BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlardaki (B) grubu kadrolara ilk defa Devlet memuru olarak atanacaklar için yapılacak sınavlar ve işlemlerle ilgili usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmeliğin 3 üncü ve 28 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Millî Savunma Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Savunma Bakanlığını,
c) Genel Müdürlük: Millî Savunma Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğünü,
ç) İş günü: Ulusal bayram ile genel ve hafta sonu tatil günleri hariç diğer günleri,
d) Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS): (B) grubu kadrolara atanmaya esas olacak yerleştirmeyi yapmak amacıyla kullanılacak olan puanları sağlayan merkezi sınavı,
e) Komisyon: Mesleki yeterlilik sınavı ve/veya mülakatı yapacak sınav komisyonlarını,
f) Kurum: Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlardan her birini,
g) Mesleki yeterlilik sınavı: Adayların mesleki bilgisini ölçmek maksadıyla yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılacak sınavı,
ğ) Millî Savunma Bakanlığı kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlar: Millî Savunma Bakanlığı merkez, taşra ve yurt dışı teşkilatı, Genelkurmay Başkanlığı, Kara Kuvvetleri Komutanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, Millî Savunma Üniversitesi ile Harita Genel Müdürlüğünü,
h) Mülakat sınavı: Adayların davranışlarını değerlendirmek maksadıyla sözlü olarak yapılacak sınavı,
ı) Sınav: Genel Müdürlük tarafından yapılacak mesleki yeterlilik ve mülakat sınavını veya yalnızca mülakat sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sınava İlişkin Esaslar
Sınav
(1) 657 sayılı Kanun hükümlerine tabi (B) grubu kadrolara personel alımı amacıyla sınav açılmasına Bakan yetkilidir ve bu yetkisini devredebilir.
(2) Genelkurmay Başkanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Millî Savunma Üniversitesi ile Harita Genel Müdürlüğü mali yıl sonuna kadar belirtilen kontenjan dâhilinde açıktan memur alımı ile ilgili olarak Bakanlıktan talepte bulunabilir.
(3) Genelkurmay Başkanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Millî Savunma Üniversitesi ile Harita Genel Müdürlüğü personel alınmasına lüzum gördükleri boş fiili kadrolarını her yıl Bütçe Kanununun yayımını müteakip en geç bir ay içinde Bakanlığa bildirir.
(4) Sınav, mesleki yeterlilik ve mülakat veya Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde yalnızca mülakat sınavından oluşur.
(5) Merkezi sınav sonuçlarına göre başvuruda bulunan ve duyuruda belirlenen sayıda aday arasına girenler, sınava katılma hakkını elde eder. KPSS puan türü itibarıyla en son adayın aldığı puanla aynı puana sahip diğer adaylar da sınava çağrılır.
(6) Merkezi sınavın yapılmadığı, yapıldığı halde başvuru için yeterli aday bulunamadığı durumlarda Genel Müdürlük, merkezi sınavın yerine geçmek üzere duyuruda belirtilen konularda yazılı sınav yapabilir.
(7) Sınav hazırlık çalışmaları, memur atama işlemlerini yürütmekten sorumlu ilgili birim ve/veya Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
(8) Sınava başvuruda bulunabilecek adayların sayısı ve hizmet gerekleri değerlendirilerek birden fazla sınav merkezi ihdas edilebilir.
Duyuru
(1) Duyuruda aşağıdaki bilgilere yer verilir.
a) Atama yapılacak boş kadro sayısı ve bulundukları yer,
b) Öğrenim dalları,
c) KPSS taban puanı ve türü/türleri,
ç) Unvan, sınıf ve giriş dereceleri,
d) Sınava katılma şartları,
e) Başvurulacak yer ve başvuru tarihleri,
f) İstenilen belgeler,
g) Mesleki yeterlilik sınavının yapılıp yapılmayacağı,
ğ) Sınav konuları,
h) Sınavların yapılacağı yer ve zaman,
ı) Atama yapılacak boş kadro sayısının kaç katına kadar adayın sınava gireceği,
i) Sınava ilişkin diğer hususlar.
(2) Duyuru, başvuru süresinin bitiminden en az 30 gün önce Resmî Gazete ile Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sitesi ve Bakanlık resmi internet sitesinde ilan edilir.
Sınava katılma
(1) Sınava katılacaklarda aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde belirtilen genel ve özel şartlar ile 7 nci madde çerçevesinde belirtilen şartları taşımak.
b) Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlilik süresi dolmamış (B) grubu kadrolar için yapılan KPSS’den, sınav duyurusunda belirtilen puan türlerine göre taban puan ve üzeri puan alarak, ilanda belirlenen sayıda aday arasına girmiş olmak.
