BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Uygulama Esaslarının amacı; girişimcilerin teknoloji ve yenilik odaklı iş fikirlerini, katma değer ve nitelikli istihdam yaratma potansiyeli yüksek girişimlere dönüştürebilmeleri için fikir aşamasından pazara kadar olan faaliyetlerin desteklenmesini hedefleyen çok aşamalı, 1812 kodlu TÜBİTAK Yatırım Tabanlı Girişimcilik Destek Programı Usul ve Esaslarının belirlenmesidir.
Kapsam
(1) Bu Uygulama Esasları, 1812 kodlu TÜBİTAK Yatırım Tabanlı Girişimcilik Destek Programı çerçevesinde TÜBİTAK ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketinin yatırımcı olarak yer aldığı, portföyünde sadece bu Uygulama Esasları çerçevesinde desteklenmiş kuruluşların bulunabildiği fonlardan yatırım alan kuruluşlarca yürütülen, yatırıma konu projelerin TÜBİTAK tarafından değerlendirilmesi izlenmesi, sonuçlandırılması ve sonuçlarının değerlendirilmesine yönelik teknik, mali, idari kurallara ve süreçlere ilişkin usul ve esasları kapsar.
Hukuki dayanak
(1) Bu Uygulama Esasları; 17/7/1963 tarihli ve 278 sayılı “Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun”, 15/7/2018 tarihli ve 30479 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi"nin 584 üncü maddesi ile 16/1/2007 tarihli ve 26405 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan “Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Teknoloji ve Yenilik Destek Programlarına İlişkin Yönetmelik” çerçevesinde hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Uygulama Esaslarına ilişkin tanım ve kısaltmalar aşağıda verilmiştir:
a) Araştırma ve geliştirme (Ar-Ge): Kültür, insan ve toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının arttırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı çalışmalar, ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile alanında bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik taşıyan faaliyetleri,
b) Aşama: Yenilikçi iş fikirlerinin ekonomik değere dönüştürülmesine yönelik destek süreçlerinden her birini,
c) Çağrı: Çağrıya konu teknoloji alanları, çağrıya başvurabilecek girişimcinin nitelikleri, ön başvuru ve iş planı başvuru tarihleri, iş planları için öngörülen başlangıç tarihleri, Mükemmeliyet Mührü alan iş planlarına yatırım yapacak fonlar, yatırımın aktarım şekli, ön başvurunun yapılacağı uygulayıcı kuruluşlar, program kapsamında ortak çağrı açılacak ulusal ve uluslararası tüzel kişilikler gibi çağrıya özel olarak bulunabilecek veya değişiklik gösterebilecek bilgileri içeren ve TEYDEB internet adresinde duyurulan dokümanı,
ç) Destek kapsamı: TÜBİTAK tarafından desteklenen iş planlarının kabul edilen faaliyetlerine ilişkin destek çerçevesini,
d) Dönem: Proje izleme sözleşmesinde belirtilen Aşama 2 proje başlangıç ve bitiş tarihleri arasındaki altışar aylık tarih aralıklarında kalan süreleri,
e) Dönem Raporu (AGY320): Desteklenen iş planı kapsamında yapılan çalışmaları, teknik kazanımları, ara çıktıları, zaman/maliyet/kapsam gerçekleşmelerini, sapmaları ve bu sapmaların gerekçelerini ve alınması gerekli önlemleri, varsa talep edilen değişiklikleri ve benzeri bilgileri içeren raporu,
f) Elektronik İmza Kanunu: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununu,
g) Girişimci: Program kapsamında teknoloji ve yenilik odaklı girişim faaliyetinde bulunmaya aday, çağrıda belirtilen nitelikleri taşıyan, ön başvuru tarihi itibariyle üniversitelerin herhangi bir ön lisans, lisans, yüksek lisans veya doktora programına kayıtlı öğrenci ya da bu programlardan mezun olan kişiyi,
ğ) Grup: İlgili Destek Programlan Başkanlığı’nın sorumlu olduğu bilimsel ve teknolojik alanlardaki araştırma, geliştirme ve yenilik faaliyetlerini teşvik edecek ve destekleyecek sistemleri geliştirmek ve uygulamak üzere kurulan birimleri,
h) Grup Yürütme Kurulu (GYK): Grup faaliyetleri ile ilgili konularda görüş, öneri ve karar veren kurulu,
ı) Fon: TÜBİTAK’ın ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketinin yatırımcı olduğu, bu Uygulama Esasları çerçevesinde Mükemmeliyet Mührü almış iş planları çerçevesinde girişimciler tarafından kurulan şirketlere bu Uygulama Esasları ve TÜBİTAK ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketi ile akdettiği sözleşme çerçevesinde yatırım yapmayı taahhüt eden, portföyünde sadece bu Uygulama Esasları çerçevesinde desteklenmiş kuruluşların bulunabildiği ve Sermaye Piyasası Kurulu mevzuatına göre faaliyet gösteren Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarını veya 11/10/2018 tarihli ve 7147 sayılı Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun çerçevesinde kurulmuş olan Türkiye Kalkınma Fonu ve alt fonlarını,
i) İş fikri: Girişimcinin fonlardan yatırım alarak gerçekleştirmeyi planladığı yeni girişimin tanımı, değer önerisi ve hedefini belirleyen özet açıklamayı,
j) İş Fikri Dokümanı: İş fikri ve girişimciye ait bilgileri, iş fikrinin teknolojik ve yenilikçi yönü ile potansiyel pazarı ve tahmini bütçeyi içeren başvuru dokümanını,
k) İş Planı (AGY112): Destek için başvurulan iş fikrinin, konu ve amaçları, başarı ölçütleri, teknolojik doğrulamaya ait proje bilgileri, kurulacak işin niteliği, iş-zaman planı, girişimci ve ekibinin deneyimleri, katma değer, verimlilik ve rekabet gücü açısından yapması beklenen katkı, iş modeli vb. bilgiler ile tahmini maliyet formlarını içeren aynı zamanda proje olarak da ifade edilen başvuru dokümanını,
l) İş planı başvuru tarihi: İş planı başvurusunun ıslak imzalı basılı evrak şeklinde ve/veya çevrimiçi (online) sayısal ortamda girişimci tarafından TÜBİTAK’a sunulduğu tarihi,
m) İş Planı İlerleme Raporu (AGY312): TÜBİTAK tarafından desteklenen iş planlarının dönemsel gelişmelerine ilişkin dönem raporunu (AGY320), iş planı son döneminde iş planı sonuç raporunu (AGY352) içeren dokümanı,
n) İş Planı Sonuç Raporu (AGY352): Proje süresi sonunda kuruluş tarafından ulaşılan kazanımları ve teknolojik doğrulamanın sonuçlarını gösteren dokümanı,
o) İzleyici: Destek ile ilgili faaliyetleri incelemek üzere görevlendirilen, değerlendirmesini TÜBİTAK tarafından belirlenen biçime uygun olarak ve gerektiğinde yerinde ziyaret etmek suretiyle yapan uzman kişiyi,
ö) Kuruluş/firma: Proje kapsamında iş planı desteklenen girişimcinin kurucu ortak olduğu Türkiye’de yerleşik anonim şirket yapısındaki sermaye şirketini,
p) Kuruluş yetkilisi: Kuruluşu parasal tutarla sınırlandırılmayan en geniş şekilde temsil ve ilzama yetkili olan kişiyi/kişileri veya bu kişinin/kişilerin TÜBİTAK nezdinde proje sözleşmesinin imzalanması dâhil her türlü işlemin yürütülmesine ilişkin kurum/kuruluşu TÜBİTAK’a karşı sorumlu kılacak biçimde usulüne uygun olarak yetkilendirdiği temsilcisi/temsilcilerini,
r) Mükemmeliyet Mührü: Aşama 2 kapsamında değerlendirilen iş planı çerçevesindeki kuruluşa fonların yatırım yapabileceğini belgeleyen TÜBİTAK kararını,
s) Nitelikli elektronik sertifika: Elektronik İmza Kanunu’nda yer alan nitelikleri haiz, imza sahibinin imza doğrulama verisini ve kimlik bilgilerini birbirine bağlayan elektronik kaydı,
ş) Panelist: Proje başvurusunu değerlendirmek üzere oluşturulan panellerde, TÜBİTAK tarafından belirlenen kurallar çerçevesinde değerlendirme yapmak üzere görevlendirilen uzmanı,
t) Panel raporu: Panel değerlendirmesi sonucunda düzenlenen belgeyi,
u) PRODİS (Proje Değerlendirme ve İzleme Sistemi): TÜBİTAK TEYDEB destek programları çerçevesinde proje başvuru, değerlendirme ve izleme süreçlerinin elektronik ortamda gerçekleştirilmesini sağlayan http://eteydeb.tubitak.gov.tr adresinden erişilen yazılım uygulamasını,
ü) Proje: Bir ürün, süreç, hizmet geliştirmek ya da sonuç elde etmek için üstlenilmiş, başarı ölçütleri ve hedefleri tanımlanmış, belirli bir zaman aralığında ve belirli miktarda kaynakla gerçekleştirilen faaliyetler bütününü,
v) Proje değerlendirme raporu: Panelist değerlendirilmesi sonrası TÜBİTAK’a sunulmak üzere hazırlanan değerlendirme raporunu,
