Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 5)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Merkez, Tanımlar

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Maden Mühendisleri Odasının amaçları, örgütlenmesi, işlev ve işleyişine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Maden Mühendisleri Odasının üyeleri, organlarının görev ve yetkileri, şube ve temsilcilikler, mali hükümler ve oda seçimlerine ilişkin düzenlemeleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 13 üncü ve 39 uncu maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

Bu Yönetmelikte geçen;

Birlik : Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğini (TMMOB),

Kanun : 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı TMMOB Kanununu,

Oda : TMMOB Maden Mühendisleri Odasını,

Şube : TMMOB Maden Mühendisleri Odası Şubesini,

Temsilcilik : TMMOB Maden Mühendisleri Odası Temsilciliğini,

Üye : TMMOB Maden Mühendisleri Odası üyesini

ifade eder.

Merkez

MADDE 5

Odanın merkezi Ankara’dadır. Genel Kurul kararıyla Şubeler, Oda Yönetim Kurulu kararıyla Bölge, İI ve İşyeri Temsilcilikleri açılabilir ya da mevcut olanlar kapatılabilir.

Odanın amaçları

MADDE 6

Odanın başlıca amaçları şunlardır:

a) Doğal kaynakların bulunmasında, işletilmesinde, sanayinin gereksinimine uygun olarak hazırlanmasında ve pazarlanmasında, ülke ve kamu yararı doğrultusunda madencilik politikaları üretmek, bu hedefe ulaşmak için gerekli görülen tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak,

b) Maden mühendisliği mesleğinin gelişmesi, üyelerinin hak ve yetkilerinin sağlanması, meslek onurunun korunması için gerekli çalışmaları yapmak,

c) Madencilik alanında her türlü bilimsel ve teknik etkinliklerde bulunarak, bunları üyelerinin ve madencilik sektörünün yararına sunmak,

ç) Maden mühendisliği mesleğini ve maden mühendislerini ülke içinde ve dışında temsil etmek, ülke içindeki ve dışındaki meslek kuruluşları ve diğer kuruluşlarla ilişki kurmak ve gerektiğinde etkinliklerde bulunmak,

d) Maden mühendisliği öğretim ve eğitiminin ülke gereksinimine göre planlı olarak gelişmesini sağlamak, eğitim standartlarını geliştirmek amacıyla görüş bildirmek ve gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak çalışmalar yapmak,

e) Maden mühendisliği hizmetleri ile ilgili her türlü proje ve raporların hazırlanması işinin ve teknik uygulama sorumluluğunun yasal düzenlemelere bağlı olarak Oda tarafından belgelendirilmiş maden mühendisleri tarafından üstlenilmesini, proje ve raporların Oda onayından geçmesini sağlamak,

f) Madencilik sektörünün gereksinimi olan her aşamadaki teknik iş gücünün planlanması, personelin yetiştirilmesi ve eğitilmesi konularında çalışmalar yapmak, maden mühendislerinin gelişen teknolojilere ve değişen koşullara uyumunu sağlamak üzere meslek içi eğitim çalışmaları yapmak, belge, sertifika vermek ve bu madde hükümleri doğrultusunda her türlü yayını yapmak,

g) Mesleğin uzmanlık konularını ve uzmanlık koşullarını belirlemek, meslekte uzmanlık konusunda gerekli çalışmaları yapmak ve eğitimleri vermek, üyelerin mesleki ve bilimsel çalışmalarına, yaptıkları işlere ve tamamlayıcı öğrenimlerine dayanan uzmanlık dosyaları tutmak ve gerektiğinde kamu kuruluşlarına ve özel kuruluşlara uzmanlar önermek,

h) İş güvenliği ve işçi sağlığı ile madencilik ve çevre konularında maden mühendislerinin yetki ve sorumluluklarını belirlemek, ölçüm, test ve kontrollere bağlı olarak hazırlanacak raporların ilgili standartlara uygunluğunu sağlamak,

ı) Üyelerinin iş ve sosyal güvenliklerini sağlayıcı etkinlik ve girişimlerde bulunmak,

i) Ülke sorunları ve ortak mesleki çalışmaların sürdürülmesinde TMMOB’ye bağlı odalar, sendikalar, diğer meslek ve demokratik kitle örgütleri, ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak ve ortak kararlar almak,

j) Madencilik sektörü ile ilgili konularda meslekle ilgili bütün mevzuatı, normları, şartnameleri, tip sözleşmeleri ve benzeri bütün evrakı incelemek, gerekli değişiklikleri yapmak, geliştirmek ve uygulamalarını denetlemek,

k) Maden mühendisliği hizmetleri ile ilgili asgari ücretleri belirlemek, tip sözleşmeleri oluşturmak ve belirlenen asgari ücretler doğrultusunda faaliyet gösterilmesi için gerekli her türlü tedbiri almak,

l) Üyeler arasında dayanışmayı sağlamak ve haksız rekabeti önlemek,

m) Madencilik mesleğinde gelenekselleşmiş, ulusal ve uluslararası anlam içeren etkinlikler ve günlerin düzenlenmesi ile ilgili çalışmalarda bulunmak,

n) Üyelerin teknik, kültürel ve sosyal gereksinimlerini karşılamak amacıyla merkezde, şubelerde ya da temsilciliklerde eğitim merkezi, lokal, yemekhane, misafirhane gibi sosyal tesisler açmak, kapatmak, kiralamak, işletmek,

o) Üyelerinin bilimsel ve teknik etkinliğini artırmak, mesleki, sosyal ve kültürel etkinliklerde bulunmak, araştırma grupları oluşturmak, geziler düzenlemek, kongre, seminer, sempozyum, çalıştay, panel ve benzeri toplantılar yapmak,

