Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Mülga veya iptal edilen kısımları gizle
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 10)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile tanınan eğitim hakkından yoksun kalması muhtemel ilköğretim, ortaöğretim ve özel eğitim okul/kurum/sınıflarına devam eden öğrenciler ile yaygın eğitim hizmetinden yararlanan özel eğitim kursiyerlerinin resmî okul/kurumlara taşıma yoluyla eğitime erişimlerini sağlamak için gerekli usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili iş ve işlemleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, 30/5/1997 tarihli ve 573 sayılı Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,

b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,

c) Birleştirilmiş sınıf: İlkokullarda birleştirilerek bir derslikte tek öğretmen tarafından okutulan birden fazla sınıfı,

ç) Geçici ikamet: Yangın, sel, deprem gibi doğal afetler, mevsimlik işler, eğitim ve diğer sebeplere bağlı olarak yapılan göçler nedeni ile ikamet adresinin geçici olarak değişmesini,

d) Millî eğitim müdürlüğü: İl/ilçe millî eğitim müdürlüğünü,

e) Öğrenci taşıma uygulaması: Taşıma yoluyla eğitimden faydalanacakların, taşıma merkezi resmî okul/kurum ve özel eğitim sınıflarına günübirlik taşınarak eğitim ve öğretime devamlarını sağlamak ve uygulama kapsamında taşınan özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine ücretsiz öğle yemeği hizmeti sunmak amacıyla yapılan uygulamayı,

f) Öğrencisi taşınacak okul/kurum: Öğrenci sayısı yetersizliği nedeniyle kapatılan, doğal afetler, can ve mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmedik olayların ortaya çıkması sonucu kullanılamayan, güçlendirmeye alınan veya yıkılıp yeniden yapılmasına karar verilen resmî okul/kurumu,

g) Öğrencisi taşınacak yerleşim birimi: Büyükşehir statüsündeki illerde belde, köy veya köyaltı yerleşim yerlerinden mahalle statüsü kazanan; büyükşehir statüsü dışındaki illerde ise belde, köy ve köyaltı yerleşim yerleri ile daha önce köy statüsünde olup belediye sınırları içerisine alınan yerleşim yerlerinden, sınırları içerisinde öğrencilerin devam edeceği türde okul bulunmayan ve toplu taşıma hizmeti verilmeyen yerleşim birimlerini,

ğ) Taşıma hizmetinden faydalanacaklar: Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında öğrencisi taşınacak yerleşim biriminde sürekli veya geçici ikamet eden öğrencilerle, özel eğitim okul/sınıflarında eğitim alan öğrenciler, yaygın eğitim kapsamında olan kursiyerler ve okul/kurumlarda oluşturulan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Geliştirme Birimi tarafından refakat edilmesine karar verilen bedensel, orta veya ağır zihinsel engelli, birden fazla yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan öğrenci/kursiyerlerin; veli/vasisi ya da yazılı olarak yetkilendirdiği kişileri,

h) Taşıma merkezi okul/kurum: Öğrenci taşıma uygulaması kapsamındaki öğrenci/kursiyerlerin öğrenim gördükleri resmî okul/kurumu,

ı) Taşımalı öğrenci modülü: Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında taşıma ve yemek hizmetinden yararlanan öğrenci/kursiyerlere yönelik gerçekleştirilen iş ve işlemlerin elektronik ortamda yürütüldüğü ve bilgilerin saklandığı sistemi,

i) Toplu taşıma hizmeti: Kamu kurum ve kuruluşları ile bunların verdiği yetkiyle gerçek ve tüzel kişiler tarafından işletilen kara, deniz ve su ulaşım araçları, tünel, raylı sistem dâhil her türlü toplu taşıma sistemleri ile belirli aralıklarla verilen mutat taşıma hizmetini,

j) Eğitim ve öğretim yılı: Eğitim ve öğretimin başladığı tarihten, sonraki eğitim ve öğretim yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,

k) Kursiyer: Özel eğitim ihtiyacı olup yaygın eğitim hizmetlerinden yararlanan bireyi,

l) Okul servis aracı: Taşıma hizmetinden faydalanacakların taşınmalarında kullanılan ve ticari tescilli yolcu taşımaya mahsus taşıtı,

m) Okul servis araçları denetim komisyonu: Valilik/kaymakamlıklarca millî eğitim, emniyet, jandarma, belediye ve uygun görülen diğer kurum temsilcilerinden oluşturulan komisyonu,

n) Rehber personel: Özel eğitim öğrencileri ile kursiyerlerin taşındığı okul servis aracında görevli personeli,

o) Tür: Bakanlığa bağlı resmî ilkokul, ortaokul, imam-hatip ortaokulu, Anadolu lisesi, fen lisesi, sosyal bilimler lisesi, güzel sanatlar lisesi, spor lisesi, mesleki ve teknik Anadolu lisesi, Anadolu imam-hatip lisesinin her birini,

ö) Veli/vasi: Öğrencinin/kursiyerin annesi, babası veya yasal sorumluluğunu üstlenen kişiyi,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Planlama ve Değerlendirme Komisyonları, Görevleri ve Uygulama

Planlama komisyonu

MADDE 5

(1) Millî eğitim müdürlüklerinde öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerini, taşıma hizmetinden faydalanacakları, taşıma merkezi okul/kurumları, taşıma hizmetinin sunulacağı okul servis araç sayısını, güzergâhlarını ve ücretsiz öğle yemeği hizmeti sunulacak öğrencileri belirlemek üzere planlama komisyonu kurulur.

(2) Planlama komisyonu; millî eğitim müdürlüğünde ilgili il millî eğitim müdür yardımcısı veya il/ilçe millî eğitim şube müdürünün başkanlığında; temel eğitim, orta öğretim, din öğretimi, mesleki ve teknik eğitim, özel eğitim, hayat boyu öğrenme, inşaat ve emlak hizmetlerinden sorumlu şube müdürleri ile en az ikisi taşıma merkezi okul/kurum müdürü olmak kaydıyla ilköğretim, ortaöğretim ve özel eğitim okul/kurumu ile yaygın eğitim kurumu müdürleri arasından seçilen başkan dâhil en az üç, en fazla on bir üyeden oluşur.

(3) Planlama komisyonu; millî eğitim müdürlüğünün uygun görüşü ve mahallî mülki idare amirinin onayı ile her yıl ocak ayı içinde oluşturulur, millî eğitim müdürlüğünce hazırlanan çalışma takvimine göre bir yıl süre ile çalışır.

(4) Planlama komisyonu, öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin planlamaları yapmak üzere ilk toplantısını şubat ayını geçmeyecek şekilde yapar. Ayrıca komisyon başkanının uygun göreceği tarihlerde de toplanır.

(5) Kendi bölgelerindeki öğrenci/kursiyerlerin taşıma kapsamına alınması ile ilgili görüşlerini bildirmek üzere ihtiyaç duyulması hâlinde, ilgili yerleşim birimlerinin muhtarları, belediye başkanları, kamu kurum ve kuruluşlarının yetkilileri ile ilgili meslek odaları temsilcileri de toplantıya davet edilebilir.

