Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Mülga veya iptal edilen kısımları gizle
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 4)

1/3/2014 tarihli ve 28928 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Tapu ve Kadastro Uzman ve Uzman Yardımcılığı Sınav, Atama, Yetiştirilme, Görev ve Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” ile metne işlendiği biçimde değiştirilmiştir.

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; tapu ve kadastro uzman ve uzman yardımcılığına atanacaklarda aranacak nitelikleri, yarışma ve yeterlik sınavlarının şeklini ve uygulamasını, tapu ve kadastro uzman ve uzman yardımcılarının yetiştirilme, çalışma usul ve esasları ile görev, yetki, hak ve sorumluluklarını düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü merkez teşkilatında istihdam edilecek uzman yardımcıları ile uzmanları kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41 inci maddesi ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 486 ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Genel Müdür: Tapu ve Kadastro Genel Müdürünü,

b) Genel Müdürlük: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünü,

c) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığını,

ç) KPDS: Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,

d) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,

e) Personel Dairesi Başkanlığı: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Personel Dairesi Başkanlığını,

f) Sınav Komisyonu: Tapu ve kadastro uzman yardımcılığı Sınav Komisyonunu,

g) Tez: Tapu ve kadastro uzman yardımcılarının hazırlayacakları uzmanlık tezini,

ğ) Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu: Uzmanlık tez konularını ve tez danışmanlarını belirleyen, tezleri değerlendiren ve yeterlik sınavını yapan Komisyonu,

h) Uzman: Tapu ve kadastro uzmanını,

ı) Uzman yardımcısı: Tapu ve kadastro uzman yardımcısını,

i) Yarışma sınavı: Tapu ve kadastro uzman yardımcılığı için yapılacak yazılı ve sözlü sınavı veya yalnızca sözlü sınavı,

j) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,

k) Yeterlik sınavı: Tapu ve kadastro uzmanlığı yeterlik sınavını,

ifade eder.

19/6/2020 tarihli ve 31160 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan yönetmeliğin 4 ncü maddesiyle eklenen (e) bendi sonucu diğer bentler teselsül ettirilmiştir.

İKİNCİ BÖLÜM

Uzman Yardımcılığı Yarışma Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar

Yarışma sınavı

MADDE 5

(1) Uzman yardımcıları, mesleğe yarışma sınavı ile alınır. Yarışma sınavı, KPSS sonuçlarına göre Genel Müdürlükçe yapılan yazılı ve sözlü veya yalnızca sözlü sınavdan oluşur. Yarışma sınavına çağrılacak aday sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katından, yalnızca sözlü sınav yapılması halinde ise sözlü sınava çağrılacak aday sayısı giriş sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dört katından fazla olamaz.

(2) Yarışma sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Genel Müdürlükçe uygun görülecek zamanlarda ve öğrenim dallarında Sınav Komisyonu tarafından yapılır.

(3) Yazılı sınav; klasik veya test ya da klasik ve test usulünde yapılabilir. Genel Müdürlük, uygun gördüğü takdirde yazılı sınavı, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi, Milli Eğitim Bakanlığı veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırabilir.

(4) Yazılı sınavın, Genel Müdürlükçe yapılması halinde, sınav soruları Sınav Komisyonu tarafından hazırlanır veya hazırlatılır. Mesleki alan bilgi soruları, sınav ilanında belirtilen öğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı düzenlenir ve Sınav Komisyonu üyelerince imzalanarak mühürlü zarf içinde Sınav Komisyonu Başkanına teslim edilir.

Yarışma sınavı duyurusu

MADDE 6

(1) Yarışma sınavına katılma şartları, sınavın yapılış şekli, KPSS puan türleri ve asgari puanlar, puan sıralamasına göre kaç adayın çağrılabileceği, son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuru şekli ve başvuruda istenecek belgeler, gerek görülmesi halinde öğrenim dalları ve kontenjanları, uzman yardımcısı olarak en fazla kaç kişinin atanacağı hususları sınav tarihinden en az bir ay önce Resmî Gazete, Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sitesi ve Genel Müdürlük sitesinde ilan edilmek suretiyle adaylara duyurulur.