y) Proje izleme sözleşmesi: TÜBİTAK ve kuruluş arasında akdedilen, Aşama 2 kapsamında gerçekleştirilen faaliyetlerin izlenmesine ilişkin, hukuki, idari, mali hükümler, fikri ve sınaî mülkiyet hakları ile diğer hususların belirlendiği anlaşma belgesini,
z) Teknoloji: Teknik üretme ve bu tekniğin uygulanması ile ilgili gerekli alet, teçhizat, makine, malzemeleri geliştirebilme bilgisini, deneyimini ve becerisini,
aa) TEYDEB: Teknoloji ve Yenilik Destek Programlan Başkanlığını,
bb) TEYDEB internet adresi: Bu Uygulama Esasları internet ortamında duyurulacağı belirtilen hususların yayımlanacağı www.teydeb.tubitak.gov.tr adresini,
cc) Ticarileşme izleme süreci: Ticarileşme izleme süreci, projenin ticarileşme başarısının takip edildiği bir süre olup; üç dönem şeklinde tanımlanmıştır. Birinci ticarileşme dönemi proje destek bitiş, tarihinden sonraki birinci yılın sonunu, ikinci ticarileşme dönemi proje destek bitiş, tarihinden sonraki üçüncü yılın sonunu, üçüncü ticarileşme dönemi proje destek bitiş, tarihinden sonraki beşinci yılın sonunu,
çç) Ticarileşme izleyicisi: Proje çıktılarının ticarileşmesine ilişkin faaliyetlerin sonuçlarını incelemek üzere TÜBİTAK tarafından görevlendirilen uzman kişiyi,
dd) Ticarileşme İzleyici Raporu (TİR): Ticarileşme izleyicisi tarafından, TÜBİTAK’ın belirlediği biçime uygun olarak hazırlanmış raporu,
ee) Ticarileşme izleme süresi: Proje destek süresi bittikten sonra başlayan ve aksi belirtilmediği sürece en fazla 60 ay olan ancak gerektiğinde proje bazında TÜBİTAK tarafından değiştirilebilen, proje çıktılarının ticarileşme durumunun takibi amacıyla kullanılan süreyi,
ff) Ticarileşme Planı (TP): Proje destek süresinin son döneminde kuruluş tarafından sunulan ve proje çıktısının ticarileşmesi için projenin tamamlanma aşamasına kadar yapılmış veya proje tamamlandıktan sonra yapılması planlanan çalışmaları ve açıklamaları içeren belgeyi,
gg) Ticarileşme Raporu (TR): Ticarileşme dönemlerinde kuruluş tarafından sunulan ve proje çıktılarının ticari durumuna ilişkin bilgileri içeren ve gerekli sayfaları Serbest Muhasebeci Mali Müşavir veya Yeminli Mali Müşavir tarafından onaylanan raporu,
ğğ) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu,
hh) Uygulayıcı kuruluş: Aşama 1 kapsamında girişimcilerin iş fikirlerinin toplanması, değerlendirilmesi, seçilen iş fikirlerinin iş planına dönüştürülmesi sürecinde girişimcilerin eğitim, rehberlik, kuluçka vb. hizmetler ile desteklenmesi, iş fikirlerinin doğrulanması ve Aşama 1 sonunda girişimcinin TÜBİTAK’a sunacağı iş planı önerilerini uygun bulma gibi işlevleri yerine getiren tüzel kişilikleri,
ıı) Uygulayıcı kuruluş belirleme çağrısı: Uygulayıcı kuruluşların Aşama 1 kapsamındaki faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla TÜBİTAK Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı çerçevesinde açılan, uygulayıcı kuruluşların asgari nitelikleri, Aşama 1 kapsamında uygulayıcı kuruluşun gerçekleştirmesi beklenen faaliyet ve etkinlikler, çalışma takvimi ve benzeri hususları içeren ve TÜBİTAK internet adresinde duyurulan dokümanı,
ii) Yatırım Sözleşmesi: Kuruluş ile fon arasında akdedilen ve tarafların hak ve sorumluluklarının, yatırım miktarının ve yatırımdan çıkışa ilişkin hususların düzenlendiği sözleşmeyi, jj) Yenilik: Bir fikri, satılabilir, yeni ya da geliştirilmiş/iyileştirilmiş bir ürün veya mal ve hizmet üretiminde kullanılan yeni ya da geliştirilmiş bir yöntem haline dönüştürmeyi; renk ya da dekorasyondaki değişiklikler ve benzeri bütünüyle estetik alana yönelik değişiklikler ile ürünün yapı, nitelik ya da performansını teknik açıdan değiştirmeyen görünüm farklılıklarından ibaret basit değişiklikler hariç teknolojik yenilik yapma ya da yaratma süreci, bir dizi bilimsel, teknolojik/teknik, mali ve ticari etkinliği,
kk) Yönetim Kurulu: TÜBİTAK Yönetim Kurulunu,
ll) Yönetmelik: 16/01/2007 tarih ve 26405 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Teknoloji ve Yenilik Destek Programlarına İlişkin Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Programın Hedefleri, Yapısı, Süreçleri, Destek Süreleri ve Miktarı
Programın hedefleri
(1) Program ile ülkemizde nitelikli girişimciliğin özendirilmesi ve girişimciler tarafından uluslararası piyasalarda rekabet edebilen, yenilikçi, teknoloji düzeyi yüksek ürün ve süreçleri geliştirebilen teknoloji tabanlı başlangıç firmalarının oluşturulması hedeflenmektedir. Program kapsamında fonların yaptığı yatırımların geri dönmesi ile girişimcilerin araştırma, teknoloji geliştirme ve yenilik projelerine sağlanan mali desteğin ölçeklenmesi amaçlanmaktadır.
Programın yapısı ve süreçleri
(1) Bu Program, yenilikçi iş fikirlerinin ticari ürüne/sürece/hizmete dönüştürülmesine yönelik aşağıda açıklanan üç aşamadan oluşmaktadır. Girişimci her bir aşamayı sırasıyla tamamlayarak bir sonraki aşamaya geçebilir.
a) Aşama 1; girişimcilerin iş fikirlerini uygulayıcı kuruluşlara sunduğu, uygulayıcı kuruluşun bu iş fikirlerini değerlendirdiği, başarılı bir iş planına dönüşme olasılığı yüksek olan iş fikirleri için girişimcilere eğitim, rehberlik, kuluçka vb. hizmetler verdiği, iş fikrinin iş planına dönüşmesi sürecinde fikrin ticari açıdan doğrulanması çalışmalarının yürütüldüğü aşamadır. Aşama 1, girişimcilik proje desteği çağrısında belirtilen iş planı son başvuru tarihinde tamamlanır.
b) Aşama 2; iş planlarının bu Uygulama Esasları çerçevesinde değerlendirilmesi ile başlayan aşamadır. Değerlendirme sonucunda desteklenmesi uygun bulunarak Mükemmeliyet Mührü almaya hak kazanan iş planları için, TÜBİTAK tarafından girişimcilerden kuruluş tanımına uygun şirket kurmaları istenir. Kuruluş, Aşama 2’de destek kapsamına alınan tutar karşılığında en fazla %5 hissesi için fon ile yatırım sözleşmesi yapar. Yönetim Kurulu bu oranı düşürebilir veya %5’ten daha düşük bir sabit oran belirleyebilir. Fonun yapacağı yatırım, hisse ortaklığı, hisseye dönüştürülebilir borç veya bunların her ikisinden oluşabilir.
1) Fon, kuruluşun tescili esnasında pay alabileceği gibi kuruluşun tescilinden sonra yapılacak sermaye artırımı yoluyla da kuruluşa ortak olabilir. Ancak fon, kuruluşun ortaklarından pay satın alarak kuruluşa ortak olamaz. Sermaye artırımı sonrasında fonun kuruluştaki hisse oranı bu bentte belirtilen usule göre belirlenmiş üst sınırı geçemez.
2) Hisseye dönüştürülebilir borç, fon ve kuruluş arasında akdedilecek ve 2/1/2014 tarih ve 28870 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği”ne uygun olarak hazırlanmış ayrı bir borç sözleşmesi ile düzenlenir.
3) Yatırım sözleşmesini takiben TÜBİTAK ile kuruluş arasında proje izleme sözleşmesi imzalanır. Kuruluşun iş planı çerçevesinde gerçekleştireceği kavramsal tasarım, teknik ve ekonomik fizibilite, teknolojik geliştirme (ticari prototip, demo, benzetim, yazılım algoritması vb.) faaliyetleri ve bu faaliyetler sonucu elde edilen çıktıların ticari değere dönüştürülmesi çalışmaları Aşama 2 dahilindedir.
c) Aşama 3; kuruluşun bir önceki aşamada elde ettiği çıktıların, Ar-Ge çalışmalarıyla performans ve işlevsellik bakımından iyileştirilmesi ile ticarileşme potansiyellerinin arttırılmasını amaçlayan aşamadır. Aşama 3, kuruluşun proje önerisi hazırlayarak TÜBİTAK 1507 KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı'na başvurması ile takip eden değerlendirme, karar ve izleme süreçlerini kapsar. Bu aşamada detay tasarım, ticari prototipin işlev ve performans bakımından iyileştirilmesi, denemeler ve saha testleri gibi faaliyetler gerçekleştirilir. Bu Uygulama Esasları çerçevesinde kurulmuş şirketler, proje bitiş tarihinden sonraki 24 ay içerisinde Aşama 3 kapsamında TÜBİTAK 1507 KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı'na başvuruda bulunabilir. Aşama 3 kapsamında proje başvurusu, projelerin desteklenmesi, izlenmesi ve sonuçlandırılması süreçlerinde TÜBİTAK 1507 KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı'na ait Uygulama Esasları hükümleri uygulanır.
