Ekli “Kamu Hizmeti Yükümlülüğü Kapsamında Desteklenecek Demiryolu Yolcu Taşıma Hatları ile Kamu Hizmeti Yükümlüsü Tren İşletmecisinin Belirlenmesine İlişkin Yönetmelik”in yürürlüğe konulmasına, 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası gereğince karar verilmiştir.
Kamu Hizmeti Yükümlülüğü Kapsamında Desteklenecek Demiryolu Yolcu Taşıma Hatları ile Kamu Hizmeti Yükümlüsü Tren İşletmecisinin Belirlenmesine İlişkin Yönetmelik
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; belirli bir hat üzerinde herhangi bir demiryolu yolcu tren işletmecisinin ticari şartlarda veremediği demiryolu yolcu taşımacılığı hizmetinin verilmesini sağlamak amacıyla kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında, ulaştırma politikaları esas alınarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesine bu amaçla tahsis edilen ödenek çerçevesinde sözleşmeye dayalı olarak desteklenecek olan demiryolu yolcu taşıma hatlarının belirlenmesine dair kriterler ile kamu hizmeti yükümlüsü tren işletmecisinin tespitine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik, kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında desteklenecek ve Cumhurbaşkanı Kararı ile belirlenecek olan yolcu taşımacılığı hizmeti verilecek demiryolu hatları ile bu hatlardaki yolcu taşımacılığı hizmetlerini ve kamu hizmeti yükümlüsü tren işletmecisinin belirlenmesine ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
(2) Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan hatlarda verilen şehir içi toplu yolcu taşımacılığı hizmetleri, tarihi ve turistik amaçla verilen yolcu taşımacılığı hizmetleri ile banliyö yolcu taşımacılığı hizmetleri bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 24/4/2013 tarihli ve 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Ana hat yolcu taşımacılığı: Birden fazla coğrafi bölge arasında gerçekleştirilen ve 160 km/s’ye kadar hız yapılabilen uzun mesafeli yolcu taşımacılığı hizmetlerini,
b) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
c) Banliyö yolcu taşımacılığı: Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olan hatlarda 120 km/s’ye kadar hız yapabilen demiryolu yolcu taşımacılığı araçları ile verilen, kalkış ve varış noktası ile güzergâhı aynı ilin sınırları içinde kalan ya da mücavir il sınırları içerisinde seferi biten, çok sayıda duraktan yolcu iniş-binişinin sağlandığı, günlük sefer sayısı çok fazla olan, kısa mesafeli toplu yolcu taşımacılığı hizmetlerini,
ç) Demiryolu yolcu taşımacılığı aracı: Yolcu taşımacılığında kullanılan her türlü çeken ve çekilen araçlar ile tren setlerini,
d) Demiryolu yolcu tren işletmecisi: Ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde yolcu taşımacılığı yapmak üzere Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kamu tüzel kişileri ile şirketleri,
e) Dizel tren işletmeciliği: Dizel lokomotif veya set tarafından çekilerek yapılan tren işletmeciliğini,
f) Elektrikli tren işletmeciliği: Elektrikli lokomotif veya set tarafından çekilerek yapılan tren işletmeciliğini,
g) Hat/Hat kesimi: Kalkış-varış istasyonları ve bunlarla bütünleşik demiryolu altyapısına göre teknik olarak yolcu taşımacılığı hizmeti verilmesi mümkün olan belli bir demiryolu güzergâhını,
ğ) Hazırlık çalışmaları: Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamına alınacak hatların ve kamu hizmeti ihtiyacının kapsamının belirlenebilmesine yönelik Bakanlık tarafından öncelikle tamamlanması gereken çalışmaları,
h) Hızlı yolcu taşımacılığı: Coğrafi bölgesi fark etmeksizin 200 km/s’ye kadar hız yapılabilen kısa veya uzun mesafeli yolcu taşımacılığı hizmetlerini,
ı) Hizmet grubu: Yüksek hızlı, hızlı, ana hat ve bölgesel yolcu taşımacılığı hizmetlerinden her birini,
i) İhale: Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında ihtiyaç duyulan demiryolu yolcu taşımacılığı hizmetlerinin, istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip kamu hizmeti sözleşmesinin taraflarca imzalanması ile tamamlanan işlemleri,
j) İhale yetkilisi: Bakanlığın sorumlu hizmet biriminin ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış görevlisini,
k) İptal yüzdesi: Sefer yapılan her bir hat için kamu hizmeti yükümlüsünden kaynaklanan sebeplerle iptal edilen sefer sayısının, ödemeye esas dönem içerisinde planlanan sefer sayısına oranını,
l) İstekli: Kamu hizmeti yükümlülüğü hizmet alımlarının ihalesine veya doğrudan teminine teklif veren demiryolu yolcu tren işletmecisini veya iş ortaklığını,
m) İstekli olabilecek: Açık ihale usulü ile yapılacak ihalelerde, ihale dokümanı satın almış demiryolu yolcu tren işletmecisini veya iş ortaklığını ya da doğrudan temin yöntemiyle yapılacak hizmet alımlarında teklif vermeye davet mektubu gönderilen demiryolu yolcu tren işletmecisini veya iş ortaklığını,
n) Kamu hizmeti bedeli: Kamu hizmeti yükümlülüğünün sunulduğu süre boyunca her bir hat için belirlenen net maliyet tutarına eşit olan veya altında kalan ve Bakanlık bütçesinden karşılanan miktarı,
o) Kamu hizmeti sözleşmesi: Bir demiryolu yolcu tren işletmecisi tarafından sağlanacak kamu hizmeti yükümlülüğünün kapsam ve içeriğini tanımlayan ve Bakanlık ile kamu hizmeti yükümlüsü demiryolu yolcu tren işletmecisi arasında yapılan sözleşmeyi,
ö) Kamu hizmeti yükümlülüğü: Belirli bir hat üzerinde herhangi bir demiryolu tren işletmecisinin ticari şartlarda veremediği demiryolu yolcu taşımacılığı hizmetinin verilmesini sağlamak amacıyla, Bakanlıkla yapılacak sözleşmeye uygun olarak yerine getirilen demiryolu yolcu taşımacılığı hizmet yükümlülüğünü,
p) Kamu hizmeti yükümlüsü: Belirli bir hat üzerinde herhangi bir demiryolu yolcu tren işletmecisi tarafından ticari olarak verilemeyen bir hizmeti, Bakanlıkla yapılan sözleşme ile yetki verilerek kamu yararına gerçekleştiren kamu tüzel kişileri ile şirketleri,
r) Kapasite kullanım oranı: Yolcu-km değerinin koltuk-km değerine bölünmesiyle bulunan oranı,
s) Makul kâr oranı: Kamu hizmeti yükümlülüğü için planlanan sermayenin kârlılık oranı anlamında değerlendirilen ve jeopolitik yapının tren işletmeciliğine etkisi ile demiryolu tren işletmecilerinin işletmecilik sürecinde maruz kalacağı riskler dikkate alınarak tahmini maliyetler tutarının, doğrudan temin usulü ile belirlenmesi hâlinde % 10’u, diğer ihale usullerinde ise azami % 20’si olarak ihale komisyonunca belirlenen oranı,
ş) Net maliyet: Bir trenin çalıştırılması için hesaplanan tahmini maliyetlerden, trenden elde edilmesi beklenen bilet gelirlerinin çıkarılması sonucu bulunan miktar üzerine makul kâr eklenmesi suretiyle ihale komisyonunca belirlenen kamu hizmeti bedelini,
t) Şebeke bildirimi: Demiryolu altyapı işletmecileri tarafından hazırlanan, altyapı kapasite tahsis başvurularını mümkün kılmak için ücretlendirme ve kapasite tahsis planlarına yönelik genel kurallar, süreler, prosedürler ve kriterler de dâhil olmak üzere gerekli diğer tüm bilgileri ayrıntılarıyla belirleyen ve Bakanlık tarafından onaylanarak yayımlanan bildirimi,
u) Şehir içi raylı toplu taşıma hizmetleri: Ulusal demiryolu altyapı ağına bağlı olmayan şehir merkezi veya şehirleşmiş bölge, il ve civar bölgeleri arasındaki ulaşım ihtiyaçlarının karşılanması için sunulan metro, tramvay ve benzeri raylı sistem taşımacılık hizmetlerini,
ü) Şirket: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre tutulan ticaret siciline kayıtlı şirketi,
v) Tahmini gelir: Bir trenin işletilmesi ile elde edilen bilet gelirlerini,
y) Tahmini maliyet: Bir trenin işletilmesi için gerekli olan enerji, tren üstü personel, demiryolu araçlarının bakım, amortisman veya kiralama, altyapı kullanım, biletleme ve genel yönetim maliyetlerinin toplamını,