Başvuru şartları

MADDE 7

(1) Yarışma sınavına katılabilmek için 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan genel şartlara ek olarak aşağıdaki şartlar aranır:

a) En az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarının hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri; harita, harita kadastro, jeodezi, jeodezi ve fotogrametri, geomatik, bilgisayar, yazılım, elektrik-elektronik mühendisi yetiştiren fakülteleri; tapu ve kadastro, gayrimenkul geliştirme ve yönetimi, arşivcilik, kütüphanecilik, bilgi ve belge yönetimi bölümleri ile programında Osmanlı paleografyası derslerine yer verilen tarih ve Türk dili ve edebiyatı bölümlerinden ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca kabul edilmiş yurtiçi veya yurtdışı yükseköğretim kurumlarından mezun olmak.

b) Yarışma sınavının yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.

c) Son başvuru tarihi itibarıyla, geçerlilik süresi dolmamış KPSS’den, yarışma sınav duyurusunda belirtilen puan türlerine göre asgari puana sahip olmak.

(2) Genel Müdürlük, yarışma sınavı duyurusunda yer vermek suretiyle, sınavı birinci fıkrada sayılan tüm fakülte ve bölüm mezunlarına yönelik olarak yapabileceği gibi, hizmet gereklerini ve Genel Müdürlüğün ihtiyaç durumunu dikkate alarak belirleyeceği fakülte ve bölümlerden bir kısmına yönelik olarak da yapabilir.

(3) Genel Müdürlük, öğrenim alanlarına göre kontenjan belirleyebilir.

Başvuruda istenen belgeler

MADDE 8

(1) Yarışma sınavına katılmak isteyen adaylar, Genel Müdürlükten temin edecekleri başvuru formuna aşağıdaki belgeleri eklerler:

a) Yüksek öğrenim diploması veya mezuniyet belgesinin veya eğitimini yurt dışında tamamlamış olanlar için diploma denkliğinin yetkili idarece kabul edildiğini gösterir belgenin aslı veya Genel Müdürlükçe onaylı örneği,

b) KPSS sonuç belgesinin aslı, Genel Müdürlükçe onaylı örneği veya bilgisayar çıktısı,

c) Yazılı özgeçmiş,

ç) İki adet vesikalık fotoğraf,

d) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmadığına dair yazılı beyanı,

e) Erkek adaylar için askerlik durumuna dair yazılı beyanı,

f) Adli sicil kaydı yazılı beyanı.

(2) Birinci fıkrada sayılan belgelerin Personel Dairesi Başkanlığına en geç yarışma sınavı duyurusunda belirlenen tarih ve saatte şahsen, elden veya posta yoluyla teslim edilmesi şarttır. Postadaki gecikmeler ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz. Yarışma sınavı ilanında belirtilmek kaydıyla Genel Müdürlük internet sayfası üzerinden de başvuru yapılabilir.

(3) Yarışma sınavına katılabileceklerin isim listesi Genel Müdürlük internet sayfasında ilân edilir.

(4) Yarışma sınavı başvurularına, isim listesinin ilânından itibaren yedi gün içinde itiraz edilebilir. Yapılan itirazlar Sınav Komisyonunca itiraz tarihinden itibaren en geç yedi gün içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre, incelemenin zorunlu kılması halinde en fazla onbeş güne kadar uzatılabilir.

(5) Başvurusu kabul edilip, isimleri yarışma sınavına katılabilecekler arasında yer alanlardan, gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere, Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Yarışma sınavına çağrı

MADDE 9

(1) Yarışma sınavına başvurusu kabul edilen adaylara sınav yeri ve sınav tarihinin belirtildiği sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamazlar.

Yazılı sınav

MADDE 10

(1) Yarışma sınavının yazılı soruları 11 inci maddede yazılı mesleki alan bilgisi konularından hazırlanır.

Mesleki alan bilgisi

MADDE 11

(1) Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan;

a) Hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri ile tapu ve kadastro, gayrimenkul geliştirme ve yönetimi bölümlerinden mezun olanlar; tapu bölümünü,

b) Harita, harita kadastro, jeodezi, jeodezi ve fotogrametri, geomatik mühendisi yetiştiren fakültelerden mezun olanlar; teknik bölümünü,

c) Arşivcilik, kütüphanecilik, bilgi ve belge yönetimi bölümleri ile programında Osmanlı paleografyası derslerine yer verilen tarih ve Türk dili ve edebiyatı bölümlerinden mezun olanlar; arşiv bölümünü,

ç) Bilgisayar, yazılım, elektrik-elektronik mühendisi yetiştiren fakültelerden mezun olanlar; diğer bölümleri,

teşkil eder.