(2) TÜBİTAK proje çıktılarının ticarileşmesi, projelerin ve Aşama 2 kapsamında destek alan kuruluşların tanıtılması için, yurt içinde ve yurt dışında etkinlikler düzenleyebilir, bu tür etkinlikleri destekleyebilir, bu faaliyetlerde diğer kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapabilir. Aşama 2 kapsamında destek alan girişimcilerden katılım sağlanacak kurs/eğitim programının kapsam ve amacı doğrultusunda Grup Yürütme Kurulu değerlendirmesi sonucu uygun bulunanların, girişimcilik ve yenilik alanlarında yurt içinde ve yurt dışında, TÜBİTAK tarafından belirlenecek kurs/eğitim programlarına katılmalarına yönelik olarak Yönetim Kurulu tarafından belirlenen üst limitler dâhilinde ve ilgili kursun/eğitimin kapsamına göre seyahat, gündelik / aylık yaşam giderleri ile kayıt ücretleri kalemlerinden TÜBİTAK tarafından uygun görülenleri bütçe imkanları dâhilinde karşılanabilir.
(3) Aşama 2’de iş planı desteklenen ve kurduğu şirkete fon tarafından yatırım yapılan girişimci ile 1512 kodlu TÜBİTAK Girişimcilik Destek Programı ve 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından sağlanan teknogirişim sermayesi desteğinden faydalanan girişimciler bu Programa yeni bir iş fikri ile destek başvurusunda bulunamaz.
(4) Aşama 1 kapsamında Uygulayıcı Kuruluşların faaliyetlerinin desteklenmesi, izlenmesi ve sonuçlandırılması süreçlerinde TÜBİTAK Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı Uygulama Esasları hükümleri uygulanır.
Program aşamalarının destek süreleri
(1) Programın her aşamasının süreleri aşağıdaki gibidir.
a) Aşama 1’de uygulayıcı kuruluşa, TÜBİTAK Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı kapsamında sağlanacak destek ile yürütülecek faaliyetlerin destek süresi uygulayıcı kuruluş belirleme çağrısında belirtilir.
b) Aşama 2 kapsamında iş planlarına ilişkin proje faaliyetlerine bu Uygulama Esasları çerçevesinde verilen desteğin süresi, ek süreler de dahil olmak üzere en fazla 18 aydır. Ancak bu Uygulama Esaslarının 40 ıncı maddesinde belirtilen mücbir sebeplerin oluşması durumunda TÜBİTAK bu fıkrada belirtilen Aşama 2 proje süresinde değişiklik yapabilir.
c) Aşama 3 kapsamında desteklenecek projeler için TÜBİTAK KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı’na ilişkin Uygulama Esaslarında belirtilen destek süreleri geçerlidir.
Destek miktarı
(1) Aşama 1 için TÜBİTAK 1601 Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı hükümleri geçerli olup uygulayıcı kuruluşlara sağlanacak destek tutarı ve içeriği uygulayıcı kuruluş belirleme çağrısında belirtilir.
(2) Aşama 2 için fonların bu Uygulama Esasları çerçevesinde kuruluşlara yapacağı yatırımın üst sınırı Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve çağrı duyurusunda ilan edilir.
(3) Aşama 3 için TÜBİTAK 1507 KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı Uygulama Esasları hükümleri geçerlidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Fonların ve Uygulayıcı Kuruluşların Belirlenmesi
Fonların belirlenmesi
(1) TÜBİTAK ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketi, bu Uygulama Esasları çerçevesinde kurulmuş şirketlerin Aşama 2’de gerçekleştirecekleri projeleri yatırım tabanlı olarak desteklemek üzere Sermaye Piyasası Kurulu mevzuatına göre faaliyet gösteren girişim sermayesi yatırım fonlarına veya 7147 sayılı Türkiye Kalkınma ve Yatırım Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun çerçevesinde kurulmuş olan Türkiye Kalkınma Fonu ve alt fonlarına yatırımcı olarak katılabilir.
(2) Fon, katılım şartlarını TÜBİTAK’a yazılı olarak bildirir. Grup Yürütme Kurulu, fonun yatırım stratejisi ve amacını, yatırım sınırlamaları ve risklerini, asgari kaynak taahhüdü tutarını, yönetim ücreti, performans ücreti ile yönetim ve organizasyon yapısı ve benzeri hususları değerlendirir ve TÜBİTAK’ın fona yatırımcı olarak katılması hususundaki önerisini Başkanlığa iletir.
(3) TÜBİTAK ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketi, Başkanlığın teklifi ve Yönetim Kurulunun onayı ile fona yatırım yapabilir. Bu şekilde yatırım yapılan fonlara verilecek yıllık taahhüt tutarı toplamı, her takvim yılı için 200.000.000 Türk Lirasını geçemez. Bu tutar, takip eden yıllarda her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (B) fıkrası hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranı kadar, takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle uygulanır.
(4) Aşama 2’de kurulmuş şirketlere yatırım yapacak fonların listesi ve iletişim adresleri çağrı duyurusunda belirtilir ve TEYDEB internet adresinde yayımlanır.
Uygulayıcı kuruluşların belirlenmesi
(1) Aşama 1 kapsamında girişimcilerin iş fikirlerinin toplanması, değerlendirilmesi, seçilen iş fikirlerinin iş planına dönüştürülmesi sürecinde girişimcilerin eğitim, rehberlik, kuluçka gibi hizmetler ile desteklenmesi, iş fikirlerinin doğrulanması ve Aşama 1 sonunda girişimcinin TÜBİTAK’a sunacağı iş planının uygun bulunması gibi işlevler uygulayıcı kuruluşlar tarafından yerine getirilir.
(2) Uygulayıcı kuruluşların belirlenmesi ve Aşama 1 kapsamındaki faaliyetlerin desteklenmesi amacıyla TÜBİTAK 1601 Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı çerçevesinde çağrı açılır. Uygulayıcı kuruluşların asgari nitelikleri, Aşama 1 kapsamında uygulayıcı kuruluşların gerçekleştirmesi beklenen faaliyet ve etkinlikler, çalışma takvimi, destek kapsamında değerlendirilecek harcama ve gider kalemleri ve benzeri hususlar bu çağrıda yer alır.
(3) Aşama 1 kapsamında Uygulayıcı kuruluş başvurularının değerlendirilmesi, seçilen Uygulayıcı kuruluşlarla sözleşme yapılması, projelerinin desteklenmesi, izlenmesi ve sonuçlandırılması süreçlerinde TÜBİTAK 1601 Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı Uygulama Esasları hükümleri uygulanır.
(4) Girişimcilerin Aşama 1 kapsamında iş fikirlerini sunacağı uygulayıcı kuruluşların listesi ve iletişim adresleri çağrı duyurusunda belirtilir ve TEYDEB internet adresinde yayımlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İş Fikri Başvurularının Değerlendirme Süreçleri (Aşama 1)
İş fikri başvurusu, değerlendirme ve karar
(1) Bu Uygulama Esaslarında yer alan girişimci tanımına uygun ve girişimcilik proje desteği çağrısında belirtilen niteliklere sahip kişiler Aşama 1 kapsamındaki iş fikirlerini uygulayıcı kuruluşlara sunarlar. Uygulayıcı kuruluş, iş fikirlerinin TÜBİTAK tarafından istenen biçimde sunulabilmesi için gerekli altyapıyı sağlamakla yükümlüdür.
(2) Uygulayıcı kuruluş, iş fikirlerini TÜBİTAK 1601 Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı çerçevesinde desteklenen projesinde beyan ettiği ve TÜBİTAK tarafından uygun görülen yöntemlerle değerlendirir. Değerlendirme sürecinde bu Uygulama Esaslarındaki etik ve gizlilik şartlarına uyulması uygulayıcı kuruluşun sorumluluğundadır.
(3) Uygulayıcı kuruluş iş planına dönüştürülmesi uygun bulunan iş fikirleri için girişimcileri yazılı olarak ve/veya internet ortamında bilgilendirir.
İş planının hazırlanması ve sunulması
(1) TÜBİTAK tarafından desteklenen uygulayıcı kuruluşun Aşama 1 kapsamında aşağıdaki faaliyetlerin tamamını ya da bir kısmını yürütmesi beklenir:
a) Eğitim: Temel girişimcilik kavramları, teknoloji odaklı girişimcilik, fikri hakların korunmasına dair yöntemler, temel finans ve muhasebe, ticaret ve vergi mevzuatı vb. konularda eğitim verilmesi,
b) Rehberlik hizmeti: İş fikirlerinin teknik ve ekonomik olarak doğrulanması sürecinde konusunda uzman ve yeterli tecrübeye sahip kişilerin girişimcileri yönlendirmesine yönelik çalışmalar,
c) Kuluçka hizmeti: İş fikirlerinin olgunlaştırılması sürecinde toplantı, potansiyel müşterilere sunum gibi faaliyetlerin yürütülebilmesi; girişimcilerin birbirleriyle, potansiyel müşteri ve yatırımcılarla etkileşimde bulunabilmeleri için fiziki mekan ile iletişim altyapısı ve diğer destek hizmetlerinin sağlanması,
ç) Doğrulama: Hedef müşteri kitlesinin saptanması, müşteri problemlerinin belirlenmesi, değer önerisinin ortaya konması, potansiyel müşterilere sunum yapılması ve piyasa tepkisinin ölçülmesi konularında girişimcinin desteklenmesi.
