BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlarda görevli Devlet memurlarının yer değiştirme suretiyle atanmalarının usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlarda 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışan Devlet memurlarını kapsar.
(2) Aday memurlar bu Yönetmelik hükümlerine tabi değildir.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 72 nci maddesine istinaden hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Hizmet alanı: Hizmet bölgelerindeki görevin yapıldığı yeri,
b) Hizmet bölgesi: Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-1 Hizmet Bölgeleri Cetvelinde gösterilen illerin gruplarını,
c) Kurum: Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlardan her birini,
ç) Yer değiştirme suretiyle atama: Aynı kurumda çalışan memurların, 657 sayılı Kanunun 72 nci ve 76 ncı maddelerindeki esaslar çerçevesinde atanmasını,
d) Zorunlu çalışma süresi: Her hizmet bölgesinde zorunlu olarak çalışılması gereken asgari süreyi
e) Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlar: Millî Savunma Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı, Genelkurmay Başkanlığı, Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Millî Savunma Üniversitesi ile Harita Genel Müdürlüğünü,
f) Genel Müdürlük: Millî Savunma Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yer Değiştirme Suretiyle Atamaya İlişkin Esaslar
Temel ilkeler
(1) Yer değiştirme suretiyle atamalarda esas alınacak temel ilkeler şunlardır;
a) Bu Yönetmelik kapsamındaki Devlet memurları için hizmet alanlarındaki görevin sürekliliği esastır.
b) Yer değiştirme sureti ile atamalarda, atanmak istenilen hizmet bölgesi ve alanındaki kadro imkânları ile ayrılmak istenen yerdeki hizmet ihtiyacı öncelikle dikkate alınır.
c) Kurumun hizmet ihtiyacı nedeniyle hizmet bölgelerindeki zorunlu çalışma sürelerine bakılmaksızın belirli bir süre görev yapmak üzere sürekli görevle atama yapılabilir.
ç) Hizmet ihtiyacı nedeniyle yapılacak atamalarda, görevin özelliğine göre hizmet bölgeleri ve alanları arasında memurların adil ve dengeli dağılımının sağlanması esastır.
d) Atama isteklerinin değerlendirilmesinde kurum amirleri veya birlik komutanının görüşleri de dikkate alınır.
e) Atanacak memurun asaletinin onaylanmış olması gerekir.
Bölgelerdeki zorunlu çalışma süreleri
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki memurların atanma istekleri; birinci hizmet bölgesinde altı yıl, ikinci hizmet bölgesinde beş yıl, üçüncü hizmet bölgesinde dört yıl, dördüncü hizmet bölgesinde üç yıl, beşinci hizmet bölgesinde ise iki yıllık zorunlu çalışma süresi tamamlanmadan dikkate alınmaz.
(2) Engelli Devlet memuru olarak göreve alınan personel, adaylık süresinin sona ermiş olması kaydıyla, birinci fıkrada belirtilen zorunlu çalışma sürelerine tabi değildir.
(3) Bulunduğu hizmet alanında görev yapan personel en az iki yıl fiilen çalışmadan başka bir yere atama talebinde bulunamaz.
İstek üzerine daha alt hizmet bölgesine atanma
(1) Memurlar, istekleri ve kurumlarının uygun görmesi üzerine bulundukları hizmet bölgesinden daha alt hizmet bölgesine atanabilirler. Bu takdirde alt hizmet bölgesinde geçen hizmet süreleri ayrıldıkları bölge hizmetinden sayılır.
Atama dönemleri
(1) Yer değiştirme suretiyle atama dönemi hazırlıkları 9 uncu, 10 uncu ve 11 inci maddelerde yer verilen nedenler hariç olmak üzere, karşılıklı olarak yer değiştirme suretiyle atanma dâhil, her yıl Nisan ayında başlar.
(2) Yer değişikliği suretiyle atanma talepleri, her yıl Mayıs ayının ikinci haftasına kadar talebi olan personelin sıralı amirleri vasıtasıyla bağlı bulundukları kurum/birim amirliklerine gönderilir.
(3) Bakanlık kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlar tarafından alınan talepler en geç Mayıs ayının sonuna kadar Genel Müdürlüğe gönderilir.
(4) Yer değişikliği talebinde bulunan personelin talepleri Genel Müdürlük tarafından değerlendirilir ve atamaya yetkili amirin onayına sunulur.
