Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Mülga veya iptal edilen kısımları gizle
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 7)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; hayvan yetiştiricilerinin üstün verimli hayvanlar yetiştirmek için kendi aralarında teşkilatlanarak, gerek yurt dışından ithal edilen, gerek yurt içinde yetiştirilen ve gerekse yerli ırk hayvanların genetik potansiyellerinin geliştirilmesi, verimlerinin artırılması, yerli ırk gen kaynaklarının korunması, bunların soykütüğü ve ön soykütüğü kayıtlarının tutulması, ıslah programlarının yapılması belgelendirilmesi ve bu kayıtlara esas teşkil edecek verim kontrollerinin yapılması, sigorta işlemlerinin yapılması, üyelerin eğitimlerinin sağlanması, üyeler arasında yarışmalar düzenlenmesi, üye ihtiyaçlarının temin ve tedariki ile her türlü üretimin analiz ve kontrolünden sonra yurt içi ve yurt dışında pazarlanması, ürünlerin değerlendirilmesi için gerekli tesislerin kurulması, kiralanması ve işletilmesi gibi hususlar ile Bakanlıkça belirlenecek her türlü hayvan ıslahı çalışmalarının yapılması amacıyla kurulacak birliklerin kuruluş ve hizmetleri ile ilgili esas ve usulleri belirlemektir.

(2) Üretimin ekonomik olması amacına yönelik çalışmalar ve araştırmalar yapan, üyelerini ulusal ve uluslararası düzeyde temsil eden ve işbirliği yapan, üyeleri kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişiliği haiz yetiştiricilerden oluşan tüzel kuruluşlar bu Yönetmelik kapsamına girer.

Dayanak

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,

b) Birlik: Her türden hayvan için ıslah esas olmak üzere yetiştirme, üretim ve pazarlama faaliyetlerini gerçekleştirmek amacıyla, gerçek ve tüzel kişiliği haiz yetiştiriciler ile kurum ve kuruluşların oluşturdukları birlikleri,

c) Birlik şubesi: Potansiyeli olan ilçelerde oluşturulan ve yetiştirici birliği adına birlik faaliyetlerini yürüten alt birimleri,

ç) Genetik materyal: Damızlık hayvan, sperma, ovum, embriyo, larva ve ana arı gibi biyolojik materyalleri,

d) Hayvan gen kaynakları: Türkiye’ye özgü ve/veya özel niteliklere sahip evcil ve yabani hayvan türünü, alt türünü, ırkını, tipini, ekotipini ve topluluklarını,

e) Islah programı: Türkiye koşullarına uyumlu nitelikli damızlıklar elde etmek amacıyla ulusal veya bölgesel olarak planlanan ıslah çalışmalarını düzenlemek ve yönlendirmek amacıyla yapılan programı,

f) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,

g) Kanun: 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununu,

ğ) Kayıt sistemi: Islah programına yönelik olarak tür bazında tutulan kayıt sistemini,

h) Merkez birliği: İl yetiştirici birliklerinin bir araya gelerek oluşturdukları ülke genelinde faaliyet yürütecek her türden hayvan için ayrı ayrı kurulmuş üst birlikleri,

ı) Ön soy kütüğü: Sadece yetiştirme kayıtları tutulan işletmelerde mensup olduğu ırkın özelliklerini taşıyan hayvanlar için oluşturulan kayıt sistemini, küçükbaş hayvanlar için ise sürü kaydının tutulduğu kayıt sistemini,

i) Soy kütüğü: Yetiştirme ve verim kayıtları tutulan işletmelerde mensup olduğu ırkın özelliklerini taşıyan hayvanlar için oluşturulan kayıt sistemini,

j) Yetiştirici: Islah amacına yönelik damızlık hayvan ve koruma amaçlı yerli ırk yetiştiren, hayvansal üretimde bulunan kişi, kuruluş ve kurumları,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Birliğin Çalışma Konuları, Kuruluşu, Üyelik İşlemleri ile Çalışma Usul ve Esasları

Birliğin görevleri

MADDE 4

(1) Birliklerin yürütecekleri hizmetlerle ilgili görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Üyeleri arasında dayanışmayı sağlamak.

b) Üyelerin mesleki eğitimlerini sağlamak, bilgi ve becerilerini artırmak amacıyla kurs, seminer ve benzeri organizasyonları düzenlemek, eğitim çalışmaları yapmak veya yaptırmak, her türlü basılı yayım ve diğer yollarla üyeleri arasında iletişim ve haberleşmeyi sağlamak.

c) Bakanlıkça merkez birliğine verilen yetkiler doğrultusunda, Bakanlığın kontrol ve denetiminde ön soy kütüğü, soy kütüğü, döl kontrolü ve/veya ıslah programları faaliyetlerini yürütmek,

ç) Üyelerin hayvanlarına suni tohumlama hizmetleri vermek, suni tohumlama ile ilgili sperma ve benzeri malzemeleri temin etmek, depolamak, dağıtmak ve pazarlamak.

d) Yetiştiricilerin damızlık materyal, alet ve ekipman, kaba yem, kesif yem, yem bitkileri tohumlukları ve benzeri ihtiyaçlarını sağlamak, depolamak, dağıtmak ve pazarlamak.

e) Yurt içinden veya gerekli hallerde yurt dışından sağlanan erkek ve dişi hayvan, sperma, yumurta, embriyo, larva, ana arı ya da diğer biyolojik materyali kullanarak ıslah programları ile bütünleşen her türlü faaliyet için gerekli kadro ve ekipleri oluşturmak, gerekli hallerde sperma, yumurta, embriyo, larva, ana arı ve benzeri ıslah materyallerini üretmek için Bakanlık izniyle ya da Bakanlıktan ruhsatlı üretim merkezleri ve laboratuarlar kurmak, bu konudaki bilgileri yetiştiricilere duyurmak, kullanımlarına imkân veren sistemler geliştirmek ve bu konuda kurslar düzenlemek, araştırma kurumlarıyla işbirliği yapmak,

f) Hayvanların bakım ve beslenmesi ile ilgili her türlü girdi temini ile teknik ve idari tedbirleri almak veya aldırmak,

g) Üyelerce yetiştirilen damızlık hayvanların satışını yapmak, satışlarını organize etmek, bunun için müzayede düzenlemek, fuar, sergi ve panayırlar kurmak ve kurulanlara katılmak, yarışmalar tertiplemek, ödüller vermek, yetiştirilen ırkları tanıtmak,

ğ) Yetiştiricilerin ürünlerinin değer fiyatına satışını sağlayacak her türlü pazarlama organizasyonları ve ürün işleme tesislerini kurmak, kiralamak ve işletmek.

h) Yetiştiricilerin ihtiyaçlarına yönelik iş ve işlemleri yapmak veya yaptırmak.

ı) Hayvanlar ve işletmeleri ile ilgili her türlü sigorta hizmetlerini yapmak veya yaptırmak.

i) Kredi temini konusunda üyelerine yardımcı olmak.

j) Konusu ile ilgili ihtiyaç duyulan araştırmaları yapmak veya yaptırmak.

k) Hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla gerekli tesisleri kurmak, ortak olmak, işletmek, gerektiğinde bu işler için tüm hisseleri birliğe ait olmak üzere şirket ve/veya iktisadi işletme kurmak,

l) Islah programının sağlıklı yürütülebilmesi amacıyla, Merkez Birliğinin birliğe tahsis etmiş olduğu sayıda genetik materyali temin etmek ve üye işletmelerde kullanmak veya kullandırmak.

m) Islah amaçlı olarak yapacağı genetik materyal temininde Merkez Birliğinin talimatlarına uymak.

n) Kayıt sistemi ve verim kayıtları için gerekli girdileri (kulak küpesi, elektronik çip, kovan plakası, sağım kovası gibi) Merkez Birliği aracılığı ile tedarik etmek, kullanmak ve/veya kullandırmak.

o) Faaliyet gösterdiği alanda üretilen her türlü ürünü yurt içi ve yurt dışında pazarlamak.

ö) Faaliyet alanı ile ilgili olarak üyelerinin ihtiyaçlarına yönelik iş ve işlemleri yapmak veya yaptırmak.

p) Faaliyet alanı ile ilgili her konuda üyelerine danışmanlık ve projelendirme hizmetlerini vermek.

r) Merkez Birliğine kuruluşundan itibaren en geç bir yıl içinde üye olmak.

Birliklerin kuruluşu

MADDE 5

(1) Islah, yetiştirme ve pazarlama amacı ile tüzel kişiliğe sahip, özel hukuk hükümlerine tabi kooperatif nitelikli birlikler kurulabilir. Bir birliğin kurulabilmesi için aynı tür, ırk veya hattan hayvanlarla çalışan, kuruluş belgesinde belirlenen üyelik şartlarını haiz yedi yetiştiricinin bağlı bulundukları il müdürlüğüne yazılı olarak başvurmaları gerekir. Kuruluş izni alan birlik kuruluş belgesi özetini Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlatır ve kuruluş belgesinde belirlenen süre içerisinde ilk olağan genel kurul toplantısını yapar. İlk olağan genel kurulunu yapan birlik 1 inci maddede belirlenen amaçlar doğrultusunda faaliyetlerine başlar. Birliğin çalışma adresi kuruluş belgesinde belirlenir. Ancak potansiyeli olan ilçelerde şube açılabilir.

(2) Bir ilde aynı tür, ırk veya hat için ıslah amacına yönelik yalnız bir birlik kurulabilir.

(3) Üyelik şartları kuruluş belgesinde belirlenir.

