BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; orman, orman yüksek, orman endüstri ve ağaç işleri endüstri mühendislikleri ile serbest ormancılık ve orman ürünleri bürolarının çalışma alanlarını, ilgili gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin mühendis istihdamında uymak zorunda oldukları usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; orman, orman yüksek, orman endüstri ve ağaç işleri endüstri mühendislikleri, serbest ormancılık ve orman ürünleri büroları ile ormancılık, orman ürünleri endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisiyle uğraşan gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun 4, 5 ve 14 üncü maddeleri ile 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 39 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Aday meslek mensubu: Kanunun öngördüğü şartları taşıyan mühendislerin, serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri bürolarında mesleği serbestçe ifa edebilmeleri için, mesleğe hazırlayıcı teknik, hukuki ve uygulamaya yönelik temel bilgileri kazanmak amacıyla, bir meslek mensubu yanında veya denetim ve gözetiminde mesleki çalışmalar yapanları,
b) Ağaç malzeme konservasyonu, restorasyonu ve rekonstrüksiyonu: Ahşap esaslı tarihi kültür varlıklarında, denetleme, orman ve orman ürünleri biyolojik zararlılarının tespiti, bu zararlılarla mücadele, koruma, stabilizasyon, restorasyon ve rekonstrüksiyon işlemlerini,
c) Ahşap kaplama levha: Tomruk ya da prizmadan kesme, bükme, soyma yoluyla elde edilen ince levhayı,
ç) Asli orman ürünü: Her çeşit ağaç, ağaççık ve çalıdan elde edilen tomruk, direk, sanayi odunu, kâğıtlık odun, lif yonga odunu, sırık, çubuk, yakacak odun, çıra, kök ve benzeri oduna ilişkin ürünleri,
d) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
e) Buharlama: Tomruk, kereste, ya da bükme ahşap malzemesinin yüksek sıcaklık derecesinde su buharı ile muamelesini,
f) Biçme: Kereste endüstrisinde, tomrukların testere vasıtasıyla çeşitli kalınlıklarda dilinmesini,
g) Bükme: Ahşap ya da ahşap kökenli malzemelere, farklı kullanış yerleri için kalıp, çelik şerit, makine gibi ekipmanlar kullanılarak veya kullanmayarak, yumuşatma işlemi yapılarak yada yapılmayarak, sıcak yada soğuk halde belirli bir eğri formu verme işlemini,
ğ) Danışman: Mesleki konularda bilgi ve deneyimini, danışmanlık isteyen gerçek ve tüzel kişilerin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı kişiler ile hiçbir organik bağ içinde bulunmayan, danışmanlık hizmeti sunduğu kişilerden danışmanlık hizmeti karşılığı elde edilen ücreti dışında hiçbir kazanç sağlamayan hizmet sunucularını,
h) Eksper: Mesleğe ait konularda, mahallinde ya da dosya üzerinde gerekli incelemeyi yaparak kıymet takdiri, fiyat tespiti, zarar ziyan tespiti ve benzeri işler ile ilgili rapor tanzimi hizmetlerini yapan hizmet sunucularını,
ı) Emprenye: Ağaç malzemenin, biyotik ve abiyotik zararlılara karşı korunması ve hizmet ömrünün uzatılmasını,
i) İşleme: Ağaç malzemede genellikle planyalama, frezeleme, tornalama, delme, lamba-zıvana açma, zımparalama gibi işlemleri,
j) Fümigasyon: Bitki, odun dışı orman ürünleri ile asli orman ürünlerinde, bulundukları veya yetiştikleri ortamlarda bulunan zararlı organizmaların herhangi bir biyolojik dönemine karşı gaz halinde etkili olan katı, sıvı veya gaz formundaki pestisitlerin kullanılmasıyla yapılan imha işlemini,
k) Havza: Coğrafi su ayrım çizgileri ile sınırlandırılan, yeraltı ve yüzeysel suların toplandığı su toplama bölgesini,
l) İdare: Tarım ve Orman Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatı ile Orman Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatını,
m) Kâğıt: Geleneksel olarak liflerin sulandırılmış hamurdan ince bir süzgeç üzerinde oluşturduğu bir safihayı,
n) Kanun: 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunu,
o) Karantina: Orman bitki ve ürünlerinin ithalatında, yabancı ülkelerden gelebilecek zararlı organizmaların ülkemize girişinin engellenmesi işlemlerini,
ö) Kereste: Birbirine paralel en az iki yüzü olan ahşap malzemeyi,
p) Kesme: Ağaçların dikili haldeyken kesilerek devrilmesi, ürün gruplarına göre boylanarak işaretli yerlerden kesilmesi ve sanayi kuruluşlarında; tomruk, prizma, kereste, kaplama, tabakalı ağaç malzeme ve benzeri odun esaslı malzemelerin değişik şekillerde kesilmesini,
r) Kurutma: Kereste içerisinde bulunan ve kullanım amacı için uygun olmayan suyun atılması işlemini,
s) Liflere ayırma: Odun ya da yongaların, lif levha, yonga levha, OSB, odun/ahşap - plastik kompozitleri ve benzeri gibi imalatlarda kullanılmak üzere özel makinelerde termomekanik yolla liflere ayrılmasını,
ş) Meslek: Orman mühendisliği, orman yüksek mühendisliği, orman endüstri mühendisliği ve ağaç işleri endüstri mühendisliği mesleğini,
t) Meslek mensubu: Mühendis unvanına sahip olup, Kanun çerçevesinde ormancılık ve orman ürünleri bürosunu kurmak üzere, Kanunun 5 inci maddesi uyarınca yetkilendirilen kişileri,
u) Mesleki faaliyet: Mühendis unvanına sahip olan ruhsatlı serbest meslek mensuplarının, Kanun hükümleri uyarınca icra edecekleri faaliyetleri,
ü) Mesleki deneyim: Mühendislerin mesleklerini icra etmeleri amacıyla, kamu kurum ve kuruluşlarıyla, gerçek ve tüzel kişilere ait işyerlerinde, ormancılık ve orman ürünleri bürolarında sosyal güvenceli olarak çalıştıkları süreleri,