Planlama komisyonunun görevleri

MADDE 6

(1) Planlama komisyonunun görevleri şunlardır:

a) Toplantı tarihi itibarıyla kapalı olan okulların bulunduğu yerleşim yerlerindeki çağ nüfusu ve okulun fiziki durumu dikkate alınarak bu okulların yeniden açılıp açılamayacağı ile ilgili gerekli çalışmalar yapıldıktan sonra, il/ilçe mahallî mülki idare ve belediye mücavir alan sınırları içindeki toplu taşıma hizmetlerinin olup olmadığını ilgili belediyeler ve gerektiğinde komisyon tarafından kayıt altına alınan tespitler doğrultusunda değerlendirmek suretiyle öğrencisi taşınacak veya kapsam dışı bırakılacak yerleşim birimlerini ve taşıma hizmetinden faydalanacakları belirlemek.

b) Taşıma merkezi okula uzaklığı 30 kilometreden fazla olan, taşınması ekonomik olmayan, iklimi veya ulaşım şartları taşımaya elverişsiz olan yerleşim birimlerinde ikamet eden ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerini, zorunlu olarak yatılı bölge ortaokulları ve pansiyonlu okullara yerleştirdikten sonra taşıma hizmetinden faydalanacakları ve öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerini gruplandırarak taşıma merkezi okul/kurumları belirlemek.

c) Kaynakların etkili, ekonomik ve verimli kullanılması ilkesine uygun olarak taşıma hizmetinden faydalanacakların; taşıma merkezi okul/kurumlara kaç araçla taşınacağını, aracın yol ve durakları ile hareket saatlerini güvenli bir şekilde taşınmalarını sağlayacak önlemleri de alarak belirlemek.

ç) Sağlık ve beslenme konularında alınması gereken önlemleri işyeri sağlık ve güvenlik birimi/bürosu ile koordineli bir şekilde belirleyerek bu önlemler doğrultusunda, öğrenci taşıma uygulaması kapsamında özel eğitim okullarına devam edenler hariç taşıma hizmeti verilenler ile taşıma merkezi okullarda açılan özel eğitim sınıfına devam edenler ve taşıma merkezi okul müdürlüklerince, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı verileri de dikkate alınarak belirlenen öğrencilerden ücretsiz öğle yemeği hizmeti sunulacakların sayısını taşıma merkezi okul bazında belirlemek.

d) Öğrencileri, öğrenci taşıma uygulamasına alınarak kapatılan okul/kurumların bina ve tesisleri ile ders araçları ve taşınırlarının öncelikle taşıma merkezi okul/kurumların ihtiyaçlarının karşılanmasında kullanılmak üzere millî eğitim müdürlüğüne öneride bulunmak.

e) Değerlendirme komisyonunca bildirilen başka bir il/ilçeden öğrencisi taşınacak yerleşim birimleri ile okul/kurumların öğrenci taşıma uygulamasına dâhil edilmesine yönelik planlamaları yapmak.

f) Öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimlerinden; iklimi ve ulaşım şartları elverişsiz veya taşıma maliyeti yüksek olduğu için başka bir il/ilçe sınırları içerisindeki taşıma merkezi okul/kuruma taşınması uygun görülenlerin taşınacağı okulları planlayarak değerlendirme komisyonuna bildirmek.

g) İlkokul ve ortaokul öğrencilerine yönelik nisan ayında; imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim öğrencilerinin taşınmasına yönelik ise bu öğrencilere ait planlama işlemlerinin en geç ağustos ayı sonuna kadar tamamlanmasından sonra, millî eğitim müdürlüklerince Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formu (Ek-1) ile hazırlanan gerekçeli raporu il millî eğitim müdürlüğüne sunmak.

ğ) Yaygın eğitim hizmetlerinden yararlanması muhtemel kursiyerler ile bunların devam edeceği kursların süre ve sayılarını il/ilçe hayat boyu öğrenme komisyonu ile birlikte belirlemek.

h) İl ve ilçeye bağlı yerleşim birimlerini nüfus, coğrafi yapı, ulaşım, iklim, özel eğitim okul/kurum/sınıfı ile yaygın eğitim kurumunun fiziki kapasitesi ve konumu gibi özelliklere göre gruplandırmak.

ı) İl/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile iş birliği içerisinde özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin taşınabilmesi için gerekli tedbir ve kararları almak.

i) İl/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile iş birliği içerisinde özel eğitime ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin okul/kurum/sınıflarına sağlıklı, güvenli ve zamanında ulaşmalarının sağlanması için gerekli tedbirleri belirlemek.

j) Bedensel, orta veya ağır zihinsel, birden fazla yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan öğrenci/kursiyerlere taşıma esnasında refakat edecek veli/vasi ya da bunların yazılı olarak yetkilendirdiği kişi sayısını belirlemek.

k) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin taşınacağı araçlarda rehber personel bulundurulmasını sağlamak.

l) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerden tekerlekli sandalye kullanan veya yürüme güçlüğü yaşayanlara hizmet verecek servis araçlarında liftli donanım, standartlara uygun seyyar rampa ve ihtiyaç duyulacak diğer teknik özellikleri belirlemek.

m) İşitme engelli özel eğitim meslek lisesi öğrencileri ile işitme engelli özel eğitim kursiyerlerine verilecek olan toplu taşıma kartları veya biletlerinin öğrenci ve gün sayısına göre aylık ödenek talebini belirlemek.

n) İhtiyaç duyulan zamanlarda, özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin taşımasına yönelik millî eğitim müdürlüklerince Taşımalı Öğrenci Modülüne girilen planlama verileri ile hazırlanan gerekçeli raporu millî eğitim müdürlüğüne sunmak.

o) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerden işletmelerde mesleki eğitime devam edenlerden taşıma güzergâhında olup taşınacakları tespit etmek, güzergâh üzerinde olmayan işitme yetersizliği olan öğrenci/kursiyerlere verilecek olan toplu taşıma kartı veya biletinin öğrenci ve gün sayısına göre aylık ödenek talebini belirlemek.

ö) Özel eğitim okuluna kayıtlı öğrenciler ile aynı özel eğitim okuluna veya aynı kampüste bulunan diğer okul/okullara devam eden özel eğitim ihtiyacı olmayan kardeşleri belirlemek.

p) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olup işletmelerde mesleki eğitime devam eden öğrencilerden, okul servis aracının güzergâhı üzerinde yer alan mesleki eğitim aldıkları işletmelere veya kayıtlı oldukları okullara taşınacakları velilerinin yazılı talepleri doğrultusunda belirlemek.

r) Okul müdürlüklerinden gelen parasız yatılılıktan öğrenci taşıma uygulamasına geçişlerle ilgili başvuruları parasız yatılılık ve bursluluk komisyonunun görüşleri çerçevesinde karara bağlamak.

s) Açılacak özel eğitim sınıflarının tespitinde il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile iş birliği yapmak.

(2) Hazırlanan komisyon kararları, planlamanın ait olduğu eğitim ve öğretim yılı başlamadan ve değerlendirme komisyonuna sunulmadan önce öncelikle eğitim müfettişi/eğitim müfettiş yardımcısı, il millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürlerince Planlama Komisyonu Çalışmaları İzleme ve Gözlem Formu (Ek-2) doğrultusunda yerinde incelenir. Düzenlenen bu Form, planlama komisyon kararları ile birlikte değerlendirme komisyonuna gönderilir.

Taşıma merkezi okulların özellikleri

MADDE 7

(1) Taşıma merkezi okulların belirlenmesinde;

a) Öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimlerine göre daha merkezî durumda olması, çevredeki diğer yerleşim birimleri ile ulaşım imkânlarına sahip, gelişmeye uygun olması,

b) Derslik, atölye ve laboratuvar sayısı ile fiziki kapasitenin yerleşim yerindeki öğrenciler ile öğrenci taşıma uygulaması kapsamına alınan öğrenci sayısının eğitimine yeterli olması,

c) Öğretmen ve ders araç-gerecinin yeterli olması,

ç) Öğrencilerin sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile kitaplık ve kütüphanelerden yararlanabilmeleri için uygun ortamların bulunması,

şartları aranır.

(2) Zorunlu sebepler dışında yatılı bölge ortaokulları ve ikili eğitim yapan okul/kurumlar taşıma merkezi okul olarak belirlenemez.