Kuruluş izni verme

MADDE 6

Hazırlanan kuruluş belgesi il müdürlüğüne verilir. Müracaatın Kanuna ve bu Yönetmeliğe uygunluğu il müdürlüğünce onaylandıktan sonra birlik merkezinin bulunduğu yer ticaret siciline tescil ve ilan olunur. İl müdürlüğü başvuruyu değerlendirme işlemini bir ay içerisinde sonuçlandırır. Kuruluş belgesi ile ilgili tescil ve ilan olunacak hususlar şunlardır:

a) Kuruluş belgesi tarihi.

b) Birliğin amacı, konusu.

c) Birliğin unvanı ve merkezi.

ç) Giriş aidatı tutarı, ödeme şekli ve üyelerin sorumluluk durumu.

d) Birliğin ne suretle temsil olunacağı, denetleneceği ve organların yetki, sorumluluk ve seçim tarzları.

e) Yönetim kurulu üyeleriyle birliği temsile yetkili kimselerin ad ve soyadları.

f) Birliğin yapacağı ilanların şekli ve kuruluş belgesinde bu hususta bir hüküm varsa yönetim kurulu kararlarının üyelere ne suretle bildirileceği.

g) Üyelik sıfatını kazandıran ve kaybedilen haller.

(2) Birlikler, lüzum gördükleri takdirde il içinde şubeler açabilirler. Şubeler, merkezin sicil kaydına atıf yapılmak suretiyle bulunduğu ilde ticaret siciline tescil olunurlar.

Sermaye

MADDE 7

(1) Birliğin sermayesi üyelerin birliğe girerken ödemiş oldukları giriş aidatlarından oluşur. Giriş aidatı ve yıllık aidat artırımları genel kurul kararı ile tespit olunur. Yapılacak artırımlara ilişkin düzenlemeler kuruluş belgesinde belirlenir.

(2) Bağış ve yardım dışında birliğe ayni sermaye kabul edilemez.

Borç para alma

MADDE 8

(1) Birlik amaçlarını gerçekleştirmek için şartları ve miktarı genel kurulca belirlenmek koşulu ile bankalardan, uygun bulacağı kişi ve kuruluşlardan ve üyelerinden borç para alabilir. Gerçek ve tüzel kişilerden bağış ve yardım kabul edebilir.

Sorumluluk

MADDE 9

(1) Üyelerin sorumluluğu kuruluş belgesinde belirlenir.

(2) Birlik, kuruluş belgesinde aksine hüküm yoksa borçlarından dolayı alacaklılara karşı mal varlığı ve tüm aktifleriyle sorumludur.

Birliğin organları

MADDE 10

(1) Birlik aşağıdaki organlardan teşkil edilir.

a) Birlik Genel Kurulu,

b) Birlik Yönetim Kurulu,

c) Birlik Denetleme Kurulu.

Birlik genel kurulu

MADDE 11

(1) Birlik Genel Kurulu birliği meydana getiren üyelerden oluşan en yetkili karar organıdır.

(2) Birlik Genel Kuruluna, Genel Kurul tarihinden en az doksan gün önce birliğe üye olan ve birliğe karşı yükümlülüklerini yerine getiren üyeler katılabilir.

(3) Genel Kurula katılan her üyenin bir oy hakkı vardır.

Genel kurulun görevleri

MADDE 12

(1) Kuruluş belgesinde belirlenmek üzere genel kurulun görevleri şunlardır:

a) Yönetim kurulu, denetleme kurulu ve gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ile tasfiye kurulunu seçmek,

b) Yönetim kurulu üyelerini ve denetleme kurulu üyeleri faaliyet raporlarını, gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ve tasfiye kurulunu ibra etmek veya etmemek,

c) Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu faaliyet raporlarını ibra veya ret etmek,

ç) Bilanço (gelir-gider farkı) hesapları ve yıllık çalışma raporları hakkında karar almak ve bu konuda Yönetim Kuruluna yetki vermek,

d) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ile Tasfiye Kurulu ve üyeler tarafından yapılan teklifleri incelemek, bunların arasından yerine getirilmesi uygun görülenlerin iş programına alınmasına ve uygulanmasına karar vermek,

e) Gerektiği takdirde Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeleri ile Tasfiye Kurulu üyelerinin işlerine son vermek,

f) Kuruluş belgesinde yapılacak değişiklikleri önermek, Bakanlıkça hazırlanmış kuruluş belgesi değişikliklerini kabul etmek,

g) Birliğin bir başka birlikle işbirliği yapmasına karar vermek,

ğ) Amaç ile ilgili kuruluşlara iştirake karar vermek ve katılma paylarını belirlemek,

h) Gayrimenkul alım ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını; satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek ve bu işlemlerin yerine getirilmesi hususunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,

ı) İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,

i) Üyelerin ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve demirbaşlar ile üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,

j) Üyelere birlik aracılığı ile sağlanan ayni ve nakdi kredilerin ödeme şekli ve miktarını tespit etmek ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,

k) Yönetim Kurulunun hazırlamış olduğu iş programı ve yeni bütçeyi onaylamak,

l) Şubeler, alım ve satım merkezleri açmak için Yönetim Kuruluna yetki vermek,

m) Ortak olunduğu takdirde merkez birliğine yatırım ve geliştirme payının kısmen veya tamamen devri konusunda karar vermek,

n) Yönetim kurulu tarafından yapılan üyelikten çıkarma teklifleri hakkında karar vermek,

o) Merkez Birliği Genel Kuruluna iştirak etmek üzere üye birliklerden seçilecek üyeler arasından;

1) üye sayısı 500'e kadar olanlardan 6 delege,

2) üye sayısı 501-1000 arası olanlardan 7 delege,

3) üye sayısı 1001-5000 arası olanlardan 8 delege,

4) üye sayısı 5001 ve üzeri olanlardan 8 delegeye ek olarak her 1000 üyeye karşılık 1 delege

ve aynı sayıda yedek delege seçmek,

ö) Üyelerin müşterek menfaatlerini ilgilendiren ve Yönetim Kurulu yetkisi dışında olan her konuda karar vermek,

p) Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulu üyelerine verilecek huzur hakkı ile yollukları belirlemek, ayrıca personelin kadro ve ücretleri ile yolluklarının tespit edilmesi konusunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,

r) Banka ve diğer kuruluşlardan temin edilecek kredi ve yardımlar ile gerçekleştirilecek yatırımların yapılmasına karar vermek,

s) Canlı ve cansız demirbaşların terkini konusunda karar almak ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,

ş) Gerekli hallerde yönetim kurulunun teklifi üzerine toplanarak illerinde uygulanacak olan teknik ve sağlık hizmetleri ile ilgili ücret ve ödentiler ile aidat ve katılım payı tutarlarını belirlemek ve uygulaması için Yönetim Kuruluna yetki vermek.

t) Her türlü kiralama konusunda karar almak ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek,

u) Uygun bulacağı kişi ve kuruluşlardan veya bankalardan alınacak borç miktarı ve koşulları belirlemek ve bu konuda Yönetim Kuruluna yetki vermek,

ü) Üyelerin yıllık aidatı ve giriş aidatlarını belirlemek,

v) Haklarında çıkarılma kararı verilen üyelerin durumunu görüşerek karar vermek.

(2) Genel Kurul birinci fıkranın (a), (b), (f), (h), (o), (p) ve (ü) bentlerinde belirtilmiş olan görevleri devredemez.

(3) Genel Kurul Kanun, bu Yönetmelik ve kuruluş belgesi hükümlerine aykırı karar alamaz.

Genel kurul toplantıları

MADDE 13

(1) Genel Kurul aşağıdaki şekillerde toplanır:

a) Olağan Genel Kurul,

b) Olağanüstü Genel Kurul.

(2) Üyeler Genel Kurula asaleten katılırlar. Vekâlet ile oy kullanamazlar.

Olağan genel kurul toplantısı

MADDE 14

(1) Kuruluş belgesinde aykırı bir hüküm bulunmadıkça, olağan genel kurul, yönetim kurulunun daveti üzerine her hesap devresi sonundan itibaren altı ay içinde yılda bir defa yapılması zorunludur. Genel kurul üye tam sayısının en az yarısından bir fazlasının katılımı ile toplanır. Genel kurulda toplantı için gerekli çoğunluk sağlanamadığı takdirde, çoğunluk aranmaksızın, en geç otuz gün içerisinde ikinci toplantı yapılır.

Olağanüstü genel kurul

MADDE 15

(1) Yönetim kurulu veya kuruluş belgesi ile bu hususta yetkili kılınan diğer bir organ ve gerektiğinde denetçiler kurulu, üyesi olduğu merkez birliği ve tasfiye memurları genel kurulu toplantıya çağırma yetkisine sahiptirler. Ancak genel kurul yukarıda belirtildiği şekilde toplanamadığı takdirde Bakanlık genel kurulu toplantıya çağırma yetkisine sahiptir.

(2) Dört üyeden az olmamak kaydıyla ortak sayısının en az onda birinin isteği üzerine Genel Kurul toplantıya çağrılır.

(3) Yönetim kurulu, üyeleri toplantıya çağırma isteğini en az on gün içinde yerine getirmediği takdirde, istek sahiplerinin müracaatı üzerine veya doğrudan doğruya Bakanlık tarafından olağanüstü genel kurul toplantı çağrısı yapılır.

(4) Genel kurul toplantıya çağrılmadığı takdirde istek sahipleri mahalli mahkemeye başvurarak genel kurulu bizzat toplantıya çağırma müsaadesini alabilirler.

Çağırma şekli ve gündem

MADDE 16

(1) Genel kurul, yönetim kurulu tarafından, kuruluş belgesinde gösterilen şekil ve surette toplantıya çağrılır.

