş durumu, sağlık ve benzeri zorunlu nedenlerle personelin bulunduğu yerden başka bir yerde görev talep etmesi ve orada mevcut görevine uygun pozisyon bulunması,

hallerinde yapılır.

(3) Çalıştığı birim ya da bölgede çalışma ahengini bozucu ya da verimliliği düşürücü tutum ve davranışları somut bilgi ve belgeye dayalı olarak tespit edilen Banka personeli, birim amirince yazılı olarak uyarılmasına rağmen aynı tutum ve davranışlarını tekrarlaması halinde, birim amiri, Genel Müdürden söz konusu personelin başka bir birim veya bölgeye naklini talep edebilir. Genel Müdür gerekli inceleme ve değerlendirme sonucunda uygun görürse söz konusu personeli başka bir bölge veya birime atayabilir.

Yer değiştirmede göreve başlama süresi

MADDE 41

(1) Yer değiştirme suretiyle yeni bir göreve atananlar, görev yeri aynı il sınırları içinde ise atama onayının tebliğini izleyen iş günü, başka il sınırları içinde ise tebliğ tarihinden itibaren beş iş günü içinde yeni görevlerine başlamak zorundadır.

(2) Personelin geçici görevli, izinli veya raporlu olması tebligata engel değildir. Ancak bu durumda yer değiştirme süreleri geçici görev, izin veya rapor süresinin bitiminde başlar.

(3) Devir ve teslim zorunluluğunda bulunan personel için bu süreler devir ve teslimin sona erdiği tarihte başlar. Bu durumda bulunan personel, çalıştığı birim tarafından tarih belirlenerek İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına yazılı olarak bildirilir.

Süresinde göreve başlamama

MADDE 42

(1) Belirlenen süreler içinde belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın göreve başlamayanların Banka ile ilişikleri kesilir.

İKİNCİ BÖLÜM

Görevlendirme ve Vekâlet

Geçici görevlendirme

MADDE 43

(1) Görevi ile ilgili olarak personel yurt içi veya yurt dışına görevli gönderilebilir. Geçici görevli personele, ilgili mevzuatta belirtilen miktarı geçmemek üzere harcırah ödenir.

(2) Personel, ihtiyaç durumları ile Banka yararı ve hizmet gereği de dikkate alınarak başka bir birimde geçici olarak görevlendirilebilir.

(3) Yurt içi ve yurt dışı geçici görevlendirmeler Genel Müdür onayıyla gerçekleştirilir.

Vekâlet görevi

MADDE 44

(1) Genel Müdür, kanuni izin ve geçici görev nedenleriyle görevinden ayrılması hallerinde, ilgili mevzuata uygun olarak Genel Müdür Yardımcılarından birini vekâleten görevlendirir.

(2) Yönetici pozisyonlarına vekâletin eşit veya bir ast pozisyonda görev yapan personel tarafından yürütülmesi esastır. Boş bulunan yönetici pozisyonlarına veya bu pozisyonlarda görev yapanların, kanuni izin, geçici görev, disiplin cezası uygulaması veya görevden uzaklaştırma nedeniyle görevde bulunmadıkları sürelerde vekâlet verilecek personel, Genel Müdür onayı ile belirlenir.

(3) Yönetici pozisyonlarına vekâlet eden personele, asaleten atanmada aranan şartları taşımaları kaydıyla vekâlet ettiği pozisyon için öngörülen ücret ve ikramiye tutarının, asli pozisyonu karşılığında aldığı ücret ve ikramiye tutarından fazla olması halinde aradaki fark vekâlet ücreti olarak ödenir. Bu pozisyonlarda görev yapanların, eğitim, kurs, seminer veya toplantı gibi nedenlerle ya da belirli bir süre ile sınırlı olarak geçici görevlendirilmeleri ile kanuni izin, disiplin cezası uygulaması veya görevden uzaklaştırma nedeniyle görevde bulunmadıkları sürelerde yerlerine vekâlet edenlere vekâlet ücreti ödenmez.

Başka yerde vekâlet

MADDE 45

(1) Asıl görevinin bulunduğu il dışındaki bir görev için vekâlet verilenlere, vekâleti süresince esas görevine ilişkin ücretine ek olarak, geçici görevlendirme esasları çerçevesinde ödeme yapılır. Ayrıca bu şekilde vekâlet görevi verilenlere, 44 üncü maddenin üçüncü fıkrası çerçevesinde vekâlet ücreti ödenir.

Vekâletin fiilen yapılması zorunluluğu

MADDE 46

(1) Vekâletin fiilen yapılması esastır. Vekâlet görevi nedeniyle geçici görev yolluğu ve ücret ödenen personele, vekâlet ettiği görevin gerektirdiği geçici görevler dışında, izinli olduğu ve diğer nedenlerle görevi başında bulunmadığı süreler için ödeme yapılmaz.

Pozisyon değişikliği

MADDE 47

(1) Personel, en az ortaöğretim düzeyinde meslekî veya teknik eğitim sonucu ihraz edilen unvanlara ilişkin pozisyonlara; bunu belgelendirmeleri, ihtiyaç olması, durumlarına uygun boş pozisyon bulunması ve yapılacak yazılı ve sözlü sınavda başarılı olmaları kaydıyla atanabilir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Takdirname, Ödül ve Özlük Dosyaları

BİRİNCİ BÖLÜM

Çalışmanın ve Başarının Değerlendirilmesi

Performans ölçütü

MADDE 48

(1) Bankanın hizmet özelliklerini göz önünde bulundurarak personelin başarı, verimlilik ve gayretlerini ölçmek üzere performans ölçütü belirlemeye Genel Müdür yetkilidir.

Takdirname

MADDE 49

(1) Görevlerinde emsallerine göre olağanüstü gayret ve başarıları görülen personele atamaya yetkili makam tarafından takdirname verilebilir. Takdirnamede veriliş nedeni belirtilir ve ilgili personelin özlük dosyasına işlenir.

(2) Yükselmelerde takdirname dikkate alınır. Kıdemde ve diğer şartlarda eşitlik halinde takdirname üstünlük nedeni kabul edilir.

(3) Emekliye ayrılan personele, Bankaya yapmış olduğu hizmetler karşılığında hizmet plaketi verilir.

İKİNCİ BÖLÜM

Personele İlişkin Dosya, Belge ve Kayıtlar

Özlük dosyaları

MADDE 50

(1) Personel için bir özlük dosyası açılır. Bu dosyada görev istek formu ve 30 uncu maddede belirtilen belgelerle, atama, yükselme, yer değiştirme, izin ve benzeri özlük işlemlerine ilişkin her türlü onay ve yazışmalar bulunur.

(2) Bankadan ayrılan personele ait özlük dosyaları arşive kaldırılır.

Özlük dosyalarının önem ve özelliği

MADDE 51

(1) Personelin, atama, yükselme, yer değiştirme veya disiplin işlemlerinde, hizmet gereklerinin yanında özlük dosyaları göz önünde bulundurulur. Bu dosyalara yalnızca söze dayanılarak hiçbir kayıt ya da belge konulamaz. Dosyalarda kazıntı ve silinti yapılmaz. Yanlışlar, kelime ve cümleler okunacak şekilde çizilip, doğrusu üzerine ya da kenarına yazılarak yetkili tarafından imza edilir.