(2) Alan bilgisi konuları aşağıdaki şekildedir:

a) Tapu bölümü mesleki alan bilgisi yarışma sınavı aşağıdaki konuları kapsar:

1) Anayasa hukuku.

2) Medeni hukuk.

3) Borçlar genel hukuku.

4) Ticaret hukukunun şirketler hukuku hükümleri.

5) Ceza hukukunun genel hükümleri.

6) İdari yargılama usulü ve hukuk usulü hükümleri.

7) İdare hukuku.

8) Devletler özel hukuku.

9) İcra ve iflas hukuku.

10) Kamu maliyesi.

11) Mikro ve makro iktisat.

12) Tapu mevzuatı.

b) Teknik bölüm mesleki alan bilgisi yarışma sınavı aşağıdaki konuları kapsar:

1) Ölçme bilgisi.

2) Kadastro ve imar bilgisi.

3) Jeodezi.

4) Fotogrametri.

5) Dengeleme.

6) Yüksek matematik.

7) Taşınmaz değerleme.

8) Anayasa hukuku.

9) Medeni hukuk.

c) Arşiv bölümü için mesleki alan bilgisi yarışma sınavı aşağıdaki konuları kapsar:

1) Osmanlıca.

2) Tapu terimleri ve eski ölçü birimleri.

3) Osmanlı toprak düzeni ve Genel Müdürlük tarihçesi.

4) Bilgi, belge yönetimi.

5) Arşiv, resmi yazışma, dosyalama ile ilgili mevzuat.

6) Anayasa hukuku.

7) Medeni hukuk.

ç) Diğer bölümler için mesleki alan bilgisi yarışma sınavı aşağıdaki konuları kapsar:

1) Ağ donanımları ve yapıları.

2) Veri yapısı, veri tabanı ve uygulamaları.

3) Nesne yönelimli programlama.

4) Genel yapısal programlar, algoritma, akış diyagramları.

5) Sayı tabanları ve dönüşümleri.

6) Mantık kapıları.

Sözlü sınava çağrı

MADDE 12

(1) Yazılı sınav yapılması halinde yazılı sınavdan yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan almak kaydıyla en yüksek puana sahip olan adaydan başlanmak üzere atama yapılacak kadro sayısının en fazla dört katına kadar adaya (son sıradaki adayla eşit puan alanlar dahil), sınav sonuçlarının ilânından itibaren on beş gün içerisinde yapılacak sözlü sınavının yeri ve tarihi yazılı olarak bildirilir.

(2) Sadece sözlü sınav yapılması halinde KPSS puanı en yüksek olandan başlamak üzere, atama yapılacak kadro sayısının en fazla dört katına kadar adaya (son sıradaki adayla eşit puan alanlar dahil), sınav sonuçlarının ilanından itibaren on beş gün içerisinde yapılacak sözlü sınavının yeri ve tarihi yazılı olarak bildirilir.

Sözlü sınavı

MADDE 13

(1) Sözlü sınav, adayların;

a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,

b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,

c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,

ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,

d) Genel yetenek ve genel kültürü,

e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,

yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gerçekleştirilir. Adaylar, komisyon tarafından, birinci fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, giriş sınav komisyonu başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.

Yarışma sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi

MADDE 14

(1) Başarı puanı yazılı sınav yapılması halinde yazılı ve sözlü sınav puanlarının, yalnızca sözlü sınav yapılması durumunda ise adayın KPSS puanı ile sözlü sınavının aritmetik ortalaması alınarak hesaplanır. Sınav puanlarının eşitliği halinde sırasıyla yazılı sınav yapılmışsa yazılı sınav puanı, yapılmamışsa, KPSS puanı, yüksek olan aday sıralamada üstte yer alır. Sınav Komisyonu bu şekilde belirlediği kesin listeyi sözlü sınavın bittiği günü takip eden üç iş günü içinde Personel Dairesi Başkanlığına teslim eder.