(2) Kuruluş belgesi değiştirilmesi söz konusu ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde numaralarının yazılması ile yetinilir.

(3) İlanın bir örneği toplantıdan en az on beş gün evvel valiliğe gönderilir. Toplantı için gözlemci olarak Bakanlık temsilcisi görevlendirilmesi talep edilir. Bakanlık temsilcisi toplantının başlamasından itibaren bir saat içerisinde gelmez ise toplantıya katılan üyelerden birisinin nezaretinde toplantı yapılır.

(4) Genel kurulda gündemde olmayan hususlar görüşülemez. Ancak birliğe kayıtlı üyelerin en az 1/10'unun gündem maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce yazılı teklifte bulunmaları halinde, hesap tetkik komisyonunun seçilmesi, bilanço incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması, çıkan veya çıkarılan üyeler hakkında karar alınması, genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve Kanun, kuruluş belgesi ve iyiniyet esasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali, yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar, genel kurula katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.

(5) Dörtten az olmamak üzere ortakların en az 1/10'u tarafından genel kurul toplantısından en az 20 gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme konulması zorunludur.

Toplantıya başlama

MADDE 17

(1) Toplantı, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından, bulunmaması durumunda Yönetim Kurulu üyelerinden biri, o da yoksa Denetleme Kurulu üyelerinden biri, o da yoksa Genel Kurulca gösterilecek bir üye tarafından yoklamayı müteakip açılır.

(2) Toplantıda üyelerin gerekli çoğunluğu sağladığı tespit edilince divan başkanlığının seçimine geçilir.

(3) Toplantıya katılan oy verme yetkisine haiz üyeler veya Merkez Birliği temsilcileri arasından bir Divan Başkanı, iki kâtip üye seçilir. Seçimin gizli yapılması durumunda ayrıca iki oy tasnifçisi seçilir. Divan Başkanlığına, Birlik Başkanı, Yönetim Kurulu üyeleri, Denetleme Kurulu üyeleri ve birlik çalışanları seçilemez.

(4) Toplantı açılıp gündem maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir sebeple toplantının devamına imkan görülmemesi veya Divanın çekilmesi halinde; gündemi tamamlamak üzere Genel Kurulda ibra maddesi görüşülmemişse Yönetim Kurulu, görüşülmüşse Bakanlık, Merkez Birliği veya yetkili mahkemece atanacak Yönetici Kurul (Kayyum) tarafından yapılacak çağrı üzerine Genel Kurul yeniden toplanır, bu konudaki çağrı ile ilgili olarak 16 ncı madde uygulanır.

Hazır bulunanlar listesi

MADDE 18

(1) Genel Kurul toplantısına katılan üyeleri gösteren Hazır Bulunanlar Listesi düzenlenir. Bu listede asıl üyelerin üyeliğe kabul tarihleri, oy yetkisine haiz üyelerin adı, soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, adres ve imza bölümü yer alır.

(2) Liste toplantıya başlamadan önce toplantıya katılan üyelere imzalatılır. Listenin Bakanlık Temsilcisi ve Divan Başkanlığı tarafından da imzalanması gereklidir.

Karar nisabı

MADDE 19

(1) Kanun veya kuruluş belgesinde aykırı hüküm bulunmadıkça genel kurul kararlarında ve seçimlerde oyların yarıdan bir fazlasına itibar olunur.

(2) Birliğin dağılması ve kuruluş belgesinin değiştirilmesi kararlarında fiilen kullanılan oyların 2/3'ü çoğunluğu gereklidir. Kuruluş belgesinde, bu kararların alınması için oy çoğunluğu hakkında daha ağır hükümler konulabilir. Genel kurulda verilen kararlar tüm üyeler için geçerlidir.

Bütün üyelerin hazır bulunması

MADDE 20

(1) Birliğin bütün üyelerinin toplantıda hazır bulunması halinde, Genel Kurul toplantısına dair diğer hükümler saklı kalmak şartı ile toplantıya çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi, kararlar alınabilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Birlik Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Merkez Birliği Delegeleri Seçimleri

Birlik yönetim kurulu

MADDE 21

(1) Yönetim Kurulu, Kanun, ilgili yönetmelik ve kuruluş belgesi hükümleri içinde birliğin kanuni temsilcisi olan ve faaliyetlerini yürüten organdır.

(2) Yönetim kurulu ve denetleme kurulu ile merkez birliği delegeleri seçimleri adayların tek listede toplanması halinde açık, birden fazla listede toplanması halinde ise gizli oyla yapılır. Ancak üye sayısı 500’den fazla olan birliklerin seçimleri gizli oy açık tasnif esasına göre yapılır. Birliklerin organ seçimlerinde her üye en fazla bir üyeyi temsilen oy kullanabilir. Kuruluş belgesinin bu fıkraya aykırı hükümleri uygulanmaz.

(3) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, seçimlerin gizli yapılması halinde birlik mührünü taşıyan zarflar, hazır bulunanlar listesini imzalayan üyelere verilir. Üyelerin imzaları divan tarafından Bakanlık temsilcisinin gözetiminde, Bakanlık temsilcisinin genel kurula gelmemesi durumunda divanın gözetiminde kontrol edilerek oylarını seçim sandığına atarlar. Kullanılan oylar sayılır. Katılanlara göre oyların fazla çıkması halinde oy pusulaları açılmadan, fazla oylar rastgele seçilerek iptal edilir. Sandık açılıp oy ayrımı bittikten sonra sonuçlar tutanağa yazılır.

Kararların bozulması

MADDE 22

(1) Yönetmeliğe, kuruluş belgesi hükümlerine ve iyi niyet esaslarına aykırı olduğu iddiasıyla aşağıda belirtilen kimseler Genel Kurul kararları aleyhine toplantıyı takip eden günden başlamak üzere otuz gün içerisinde birlik merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilir.

a) Toplantıda hazır bulunup da kararlara katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa geçirten, oyunun kullanılmasına haksız olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının usulüne uygun yapılmadığını, gündemin gereği gibi ilan veya tebliğ edilmediğini, Genel Kurul toplantısına katılmaya yetkili olmayan kimselerin karara katılmış bulunduklarını iddia eden üyeler,

b) Yönetim Kurulu,

c) Kararların yerine getirilmesi Yönetim Kurulu üyeleri ile Denetleme Kurulu üyelerinin şahsi sorumluluklarını gerektirdiğinde bu kurulların üyelerinden her biri.

(2) Ayrıca Genel Kurul kararları aleyhine davanın açıldığı ve duruşmanın yapıldığı gün, Yönetim Kurulu tarafından ilan olunur.

Üye sayısı ve üyelik şartları

MADDE 23

(1) Birlik yönetim kurulu, dört yıl için genel kurul tarafından üyeleri arasından seçilen, en az üç üye ile üç yedek üyeden oluşur. Üst sınır kuruluş belgesinde belirlenir.

(2) Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında Yönetim Kurulu üyeliğine seçilenlerin görev süresi, önceki Yönetim Kurulunun kalan görev süresi kadardır.

(3) Üyeliği düşen Yönetim Kurulu üyelerinin Yönetim Kurulu üyeliği de düşer.

(4) Yönetim Kurulundan ayrılan üyelerin tekrar seçilme hakkı vardır.

(5) Yönetim Kurulu üyeliğine aday olabilmek için;

a) T.C. vatandaşı olmak,

b) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunundaki zimmet, irtikâp, rüşvet, görevi kötüye kullanma, sahtecilik, hırsızlık, dolandırıcılık ve nitelikli dolandırıcılık, hileli iflas, güveni kötüye kullanma ve Devletin aleyhine işlenen suçlardan affa uğrasalar dahi mahkûm olmamak,

c) Hacir altında bulunmamak,

ç) 18 yaşından küçük olmamak,

d) En az ilkokul ve/veya ilköğretim okulu mezunu olmak,

e) Tarımsal amaçlı başka bir sivil toplum örgütünde yönetim kurulu üyesi olmamak,

şartları aranır.

(6) Üyelik şartları Denetleme Kurulu tarafından araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde seçilenler ile seçilme yeterliliklerini sonradan kaybedenlerin görevlerine Yönetim Kurulunca son verilir.

(7) Genel Kurulda en çok oy alanlar Yönetim Kurulu ve yedek üyeliklerine seçilmiş olurlar. Eşit oy alanların sıralanmasının belirlenmesinde kuraya başvurulur. Yönetim Kurulundan ayrılan bir üyenin yerine yedek üyelerden alınan oy sırasına en çok oy almış olan üye geçer.

(8) Herhangi bir sebeple Yönetim Kurulu toplantı nisabını kaybederse boşalan Yönetim Kurulu üyeliklerine Denetleme Kurulu üyeleri tarafından yedek listeden yeteri kadar üye çağırılır.

(9) Tarımsal amaçlı başka bir sivil toplum örgütünde başkan olarak görev yapanlar yönetim kurulu başkanı olamaz.

(10) Yönetim Kurulu üyelerinin ve Denetleme Kurulu üyelerinin birbirleriyle üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve sıhrî akrabalıkları olamaz.

(11) Birlik yönetim kurulu üyeleri ve denetçileri; bu birliklerin hissedarı oldukları şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde yönetim kurulu üyesi veya denetçi olamazlar, personel olarak yahut başka bir şekilde ücretli görev alamazlar.

(12) Onbirinci fıkrada belirtilen diğer görevleri bulunmasına rağmen birliklerin yönetim kurulu üyesi veya denetçi olarak seçilenler, seçildikleri tarih itibariyle diğer görevlerinden ayrılmak zorundadırlar. Bu görevlerinden ayrılmayanların yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe seçilmelerine ilişkin işlemler hükümsüzdür. Seçildikten sonra onbirinci fıkradaki diğer görevleri edinen birliklerin yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin sonradan edindikleri görevlere ilişkin seçilme veya görevlendirme işlemleri ile sözleşmeler de hükümsüzdür. Yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe seçilme işlemleri bu şekilde hükümsüz olanların yerlerine yedekleri çağrılır.