v) Mesleki deneyim kazanmak: Aday meslek mensubu mühendislerin, serbest meslek mensupluğu sınavına girebilmeleri amacıyla, kendi uzmanlık alanlarına uygun, serbest meslek mensubu veya serbest yeminli meslek mensubu yanında çalıştıkları ve Oda eğitimlerinde geçirdikleri süreyi,
y) Mühendis: En az dört yıllık lisans eğitimini bitirmiş orman mühendisi, orman yüksek mühendisi, orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisini,
z) Oda: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine bağlı Orman Mühendisleri Odasını,
aa) Odun dışı veya tali orman ürünleri: Orman sayılan alanlardan odun üretimi dışında, orman ağaç, ağaççık, çalı, flora ve bunlardan elde edilen bitkisel orijinli dal, kabuk, kök, çiçek, çiçek soğanı, meyve, balzami yağlar, reçine gibi ürünler ile orman ekosisteminde yer alan hayvansal, su ve mineral orijinli ürünleri,
bb) Ormancılık ve orman ürünleri büroları: Mühendis unvanına sahip olanların, mesleklerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, danışmanlık ve teknik müşavirlik yapabilecekleri serbest ormancılık ve orman ürünleri büroları ile serbest yeminli ormancılık ve orman ürünleri bürolarını,
cc) Orman ekosistemi: Coğrafi konumu belli bir yerde, bir yaşama birliği (Biyosenöz) oluşturan orman canlıları ile, bir yetişme ortamı oluşturan çevre koşulları arasında karşılıklı dinamik ilişkilerin bulunduğu ekolojik bir sistemi,
çç) Ruhsat: Sınavlarda başarılı olan meslek mensuplarıyla, Kanunun 6 ncı maddesi uyarınca kazanılmış haklara sahip olan meslek mensuplarına; ormancılık ve/veya orman ürünleri büroları açmak amacıyla Oda tarafından verilen izin belgesini,
dd) Selüloz: Odundan ya da diğer yıllık bitkilerden mekanik, yarı kimyasal, kimyasal yollardan üretilen bireysel lif hücrelerinden oluşan topluluğu,
ee) Serbest ormancılık bürosu: Orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi unvanına sahip meslek mensuplarının, mesleklerini, hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri büroları,
ff) Serbest orman ürünleri bürosu: Orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip meslek mensuplarının, mesleklerini hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri büroları,
gg) Serbest yeminli ormancılık bürosu: Yeminli meslek mensupluğu sınavını kazanan orman mühendisi ve orman yüksek mühendisi unvanına sahip meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendindeki konuları, hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri ve faaliyet alanları tüzükle belirlenen büroları,
ğğ) Serbest yeminli orman ürünleri bürosu: Yeminli meslek mensupluğu sınavını kazanan orman endüstri mühendisi ve ağaç işleri endüstri mühendisi unvanına sahip meslek mensuplarının; Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerindeki konuları, hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın, kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilecekleri, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilecekleri ve faaliyet alanları tüzükle belirlenen büroları,
hh) Sorumlu müdür: Ormancılık ve orman ürünleri bürolarının teknik ve idari yönetimini yapan, büro personelinin mevzuata uygun olarak çalıştırılması sorumluluğunu üstlenen, ruhsat almış meslek mensubunu,
ıı) Soyma: Tomrukların, kontrplak, kibrit, ambalaj, LVL, bükme mobilya gibi ürünlerin imalatında kullanılacak ince kaplamaları elde etmek üzere özel makinelerde işlemden geçirilmesini,
ii) Süreli gün çalışma: Mesleki faaliyet konularıyla sınırlı olmak koşuluyla; meslek mensuplarının bilgi ve deneyimlerinin, haftanın belli günlerinde veya günün belli saatlerinde gerçek ve tüzel kişilere, hizmet akdi dışında yapılacak akit ve sözleşme karşılığında danışmanlık şeklinde sunulmasını,
jj) Şirket: Aynı unvana sahip ruhsatlı birden çok meslek mensubunun, Kanunda sayılan mesleki faaliyetlerini, hizmet akdi ile bir iş yerine bağlı olmaksızın kendi nam ve hesaplarına serbestçe icra edebilmek, teknik müşavirlik ve danışmanlık yapabilmek amacıyla bir araya gelerek Ticaret Kanunu esaslarına göre kurdukları şirketleri,
kk) Tam gün çalışma: Mesleki faaliyet konularıyla sınırlı olmak koşuluyla; meslek mensuplarının, arazide, büroda, fabrikada ve tesislerde, şartname, sözleşme ve akitlerde belirlenen iş bitirim süreleri ile sınırlı olmak üzere, tam gün esaslı ve sosyal güvenceli olarak istihdam edilmesini,
ll) Teknik müşavir: Mesleğe ait konularda, bilim ve tekniğe uygun olarak hizmetin yapılmasına fikren katkıda bulunan hizmet sunucularını,
mm) Yarma: Yuvarlak odunların liflere paralel yönde, kama gibi ayırıcı bir aletle, travers, pedavra, hartama ve şıngıl halinde yarılmasını,
nn) Yongalama: Odunun, lif levha, yonga levha ve odun briketi imalatında kullanılmak üzere yongalama makinelerinde yongalara ayrılmasını,
oo) Yüzey işlemleri: Perdahlama, ıslatma, kabarta, rendeleme, zımparalama gibi ön hazırlık işlemleri ile birlikte ağaç malzeme yüzeyinde uygulanan strüktürel ağartma, renk verme, koruyucu ve desen baskı işlemlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Meslek Mensupluğu Genel İlkeleri, Mesleki Standartlar, Çalışma ve Hizmet Satın Alınması Esasları
Meslek mensupluğu genel ilkeleri
(1) Serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri ile serbest yeminli ormancılık ve serbest yeminli orman ürünleri bürolarında çalışan meslek mensupları mesleklerini icra ederken;
a) Mesleği ilgili mevzuata uygun, sağlıklı ve güvenilir bir şekilde yürütürler.