(2) Personel Dairesi Başkanlığı, boş bulunan kadro sayısı itibarıyla sınav başarı puanı sıralamasına göre kazananların listesini, listenin Başkanlığa teslim tarihinden beş işgünü içerisinde Genel Müdürlük internet sitesinde ilan eder. Sınav Komisyonu ayrıca, yarışma sınavı ilanında belirtilen kadro sayısının en fazla yarısı oranında yedek liste belirleyebilir. Başarı sırasına göre alınacak yedek listede yer alan adayların hakları ilan tarihini takip eden bir yıl için geçerlidir ve daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir öncelik hakkı teşkil etmez. Sınavda başarılı olanların sayısı ilan edilen kadro sayısından daha az ise sadece başarılı olanlar sınavı kazanmış kabul edilir.

(3) Sınav sonuçlarının ilan edilmesinden itibaren yedi gün içinde yazılı olarak Sınav Komisyonuna itiraz edilebilir. İtirazlar, Sınav Komisyonunca en fazla yedi gün içinde incelenerek karara bağlanır. İtiraz sonucu adaya yazılı olarak bildirilir.

(4) Yarışma sınavı neticesinde sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili belgeleri özlük dosyalarında; atanamayanların sınavla ilgili belgeleri ise dava açma süresinden az olmamak kaydıyla bir sonraki sınav tarihine kadar saklanır.

Uzman yardımcılığına atanma

MADDE 15

(1) Yarışma sınavını kazananların uzman yardımcılığı kadrolarına atanmaları ve adaylıklarına ilişkin işlemler 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre yapılır.

(2) Belge ile ispatı mümkün olan zorlayıcı sebepler olmaksızın belirtilen süreler içinde müracaat etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz. Bunlardan belge ile ispatı mümkün olan zorlayıcı sebepler nedeniyle göreve başlamama hali iki ayı aşanların atama işlemleri iptal edilir.

(3) Sınavda başarılı olup göreve başlamayanların veya ataması yapılıp herhangi bir sebeple görevden ayrılanların yerine, yarışma sınavı başarı sırası dikkate alınarak yedek listeden atama yapılır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Sınav Komisyonu ve Görevleri

Sınav komisyonu

MADDE 16

(1) Sınav Komisyonu, Genel Müdür veya Genel Müdürün görevlendireceği bir Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında; Personel Dairesi Başkanı ve Genel Müdür tarafından daire başkanları ve uzmanlar arasından belirlenecek üç üyeden oluşur. Ayrıca Genel Müdür tarafından üç yedek üye belirlenir. Asıl üyelerin herhangi bir nedenle Sınav Komisyonuna katılamamaları halinde yedek üyeler tespit sırasına göre Sınav Komisyonuna katılırlar.

(2) Sınav Komisyonu, üye tam sayısıyla toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.

Sınav komisyonun görevleri

MADDE 17

(1) Sınav Komisyonun görevleri şunlardır:

a) Yarışma sınav sorularını hazırlamak veya hazırlatmak,

b) Yarışma sınavını yapmak veya yaptırmak,

c) Yarışma sınavına yapılan itirazları incelemek ve yarışma sınavı sonuçlarını değerlendirmek,

ç) Yarışma sınavı başarı sıralamasını yapmak.

Sekreterya hizmetleri

MADDE 18

(1) Sınav Komisyonun sekretarya hizmetleri Personel Dairesi Başkanlığınca yürütülür.

(2) Yarışma sınavına katılmayan veya uzman yardımcılığına atanamayanların başvuru belgeleri, yarışma sınavı sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri halinde ilgililere elden iade edilir.

(3) Yarışma sınavının yazılı bölümünün Genel Müdürlükçe yapılması halinde, Personel Dairesi Başkanlığınca, yarışma sınavına girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Uzman Yardımcısı Çalışma ve Yetiştirme Planı ve Uzmanlık Tezi

Uzman yardımcılığı süresi

MADDE 19

(1) Uzman yardımcılığı süresi en az üç yıldır. Uzman yardımcıları bu süre içinde 20 nci maddede belirtilen plan dâhilinde eğitim ve staja tabi tutulurlar.