(3) Taşıma merkezi olacak ilkokulda birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılmaz. Ancak zorunlu hâllerde planlama komisyonunun teklifi, il değerlendirme komisyonunun kararı ve mahallî mülki idare amirinin onayı ile uygulama yapılabilir.

(4) Öğrenci taşıma uygulamasında ilkokul, ortaokul, imam-hatip ortaokulu, ortaöğretim öğrencileri ile özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyer/velilerin ayrı ayrı araçlarla taşınması esastır. Uygun nitelik ve nicelikte araç bulunamaması durumunda, ilgili okul düzeyinde yerleşim yerinde az sayıda öğrenci bulunması, ders giriş-çıkış saatlerinin yakın olması ve araçta yer olması şartıyla özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki öğrenciler birlikte taşınabilir.

(5) Özel eğitim okuluna kayıtlı öğrenciler ile aynı özel eğitim okuluna veya aynı kampüste bulunan diğer okul/okullara devam eden özel eğitim ihtiyacı olmayan kardeşleri aynı araçla taşınabilir.

Öğrencisi taşınacak yerleşim birimi ve okulda aranacak şartlar

MADDE 8

(1) Öğrencisi taşınacak yerleşim biriminin belirlenmesinde;

a) Toplu taşıma hizmetinin bulunmaması,

b) Eğitime erişim ihtiyacı olan öğrencinin sürekli veya geçici ikamet ettiği yerleşim yerinde bu ihtiyacını karşılayacağı türde eğitim kurumu bulunmaması veya bu kurumların kapalı olması,

şartları birlikte aranır.

(2) Öğrencisi taşınacak okulların belirlenmesinde;

a) Öğrenci sayısı yetersizliği nedeniyle okulun kapalı olması,

b) Okulun; güçlendirmeye alınması, yeniden yapılmak üzere yıkım kararı alınması, yangın, sel, deprem gibi doğal afetlere maruz kalması, can ve mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmedik olayların ortaya çıkması sonucu kullanılamaması,

şartları aranır.

Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerinin taşınması

MADDE 9

(1) Özel eğitim okul/kurum/sınıfı öğrencileri ile yaygın eğitim hizmetinden yararlanan özel eğitime ihtiyacı olan bireyler eğitim öğretim yılı süresince ve 8 inci maddede yer alan şartlar aranmaksızın kayıtlı oldukları okul/kurum/sınıflara taşınır.

(2) Bu Yönetmelik kapsamında taşınan özel eğitim ihtiyacı bulunan öğrencilerin aynı özel eğitim okuluna veya aynı kampüste bulunan diğer okul/okullara devam eden özel eğitim ihtiyacı olmayan kardeşleri de aynı araçla taşınabilir.

Değerlendirme komisyonu

MADDE 10

(1) Öğrencisi taşıma kapsamına alınacak yerleşim birimleri ve okullar ile ilgili planlama komisyonu tarafından hazırlanan raporları değerlendirmek ve il/ilçeler arasında eş güdümü sağlamak üzere mart ayı içerisinde, il millî eğitim müdürünün teklifi ve valilik oluru ile değerlendirme komisyonu kurulur.

(2) Değerlendirme komisyonu; il millî eğitim müdürü veya ilgili il millî eğitim müdür yardımcısının başkanlığında öğrenci taşıma uygulamasından sorumlu şube müdürü, öğrenci taşıma uygulamasının yapıldığı ilçe millî eğitim müdürleri ve eğitim müfettişinden oluşur.

(3) Değerlendirme komisyonu, ilkokul ve ortaokul öğrencilerine yönelik taşıma planlamalarını değerlendirmek üzere en geç mayıs ayının son haftasına kadar, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim öğrenci taşınmasına ait taşıma planlamalarını değerlendirmek üzere ise en geç ağustos ayı içerisinde toplanır. Değerlendirme komisyonu, özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlere yönelik taşıma planlamalarını değerlendirmek için ihtiyaç duyulan zamanlarda komisyon başkanının teklifi ile toplanır.

(4) Komisyon, millî eğitim müdürlüğünce hazırlanan çalışma takvimine göre bir yıl süre ile çalışır. İhtiyaç duyulması hâlinde diğer birimlerden sorumlu il millî eğitim müdür yardımcısı veya şube müdürleri ve iş birliği yapılması gerekli görülen kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcilerinin de toplantılara katılmaları sağlanır.

(5) Gerekli görülmesi halinde Planlama Komisyonu Çalışmaları İzleme ve Gözlem Formunu (Ek-2) hazırlayanların da toplantıya katılmaları sağlanır.

Değerlendirme komisyonunun görevleri

MADDE 11

(1) Değerlendirme komisyonunun görevleri şunlardır:

a) İhtiyaç duyulması halinde millî eğitim müdürlüklerinin öğrenci taşıma uygulaması iş ve işlemlerini düzenleyen usul ve esasları belirleyerek valilik onayına sunmak.

b) İlçelerin planlama komisyon karar raporlarını inceleyerek bu Yönetmelikte belirtilen şartları sağlamayan taşıma hizmetinden faydalanacakları, öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimleri ile taşıma merkezi okulları uygulama kapsamından çıkarmak.

c) Başka bir il veya ilçeden öğrencisi taşınacak yerleşim birimleri ile okul/kurumların taşınmasına ait planlamaları il veya ilçeler arasında koordinasyon sağlanması için il millî eğitim müdürlüğüne bildirmek.

ç) Öğrenci taşıma uygulamasından çıkarılıp yeniden açılacak okul/kurumların bakım ve onarımlarının yapılarak eğitim ve öğretime hazır hale getirilmesi için millî eğitim müdürlüğünü bilgilendirmek.

d) İl düzeyinde öğrenci taşıma uygulaması kapsamında hazırlanan ilçe planlama komisyon karar raporlarına son şeklini vererek Taşımalı Öğrenci Modülüne işlenilmesini ve modül üzerinden alınacak Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formunun (Ek-1) valilik onayına sunulmasını sağlamak.

Uygulama

MADDE 12

(1) Değerlendirme komisyonu tarafından son hali verilen planlama komisyon kararları, il millî eğitim müdürünün teklifi ve valinin onayı ile uygulamaya konulur. Bu onay bir eğitim ve öğretim yılı için geçerlidir.

(2) İl millî eğitim müdürlüğü, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan ve Taşımalı Öğrenci Modülüne girilen ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin taşınmasına yönelik Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formunu (Ek-1) haziran ayının en geç ilk haftasında, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim öğrencileri ile özel eğitim öğrenci/kursiyerlerin taşınmasına yönelik Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formunu (Ek-1) bu öğrenci/kursiyerlere ait planlama işlemlerinin tamamlanmasının ardından eğitim ve öğretim başlamadan ihale işlemleri yapılmak üzere ilgili birimlere gönderir.

(3) Öğrencisi taşınacak yerleşim yerinin taşıma merkezine uzaklığının en az 2 kilometre olması esas olup 30 kilometreden fazla mesafeden taşıma yapılmaz. Ancak;

a) Can güvenliğinin olmaması, iklim koşulları ve coğrafi şartların elverişsiz olması gerekçelerinden herhangi birine bağlı olarak planlama komisyonu kararı ve mülki idare amiri onayı ile 2 kilometreden az mesafeden taşıma yapılabilir.

b) Taşıma merkezi okula uzaklığı 30 kilometreden fazla olan öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerinde ikamet eden ilköğretim ve ortaöğretim öğrencileri zorunlu olarak yatılı bölge ortaokulları ve pansiyonlu okullara yerleştirilir.