(2) TÜBİTAK tarafından Aşama 1 kapsamında uygulayıcı kuruluşlardan yukarıda belirtilen hizmetlerden farklı desteklerin talep edilmesi durumunda bu husus uygulayıcı kuruluş belirleme çağrısında ayrıca belirtilir.
(3) Girişimci, uygulayıcı kuruluşun desteği ile hazırladığı iş planını çağrı takvimine uygun olarak PRODİS üzerinden sunar. Uygulayıcı kuruluş, başvurunun TÜBİTAK’ın talep etmiş olduğu biçim ve nitelikte sunulmasından girişimci ile beraber sorumludur. Uygulayıcı kuruluşun uygun bulmasının ardından iş planı TEYDEB tarafından değerlendirmeye alınır.
(4) Girişimci aynı girişimcilik proje desteği çağrısında iş fikrini birden fazla uygulayıcı kuruluşa sunabilir. Ancak Aşama 1 kapsamında sadece bir uygulayıcı kuruluşun sunduğu hizmetlerden yararlanabilir.
(5) TÜBİTAK gerekli gördüğü durumlarda Aşama 1 kapsamında yürütülen iş fikri başvurularının alınması, değerlendirilmesi ve iş planı başvurusunda bulunabilecek girişimcilerin belirlenmesi süreçlerinin tamamını uygulayıcı kuruluş belirlemeden kendi bünyesinde yürütebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İş Planı Başvuruların Alınması ve Değerlendirilmesi (Aşama 2)
İş planı başvurusu
(1) Aşama 1 kapsamında uygulayıcı kuruluşların iş fikri başvuru değerlendirme süreçlerinden geçen ve iş fikri, uygulayıcı kuruluş tarafından uygun bulunan girişimciler, Aşama 2’ye başvurabilir. İş planı başvurulan (AGY 112) girişimcilik proje desteği çağrısında belirtilen tarih aralığında PRODİS üzerinden yapılır.
Panelin oluşturulması
(1) Aşama 2 çerçevesinde TÜBİTAK'a sunulan iş planı önerileri, panel yöntemiyle değerlendirilir. TEYDEB gerekli gördüğü durumlarda panel öncesinde iş planı önerilerini revizyona açabilir.
(2) İş planı önerileri TEYDEB tarafından oluşturulan panellerde en az 3 panelistin katılımı ile değerlendirilir. Panelistler dışında TEYDEB tarafından her panel için bir moderatör belirlenir.
Panel değerlendirmesi
(1) İş planı önerileri panel yöntemi ile değerlendirilir. Grup Yürütme Kurulu ve/veya Grup Koordinatörü önerilen projelerin konularına göre panelleri ve panelistleri belirler. Her panel, en çok on beş proje önerisinin değerlendirmesini yapmak üzere, en az üç en çok yedi panelistten oluşturulur. Panelist kendisine gönderilen iş planı ve varsa eklerini inceleyerek hazırlayacağı İş Planı Değerlendirme Raporu’nu (AGY212) TEYDEB’e iletir. Panelist AGY212 raporunu TEYDEB tarafından belirtilen tarihe kadar sunamadığı takdirde yeni bir panelist seçilebilir. Panel aşağıdaki üç boyutun kriterlerini dikkate alarak iş planını değerlendirir:
a) İş planının teknoloji düzeyi ve yenilikçi yönü,
b) İş planının uygunluğu ve yapılabilirliği,
c) İş planının ticarileşme potansiyeli.
(2) Panelde iş planı hakkında tüm panelistlerin bu maddenin birinci fıkrasındaki kriterler dikkate alınarak değerlendirmeleri alınıp müzakereler tamamlandıktan sonra iş planına ilişkin panel ortak raporu oluşturulur. İş planına ilişkin oluşturulan panel ortak raporu aşağıdaki hususları içerir:
a) Fona önerilecek proje bütçesi,
b) Proje süresi,
c) Varsa izleme aşamasında değerlendirilecek hususlar,
ç) Varsa teknolojik içeriğinin iyileştirilmesine yönelik öneriler,
d) İş planı izleyicisi/izleyicileri.
(3) Girişimci, gerekli görülen durumlarda iş planı hakkında ek bilgi almak amacıyla sunum yapması için panele davet edilebilir veya panel öncesi girişimciden ek bilgi talep edilebilir.
İş planı değerlendirme sonuçları ve şirket kurulması
(1) İş planı başvurularına ilişkin panel değerlendirme puanlarının dağılımı dikkate alınarak ilgili Grup Yürütme Kurulunun önerisi üzerine TEYDEB Başkanının teklifi ile TÜBİTAK Başkanlığı tarafından belirlenen eşik değerin üzerinde kalan iş planlarına Mükemmeliyet Mührü verilir.
(2) TÜBİTAK tarafından Mükemmeliyet Mührü verilmesi uygun bulunan iş planlarının listesi TEYDEB internet adresinde yayımlanır.
(3) İş planları Mükemmeliyet Mührü alan girişimciler, çağrı duyurusunda belirtilen takvime uygun olarak fonlara yatırım alma taleplerini iletirler. Fonlar, bu Uygulama Esaslarında belirtilen kuruluş tanımına uygun olarak kurulacak sermaye şirketlerinin en fazla %5 hissesi karşılığında çağrı duyurusunda belirtilen üst sınırı aşmayacak tutarda yatırım tekliflerini yaparlar. Ancak yatırım teklifinde belirtilen oran, Yönetim Kurulunun belirlemiş olduğu ve çağrı duyurusunda belirtilen değeri aşamaz. Fonların yatırım teklifleri, hisse ortaklığı, hisseye dönüştürülebilir borç veya bunların her ikisi şeklinde olabilir. Girişimci ve fonun anlaşması sonrası TÜBİTAK tarafından girişimciden bu Uygulama Esaslarında belirtilen kuruluş tanımına uygun bir sermaye şirketini kurması istenir. Fon ve kuruluş arasında yatırım sözleşmesi imzalanır. Fon yatırım sözleşmesinin bir örneğini TÜBİTAK’a iletir.
(4) Girişimcinin çağrı duyurusunda belirtilen takvime uygun olarak kuruluş tescilini yaptırması ve TÜBİTAK’a bildirmesi bu Uygulama Esaslarının 40 ıncı maddesinde belirtilen haller hariç zorunludur. Bu taahhüdün girişimci tarafından yerine getirilmemesi halinde, TÜBİTAK Mükemmeliyet Mührü kararını iptal eder.
(5) Karar bildirimini takiben girişimcinin TÜBİTAK’a itirazda bulunabileceği durumlarda izlenecek yöntemler aşağıda açıklanmıştır:
a) “TÜBİTAK Tarafından Yürütülen Programların Başvuru Değerlendirme Süreçlerine Yapılacak İtirazlara İlişkin Yönetmelik” kapsamında yapılan itirazlar bahse konu Yönetmelik doğrultusunda değerlendirilir.
b) Girişimci destek karar yazısının tebliğ tarihinden itibaren en fazla iki ay içinde destek kapsamına itiraz edebilir. Bu süre dışında kuruluşun dönem raporunun değişiklik bildirimi başlığı altında yapacağı talepler proje değişikliği olarak kabul edilerek değerlendirmeye alınır.
c) Girişimci desteklenen başvuru için belirlenen izleyiciye/izleyici heyetine itirazda bulunabilir. Grup Yürütme Kurulu bu itirazları gerekçeleri ile birlikte değerlendirmeye alır.
Sözleşme imzalanması
(1) Fon ve kuruluş arasında yatırım sözleşmesi imzalandıktan sonra TÜBİTAK ve kuruluş arasında proje izleme sözleşmesi imzalanır. Proje izleme sözleşmesine ilişkin oluşacak giderler kuruluş tarafından karşılanır.
(2) Kuruluşun verilen süre içinde proje izleme sözleşmesini imzalaması bu Uygulama Esaslarının 40 ıncı maddesinde belirtilen haller hariç zorunludur. Bu taahhüdün yerine getirilmemesi halinde, TÜBİTAK Mükemmeliyet Mührü kararını iptal eder ve bu hususu ilgili fona bildirir.
(3) Fon, TÜBİTAK ve kuruluş arasında proje izleme sözleşmesi imzalanmadan önce bu Uygulama Esasları çerçevesinde kuruluşa sermaye aktaramaz. Fonlar, yatırımlarını bu Uygulama Esaslarının 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin birinci ve ikinci alt bentlerine uygun olarak yaparlar.
Proje başlangıç ve bitiş tarihi
(1) Aşama 2 kapsamında gerçekleştirilecek ve TÜBİTAK tarafından izlenecek projenin başlangıç tarihi, süresi ve bitiş tarihi proje izleme sözleşmesinde belirtilir. Ancak TÜBİTAK gerekli gördüğü durumlarda proje izleme sözleşmesinde belirtilen başlangıç ve bitiş tarihlerini değiştirebilir.