Çalışma ve yetiştirme planı

MADDE 20

(1) Uzman yardımcıları için, Personel Dairesi Başkanlığınca, Genel Müdürlük merkez birimlerinin görüşleri de alınmak suretiyle üç yıllık süreyi kapsayacak şekilde çalışma ve yetiştirme planı hazırlanır ve bu plan Genel Müdürün onayına sunulur.

(2) Bu plan;

a) Mesleki mevzuat ve bu mevzuatın uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesini, bunun için gerektiğinde uzman yardımcılarının rotasyona tabi tutulabilmelerini,

b) Yazışma, rapor yazma, inceleme ve araştırma konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,

c) Bilimsel çalışma ve araştırma alışkanlığının kazandırılmasını,

ç) Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesini,

d) Genel Müdürlüğün çalışma alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası konferans, seminer ve eğitim programlarına katılım sağlanması ve temsil kabiliyetinin geliştirilmesini,

e) Genel Müdürlüğün görev alanı ile benzer faaliyette bulunan kuruluşlarda staj, eğitim, inceleme ve araştırma yapılmasını,

f) Uzman yardımcılarına, Genel Müdürlük mevzuatında uzmanlaşabilmeleri için gerekli tanım, kavram, yöntem ve uygulamalara ilişkin asgari temel bilgilerin ve kurumsal kültürün kazandırılmasını,

sağlamaya yönelik programları kapsar.

(3) Uzman yardımcıları, ikinci fıkrada belirtilen plan kapsamında, görev yaptıkları merkez birimleri dışında, tapu ve kadastro müdürlüklerinde üçer aylık görevlendirilmeye tabi tutulurlar.

Çalışma düzeni

MADDE 21

(1) Uzman yardımcıları, bağlı oldukları daire başkanınca belirlenen uzmanlarla birlikte ve onların gözetiminde çalıştırılırlar. Görev yaptığı birimde uzman bulunmaması halinde 20 nci madde gereğince hazırlanacak olan çalışma ve yetiştirme planı kapsamında kendilerine rehberlik edecek bir uzman Genel Müdür onayı ile belirlenir.

Tez ve yeterlik sınavı komisyonu

MADDE 22

(1) Uzman yardımcıları; özlük dosyaları göz önünde bulundurularak, aylıksız izin ile toplam üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre dâhil iki yılı tamamlayınca tez hazırlama, inceleme ve araştırma faaliyetlerine başlarlar. Bu faaliyetlere başlanabilmesi için, 16 ncı maddede belirtilen unvanlar arasından seçilen ve başkan dahil beş üyeden oluşan Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu Genel Müdür onayı ile oluşturulur. Ayrıca Genel Müdür tarafından 16 ncı maddede belirtilen unvanlar arasından üç yedek üye tespit edilir. Asıl üyelerin herhangi bir nedenle Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonuna katılamamaları hâlinde, yedek üyeler tespit sırasına göre Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonuna katılırlar.

Tez konusunun belirlenmesi

MADDE 23

(1) Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu, Genel Müdürlüğün faaliyet alanları kapsamında tez konularının listesini oluşturur. Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu, bu liste içerisinden öncelikli konuları, uzman yardımcılarına tebliğ edilmek üzere İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına bildirir.

(2) Uzman yardımcıları bu listede yer alan tez konuları arasından üç tez konusunu tercih sırasına göre, birim amirleri aracılığıyla Personel Dairesi Başkanlığına bildirirler. Uzman yardımcılarına öncelikli konular tebliğ edilmesi durumunda, uzman yardımcılarının tez konusu tercihlerini bu konular arasından belirlemeleri esastır.

(3) Uzman yardımcılarının belirledikleri tez konuları, Personel Dairesi Başkanlığı tarafından Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu onayına sunulur. Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu, üç tez konusundan bir tanesini veya gerekli görülen hallerde başka bir tez konusunu uzman yardımcısının hazırlayacağı tez olarak belirleyebilir.

Tez danışmanı

MADDE 24

(1) Uzmanlık tezinin hazırlanması sürecinde, uzman yardımcısına rehberlik etmek ve tezin bilimsel tez yazım usul ve esaslarına, seçilen konunun niteliğine, Genel Müdürlüğün görev alanı ile ilgili hususlara ve onaylanan tez planına uygunluğunu temin etmek maksadıyla Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonunca bir danışman belirlenir. Tez danışmanı, uzman yardımcısına tez hazırlama sürecinde yardımcı olmak maksadıyla tavsiyelerde bulunur.