b) Mesleki faaliyetlerin sonuçlarını mevzuat çerçevesinde denetlerler.
c) Mesleki faaliyeti ilgililerin ve resmi mercilerin yararlanmasına tarafsız bir şekilde sunup sorumluluklarının bilincinde olarak görevlerini yaparlar.
Mesleki standartlar
(1) Serbest ormancılık ve orman ürünleri ile serbest yeminli ormancılık ve serbest yeminli orman ürünleri bürolarında çalışan meslek mensupları; görevlerini ifa ederken, mesleğin belirlenen standartlara uygun olarak yerine getirilmesini, bürolarda mesleki deneyim kazanmak amacıyla çalışan aday meslek mensuplarının mesleki standartlara uygun olarak yetiştirilmesini gözetirler.
Tam gün veya süreli gün çalışma esası
(1) Bu Yönetmeliğin 14, 15 ve 16 ncı maddelerinde belirlenen konularda süre belirtilmemiş ise tam gün esaslı, şayet belirtilmiş ise süreli gün esaslı çalışılır.
Meslek mensubunun birden fazla işte çalışması
(1) Arazi veya fabrikada, belli bir konuda tam gün esaslı olarak çalışılması halinde çalışılan süre içinde ve aynı anda başka bir konuda ve işte görev alınamaz.
(2) Danışmanlık, teknik müşavirlik hizmetleriyle, büroda yapılan plan ve proje hizmetlerinde, birbiriyle zamanda çakışmayan arazi hizmetlerinde, aynı günde birden fazla iş veya konuda çalışılabilir.
(3) Süreli gün esasına göre çalışmalarda, zamanın çakışmaması koşuluyla aynı günde birden fazla iş veya konuda görev alınabilir.
Odaya kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensupları
(1) Bu Yönetmeliğin yedinci bölümünde belirtilen hak ve yetkiler, faaliyet konularıyla sınırlı olmak koşuluyla, ancak odaya kayıtlı meslek mensuplarınca kullanılır.
(2) Ormancılık, orman endüstrisi ve ağaç işleri endüstrisiyle uğraşan gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri, mesleki faaliyetler kapsamındaki hizmetleri, Odaya kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensuplarını istihdam ederek veya ormancılık ve/veya orman ürünleri büroları ya da bu konularda çalışan şirketlerden satın almak zorundadır.
Kamu tüzel kişileri
(1) Kamu tüzel kişileri mesleki konularda yurt içi serbest piyasadan satın almaya ihtiyaç duydukları; mal, yapım, danışmanlık ve hizmet alımlarını, kamu ihale mevzuatına uygun olarak Odaya kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensuplarınca oluşturulan ormancılık ve orman ürünleri büroları ya da şirketlerinden satın alabilirler. Ayrıca mesleki konularda mal, yapım ve hizmet alımlarını kamu ihale mevzuatına uygun olarak Odaya kayıtlı ve ruhsatlı meslek mensuplarını istihdam ederek veya ormancılık ve orman ürünleri büroları ya da şirketlerden hizmet sözleşmesi imzalayan şirketlerden de satın alabilirler. İhalelerde, uzmanlık alanlarına, uzmanlığa ve ortak alanlara dikkat edilir.
Ormancılık ve orman ürünleri büroları ile şirketler
(1) Serbest meslek mensupları, Kanun ve bu Yönetmelikte belirtilen konulara ilişkin hak, yetki ve çalışmalarını serbest ormancılık ve serbest orman ürünleri büroları ile şirketler dışında kullanamazlar.
(2) Ormancılık ve orman ürünleri büroları ile şirketler; mesleğin konusuyla ilgili alanlarda yapacakları faaliyetlerde, ruhsatlı meslek mensupları ile mesleki deneyim edinmek isteyen aday meslek mensuplarını istihdam ederler. Büro ve arazi hizmetlerinin gerçekleştirilmesinde yardımcı olmak amacıyla, ihtiyaca göre sorumlu müdür yönetiminde teknik ve idari personel çalıştırılabilir.
Özel hukuk tüzel kişileri
(1) Ormancılık, orman ve ağaç işleri endüstrisiyle uğraşan özel hukuk tüzel kişileri; bu Yönetmeliğin üçüncü bölümde yer alan hükümlere uygun olarak, odaya kayıtlı ruhsatlı meslek mensupları ile bunların denetim ve gözetiminde aday meslek mensuplarını istihdam ederler.
