ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)
Kurum: Nükleer Düzenleme Kurumu
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 18.02.2021
Son Değişiklik Tarihi: 24.01.2023
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 24.01.2023 - 24.01.2023
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Nükleer Düzenleme Kurumunun uygulayacağı idari yaptırımları ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik, Nükleer Düzenleme Kurumu tarafından uygulanacak idari yaptırımları kapsar.
(1) Bu Yönetmelik, 2/7/2018 tarihli ve 702 sayılı Nükleer Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesinin yedinci fıkrası ile 4/A maddesinin dokuzuncu fıkrasına ve 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 785 inci maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aykırılık: İdari yaptırım gerektiren fiilleri,
b) Başkan: Nükleer Düzenleme Kurumu Başkanını,
c) Geçerli bir lisansa sahip olmamak: Lisans gerektiren bir faaliyet için hiç lisans alınmamış, lisans süresi bitiminden önce lisansın yenilenmemiş, lisansın sonlandırılmış veya iptal edilmiş olmasını,
ç) Kurul: Nükleer Düzenleme Kurulunu,
d) Kurum: Nükleer Düzenleme Kurumunu,
e) Yetkilendirilen kişi: Bir faaliyetin yürütülmesi için Kurum tarafından kendisine lisans, izin, onay veya yetki belgesi verilen gerçek veya tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İdari Yaptırımlara İlişkin Genel Hükümler
İdari yaptırım süreci
(1) Kurum tarafından uygulanacak idari yaptırımlar; faaliyetin türü ve özellikleri, radyasyona maruz kalma riski, maruz kalınan radyasyonun büyüklüğü, zararın varlığı ve büyüklüğü dikkate alınarak dereceli yaklaşımla belirlenir.
(2) Kurumun yürüttüğü yetkilendirme, değerlendirme, denetleme faaliyetleri sürecinde veya Kuruma yapılan bildirim, ihbar veya şikâyet üzerine yapılacak incelemelerde aykırılık oluştuğuna karar verilmesi sonucunda idari yaptırımlar uygulanır.
(3) Aykırılık oluşturabilecek durumlar aşağıda verilmektedir:
a) Yetkilendirme gerektiren faaliyetlerin yetkisiz yürütülmesi.
b) Yetkilendirme yapılmasını etkileyecek yetki koşullarındaki değişikliklerin bildirilmemesi.
c) Kuruma gerçeğe aykırı belge sunulması veya yanıltıcı bilgi verilmesi.
ç) Mevzuat hükümlerine, yetki koşullarına, Kurum kararlarına ve talimatlarına aykırılık teşkil eden veya bunlara ilişkin sınırların aşıldığı durumlar.
(4) Kurum idari yaptırım sürecinde gerekli görmesi halinde teknik destek hizmeti alabilir. Hizmet alınan kişi, kurum veya kuruluşlarca bu hizmetleri kapsamında temin edilen her türlü bilgi ve belge Kurumun izni olmaksızın başka amaçlarla kullanılamaz, paylaşılamaz ve çoğaltılamaz.
İdari yaptırımların türleri
(1) Kurum tarafından uygulanacak idari yaptırımlar aşağıda belirtilmektedir:
a) İdari para cezası.
b) Yetkinin kısıtlanması.
c) Yetkinin askıya alınması.
ç) Yetkinin iptali.
(2) Birinci fıkranın (a) bendinde yer alan idari para cezasına ek olarak diğer bentlerdeki idari yaptırımlar da uygulanabilir.
İdari yaptırımların belirlenmesinde kullanılacak ölçütler
(1) Kurum tarafından uygulanacak idari yaptırımların belirlenmesinde aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur:
a) Aykırılık sebebiyle herhangi bir zararın oluşup oluşmadığı, oluşan zararın büyüklüğü.
b) Aykırılığın yarattığı riskin; radyasyona maruz kalma olasılığı, maruz kalınacak radyasyonun büyüklüğü, gerekli düzeltici ve/veya önleyici faaliyetin aciliyeti, zorluk derecesi ve karmaşıklığı göz önüne alınarak belirlenen ağırlığı.
c) Aykırılığın idari yaptırım uygulanacak kişi tarafından tespit edilip Kuruma bildirilmesi, idari yaptırım uygulanacak kişinin iş ve işlemlerinde tutarlılık ve açıklık gibi iyi niyetin varlığını gösteren unsurlar.
ç) Aykırılığın kasıtlı olup olmadığı.
d) Fiilin işlendiği tarihten itibaren beş yıl içinde aykırılığın tekrar edilip edilmediği.
e) İdari yaptırım uygulanacak kişinin yetki kapsamındaki daha önceki fiil ve davranışları.
f) Aykırılık sebebiyle herhangi bir haksız kazanç oluşup oluşmadığı.
g) İdari yaptırım uygulanacak kişinin ekonomik durumu.
(2) İdari yaptırım gerektiren fiil icraî davranışla işlenmiş olabileceği gibi ihmâli davranışla da işlenmiş olabilir.
(3) Kurum tarafından uygulanacak idari para cezası miktarları, 702 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 4/A maddesinin ikinci fıkrası kapsamında belirlenen alt ve üst sınırlar arasında, birinci fıkrada yer alan hususlar esas alınarak Ek-1’de verildiği şekilde belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İdari Yaptırımlara İlişkin Uygulama Esasları
Ön tespit raporu
(1) Kurumun yürüttüğü yetkilendirme, değerlendirme veya denetleme faaliyetleri çerçevesinde veya Kuruma yapılan bildirim, ihbar veya şikâyet üzerine; aykırılık oluşabileceği değerlendirildiğinde, bu durum Kurumun ilgili daire başkanlığı tarafından, gerekirse diğer hizmet birimlerinin görüşleri de alınarak, hazırlanan ön tespit raporu ile belirlenir.