(2) Uzmanlar ile Genel Müdürlük teşkilatı veya diğer kamu kuruluşlarında görev yapan ve daha önce lisansüstü programlarda akademik çalışma yapmış, konusunda uzman kamu görevlileri tez danışmanı olarak belirlenir. Gerektiğinde üniversitelerden de danışman belirlenebilir. Uygun bulunan tez danışmanları, Personel Dairesi Başkanlığınca uzman yardımcılarına tebliğ edilmek suretiyle kesinleşir.

Tez planının hazırlanması

MADDE 25

(1) Uzman yardımcıları, tez konularının ve tez danışmanlarının kendilerine tebliğ edildiği tarihten itibaren en geç iki ay içerisinde bir tez planı hazırlarlar. Tez danışmanları, tez planlarını görüşleri ile birlikte bir hafta içerisinde Personel Dairesi Başkanlığına gönderirler. Personel Dairesi Başkanlığı tez planlarını, tez danışmanının görüşü ile birlikte Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonunun onayına sunar. Uygun bulunması halinde bu durum Personel Dairesi Başkanlığınca uzman yardımcılarına tebliğ edilir.

(2) Tez planında; tez konusu olan çalışmanın amacı, önemi, yöntemi, varsayımları, bilgi toplama araçları, muhtemel kaynakçası, çalışma planı ve varsa ekleri hakkında bilgiler verilir.

Tez hazırlama süreci ve tezin değerlendirmesi

MADDE 26

(1) Uzman yardımcısı, tez konusunun kesinleştiği tarihten itibaren en geç bir yıl içerisinde, hazırladığı tezini ilgili Daire Başkanının aracılığıyla, Personel Dairesi Başkanlığına teslim etmek zorundadır. Bu sürenin son üç ayı içerisinde uzman yardımcılarına başka görev verilmemesi esastır.

(2) Uzman yardımcıları, tezlerini tez danışmanları rehberliğinde hazırlarlar. Uzman yardımcısının hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini içermesi ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir. Tezin hazırlanmasında, konunun başka bir kurum ve kuruluşta uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında içerik ve sonuçları açısından aynı şekilde incelenip savunulmamış olması esastır. İntihal yapıldığı tespit edilen tez geçersiz sayılır ve ilgili hakkında gerekli yasal işlem yapılır.

(3) Uzman yardımcısınca hazırlanan tez, belirlenen sürenin sonunda tez danışmanının tez hakkındaki yazılı görüşü ile birlikte Personel Dairesi Başkanlığına teslim edilir. Teslim edilen tez ve raporlar Personel Dairesi Başkanlığı tarafından Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonuna gönderilir.

(4) Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu, tezleri tez danışmanlarının raporlarını da dikkate alarak en geç iki ay içerisinde değerlendirir ve uzman yardımcısını, bu sürenin bitiminden itibaren bir ay içerisinde tezini savunmak üzere davet eder.

(5) Değerlendirme, Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu üyelerince yüz puan üzerinden verilen notların aritmetik ortalaması alınarak yapılır. Tezin başarılı kabul edilmesi için yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan alınması şarttır. Sınav sonucu, Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından on gün içerisinde Genel Müdürün onayına sunularak açıklanır.

(6) Süresi içinde tezlerini sunmayan veya tezleri kabul edilmeyenlere tezlerini sunmaları veya yeni bir tez hazırlamaları için altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir.

(7) Tezin başarılı kabul edilmesinden sonra tezin izlenmesi ve tezden faydalanılması maksadıyla Genel Müdürlükçe bir veri tabanı oluşturularak tezlerin veri tabanına kaydedilmesi sağlanır.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atanma

Yeterlik sınavı

MADDE 27

(1) Uzmanlık tezi başarılı kabul edilen ve aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç en az üç yıl fiilen çalışan uzman yardımcısı yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.

(2) Yeterlik sınavı, Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından Genel Müdürlükçe belirlenecek bir tarihte yazılı şeklinde yapılır.