(2) Şehit, gazi eş ve çocuklarının; anne, baba veya eşinin bu durumunu gösterir belge ile başvurularında, almış oldukları merkezi sınav veya 4 üncü maddenin altıncı fıkrasında belirtilen sınav puanına, aldığı puanın %10 fazlası eklenerek hesaplanmış puanı dikkate alınır. Bu fıkra hükümleri sadece;
a) Türk Silahlı Kuvvetlerinin erbaş ve erler dâhil askeri personeli, Jandarma hizmetleri sınıfı ve Sahil Güvenlik hizmetleri sınıfına mensup personel ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve er ile erbaş ve erleri, Emniyet Teşkilatından emniyet hizmetleri sınıfına mensup personel ve Millî İstihbarat Teşkilâtı Başkanlığı personelinden hayatını kaybetmesi nedeniyle 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun mülga 45 inci, 56 ncı ve 64 üncü maddeleri, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 47 nci maddesi, 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ve 2330 sayılı Kanun hükümleri uygulanarak aylık bağlanmasını gerektiren kanunlara göre harp veya vazife malulü sayılanların,
b) Türk Silahlı Kuvvetlerinin erbaş ve erler dâhil askeri personeli, Jandarma hizmetleri sınıfı ve Sahil Güvenlik hizmetleri sınıfına mensup personel ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında görevli sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay, uzman erbaş, sözleşmeli erbaş ve er ile erbaş ve erleri, Emniyet Teşkilatından emniyet hizmetleri sınıfına mensup personel ve Milli İstihbarat Teşkilâtı Başkanlığı personeli, diğer kamu görevlileri, güvenlik korucuları ve sivillerden hayatını kaybeden veya malul olan ve 5434 sayılı Kanunun mülga 64 üncü maddesi, 5510 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin sekizinci fıkrası, 3713 sayılı Kanun, 2330 sayılı Kanun ve 2330 sayılı Kanun hükümleri uygulanarak aylık bağlanmasını gerektiren kanunlara göre kendisine veya yakınlarına aylık bağlananların,
c) 24/2/1968 tarihli ve 1005 sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkında Kanun kapsamında aylık bağlananların,
ç) 8/2/2018 tarihli ve 7091 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınması Gereken Tedbirler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanunun 9 uncu maddesi kapsamında tazminat hakkından yararlandırılanların,
eş ve çocukları hakkında uygulanır.
(3) Mesleki yeterlilik sınavına çağrılacak aday sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katından, yalnızca mülakat sınavı yapılması hâlinde sözlü sınava çağrılacak aday sayısı duyuruda belirtilen kadronun on katından fazla olamaz. Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylar da sınavlara alınırlar.
İstenilen belgeler
(1) Sınava katılmak isteyen adaylardan T.C. kimlik numarası, adli sicil ve askerlik durumuna ilişkin yazılı beyanları ile ilana çıkılan kadroların nitelikleriyle sınırlı kalmak kaydıyla duyuruda belirtilen diploma ve sertifika suretleri gibi diğer belgeler istenir.
Başvuru şekli
(1) Sınava başvuru, elden veya ilanda belirtildiği takdirde internet üzerinden yapılır. İlanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Sınav komisyonları ve görevleri
(1) Mesleki Yeterlilik Sınav Komisyonu, mesleki yeterlilik sınavının yapılmasını sağlamak maksadı ile teşkil edilir. Sınav komisyonunun sayısı ve üyeleri Bakanlık tarafından belirlenir. Asil üyelerin Komisyona katılamamaları halinde yedek üyeler katılır.
(2) Mülakat Komisyonu, mülakat sınavının yapılması maksadıyla teşkil edilir. Sınav komisyonunun sayısı ve üyeleri Bakanlık tarafından belirlenir. Asil üyelerin Komisyona katılamamaları halinde yedek üyeler katılır.
(3) Komisyon Başkan ve üyeleri; kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci derece dâhil kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları sınavlarda görev alamazlar.
(4) Sınav sorularının hazırlanması, sınavların yapılması, sonuçların değerlendirilmesi, itirazların incelenerek karara bağlanması Komisyon tarafından yapılır.
Sınav kurulu ve görevleri
(1) Sınav kurulu; mesleki yeterlilik sınavı ile mülakat sınavının yapılmasını/yaptırılmasını sağlamak maksadı ile Bakan veya yetki vereceği kurum âmiri tarafından görevlendirilecek biri başkan olmak üzere asgari üç asıl ve yedek üyeden oluşur.
(2) Kurul Başkan ve üyeleri; kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci derece dâhil kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları sınavlarda görev alamazlar.
(3) Sınavlara ilişkin soruların hazırlanması/hazırlatılması, sınavların yapılması/yaptırılması, sonuçların değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması Kurul tarafından yapılır.
Mesleki yeterlilik sınavı
(1) Adayların mesleki bilgisini ölçmek maksadıyla Genel Müdürlük tarafından mesleki yeterlilik sınavı yapılabilir.
(2) Mesleki yeterlilik sınavı, yüz tam puan üzerinden değerlendirilir. Komisyon üyelerince verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Komisyon başkanı ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalaması mesleki yeterlilik sınav sonucu puanını oluşturur.
(3) Mesleki yeterlilik sınavında başarılı olabilmek için sınav sonucunun yüz tam puan üzerinden en az yetmiş olması şarttır.