(13) Birliklerin yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin fiilen bu görevleri yürüttükleri dönemde; bunların eş ve ikinci derece dâhil kan ve kayın hısımları, bu Birlikler ile % 50’den fazla hissedarı oldukları şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde yönetim kurulu üyesi veya denetçi olamazlar, personel olarak veya başka bir şekilde ücretli olarak işe alınamazlar.

(14) Bu madde hükümlerine aykırı uygulamalar denetçiler tarafından araştırılır.

(15) Onbirinci fıkraya aykırı olarak görev yapmakta olanlar, bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde bu görevlerinden sadece birisini tercih ederek diğerlerinden ayrılırlar. Süresi içerisinde tercihte bulunmayanların seçilmiş oldukları birliklerin yönetim kurulu üyeliği veya denetçilik görevleri dışındaki diğer görevlerinin tamamı kendiliğinden sona erer.

Yönetim Kurulu iş bölümü ve çalışma şekli

MADDE 24

(1) Yönetim Kurulu ilk toplantısında kendi üyeleri arasından; bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek bir üye seçer ve diğerleri üye olarak görev yapar. Başkan ve bir Yönetim Kurulu üyesi olmak üzere en az iki kişi, Birliği ticaret siciline tescil ettirmek üzere temsile yetkili kılınır. Aynı toplantıda Yönetim Kurulunun yapacağı toplantı tarihi ve yeri belirlenir. Bu toplantıda ayrıca gerektiğinde zorunlu olabilecek olağan dışı toplantılara ilişkin karar alınır.

(2) Yönetim kurulu, yönetim kurulu başkanının katılımı ile toplanır. Başkanın mazeret bildirdiği toplantılar başkan yardımcısının başkanlığında gerçekleştirilir. Yönetim kurulunda görev değişikliği ile ilgili olarak, yönetim kurulu üyelerinin yapacağı yazılı müracaatlar, yönetim kurulu başkanı tarafından ilk yönetim kurulu toplantısında görüşülmek üzere gündeme alınır.

(3) Yönetim Kurulu kararları, katılanların çoğunluk kararı ile alınır. Oylar eşit olduğu takdirde görüşme konusunda Başkanın oyu belirleyici olur. Yönetim kurulunda üyeler vekâlet ya da temsil yolu ile oy kullanamazlar.

(4) Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç mutat toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır.

(5) Yönetim Kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik edilmiş bir karar defterine sıra numarası ve tarihi ile kayıt edilip imzalanır. Verilen karara, karşı görüşte olanlar veya çekimser kalanlar muhalefet sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak zorundadırlar.

(6) Yönetim kurulu üyeleri her zaman üyelikten ayrılabilirler. Ancak kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, ayrılan üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu devam eder. Zarar ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren genel hukuk hükümlerine göre denetleme kurulu tarafından tazminat davası açılabilir.

(7) Yönetim Kurulu üyeleri her zaman üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu ile ilgili olarak zarar ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren genel hukuk hükümlerine göre tazminat davası açılabilir.

(8) Yönetim Kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veya mevcut yedeklerin istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı takdirde; Olağanüstü Genel Kurul toplantısına gidilerek yeniden Yönetim Kurulu üyeleri seçilir.

(9) Yönetim Kurulundan istifa eden bir üyenin yerine geçecek yedek üye yok ise Yönetim Kurulu birlik üyeleri arasından birini Yönetim Kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk Genel Kurulun onayına sunar.

(10) Görevi son bulan eski Yönetim Kurulu, yeni Yönetim Kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde görevini devretmek zorundadır.

(11) İki dönem Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yapan üye, takip eden dönemde yeniden başkanlığa seçilemez.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 25

(1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Birlik Yönetim Kurulu Kanun, Yönetmelik ve kuruluş belgesinde belirtilen görevleri yürütmekle görevlidir. Bu amaçla ayda bir defa mutat toplantı yapar, ancak gerek duyulması halinde toplantı sayısı arttırılabilir.

b) Birlik bütçesini hazırlar, birliğin her türlü faaliyet ve kayıt işlerini yürütür.

c) Soy kütüğü, ön soy kütüğü, ıslah faaliyetleri ve verim kontrollerini mevzuat doğrultusunda yaptırır ve takip eder.

ç) Genel Kurulu toplantıya çağırır. Çalışmalarını rapor halinde Genel Kurula sunar.

d) Gerektiğinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.

e) Genel Kurulca verilen görevleri yapar. Sonuç hakkında Genel Kurula bilgi verir.

f) Yetiştirici eğitimlerini yapar, seminerler düzenler, yetiştirme, bakım, besleme, sürü idaresi ve benzeri konularda yayınlar yapar.

g) En son hayvan ve hayvansal ürün fiyatlarına ilişkin pazar haberlerini üyelerine duyurur.

ğ) Hayvancılık işletmeleri kurmak isteyenlere proje hazırlama konusunda yardımcı olur.

h) Üyelerine kredi sağlamaya yardımcı olur.

ı) Merkez birliği tarafından hazırlanan personel çalışma usul ve esaslarına uygun olarak personelin tayin, atama ve özlük işlerini yürütür.

i) Mevcut bütçe dâhilinde gerekli harcamaları, mevzuata göre yapar.

j) Üyelerinin ürünlerine pazar bulmaya, pazarlama faaliyetlerini yürütmeye ve üyelerin ihtiyaçlarını karşılamaya çalışır.

k) Potansiyeli olan ilçelerde birlik şubesi kurulması konusunu inceler, uygun görülenlerin kurulmasını Genel Kurula teklif eder.

l) Birlik Teknik İşler Şube Müdürlüğü, Sağlık İşleri Şube Müdürlüğü ile Birlik İdari ve Mali İşler Şube Müdürlüğü faaliyetlerini düzenler ve yönetir.

m) Kanunlara aykırı olarak alınan Genel Kurul kararları aleyhine iptal davası açar.

n) Genel Kurulca uygulanmasına karar verilen Bakanlıkça desteklenecek yatırım projelerini hazırlatarak Bakanlığın onayına sunar.

o) Birliğin aczi halinde Genel Kurulu toplantıya davet ederek gerekli mercilere haber verir.

ö) Eski Yönetim Kurulu üyeleri ile birlik memurlarının sonradan tespit edilen yolsuzluk ve usulsüzlükleri ilgili mercilere haber verir.

p) Denetim amacı ile Bakanlığın, Denetleme Kurulunun veya bağımsız denetleme organının talebi halinde, birliğe ait her türlü defter ve belgeleri verir.

r) Her türlü sigorta hizmetlerini yürütür veya yürütülmesine yardımcı olur.

s) Merkez Birliği tarafından ıslah programı kapsamında sağlanacak genetik materyallerin ve girdilerin üyelere ait hayvanlarda/kovanlarda kullanılmasını sağlar.

ş) Yürütmekte olduğu ıslah programı ile ilgili her türlü resmi belgeyi düzenler veya düzenlettirir.

t) Üye bilgilerinin güncelleştirilmesini sağlar ve takip eder.

Yönetim Kurulunun sorumlulukları ve ücret

MADDE 26

(1) İbra edilmeyen Yönetim Kurulu üyeleri tekrar hiçbir kurula seçilemez.

(2) Görevini yapmadıkları anlaşılan Yönetim Kurulu üyelerini Genel Kurul her zaman azledebilir ve haklarında takibat kararı verebilir. Her üyenin, sorumluluğu olan yöneticilere münferiden dava açma hakkı mahfuzdur. Yönetim Kurulu aleyhindeki davalar Denetleme Kurulunca açılır.

(3) Yönetim Kurulu üyelerinden her biri, Genel Kurulun kararı şahsi mesuliyetini gerektirdiği durumlarda karar aleyhine iptal davası açabilir. Yönetim Kurulu üyeleri ve birlik memurları kasıtlı bulunsun veya bulunmasın kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil ve hareketlerden dolayı haklarında yasal işleme başvurulur. Yönetim Kurulu, tescil ve kayıt için gerçeğe aykırı beyanda bulunması halinde cezai bakımdan sorumlu olur.

(4) Yönetim veya temsile yetkili şahıslar, birliğe ait görevlerini yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri fiillerden doğan zararlardan birlikte sorumludurlar.

(5) Aylık mutat toplantı başına huzur hakkı şeklinde yapılacak ödemeler, kuruluş belgesinde düzenlemelerin yapılması kaydıyla, genel kurul tarafından belirlenir.

Denetleme kurulu

MADDE 27

(1) Denetleme Kurulu, Genel Kurul namına birliğin bütün işlem ve hesaplarını inceler.

(2) İbra edilmeyen Denetleme Kurulu üyeleri tekrar hiçbir kurula seçilemez.

Denetleme kurulu seçimi

MADDE 28

(1) Denetleme Kurulu, dört yıl için Genel Kurulca birlik asil üyelerden seçilen üç üye ile üç yedek üyeden teşekkül eder, bu üyelerde de Yönetim Kurulu üyelerinde bulunması gereken şartlar aranır.

(2) Süreleri biten üyelerin tekrar seçilmeleri mümkündür. Birbirleriyle ve Yönetim Kurulu üyeleriyle üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve sıhrî akrabalıkları olanlar Denetleme Kurulu üyeliğine seçilemezler.