Gerçek kişiler
(1) Ormancılık, orman ve ağaç işleri endüstrisiyle uğraşan gerçek kişiler; bu Yönetmeliğin üçüncü bölümde yer alan hükümlere uygun olarak, odaya kayıtlı ruhsatlı meslek mensuplarını istihdam ederler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek Mensubu İstihdamına İlişkin İlkeler
Orman mühendisi ve/veya orman yüksek mühendisi istihdamı
(1) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan faaliyetleri açık alanda yapan veya yaptıran gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri, serbest ormancılık büroları veya serbest yeminli ormancılık büroları, bu Yönetmeliğin dördüncü bölümündeki esaslar çerçevesinde aşağıdaki istihdam ilkelerine uyarlar.
a) Doğal gençleştirme yöntemiyle kurulan orman alanı miktarı 200 hektara kadar olan yerler için bir, bu miktardan fazla alanlardan her 200 hektar için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
b) Yapay (suni) gençleştirme yöntemiyle kurulan orman alanı miktarı 300 hektara kadar olan yerler için bir, bu miktardan fazla alanlardan her 300 hektar için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
c) Asli odun üretimi teknik hizmetleri kapsamında; dikili kabuklu gövde hacmi 6000 m3 olan dikili üretimler için bir, bu miktardan fazla dikili üretimler için her 6000 m3 dikili üretim için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ç) Dikili kabuklu gövde hacmi 6000 m3 kadar olan üretimler için, danışman bir meslek mensubu süreli gün esaslı çalıştırılır.
d) Amenajman planlarında bakıma ayrılan doğal orman alanlarında silvikültürel esaslara uygun meşcere bakımı yapmak üzere;
1) Meşcere gelişim çağları (c), (d) ve bunların karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara bağlanması çalışmalarında; 800 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 800 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2) Meşcere gelişim çağları (a), (b) ve bunların karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara bağlanması çalışmalarında; 400 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 400 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
e) Amenajman planlarında bakıma ayrılan yapay orman alanlarında silvikültürel esaslara uygun meşcere bakımı yapmak üzere;
1) Meşcere gelişim çağları (c), (d) ve bunların karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara bağlanması çalışmalarında; 800 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 800 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2) Meşcere gelişim çağları (a), (b) ve bunların karışımı ağırlıklı olmak koşuluyla dikili ağaçların işaretlenip tutanaklara bağlanması çalışmalarında; 600 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 600 hektara bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
f) Amenajman planlarında sıklık çağında olan doğal meşcerelerde, silvikültürel esaslara uygun olarak bakım yapmak amacıyla dikili gövdelerin işaretlenip diplerinden kesilmesi için;
1) Gövde sayısı hektarda ortalama 5000 adede kadar olan meşcerelerde 400 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 400 hektar alana bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2) Gövde sayısı hektarda ortalama 5000 ve daha fazla adede kadar olan meşcerelerde, 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 300 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
g) Amenajman planlarında sıklık çağında olan yapay (suni) meşcerelerde, silvikültürel esaslara uygun olarak bakım yapmak amacıyla, dikili gövdelerin işaretlenip diplerinden kesilmesi çalışmalarında; 600 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 600 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ğ) Silvikültürel esaslara uygun olarak yapılacak doğal gençlik bakımı çalışmalarında;
1) Fert sayısı hektarda 5000 adedi kadar olan meşcerelerde, 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 300 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2) Fert sayısı hektarda 5000 adet ve daha fazla olan meşcerelerde 200 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 200 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
h) Yapay gençleştirme yöntemiyle getirilen kültürlerin biyolojik bağımsızlığa kavuşması için yapılacak kültür bakımı çalışmalarında; 450 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 450 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ı) Rehabilitasyon çalışmaları için; 500 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 500 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
i) Koruya tahvil çalışmaları için; 400 hektar alan için bir, bu miktardan fazla alanlar için her 400 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
j) Enerji ormanı tesis çalışmaları için; 500 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 500 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
k) Enerji ormanları bakımı için; 700 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 700 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
l) Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda ağaçlandırma çalışmaları yapmak üzere; 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 300 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
m) Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda erozyon kontrolü çalışmaları yapmak üzere; 300 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 300 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
n) Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda sel ve çığ kontrolü yapmak amacıyla; 500 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 500 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
o) Orman içi, kenarı ve orman üst sınırı meraların ıslahı çalışmaları yapmak amacıyla; 1000 hektara kadar bir, bu miktardan fazla alanlar için her 1000 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ö) Avlakların yönetimini yapmak amacıyla; 20000 hektara kadar her avlak için bir, bu miktardan fazla alanlar için her 20000 hektar avlağa bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
p) Av hayvanları envanteri yapmak amacıyla; 10000 hektara kadar alan için bir, bu miktardan fazla alan için her 10000 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
r) Orman amenajman plan çalışmaları yapmak amacıyla; ortalama 5000 hektar verimli orman alanı için bir, bu miktardan fazla her 5000 hektar alana bir olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
s) Orman sınırlama çalışmaları yapmak amacıyla; ortalama 5000 hektar orman alanına, 6831 sayılı Orman Kanununun öngördüğü sayıda meslek mensubundan müteşekkil bir ekip çalıştırılır.