(5) Atamalar en geç Temmuz ayının sonuna kadar yayımlanır.
Atamalarda göz önünde bulundurulacak hususlar
(1) Atamalarda aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur:
a) Atamalarda aile bütünlüğünün muhafaza edilmesi bakımından, eş ve sağlık durumları, ilgili kurumlar arasında gerekli koordinasyon sağlanarak dikkate alınır.
b) Aynı kurumda çalışıp da atanma talebinde bulunan eşlerden ast durumunda olanın görev yeri üst durumda olana bağlı olarak değiştirilir.
c) Farklı kurumlarda çalışıp da atanma talebinde bulunan eşlerden unvan, kadro ve görev bakımından daha aşağıda bulunanın görev yeri üst durumda olana bağlı olarak değiştirilir.
ç) Önceki görev yerinden disiplinsizlik ve ahlaki nedenlerle atamaya tabi tutulan memurların, eski görev yerlerine yeniden atanma istek ve teklifleri dikkate alınmaz.
d) Engelli memurların atanmak istedikleri yerde boş kadro bulunması halinde kadroları ile birlikte atamaları yapılabilir.
e) Terör eylemleri etkisi ve sebebiyle şehit olan veya çalışamayacak derecede malul olan ya da malul olup da çalışabilir durumda olan kamu görevlileri ile er ve erbaşların, Devlet memuru olarak görev yapan eş ve çocukları ile anne, baba ve kardeşlerinin; yer değiştirme suretiyle atanma talepleri, bu durumlarının ilgili yerlerce belgelendirilmiş olması kaydıyla, kadro imkânları da dikkate alınmak suretiyle bu Yönetmelikteki kısıtlayıcı hükümlere bakılmaksızın öncelikle gerçekleştirilir.
f) Aynı kurumun başka başka yerlerde bulunan aynı sınıftaki memurları atama dönemlerinde, karşılıklı olarak yer değiştirme suretiyle atanmalarını isteyebilirler. Bu isteğin yerine getirilmesi atamaya yetkili amirin uygun bulmasına bağlıdır.
Hizmet gereği yapılacak yer değiştirmeler
(1) Haklarında yapılan adli veya idari bir soruşturma sonucuna göre o yerde kalmalarında sakınca görülenlerin, hizmet bölgelerindeki ve/veya hizmet alanlarındaki zorunlu çalışma sürelerine bakılmaksızın, hizmetin gereği olarak yer değiştirme suretiyle atamaları yapılabilir. Bu şekilde atanan memurun ayrıldığı hizmet bölgesindeki eksik hizmetleri aynı hizmet bölgesi içinde başka bir hizmet alanında tamamlattırılır. Memurun görev yaptığı hizmet bölgesinde ihtiyaç bulunmaması halinde diğer hizmet bölgelerine de ataması yapılabilir. Bu şekilde ataması yapılan memurun ayrıldığı hizmet bölgesindeki eksik hizmetleri daha sonra tamamlattırılır. Bu fıkra uyarınca başka bir hizmet bölgesi veya hizmet alanına atanan memurlar, ayrıldığı hizmet alanına yeniden atanamaz.
(2) İdari teşkilatlanmadaki değişikliklere bağlı olarak kadroların iptali durumunda kazanılmış hak aylığı derecesiyle öncelikle aynı il içerisindeki benzer bir kadroya, bunun mümkün olmaması halinde öncelikle aynı hizmet bölgesinde bulunan diğer illerdeki benzer kadrolara atanma yapılır. Bu şekilde yapılacak yer değiştirme suretiyle atamalarda, durumuna uygun boş kadro bulunması halinde personelin isteği dikkate alınır.
(3) İlgili mevzuatı uyarınca zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan eğitim ve öğretim hizmetleri sınıfı, mülki idare amirliği hizmetleri sınıfı, jandarma hizmetleri sınıfı, sahil güvenlik hizmetleri sınıfı ve emniyet hizmetleri sınıfına giren memurlar, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı mensubu sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay ve uzman erbaşlar, Türk Silahlı Kuvvetlerine mensup subay, astsubay ve uzman erbaşlar ile hâkim ve savcıların görev süresiyle sınırlı olmak üzere, atandıkları yere bu Yönetmelik kapsamında memur olan eşinin atanmasında mevzuatı uyarınca yürürlüğe konulan norm kadro sayılarına ilişkin hükümler uygulanmaz.