z) Teklif: Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelerde veya doğrudan temin yönteminde isteklinin Bakanlığa sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas belge ve/veya bilgileri,
aa) Ticari şartlar: Ulusal ulaştırma politikaları çerçevesinde toplumsal ihtiyaçları karşılayabilecek sayı, kapasite, kalite ve bedel ile kabul edilebilir bir kârlılık düzeyi itibarıyla demiryolu yolcu taşımacılığı hizmeti sunulabilmesini mümkün kılan serbest piyasa ortamını,
bb) Tren: İlgili mevzuata göre hazırlanarak seyredecek bir veya birkaç çeken araç ile bir veya birkaç çekilen araçtan ya da bir veya birkaç çeken araçtan oluşturulan ve personeli tarafından teslim alınmış olan diziyi,
cc) Tren seferi: Bir trenin planlanan kalkış-varış istasyonları arasında tek yönlü gidiş veya gelişlerinden her birini,
çç) Tren üstü personel: Makinist, tren şefi, kondüktör, hostes, temizlik personeli, güvenlik görevlisi gibi tren içinde sefer boyunca çalıştırılan personeli,
dd) Tren-km: Bir trenin bir kilometre mesafeye taşınması ile elde edilen hizmet ölçü birimini,
ee) Ulusal demiryolu altyapı ağı: Türkiye sınırları içerisinde bulunan il ve ilçe merkezleri ve diğer yerleşim yerleri ile limanlar, hava meydanları, organize sanayi bölgeleri, lojistik ve yük merkezlerini birbirine bağlayan, kamuya veya şirketlere ait bütünleşik demiryolu altyapı ağını,
ff) Uzun mesafe: Kalkış-varış noktası arası 350 kilometre ve üzeri demiryolu altyapı ağını kapsayan yolcu taşımacılığı hizmet mesafesini,
gg) Yardımcı ve tamamlayıcı hizmetler: İşletilen trende verilen yiyecek, içecek, temizlik, bilet satışı, engelli ya da hareket kabiliyeti kısıtlı yolculara sunulan hizmetler ile buna benzer yolcu ihtiyaçlarını doğrudan karşılayacak diğer ilave hizmetleri,
ğğ) Yolcu-km: Yolcu sayısı ile o yolculara yönelik kat edilen mesafenin çarpımını,
hh) Yüksek hızlı yolcu taşımacılığı: Coğrafi bölgesi fark etmeksizin 250 km/s’ye kadar hız yapılabilen kısa veya uzun mesafeli yolcu taşımacılığı hizmetlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kamu Hizmeti Yükümlülüğü Kapsamında Desteklenecek Demiryolu Yolcu Taşıma Hatlarının Belirlenmesi
Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamına alınacak hatlar
(1) Ticari olarak verilemeyen kamu hizmeti niteliğindeki demiryolu yolcu taşımacılığı hizmetleri, kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında değerlendirilir.
(2) Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında, hizmet grupları itibarıyla yüksek hızlı, hızlı, ana hat ve bölgesel hat yolcu taşımacılığı hizmeti sunulacak hatların belirlenebilmesine yönelik gerekli hazırlık çalışmaları, Bakanlık tarafından yapılır.
(3) Hazırlık çalışmalarında bilet tarifeleri ile demiryolu yolcu taşımacılığına ilişkin maliyetler dikkate alınır. Tahmini maliyetinin % 10’u oranında kâr payı eklenmesi ile birlikte ortaya çıkan toplam değerin, beklenen bilet gelirlerini aşacağı tespit edilen hatların, kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında değerlendirilmesi esastır.
(4) Ancak kapasite kullanımının;
a) Hızlı ve yüksek hızlı yolcu taşımacılığında % 80,
b) Ana hat yolcu taşımacılığında % 30,
ve daha düşük oranlarda gerçekleşeceğinin öngörülmesi hâlinde söz konusu hatlar, kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında değerlendirilmez.
(5) Bölgesel yolcu taşımacılığı hizmetleri sunulacak hatların belirlenmesinde ayrıca;
a) Gelişmişlik düzeyi düşük, özel araç sahipliği oranı ülke ortalamasının altında kalan, sosyo-ekonomik yapısı veya gelir düzeyi uygun olmayan yolcu potansiyelinin nispeten yüksek olduğu bölgelerde, yolculuk taleplerinin öncelikle demiryolları aracılığıyla karşılanıp karşılanamayacağı,
b) Uygun olmayan coğrafya, iklim ve yolcu güvenliği koşulları nedeniyle diğer ulaşım modlarının demiryoluna alternatif oluşturup oluşturamayacağı,
hususları dikkate alınarak değerlendirme yapılır.
(6) Bakanlık tarafından yapılan hazırlık çalışmaları neticesinde; düzenlenen raporlar, gerekçe ve ulaştırma politika, hedef ve öncelikleri çerçevesinde kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamına alınması önerilen hat listesi, söz konusu hatların kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında desteklenecek demiryolu yolcu taşıma hatları olarak belirlenebilmesi amacıyla Cumhurbaşkanı Kararı alınabilmesi için Cumhurbaşkanlığına sunulur.
Hizmet ihtiyacının kapsamının belirlenmesi
(1) Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında desteklenmesi öngörülen demiryolu hatlarında ortaya çıkan yolcu taşımacılığı hizmet ihtiyacı, kapsam dâhilindeki her bir hat için gerçekleştirilmesi planlanan tren sefer sayısı ve tren-km cinsinden tahmini olarak tespit edilir. Ancak tren teşkilatının taşımacılık hızı ve kapasitesine etki edecek asgari teknik nitelikleri de hizmetin ayrılmaz parçası olarak değerlendirilir.
(2) Demiryolu altyapısının tren işletmeciliğine kapalı olduğu durumlar hariç olmak üzere kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında belirlenen her bir hatta, yolcu taşımacılığı hizmetinin sunulması esastır.
(3) Elektrikli hatlarda sadece elektrikli tren işletmeciliği yapılır. Ancak demiryolu altyapı işletmecisi tarafından altyapı bütünlüğünün sağlanamadığı hat kesimlerinde, dizel tren işletmeciliği de yapılabilir.
(4) Hizmet ihtiyacının kapsamının planlanmasında, demiryolu altyapısının niteliği ve kapasitesinin uygunluk durumu ile yolculuk taleplerinin sıklık ve yoğunluğuna ilişkin tahminler esas alınır. Bu çerçevede planlama yapılırken hizmet ihtiyacının kapsamına etki edecek;
a) Yolculuk taleplerinin günlük, aylık, sezonluk ve yıllık yoğunlaşma dönemlerini içerir geçmiş dönem istatistikleri ile amaçlarına göre gelecek dönem yolculuk talebi beklentileri,
b) Altyapı işletmecilerinin demiryolu yapım, bakım ve onarım plan ve programları,
c) Ulaşım planlamasına yönelik her türlü veri, çalışma, analiz, rapor ve araştırmalar,
dikkate alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kamu Hizmeti Yükümlüsü Tren İşletmecisinin Belirlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Kamu hizmeti yükümlüsü tren işletmecisinin belirlenmesi
(1) Kamu hizmeti yükümlüsü demiryolu yolcu tren işletmecisinin seçimine yönelik ihale veya hizmet alımı süreçleri Bakanlık tarafından yürütülür.
(2) Kamu hizmeti yükümlüsü tren işletmecisinin belirlenmesinde asıl usul, açık ihale usulüdür. Ancak 60 ıncı maddenin ikinci fıkrasında belirtilen durumlarda, doğrudan temin yoluyla kamu hizmeti yükümlüsü demiryolu yolcu tren işletmecisi belirlenebilir.
(3) Kamu hizmeti yükümlüsü demiryolu yolcu tren işletmecisinin belirlenmesi amacıyla yapılacak ihale veya alımlarda; şeffaflık, rekabetçilik, eşit muamele, güvenilirlik, gizlilik, kamuoyu denetimi, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması, sektörel serbestleşmeye katkı sağlanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkeleri esas alınır.
(4) Yüksek hızlı, hızlı ve ana hat yolcu taşımacılığı, kendi hizmet grubu kapsamında hat bazında veya toplu olarak ihale edilebilir veya hizmet alımı yapılabilir. Bölgesel yolcu taşımacılığı, hat bazında ihale edilemez, ancak tüm coğrafi bölgeleri kapsayacak şekilde toplu olarak ya da coğrafi bütünlük dikkate alınarak bir veya birden fazla bölgeyi kapsayacak şekilde ihale edilebilir veya hizmet alımı yapılabilir.
(5) Aralarında işletmecilik açısından bir bağlantı olmadığı sürece hizmet grupları bir arada ihale edilemez veya hizmet alımı yapılamaz. Ancak yetkilendirilmiş demiryolu tren işletmecileri sayı ve kapasitesinin hizmet ihtiyacı kapsamının belirlenmesi aşamasında yeterli olduğunun anlaşılması hâlinde aralarında bağlantı bulunup bulunmadığına bakılmaksızın hizmet grupları bir arada ihale edilebilir veya hizmet alımı yapılabilir.