ş) Orman yangınlarıyla mücadele yapmak amacıyla; bu amaçlı kurulan ilk müdahale ve hazır kuvvet ekiplerinin her biri için bir meslek mensubu istihdam edilir.
t) Orman zararlılarıyla mücadele yapmak amacıyla; bu amaçla mücadele yapılacak 7500 hektar alana kadar bir, bu miktardan fazla her 7500 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
u) Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda havza ıslah ve geliştirme çalışmaları yapmak amacıyla; çalışma alanı 300 hektar büyüklüğündeki havza için bir, bu miktardan büyük havzalarda her 300 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
ü) Orman yollarının etüt ve inşaatlarında; her ihale konusu iş için bir meslek mensubu istihdam edilir.
v) Orman yol şebeke ağlarının planlanması ve revizyonu çalışmalarını yapmak amacıyla; 7500 hektarlık yol planlama ve revizyonu için bir, bu miktardan fazla her 7500 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
y) Orman sayılan ve orman kurmak için tahsis edilen alanlarda ağaçlandırma, erozyon ile mücadele, sel ve çığ kontrolü, havza amenajmanı ve entegre havza ıslahı çalışmalarına yönelik proje yapmak amacıyla; 1000 hektara kadar alanlar için bir, bu miktardan fazla her 5000 hektar alan için bir meslek mensubu olmak üzere, belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
z) Orman fidanlık kuruluş raporu, uygulama projesi ve fidan üretim planı yapmak amacıyla; bu fidanlık çalışmaları için en az bir meslek mensubu süreli gün esaslı çalıştırılır.
aa) Orman fidanlıklarında üretim çalışmaları yapmak amacıyla; 3 milyon adede kadar fidan üretimleri için bir, bu miktardan fazla her 5 milyon adet fidan üretimi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
bb) Orman ağaç, ağaççık, kozalak ve florasına yönelik tohum üretim çalışmaları; bu çalışmaların yürütüldüğü tohum meşceresi, tohum bahçesi ve tohum üretim istasyonlarında en az bir meslek mensubunun gözetim ve kontrolünde yaptırılır.
cc) Orman ağaç ağaççık ve florasına ilişkin tohum ve ağaç ıslah çalışmalarını yürütmek amacıyla; en az bir olmak üzere yeterli sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
çç) Odun dışı orman ürünlerinin planlanması, projelendirilmesi ve imalatı için;
1) İdarenin mevzuatına uygun olarak, doğal ortamda projelendirmek ve üretmek koşuluyla 3000 hektara kadar bir, bu miktardan fazla her 5000 hektar için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
2) Yeniden tesis edilecek alanların planlama, projelendirme ve uygulama çalışmalarında; 1000 hektara kadar bir, bu miktardan fazla her 2000 hektar alan için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam edilir.
dd) 6831 sayılı Orman Kanununun 53 üncü maddesi uyarınca, tescilli olan hususi ormanların mesul müdürlüğü bir meslek mensubunca yürütülür. Hususi orman sahibinin kendisinin mesul müdürlüğü üstlenmesi ve bu kişinin meslek mensubu olmaması halinde ise, bir meslek mensubundan danışmanlık hizmeti alınır.
ee) Ağaçların dikili haldeyken kesilerek devrilmesi, ürün gruplarına göre boylanarak işaretli yerlerden kesilmesi, kabuklarının soyulması, sınıflandırılması, ölçülmesi ve tutanaklara bağlanması, istif, tasnif ve odun zararlılarıyla mücadeleye yönelik iş ve işlemlerin kontrol ve denetiminde 30.000 m3’e kadar bir, sonraki her 30.000 m3 için bir meslek mensubu istihdam edilir.
Orman endüstri mühendisi istihdamı
(1) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan faaliyetleri yapan veya yaptıran gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri, serbest orman ürünleri büroları veya serbest yeminli orman ürünleri büroları, bu Yönetmeliğin beşinci bölümündeki esaslar çerçevesinde aşağıdaki istihdam ilkelerine uyarlar.
a) İşletme kapasitesi 5000 m3/yıl olan ya da yıllık üretimi 2500 m3/yıl’a kadar kereste ve odun esaslı yapısal panel levhalar ve kompozit keresteler ve benzeri üreten işletmelerde bir, kapasitesi 5000 m3/yıl ya da yıllık üretim kapasitesi 2500 m3/yıl kereste üzerinde üretim yapan işletmelerde ise bu miktarlar katlanarak hesaplanacak sayıda meslek mensubu çalıştırılır.
b) Orman ürünleri fabrikalarında, ahşap ve türevleri kullanılarak mobilya, sabit ve hareketli mobilya, seri halde doğrama, kapı, pencere ve yer döşemeleri, ahşap yapı ve elemanlarının üretimini yapan işletmelerden; 25’e kadar işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
c) Ahşap kaplama levha, ahşap lif ve yonga levha, kontrplak, kağıt, kağıt ambalaj, temizlik kağıtları, filtre kağıtları, selüloz, selüloz türevleri, hemiselüloz, lignin, ekstraktif madde ve benzeri yarı mamulleri üreten işletmelerden; 25'e kadar işçi çalıştıranlar bir, 25'in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
ç) Ahşap doğrama yapan diğer işletmelerden; 15-25 arasında işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise, her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
d) Odun dışı orman ürünleri, biyoyakıt, biyokütle, pelet, reçine, lignosülfonat, tedariki ile bunları işleyen tesislerde, üretim, kalite kontrol, maliyet hesaplama, stok kontrolü, pazarlama ve benzeri işlerde görevlendirilmek üzere en az bir meslek mensubu çalıştırılır.
e) Emprenye, ahşap koruma, kurutma-buharlama, ısıl işlem, yüzey işlemleri, palet, ahşap ambalaj, kağıt ambalaj, odun ve atık peletleri, levha ürünleri ve selüloz-kağıt üreten işletmelerden; 25 işçiye kadar işçi çalıştıranlar bir, 25'in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
f) Ağaçların dikili haldeyken kesilerek devrilmesinden sonra ürün gruplarına göre boylanarak işaretli yerlerden kesilmesi, kabuklarının soyulması, sınıflandırılması, ölçülmesi ve tutanaklara bağlanması, istif, tasnif ve odun zararlılarıyla mücadeleye yönelik iş ve işlemlerin kontrol ve denetiminde 30.000 m3’e kadar bir, sonraki her 30.000 m3 için bir meslek mensubu istihdam edilir.