(4) En az bir ders yılı parasız yatılı öğrenim gören ortaöğretim öğrencileri taşıma kapsamında değerlendirilebilir. Parasız yatılılıktan öğrenci taşıma uygulamasına geçişler için başvurular, öğrenci velisi tarafından parasız yatılı olarak öğrenim gördüğü okul müdürlüğüne, ders kesiminden haziran ayının sonuna kadar yapılır. Okul müdürlüklerinden gelen bu başvurular, parasız yatılılık ve bursluluk komisyonunun görüşleri de alınarak planlama komisyonunca değerlendirilir.

(5) Öğrenci taşıma uygulamasında ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin aynı araçla taşınması esastır. Taşımanın ekonomik olmaması veya uygun nitelik ve nicelikte araç bulunamaması durumlarında, ders giriş-çıkış saatlerinin yakın olması ve araçta yer olması şartıyla ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin taşındığı araçlarda imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim öğrencileri de taşınabilir.

(6) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyer veya bunların veli/vasilerinin beşinci fıkrada yer alan öğrenciler ile birlikte taşınmaması esastır. Ancak, taşımanın ekonomik olmaması veya uygun nitelik ve nicelikte araç bulunamaması durumlarında, ders giriş-çıkış saatlerinin yakın olması ve araçta yer olması şartıyla özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyer veya bunların veli/vasileri diğer öğrenciler ile birlikte taşınabilir. Bu durumda, araçta yer alacak özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin engel düzeyi ve sayısı il/ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ile mütalaa edilmek suretiyle belirlenir.

(7) Öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimlerinden; can güvenliğinin olmaması, iklim koşulları ve ulaşım şartlarının elverişsiz veya taşıma maliyetinin yüksek olması gerekçelerinden birine bağlı olarak başka bir il/ilçe sınırları içerisindeki taşıma merkezi okul/kuruma taşınması eğitim müfettişi/eğitim müfettiş yardımcısı tarafından düzenlenen inceleme raporu dikkate alınarak değerlendirme komisyonunca uygun görülenler hariç, ilçeler arası taşıma yapılamaz.

(8) İhalelerin zamanında yapılamaması, ihalelere katılım sağlanmaması, yüklenicinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi, taşımanın ekonomik olmaması ve benzeri nedenlerle taşıma faaliyetlerinin gerçekleştirilememesi durumunda mülki idare amirinin onayı ile farklı eğitime erişim seçenekleri uygulanabilir. Bu fıkraya ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.

Taşıma merkezi okul/kurum müdürü, taşımadan sorumlu müdür yardımcısı, nöbetçi müdür yardımcısı ve nöbetçi öğretmenin görevleri

MADDE 13

(1) Taşıma merkezi okul/kurum müdürünün öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri şunlardır:

a) Taşıma merkezi okul/kurumun fiziki durumu ve kontenjanına göre öğrenci taşıma uygulaması kapsamında okul/kurumun alabileceği öğrenci sayısı sınıflara göre tespit edildikten sonra bu sayıları; ilkokul ve ortaokullarda şubat ayının ikinci haftasında, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim okul/kurumlarında en geç ağustos ayının ilk haftasında millî eğitim müdürlüğüne bildirmek.

b) Öğrenci taşıma uygulamasıyla okul/kuruma gelen öğrencilerin kayıt kabul ve nakil işlemlerinin ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda yapılmasını sağlamak.

c) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrenciler ile taşıma merkezi okul/kurumlardaki öğrencilerin birlikte öğrenim görmelerini sağlayacak şekilde sınıf ve şubelere dengeli dağılım yapılmasını sağlamak.

ç) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilerin geliş ve gidişlerine göre haftalık ders dağıtım ve günlük vakit çizelgesinin düzenlenmesini sağlamak.

d) Taşıma merkezi okul/kurumların fiziki imkânları ölçüsünde geliş ve gidiş saatlerinde oluşan boşluklarda öğrencilerin sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile kitaplık ve kütüphanelerden yararlandırılmasını sağlamak.

e) Taşınan ilköğretim ve ortaöğretim okul/kurumu öğrencilerinin öğle yemeklerini sağlıklı, güvenli ve düzenli bir şekilde yiyebilmeleri için gerekli tedbirleri almak, yüklenicinin sözleşme hükümlerine uyup uymadığını günlük olarak kontrol edilmesini sağlamak ve giderilemeyen aksaklıkları rapor hâlinde millî eğitim müdürlüğüne bildirmek.

f) Öğrenci taşıma uygulamasının iyileştirilmesi ve geliştirilmesine yönelik veli/vasi/muhtar/belediye başkanı ve kamu görevlileri ile iş birliğini sağlamak.

g) Okul servis araçları ile taşıma merkezi okula gelen öğrencilerin, isim listelerine göre kontrol edilmesini koordine etmek.

ğ) Okul servis araçları ve rehber personel puantajlarını her ayın sonunda millî eğitim müdürlüğüne göndermek.

h) Taşıma işini yüklenenlerin, servis şoförlerinin ve rehber personelin 25/10/2017 tarihli ve 30221 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul Servis Araçları Yönetmeliğine, bu Yönetmelik ve sözleşme hükümlerine uyup uymadıklarının kontrol ve takibinin günlük olarak yapılmasını sağlamak, aksaklıkları önlemek ve gidermek üzere gerekli tedbirleri almak ve giderilemeyen aksaklıkları rapor hâlinde millî eğitim müdürlüğüne bildirmek.

ı) Okul servis araçlarının arkasındaki “OKUL TAŞITI” tabelasının üst kısmına, okunabilecek şekilde sürücü hatalarının millî eğitim müdürlüğüne bildirileceği telefon numarasının yazdırılmasını sağlamak.

i) Özel eğitim meslek lisesinde öğrenim gören işitme yetersizliği olan öğrenciler ile yaygın eğitim hizmetinden yararlanan işitme yetersizliği olan kursiyerlere dağıtılmak üzere aylık toplu taşıma bilet miktarını millî eğitim müdürlüğüne bildirmek, aylık toplu taşıma biletlerinin öğrencilere veya veli/vasilerine imza karşılığı dağıtılmasını ve öğrencinin devamsızlık yaptığı günlerin bir sonraki ayın bilet miktarından düşürülmesini sağlamak.

j) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerinin taşındığı okul servis aracında bulunan rehber personelin, servis aracında bulunduğu zamanlar ile eğitim ve öğretim saatlerinde sorumluluğunda olan öğrenci/kursiyerlere yönelik görevlerini yerine getirmesini sağlamak.

k) Özel eğitim öğrenci ve kursiyerlerinin okul/kurumlarına sağlıklı, güvenli ve zamanında ulaşımları için planlama komisyonunca belirlenen tedbirlerin alınmasını sağlamak.

l) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olup işletmelerde mesleki eğitime devam eden öğrencilerden, veli/vasilerinin yazılı talebi üzerine okul servis aracının güzergâhı üzerinde yer alan mesleki eğitim aldığı işletmelere veya kayıtlı oldukları okullara taşınma talebinde bulunanları planlama komisyonuna bildirmek.

m) Öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili okul müdürlüğüne ulaşan problemler ile adli ve idari makamlara bildirim yükümlülüğü gerektiren tespit ve şikâyetleri millî eğitim müdürlüğüne bildirmek.

n) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilere ilişkin e-Okul ve Taşımalı Öğrenci Modülü veri girişlerinin zamanında yapılmasını sağlamak.

o) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesi kapsamında öğrenci ve velilere verilecek eğitimlerin yapılmasını sağlamak.

(2) Taşıma merkezi okul/kurumlarda taşımadan sorumlu müdür yardımcısının öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri şunlardır:

a) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında sınıflara göre okul/kurumun alabileceği öğrenci sayısını tespit ederek okul/kurum müdürüne bildirmek.

b) Öğrenci taşıma uygulamasıyla okul/kuruma gelen öğrencilerin kayıt kabul ve nakil işlemlerini ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda yapmak.

c) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrenciler ile taşıma merkezi okul/kurumlardaki öğrencilerin birlikte öğrenim görmelerini sağlayacak şekilde sınıf ve şubelere dengeli olarak dağılımını yapmak.