(3) Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından tapu ve kadastro mevzuatı göz önüne alınarak tapu, teknik, arşiv ve diğer bölüm için ayrı ayrı hazırlanan sorulardan oluşan klasik usulde yapılan yazılı sınavdan yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan almış olanlar yeterlik sınavından başarılı olmuş sayılır.

(4) Tez ve Yeterlik Sınavı komisyonunca tezi yeterli bulunduğu hâlde sınavda başarılı olamayan veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir.

Tez değerlendirme ve tez savunması

MADDE 28

(1) Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu, tezleri tez danışmanlarının raporlarını da dikkate alarak bir ay içerisinde değerlendirir ve tezlerin yeterli veya yetersiz olduğuna karar verir. Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu Başkanı dâhil bütün üyelerinin oyları eşittir. Oylar yeterli veya yetersiz şeklinde kullanılır. Yeterliliğin tespitinde oy çokluğu esastır.

(2) Tezi yeterli görülen uzman yardımcısı, sonucun ilânından itibaren iki ay içerisinde tez savunması aşamasına alınır. Tez savunması aşamasında Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu, uzman yardımcısının hazırlamış olduğu tezin sözlü savunmasını, Genel Müdürlüğün görev alanı ile ilgili konulardaki bilgisini de göz önüne alarak değerlendirir.

(3) Değerlendirme, Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu üyelerince yüz puan üzerinden verilen notların aritmetik ortalaması alınarak yapılır. Tez savunması aşamasında başarılı olmak için yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan alınması şarttır. Sınav sonucu, Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından on gün içerisinde Genel Müdürün onayına sunularak açıklanır.

Tez düzeltme

MADDE 29

(1) Tezi yeterli bulunmayan uzman yardımcısına bir hak daha tanınır. Uzman yardımcısı ikinci hakkını, yetersiz olma gerekçesinin yer aldığı raporu dikkate alarak, sonuçların ilanından itibaren üç ay içerisinde, daha önceden hazırlamış olduğu tezi düzelterek kullanır.

Yazılı sınav

MADDE 30

(1) Tez ve Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından tapu ve kadastro mevzuatı göz önüne alınarak tapu, teknik ve arşiv bölümü için ayrı ayrı hazırlanan sorulardan oluşan klasik usulde yapılan yazılı sınavdan yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan almış olanlar yazılı sınavda başarılı olmuş sayılırlar.

(2) Yazılı sınavda başarısız olan uzman yardımcısına bir hak daha tanınır. Uzman yardımcısı sonuçların ilanından itibaren en geç bir yıl içinde birinci fıkrada belirtilen usulde ikinci kez yazılı sınava girer.

Uzmanlığa atanma

MADDE 31

(1) Yeterlik sınavında başarılı olanların tapu ve kadastro uzmanı kadrolarına atanabilmeleri, uzman yardımcılığı döneminde alınmış olması kaydıyla YDS’den asgari (C) düzeyinde veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgeye yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl içinde sahip olma şartına bağlıdır.

Uzman yardımcısı unvanının sona ermesi

MADDE 32

(1) Uzman yardımcılarından;

a) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler,

b) İkinci yeterlik sınavında da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar,

c) Süresi içinde yabancı dil yeterliği şartını yerine getirmeyenler,

Genel Müdürlükte durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.

Kariyer dışı uzman atanamayacağı

MADDE 33

(1) Uzmanlık kadrolarına, bu Yönetmelik hükümleri dışında atama yapılamaz.

ALTINCI BÖLÜM

Görev, Yetki, Hak ve Sorumluluk

Görev ve yetkiler

MADDE 34

(1) Uzman ve uzman yardımcılarının görev ve yetkileri şunlardır:

a) Kanun, tüzük, yönetmelik ve diğer mevzuatta belirtilen iş ve işlemleri yapmak,

b) Genel Müdürlüğün görev ve amaçları kapsamında, araştırma ve inceleme yapmak, proje üretmek ve geliştirmek, sonuçlarını rapora bağlamak,

c) Genel Müdürlüğün faaliyet alanına giren konulardaki mevzuat çalışmalarına yardımcı olmak,

ç) Genel Müdürlüğün görevlerini tarafsızlık, güvenilirlik ve sır saklama ilkelerine göre yürütmek,

d) Amirlerince verilecek diğer görevleri yerine getirmek.