(4) Diğer personel kanunlarına göre zorunlu atamaya tabi olan eşin ilgili mevzuatı uyarınca aile götürülmesinde sakınca bulunan yerlere atanması halinde, memurun, eşinin atandığı yerden başka bir yere atanmayı talep etmesi mümkündür. Bu durumda atama talep edilen yerde norm kadro sayıları ve zorunlu çalışma sürelerine ilişkin kısıtlayıcı hükümler uygulanmaz.
İsteğe bağlı yer değiştirmeler
(1) Memurun sağlık mazeretine dayanarak yer değiştirme isteğinde bulunabilmesi için; kendisi, eşi, annesi, babası, bakmakla yükümlü olduğu çocukları ve yargı kararı ile vasi tayin edildiği kardeşinin hastalığının görev yaptığı yerde tedavisinin mümkün olmadığı veya bulunduğu yerde kalmasının sağlık durumunu tehlikeye koyacağını ya da tam teşekküllü hastane bulunan bir yerde oturma zorunluluğu bulunduğunu, eğitim ve araştırma hastanesi veya üniversite hastanesinden başvuru tarihinden geriye doğru son altı ay içerisinde alınmış sağlık kurulu raporu ile belgelendirmesi gerekir. Bu mazeret dolayısıyla atama isteyen memur; aynı hizmet bölgesi içinde başka bir hizmet alanına, bu şekilde mazeretin karşılanamaması halinde başka bir hizmet bölgesinde ihtiyaç duyulan ve mazeretinin karşılanacağı bir hizmet alanına atanabilir.
(2) Aile birliği mazeretine dayanarak yer değişikliği memurun;
a) Kamu personeli olan eşinin, kurum içi yer değiştirme suretiyle atanma imkânının olmaması veya mevzuatı uyarınca eşin zorunlu yer değiştirmeye tabi tutulan bir görevde bulunması durumunda bu kapsamdaki eşin bulunduğu yere,
b) Eşlerin her ikisinin de aynı kurumda çalışıyor olması halinde, kurumun daha fazla hizmet ihtiyacı olduğu yere,
c) Eşlerin farklı kurumda çalışıyor olması halinde kurumlar arasında gerekli koordinasyon sağlanmak suretiyle her iki kurumun da öncelikli ihtiyacının bulunduğu yere,
ç) Kamu personeli olmayan eşinin, talep edilen yerde son iki yıl içerisinde geriye dönük 360 gün sosyal güvenlik primi ödemek suretiyle kendi adına veya bir hizmet akdi ile işverene bağlı olarak çalışmış ve halen sigortalı olarak çalışıyor olması halinde bu durumda olan eşin bulunduğu yere,
d) Milletvekili, belediye başkanı, muhtar veya noter olan eşlerinin bulunduğu yere,
atanması suretiyle yapılabilir.
(3) Aile birliği mazeretine dayanarak yer değiştirme isteğinde bulunan memur, eşinin kamu kurum ve kuruluşlarında kamu personeli olarak çalıştığına veya atanmayı talep ettiği yerde eşinin son iki yıl içerisinde geriye dönük 360 gün sosyal güvenlik primi ödemek suretiyle kendi adına veya bir hizmet akdi ile işverene bağlı olarak halen sigortalı olarak çalıştığına ya da ikinci fıkranın (d) bendinde sayılan görevlerde bulunduğuna ilişkin belgeyi kurumuna ibraz etmekle yükümlüdür. Ayrıca yer değiştirme başvurusuna, evlilik durumunu kanıtlayan belgenin de eklenmesi gerekir.
(4) Memurun can güvenliği mazeretine dayanarak yer değiştirme talebinde bulunabilmesi için; kendisinin, eşinin veya bakmakla yükümlü olduğu çocuklarından birinin bulunduğu yerde kalmasının can güvenliğini tehdit altında bırakacağının adli veya mülki idare makamlarından alınacak belgeyle belgelendirmesi veya 8/3/2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca hakkında adli makamlarca işyerinin değiştirilmesine ilişkin koruyucu tedbir kararı alınması gerekir. Bu mazeret dolayısıyla atama isteyen memur; aynı hizmet bölgesi içinde başka bir hizmet alanına, görev yaptığı hizmet bölgesinde ihtiyaç bulunmaması halinde ise diğer hizmet bölgelerine; öncelikle bağlı bulunduğu birlik veya kuruma, durumuna uygun kadro bulunmaması halinde ise Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan diğer kurumlara atanabilir.