(4) Mesleki yeterlilik sınavında başarılı olan adaylardan en yüksek puandan başlamak üzere atama yapılacak kadro sayısının on katına kadar aday mülakat sınavına çağrılır. Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylarda sözlü sınava alınır.
Mülakat sınavı
(1) Mesleki yeterlilik sınavından sonra yapılan veya doğrudan yapılan mülakat sınavında adayın;
a) Duyuruda belirtilen sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
değerlendirilir ve mülakat sınavı, bu hususlara ayrı ayrı puan verilmesi suretiyle gerçekleştirilir. Adaylar, Komisyon tarafından (a) bendi için elli puan, diğer bentlerde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Mülakat sınavında başarılı sayılmak için, Komisyon başkanı ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Sınav sonuçları ve sonuçlara itiraz
(1) Genel Müdürlük, mesleki yeterlilik sınavı yapılmış olması halinde; KPSS ya da 4 üncü maddenin altıncı fıkrasında belirtilen yazılı sınav puanı, mesleki yeterlilik sınavı ile mülakat sınav notlarının aritmetik ortalamasını almak suretiyle adayların sınav başarı puanlarını tespit eder. Sadece mülakat sınavı yapılmış olması halinde, KPSS ya da 4 üncü maddenin altıncı fıkrasında belirtilen yazılı sınav puanı ve mülakat sınav notu toplamının aritmetik ortalaması, adayların sınav başarı puanı olarak kabul edilir.
(2) Sınav başarı puanı en az yetmiştir.
(3) Sınavı kazanan adayların KPSS puanı, mesleki yeterlilik ve mülakat sınav notlarının aritmetik ortalamasının eşit olması halinde, mesleki yeterlilik puanı yüksek olan aday, her iki puanın da eşit olması hâlinde, KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır. Sadece mülakat sınavı yapılması durumunda, kazanan adayların notlarının eşit olması halinde ise KPSS puanı yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır. KPSS puanlarının da eşit olması halinde diploma tarihi itibariyle önce mezun olmuş olana, bunun da aynı olması halinde yaşı büyük olana, öncelik tanınır.
(4) Genel Müdürlük tarafından aday değerlendirme süreci tamamlanınca, sınavı kazanan adaylar Bakanlığın resmi internet sitesinde ilan edilir. Bakanlık, ilandan önce değerlendirme sürecinin her aşamasında sınav sürecini sonlandırabilir.
(5) Sınav sonuçlarının Bakanlığın resmi internet sitesinde ilan edilmesinden itibaren on iş günü içinde Genel Müdürlükte olacak şekilde dilekçe ile sonuca itiraz edilebilir. İtirazlar bu sürenin bitiminden itibaren en fazla on beş iş günü içinde incelenerek karara bağlanır. Komisyon üyelerince yapılacak inceleme sonucu Genel Müdürlüğe bildirilir. İtiraz sonucu adaya yazılı olarak bildirilir. İtiraz süresi içinde verilmeyen dilekçeler dikkate alınmaz.
(6) Asil listedeki adaylardan; çeşitli sebeplerle atanamayanlar, atamaları iptal olanlar veya atama yapılmadığı için boş kalan kadrolara, Bakanlıkça gerekli görülürse sınav sonucunun ilanından itibaren bir yıllık süreyi aşmamak üzere yapılacak müteakip sınava kadar, yedek listedeki adaylardan en yüksek puan alan yedek adaydan başlamak üzere sıralama yapılarak atama yapılabilir. Yedek listedeki adayların hakları, daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir öncelik teşkil etmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İlk Defa Devlet Memurluğuna Atama
Sınavı kazananların atanması
(1) Sınavı kazananların atanmaları ve adaylıklarına ilişkin işlemler 657 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır.
(2) Sınavı kazananların atanmaları için atama işlemlerinin yapılmasına ilişkin yapılacak yazılı tebligatta belirtilen süre içinde istenilen belgelerle beraber yazılı olarak veya şahsen Kuruma müracaat etmeleri gerekir.
(3) Atama işlemlerinin yapılması için kendilerine bildirilen süre içinde geçerli bir mazereti olmadığı halde müracaat etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(4) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair tam teşekküllü bir devlet hastanesinden sağlık raporu alınması gerekmektedir.
(5) Belirtilen belgeleri verilen süre içinde teslim edenlerden dördüncü fıkrada belirtilen sağlık niteliklerini taşıyanların atamaları yapılır.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında atanacakların güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması işlemleri, 7/4/2021 tarihli ve 7315 sayılı Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Kanunu ile 2/6/2022 tarihli ve 5649 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Yapılmasına Dair Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.
(7) Sınavı kazananlardan başvuru belgelerinde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bu kişilerin atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında suç duyurusunda bulunulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sınav belgelerinin saklanması
(1) Sınavı kazanıp atananların sınavla ilgili belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Başarısız olanlar ile başarılı olduğu halde herhangi bir nedenle atanamayanların başvuru belgeleri sınav sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri halinde elden iade edilir.
Geçiş hükmü
(1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce duyurusu yapılmış olan sınavlar, duyuru tarihinde yürürlükte olan ilgili mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Savunma Bakanı yürütür.