Sorumluluk

MADDE 35

(1) Uzman ve uzman yardımcıları, verilen görevlerin mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilmesinden Daire Başkanına karşı sorumludur.

Eğitim

MADDE 36

(1) Uzmanlar, Personel Dairesi Başkanlığı tarafından tespit edilecek programlar çerçevesinde staj veya araştırma yapmak, mesleki bilgi ve görgülerini artırmak veya yurtdışındaki üniversitelerden kabul belgesi almaları şartı ile lisans üstü çalışma yapmak üzere; 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yurtdışına gönderilebilirler.

(2) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, Genel Müdürlükçe uygun görülen kurum dışı ve sertifika programı niteliğindeki eğitimlerden ve Personel Dairesi Başkanlığınca hazırlanan bir program dâhilinde yabancı dil eğitiminden yararlandırılabilirler.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Denetmen ve denetmen yardımcılarının geçişi

GEÇİCİ MADDE 1

(1) 6083 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte, Genel Müdürlükte Tapu ve Kadastro Denetmeni ve Tapu ve Kadastro Denetmen Yardımcısı olarak görev yapmakta olan personel bir ay içinde talep etmeleri halinde, sırasıyla Tapu ve Kadastro Uzmanı ve Tapu ve Kadastro Uzman Yardımcısı kadrolarına atanırlar. Anılan personelin Tapu ve Kadastro Denetmenliğinde veya Tapu ve Kadastro Denetmen Yardımcılığında geçirmiş oldukları süreler atandıkları kadrolarda geçirilmiş sayılır. Bu fıkrada belirtilen şekilde Tapu ve Kadastro Denetmen Yardımcılığından Tapu ve Kadastro Uzman Yardımcılığı kadrosuna atananların Tapu ve Kadastro Uzmanı kadrolarına atanabilmeleri tez ve yazılı sınavda başarılı olma şartına bağlıdır. Bu şekilde atanan personel, uzmanlık tezi ve yazılı sınavı 31/7/2012 tarihine kadar yerine getirirler. Bu madde kapsamında uzmanlık tezi ve yazılı sınav aşamalarında başarılı olanlar başka bir şarta bağlı olmaksızın Tapu ve Kadastro Uzmanı kadrolarına atanırlar. Bu maddede sayılan şartları sağlayamayanlara tez ve/veya yazılı sınav için bir hak daha verilir, başarısız olanlar uzman yardımcısı kadrosunda görev yapmaya devam ederler.

Genel müdürlük personelinin geçişi

GEÇİCİ MADDE 2

(1) Bir defaya mahsus olmak üzere, 6083 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla,

a) Genel Müdürlükte 657 sayılı Kanuna tabi olarak beş yıl süreyle görev yapanlar,

b) Kırk yaşından gün almamış olanlar (10/12/1971 gününden sonra doğanlar),

c) En az dört yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarının hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri; harita, harita kadastro, jeodezi, jeodezi ve fotogrametri mühendisi yetiştiren fakülteler ile arşivcilik, kütüphanecilik, bilgi ve belge yönetimi bölümleri ile programında Osmanlı paleografyası derslerine yer verilen tarih ve Türk dili ve edebiyatı bölümlerinden ya da bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş yurtiçi veya yurtdışı yükseköğretim kurumlarından mezun olanlar,

6083 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri hariç diğer şartları taşımaları ve 6083 sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde başvurmaları kaydıyla Genel Müdürlük tarafından açılacak yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Bu maddenin uygulanmasında yeterlilik sınavı; yazılı sınav ve tez aşamasından oluşur. Bu personelin yeterlik sınavının yazılı sınavı 28/5/2011 tarihinden itibaren bir yıl içinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olanlara yazılı sınavın açıklanmasından itibaren uzmanlık tezi için bir yıla kadar süre verilir. Yeterlilik sınavı öncesi unvanını koruyan personelden uzmanlık tezi şartını yerine getirenler tapu ve kadastro uzmanı olarak atanır. Ancak bu şekilde atanacakların sayısı toplam tapu ve kadastro uzmanı kadroları sayısının yüzde yirmisini geçemez.

Yürürlük

MADDE 37

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 38

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakan yürütür.