Kamu hizmeti yükümlüsü demiryolu yolcu tren işletmecisinin genel özellikleri
(1) Kamu hizmeti yükümlülüğü hizmet alımı ihalesine katılacak veya doğrudan temin yoluyla yapılacak hizmet alımlarına teklif verecek demiryolu yolcu tren işletmecisi kamu tüzel kişileri veya şirketlerin, Bakanlıkça yetkilendirilmiş olmaları gerekir.
(2) Bakanlığın ilgili kamu iktisadi teşebbüslerinin, sermayesinin tamamının veya bir kısmının bu teşebbüslere ait olduğu müessese, bağlı ortaklık, iştirak ve işletmelerin veyahut bunların da aralarında bulunduğu iş ortaklıklarının bu Yönetmelik kapsamında istekli olarak teklif verebilmeleri ya da kamu hizmeti yükümlüsü olarak belirlenebilmeleri mümkündür.
(3) Kamu hizmeti yükümlülüğünü üstlenen demiryolu tren işletmecileri farklı ticari hizmetler de verebilir. Ancak kamu hizmeti sözleşmelerinden kaynaklanan maliyetler, yalnızca kamu hizmeti yükümlülüğünden elde edilen gelirlerden karşılanır. Bu gelirler, sözleşmeler süresi boyunca farklı kamu ya da ticari hizmetlerin finansmanında kullanılamaz ve her bir kamu hizmeti sözleşmesi kapsamındaki kamu hizmeti yükümlülüğünden kaynaklanan gelir ve gider hesapları ile muhasebeleri ayrı ayrı tutulur.
(4) Konsorsiyumlar, kamu hizmeti yükümlüsü olarak belirlenemez.
(5) Kamu hizmeti yükümlüsü olarak belirlenen demiryolu yolcu tren işletmecisi, kamu hizmeti sözleşmeleri kapsamında, yardımcı ve tamamlayıcı hizmetler dışında alt yüklenici çalıştırılamaz.
Kamu hizmeti yükümlülüklerinin yerine getirilmesi ve sözleşme
(1) Kamu hizmeti yükümlülükleri, Bakanlık ile kamu hizmeti yükümlüsü olarak belirlenen demiryolu yolcu tren işletmecisi arasında yapılan bir sözleşmeye dayanılarak yerine getirilir.
(2) Sözleşmelerde; sözleşmenin süresi, taşımacılık yapılacak hat boyu, yapılacak tren sefer sayıları, uygulanacak yolcu taşımacılığı bilet ücretleri ve ödeme usulleri açıkça belirtilir. Sözleşmelere ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tekliflerin Hazırlanması ile Maliyet, Gelir ve Makul Kâr Hesaplama Usulleri
Maliyet ve gelir kalemleri ile fiyat teklifleri
(1) Hizmet alımı yöntemine bakılmaksızın isteklilerce teklif edilecek maliyet ve gelir kalemlerinin hesaplanmasında, bu Yönetmelikte düzenlenen ilkeler öncelikle dikkate alınır. Hesap yöntemlerine ilişkin diğer ayrıntılar, ihale ve doğrudan temin dokümanlarında düzenlenir.
(2) Fiyat teklifleri, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan “EK-1 MALİYET KALEMLERİ TABLOSU”, “EK-2 DÂHİLİ GÜZERGÂHLARIYLA BİRLİKTE HAT BAZINDA BEKLENEN BİLET GELİRLERİ TABLOSU” ve “EK-3 SEFER ESASLI NET MALİYET TEKLİF HESAP CETVELİ”nde belirtilen maliyet ve gelir tabloları dikkate alınarak isteklilerce hazırlanır.
(3) Maliyetler, sözleşme süresi boyunca her bir hatta kat edilecek toplam tren-km ve birim tren-km bazında hesaplanarak, maliyet kalemleri tablosunun ilgili kısımlarında gösterilir.
(4) Bilet gelirleri, sefer başı ve toplam sefer sayısı esas alınarak hazırlanır ve gelir kalemleri tablosunda gösterilir.
Doğrudan elde edilemeyen bilet gelirleri
(1) Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında gerçekleştirilecek ücretsiz ve indirimli seyahatler nedeniyle doğrudan bu nitelikteki yolculardan elde edilemeyen bilet gelirleri dolaylı olarak kamu hizmeti bedeline dâhildir.
(2) Doğrudan elde edilemeyen ancak dolaylı olarak kamu hizmeti bedeline dâhil olan bilet gelirleri, Bakanlık veya üçüncü kişilerden ayrıca talep edilemez.
Makul kâr oranları
(1) İstekliler fiyat tekliflerinde, ihale ilanında bildirilen azami makul kâr oranını aşmamak kaydıyla aynı hizmet grubuna dâhil olup olmadığı fark etmeksizin her bir hat için farklı makul kâr oranları belirleyebilir.
Teklife esas maliyet kalemleri
(1) Teklife esas maliyetler, ilgili hizmetin alım yöntemi gereğince ihale veya doğrudan temin dokümanında belirtilen hizmet gruplarına ait her bir hatta yönelik katlanmaya hazır oldukları;
a) Demiryolu araçları,
b) Tren üstü personel,
c) Enerji,
ç) Altyapı kullanım,
d) Biletleme,
e) Genel yönetim,
masrafları için birim tren-km ve toplam tren-km değerleri esas alınarak isteklilerce hazırlanır ve maliyet kalemleri tablosunda gösterilir.
Demiryolu araç maliyetleri
(1) Demiryolu araç maliyetleri, ilgili hizmetin alım yöntemi gereğince ihale veya doğrudan temin dokümanında belirtilen her bir hat kapsamında çalıştırılmak üzere isteklilerce teklif edilen araç envanterine dâhil tren teşkilatlarında bulunan set/lokomotif ve vagonların her bir modeli için ilan veya davet tarihindeki revizyon bakım maliyeti hariç olmak üzere toplam bakım tahmini değerleri ve amortisman giderleri ile kiralama maliyetleri esas alınarak teklif edilir.
(2) Amortisman giderleri hesaplanırken;
a) Açık ihale usulüyle yapılacak alımlarda ihale ilan tarihindeki,
b) Doğrudan temin yöntemiyle yapılacak alımlarda teklif vermeye davet tarihindeki,
isteklilerce teklif edilen araç envanterine dâhil tren teşkilatlarında bulunan demiryolu araçlarının her bir modeli için teknik şartnamede belirlenen ekonomik ömür süreleri ve ekonomik ömür süreleri boyunca katedecekleri mesafelerin yıllık amortisman oranları dikkate alınır.
(3) Hizmette kullanılacak demiryolu araçlarının ekonomik ömür süreleri veya ekonomik ömür süreleri boyunca katedecekleri mesafeleri gerçekleşmiş olan demiryolu araçlarına, amortisman maliyeti belirlenmez.
(4) İhale dokümanında belirtilen her bir hat kapsamında çalıştırılmak üzere isteklilerce teklif edilen araç envanterine dâhil trenlerin üçüncü kişilerden kiralama yöntemiyle temin edilmesi durumunda, kiralama maliyetlerinin hesabında üçüncü kişiler ile istekli arasında akdedilecek kira sözleşmelerinde her bir demiryolu aracı için gösterilen bedel esas alınır. Ancak bu bedel, sözleşme süresi boyunca aynı nitelikteki demiryolu aracı için ikinci fıkra gereğince hesaplanacak amortisman giderinden fazla olamaz.
Tren üstü personel maliyetleri
(1) İhtiyaç duyulan her bir hat kesiminde gerçekleştirilecek hizmete ait tren üstünde çalıştırılacak personelin maliyetleri, farklı nitelik veya iş tanımları gereğince ayrı ayrı belirlenmek üzere;
a) Açık ihale usulüyle yapılacak alımlarda ihale ilan tarihindeki,
b) Doğrudan temin yöntemiyle yapılacak alımlarda davet tarihindeki,
geçerli olan brüt asgari ücret tutarından az ve üç katından fazla olmamak kaydıyla kıdem tazminatlarını kapsayacak şekilde teklif edilir.
(2) Her bir hat kesiminde, tren üstünde çalıştırılacak meslek grupları için personel sayısı ile yedek personel sayısı, ihale ve doğrudan temin dokümanında belirtilir.
Enerji maliyetleri
(1) Enerji maliyetleri; hizmet gruplarına ait her bir hat kesiminin uzunluğu dikkate alınarak, elektrikli ve/veya dizel işletmecilik yapılan hat kesimlerinde, setin veya trenin iklimlendirilmesi için kullanılan özel vagonlar da dâhil olmak üzere hesaplanan birim kilometreye düşen elektrik ya da yakıt değerleridir.