ALTINCI BÖLÜM
İş Planı İzleme Süreci
İş Planı İlerleme Raporunun başvuru zamanlaması
(1) Proje izleme sözleşmesi imzalanan iş planları için kuruluşlar iş planının tanımlanan dönem aralıklarında gerçekleşen faaliyetlere ilişkin İş Planı İlerleme Raporlarını (AGY312), bu Uygulama Esaslarının 20 nci maddesine uygun hazırlayarak PRODİS üzerinden TÜBİTAK’a aşağıda belirtilen hususlara göre sunarlar.
a) İş planının dönemsel faaliyetlerini içeren AGY312 en geç gerçekleşme dönemini takip eden ikinci ayın sonuna kadar TÜBİTAK’a sunulur.
b) Proje izleme süreci içerisinde herhangi bir dönemde iş planı faaliyetlerinin yapılmaması durumunda dahi PRODİS üzerinden AGY312 sunulması zorunludur. Söz konusu dönem iş planının son dönemi ise İş Planı Sonuç Raporu da (AGY352) sunulur.
c) Kuruluşun destek süresinin uzatılması talebinin TÜBİTAK tarafından kabul edilmesi halinde, uzatma süresini kapsayan AGY312 en geç yeni proje bitiş tarihini izleyen dönemin ikinci ayının sonuna kadar sunulur.
ç) Kuruluşun proje izleme sürecine dair gerekçeli itirazlarına ilişkin TÜBİTAK kararının beklenmesi nedeniyle TÜBİTAK’a sunulması geciken AGY312 destek başvuruları en geç, TÜBİTAK kararının bildirim tarihini izleyen dönemin ikinci ayının sonuna kadar sunulur.
d) Proje izleme süreçlerini aksatacak durumların ortaya çıkması üzerine, TÜBİTAK AGY312 son gönderme tarihini ileriye alabilir. Bu durum TEYDEB internet adresinde duyurulur.
İş Planı İlerleme Raporunun başvuru şekli
(1) Kuruluş AGY312’yi bu fıkranın aşağıdaki bentlerde belirtilen dokümanları içerecek biçimde hazırlayarak bu Uygulama Esaslarının 36 ıncı maddesi hükümleri dikkate alarak TÜBİTAK’a PRODİS üzerinden sunar. AGY312 dokümanına/web formuna PRODİS uygulaması üzerinden ulaşılır ve AGY312 aşağıdaki bentlerde belirtilen dokümanlardan oluşur:
a) Dönem Raporu (AGY320),
b) Projenin son döneminde İş Planı Sonuç Raporu (AGY352).
İş Planı İlerleme Raporunun sunulmaması
(1) Mücbir veya haklı sebepler hariç AGY312’nin bu Uygulama Esaslarının 19 uncu maddesi hükümlerine göre sunulmaması durumunda, TÜBİTAK kuruluştan söz konusu duruma ilişkin açıklama ister. Ancak AGY312’nin bu Uygulama Esaslarının 19 uncu maddesinde belirtilen süreden sonra sunulması durumunda değerlendirme süreci devam ettirilir. Kuruluşun gerekçeli açıklamasına istinaden aşağıdaki kararlardan biri alınır:
a) Kuruluştan alınan bilgi proje izleme sürecinin devamına engel teşkil etmiyorsa, kuruluştan söz konusu döneme ait AGY312’i en geç onbeş (15) gün içerisinde TÜBİTAK’a sunması istenir.
b) Kuruluştan alınan bilgi proje izleme sürecinin devamına engel teşkil ediyorsa, bu durumun oluşmasında kuruluşun kusuru olup olmadığı hususu incelenir. Yapılan inceleme sonucunda bu durumun oluşmasında kuruluşun kusurunun olmadığına karar verilirse bu Uygulama Esaslarının 34 üncü maddesi hükümlerine göre; kuruluşun kusurunun olduğuna karar verilirse bu Uygulama Esaslarının 35 inci maddesi hükümlerine göre işlem yapılır.
(2) Bu Uygulama Esaslarının 40 ıncı maddesinde belirtilen sebeplerden dolayı AGY312’nin zamanında sunulamaması durumunda, kuruluş bu duruma ilişkin gerekçesini belgeleriyle birlikte AGY312’nin sunulması gereken son tarihi izleyen iki ay içinde TÜBİTAK’a bildirir. AGY312’nin sunulacağı tarih ilgili gerekçe yazısında belirtilir. Belirtilen gerekçenin kabul edilmesi halinde ilgili AGY312 değerlendirmesi sonuçlandırılır.
İş Planı İlerleme Raporu ön değerlendirmesi
(1) AGY312 AGY112, proje izleme sözleşmesi ve Mükemmeliyet Mührü karar yazısı doğrultusunda TEYDEB proje teknik uzmanı tarafından ön değerlendirmeye alınır.
İzleyici değerlendirmesi
(1) TÜBİTAK AGY312’yi gerektiğinde izleyici ile değerlendirir. İzleyici; iş planının ilerleyişi ve kazanımları ve benzeri konulara ilişkin görüş ve önerilerini belirttiği izleyici raporunu, AGY312, AGY112, TÜBİTAK tarafından iletilen notlar ile kuruluşu yerinde yapacağı ziyareti esas alarak hazırlar.
(2) İzleyici değerlendirmesi, izleyicinin kuruluşu yerinde yapacağı ziyaret sonrasında hazırlayacağı izleyici raporu ile alınır. İzleyicinin değerlendireceği döneme ilişkin faaliyetlerin, izleyicinin daha önceki ziyaret tarihinde tamamlanmış olması halinde, izleyiciden kuruluşu yerinde ziyaret etmeden değerlendirme yapması istenebilir veya bu döneme ilişkin değerlendirmeyi önceki dönem izleme raporunda belirtmesi halinde yeni bir izleme raporu alınmadan izleyicinin önceki döneme ait izleme raporu dikkate alınabilir.
(3) TÜBİTAK gerek duyduğunda uzmanlarını da destek alan kuruluşta incelemelerde bulunmak üzere görevlendirebilir.
(4) Dönemsel izleme sonuçları Grup Yürütme Kurulunda değerlendirilir ve fona bildirilir.
İzleyici değişikliği
(1) Kuruluşun yapacağı gerekçeli başvuru üzerine (çıkar çatışması olması, izleyicinin kuruluş tesislerindeki nesnel değerlendirmeyi engelleyecek tutumu vb.), izleyicinin bir süre için veya sürekli görevine devam edemeyecek olduğunu bildirmesi halinde veya izleyicinin değerlendirme performansı (gözlem, irdeleme, rapor niteliği, firmaya katkısı ve rapor veriş süresi) göz önünde bulundurularak kuruluş bilgilendirilerek izleyici değişikliği yapılabilir. İzleyici değişikliği hususu, gerekli durumlarda Grup Yürütme Kurulunda değerlendirilir.
Proje izleme sürecinin tamamlanması ve ticarileşme izleme süreci
(1) AGY352, Grup Yürütme Kurulunda değerlendirilir ve proje izleme sonuçlarının TÜBİTAK tarafından fona iletilmesinin ardından proje izleme süreci sonlandırılır.
(2) Program kapsamında desteklenen projelerin, izleme süresinin son döneminde ve ticarileşme izleme süresi içerisinde gerçekleşen ticarileşme faaliyetlerinin sonuçları izlenir, değerlendirilir ve ticarileşme başarı durumu daha sonraki proje başvurularının değerlendirilmesinde kullanılır. Ticarileşme izleme sürecine ait nitel ve/veya nicel sonuçların daha sonraki proje başvurularında kullanılmasına ilişkin yöntem TÜBİTAK Başkanı tarafından belirlenir ve TEYDEB internet adresinde yayımlanır.
a) Ticarileşme planını değerlendirmek üzere TÜBİTAK tarafından ticarileşme izleyicisi görevlendirilir. Ticarileşme izleyicisi, kuruluşu yerinde ziyaret ederek ticarileşme planını ve sunulmuş olması durumunda ticarileşme raporunu değerlendirir ve ticarileşme izleyici raporunu TÜBİTAK’a gönderir. TÜBİTAK, ticarileşme izleyicisinden kuruluşu ziyaret etmeden de ticarileşme izleyici raporunu hazırlamasını isteyebilir.
b) Kuruluş, ticarileşme planını gerekçelendirerek ticarileşme dönemlerinde ticarileşme raporu sunmak istemediğini belirtebilir. Bu durumda, gerektiğinde kuruluştan ilave bilgi istenir ve ilgili Grup Yürütme Kurulu talebin uygunluğunu değerlendirir. Talebin uygun bulunmaması halinde ilgili proje için ticarileşmenin başarısız olduğu kabul edilecektir. Bu durum kuruluşun yeni proje başvurularında olumsuz bir değerlendirme kriteri olarak dahil edilebilecektir.
c) Proje izleyicisinin projenin teknolojik çalışmalarının başarıyla tamamlandığını belirttiği ve ticarileşme planının değerlendirilmesi sonucunda ticarileşme izleyicisi tarafından ticarileşme raporu alınmasının uygun bulunduğu projeler için ticarileşme izleme süreci başlatılır. Projenin ticarileşme izleme sürecinin başlatılabilmesi için öncelikli olarak proje izleyicisinin projenin teknolojik çalışmalarının başarıyla tamamlandığını teyit etmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra projenin son döneminde alınacak olan ticarileşme planının ticarileşme izleyicisi tarafından değerlendirilerek ticarileşme raporunun alınmasının uygun bulunması gerekmektedir.
