ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)
No.: SHY-13
Kurum: Ulaştırma Bakanlığı
Yürürlüğe Giriş Tarihi: 10.11.1985
Son Değişiklik Tarihi: 08.11.2022
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi: 08.11.2022 - 08.11.2022
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Standart, Profesyonel veya Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
BİRİNCİ KISIM
Amaç, Kapsam, Tanımlar
Amaç
Bu Yönetmeliğin amacı, 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununun 13'ncü maddesine göre sivil hava - araçlarının sebep olduğu ve karşılaştığı kaza ve olayların; bildirilmesi, soruşturulması, incelenmesi, sonuçlarının belirlenmesi ve rapor edilmesi İle ilgili her türlü faaliyetleri düzenlemektir.
Bu Yönetmelik; hava-aracının sahibini, işletmecisini, imalatçısını, hava alanı işletmecisini, mahalli mülki idare amirlerini, kazanın meydana geldiği ülkenin sivil havacılık otoritesi ve ilgili ünitelerini, hava - aracının tescil edildiği ve imal edildiği ülkelerin sivil havacılık otoritesi ve ünitelerini kapsar.
Tanımlar
Bu Yönetmelikte geçen;
a. “Tescil devleti’’ terimi; hava - aracının sicilinin kayıtlı olduğu devleti,
b. “İşletmeci devlet” terimi; hava - aracı işletmesinin işletme ruhsatım aldığı devleti veya asıl işyerinin bulunduğu devleti,
c. “İmalatçı devlet” terimi; prototip hava - aracının uçuşa - elverişlilik sertifikasının düzenlenmesinden sorumlu devleti,
d. “İşletmeci” terimi; ticari veya ticari olmayan maksatlarla hava-aracı işleten gerçek ve tüzel kişileri,
e. “Akredite temsilci” terimi; bir devlet tarafından, diğer bir devletçe yürütülen kaza soruşturmasına fiilen katılmak üzere görevlendirilen kişiyi,
f. ‘‘Hava-aracı” terimi; havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip hertürlü aracı,
g. “Hava - araç kazası” terimi; uçuş harekatı esnasında, kişilerin, tali nedenlerle ve veya kendi kendini veya birbirlerini yaralamaları veya uçuş ekibi ve yolcular için ayrılan yerler dışında saklanarak kaçak seyahat edenlerin yaralanmaları hariç olmak üzere, hava - aracı içinde veya hava aracından kopan parçalarda dahil olmak üzere hava - aracının herhangi bir parçasının çarpmasıyla veya hava basıncına maruz kalmak suretiyle çok ağır veya ağır derecede yaralanması, motor ve aksesuarlarda meydana gelen arıza ve hafif hasarlar hariç olmak üzere hava - aracının fiziksel yapısının veya performansının ve uçuş karakteristiğinin menfî yönde etkilendiği ve bunların değiştirilmesi veya tamirini gerektirecek derecede hasar ve arızalanması, hava - aracının kaybolması veya enkaza ulaşılamayacak bir yere düşmesi ile sonuçlanan olayları,
h. “Hava - aracı yer kazası” terimi; hava - aracının uçuş harekatı dışında bakım, onarım, arıza giderilmesi, yerde çalıştırılması, yer araçları veya insan gücü ile yer değiştirilmesi esnasında araç çarpmaları veya yangın, tabi afetler ve diğer sebeplerle hasara uğraması veya arızalanması ile sonuçlanan olayları,
1. “Olay” terimi; hava - aracının uçuş harekatı esnasında uçuş emniyetini etkileyen veya etkileyebilecek olan kazadan başka her türlü hadiseyi,
j. “Küçük kaza’’ terimi; uçuş harekatı esnasında bir veya daha fazla hava - aracının hafif hasara uğraması ile sonuçlanan hasarları,
k. “Büyük kaza” terimi; uçuş harekatı esnasında bir veya daha fazla hava - aracının ağır hasara uğraması ile sonuçlanan kazaları,
l. “Uçuş harekatı” terimi; plânlanmış bir uçuş için uçuş ekibinin hava - aracına bindiği andan motorlarını durdurarak hava - aracım sorumlulara teslim ettiği ana kadar geçen süre içindeki tüm faaliyetleri,
m. “Kaza soruşturması” terimi; hava - araç kazalarının önlenmesi, can ve mal güvenliğinin sağlanması amacıyla; kazalara ait bilgilerin toplanması, kıymetlendirilmesi, kaza sebeplerinin belirlenmesi, sonucun karara bağlanması, gerekli tavsiye ve tekliflerin tesbit edilmesi için yürütülen her türlü faaliyet ve işlemleri,
n. “Kaza sebebi” terimi; kaza veya olaya yol açan aksaklık, eksiklik, eylem, hadise, şartlar veya kazaların birleşimini,
o. “ICAO” kısaltması; Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatını,
p. “FOD” kısaltması; yabancı madde hasarını,
r. “Ön rapor” terimi; kazanın oluşunu veya soruşturmanın ilk safhasında elde edilen bilgilerin ilgili makamlara en kısa zamanda bildirilmesi için kullanılan raporu,
s. “Ağır yaralı” terimi; bir hava - aracı kazasında yaralanan şahıs veya şahısların; yaralanmanın meydana geldiği tarihten itibaren 7 gün içinde 48 saatten daha fazla süreyle hastahanede yatmasını gerektirecek derecede yaralanması, burun veya parmaklarda kırılma gibi basit kırıklar hariç olmak üzere herhangi bir kemiğinin kırılması veya ağır kanama geçirmesi, sinir, adele ve tenden kopmasına yol açan yaralanmalarını veya vücudun yüzde beşinden fazlasının yanması halini,
t. “Uçuş kayıt cihazı” terimi; hava - aracı üzerinde takılı bulunan kaza ve olayların soruşturulmasında yardımcı olarak kullanılan her tip kayıt cihazını,
v. “Bakanlık” terimi; Ulaştırma Bakanlığını,
ifade eder.