(2) Demiryolu yolcu taşımacılığı araçlarının enerji tüketim miktarı hesaplanırken, aracın tipine göre şebeke bildiriminde belirlenen enerji birim kilometre değeri ya da katalog değeri esas alınır.
(3) Enerji tüketim miktarının hesaplanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar, ihale veya doğrudan temin dokümanında ayrıca belirtilir.
Altyapı kullanım maliyetleri
(1) Altyapı kullanım maliyetleri; altyapı erişim ücreti, tesis kullanım ücreti, ek ve yardımcı hizmetler kapsamında manevra ücretinin toplamından oluşur.
(2) Altyapı erişim ücreti, hizmet gruplarında bulunan hat kesimlerinde işletilecek trenlerin, ihale ilanında duyurulan şebeke bildiriminde belirtilen birim kilometre değeri üzerinden belirlenir.
(3) Tesis kullanım ücreti, hizmet gruplarında belirtilen hat kesimlerinde işletilecek trenlerin, kalkış istasyonundan varış istasyonuna kadar ara gar, istasyon ve duraklarda duruş sayısına göre şebeke bildiriminde belirtilen toplam maliyet değeri üzerinden birim kilometre değeri esas alınarak belirlenir.
(4) Manevra ücreti, hizmet gruplarında belirtilen hat kesimlerinde işletilecek trenlerin, kalkış ve varış istasyonlarında yapacağı manevralarının toplam maliyet üzerinden hesaplanan birim kilometre değeri esas alınarak belirlenir.
Biletleme maliyetleri
(1) Biletleme maliyetleri, ihale dokümanında belirtilen her bir hat kapsamında 20 nci maddenin ikinci fıkrası gereğince tahmin edilen bilet gelirlerinin % 3’ünü aşmayacak şekilde istekli tarafından teklif edilir.
Genel yönetim maliyetleri
(1) Genel yönetim maliyetleri, ihale dokümanında belirtilen yüksek hızlı, hızlı, ana hat ve bölgesel ayrı ayrı olmak üzere her bir hat kapsamında, 14, 15, 16, 17 ve 18 inci maddeleri gereğince teklif edilen maliyetler toplamının % 6’sını aşmayacak şekilde istekli tarafından teklif edilir.
(2) Finansal giderler, maliyet unsuru olarak değerlendirilmez.
Teklife esas bilet gelirleri
(1) Teklife esas bilet gelirleri, ihale veya doğrudan temin dokümanında belirtilen hizmet gruplarına ait her bir hat kapsamına göre; isteklilerce, beklenen bilet satış hasılatları sefer başı ve toplam sefer sayısı esas alınarak teklif edilir ve gelir kalemleri tablosunda gösterilir.
(2) Teklife esas bilet gelirleri; hizmet gruplarına ait her bir hat kesiminde, 6 ncı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen bilgi ve belgeler dikkate alınarak isteklilerce tahmin edilecek tam, zorunlu indirimli ve teklif edilecekse ticari indirimli biletli yolcu sayılarının, ihale ilanında yayınlanan üst limitleri aşmamak üzere isteklilerce teklif edilecek bilet tarifelerinin çarpımı sonucu hesaplanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İhale Komisyonu
İhale komisyonunun kurulması
(1) İhale yetkilisi, kamu hizmeti yükümlülüğü hizmet alımı ihalesini gerçekleştirmek üzere ihale komisyonunu oluşturur.
(2) İhale komisyonu, ihale yetkilisince; biri başkan olmak üzere, ikisinin demiryolu yolcu taşımacılığı alanında teknik, idari veya operasyonel konularda uzman olması şartıyla, ilgili idare personelinden en az dört kişinin ve muhasebe veya mali işlerden sorumlu bir personelin katılımıyla kurulacak en az yedi ve tek sayıda kişiden oluşur. Asıl üyeler ile bu üyelerin yerine geçecek aynı niteliklere sahip yeterli sayıda yedek üyenin isimleri ve bu üyelerin komisyonda hangi sıfatla yer alacakları belirtilir.
(3) İhale komisyonunun sorumlu hizmet birimi personelinden oluşturulması esastır. Ancak yeterli sayıda veya nitelikte personel bulunmaması hâlinde Bakanlık merkez birimlerinden komisyona üye alınabilir.
(4) İhale sürecindeki değerlendirmeleri yapmak üzere oluşturulan ihale komisyonu dışında, başka adlar altında komisyonlar kurulamaz.
İhale komisyonunun çalışma esasları ve görevleri
(1) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar salt çoğunlukla alınır. Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkanı ve üyelerinin adları ve soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır.
(2) İhale komisyonu, teklifte yer alan belgelerin doğruluğunu teyit için gerekli gördüğü belge ve bilgileri isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda yapılan talepler, ilgililer tarafından ivedilikle yerine getirilir.
(3) İhale komisyonunun görevleri şunlardır:
a) İhaleye hazırlık ve ihale dokümanının hazırlanması süreçlerinin yürütülmesi.
b) İhale gün ve saati ile varsa diğer şartların belirlenmesi.
c) Tekliflerin açılması, ihale dosyalarının incelenmesi, mukayeseli teklif değerlendirme raporlarının oluşturulması ve ihalenin sonuçlandırılmasına ilişkin tespit ve kararların ihale komisyonu kararı ile ihale yetkilisine sunulması.
ALTINCI BÖLÜM
İhaleye Hazırlık ve İhale Dokümanının Hazırlanması
İhaleye esas net maliyet
(1) İhaleye esas net maliyet, ihale onay belgesi düzenlenmeden önce, Dördüncü Bölümde belirtilen usul ve esaslara göre ayrıntılı piyasa araştırması yapılması suretiyle hizmet ihtiyacı kapsamındaki her bir hat için yaklaşık olarak hesaplanarak, aynı hatlar için ortaya çıkan tüm net maliyet değerlerinin toplanmasıyla tespit edilir ve dayanakları ile birlikte bir hesap cetvelinde kayıt altına alınır.
(2) İhaleye esas net maliyet ihale komisyonu tarafından hesaplanır. Ancak ihale komisyonunca hesaplanmasının mümkün olmaması durumunda Bakanlık, ihaleye esas net maliyeti danışmanlık hizmeti alarak hazırlatabilir.
(3) İhaleye esas net maliyet ihale ilanlarında veya davet belgelerinde gösterilemez, isteklilere veya ihale süreci ile resmi ilişkisi olmayanlara açıklanamaz.
(4) İhaleye esas net maliyet, yalnızca ihale komisyonu tarafından ve teklif fiyatları ile birlikte açıklanır.
(5) İhaleye esas net maliyet, kamu hizmeti yükümlülüğü hizmet alımı ihalesinde fiyat tekliflerinin değerlendirilmesinde üst limittir. Tekliflerin tamamının ihaleye esas net maliyetten yüksek olması hâlinde ihale iptal edilir.
(6) Sözleşmeye esas net maliyet, yapılan değerlendirme sonucunda ihale üzerinde kalan istekli tarafından hazırlanan ve teknik ve mali puanlarının ihale dokümanında belirlenen ağırlık katsayılarıyla çarpılarak hesaplanan toplam puanlardan en yüksek toplam puanı alan isteklinin vermiş olduğu mali teklifi temsil eden net maliyet değeridir.
(7) Katma Değer Vergisi ve fiyat farkı uygulaması hariç olmak üzere kamu hizmeti bedeli, ihale sonrasında oluşan sözleşmeye esas net maliyet değerini aşamaz.
İhaleye esas net maliyetin hesaplanma usulü ve güncellenmesi
(1) İhaleye esas net maliyet hesaplanırken, kapsam dâhilindeki her bir hatta çalıştırılacak tren üstü personel sayısını, tren sefer sayısını ve bu seferlerde kullanılması makul demiryolu yolcu taşımacılığı araçlarının özelliklerini gösteren bir cetvel hazırlanır. Bu cetvelde her bir hattın adı, hizmet grubu, tahmini maliyeti ve bilet geliri detayları ile birlikte gösterilir.
(2) İhaleye esas net maliyetin tespitinde, önceki yıllarda tamamlanmış benzer nitelikteki işlerde oluşan piyasa fiyatları dikkate alınarak değerlendirilir.
(3) İhaleye esas net maliyet tespit edilirken her bir hat için sırasıyla aşağıdaki işlemler yapılır:
a) Hizmetin gerçekleştirilmesi için çalıştırılacak trenlerin sefer başı tahmini maliyetinin planlanan sefer sayısı ile çarpımı sonucu, o hattın Katma Değer Vergisi hariç toplam tahmini maliyeti bulunur.
b) Bilet gelirleri, sefer başı ortalama olarak tahmin edilen değerin, planlanan sefer sayısı ile çarpımı sonucu bulunur.
c) Bulunan bu değer üzerine hizmetin niteliği dikkate alınarak her bir hat için veya kapsam dâhilindeki bütün hatlar için tespit edilecek oranlar üzerinden makul kâr eklenir.