(3) Ticarileşme izleme süreci başlatılan kuruluş, her ticarileşme dönemine ait ticarileşme raporunu yıl sonunu takip eden birinci ayın sonuna kadar sunar.
a) Ticarileşme raporu bu Uygulama Esaslarının 36 ıncı maddesi hükümleri dikkate alınarak TÜBİTAK’a PRODİS üzerinden sunulur.
b) İhtiyaç halinde kuruluş, ticarileşme dönemlerinde ticarileşme planında revizyon yapmak istediğini gerekçesiyle birlikte ticarileşme raporunda bildirir.
c) Ticarileşme raporları TÜBİTAK tarafından ticarileşme izleyicisine gönderilir, ticarileşme izleyicisi kuruluşu yerinde ziyaret ederek ticarileşme raporunu değerlendirdiği ilgili ticarileşme dönemine ilişkin ticarileşme izleyici raporunu TÜBİTAK’a iletir. TÜBİTAK, ticarileşme izleyicisinden kuruluşu ziyaret etmeden de ticarileşme izleyici raporunu hazırlamasını isteyebilir.
ç) Kuruluşun en geç ilgili ticarileşme dönemini takip eden birinci ayın sonuna kadar ticarileşme raporunu sunmaması veya sunmama gerekçesini bildirir yazılı bir açıklama iletmemesi halinde; kuruluştan yazılı olarak bilgi istenir. TÜBİTAK talebi sonucunda ya da TÜBİTAK talebi olmaksızın kuruluş tarafından iletilen açıklama Grup Yürütme Kurulunda görüşülür. Kuruluştan bilgi alınamaması halinde, ticarileşmenin başarısız olduğu kabul edilir.
d) Kuruluş, ticarileşme raporunda gerekçesini belirterek daha sonraki ticarileşme dönemlerinde ticarileşme raporu sunmak istemediğini belirtebilir. Bu durumda, gerektiğinde kuruluştan ilave bilgi istenir ve ilgili Grup Yürütme Kurulu talebin uygunluğunu değerlendirir. Ticarileşme raporunun sunulmamasına dair gerekçenin Grup Yürütme Kurulu tarafından uygun bulunmaması halinde projenin ticarileşmesi başarısız olarak değerlendirilir.
(4) TÜBİTAK, ticarileşme izleme sürecinde sunulan raporları ve elde edilen bilgileri kuruluşun daha sonraki projelerinin değerlendirme süreçlerinde kullanabilir.
(5) TÜBİTAK, gerek duyduğunda uzmanlarını da ticarileşme sürecinde kuruluşlarda incelemelerde bulunmak üzere görevlendirebilir.
(6) Bilgi paylaşmayan kuruluş/kuruluşlar için ticarileşmenin başarısız olduğu kabul edilir.
Değişiklik bildirimleri
(1) Program kapsamında girişimci aynı zamanda proje yürütücüsü olduğundan Aşama 2 projesi süresince proje yürütücüsünün değişmesi halinde bu Uygulama Esaslarının 34 üncü maddesine göre işlem yapılır.
(2) Kuruluşun, kuruluş yetkilisinin, proje yürütücüsünün adres ve iletişim bilgilerinin değişmesi; girişimci haricindeki kuruluş yetkililerinin değişmesi, kuruluş unvan değişikliği, vergi dairesi ve vergi numarasındaki değişiklik hallerinde kuruluş on beş gün içerisinde, TÜBİTAK’ı ve fonu bilgilendirir. Aksi durumda her türlü sorumluluk kuruluşa aittir.
(3) İş planında gerçekleşen veya gerçekleşmesi öngörülen tüm değişiklik ve revizyon talepleri gerekçeli bir yazıyla veya AGY320 içinde Değişiklik Bildirimi bölümünde sunulur.
(4) Proje izleme sözleşmesinde belirtilen proje süresinin uzatılması kuruluş tarafından gerekçesi belirtilerek talep edilebilir. Bu talepler proje izleyicisinin de görüşü alınarak TEYDEB tarafından değerlendirilir. Değerlendirme sonucunda destek süresi 18 ayı geçmemek üzere ve destek süresinin en fazla yüzde yirmi beşi oranında bir defaya mahsus olmak üzere artırılır. Hesaplanan süre uzatımı tam ay değilse, yüzde yirmi beş artış oran kısıtı dikkate alınmaksızın, süre uzatımı bir üst aya tamamlanır. Bu Uygulama Esaslarının 40 ıncı maddesinde belirtilen mücbir sebeplerin oluşması halinde proje destek süresi yukarıdaki kısıtlar olmaksızın 18 ayı geçmemek üzere ve tam ay olacak şekilde uzatılabilir. Ancak, mücbir sebebe bağlı süre uzatım talebi nedeniyle proje süresinin destek süresi üst sınırını aşmasının gerekli olması durumunda söz konusu süre uzatımı kararı Yönetim Kurulu tarafından alınır.
Değişiklik taleplerinin değerlendirilmesi
(1) Proje izleme sürecindeki iş planına ilişkin gerçekleşmiş veya öngörülen değişiklik talepleri izleyici görüşü alınarak Grup Yürütme Kurulunda değerlendirilir.
(2) Uygun bulunan değişiklikler ve gerçekleşmeler, iş planı kapsamı içerisinde kabul edilir ve proje izleme sözleşmenin parçası olarak değerlendirilir. Değişiklik talebi hususundaki TÜBİTAK kararı kuruluşa ve fona bildirilir.
Destek sürecinin erken sonlandırılması
(1) İş planının tamamlanmadan erken sonlandırılmasına yönelik bir talep olması halinde, kuruluş ilgili döneme ilişkin AGY312 ve AGY352’yi hazırlayarak gerekçeli bir yazıyla TÜBİTAK’a başvurur.
(2) Talep Grup Yürütme Kurulu tarafından değerlendirilerek bu Uygulama Esaslarının 34 üncü maddesi hükümlerine göre işlem yapılır.
Fonların sermaye yatırımlarından çıkması
(1) Fon, Aşama 2 kapsamında kuruluş tarafından yürütülen projenin tamamlanmasının ardından kuruluşa ilave yatırım yapabilir veya kendi kuruluş ve faaliyet dokümanlarına göre kuruluşla olan ortaklığına son vermek amacıyla yatırımdan çıkabilir. Fonun yatırımlardan çıkışına ilişkin hususlar fon ile kuruluş arasında akdedilecek olan yatırım sözleşmesi ile belirlenir. Fonun Aşama 2 kapsamında kuruluş tarafından yürütülen proje tamamlanmadan yatırımdan çıkma talebi olması durumunda, bu husus Grup Yürütme Kurulu tarafından değerlendirilerek Başkanlık tarafından karara bağlanır ve alınan karar fona bildirilir.
(2) Fonun TÜBİTAK’a ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketine aktardığı temettü, yatırım geliri ve benzeri her türlü gelir daha sonra bu Program’da kullanılmak üzere ayrı bir hesapta takip edilir.
(3) Fonun, Aşama 2 kapsamında kuruluş tarafından yürütülen projenin tamamlanmasının ardından kuruluşa ilave yatırım yapması durumunda bu Uygulama Esaslarının 6 ncı ve 16 ncı maddesinde belirtilen ortaklık üst sınırları dikkate alınmaz. Fonun ilave yatırımı sermaye artırımı, hisseye dönüştürülebilir borç veya bunların her ikisinden oluşabilir. Ancak fon, kuruluşun ortaklarından pay satın alarak ilave yatırım yapamaz. Hisseye dönüştürülebilir borç, fon ve kuruluş arasında akdedilecek ve 2/1/2014 tarih ve 28870 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Girişim Sermayesi Yatırım Fonlarına İlişkin Esaslar Tebliği”ne uygun olarak hazırlanmış ayrı bir borç sözleşmesi ile düzenlenir.
Satın alma, mülkiyet, muhasebe kayıtları ve ödeme işlemleri
(1) Bu Uygulama Esasları çerçevesinde Aşama 2 faaliyetleri için fondan yatırım alan ve projesi TÜBİTAK tarafından izlenen kuruluş, iş planı kapsamındaki satın alma işlemlerini tabi olduğu mevzuat ve genel hükümler çerçevesinde gerçekleştirir.
(2) İş planı çerçevesinde satın alınan makine, teçhizat, sistem, modül, yazılım ve benzeri taşınırlar kuruluşa aittir.
(3) Kuruluş, desteklenen iş planı kapsamında yapacağı harcamalara ilişkin muhasebe ve ödeme işlemlerini tabi olduğu mevzuat ve genel hükümler ile bu Uygulama Esasları çerçevesinde gerçekleştirir.
Harcama ve faaliyetlerin denetimi ile belgelerin saklanması
(1) Bu Uygulama Esasları kapsamında kuruluş tarafından gerçekleştirilen iş planı faaliyetleri ve harcamaları gerektiğinde TÜBİTAK tarafından denetlenir. Bu denetimler sırasında kuruluş yetkilileri her türlü bilgi ve belgeyi ibraz etmek ve gerekli kolaylığı sağlamak zorundadır.
(2) Program kapsamında önerilen iş planları (AGY112), değerlendirme formları, karar yazıları ve bu başvuru çerçevesindeki diğer doküman ve yazılar, devlet arşiv hizmetleri mevzuatı çerçevesinde arşivlenir ve süresi sonunda imha edilir.