(3) Görev kusurlarından veya suç teşkil eden fiillerinden ötürü Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeliğinden uzaklaştırılanlar tekrar Denetleme Kurulu üyeliğine getirilemezler.

(4) Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında Denetleme Kurulu üyeliğine seçilenler, önceki Denetleme Kurulunun kalan görev süresini tamamlar. Denetleme Kurulu ibra edilmedikçe üyelerinden hiç biri kurullarda görev alamaz.

Denetleme kurulu üyelerinin sorumluluğu ve ücret

MADDE 29

(1) üyeler, Kanun, ilgili yönetmelik ve kuruluş belgesi ile kendilerine yüklenilen görevleri hiç veya gereği gibi yapmamalarından doğan zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat etmedikçe, müteselsilen sorumludurlar.

(2) Üç ayda bir mutat toplantı başına huzur hakkı şeklinde yapılacak ödeme denetleme kurulu üyeleri için, kuruluş belgesinde düzenlemelerin yapılması kaydıyla, genel kurul tarafından belirlenir.

Üyeliğin açılması ve çekilme

MADDE 30

(1) Denetleme Kurulu üyelerinden birinin ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini yapamayacak halde bulunması, iflası veya hacir altına alınması gibi sebeplerle görevlerinin sona ermesi ve yüz kızartıcı bir suçtan dolayı mahkûmiyetinin kesinleşmesi halinde diğer üyeler Genel Kurulun ilk toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine yedeklerinden birini çağırırlar. Ancak, bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye bulunamazsa Genel Kurul toplantıya çağırılmadan Denetleme Kurulu tarafından bir, bir yedek üye çağrılır.

(2) Denetleme Kurulu üyeleri her zaman görevden çekilebilirler. Ancak, toptan çekilme halinde Genel Kurul, Yönetim Kurulu tarafından derhal toplantıya çağırılır ve yeniden Denetleme Kurulu ve yedek üyelerini otuz gün içinde seçer.

İnceleme yükümlülüğü

MADDE 31

(1) Denetleme Kurulu üyeleri işletme hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk halinde bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette tutulup tutulmadığını ve işletmenin neticeleriyle mal varlığı hakkında uyulması gerekli olan hükümlere göre işlem yapılıp yapılmadığını incelemekle yükümlüdürler. Üyeleri şahsen sorumlu veya ek ödeme ile yükümlü olan birliklerde, üyelerin verdiği taahhütnameler ile üyelik defterlerinin usulüne uygun olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.

(2) Yönetim Kurulu bu maksatla Denetleme Kurulu üyelerine defter ve belgeleri verir. Onların istekleri üzerine müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği ve istenilen her konu hakkında bilgi verilir.

(3) Üyeler gerekli gördükleri hususlarda Denetleme Kurulu üyelerinin dikkatini çekmeye ve açıklama yapılmasını istemeye yetkilidirler.

Denetleme kurulunun çalışma düzeni ve görevleri

MADDE 32

(1) Denetleme Kurulu üyeleri, üç ay ara ile yılda dört defa toplanarak birliğin işlemlerini ve hesaplarını denetler, malları ve kasayı sayar ve görülen noksanlıkları, düzensizlikleri inceleyerek bunları birer rapora bağlar ve bu raporları Denetim Kurulu Raporları dosyasında muhafaza eder. Ayrıca aksaklıkları Yönetim Kuruluna bildirir.

(2) Denetleme Kurulu üyeleri, Genel Kurul toplantısından önce bilançoyu, Yönetim Kurulunun hazırladığı çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü işlemleri, hesapları ve mevcutları elden geçirir ve kanaatlerini açık olarak belirten bir rapor hazırlarlar. Denetleme Kurulu üyeleri, bu raporda Yönetim Kurulunun çalışma düzenini ve başarı derecelerini de belirtirler.

(3) Denetleme Kurulu üyelerinin görevleri, birliğin iş ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetleme Kurulu üyeleri aşağıdaki görevleri yapmak zorundadırlar:

a) Birliğin işlem ve hesaplarının tetkiki sonunda buldukları noksan ve hataların giderilmesi için Yönetim Kuruluna rapor sunmak, Yönetim Kurulu gereğini yapmadığında Merkez Birliğine bildirmek.

b) Bilançonun 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Tek Düzen Muhasebe Sistemi Esaslarına göre hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak.

c) Yönetim Kurulu üyelerinin üyelik şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak, bu şartları taşımadıkları halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine son verilmesi için keyfiyeti Yönetim Kuruluna bildirmek.

ç) Birlik çalışmaları hakkında bilgi almak ve lüzumlu kayıtların tutulmasını sağlamak maksadıyla birliğin defterlerini incelemek.

d) Üç ayda bir ara denetimi yapmak ve haber vermeksizin birlik veznesini denetlemek, inceleme sonuçları olumsuz çıktığı takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini Yönetim Kurulu Başkanına vermek.

e) Birlik üyeleri ve kendileri ile birlik yöneticileri arasındaki anlaşmazlıkla ilgili konuları Genel Kurul gündemine aldırmak ve Yönetim Kurulunun Genel Kurulu toplantıya çağırmaması durumunda olağanüstü olarak Genel Kurulu toplantıya çağırmak.

f) Üyelerin Genel Kurul toplantılarına katılmaları için, kuruluş belgesinde belirtilen gerekli şartları yerine getirip getirmediğini incelemek.

g) Yapılacak denetimler sonucunda düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit edilen Yönetim Kurulu üyeleri hakkında Genel Kurul kararına istinaden gerekli hukuk davalarını açmak.

(4) Denetleme Kurulu üyelerinin yukarıda yazılı kontrol yetkileri Genel Kurul kararı ile sınırlandırılamaz. Denetleme Kurulu üyeleri ayrıca birlik zararlarını kapatmak için Genel Kurula sunulacak teklifleri hazırlayarak toplantı gündemine aldırırlar.

Toplantı ve raporlar

MADDE 33

(1) Denetleme Kurulu üyeleri çalışma raporlarını ve benzer tekliflerini Genel Kurula sunmaya mecburdurlar.

(2) Denetleme Kurulu üyeleri, görevleri esnasında işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, Kanun, Yönetmelik veya kuruluş belgesine aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları organa ve gerekli hallerde Genel Kurula haber vermekle yükümlüdürler.

(3) Denetleme Kurulu raporları üye çoğunluğu tarafından imzalanır. Rapora katılamayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak ve/veya münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Genel Kurul toplantısında Denetleme Kurulu Raporu okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda karar alınamaz.

Sorumlu müdür

MADDE 34

(1) Sorumlu müdür, hayvancılık ve idari konularda iki yıl deneyimli kişiler arasından yönetim kurulu tarafından atanır. Veteriner fakültesi veya ziraat fakültesi (zooteknist) mezunu ile il birliğinde çalışan deneyimli personel tercih nedenidir. Sorumlu müdür teknik, sağlık ve idari ve mali işler şube müdürlüklerini yönetir. Çalışmalar konusunda yönetim kuruluna karşı sorumludur. Birlik yönetim kurulu gerek gördüğünde şube müdürlüklerini birleştirebilir veya sorumlu müdürün uhdesine verebilir.

Şube müdürlükleri

MADDE 35

(1) Teknik işler şube müdürlüğüne, hayvancılık konusunda asgari iki yıl saha deneyimi olan veteriner fakültesi veya ziraat fakültesi (zooteknist) mezunu ya da birlikte en az iki yıldan beri çalışan birlik personeli arasından yönetim kurulu tarafından şube müdürü atanır. Teknik işler şube müdürünün görevleri şunlardır:

a) Teknik İşler Şube Müdürlüğü ülkenin hayvancılık politikasına paralel olarak verilen hedeflere ulaşabilmek amacıyla birlik organlarınca verilen kararları uygular.

b) Ülke hayvancılığı ve birlik üyelerinin menfaatleri çerçevesinde, Bakanlık ve Merkez Birliği tarafından yayımlanan mevzuatlara uygun olarak tabii ve suni tohumlama, embriyo transferi, genetik materyallerin üretimi, ıslah edilmiş ırkın muhafazası ve takibi için soykütüğü, önsoykütüğü ve ıslah programlarını yürütür ve benzeri konularda hizmet verir. Gerektiğinde şube müdürlüğü altında konu bazında birimler kurulabilir.

c) Merkez Birliğince yayımlanan talimatlar doğrultusunda teknik faaliyetlerin ve görevli teknik personelin çalışmalarını denetler. Personel ve yetiştiricilerin teknik alanda mesleki eğitim çalışmalarını yürütür.

(2) Sağlık işleri şube müdürlüğüne, veteriner fakültesi mezunu, hayvancılık konusunda asgari iki yıl saha deneyimi olan birlik personelleri arasından yönetim kurulu tarafından şube müdürü atanır. Sağlık İşleri Şube Müdürlüğünün görevleri şunlardır:

a) Hayvan sağlığı ile ilgili faaliyetleri Bakanlığın konu ile ilgili mevzuatı, merkez birliğinin talimatı ve programları doğrultusunda yürütür.

b) Personel ve yetiştiricilerin sağlık alanında mesleki eğitim çalışmalarını yürütür. Gerektiğinde şube müdürlüğü altında konu bazında birimler kurulabilir.

(3) İdari ve mali işler şube müdürlüğüne, dört yıllık fakülte mezunu, idari ve mali konularda asgari iki yıl deneyimli kişiler arasından yönetim kurulu tarafından şube müdürü atanır. İdari ve Mali İşler Şube Müdürünün görevleri şunlardır:

a) Birliğin personel, idari ve mali işlerini yürütür.

b) Damızlık hayvanlar için düzenlenecek sergi, panayır, fuarlarda dereceye girenlere ödül verilmesi ile ilgili işleri yürütür. Borsa ve benzeri konularla ilgili çalışmalarını yürütür.

c) Birliğin hayvan alımı ve nakliye işlerini yürütür.