ç) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilerin geliş ve gidişlerine göre haftalık ders dağıtım ve günlük vakit çizelgesinin düzenlenmesi için öğretmenlerin görüşlerini almak.

d) Taşıma merkezi okul/kurumların fiziki imkânları ölçüsünde geliş ve gidiş saatlerinde oluşan boşluklarda taşıma hizmetinden faydalanan öğrencilerin sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile kitaplık ve kütüphanelerden yararlanmaları için gerekli planlamaları yapmak.

e) Okul servis araçları ve rehber personel puantajlarını günlük olarak kontrol ve takip etmek.

f) İşitme yetersizliği olan özel eğitim meslek lisesi öğrencileri ile yaygın eğitim hizmetinden yararlanan işitme yetersizliği olan kursiyerlere dağıtılmak üzere aylık toplu taşıma bilet miktarını okul/kurum müdürüne bildirmek, aylık toplu taşıma biletlerini öğrencilere veya veli/vasilerine imza karşılığı dağıtmak ve öğrencinin devamsızlık yaptığı günleri bir sonraki ayın bilet miktarından düşmek.

g) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olup işletmelerde mesleki eğitime devam eden öğrencilerden, veli/vasilerinin yazılı talebi üzerine okul servis aracının güzergâhı üzerinde yer alan mesleki eğitim aldığı işletmelere veya kayıtlı oldukları okullara taşınma talebinde bulunanları okul müdürüne bildirmek.

ğ) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilere ilişkin e-Okul ve Taşımalı Öğrenci Modülü veri girişlerini zamanında yapmak.

h) Öğrenci araç yoklama listelerini muhafaza etmek.

ı) Müdür tarafından verilen bu Yönetmelik kapsamındaki diğer görev ve sorumlulukları yerine getirmek.

(3) Taşıma merkezi okul/kurumlarda ilgili mevzuatına göre nöbet görevi verilen müdür yardımcısının öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri şunlardır:

a) Öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin iş ve işlemleri nöbetçi öğretmenle iş birliği içinde yürüterek süreci yakından takip ve kontrol etmek.

b) Nöbetçi öğretmen ile birlikte okul servis araçlarının sabah okul/kuruma geldiği saati tespit ederek gelen öğrencilerin yoklamalarının yapılması sürecini izlemek.

c) Okul/kurum çıkışında nöbetçi öğretmenlerin gözetiminde isim listelerine göre öğrencilerin okul servis araçlarına binerek güvenli bir şekilde okuldan ayrılmaları sürecini takip etmek.

ç) Taşıma işini yüklenenlerin, servis şoförleri ve rehber personelin Okul Servis Araçları Yönetmeliği, bu Yönetmelik ve sözleşme hükümlerine uyup uymadığını nöbetçi öğretmenle iş birliği içinde günlük kontrol ve takip ederek aksaklıkları okul/kurum müdürlüğüne bildirmek.

d) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında taşınan ilköğretim ve ortaöğretim okul/kurumu öğrencilerinin öğle yemeklerini sağlıklı, güvenli ve düzenli bir şekilde yiyebilmeleri için süreci yerinde izlemek ve yüklenicinin sözleşme hükümlerine uyup uymadığını günlük kontrol ve takip ederek giderilemeyen aksaklıklar ile nöbet raporlarında yer alan sorunları okul müdürlüğüne bildirmek.

e) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerin taşındığı araçlarda bulunan rehber personelin okul servis aracında bulunduğu zamanlar ile eğitim-öğretim saatlerinde sorumluluğunda olan öğrenci/kursiyerlere yönelik görevlerini yerine getirip getirmediğini kontrol ve takip etmek.

f) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerin okul/kuruma gelme sürecini takip ve kontrol ederek bu konuda yaşanan aksaklıkları okul/kurum müdürlüğüne bildirmek.

g) Nöbet görevi sırasında öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili zorluk çıkaran, söz ve hareketleri ile mukavemet gösteren servis şoförleri hakkında nöbetçi öğretmen ile birlikte tutanak düzenleyerek durumu okul/kurum müdürlüğüne bildirmek.

ğ) Nöbetçi öğretmen ile birlikte okul/kuruma gelen servis aracının ve servis şoförlerinin kayıtlardaki bilgilerde yer alan araç ve kişi olup olmadığının kontrol edilmesi sürecini izlemek.

h) Öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili yaşanan problemler ile adli ve idari makamlara bildirim yükümlülüğü gerektiren tespit ve şikâyetleri okul/kurum müdürlüğüne iletmek.

ı) Müdür tarafından verilen bu Yönetmelik kapsamındaki diğer görev ve sorumlulukları yerine getirmek.

(4) Taşıma merkezi okul/kurumda ilgili mevzuatına göre nöbet görevi verilen öğretmenin öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri şunlardır:

a) Nöbet görevi ile birlikte öğrenci taşıma uygulaması kapsamındaki iş ve işlemleri yerine getirmek.

b) Nöbetçi müdür yardımcısının gözetiminde okul servis aracıyla kuruma gelen öğrencileri tespit etmek.

c) Okul servis aracından tüm öğrencilerin inip inmediğini kontrol ederek, en son öğrenci inene kadar süreci takip etmek.

ç) Okul servis aracında olmadığı tespit edilen öğrencilerin veli/vasileri ile irtibata geçilmesi için okul/kurum yönetimini bilgilendirmek.

d) Öğrencilerin öğle yemeklerini hijyen şartlarına uygun, düzenli ve sağlıklı bir şekilde yiyebilmeleri için gerekli kontrolü yapmak ve süreci yerinde izlemek.

e) Yemek dağıtım hizmetinde görev alanların maske, bone, galoş ve benzeri ekipmanları takmalarını sağlamak.

f) Okul/kurum çıkışında nöbetçi müdür yardımcısının da hazır bulunduğu sırada taşıma hizmetinden faydalanan öğrencileri isim listelerine göre kontrol ederek düzenli bir şekilde okul servis araçlarına bindirmek ve teslim etmek.

g) Okul servis aracı içerisinde öğrencilerin güvenlik tedbirlerini tam olarak yerine getirdiklerini gördükten sonra aracın hareket etmesini sağlamak.

ğ) Rehber personelin özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlere yönelik olarak; okul servis aracından biniş/inişleri sırasında görevini yerine getirip getirmediğini kontrol ve takip etmek.

h) Taşıma hizmetinden faydalanan öğrencilerin servis şoförleri ve rehber personelle ilgili şikâyetleri ile öğrencilerle ilgili yaşanan problemler ve nöbet görevi sırasında öğrenci taşıma uygulamasıyla ilgili tespit edilen olumsuzlukları nöbet defterine işleyerek veya tutanak düzenleyerek okul yönetimine bildirmek.

ı) Nöbet görevi sırasında öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili zorluk çıkaran, söz ve hareketleri ile mukavemet gösteren servis şoförleri hakkında nöbetçi müdür yardımcısı ile birlikte tutanak düzenleyerek durumu okul/kurum müdürlüğüne bildirmek.

i) Nöbetçi müdür yardımcısının da hazır bulunduğu sırada okul/kuruma gelen servis aracının ve servis şoförlerinin kayıtlarda yer alan bilgilerdeki araç ve sürücü olup olmadığını kontrol etmek.

j) Müdür tarafından verilen bu Yönetmelik kapsamındaki diğer görev ve sorumlulukları yerine getirmek.

Rehber personel ve okul servis aracı şoförü

MADDE 14

(1) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin taşındığı okul servis araçlarında, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan şartları haiz, rehber personel görevlendirilir.