Sahte belgelerin tespiti, haksız veya fazla ödeme
(1) Desteklenen iş planı kapsamında; kuruluş tarafından kullanılan belgelerin (213 sayılı Kanun uyarınca kullanılma zorunluluğu bulunan fatura, serbest meslek makbuzu, fatura yerine geçen vesika, ödemelere ilişkin mali belge, resmi evrak şeklinde düzenlenmiş her türlü belge) sahte olduğunun TÜBİTAK veya fon tarafından, TÜBİTAK’ın tabi olduğu denetim mevzuatı çerçevesindeki denetimde veya kuruluşun tabi olduğu mevzuat gereği yapılan denetimlerde tespiti ve bu durumun TÜBİTAK’a bildirilmesi halinde söz konusu durumlar incelenerek bu Uygulama Esaslarının 35 inci maddesinin tüm hükümleri uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yürürlükten Kaldırma
İş planının amacına uygun yürütülmemesi
(1) Proje izleme sürecinde TÜBİTAK tarafından yapılan değerlendirme sonucunda, iş planının amacına uygun biçimde yürütülmediğinin anlaşılması üzerine kuruluştan bilgi istenir. Kuruluşun sunduğu bilgi değerlendirilerek; destek sürecinin devam etmesine veya bu Uygulama Esaslarının 34 üncü madde hükümlerine göre yürürlükten kaldırılmasına karar verilir. Söz konusu durum bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen gerekçeler dışında ve kuruluşun kastı sonucu gerçekleştiğinin bu Uygulama Esaslarının 35 inci maddesinin birinci fıkrası çerçevesinde tespiti halinde ise bu Uygulama Esaslarının 35 inci maddesinin birinci fıkrası (a) bendi hükümleri uygulanır.
(2) TÜBİTAK tarafından yapılan değerlendirme sonucunda, mücbir sebepler, iş planının devredilmesi, kuruluşun tasfiyesi, birleşmesi ve bölünmesi (kuruluş tüzel kişiliğinin başka bir tüzel kişilikle devrolunarak birleşmesi veya bölünmesi durumlarında devralan kuruluşun iş planının devam ettirmemesi hallerinde) ve yeniden yapılanması, finansal yetersizlik, projenin güncel teknolojinin çok gerisinde kalması ve ekonomik değerini yitirmesi, teknoloji veya bilgi- beceri-yetenek yetersizlikleri ve benzeri teknolojik-ekonomik nedenlerden oluşacak gerekçelerle iş planının bu Uygulama Esaslarının 34 üncü madde hükümlerine göre yürürlükten kaldırılmasına karar verilir.
İş planının yürürlükten kaldırılması
(1) Proje izleme sürecinde, bu Uygulama Esaslarının maddelerinde bu madde hükümlerinin uygulanacağı belirtilen durumların oluşması halinde veya bu Uygulama Esaslarının 40 ıncı maddesinde belirtilen haller nedeniyle kuruluşun iş planına devam edemeyeceğini bildirmesi durumunda TÜBİTAK belirlenen tarih itibariyle iş planını yürürlükten kaldırır ve bu durumu fona bildirir.
(2) Fon, TÜBİTAK’ın projeyi bu madde çerçevesinde yürürlükten kaldırma kararının kendisine tebliğ edilmesinden sonra kuruluşa bu Uygulama Esasları çerçevesinde sermaye yatırımı yapmaz ve yatırımdan çıkış için gerekli işlemleri başlatır.
Kuruluşun kastı nedeniyle uygulanacak yaptırımlar
(1) Bu Uygulama Esaslarının maddelerinde bu madde hükümlerinin uygulanacağı belirtilen durumların oluşması halinde kuruluşun kastı hususu Grup Yürütme Kurulu tarafından değerlendirilerek Başkanlık tarafından karara bağlanır ve bu durum fona bildirilir. TÜBİTAK tarafından kuruluşun kastı olduğuna karar verilmesi halinde bu maddenin birinci fıkrası (a) bendi uygulanır. Bu Uygulama Esaslarında bu maddenin birinci fıkrası (b) bendinin de uygulanacağının belirtildiği durumlarda ise (a) ile birlikte (b) bendi hükümleri uygulanır.
a) Fon, TÜBİTAK’ın Mükemmeliyet Mührünü bu madde çerçevesinde iptal etme kararının kendisine tebliğ edilmesinden sonra kuruluşa bu Uygulama Esasları çerçevesinde sermaye yatırımı yapmaz ve yatırımdan çıkış ve söz konusu iş planı kapsamında oluşan zararın kuruluştan ve diğer ilgili gerçek ve tüzel kişilerden tazmini için ilgili mevzuat çerçevesinde gerekli iş ve işlemleri başlatır.
b) Bu maddenin birinci fıkrasına göre kastı tespit edilen kuruluşun; TEYDEB destek programlarında desteklenmekte olan diğer projeleri, ödemesi yapılmış tutarlar geri istenmeksizin, yürürlükten kaldırılır. Kuruluşun bu maddeye ilişkin kararın alındığı yılı takip eden üç takvim yılı süresince TEYDEB destek programlarına yeni proje başvurusu kabul edilmez.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Diğer Hususlar
Güvenli elektronik imza uygulaması ve sayısal ortamda bilgi aktarımı
(1) Bu destek programı kapsamında TÜBİTAK ile bilgi alışverişinde (belge, doküman rapor, sözleşme vb.) bulunan taraflardan güvenli elektronik imza uygulaması doğrultusunda elektronik ortamda güvenli bilgi transferi sağlamak amacıyla nitelikli elektronik sertifika alması istenebilir. Bu konudaki duyurular TEYDEB internet adresinden yapılır.
(2) Bu destek programı kapsamında, TÜBİTAK ile ilgili taraflar arasındaki bilgi ve belge aktarımı imzalı basılı evrak biçiminde ve/veya PRODİS uygulaması üzerinden (güvenli elektronik imza kullanılarak veya kullanılmadan) yapılır. Uygulanacak bilgi alışveriş yöntemleri TEYDEB internet adresinden duyurulur. Elektronik ortamda hazırlanarak yazdırılıp ıslak imza ile TÜBİTAK’a gönderilen belge/doküman ile TÜBİTAK’a çevrimiçi gönderilen bilgiler arasında ihtilaf olduğunda TÜBİTAK’a gönderilen çevrimiçi kayıtlar esas alınır. Bu işlemler için ayrıca kişilere duyuru yapılmaz. Belgelerin TÜBİTAK’a basılı evrak şeklinde gönderilmesi gerektiğinin TÜBİTAK tarafından duyurulduğu durumlarda, bu Uygulama Esaslarında geçen başvuru tarihi olarak evrakın kargoya/postaya verildiği tarih esas alınır.
(3) Elektronik ortamda işlem yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişilerin TÜBİTAK’ın destek programına ilişkin elektronik ortamda oluşturduğu portala üye olması gerekir.
(4) TÜBİTAK’ın söz konusu portalına üyelik esnasında oluşturulan şifrenin gizliliği ve yenilenmesinin sorumluluğu üyeye aittir. Bu şifrenin izinli ya da izinsiz olarak üçüncü kişiler tarafından kullanımından TÜBİTAK sorumlu değildir.
(5) Söz konusu elektronik ortamın kullanıcıları sisteme üye olurken bildirdikleri posta adresi, e- posta veya GSM numarasına kısa mesaj servisi vb. iletişim yöntemleri ile bilgilendirileceklerdir. Tüm bildirimlerde ve yazışmalarda üye tarafından bildirilen iletişim adresi esas alınır. TÜBİTAK iş fikri, iş planı, proje başvuru, değerlendirme, karar ve izleme süreçlerinde gerekli gördüğü durumlar ve işlemler için gerçek ve tüzel kişilere yazılı tebligat yapmadan, sadece elektronik ortamlarda bildirim yapabilir.
(6) TÜBİTAK’ın söz konusu portalına üye olan kullanıcılar, verdikleri her bilginin doğru ve geçerli olduğunu kabul eder. Yanlış bilgi ve beyanlardan dolayı oluşabilecek sorunlardan TÜBİTAK sorumlu olmayacaktır.
(7) Elektronik ortamda belge veya bilgileri göndermekle zorunlu tutulan gerçek ve tüzel kişilerin, PRODİS veya TÜBİTAK elektronik sisteminin geçici bir süre hizmet dışı kalması nedeniyle mevzuatta öngörülen süre içerisinde istenen belge veya bilgiyi TÜBİTAK’a gönderememeleri halinde, sorunların ortadan kalktığı tarihi takip eden üçüncü işgününün sonuna kadar belge veya bilgiyi göndermeleri durumunda yükümlülükleri yerine getirilmiş kabul edilir.
(8) TÜBİTAK tarafından kuruluşlara elektronik ortamda gönderilen mesajların iletiminde bir ihtilaf olması durumunda TÜBİTAK elektronik sistem kayıtları esas alınır.
(9) PRODİS uygulaması üzerinden TÜBİTAK’a gönderilen iş fikri dokümanı, AGY112, AGY312 ve diğer evrakın son gönderim tarihinin resmi tatil olması halinde, son gönderim tarihi, resmi tatili izleyen ilk iş günü olur.
Etik şartlar
(1) Programın değerlendirme ve izleme süreçlerinde görev alan kişilerin objektif olarak görev yapması beklenir. Değerlendirilecek iş fikri ve iş planlarıyla ilgili çıkar çatışması veya çıkar çakışması olarak algılanabilecek kişisel ilişkiler varsa, göreve önerilen kişilerin görev yapamayacaklarını TÜBİTAK’a bildirmesi ve varsa kendisine gönderilen basılı evrakın derhal TÜBİTAK’a iadesi gerekir.