g) Orman ürünleri endüstrisi ve ahşapla ilgili bilirkişilik, eksperlik, hakemlik, danışmanlık ve benzeri iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür. Her türlü, elverişlilik belgesi, kontrol mühendisliği, proje mühendisliği, üretim kontrolü, ekspertiz ve bilirkişilik faaliyetleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
ğ) Orman ürünleri sanayi tesislerinin, hammadde, yarı mamul veya mamul orman ürünü kullanan sanayi tesislerinin ve ahşap türevlerini kullanan sanayi tesislerinin fizibilite raporları ve kapasite raporları meslek mensubu tarafından hazırlanır.
h) İthal veya ihraç edilen/edilecek tomruk, kereste, odun cipsi, ahşap palet ve her türlü ahşap türevlerini kontrol etmek, belge düzenlemek ve benzeri iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
ı) Orman ve orman ürünleri bitki koruma ürünlerinin satışı ve depolanması iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
Ağaç işleri endüstri mühendisi istihdamı
(1) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan faaliyetleri yapan veya yaptıran gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri, serbest orman ürünleri büroları veya serbest yeminli orman ürünleri büroları, bu Yönetmeliğin altıncı bölümündeki esaslar çerçevesinde aşağıdaki istihdam ilkelerine uyarlar.
a) Ağaç işleri endüstrisinde yer alan ahşap ve türevleri ile diğer endüstriyel malzemeler kullanılarak, deniz araçları, ahşap olmak şartıyla sabit ve hareketli mobilya, prefabrik ev, seri halde doğrama ve evlerin ahşap bölümlerinin üretimini yapan işletmelerden; 25’e kadar işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
b) Ahşap doğrama yapan diğer işletmelerden; 15-25 arasında işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
c) Emprenye ve kurutma tesislerinden; 25’e kadar işçi çalıştıranlar bir, 25’in üzerinde işçi çalıştıranlar ise her 50 işçi için bir olmak üzere belirlenecek sayıda meslek mensubu istihdam ederler.
ç) Ağaç işleri endüstrisi ve ahşapla ilgili bilirkişilik, eksperlik, hakemlik, danışmanlık ve benzeri iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür. Her türlü, elverişlilik belgesi, kontrol mühendisliği, proje mühendisliği, üretim kontrolü, ekspertiz ve bilirkişilik faaliyetleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
d) Ağaç işleri endüstrisi tesislerinin, hammadde, yarı mamul veya mamul orman ürünü kullanan sanayi tesislerinin ve ahşap türevlerini kullanan sanayi tesislerinin fizibilite raporları, kapasite raporları, yerli malı belgesi, ekspertiz raporu, mücbir sebep belgesi düzenlemesi, sürdürülebilirlik analizleri ve EPD (Çevresel Ürün Beyanı) iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
e) İthal veya ihraç edilen/edilecek tomruk, kereste, odun cipsi, ahşap palet ve her türlü ahşap türevlerini kontrol etmek, belge düzenlemek ve benzeri iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
f) Orman ve orman ürünleri bitki koruma ürünlerinin satışı ve depolanması iş ve işlemleri meslek mensubu tarafından yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Orman Mühendisi ve Orman Yüksek Mühendislerine Yönelik Mesleki Konular
Ormanların doğal yolla kurulması
(1) Orman amenajman planlarında, gençleştirmeye ayrılan meşcerelerin, silvikültür planları yapılır. Plan amaç ve ilkeleri doğrultusunda, silvikültürel esaslara uygun olarak ağaçlar işaretlenir ve tutanaklara yazılır. Meşcereler tabii tohumlamaya dayalı olarak gençleştirilir. Getirilen gençlik biyolojik bağımsızlığına kavuşturuluncaya kadar gençlik bakımları yapılır.
Ormanların yapay olarak kurulması
(1) Orman amenajman planlarında, gençleştirmeye ayrılan alanlar içerisindeki başarısız tabii gençleştirme alanları, OT simgesiyle gösterilen alanlar ve bozuk orman alanları planlanarak dikim ve/veya ekim yöntemiyle gençleştirilir. Dikilen fidanların biyolojik bağımsızlığına kavuşuncaya kadar kültür bakımları yapılır.
Ormanların bakımı ve iyileştirilmesi
(1) Doğal ormanlar ile yapay ormanlardaki meşcerelerin, gelişme çağlarının ihtiyacı olan meşcere bakımı, sıklık bakımı, gençlik bakımı, kültür bakımı ve koruya tahvil çalışmaları silvikültürel esaslara uygun olarak yapılır. Belirlenen amaç doğrultusunda, hektardan azami verimi alacak fertlerin meşcereden seçilerek yaşama ortamının iyileştirilmesi, gerektiğinde çıkartılacak bireylerin işaretlenip tutanaklara yazılması ve meşcere direncinin artırılması çalışmaları gerçekleştirilir.
Bozuk ormanların imar ve ıslahını yapmak
(1) Orman amenajman planlarında, kapalılıkları %10 ve daha az olan bozuk sahalar ile işlem önerilmemiş %11-40 kapalı ormanlarda, gerekirse her türlü silvikültürel tedbirlerin bir arada kullanılarak, yetişme ortamına uygun orman kuruluşuna getirilmesi amacıyla iyileştirme çalışmaları yapılır.