(2) Rehber personel görevlendirmesinde; mesleki ve teknik eğitim okul/kurumlarının acil sağlık hizmetleri, hasta ve yaşlı hizmetleri, hemşirelik ile çocuk gelişimi ve eğitimi alanı mezunu olmak tercih sebebi olarak kabul edilir. Bu alanlardan mezun personel bulunamaması hâlinde bu Yönetmelik kapsamında taşınan özel eğitim ihtiyacı olan öğrenci/kursiyerlerin birinci dereceden yakınlarına öncelik verilir.

(3) Okul servis araçlarını kullanan servis şoförleri, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan şartları haiz olmalıdır.

Rehber personel ve okul servis aracı şoförünün görevleri

MADDE 15

(1) Özel eğitim öğrencileri ile yaygın eğitim hizmetlerinden yararlanan özel eğitim kursiyerlerinin taşınmasında görevli rehber personel, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin ikinci fıkrasında yer alan görevlerinin yanında aşağıda sayılan görevleri de yerine getirir:

a) Okula/kuruma gelişteki ilk öğrenci/kursiyerin alındığı noktadan en son öğrenci/kursiyerin indiği noktaya kadar araçta bulunmak.

b) Refakat ettiği öğrenci/kursiyerlerin güvenli ve emniyetli bir şekilde araca biniş ve inişleri ile geliş ve gidişlerine, araç içerisinde öz bakımları ile ilgili ihtiyaçlarına yardımcı olmak.

c) Öğrenci taşıma uygulaması işlemlerine ilişkin olarak servis şoförü-aile-öğrenci/kursiyer ilişkilerinde ortaya çıkan sorunları okul/kurum müdürlüğüne zamanında bildirmek.

ç) Eğitim ve öğretim saatlerinde okul/kurumda bulunmak ve sorumluluğunda olan öğrenci/kursiyerlere sağlık, beslenme, öz bakım ve temizlik konularında yardımcı olmak.

d) Sorumluluğunda bulunan öğrenci/kursiyerlerin eğitim gördüğü alanların temizliğini yapmak.

e) Millî eğitim müdürlüğü tarafından eğitim ve öğretim yılı boyunca yapılması planlanan toplantılar ile halk eğitimi merkezlerince rehber personele yönelik düzenlenecek kurs faaliyetlerine katılmak.

(2) Okul servis aracı şoförleri, Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan görevlerinin yanında aşağıda sayılan görevleri de yerine getirir:

a) Aracın tam olarak durduğundan ve kurallara uygun şekilde park edildiğinden emin olmadan öğrenci/kursiyerlerin iniş ve binişlerine izin vermemek.

b) Öğrencilerin belirlenen noktalardan alınarak taşıma merkezi okul/kurumlara taşınması ve taşıma merkezi okul/kurumlardan alınıp belirlenen noktalara ulaştırılması aşamalarında öğrencinin can ve mal güvenliğini tehlikeye atacak davranışlardan kaçınmak.

c) Araç içi düzenine uymayan ve uyarılara rağmen düzeni bozmaya devam eden öğrenciler, kursiyerler ve refakatçiler ile ilgili Araç İçi Uygunsuzluk Formunu doldurarak okul/kurum müdürlüğüne teslim etmek.

ç) Okul servis aracının içinde hiçbir şekilde tütün ve tütün ürünü kullanmamak, bu tür ürünleri öğrencilerin görebileceği yerlerde bulundurmamak.

d) Millî eğitim müdürlüğü tarafından eğitim ve öğretim yılı boyunca yapılması planlanan toplantılar ile halk eğitimi merkezlerince okul servis araç sürücülerine yönelik düzenlenecek kurs faaliyetlerine katılmak.

e) Taşıma merkezi okul/kurum müdürlüğünce düzenlenen ve takibi yapılan puantajları günlük olarak imzalamak.

f) Taşıma hizmeti sırasında görüntü ve müzik sistemlerini kullanmamak.

g) Taşıma hizmeti sırasında iletişim araçlarını kullanmamak.

ğ) Öğrencilerin araç içerisinde emniyet kemerleri takılı bir şekilde seyahat etmelerini sağlamak.

h) Okul servis aracına koltuk sayısından fazla öğrenci/kursiyer bindirmemek.

ı) Araç içerisine taşıma hizmetinden faydalanacaklar dışında birinci derece yakını dâhil hiçbir kimseyi almamak, eşya ve mal taşıması gerçekleştirmemek.

i) Taşıma hizmeti esnasında yakıt alımı yapmamak.

j) Okul servis aracında; yanıcı, patlayıcı, parlayıcı ve benzeri maddeler bulundurmamak.

k) Planlama komisyonunca belirlenen güzergâh dışına çıkmamak.

l) Özel eğitim öğrencilerinin taşındığı okul servis araçlarında görevli rehber personel ile uyum içerisinde çalışmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

İhale İşlemleri

İhalelerde dikkat edilecek hususlar

MADDE 16

(1) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında taşıma ve yemek ihalelerine ilişkin işlemler 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine göre yapılır.

(2) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılacak taşıma ve yemek hizmet alımı ihalelerinde aşağıdaki hususlara dikkat edilir:

a) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılacak taşıma ve yemek hizmet alımı ihalelerinde Bakanlıkça hazırlanan örnek şartnameler ve sözleşmeler kullanılır.

b) İlköğretim ve ortaöğretim okul/kurumlarına devam eden öğrencilerin eğitim ve öğretim yılının başladığı günden itibaren taşınması esastır. Taşıma ve yemek ihalelerinde millî eğitim müdürlüğünün sorumluluğunda kamu ihale mevzuatındaki yasal süreler de dikkate alınarak gerekli tedbirler alınır. 1 Kasım tarihinden sonra yapılan planlamalara bağlı olarak gerçekleştirilecek hizmet alımlarında Bakanlıktan izin alınır. Ek hizmet alımı izin talebi valilik onaylı değerlendirme komisyonu kararıyla birlikte Bakanlığa gönderilir.

c) Özel eğitim öğrenci/kursiyerlerinin taşınmalarına yönelik ihalelerde ise bu öğrenci/ kursiyerlerin ilgili okul/kurumlara kayıt kabul işlemlerinin tamamlanmasından sonra en kısa sürede ihale işlemleri tamamlanır.

ç) Millî eğitim müdürlüğünce; harcama yetkilisi tarafından ihale işlemleri sonuçlandırılıp sözleşmelerin millî eğitim müdürlüğüne teslimini takiben, ihale sözleşmelerinin bir örneği il millî eğitim müdürlüğü öğrenci taşıma birimine ve ilgili taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine gönderilir.

d) Millî eğitim müdürlükleri; harcama yetkilisi tarafından, özel eğitim öğrenci/kursiyerlerinin taşıma işine ait ihale işlemleri sonuçlandırılıp sözleşmelerin müdürlüğe teslimini takiben, en geç iki hafta içerisinde Özel Eğitim İstatistik ve Ödenek Formunu (Ek-3) Taşımalı Öğrenci Modülüne girerek, ihale sözleşmelerinin bir örneğini il millî eğitim müdürlüğü öğrenci taşıma birimine ve ilgili taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine gönderir.

e) İl millî eğitim müdürlüğünce; Taşımalı Öğrenci Modülündeki Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci Bilgi Formu (Ek-1) ile Taşıma Kapsamına Alınan Öğrenci İstatistik ve Ödenek Formu (Ek-2) ilkokul ve ortaokul için eylül ayının en geç ikinci haftasında, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim için eylül ayının en geç son haftasında, özel eğitim öğrenci/kursiyerleri için ise sözleşmenin imzalanmasını müteakip en geç üç hafta içerisinde doldurularak onaylanır.

f) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında hizmet verecek araçların özellikleri, servis şoförlerinin yükümlülükleri ve diğer hususlar, Okul Servis Araçları Yönetmeliğine göre düzenlenir. Sözleşme tarihi itibarıyla Okul Servis Araçları Yönetmeliğinde yer alan yaş şartını haiz araçlardan sözleşme süresi içerisinde yaş şartını kaybedenler, içinde bulunulan eğitim ve öğretim yılı süresini aşmamak koşuluyla çalışmaya devam ettirilebilir.

g) Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendinin ilkokul, ortaokul, imam-hatip ortaokulu öğrencilerinin taşınmasında, (c) bendinin ise öğrenci taşıma uygulaması kapsamında ihale edilen tüm taşıma hizmetlerinde, taşımacıdan/yükleniciden istenmesi zorunlu değildir. Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin dördüncü fıkrasında hükme bağlanan yetki belgelerine ilişkin ise aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi hükmü uygulanır.*

ğ) Yerleşim yerlerinde şartları haiz yeterli sayıda araç bulunmadığı durumlarda öğrenci mağduriyetine sebep olacak erken/geç alınma veya bırakılma ve benzeri durumlara yol açılmaması koşuluyla planlama komisyonunun belirleyeceği araçlara ilköğretim/ortaöğretim/özel eğitim taşıma uygulamalarının toplamında bir günde en fazla iki sefer yapma izni verilebilir.

h) Öğrenci taşımacılığının kara yolu ile yapılamadığı yerlerde valilik onayı alınarak deniz yolu ile de taşıma yapılabilir. Deniz yolu ile yapılacak taşımada Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca yolcu taşınmak üzere belgelendirilmiş deniz araçları kullanılır. Taşıma yapacak deniz araçlarının, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanunda öngörülen nitelikleri taşıması gerekir. Deniz araçlarında, 4922 sayılı Kanun uyarınca gerekli olan belge ve teknik teçhizatlar ile kişi başı TSE veya ISO onaylı ışıklı ve düdüklü çocuk can yeleği bulundurulur. Araçların ferdî kaza ve mali sorumluluk sigortalarının yaptırılması zorunludur.

ı) İhale işlemlerinin zamanında yapılamaması, ihalelere katılım olmaması, yeterli sayıda şartları haiz araç bulunamaması, taşımanın ekonomik olmaması veya yüklenicinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâllerinde öğrenci/kursiyerlerin eğitimlerinin aksamaması için mahallî mülki idare amirlerince gerekli tedbirler alınır.

i) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılan taşıma hizmeti alımı ihalelerinde yaklaşık maliyet, Bakanlıkça belirlenen yaklaşık maliyet tespit formülüne göre Taşımalı Öğrenci Modülü aracılığıyla hesaplanır. Yemek ihalelerinde tavan fiyat olarak 11/8/1982 tarihli ve 2698 sayılı Millî Eğitim Bakanlığı Okul Pansiyonları Kanununun 9 uncu maddesi doğrultusunda belirlenen tutar esas alınır.

* Danıştay Sekizinci Dairesinin 16/1/2019 tarihli ve Esas No: 2018/5974 sayılı kararı ile Yönetmeliğin 16 ıncı maddesinin ikinci fıkrasının (g) bendinde yer alan “(c) bendinin ise öğrenci taşıma uygulaması kapsamında ihale edilen tüm taşıma hizmetlerinde” ibaresinin yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli Hükümler

Öğrenci taşıma uygulaması sorumlusunun belirlenmesi

MADDE 17

(1) Öğrenci taşıma uygulaması ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesi için il/ilçe millî eğitim müdürü; bir il millî eğitim müdür yardımcısı veya şube müdürüne görev verir. Ancak il/ilçe millî eğitim müdürünün bu husustaki sorumluluğu devam eder.

Millî eğitim müdürlüklerinin öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin görevleri

MADDE 18

(1) Millî eğitim müdürlükleri öğrenci taşıma uygulamasına ilişkin olarak;

a) Rehber personel ücretlerinin ve sosyal güvenlik primlerinin zamanında ödenmesine yönelik iş ve işlemleri yüklenici nezdinde takip eder.

b) Taşıma işini yüklenenlerin, servis şoförleri ve rehber personelin isim, adres ve iletişim bilgileri ile okul servis araç plakalarını ilgili taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine ve bağlı bulunduğu jandarma komutanlığına/emniyet müdürlüğüne bildirir.

c) Planlama komisyon kararlarını taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine bildirir.

ç) Taşıma hizmetinden faydalanacak öğrencilere ilişkin e-Okul ve Taşımalı Öğrenci Modülü veri girişlerinin zamanında yapılmasını sağlar.

d) Harcama yetkilisi tarafından ihale işlemleri sonuçlandırılıp sözleşmelerin millî eğitim müdürlüğüne teslimini takiben, ihale sözleşmelerinin onaylı bir nüshasını il millî eğitim müdürlüğü öğrenci taşıma birimine ve ilgili taşıma merkezi okul/kurum müdürlüklerine gönderir.

e) İmzalanan hizmet alımı sözleşmesinin onaylı nüshasını ilgili sosyal güvenlik kurumuna yasal süresi içerisinde gönderir.

f) Okul servis araçlarına yönelik yapılan denetimlerin Taşımalı Öğrenci Modülüne işlenmesini sağlar.

g) Sözleşme şartlarına aykırı davrananlara sözleşmede yer alan cezaların uygulanmasını sağlar.

ğ) Bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesi kapsamında öğrenci/kursiyer ve veli/vasilere okul/kurum müdürlüklerince verilecek eğitimleri koordine eder.

h) İl sınırları içerisindeki öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimlerinden başka bir il/ilçe sınırları içerisindeki taşıma merkezi okul/kurumlara taşınması uygun görülenler ile ilgili il/ilçeler arasında koordinasyonu sağlar.

ı) Başka bir il veya ilçeden öğrencisi taşınacak okul ve yerleşim birimindeki okul/kurumların il/ilçe sınırları içerisindeki taşıma merkezi okul/kurumlara taşınması uygun görülenler ile ilgili il/ilçeler arasında koordinasyonu sağlar.

İş birliği yapılacak kurumlar

MADDE 19

(1) Öğrencisi taşınacak yerleşim birimlerinin yol bakım ve onarımlarının yapılması, eğitim-öğretim süresince ulaşıma açık tutulması, yol emniyetinin sağlanması için millî eğitim müdürlüklerince ilgili kurumlarla iş birliği yapılarak gerekli önlemler alınır. Kamu kurum ve kuruluşları ile yaptıkları hizmet karşılığı olarak herhangi bir ödemede bulunulması konusunda protokol yapılamaz.

Yemek hizmetleri

MADDE 20

(1) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında taşınan özel eğitim öğrenci/kursiyerleri dışındaki ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine öğle yemeği verilir. İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine öğrenci taşıma uygulaması kapsamında öğle yemeği verilen okullarda açılan özel eğitim sınıflarına devam eden öğrenciler de bu hizmetten yararlandırılır. Yemekler, 4734 sayılı Kanun hükümlerine göre temin edilir.

(2) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında sunulacak yemek hizmeti alımlarında; öğretmenevleri, yemek üretimi yapan döner sermayeli okullar ile ilgili mevzuatı doğrultusunda okul ve pansiyon yemekhanelerine öncelik verilir. Yemek bedeli, ilgili okul/kurum hesabına aktarılır.

(3) Yemek hizmetlerinde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır. Yemeklerin hazırlanmasında ve sunulmasında besin değerinin korunmasına, sağlığa uygunluğuna ve zamanında öğrenciye ulaştırılmasına gerekli özen gösterilir.