(2) Program süreçlerinde görev alan kişiler bu Uygulama Esaslarının 39 uncu maddesinde belirtilen gizliliğe riayet ederler. Bu kişilerin etik şartlara uymamasından doğabilecek olumsuz sonuçlardan kendileri ile TÜBİTAK arasında yapılan sözleşme gereği bu kişiler sorumludur.
(3) Değerlendirme sürecinde Grup Yürütme Kurulu toplantılarına davet edilen danışmanların da bu maddede belirtilen etik şartlara uyması gerekir.
(4) Grup Yürütme Kurulu ve panelde görev alan üyeler “Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Etik Davranış İlkelerinin Belirlenmesine İlişkin Esaslar” çerçevesinde hareket ederler.
(5) İş planının “TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Çalışma Esasları”nda belirtilen hususlara konu olması ve değerlendirme sonucunda söz konusu Esaslara göre bir ihlalin belirlenmesi durumunda iş planı, bu Uygulama Esaslarının 34 üncü maddesi hükümlerine göre yürürlükten kaldırılır.
Sorumluluklar
(1) Bu Uygulama Esasları çerçevesindeki sorumluluklar aşağıda belirtilmektedir:
a) Fon; TÜBİTAK ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketi ile yaptığı sözleşme ve bu Uygulama Esasları çerçevesinde Mükemmeliyet Mührü almış iş planları kapsamında kurulmuş şirketlere yatırım yapmaktan, kendi iç tüzüğü ve bağlı olduğu mevzuat hükümleri çerçevesinde bu yatırımları takip etmekten, sonuçlandırmaktan ve hasılatı TÜBİTAK ve/veya TÜBİTAK’ın imtiyazlı ortağı olduğu sermaye şirketine aktarmaktan,
b) Girişimci; iş planını TÜBİTAK’a teslim etmekten,
c) Panelist; iş planı önerisinin değerlendirilmesinden, TÜBİTAK tarafından istenen raporun hazırlanmasından, soruların yanıtlanmasından ve gizlilik esaslarına riayet edilmesinden,
ç) İzleyici; desteklenmesi uygun bulunan iş planının dönemler itibariyle, kuruluşu yerinde ziyaret ederek ve TÜBİTAK tarafından belirlenen formata uygun olarak inceleyip değerlendirilmesinden, soruların yanıtlanmasından ve gizlilik esaslarına riayet edilmesinden,
d) Kuruluş; desteklenen iş planının bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki yönden bu Uygulama Esaslarına uygun bir şekilde yürütülmesinden, değerlendirme ve izleme aşamalarında, izleyiciye, Programın yürütülmesinde görevli kurumların görevlendirdiği uzmanlara gerekli araç ve ortamların sağlanmasından ve gerekli bilgi akışının sağlanmasından tüzel kişilik olarak,
e) Kuruluş yetkilisi; desteklenen iş planının bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki yönden bu Uygulama Esaslarına uygun bir şekilde yürütülmesinden,
f) Uygulayıcı kuruluş, TÜBİTAK Yenilik ve Girişimcilik Alanlarında Kapasite Artırılmasına Yönelik Destek Programı çerçevesinde desteklenen projesi çerçevesinde iş fikri başvurularının toplanmasından, iş fikirlerinin değerlendirilmesinden, seçilen iş fikirlerinin iş planına dönüştürülmesi için girişimcilere eğitim, rehberlik, kuluçka vb. hizmetlerin verilmesinden, iş planlarının TÜBİTAK’ın talep ettiği nitelikte hazırlanmasından,
g) Proje yürütücüsü; desteklenen iş planının değerlendirme ve izleme aşamalarında izleyiciye, programın yürütülmesinde görevli kurumların görevlendirdiği uzmanlara gerekli araç ve ortamların sağlanmasından, projenin bilimsel ve teknik olarak yürütülmesinden, TÜBİTAK’a gerekli bilgi akışının sağlanmasında kuruluş yetkilisi adına,
(2) TÜBİTAK yukarıda belirtilen sorumlulukları dikkate alarak bu Uygulama Esasları ve ilgili diğer mevzuat çerçevesinde gerekli önlemleri alır.
Gizlilik
(1) Programa yapılan başvuruların değerlendirme ve izleme süreçlerinde görev alan kişilere sunulan bilgi ve belgeler, kuruluşa/girişimciye ait "ticari gizli bilgi" veya “hizmete özel bilgi” olarak kabul edilir ve üçüncü kişilere herhangi bir yolla aktarılmaz. Bu bilgi ve belgeler 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun kapsamı dışındadır.
Mücbir sebepler
(1) Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller; olağanüstü doğa olayları, deprem, yangın, su baskını benzeri doğal afetler, kanuni grev, lokavt, genel salgın hastalık, ambargo, yabancı ülkelerin kısıtlamaları, terör eylemleri, sabotaj, savaş (ilan edilmiş olsun ya da olmasın) ve abluka olması, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve benzeri haller ile proje için kritik öneme sahip proje bütçe kalemlerinin teminindeki güçlüklerdir.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için mücbir sebebin yetkili/ilgili merciler tarafından belgelendirilmiş olması zorunludur. Ancak, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen hallerin resmi yetkililerden/mercilerden belge alınamadığı için açık bir şekilde belgelendirilememesi halinde, kuruluşun sunduğu bilgi ve belgeler değerlendirilerek Grup Yürütme Kurulu önerisi ve TÜBİTAK Başkanı onayı ile mücbir sebep kapsamına girdiğine karar verilebilir.
Haklı sebepler
(1) TÜBİTAK ile kuruluşların birbirlerine hitaben basılı veya elektronik ortamda gönderdikleri ve belirli bir süre içinde cevaplanması talep edilen evrakın alıcıya ulaşmaması veya geç ulaşması, PRODİS uygulamasındaki aksaklıklar nedeniyle girişimci veya kuruluşun yanlış ya da eksik bilgilendirilmesi halleri, gerekçelendirme dikkate alınarak, yerine getirilemeyen taahhüdün haklı bir nedeni sayılabilir. Bu durumda, haklı sebebin kabul edilebilmesi için bahse konu gerekçenin belge ile tevsik edilmiş olması gerekir.
(2) Bu Uygulama Esaslarının 26 ncı maddesinin birinci fıkrasında belirtilen değişiklikler, kuruluş tarafından onbeş gün içerisinde TÜBİTAK’a bildirilmemiş ise, bu maddenin birinci fıkrasına dayalı talepler haklı sebep olarak kabul edilmez.
Fikri ve sınaî mülkiyet hakları
(1) Bu Uygulama Esasları kapsamında desteklenen iş planlarının yürütülmesi aşamasında veya gerçekleştirilmesi sonucunda fikri ve sınaî mülkiyete konu olabilecek bir buluş (patent, faydalı model), tasarım, eser, entegre devre topografyası, teknik bilgi gibi bir fikri ürün ortaya çıkması halinde 17/7/1963 tarihli ve 278 sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile ilgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanunun ve 4 numaralı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar İle Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin ilgili hükümleri uygulanır. Desteklenmesine karar verilen iş planlarıyla ilgili olarak ortaya çıkması muhtemel fikri ve sınai tüm haklar, aksi proje izleme sözleşmesinde belirtilmedikçe kuruluşun tasarrufuna devredilir
Panelist ve izleyici ücretleri
(1) Program kapsamında değerlendirme ve izleme süreçlerinde görev alan panelist ve izleyicilerin ücretleri ve karşılanacak giderleri Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve TÜBİTAK tarafından ödenir.
Programa ilişkin dokümanların kullanımı
(1) Bu Uygulama Esaslarına göre başvuru, değerlendirme, izleme, rapor hazırlama ve diğer süreçlerde kullanılacak başvuru, destek talebi, sözleşme, değerlendirme, izleme ve tasdik raporları ve benzeri dokümanlar TÜBİTAK tarafından hazırlanır ve gerektiğinde güncellenerek TEYDEB internet adresinde yayımlanır. Girişimci, kuruluş, panelist, ve izleyicinin söz konusu doküman ve raporların en son güncellenmiş sürümünü kullanması gerekir. Eski sürümleri kullanılmış dokümanların yenilenmesi TÜBİTAK tarafından istenir.
Program adının kullanımı
(1) “TÜBİTAK Yatırım Tabanlı Girişimcilik Destek Programı", resmi yazışmalarda, program kapsamında yapılan sözleşmelerde ve bunların eklerinde, yazılı, görsel vb. ortamlarda programa ilişkin olarak hazırlanan her türlü içerik dahilinde kısaca "Bireysel Genç Girişim (BİGG) Programı", "BİGG Yatırım Programı" veya "BİGG-Y" olarak da anılabilecektir.
Hüküm bulunmayan durumlar
(1) Destek programının başvuru, destek, izleme ve sonlandırma süreçlerinde bu Uygulama Esaslarında belirtilmeyen hususlar Grup Yürütme Kurulunda değerlendirilerek Başkanlık tarafından karara bağlanır.
Yürürlük
(1) Sayıştayın istişari görüşü alınan bu Uygulama Esasları TÜBİTAK Başkanı tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Uygulama Esaslarını TÜBİTAK Başkanı yürütür.