ç) İhaleye esas net maliyet, tahmini maliyetlerden tahmini bilet gelirlerinin çıkarılması sonucu elde edilen değere tahmini maliyet üzerinden hesaplanan makul kâr tutarının eklenmesiyle belirlenir ve buna ilişkin taslak hesap cetveli hazırlanır.
d) Taslak hesap cetveli ihale komisyonunca imzalandıktan sonra, ihale onay belgesinin ekine konularak ihale yetkilisine sunulur. Bu belgenin onaylanmasıyla birlikte ihaleye esas net maliyet ve hesap cetveli kesinleşir.
(4) İhaleye esas net maliyetin, taslak hesap cetvelinin hazırlandığı tarihten itibaren ihalenin ilk ilan tarihine kadar güncelliğini kaybettiği durumlarda, hizmeti oluşturan unsurlara ilişkin maliyetler, ihale komisyonu tarafından 21/10/2023 tarihli ve 32346 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu Yolcu Taşımacılığı Kamu Hizmeti Yükümlülüğü Sözleşmelerinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenen fiyat farkı hesaplama yöntemi esas alınarak güncellenir.
(5) Taslak hesap cetvelinin hazırlandığı tarihten itibaren ihalenin ilk ilan tarihine kadar bir yıldan fazla sürenin geçmiş olması hâlinde maliyet kalemleri ile birlikte, bilet tarifeleri ve buna ilişkin beklenen bilet gelirleri de güncellenir. Ancak bilet tarifeleri ve beklenen bilet gelirleri kalemleri güncellenirken, güncelleme dönemi itibarıyla geçerli koşullar dikkate alınarak, beklenen yolcu sayıları yeniden değerlendirilir.
İhale dokümanının içeriği
(1) İhale dokümanında; isteklilere yönelik talimatları içeren idari ve teknik şartname, sözleşme tasarısı teknik ve mali puan için belirlenen ağırlık katsayıları ile gerekli diğer bilgi ve belgeler bulunur.
(2) İdari şartname, sözleşme tasarısı ile diğer formlar bu Yönetmelik hükümlerine göre Bakanlıkça ayrıca düzenlenerek yayımlanır.
(3) İhale dokümanında yapılan düzenlemeler birbirine aykırı olamaz.
İhale dokümanının hazırlanması
(1) İhale dokümanı bu Yönetmelikteki esaslara göre oluşturulur. Her sayfası onaylanan dokümanın bir nüshası ihale işlem dosyasında muhafaza edilir. İhtiyaç duyulması hâlinde gerekli güvenlik önlemlerinin alınması kaydıyla, ihale dokümanı “compact disc (CD)″ ortamına aktarılabilir.
(2) Kamu hizmeti yükümlüsü demiryolu yolcu tren işletmecisinin seçimine yönelik ihale dokümanı içerisinde bulunan teknik, mali, idari ve hukuki detaylar Bakanlık tarafından düzenlenir.
(3) İhale dokümanı, ihale onayı alınmasından önce hazırlanır.
(4) İhale dokümanının Türkçe hazırlanması zorunludur.
İdari şartname
(1) İdari şartname, ihale ile ilgili usul ve esasları gösteren belgedir.
(2) İhale dokümanında idari hususların belirtildiği idari şartnamede, hizmet alımının kapsamına göre aşağıdaki hususlar belirtilir:
a) Bakanlık sorumlu hizmet biriminin adı ve iletişim bilgileri.
b) Hizmet grupları ve içerdiği hatların adı, uzunluğu ile altyapı teknik özelliklerine göre ihaleye esas kamu hizmeti yükümlülüğünün tanımı ve tren-km cinsinden kapsamı.
c) İhaleye esas kamu hizmeti yükümlülüğün süresi.
ç) İhale yöntemi ve hukuki dayanağı.
d) İhale tarih ve saati ile tekliflerin nereye verileceği.
e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri.
f) İhale dokümanının görülmesi ve temin şekli.
g) İhale dokümanında açıklama isteme ve değişiklik yapılma yöntemleri.
ğ) Tekliflerin; geçerlilik süresi, türü ve Katma Değer Vergisi hariç olmak üzere TL cinsinden verileceği.
h) İhaleye iş ortaklığının teklif verebileceği, konsorsiyumun teklif vermesinin mümkün olmadığı.
ı) İhaleye ulusal mevzuata göre yetkilendirilmemiş isteklilerin teklif vermesinin mümkün olmadığı.
i) İhale konusu iş kapsamındaki yardımcı ve tamamlayıcı hizmetlerin yerine getirilmesinde alt yüklenici çalıştırılıp çalıştırılamayacağı.
j) İhale konusu iş kapsamında çalıştırılacak demiryolu yolcu taşımacılığı araçlarının üçüncü kişilerden kiralanmasının mümkün olup olmadığı.
k) İhale konusu işin bir kısmına teklif verilmesinin mümkün olmadığı.
l) Ulaşım, sigorta ve benzeri giderlerden hangilerinin teklif fiyatına dâhil olacağı ve bunların kim tarafından ödeneceği.
m) Tekliflerin alınması, açılması ve değerlendirilmesi ile mali ve teknik puanların ağırlık katsayılarıyla çarpılarak elde edilecek toplam puanlardan en yüksek toplam puana sahip teklifin belirlenmesinde uygulanacak usul ve esaslar.
n) İhale kararının alınmasından sözleşmenin imzalanmasına kadar uygulanacak usul ve esaslar.
o) Geçici ve kesin teminat oranları ile teminatlara ait şartlar.
ö) İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesinde Bakanlığın serbest olduğu.
р) Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesinde Bakanlığın serbest olduğu.
r) Bildirim ve tebligat esasları.
s) İhale konusu alımın 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa tabi olmadığı.
(3) Bakanlık gerekli gördüğü ve ihtiyaç duyulduğu takdirde ikinci fıkrada belirtilenler dışındaki hususları da idari şartnameye ekleyebilir.
Teknik şartname
(1) Teknik şartname, ihaleye esas alımı yapılacak hizmetin, hangi özellik ve şartlara sahip ve tabi olacağını açıklayan belgedir.
(2) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dâhil edilir. Teknik şartnamede belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur.
(3) Teknik şartnamede, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamede teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “veya dengi″ ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.
(4) Teknik şartnamenin Bakanlık tarafından hazırlanması esastır. Ancak işin özelliğinin gerektirdiği hallerde ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla teknik şartname, danışmana hazırlattırılabilir.
(5) Teknik şartnamede aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) Hizmet grupları ve içerdiği hatların adı, uzunluğu ile altyapı teknik özelliklerine göre ihaleye esas kamu hizmeti yükümlülüğünün tanımı ve tren-km cinsinden kapsamı.
b) Hatlarda işletilecek trenlerin günlük sefer sayısı ve haftalık çalışma günleri ile duruş yapılacak ara gar, istasyon ve durakları.
c) Hatlarda işletilecek trenlerde aranacak asgari koltuk kapasitesi veya treni oluşturacak asgari vagon sayısı ve tipleri.
ç) Treni oluşturan lokomotif, set ve vagonların azami yaşları, ekonomik ömür süreleri ile ekonomik ömür süreleri boyunca katedecekleri mesafe.
d) Farklı nitelik veya iş tanımlarına uygun asgari tren üstü personel sayısı.
e) Zorunlu bilet indirimleri, permi ve ücretsiz seyahat koşulları.
f) Engelli/hareket kabiliyeti kısıtlı yolcular için sunulması istenilen hizmetler.
g) Hizmet grupları kapsamında kabul edilebilir dakiklik ve iptal yüzdeleri.
ğ) Öneri ve şikâyetler üzerine kamu hizmeti yükümlüsü tarafından alınması gereken tedbirler.
h) Temizlik, müşteri anketleri, ilk yardıma ilişkin malzeme ve müdahale durumları ile rezervasyon hizmetleri ve yolcu bilgilendirme sistemine yönelik asgari şartlar.
ı) Hizmet gruplarına göre verilmesi zorunlu olan asgari kalite hizmet standartları.
(6) Bakanlık gerekli gördüğü ve ihtiyaç duyulduğu takdirde beşinci fıkrada belirtilenler dışındaki teknik ayrıntılar ve şartlara da teknik şartnamede yer verilebilir.
İhale onayının alınması
(1) İhale konusu işe ilişkin net maliyet hesap cetveli, şartnameler, sözleşme tasarısı ve diğer doküman ihale onay belgesine eklenir ve bu belge ihale yetkilisinin onayına sunulur.