(4) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamı dışındaki öğrencilere yemek hizmeti verilmez. Ancak, öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yemek hizmeti sunulan okullarda eğitim gören kapsam dışındaki öğrencilerden Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı verileri dikkate alınarak okul müdürlüğü tarafından tespit edilenlere de öğle yemeği verilebilir.

(5) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında olan ancak ikili eğitim yapılan okullarda yemek hizmeti verilmez.

Görevlilerin sorumluluğu ve denetim yetkisi

MADDE 21

(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemleri yürüten personel; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.

(2) İhale yetkilisi, ihale komisyonlarının başkan ve üyeleri ile ihale işlemlerinden sözleşme yapılmasına kadar ihale sürecindeki her aşamada görev alan diğer ilgililerin; görevlerini kanuni gereklere uygun veya tarafsızlıkla yapmadıklarının, taraflardan birinin zararına yol açacak ihmalde veya kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti hâlinde, haklarında ilgili mevzuat gereğince disiplin cezası uygulanır. Ayrıca, fiil veya davranışlarının özelliğine göre haklarında ceza kovuşturması yapılır ve hükmolunacak ceza ile birlikte tarafların uğradıkları zarar ve ziyan genel hükümlere göre kendilerine tazmin ettirilir.

(3) Komisyonlar, planlama ve değerlendirmelerinin hizmet gereklerine uygun olarak hazırlanması ve uygulanmasından, millî eğitim müdürlüklerine tahsis edilen ödeneklerin ve diğer kaynakların etkili, ekonomik ve verimli şekilde kullanılmasından, kayıp ve kötüye kullanımının önlenmesinden, öğrenci taşıma uygulamasının yönetim ve kontrol sisteminin işleyişinin gözetilmesinden, bu Yönetmelikte belirtilen görev ve sorumlulukların yerine getirilmesinden sorumludurlar.

(4) Öğrenci taşıma uygulaması iş ve işlemlerini düzenleyen usul ve esasların hazırlanmasında millî eğitim müdürlüklerince aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur:

a) Öğrenci taşıma uygulaması ve yönetimi, uyumlu bir bütün olarak oluşturulur ve yürütülür.

b) Eğitim hakkından yoksun kalması muhtemel bütün öğrenci/kursiyerlerin taşıma yoluyla eğitime erişimlerini sağlayacak tedbirler belirlenir.

c) Eğitime erişimi kolaylaştıran, her vatandaşın eğitim fırsat ve imkânlarından eşit derecede yararlanabilmesini teminat altına alan bir şekilde oluşturulur ve yürütülür.

ç) Kız öğrencilerin, engellilerin ve toplumun özel ilgi bekleyen diğer kesimlerinin eğitime katılımını yaygınlaştıracak şekilde yürütülür.

d) Uygulama birliği ve disiplini sağlamak için gerekli kurallar belirlenir.

e) İhtiyaçlarının karşılanmasında, ekonomiklik ve sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak maliyet-fayda veya maliyet-etkinlik ile gerekli görülen diğer ekonomik ve sosyal analizlerin yapılması esastır.

(5) Taşıma hizmetlerinin bu Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara uygun olarak gerçekleştirilebilmesi amacıyla, okul servis araçlarında elektronik izleme sistemleri kullanılması zorunluluğu getirilebilir. Elektronik izleme sistemlerinin kurulması ve kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından belirlenir.

(6) Okul servis araçları her eğitim ve öğretim yılının birinci ve ikinci döneminde en az birer defa valilik ve kaymakamlıklar tarafından millî eğitim, emniyet, jandarma, belediye ve uygun görülen diğer kurum temsilcilerinden oluşturulacak okul servis araçları denetim komisyonu tarafından denetlenir. Yapılan denetimlere ilişkin bilgiler Taşımalı Öğrenci Modülüne işlenir. Ayrıca okul servis araçları eğitim müfettişleri/eğitim müfettiş yardımcıları, millî eğitim müdürlükleri, okul/kurum müdürlükleri ve Bakanlıkta denetim yetkisini haiz olanlarca her zaman denetlenebilir.

Olağanüstü durumlarda alınacak tedbirler

MADDE 22

(1) Öğrencileri taşıma kapsamında olmayan yerleşim birimlerindeki okulların/pansiyonların; güçlendirmeye alınması, yıkılıp yeniden yapılması, yangın, sel, deprem gibi doğal afete uğraması hâlinde öğrencilerin ikamet veya geçici ikametlerinin öğrenim görülecek okula uzaklığı ve toplu taşıma hizmetleri göz önünde bulundurulmak suretiyle çözüm bulununcaya kadar öğrenciler, öğrenci taşıma uygulaması kapsamına alınabilir.

(2) Yangın, sel, deprem gibi doğal afetler nedeniyle yetkili kamu kurum ve kuruluşlarınca geçici barınma merkezlerine yerleştirilen öğrenciler, öğrenci taşıma uygulaması kapsamına alınabilir.

Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında verilecek eğitimler

MADDE 23

(1) Öğrenci taşıma uygulaması kapsamında hizmet veren araç sürücüleri ile özel eğitim öğrenci/kursiyerlerini taşıyan araçlarda görevli rehber personele Okul Servis Araçları Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri hükümleri gereği eğitim verilerek sertifika almaları sağlanır. Ayrıca eğitim ve öğretim yılı ekim ayı sonuna kadar öğrenci taşıma uygulaması kapsamındaki öğrenciler ile veli/vasilerine uygulama hakkında millî eğitim müdürlüklerinin koordinesinde okul/kurum müdürlüklerince farkındalık eğitimleri verilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Son Hükümler

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 24

(1) 15/4/2000 tarihli ve 24021 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Taşımalı İlköğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Taşıma yoluyla eğitime erişime ilişkin istisnalar

GEÇİCİ MADDE 1

(1) 2017-2018 eğitim ve öğretim yılı taşımalı eğitim kapsamında olan ve toplu taşıma hizmeti bulunmakla birlikte, 12/11/2012 tarihli ve 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile mahalleye dönüşen büyükşehir belediye sınırları içindeki belde, köy ve köyaltı statüsündeki yerleşim yerlerinde öğrencinin devam etmek istediği türde eğitim kurumu bulunmaması hâlinde, anılan yerlerde, eğitim-öğretim hizmetlerinin aksatılmadan yürütülmesi amacıyla, toplu taşıma hizmetinin düzenli olarak verilmediğine ilişkin ilgili belediyenin görüşü alınarak il değerlendirme komisyonunun kararı ve valilik onayıyla, 2024-2025 eğitim ve öğretim yılı sonuna kadar taşıma yoluyla eğitime erişim hizmeti verilmeye devam edilebilir.

(2) İl değerlendirme komisyonunun toplu taşıma hizmetlerinin düzenli olarak verildiğine ilişkin kararı ve valilik onayıyla, ilgili yerleşim yerleri taşıma yoluyla eğitime erişim kapsamından çıkartılabilir.

(3) Bu madde kapsamında yapılan planlamalarda; kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılmasından, kamu zararına sebebiyet verilmemesi bakımından ilgili komisyon ve yetkililer sorumludur.

Geçiş hükmü

GEÇİCİ MADDE 2

(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce başlamış ve hâlen sonuçlandırılmamış iş ve işlemler bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yürürlükte olan Yönetmelik hükümlerine göre sonuçlandırılır.

Yemek ihalelerinde tavan ücretin belirlenmesi

GEÇİCİ MADDE 3

(1) 2023 yılının Aralık ayı sonuna kadar öğrenci taşıma uygulaması kapsamında yapılacak yemek ihalelerinde kullanılacak tavan ücretin belirlenmesinde Millî Eğitim Bakanlığı Okul Pansiyonları Kanununun 9 uncu maddesinde yer alan %55’lik oran %75 olarak uygulanır.

Yürürlük

MADDE 25

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 26

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.

Ekler