(5) İlk defa Devlet memurluğuna atananlardan kuruma son başvuru tarihinden sonra veya görevde yükselme ve unvan değişikliği ile atananlardan yerleştirmeye esas tercihlerin yapıldığı son başvuru tarihinden sonra sağlık, aile birliği veya can güvenliği mazereti ortaya çıkanlar, atanmak istedikleri yerde münhal kadro bulunması kaydıyla, durumlarına uygun yere atanabilirler. Başvuru ya da tercihlerini eşinin görev yaptığı garnizon dışındaki bir yer için yaparak aile bütünlüğünü kendi isteğiyle bozanların atanma istekleri değerlendirmeye alınmaz. Ancak memurun atamasının yapıldığı sırada veya yapıldıktan sonra eşinin görev yaptığı garnizonun değişmesi durumunda, atanma istekleri değerlendirmeye alınır.
(6) Memurun eşinin veya çocuğunun vefat etmesi halinde, vefat tarihinden itibaren bir yıl içerisinde bulunduğu yerden başka bir yere atama talebinde bulunanların atamaları, öncelikle bağlı bulunduğu kuruma, durumuna uygun kadro bulunmaması halinde ise Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan diğer kurumlara yapılabilir.
(7) Eşi kamu görevlisi olan Devlet memurlarının eşlerinin emekliye ayrılması ve bulunduğu yerden başka yerlerde ikamet etmeleri halinde, emeklilik tarihinden itibaren bir yıl içerisinde bir defaya mahsus olmak üzere durumlarını belgelendirmek kaydıyla atama talebinde bulunanların atamaları, öncelikle bağlı bulunduğu kuruma, durumuna uygun kadro bulunmaması halinde ise Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan diğer kurumlara yapılabilir.
(8) Bu maddede belirtilen nedenlerden ötürü atama talebinde bulunan memurların ataması, bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen zorunlu çalışma süreleri tamamlanmadan yapılabilir. Ancak, zorunlu çalışma süresini sağlık veya aile birliği mazeretine dayalı olarak tamamlamamış olan memur, mazeretinin sona ermesi durumunda zorunlu hizmet süresinin eksik kalan kısmını tamamlamak zorundadır.
(9) Sağlık ve aile birliği mazeretlerine dayalı olarak yer değiştirmeye tabi tutulan memur, mazeretinin devam ettiğini her yıl Ocak ayında alacağı belgeyle belgelendirmek zorundadır.
Olağanüstü hallerde yer değiştirmeler
(1) Genel hayatı etkileyen savaş, afet ve diğer olağanüstü hallerde, ihtiyacı karşılamak amacıyla, herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın yer değiştirme suretiyle atama yapılabilir.
Bölge hizmetinden sayılacak süreler
(1) Memurun kadrosunun bulunduğu yerin bölge hizmetinden sayılacak süreler aşağıda gösterilmiştir.
a) 657 sayılı Kanunun 102 nci, 103 üncü ve 104 üncü maddelerinde öngörülen izinlerin tamamı ile 105 inci maddesi gereğince verilen izinlerin toplamının altı ayı geçmeyen kısmı.
b) Yılda toplam 90 günü geçmeyen geçici görev süreleri.
c) Görevden uzaklaştırılan ve görevleri ile ilgili olsun veya olmasın herhangi bir suçtan tutuklanan veya gözaltına alınan memurların, 657 sayılı Kanunun 143 üncü maddesinde sayılan durumların gerçekleşmesi halinde bu sürelerin tamamı.
ç) Hizmet içi eğitimde başarılı geçen sürelerin tamamı.
(2) Yılda toplam 90 günü aşan geçici görev süreleri, aynı unvanda aday memur olarak geçen süreler ile başka yerdeki bir görevin 657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesi uyarınca memura vekaleten gördürülmesi halinde bu sürelerin tamamı geçirildiği yerin bölge hizmetinden sayılır.