ç) Genel Kurulun laboratuar, istasyon ve suni tohumlama durakları kurulmasına karar vermesi halinde, bunların inşasını ve faaliyete geçirilmesini sağlar.

d) Soykütüğü ve önsoykütüğüne kayıtlı damızlıkların yurt içi ve yurt dışı satışlarında yetiştiricilere yardımcı olur.

e) Birliğin bütçe tasarısını hazırlar. Gerektiğinde şube müdürlüğü altında konu bazında birimler kurulabilir. Merkez Birliğinin yayımlayacağı talimatlar kapsamındaki işleri yürütür.

(4) Gerek görüldüğü hallerde Yönetim Kurulu yeni şube müdürlükleri ihdas edebilir.

Dışarıya karşı temsil ve imza yetkisi

MADDE 36

(1) Yönetim Kurulu, resmi dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini ilgili Sorumlu Müdüre devredebilir. Ancak, birliği idari ve mali konularda taahhüt altına koyabilecek işlerde Yönetim Kurulu Başkanı ile birlikte Sorumlu Müdür veya imza yetkisine haiz üyelerden birinin imzası şarttır.

(2) Yönetim Kurulu, birliği temsil ve borç altına sokan işler dışında, Şube Müdürlerine ikinci derecede imza yetkisi verebilir. Şube müdürlerine verilen yetkiler Yönetim Kurulunca açıkça belirlenerek ticaret siciline tescil ve ilan olunur.

(3) Birliği temsile yetkili kılınan kimselerin birlik adına işlemlerinde, imzaları ancak birlik unvanı altına kullanılır aksi durumda bu taahhütler birliği bağlamaz.

Tescil

MADDE 37

(1) Yönetim Kurulu ilk toplantısında imza sirküleri konusunu görüşür, bunu notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.

Üyelikten düşme, çıkma ve çıkarılma, üyelikten çıkmanın sınırlandırılması

MADDE 38

(1) Birlik üyeliği;

a) Üyelikle ilgili şartları kaybetmesi,

b) Ölüm hali,

durumlarında düşer.

(2) Üyelikten düşmek, üyenin birliğe olan borçlarını ortadan kaldırmaz. Kendisi ya da varis veya varisleri birliğe olan borçları iki ay içerisinde ödemekle yükümlüdür. Üyelikten düşme, Yönetim Kurulu kararı ile olur. Birlik, üyeye ya da üyenin varis veya varislerine üyelikten düşme durumunu yazılı tebliğ etmekle ve üyelik defterine işlemekle yükümlüdür.

(3) Birliğin üyelikten çıkma ile ilgili sınırlama kararı olmaması halinde üyeler geçerli bir nedene dayalı olarak kendi isteği ile üyelikten çıkabilirler. Üyelikten çıkma, üyenin dilekçesi üzerine Yönetim Kurulu kararı ile olur. Üyenin üyelikten çıkması birliğe olan borçlarını ortadan kaldırmaz. Üyelikten çıkan yetiştirici, Birliğe olan borçlarını, üyelikten ayrılış tarihinden itibaren iki ay içerisinde ödemekle yükümlüdür.

(4) Geçerli bir nedeni olmayan üyeler, üyelik asgari süresi olan iki yılı doldurmadan önce üyelikten çıkmak için başvuru yapamazlar. Ayrıca, Birliğin mevcudiyetinin tehlikeye düşmesi halinde Birlik veya Merkez Birliği Yönetim Kurulu üyelikten çıkma taleplerine sınırlama getirebilir. Bu sınırlama süresi iki yılı aşamaz.

(5) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, aşağıdaki hallerde yetiştiriciler üyelikten çıkarılır:

a) Kanun, Yönetmelik ve kuruluş belgesinde yer alan üyelik yükümlülüklerini azami dört ay süre ile yerine getirmemek.

b) Birlik aleyhine ve birliğin manevi ve maddi zararına olabilecek faaliyette bulunmak.

c) Islah programı kapsamında, şahsına kullanım için tahsis edilmiş olan genetik materyalleri kullanmamak veya kullandırmamak.

ç) Islah faaliyetleri ile ilgili olarak Birlik veya birlik personellerinin yürütmesi gereken çalışmaları engellemek, işletmesinde çalışılmasına yazılı olarak uyarılmasına rağmen izin vermemek.

d) Birliğe olan hizmet alımı ve aidat borçlarını dört ay içerisinde yapılacak iki yazılı tebligata rağmen ödememek.

(6) Üyelikten çıkarılmayla ilgili karar, birlik yönetim kurulunca genel kurula sunulur. Bu karar, yapılacak ilk genel kurulda kesin karara bağlanır. Bu süre içerisinde üyenin hakları saklı kalır.

(7) Üyeler, çıkarılma kararına tebliği tarihinden itibaren üç ay içerisinde, birliğin bulunduğu yerdeki mahkemede iptal davası açabilirler. Üç ay içerisinde mahkemeye başvurmak üzere itiraz edilmeyen çıkarılma kararı kesinleşir.

(8) Çıkarılma kararı gerekçeler ile birlikte tutanağa ve karar defterine geçirileceği gibi üyelik defterine de yazılır.

(9) Birlik üyeliğinden düşen ve üyelikten çıkan yetiştiricilerin Genel Kurula katılma ve Genel Kurulda oy kullanma hakkı yoktur. Bu üyeler, birliğin mal varlığından herhangi bir hak iddia edemez. Üyelikten düşen, çıkan ve çıkarılan yetiştiricilerin üyelik dönemlerine ait zararlardan dolayı oluşan sorumluluğu ortadan kalkmaz.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Merkez Birliği

Kuruluş

MADDE 39

(1) Kurulmuş bulunan en az yedi birlik ortaklaşa merkez birliğini kurarlar. Bakanlıktan kuruluş izni alan merkez birliği kuruluş belgesi özetini Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde tescil ettirerek yayınlatır. Tescil ve ilan ettirilecek hükümlerde birliklere uygulanan hükümler uygulanır. Merkez birliğinin çalışma adresi kuruluş belgesinde belirlenir.

Merkez birliğine giriş

MADDE 40

(1) Birlik, birliğin gelişmesi, menfaatlerinin korunması, eğitim ve denetim konusunda hizmet verilmesi gibi faaliyetlerin yerine getirilmesi için kurulmuş veya kurulacak olan aynı çalışma konularına sahip ıslah birliklerinin oluşturduğu merkez birliğine üye olabilir.

Başvuru

MADDE 41

(1) Yeni kurulan bir birlik, Merkez Birliğine girmek için, bu Yönetmelik ve merkez birliği kuruluş belgesinde belirtilen hükümleri, bütün hak ve ödevleri ile kabul ettiğini gösteren bir dilekçe ile merkez birliği yönetim kuruluna başvurur. Merkez birliği yönetim kurulunun giriş isteğini kabul etmesi ile birliğin merkez birliği üyeliği başlar. Birlik, merkez birliğine girmekle, üyelerine bu Yönetmeliğe göre hazırlanacak kuruluş belgesinde belirtilenler dışında başka sorumluluk yükleyemez.

Merkez birliğinin organları ve görevleri

MADDE 42

(1) Merkez Birliği, bu Yönetmelik hükümlerine göre kurulmuş olan birliklerin en üst düzeydeki kuruluşudur.

(2) Merkez Birliği aşağıdaki organlardan oluşur:

a) Genel Kurul,

b) Yönetim Kurulu,

c) Denetleme Kurulu.

Üyeliğin askıya alınması ve üyelikten çıkarılma

MADDE 43

(1) Üyeliğin askıya alınması aşağıdaki şekilde olur:

a) İl birliğinin dağılma sebeplerinin oluşması,

b) İl birliğinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi,

c) Merkez birliği üyelik şartlarını kısmen ya da tamamen yitirmiş olması.

(2) Üyelik Yönetim Kurulu kararı ile askıya alınır. Askıya alınma şartları ortadan kalkmadıkça askı süresi yapılacak ilk Genel Kurula kadardır. Üyelikten çıkartma Genel Kurul kararı ile olur.

Merkez birliğinin amaçları

MADDE 44

(1) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, merkez birliğinin amaçları şunlardır:

a) Birliklerin çıkarlarını korumak, Kanun ve yönetmeliklerde belirtilen amaçlarını gerçekleştirmeleri doğrultusunda faaliyetlerini yönlendirmek, bu birliklerin gelişmelerine yardımcı olmak ve gerekli önerilerde bulunmak.

b) Birliklerin, ülke hayvancılık politikası yönünde çalışmalarını temin etmek, birliklerin istek ve ihtiyaçlarını kamu mercilerine iletmek.

c) Merkez Birliği Genel Kurulu kararı ile uluslararası hayvancılık birliklerine, enstitülerine üye olmak, hayvan sergi, panayırlarına katılmak.

ç) Hayvan ve hayvansal ürünlerin ihracatı ile damızlık ithal ve ihracatı konularında ilgili kurum ve kuruluşlar nezdinde gerekli girişimlerde bulunmak.

d) Hayvan ve hayvansal ürün fiyatlarını tespit komisyonlarında görev almak.

e) Dış ülkelerdeki hayvancılık ve hayvancılıkla ilgili kuruluşların çalışmalarını takip etmek, bu konudaki yenilikleri yayım ve eğitim yoluyla tüm yetiştiricilere iletmek.

f) Mevzuata ilişkin yapılması istenen değişiklikler için ilgili kurum ve kuruluş mercileri ile ilişki kurmak.

g) Hayvancılık konusunda Devletçe yapılacak yatırımlara yardımcı olmak ve önerilerde bulunmak.