Enerji ormanlarının tesisi
(1) Enerji üretmek amacıyla;
a) Bozuk baltalık ormanlarda, yeterli kök dağılımı bulunan ve sürgün verme özelliğini içeren yapraklı ağaç ve ağaççık türleri canlandırma kesimleriyle yenilenir. Boşluklar ekim veya dikim yoluyla doldurularak verimli orman haline getirilir.
b) Biyokütle kullanan termik santrallere yakıt sağlamak amacıyla; hızlı büyüyen yapraklı ve iğne yapraklı tür fidanlar kullanılarak, kitlesel biyokütle üretimine yönelik kısa idare süreleriyle işletilen ormanlar kurulur.
Enerji ormanları bakımı
(1) Enerji ormanları tesisi yöntemiyle kurulan ormanların, silvikültürel tekniğe uygun olarak seyreltme ve gerekli diğer teknik bakımları yapılır.
Orman ağaç, ağaççık ve florasına ait tohum üretimi
(1) Orman ağaç, ağaççık ve florasından tohum üretmek amacıyla, tescilli tohum meşcereleri, tohum bahçeleri ile flora alanlarından, tekniğine uygun yöntemlerle tohumlar ve/veya kozalaklar toplanır, tohumlar çıkartılır, tekniğine uygun saklanır ve ilaçlanır.
Orman ağaç, ağaççık ve florasına ait aşılama faaliyetleri
(1) Tohum üretim bahçeleri kurmak amacıyla, üstün genetik ırk özelliği gösteren ağaç, ağaççık ve çalılardan alınan aşı kalemleri, fidanlık ve/veya sera ortamında tekniğine uygun olarak altlık anaçlara aşılanır ve aşılı fidanlar tohum bahçelerine dikilir.
Orman ağaç ve ağaççıklarına ait tohum ve ağaç ıslah faaliyetleri
(1) Orman ağaç ve ağaççıklarının ırklarının geliştirilmesi amacıyla; üstün özellikleri bulunan meşcere ve ağaçlar arazide belirlenir. Bu türlerin genetik yapıları laboratuar ortamında incelenir, geliştirilir, üstün nitelikli tohumlar elde edilir ve bu tohumlara dayalı ağaç ıslah faaliyetleri yapılır.
Orman fidanlıklarının kurulması, yönetilmesi ve işletilmesi
(1) Orman ağaç, ağaççık, çalı ve florasından toplanan tohumlar kullanılarak fidan üretmek amacıyla; gerçek ve tüzel kişilere ait orman fidanlıkları kurulur, bu fidanlıklar yönetilir ve işletilir.
Orman fidanı ve bitkisi nakli
(1) Gerçek ve tüzel kişilere ait orman fidanlıklarında üretilen orman ağaç, ağaççık ve florasına ait fidanlar, Türkiye orman ağaç ve ağaççıkları tohum bölgelendirilmesine uygun olarak belgelendirilir. Bunların naklinin sağlanması için önlemler alınır ve nakliye belgesi kesilir.
Orman fidanı ve bitkisinin standardizasyonu ve sertifikalandırılması
(1) Gerçek ve tüzel kişilere ait fidanlıklarda üretilen orman ağaç, ağaççık, çalı ve florasına ilişkin fidanlar, ulusal ve uluslararası standartlara uygun olarak standardize edilir. Orijin (menşei) belgelerine dayalı olarak sertifikalandırma işlemleri yapılır.
Ağaçlandırma
(1) Orman ve orman sayılan alanlarda Bakanlığın ağaçlandırma mevzuatı çerçevesinde, özel ağaçlandırma dahil planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Erozyonla mücadele
(1) Erozyona maruz alanlardaki toprak aşınma ve taşınmalarını önlemek amacıyla, ağaçlandırma ve erozyon kontrolü mevzuatı çerçevesinde, toprak koruma tesisleri ve dikenli tel ihatası dahil erozyon ile mücadele çalışmalarının planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Sel ve çığ kontrolü
(1) Can ve mal kaybına neden olan, sel dereleri ile çığ yataklarının, ıslah edilerek sel ve çığ oluşumlarının kontrol edilmesi amacıyla; potansiyel tehlikeli havzaların tespiti, teknik uygulama özel tesislerinin planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Havza amenajmanı
(1) Havza tanımı esas alınarak; havzanın flora, fauna, ekolojik, sosyal ve ekonomik potansiyeline ilişkin değerlerin geliştirilmesi amacıyla havza amenajmanı yapılır.
Entegre havza ıslahı
(1) Orman ve orman sayılan alanlarda su havzalarındaki toprak ve su dengesi, su üretimi, su niteliği, miktarı ve rejiminin korunması, bozulan havzanın ıslahı amacıyla; birden çok mesleği ilgilendiren entegre ana havza planlaması ile bu havzalara su ve malzeme taşıyan yan dere havzalarının entegre mikro planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Kırsal kalkınma
(1) Orman sayılan yerlerde ve/veya orman materyallerinden yararlanarak, kırsal yerleşim birimlerinin kalkındırılmasını esas alan entegre kırsal kalkınma planlama, projelendirme ve uygulama çalışmaları yapılır.
Orman içi, kenarı ve orman üst sınırı meralarına ilişkin çalışmalar
(1) 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu ile 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun ilgili maddeleri uyarınca, orman içi, kenarı ve orman üst sınırı meralarının sınırlarının belirlenmesi, planlanması, ıslahı, kullanılması ve korunması çalışmaları, teknik esaslar ile idarenin mevzuatına uygun olarak yapılır.