İhale işlem dosyası
(1) İhalesi yapılacak her iş için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale sürecinin bulunduğu aşamaya göre aşağıdaki belgeler yer alır:
a) İhale onay belgesi ve ekinde yer alan net maliyete ilişkin hesap cetveli.
b) İhale dokümanı ile düzenlenmiş ise zeyilname ve yapılmış ise açıklamalar.
c) İhale dokümanının satılmasının öngörülmesi hâlinde maliyetinin tespitine ilişkin belge ve bilgileri içeren tutanak.
ç) İlan ve/veya davet metinleri.
d) Şikâyet başvuruları ile bu başvurular üzerine alınan kararlar ve bunların bildirimine ilişkin belgeler.
e) İstekliler tarafından sunulan teklifler.
f) İhale komisyonu tutanağı ve kararları.
g) İhale süreci ile ilgili diğer belgeler.
(2) İhale işlem dosyasının birer örneği, ihale ilan tarihini izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Açık İhale Usulü
Kamu hizmeti yükümlüsü tren işletmecisinin açık ihale usulü ile belirlenmesi
(1) Açık ihale usulü, kamu hizmeti yükümlüsü tren işletmecisinin belirlenmesinde asıl ihale usulüdür. Açık ihale usulü; ilanı yapılan, ihale dokümanlarında belirtilen koşulları taşıyan bütün isteklilerin teklif verebildiği ve ihale dokümanlarındaki yeterlilik kriterlerini sağlayan isteklilerden birinin üzerine ihale edildiği usuldür.
İhale ilanı
(1) İhale ilanı, Bakanlık tarafından düzenlenecek standart formlar kullanılarak yayımlanır.
(2) İhale ilanlarında yer alan bilgilerin, ihale dokümanını oluşturan belgelerdeki düzenlemelere uygun olması gerekir.
(3) İhale ilanlarında aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) Bakanlık sorumlu hizmet biriminin adı ve iletişim bilgileri.
b) Hizmet grupları ve içerdiği hatların adı, uzunluğu ile altyapı teknik özelliklerine göre ihaleye esas kamu hizmeti yükümlülüğün tanımı ve tren-km cinsinden kapsamı.
c) İhaleye esas kamu hizmeti yükümlülüğün başlangıç ve sona erme tarihi.
ç) İhaleye katılabilme şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu.
d) Yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler.
e) İhale dokümanının nerede görülebileceği ve hangi bedelle alınacağı.
f) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte yapılacağı.
g) Tekliflerin ihale saatine kadar nereye verileceği.
ğ) Teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından belirlenecek tutarda geçici teminat verileceği,
h) Tekliflerin geçerlilik süresi.
ı) İhaleye konsorsiyumların teklif veremeyeceği.
(4) Bakanlık gerekli gördüğü ve ihtiyaç duyulduğu takdirde üçüncü fıkrada belirtilenler dışındaki hususları da ihale ilanına ekleyebilir.
(5) İhale ilanı, ihale tarihinden en az 180 gün önce, Bakanlık internet sayfasında ve Resmî Gazete’de en az bir defa yayımlanmak suretiyle yapılır.
(6) İlan süresinin hesaplanmasında ilanın yayımlandığı gün dikkate alınır, ihale günü dikkate alınmaz.
İlanın uygun olmaması
(1) 32 nci maddede belirtilen hükümlere uygun olmayan ilanlar geçersizdir.
(2) İlanın, 32 nci maddesinde belirtilen hükümlere uygun olmadığının anlaşılması durumunda, ilanın yayımlanmasını takip eden 45 gün içinde hatalı hususlar için düzeltme ilanı yapılarak ihale gerçekleştirilebilir. Bu durumda düzeltme ilanı, Resmî Gazete’de ve Bakanlık internet sitesinde yayımlanır.
İhale dokümanının görülmesi ve satın alınması
(1) İhale dokümanı, Bakanlığın ilanda belirtilen adresinde bedelsiz olarak görülebilir. İhaleye katılmak için bu dokümanın Bakanlık tarafından her sayfası onaylanmış nüshasının satın alınması zorunludur. Bakanlık tarafından her sayfası onaylanmış doküman yerine “compact disc (CD)” ortamına aktarılmış doküman satılabilir.
(2) Dokümanın, Bakanlık tarafından belirlenen basım maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek bir bedelle satılması zorunlu olup, bu dokümanın satış hakkı yalnız Bakanlığa aittir. Bakanlık, dokümanın satışına ilişkin olarak bağış, yardım veya başka her ne ad altında olursa olsun ek bir ücret talep edemez.
İhale dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
(1) İlan yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve ihale yeniden aynı şekilde ilan edilir. Ancak teklif hazırlanmasını etkileyebilecek maddi, teknik hatalar veya eksikliklerin Bakanlık tarafından tespit edilmesi ya da istekli tarafından yazılı olarak bildirilmesi hâlinde zeyilname düzenlenmek suretiyle dokümanda değişiklik yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin zeyilname, ihale tarihinden en az 60 gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde doküman alanların tamamına bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. Ancak belirlenen maddi, teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması hâlinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, 33 üncü maddeye göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.
(2) Yapılan değişiklik nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması hâlinde ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere zeyilname düzenlenerek en fazla 30 gün ertelenebilir.
(3) Teklif verme aşamasında, ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak ihale tarihinden 45 gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edilebilir. Bu tarihten sonra yapılacak açıklama talepleri değerlendirmeye alınmaz.
(4) Açıklama talebinin uygun görülmesi hâlinde Bakanlık tarafından yapılacak yazılı açıklama, ihale dokümanının bir parçası olarak açıklama tarihi itibarıyla doküman alanların tamamına ihale tarihinden en az 30 gün önce bilgi sahibi olmalarını sağlayacak şekilde bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. Açıklamada, sorular ve ayrıntılı cevaplar yer alır; ancak açıklama talebinde bulunanın kimliği belirtilmez. Yapılan yazılı açıklamalar, açıklama yapıldıktan sonra ihale dokümanı alanlara bu doküman ile birlikte verilir.
(5) Şikâyet üzerine yapılan incelemede; tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi, teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve ihale dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi hâlinde ihale tarihine 60 günden az süre kalmış olsa dahi gerekli düzeltme yapılarak yukarıda belirtilen usule göre ihale tarihi bir defa daha ertelenebilir. Belirlenen maddi, teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması hâlinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, ancak 33 üncü maddeye göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.
İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
(1) Bakanlığın gerekli gördüğü ya da ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların tespit edildiği hallerde ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.
(2) İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi durumunda, ihale iptal ilan formu kullanılarak isteklilere tebliğ edilir.
(3) İhalenin iptal edilmesi hâlinde verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve açılmaksızın iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle Bakanlık herhangi bir sorumluluk altına girmez ve Bakanlıktan herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler
(1) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale ilanı ile idari şartnamede belirtilmesi zorunludur. Öngörülecek yeterlik kriterleri rekabeti engelleyecek şekilde belirlenemez.
İstenilecek belgeler
(1) İhaleye katılım yeterliğinin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere, isteklinin Bakanlık tarafından verilen geçerli demiryolu yolcu tren işletmecisi yetki belgesine ve Emniyet Sertifikasına sahip olması ve bu belgelerin Bakanlığa ibraz edilmesi zorunludur.
(2) Yeterlik kriterlerine ilişkin istenilmesi gereken diğer belgeler, bu Yönetmelikte düzenlenen esaslar çerçevesinde Bakanlık tarafından ihale ilanında ayrıca belirlenir.
Sözleşmenin yürütülmesi aşamasındaki mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler
(1) İdari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için kamu hizmeti yükümlüsü tarafından sunulması gereken mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler, teknik şartnamede yer alır. Bu düzenlemelerde, işin niteliği ile bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri esas alınır.
Belgelerin sunuluş şekli
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında istenilen belgelerin aslının veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerinin sunulması zorunludur. Bu kapsamda sunulan fatura örnekleri de asıl olarak kabul edilir. İstekliler, istenilen belgelerin aslı yerine ihale tarihinden önce Bakanlık tarafından “aslı Bakanlık tarafından görülmüştür” veya bu anlama gelecek şerh düşülen suretleri teklifleri kapsamında sunabilir. Bu yönde yapılacak tekliflerin, ihaleden önce Bakanlığın ilgili birim yetkilisi veya bu hususta görevlendirilmiş personelince karşılanması zorunludur.
(2) Noter onaylı belgelerin aslına uygun olduğunu belirten bir şerh taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile “ibraz edilenin aynıdır” veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilemez.