ğ) Birliklere iç ve dış kaynaklardan kredi sağlamak.

h) Birliklerin ihtiyaç duyduğu eğitimleri yapmak, seminerler düzenlemek, çalıştay, kongre, sempozyum ve benzeri toplantı organizasyonlar ve etkinlikler düzenlemek, yetiştirme konularında yayınlar çıkarmak, gerektiğinde Bakanlıkla bu konularda müştereken çalışmak.

ı) Merkez birliği ve birliklerin her tür ihtiyaçlarını karşılamak, bu işler için gerektiğinde şirket kurmak ya da şirketlere ortak olmak, sigorta işlemleri yapmak.

i) Birliklerin kurulamadığı veya aktif hale gelemediği illerde; önsoykütüğü ve soykütüğü faaliyetlerini yürütmek amacıyla şubeler açmak, şubenin görevlerini komşu birliklerle veya kamu kurumları ile yapacağı protokol çerçevesinde anılan kuruluşlarla ortaklaşa yapmak.

j) Ulusal düzeyde ıslah programlarının gereklerinin yerine getirilmesi için gayret göstermek Bakanlığın çıkartacağı mevzuat doğrultusunda damızlık değer tahminlerini yapmak veya yaptırmak ve yayınlamak.

k) Gen kaynaklarının korunması ve çevre ıslah programına yönelik olarak kayıt sistemini tutmak, İl Birliklerine tutturmak ve gerekli saha çalışmalarını yürütmek.

l) Hayvancılığın geliştirilmesi amacıyla gerekli tesisleri kurmak, ortak olmak, işletmek, gerektiğinde bu işler için şirket ve/veya iktisadi işletme kurmak.

m) Yerli ırk gen kaynaklarının korunmasında Bakanlıkla birlikte çalışmak.

n) Faaliyet alanı ile ilgili canlı hayvan, genetik materyal, her türlü girdi ve hayvansal ürünün ithalat ve ihracatını yapmak ve yaptırmak.

o) Islah programı için gerekli her türlü girdileri tedarik etmek, dağıtmak ve pazarlamak.

ö) Merkez birliği, bu maddede belirtilen faaliyetlere ek olarak üye birliklerinin yürüttüğü görevler ve faaliyetleri denetler. Denetim sonuçlarını Bakanlığa bildirir.

Genel kurul

MADDE 45

(1) Merkez Birliği Genel Kurulu il birliklerin gönderdikleri delegelerden oluşur.

Genel kurulun görevleri

MADDE 46

(1) Merkez Birliği Genel Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Merkez Birliği Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu üyelerini ve gerektiğinde Hesap Tetkik Komisyonu ve Tasfiye Kurulunu seçmek ve hizmetlerini tamamlayan kurulları ibra etmek veya etmemek.

b) İşletme hesabıyla, bilanço ve gerektiğinde gelir-gider farklarının birliklere bölüştürülmesi hakkında kararlar almak.

c) Kanun ve yönetmeliklerle Genel Kurula bırakılmış konular hakkında kararlar almak.

ç) Yönetim Kurulu tarafından gelecek yıllar için önerilen bütçeleri kabul etmek veya değiştirmek.

d) Birlik faaliyetleri hakkında öneri ve direktiflerde bulunmak.

e) Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen görevleri dışına çıkan ve kendi Yönetim Kurulunca fesih edilmesi istenen birlikler hakkında karar vermek.

f) Yönetim Kurulunca Bakanlığa teklif edilmesi düşünülen mevzuat değişiklikleri ve kuruluş belgesinde yapılması istenen değişiklikler için karar almak. Bu konuda ilgili kurum ve kuruluş yetkilileri ile görüşmek üzere Yönetim Kurulunu görevlendirmek.

g) Birliklerle ilgili tüm ödentileri tespit etmek.

ğ) Birliklerin faaliyetlerini yürütebilmesi için gerekli her türlü girdi ve genetik materyali üretmek, temin etmek, Birliklere dağıtmak, kullandırmak, pazarlamak ve sonuçlarını denetlemek.

h) Gayrimenkul alım ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek ve Yönetim Kuruluna yetki vermek.

ı) İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek ve Yönetim Kuruluna yetki vermek.

i) Üyelerin ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve demirbaşlar ile üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek.

j) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, yönetim kurulu, denetleme kurulu ve tasfiye kurulu üyelerine verilecek, huzur hakkı ile yollukları bütçeye göre belirlemek, ayrıca personelin kadro ve aylık ücretleri ile yolluklarını tespit etmek üzere yönetim kuruluna yetki vermek.

k) Merkez Birliği üyeliğine giriş bedeli ve yıllık üye aidatını belirlemek.

l) İç ve dış kaynaklardan kredi sağlamak ve sigorta işlemleri yapmak için Yönetim Kuruluna yetki vermek.

m) Şirketlerin kurulmasına veya şirketlere ortak olunmasına karar vermek.

(2) Genel Kurul Kanun, bu Yönetmelik ve kuruluş belgesi hükümlerine aykırı karar alamaz.

Çağırma şekli ve gündem

MADDE 47

(1) Genel Kurul, yönetim kurulu tarafından, kuruluş belgesinde gösterilen şekil ve surette toplantıya çağrılır.

(2) Kuruluş belgesinin değiştirilmesi söz konusu ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde numaralarının yazılması ile yetinilir.

(3) İlanın bir örneği toplantıdan en az on beş gün evvel Bakanlığa gönderilir. Toplantı için Bakanlık temsilcisi görevlendirilmesi talep edilir. Bakanlık temsilcisi toplantının başlamasından itibaren bir saat içerisinde gelmez ise toplantıya katılan üyelerden birisinin nezaretinde toplantı yapılır.

(4) Gündemde olmayan hususlar gürüşülemez. Ancak merkez birliğine kayıtlı delegelerin en az 1/10'unun gündem maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce yazılı teklifte bulunmaları halinde; hesap tetkik komisyonunun seçilmesi, bilanço incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması, çıkan veya çıkarılan birlikler hakkında karar alınması, genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve Kanun, kuruluş belgesi ve iyiniyet esasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali, yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar, genel kurula katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.

(5) Toplantı; yönetim kurulu başkanı tarafından, bulunmaması durumunda yönetim kurulu üyelerinden biri, o da yoksa denetleme kurulu üyelerinden biri, o da yoksa genel kurulca gösterilecek bir delege tarafından yoklamayı müteakip açılır.

(6) Toplantıda delegelerin gerekli çoğunluğu sağladığı tespit edilince divan başkanlığının seçimine geçilir.

(7) Toplantıya katılan oy verme yetkisine haiz delegeler arasından bir divan başkanı, iki kâtip üye seçilir. Seçimin gizli yapılması durumunda ayrıca iki oy tasnifçisi seçilir. Divan başkanlığına; merkez birliği başkanı, yönetim kurulu üyeleri, denetleme kurulu üyeleri ve merkez birliği çalışanları seçilemez.

(8) Toplantı açılıp gündem maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir sebeple toplantının devamına imkân görülmemesi veya divanın çekilmesi halinde; gündemi tamamlamak üzere genel kurulda ibra maddesi görüşülmemişse yönetim kurulu, görüşülmüşse Bakanlık veya yetkili mahkemece atanacak yönetici kurul (kayyum) tarafından yapılacak çağrı üzerine genel kurul yeniden toplanır.

(9) Genel kurul toplantısına katılan delegeleri gösteren hazır bulunanlar listesi düzenlenir. Bu listede delegelerin üyeliğe kabul tarihleri, oy yetkisine haiz delegelerin adı, soyadı, ili, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası ve imza bölümü, tüzel kişiliği haiz delegeler için unvanı, vergi numarası, temsilcinin adı soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, ili ve imza bölümü yer alır.

(10) Hazır bulunanlar listesi toplantıya başlamadan önce toplantıya katılan delegelere imzalatılır. Listenin Bakanlık temsilcisi ve divan başkanlığı tarafından da imzalanması gereklidir.

(11) Kararlar kullanılan oyların yarıdan bir fazlasının kabulü ile alınır. Oyların eşitliği durumunda tekrar oylama yapılır. İkinci oylamada da eşit çıktığı takdirde madde kabul edilmemiş sayılır. Ancak kuruluş belgesi değişikliği, dağılma ve merkez birliğinin feshi teklifleri konularında kullanılan oyların 2/3'ü, sorumlulukların ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri konusunda alınacak kararlar için kullanılan oyların 3/4'ünün kabul oyu gereklidir.

(12) Genel kurulda verilen kararlar tüm üyeler için geçerlidir.

(13) Merkez birliğin bütün delegelerinin toplantıda hazır bulunması halinde, genel kurul toplantısına dair diğer hükümler saklı kalmak şartı ile toplantıya çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi, kararlar alınabilir.

(14) Olağan genel kurul, yönetim kurulunun daveti üzerine her yıl ekim ayının sonuna kadar, birlik üyelerinden bu Yönetmelikte belirlenen oranda seçilen delegelerin salt çoğunluğunun katılımı ile toplanır. Toplanamadığı takdirde en geç bir ay içerisinde çoğunluk aranmaksızın toplanır.

(15) Genel kurul; gerektiğinde yönetim kurulu, denetleme kurulu veya delege tam sayısının en az 1/10'unun imzaladıkları ortak dilekçe ile dilekçe tarihinden itibaren iki ay içerisinde olağanüstü toplanır. Bu şekilde çoğunluk sağlanamaz ise takip eden iki ay içerisinde kurucu üye sayısından aşağı olmamak üzere tekrar toplanır. Bu toplantıda çoğunluk şartı aranmaz.