Orman topraklarının etüdü, analizi, ıslahı ve bonitet belirlemesi
(1) Ağaçlandırma, bitkilendirme, gençleştirme, fidanlık, mera ıslahı, havza ıslahı ve benzeri ormancılık çalışmalarına esas olan toprakların arazide etüdü, laboratuar ortamında analizi, bonitetinin yani verim gücünün belirlenmesi, risk analizi ıslah projesinin yapılması ve uygulanması çalışmaları yapılır.
Orman yetişme ortamı analizi, envanteri ve haritalanması
(1) Orman sayılan alanlar ile orman kurulması öngörülen alanların ekolojik, biyolojik ve istatistiki teknikler kullanılarak, analizlerinin yapılıp, yetişme ortamlarının belirlenmesi, yetişme ortamı, toprak ve vejetasyon envanterlerinin çıkarılarak sayısallaştırılması, mevcut haritalara işaretlenmesi ve raporlanması işleri yapılır.
Orman ve yaban hayatı alanlarında av ve yaban hayvanlarının çoğaltılması ve envanter çalışması
(1) Orman ve yaban hayatı alanlarında, 1/7/2003 tarihli ve 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu kapsamında yer alan av ve yaban hayvanlarının, gerek korunarak ve gerekse üretme istasyonlarında üretilerek çoğaltılması, idarenin istekleri ve mevzuat doğrultusunda, periyodik zamanlarda, tekniğine uygun yöntemlerle envanterlerinin çıkartılması çalışmaları yapılır.
Orman ekosistemleriyle bağlantısı olan av ve yaban hayvanlarına ilişkin işler
(1) Orman ve yaban hayatı ekosistemleriyle doğrudan ya da dolaylı habitat bağlantısı olan, yaban hayvanlarına ilişkin avlaklar ile koruma ve rezerv alanlarının tefriki, planlaması, tesisi, ve yönetimi işleri, Bakanlığın 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu ve buna dayalı olarak yayınladığı alt düzenleyici işlemler ile belirlediği esas ve usuller doğrultusunda yerine getirilir.
Orman içi su kaynaklarının geliştirilmesine ilişkin işler
(1) Orman ekosisteminin bir parçası olan orman içi su kaynaklarına yönelik su üretim fonksiyonuna ayrılan havzalardaki ormanların planlanması, projelendirilmesi, etüt ve envanterinin yapılması, projelere uygun teknik müdahalelerin yapılıp kaynağının geliştirilmesi ve kaynağın erozyondan korunması, kaynak ve dere yatağının korunması ve ıslah edilmesi, bu konuların planlanması ve projelendirilmesine yönelik faaliyetler yürütülür.
Milli parklar
(1) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu uyarınca, milli park alanlarının tefrik edilmesi ve buna uygun raporların hazırlanması, envanterlerinin çıkarılması, planlanması ve planlara uygun düzenlemelerin yapılmasına yönelik faaliyetler yürütülür.
Orman içi dinlenme ve mesire yerleri
(1) 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine uygun olarak, ormanların sosyal, kültürel ve ekolojik yararlarının halkın hizmetine sunulması amacıyla, uygun orman alanlarının tefrik, planlama, projelendirme, uygulama ve yönetilmesi ile işletilmesi çalışmaları yapılır.
Orman içi rekreasyon alanları
(1) Ormanların doğal görünüm, estetik, kültürel ve ekolojik değerlerce zengin olan yörelerinin tefrik, envanter, planlama ve projelendirmelerinin düzenlenmesi, rekreasyon yönetimi ve işletmeciliği çalışmaları yapılır.
Uzun devreli gelişme planı
(1) Tamamı veya bir bölümü orman sayılan yerler üzerinde bulunan milli parkların ve korunan alanların, Bakanlığın ilgili mevzuatı doğrultusunda uzun devreli gelişim planları ekip çalışması anlayışıyla yapılır.
Ağaç röleve planları
(1) Milli Parklar Kanunu ve Orman Kanunu kapsamında bulunan alanlarda korunması gereken mevcut ağaçlar, ağaççıklar ve floranın, gerçek ve tüzel kişilere ait arazilerde bulunup, ilgili mevzuat gereğince korunması istenilen ağaçların belirlenip detaylı olarak raporlanması ve çizimi çalışmaları yapılır.
Peyzaj planlaması ve uygulaması
(1) Orman fakültelerinden, 31/12/1989 tarihinden önce mezun olan orman mühendisi veya orman yüksek mühendisleri, peyzaj planlama ve uygulamasına yönelik çalışmaları yürütebilirler.
Peyzaj uygulaması
(1) Orman fakültelerinden 31/12/1989 tarihinden sonra mezun olan orman mühendisleri, sadece yapılmış peyzaj planlarının uygulamasına yönelik çalışmalar yaparlar.
Orman kaynaklarının planlanması
(1) Orman sayılan alanların topluma sunduğu odun ve odun dışı bitkisel, hayvansal, mineral, ekolojik, ekonomik, çevresel, görsel, kültürel ve benzeri her türlü ürün, değer ve hizmetlerin birbiriyle uyumlu biçimde sağlanmasına yönelik etüt, envanter, planlama, revizyon ve uygulama çalışmaları yapılır.
Orman sınırlaması
(1) 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında orman sayılan yerler tespit edilerek sınırları belirlenir.
Arazinin, vasıf tayini ve mülkiyet işlemleri açısından yorumlanması
(1) Arazinin 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında vasıf tayini ve mülkiyet tespiti açısından yorumlanmasına ilişkin iş ve işlemler yapılır.
Mülkiyet çalışmaları
(1) İdarenin mülkiyet işlemi talebine yönelik mesleki hizmetler kapsamında olan hizmetler sunulur.