Bölge hizmetinden sayılmayacak süreler
(1) Aşağıda belirtilen süreler bölge hizmetinden sayılmaz.
a) 657 sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca aylıksız izin almak suretiyle geçirilen süreler.
b) Yetiştirilmek amacıyla yurtdışına gönderilen memurların yurtdışında geçirdiği süreler.
c) 657 sayılı Kanunun 105 inci maddesi gereğince verilen izinlerin altı ayı aşan kısmı.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yer Değiştirme Suretiyle Atamaya İlişkin İşlemler
Başvurma şekli
(1) Atama isteğinde bulunan memur, atanma istek nedenini ve nereye atanmak istediğini bildirir bir dilekçe ile ilk amirine müracaat eder. Dilekçeye atanma isteğine neden olan belgeler eklenir. Birlik komutanı veya kurum amiri ilgili memurun atanması konusundaki açık düşüncesini de belirtir bir yazı ile dilekçeyi silsileler yoluyla atamaya yetkili makama gönderir.
Yer değiştirme suretiyle atama yetkisi
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki Devlet memurlarının atama ve nakil yetkisi Millî Savunma Bakanına aittir. Millî Savunma Bakanı bu yetkisini;
a) Birinci ve ikinci derecelerde istihdam edilen Devlet memurları için;
1) Millî Savunma Bakanlığında; Müsteşarına,
2) Genelkurmay Başkanlığında; Genelkurmay Personel Başkanına,
3) Kuvvet komutanlıklarında; Kuvvet Personel Başkanına,
b) Üç ila on beşinci derecelerde istihdam edilen Devlet memurları için;
1) Millî Savunma Bakanlığında; Müsteşar İdari Yardımcısına,
2) Genelkurmay Başkanlığında; Genelkurmay Personel Başkanına,
3) Kuvvet komutanlıklarında; Kuvvet Personel Başkanına,
devredebilir.
Tebliğ süresi
(1) Atama emrinde başka bir açıklama yapılmadıkça yer değiştirme suretiyle atanan personelin atama onayının alınmasını müteakip (kanuni izinlerin veya geçici görevin veya raporun bitiminden itibaren) en geç otuz gün içerisinde ilgiliye tebliğ edilir.
Yönetmeliğin uygulanmasında sorumluluk
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasından doğacak tereddütleri gidermeye Millî Savunma Bakanlığı yetkilidir.
Engellilik durumuna bağlı yer değişikliği
(1) İlgili mevzuatına göre alınan sağlık kurulu raporunda en az yüzde kırk oranında engelli olduğu belirtilen memurlar ile ağır engelli raporlu eşi veya bakmakla yükümlü olduğu birinci derece kan hısımları bulunan memurlar, engellilik durumundan kaynaklanan gerekçelere dayalı olarak yer değiştirme talebinde bulunabilir.
(2) Bu kapsamdaki talepler bu Yönetmelikte yer alan kısıtlayıcı hükümlere tabi olmaksızın kurumların kadro imkânları ve teşkilat yapıları dikkate alınarak karşılanır ve bu haktan bir defadan fazla yararlanılamaz.
(3) Memurun kendisinin veya birlikte yaşadığı eşi ve bakmakla yükümlü olduğu çocuklarının engellilik durumunun tedavisi sebebiyle yer değişikliğini talep etmesi halinde, yer değiştirme suretiyle atama yapılacak yerin, memurun ve bu fıkra kapsamındaki yakınlarının engellilik durumuna uygun olması esastır.
(4) Engellilik durumu devam ettiği sürece kurumlarca isteği dışında memurun yeri değiştirilemez. Engellilik durumu ortadan kalkan memurlar hakkında bu Yönetmelikte yer alan diğer hükümler uygulanır.
Ortak hükümler
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 657 sayılı Kanun hükümlerine göre işlem yapılır.
(2) Gerçeğe aykırı belge verenler ya da beyanda bulunanlar için yasal işlem başlatılır.
Geçiş hükmü
(1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte zorunlu hizmet süresi değişen personel, bulunduğu hizmet bölgesi veya hizmet süresi değişmeden önceki kaldığı süre eski hizmet bölgesinde kalması gereken sürenin yarısı veya daha fazlası ise önceki zorunlu hizmet süresine, yarısından daha az ise hizmet bölgesinin yeni zorunlu hizmet süresine dâhil olur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Savunma Bakanı yürütür.