(3) Türkiye Cumhuriyetinin yabancı ülkelerde bulunan temsilcilikleri tarafından düzenlenen belgeler dışında yabancı ülkelerde düzenlenen belgeler ile yabancı ülkelerin Türkiye’deki temsilcilikleri tarafından düzenlenen belgelerin tasdik işlemi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Tasdik işleminden, belgedeki imzanın doğruluğunun, belgeyi imzalayan kişinin hangi sıfatla imzaladığının ve varsa üzerindeki mühür veya damganın aslı ile aynı olduğunun teyidi işlemi anlaşılır.
b) 16/9/1984 tarihli ve 18517 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yabancı Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesine taraf ülkelerde düzenlenen ve bu Sözleşmenin 1 inci maddesi kapsamında bulunan resmi belgeler, “apostil tasdik şerhi” taşıması kaydıyla Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğunun veya Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığının tasdik işleminden muaftır.
c) Türkiye Cumhuriyeti ile diğer devlet veya devletler arasında, belgelerdeki imza, mühür veya damganın tasdik işlemini düzenleyen hükümler içeren bir anlaşma veya sözleşme bulunduğu takdirde, bu ülkelerde düzenlenen belgelerin tasdik işlemi, bu anlaşma veya sözleşme hükümlerine göre yaptırılabilir.
ç) “Apostil tasdik şerhi” taşımayan veya (c) bendi kapsamında sunulmayan yabancı ülkelerde düzenlenen belgelerin, o ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu tarafından veya sırasıyla o ülkenin Türkiye’deki temsilciliği ile Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından tasdik edilmesi gerekir. Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğunun bulunmadığı ülkelerde düzenlenen belgeler ise sırasıyla, düzenlendiği ülkenin Dışişleri Bakanlığı, bu ülkeyle ilişkilerden sorumlu Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu veya bu ülkenin Türkiye’deki temsilciliği ve Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından tasdik edilmelidir.
d) Yabancı ülkenin Türkiye’deki temsilciliği tarafından düzenlenen belgeler, Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından tasdik edilmelidir.
e) Fahri konsolosluklarca düzenlenen belgelere dayanılarak işlem tesis edilemez.
f) Bakanlık, tasdik işleminden muaf tuttuğu resmi niteliği bulunmayan belgeleri idari şartnamede belirtir.
(4) Teklif kapsamında sunulacak belgelerin tercümeleri ve bu tercümelerin tasdik işlemi, Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişi ortağı bulunan iş ortaklıkları tarafından sunulan ve yabancı dilde düzenlenen belgelerin tercümelerinin Türkiye’deki yeminli tercümanlar tarafından yapılması ve noter tarafından onaylanması zorunludur. Bu tercümeler, Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığının tasdik işleminden muaftır.
(5) Türkiye Cumhuriyeti ile diğer devlet veya devletler arasında belgelerdeki imza, mühür veya damganın tasdik işlemini düzenleyen hükümler içeren bir anlaşma veya sözleşme bulunduğu takdirde, belgelerin tercümelerinin tasdik işlemi de anlaşma veya sözleşme hükümlerine göre yaptırılabilir.
(6) Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğunun bulunmadığı ülkelerde düzenlenen belgelerin tercümelerinin, o ülkedeki yeminli tercüman tarafından yapılmış olmakla birlikte, “apostil tasdik şerhi” taşımaması durumunda ise söz konusu tercümedeki imza ve varsa üzerindeki mühür veya damganın, sırasıyla bu ülkenin Dışişleri Bakanlığı, bu ülkeyle ilişkilerden sorumlu Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu veya bu ülkenin Türkiye’deki temsilciliği ve Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından tasdik edilmesi gereklidir.
(7) Yabancı dilde düzenlenen belgelerin tercümelerinin, Türkiye’deki yeminli tercümanlar tarafından yapılması ve noter tarafından onaylanması hâlinde ise bu tercümelerde başka bir tasdik şerhi aranmaz.
(8) Kalite ve standarda ilişkin belgelerin tasdik işlemi aşağıdaki şekilde yapılır:
a) Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Laboratuvar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından yabancı ülkede düzenlenen belgeler, Türk Akreditasyon Kurumundan alınan teyit yazısı ile birlikte sunulması durumunda tasdik işleminden muaftır. Bu belgelerden yabancı dilde düzenlenenlerin tercümelerinin, Türkiye’deki yeminli tercümanlar tarafından yapılması ve noter tarafından onaylanması zorunludur. Bu tercümeler Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığının tasdik işleminden muaftır.
b) Türk Akreditasyon Kurumundan bir teyit yazısı alınmadan sunulabilen ve yabancı ülkede düzenlenen kalite ve standarda ilişkin belgelerin tasdik işlemi ve tercümelerinin yapılması dördüncü ve beşinci fıkralardaki esaslara tabidir.
(9) İhaleye katılım kriterlerine ilişkin sunulan belgelerin kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden temin edilebilmesi ve teyidinin yapılabilmesi durumunda, bu belgeler için belgelerin sunuluş şekline ilişkin şartlar aranmaz.
İsteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler
(1) İhalelere katılacak istekliler tarafından, tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirkülerinin, teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicil Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Ticaret Sicil Gazetesinde bulunmaması hâlinde bu bilgilerin tümünü göstermek üzere ilgili Ticaret Sicil Gazeteleri veya bu hususları gösteren belgeleri de sunmaları zorunludur.
(2) Vekâleten ihaleye katılma hâlinde; vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekâletname ile vekilin noter tasdikli imza beyannamesinin sunulması zorunludur.
(3) İş ortaklığında, iş ortaklığı beyannamesinin ve iş ortaklığını oluşturan tüzel kişilerin her biri tarafından, ilgisine göre birinci ve ikinci fıkralardaki belgelerin ayrı ayrı verilmesi zorunludur.
(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat ve benzeri belgelerin istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması zorunludur.
İş ortaklığı
(1) Birden fazla demiryolu yolcu tren işletmecisi iş ortaklığı oluşturmak suretiyle ihaleye katılabilir.
(2) İş ortaklığını oluşturanlar, hak ve sorumluluklarıyla işin tümünü birlikte yapmak üzere ortaklık kurar.
(3) İş ortaklığı, teklifiyle birlikte pilot ortağın da belirlendiği İş Ortaklığı Beyannamesini vermek zorundadır.
(4) İş ortaklığında en çok hisseye sahip ortak, pilot ortak olarak gösterilmek zorundadır. Ancak bütün ortakların hisse oranlarının eşit olduğu veya diğer ortaklara göre daha fazla hisse oranına sahip ve hisseleri birbirine eşit olan ortakların bulunduğu iş ortaklığında ise bu ortaklardan biri pilot ortak olarak belirlenir. Ortakların hisse oranları İş Ortaklığı Beyannamesinde gösterilir.
(5) İş ortaklıklarının ihaleye katılabilmek için sunacakları belgelerin belirlenmesinde ve yeterlik kriterlerine ilişkin değerlendirmede, bu Yönetmelikte yer alan düzenlemeler esas alınır.
(6) İhalenin iş ortaklığı üzerinde kalması hâlinde iş ortaklığı tarafından, sözleşmenin imzalanmasından önce noter onaylı ortaklık sözleşmesinin Bakanlığa verilmesi zorunludur. Bu sözleşmede, ortakların hisse oranları ve pilot ortak ile diğer ortakların işin yerine getirilmesinde müştereken ve müteselsilen sorumlu olduğu açıkça belirtilir.
Konsorsiyum
(1) Konsorsiyumlar ihaleye katılamazlar.
İhale dışı bırakılma
(1) Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır:
a) İflas eden, tasfiye hâlinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilan eden, işlerini askıya alan.
b) İflası ilan edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan.
c) İlgili mevzuatı gereğince Sosyal Güvenlik Kurumunun uygun görüşü ile belirlenen miktarda kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olan.
ç) İlgili mevzuatı gereğince Gelir İdaresi Başkanlığının uygun görüşü ile belirlenen miktarda kesinleşmiş vergi borcu olan.
d) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen.
e) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde ihaleyi yapan Bakanlığa yaptığı işler sırasında iş veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu Bakanlık tarafından ispat edilen.
f) İhale tarihi itibarıyla mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiş olan.
g) Bu Yönetmelik hükümlerine göre Bakanlık tarafından belirlenen bilgi ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit edilen.
ğ) 45 inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılan.
h) 4734 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi hariç olmak üzere belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen.
(2) İhale üzerinde kalan istekliden, birinci fıkranın (a), (b), (c), (ç), (d) ve (f) bentlerinde belirtilen durumlarda olmadığına dair belgelerin sözleşme imzalanmadan önce istenilmesi zorunludur. Bu belgelerin, ihale tarihinde isteklinin anılan bentlerde belirtilen durumlarda olmadığını göstermesi gerekir. Sözleşme imzalanmadan önce sunulması zorunlu olan belgeleri vermeyen isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatı genel bütçeye gelir kaydedilir.