Yönetim kurulu ve ücret

MADDE 48

(1) Merkez birliği yönetim kurulu, dört yıl için merkez birliği genel kurulunca delegeleri arasından seçilen yedi asıl, yedi yedek üyeden oluşur. Yönetim kuruluna veya denetleme kuruluna aynı ilden en fazla bir üye seçilir.

(2) Merkez birliği yönetim kurulu başkanı, il birlikleri yönetim kurulu üyelik koşullarını sağlamak zorundadır. Ayrıca tarımsal amaçlı başka bir sivil toplum örgütünde başkan olarak görev yapanlar yönetim kurulu başkanı olamaz.

(3) Merkez birliğinin yönetim kurulu üyeleri ve denetçileri; kendi birliklerinin hissedarı oldukları şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde yönetim kurulu üyesi veya denetçisi olamaz, personel olarak yahut başka bir şekilde ücretli görev alamazlar.

(4) Üçüncü fıkrada belirtilen diğer görevleri bulunmasına rağmen merkez birliklerinin yönetim kurulu üyesi veya denetçi olarak seçilenler, seçildikleri tarih itibariyle diğer görevlerinden ayrılmak zorundadırlar. Bu görevlerinden ayrılmayanların yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe seçilmelerine ilişkin işlemler hükümsüzdür. Seçildikten sonra üçüncü fıkradaki diğer görevleri edinen merkez birliklerinin yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin sonradan edindikleri görevlere ilişkin seçilme veya görevlendirme işlemleri ile sözleşmeler de hükümsüzdür. Yönetim kurulu üyeliğine veya denetçiliğe seçilme işlemleri bu şekilde hükümsüz olanların yerlerine yedekleri çağrılır.

(5) Merkez birliklerinin yönetim kurulu üyeleri ve denetçilerinin fiilen bu görevleri yürüttükleri dönemde; bunların eş ve ikinci derece dâhil kan ve kayın hısımları, bu merkez birlikleri ile % 50’den fazla hissedarı oldukları şirketlerde, katıldıkları vakıflarda ve diğer teşekküllerde yönetim kurulu üyesi veya denetçisi olamaz, personel olarak veya başka bir şekilde ücretli olarak işe alınamazlar.

(6) Bu madde hükümlerine aykırı uygulamalar denetçiler tarafından araştırılır.

(7) Üçüncü fıkraya aykırı olarak görev yapmakta olanlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içerisinde bu görevlerinden sadece birisini tercih ederek diğerlerinden ayrılırlar. Süresi içerisinde tercihte bulunmayanların seçilmiş oldukları merkez birliklerinin yönetim kurulu üyeliği veya denetçilik görevleri dışındaki diğer görevlerinin tamamı kendiliğinden sona erer.

(8) Aylık ücret ve huzur hakkı şeklinde yapılacak aylık net ödemeler toplamı kuruluş belgesinde düzenlemelerin yapılması kaydıyla, genel kurul tarafından belirlenir.

Merkez birliği yönetim kurulu iş ve çalışma şekli

MADDE 49

(1)  Kuruluş Belgesinde düzenlenmek kaydıyla, merkez birliği yönetim kurulu ilk toplantısında kendi üyeleri aralarında; bir genel başkan, bir genel başkan yardımcısı ve bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek bir üye seçer ve diğerleri üye olarak görev yapar. Başkan ve bir yönetim kurulu üyesi olmak üzere en az iki kişi, birliği ticaret siciline tescil ettirmek üzere temsile yetkili kılınır. Aynı toplantıda Yönetim Kurulunun yapacağı toplantı tarihi ve yeri belirlenir. Bu toplantıda ayrıca gerektiğinde zorunlu olabilecek olağan dışı toplantılara ilişkin karar alınır. Kuruluş belgesinde aksine bir hüküm yoksa yönetim kuruluna aynı ilden en fazla bir üye seçilir.

(2) Merkez birliği yönetim kurulu, genel başkanının katılımı ile toplanır. Genel başkanın mazeret bildirdiği toplantılar genel başkan yardımcısının başkanlığında gerçekleştirilir. Yönetim kurulu değişikliği ile ilgili olarak yönetim kurulu üyelerinin yapacağı yazılı müracaatlar yönetim kurulu başkanı tarafından ilk yönetim kurulu toplantısında görüşülmek üzere gündeme alınır.

(3) Yönetim kurulunda dört üyeden az olmamak üzere kararlar çoğunlukla alınır. Oylar eşit olduğu takdirde görüşme konusunda genel başkanın oyu belirleyici olur. Yönetim kurulunda üyeler vekâlet ya da temsil yolu ile oy kullanamazlar.

(4) Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç mutat toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır.

(5) Yönetim Kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik edilmiş bir karar defterine sıra numarası ve tarihi ile kayıt edilip imzalanır. Verilen karara, karşı görüşte olanlar veya çekimser kalanlar muhalefet sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak zorundadırlar.

(6) Yönetim Kurulu üyelerine Genel Kurulca belirlenen huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında başkaca ödeme yapılmaz.

(7) Yönetim Kurulu üyeleri her zaman üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu ile ilgili olarak zarar ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren genel hukuk hükümlerine göre tazminat davası açılabilir.

(8) Yönetim Kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veya mevcut yedeklerin istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı takdirde; Olağanüstü Genel Kurul toplantısına gidilerek yeniden Yönetim Kurulu üyeleri seçilir.

(9) Yönetim kurulundan istifa eden bir üyenin yerine geçecek yedek üye yok ise denetleme kurulu merkez birliği delegeleri arasından birini yönetim kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk genel kurulun onayına sunar.

(10) Görevi son bulan eski Yönetim Kurulu, yeni Yönetim Kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde görevini devretmek zorundadır. Yönetim Kurulu ibra edilmedikçe üyelerinden hiç biri kurullarda görev alamaz.

Yönetim kurulunun görevleri

MADDE 50

(1) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, yönetim kurulunun görevleri şunlardır:

a) Kanun ve yönetmelikler ile kuruluş belgesinde belirtilen görevleri yürütür ve bu amaçla her ay mutat toplantı yapar. Toplantı ve karar nisabı en az dört üyedir. Yönetim Kurulunda üyeler vekâlet ya da temsil yolu ile oy kullanamaz.

b) Merkez Birliğinin bütçesini hazırlar. Birliğin her türlü faaliyet ve kayıt işlerini yürütür.

c) Genel Kurulu toplantıya çağırır. Çalışmalarını rapor halinde Genel Kurula sunar. Gerektiğinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırır.

ç) Genel Kurul tarafından verilen görevleri yapar. Sonucu hakkında yine Genel Kurula bilgi verir.

d) Yetiştirici ve birlik personelinin eğitimlerini yapar veya yaptırır, seminerler düzenler, çalışma konularıyla ilgili yayınlar hazırlar.

e) İller itibarıyla çeşitli pazar haberlerini, yayınları üyelerine duyurur.

f) Kanun ve yönetmeliklerde ve kuruluş belgesinde yapılması istenilen değişiklikleri Genel Kurul onayını alarak Bakanlığa iletir.

g) Merkez Birliğine bağlı birliklerin, amaçlarından sapması halinde birlik Genel Kurulunu Olağanüstü Genel Kurul toplantısına çağırır.

ğ) Merkez Birliği üyesi olan tüm birlikleri denetler, gerektiğinde Bakanlıktan veya bağımsız denetim kurumlarından denetim ister.

h) Genel Sekreteri ve diğer personeli işe alır.

ı) Merkez Birliği ve birliklerin personel, teknik, sağlık, idari ve mali konularda yürütülen uygulamalar ile ilgili mevzuatları hazırlar, uygular ve il birliklerine uygulatır.

i) Gerektiğinde resmi mevzuatlar ile ilgili yazılı görüş bildirir.

j) Merkez birliği kuruluş belgesinde delege sayısını her il birliği için aynı oranda belirler.

k) Birlik kuruluş belgelerini hazırlar.

l) Birliğin başka bir birlikle işbirliği yapmasına karar verir.

m) Merkez birliği yönetim kurulu, yukarıda belirtilen faaliyetlere ek olarak, üye birliklerinin yürüttüğü görevler ve faaliyetleri denetler. Denetleme sonucunu Bakanlığa bildirir.

(2) Yönetim Kurulu Başkanı veya Yönetim Kurulunun oy birliği ile belirleyeceği Yönetim Kurulu üye veya üyeleri, Merkez Birliğini temsile yetkilidir.

Genel sekreter

MADDE 51

(1) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, genel sekreter istihdam edebilir. Genel Sekreter; ziraat fakültesi veya veteriner fakültesi mezunu, birliğin faaliyeti ile ilgili yürüttüğü konularda en az iki yıl tecrübeli kişiler arasından merkez birliği yönetim kurulunca sözleşmeli olarak istihdam edilir. Genel Sekreter yönetim kurulu toplantılarına katılabilir ancak oy hakkı yoktur. Genel Sekreter yönetim kurulu kararlarını uygular.

(2) Kuruluş belgesinde düzenlenmek kaydıyla, yönetim kurulu, resmi dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini genel sekretere ve ilgili şube müdürüne devredebilir. Ancak merkez birliğini idari ve mali konularda taahhüt altına koyabilecek işlerde yönetim kurulunun vereceği yetki ile genel sekreter yetkilendirilir. Genel sekretere birinci derecede imza yetkisi verilebilir.

(3) Genel sekreter, genel kurul ve yönetim kurulu üyeleri tarafından verilen görevleri yapar.