(3) İş ortaklığı söz konusu olduğunda bu belgelerin, yukarıdaki fıkralarda belirtilen şekilde bütün ortaklarca ayrı ayrı verilmesi zorunludur.
İhaleye katılamayacak olanlar
(1) Aşağıda belirtilenler doğrudan veya dolaylı olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar:
a) 4734 sayılı Kanun veya diğer mevzuat hükümleri gereğince geçici veya sürekli olarak kamu idarelerince veya mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan veya kendi ülkesinde ya da yabancı bir ülkede kamu görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı hükümlü bulunanlar.
b) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.
c) İhaleyi yapan Bakanlığın ihale yetkilisi kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli kişiler.
ç) İhaleyi yapan Bakanlığın ihale konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar,
d) Bu fıkranın (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.
e) Bu fıkranın (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin % 10’undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler hariç).
(2) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan yükleniciler, bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu işin kamu hizmeti yükümlüleri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerlidir.
(3) Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları genel bütçeye gelir kaydedilir. Ayrıca bu durumun tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı genel bütçeye gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Teklif mektuplarının şekli
(1) Teklif mektupları, Bakanlık tarafından oluşturulan standart formlar esas alınarak hazırlanır.
(2) Teklif mektubunun aşağıdaki şartları taşıması zorunludur:
a) Yazılı olması.
b) İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi.
c) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması.
ç) Üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması.
d) Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin Merkezi Sicil Kayıt Sistemi numarası ve vergi kimlik numarasının belirtilmesi.
e) Ticari unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması.
(3) İş ortaklığı olarak teklif veren isteklilerin teklif mektuplarının, ortakların tamamı tarafından veya yetki verdikleri kişilerce imzalanması gerekir.
(4) Teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda belirtilen niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmaması, teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edilir. Taşıması zorunlu hususlardan herhangi birini taşımayan teklif mektuplarının değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.
Tekliflerin geçerlilik süresi
(1) Tekliflerin geçerlilik süresi; tekliflerin tahmini değerlendirme süresi, şikâyete ilişkin süreler, ihale kararının onaylanması ile sözleşme imzalanmasına kadar geçecek süre ve benzeri hususlar dikkate alınarak belirlenir ve bu süre ihale dokümanında belirtilir.
(2) Bakanlık tarafından ihtiyaç duyulması hâlinde bu süre, teklif ve sözleşme koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir.
Teminatlar
(1) İhalelerde, teklif edilen bir yıllık bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.
(2) İhale üzerinde bırakılan istekliden sözleşme imzalanmadan önce, teklif fiyatının bir yıllık bedelinin % 6’sı oranında kesin teminat alınır. 55 inci maddesinde belirtilen net maliyetin % 70’inin altında kalarak aşırı düşük teklif sunan istekliden % 9 oranında kesin teminat alınır.
(3) 4734 sayılı Kanunun 34 üncü maddesindeki değerler teminat olarak kabul edilir.
(4) İstekli veya kamu hizmeti yükümlüsü tarafından teminat olarak banka teminat mektubu verilmesi hâlinde bu teminat mektuplarının kapsam ve şeklinin standart formlara uygun olması zorunludur. Standart formlara uygun olarak düzenlenmemiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez.
(5) Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresinin bitiminden itibaren 30 günden az olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.
(6) Kesin teminat mektuplarının süresi, ihale konusu işin kabul tarihi dikkate alınmak suretiyle Bakanlık tarafından belirlenir.
(7) İsteklinin iş ortaklığı olması hâlinde toplam teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir.
(8) Her ne suretle olursa olsun, Bakanlık tarafından alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
(9) Gerek görüldüğünde teminat mektuplarının ilgili bankanın genel müdürlüğünden veya şubesinden teyidi Bakanlık tarafından yapılabilir. Yapılan teyitlerde, bankanın en az iki yetkilisinin imzasının bulunması gerekir.
(10) Fiyat farkı ödenmesi öngörülerek ihale edilen işlerde ve sözleşme bedelinde artış meydana gelmesi hâlinde bu artış tutarları toplamının % 6’sı oranında ek kesin teminat alınır. Fiyat farkı olarak ödenecek bedel üzerinden hesaplanan ek kesin teminat, hakedişlerden kesinti yapılmak suretiyle de karşılanabilir.
Tekliflerin alınması, açılması ve belgelerdeki bilgi eksikliklerinin tamamlatılması
(1) Tekliflerin alınması ve açılmasına ilişkin işlemler; bu Yönetmelik ve şartnamelerde belirtilen hükümler çerçevesinde standart formlar kullanılarak gerçekleştirilir.
(2) Zarf açma ve belge kontrol tutanağı, teklif zarfı içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat gereğince eklenmesi zorunlu olan belgelerin her biri için ayrı sütun içerecek şekilde düzenlenir.
(3) Teklif zarfları, alınış sırasına göre incelenir. Teklif zarfları açılmadan önce net maliyet açıklanır. Zarflardan uygun olanların açılması ve belge kontrolünün yapılması aşamasında, isteklilerce sunulan belgeler tek tek kontrol edilerek hangi belgelerin sunulduğu, Zarf açma ve belge kontrol tutanağında her belge için açılmış bulunan sütunlara kaydedilerek gösterilir. İhale usulüne göre ilgili oturumda istekliler ve teklif ettikleri fiyatlar duyurularak tutanak düzenlenir. Bu tutanakların komisyon başkanınca onaylanmış suretleri, isteyenlere imza karşılığı verilmeden oturum kapatılamaz.
(4) Teklif zarfı içinde sunulması istenilen belgeler ve bu belgelere ilgili mevzuat gereğince eklenmesi zorunlu olan belgelerden herhangi birinin isteklilerce sunulmaması hâlinde bu eksik belgeler Bakanlık tarafından tamamlatılamaz, istekli ihale dışı bırakılarak geçici teminatı genel bütçeye gelir olarak kaydedilir.
(5) Teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, sunulan belgelerde bilgi eksikliği bulunması hâlinde Bakanlık tarafından belirlenen sürede bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Bu çerçevede, tamamlatılması istenen bilgi eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak, Bakanlık tarafından 2 iş gününden az olmamak üzere makul bir tamamlama süresi verilir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayanların teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir.
(6) Bakanlık tarafından bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin olarak verilen süre içinde isteklilerce sunulan belgelerin ihale tarihinden sonraki bir tarihte düzenlenmesi hâlinde bu belgelerin, isteklinin son ihale tarihi itibarıyla ihaleye katılım şartlarını sağladığını göstermesi gereklidir.
(7) Fiyat teklif cetvellerinin toplam ve çarpımlarında oluşan hesaplama farklılıkları nedeniyle teklif edilen toplam kamu hizmet bedelinde aritmetik hata bulunduğu tespit edilen isteklilerin teklifleri, hatanın teklif edilen toplam kamu hizmeti bedelinin binde beşi geçmemesi ve ihaledeki sıralamanın değişmemesi kaydıyla, isteklilerinin sefer esaslı net maliyet teklif cetveline ekli;
a) Maliyet kalemleri tablosunda ihaleye konu hatların her bir maliyet kalemi için yazılı birim tren-km tutarları,
b) Bilet gelirleri tablolarında ihaleye konu hatların her bir dâhili güzergâhı için yazılı bilet tarifeleri ve sefer başı beklenen ortalama yolcu sayıları,
esas alınarak ihale komisyonu tarafından re’sen düzeltilir. Yapılan bu düzeltme sonucu bulunan tutar, isteklinin teklifine esas nihai toplam kamu hizmeti bedeli olarak kabul edilir. Hatanın teklif edilen toplam kamu hizmeti bedelinin binde birini geçmesi veya ihaledeki sıralamanın değişmesi hâlinde isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir.
Tekliflerin değerlendirilmesi
(1) Teklifler; bu Yönetmelik ve şartnamelerde belirtilen esaslar çerçevesinde Bakanlık tarafından düzenlenecek standart formlar kullanılarak değerlendirilir.
Aşırı düşük teklifler
(1) İhale komisyonu, belirlediği ihaleye esas net maliyet değeri ile karşılaştırıldığında, teklif fiyatı net maliyetin % 70’inin altında olan teklifleri, aşırı düşük teklif olarak tespit eder. Bakanlık, belirlediği süre içinde aşırı düşük teklif sahiplerinden yazılı olarak ayrıntılı bilgi isteyebilir.
(2) İhale komisyonu;
a) Verilen hizmetin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin hizmetlerin teminini yerine getirmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,
hususlarında belgelendirilmek sureti ile yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir.
(3) Yapılan değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.
(4) İsteklilerce sunulan fiyat tekliflerinin çoğunluğunun, ihaleye esas net maliyetin % 70’inin altında olması hâlinde isteklilerin tamamından aşırı düşük tekliflerine açıklama yapmaları istenir.