ö) Maden mühendisliği eğitimini geliştirmek için yarışmalar düzenlemek, burs ve ödüller vermek ve benzeri etkinliklerde bulunmak,

p) Maden mühendisliği ile ilgili kitap, gazete, bülten, dergi ve benzeri yayınlar çıkarmak,

r) Odanın yukarıda sayılan amaç ve görevleri ile ilgili konularda yürütme ve yasama organlarında yapılacak çalışmalara katılmak, görüş ve önerilerini bildirmek ve açıklamalarda bulunmak.

s) Maden mühendisliği mesleğine ve/veya bizzat görevlerinin icrası sırasında gerçekleşen iş ve işlemlerden dolayı meslek mensuplarına yönelik hak ihlallerine karşı maden mühendisliği mesleğini ve/veya meslektaşlarını savunmak, bu konularda her türlü yasal ve idari girişimde bulunmak, dava açmak, açılan davalara taraf olmak.

İKİNCİ BÖLÜM

Üyelik

Odaya üyelik

MADDE 7

Üyelik statüleri aşağıdaki gibidir:

a) Asil üyelik: Türkiye Cumhuriyeti uyruğunda olup, yurt içinde en az dört (4) yıllık maden mühendisliği lisans eğitimi veren eğitim kurumlarından birini bitiren ya da yurt dışındaki maden mühendisliği eğitimi veren kurumlardan mezun olan ve diplomasının denkliği Yükseköğretim Kurulunca onaylanan, böylelikle Türkiye sınırları içerisinde maden mühendisliği mesleğini uygulamaya hak kazanan mühendis veya yüksek mühendisler, mesleklerinin uygulanmasını gerektiren işlerle uğraşabilmek için Odaya üye olmak ve üyelik niteliğini korumak zorundadır. Lisansüstü eğitimi ile alınan unvan ikinci bir lisans diploması olarak değerlendirilemez ve buna dayanılarak Odaya kayıt yapılamaz.

b) Geçici üyelik: Türkiye’de mesleklerini uygulamalarına kanunlar gereğince izin verilen yabancı uyruklu mühendislerden, maden mühendisliği eğitimi almış veya diplomasının denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilmiş olanlar, Odaya geçici üye olarak kaydolur. Geçici üyelik, çalışma izni süresi ile sınırlıdır. Geçici üyeler, Oda organlarında görev alamaz ve Oda organ seçimlerinde oy kullanamaz ancak Oda asil üyelerinin bütün hak, görev ve sorumluluklarını taşırlar.

c) Öğrenci üyelik: Maden mühendisliği öğrenimi gören öğrenciler Odaya öğrenci üye olarak kaydolabilir. Öğrenci üyeliğe ilişkin konularda TMMOB nin belirlediği esaslar ve uyguladığı düzenlemeler geçerlidir.

Üyelik ile ilgili temel hükümler

MADDE 8

Üyelik için aşağıdaki hükümler geçerlidir:

a) Türkiye’de maden mühendisliği mesleğinin uygulanmasını gerektiren işlerle uğraşabilmek ve mesleki öğretim yaptırabilmek için, maden mühendisleri veya maden yüksek mühendisleri, Odaya üye olmak ve Oda kimlik belgelerini her yıl onaylatarak, üyeliklerini korumak zorundadır. Oda kimlik belgesi almayan ya da belgesini süresinde onaylatmayan veya üyelik görev ve yükümlülüklerini yerine getirmediği için ya da hakkında yürütülen disiplin soruşturması sonucu verilen disiplin cezası nedeniyle kimlik belgesi onaylanmayan üyeler, maden mühendisliği mesleğini uygulayamaz.

b) Kamu kurum ve kuruluşları ile iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarında asli ve sürekli görevlerde çalışan ya da Türk Silahlı Kuvvetleri mensubu olan maden mühendislerinin Odaya üyelikleri isteklerine bağlıdır. Ancak bunlar, görevlerinin gereği olan işleri yaparken, mesleki bakımdan Odaya kayıtlı meslektaşlarının yetkileri ile haklarına sahip ve onların ödev ve sorumlulukları ile yükümlüdür. Türk Silahlı Kuvvetleri mensubu olan maden mühendisleri, Oda organlarında görev alamaz.

c) Askerlik yükümlülüğünü yerine getirmekte olan yedek subaylar ile er ve erbaşların üyelikleri, askerlik hizmetleri süresince askıda kalır. Bu durum, kanunlardan doğan diğer mesleki yükümlülüklerini ve haklarını ortadan kaldırmaz. Önceden haber vermeleri ve dönüşlerinde belgelendirmeleri kaydıyla askerlik süresince üyelik ödentilerinden muaf tutulurlar.

Üyelerin görev ve sorumlulukları

MADDE 9

Odaya kayıtlı üye;

a) TMMOB Kanunu, 28/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanun ve diğer ilgili kanunlar ile 2/12/2002 tarihli ve 24954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Ana Yönetmeliği ve bu Yönetmeliğin hükümlerine uymak,

b) Odanın amaç ve ilkelerine uygun davranmak ve Odanın yetkili kurullarınca alınan kararlara uymak,

c) Oda tarafından hakemliğine, tanıklığına ya da bilgisine başvurulduğunda, geçerli bir nedeni olmadıkça bu istemi kabul etmek,

ç) Mühendis topluluğunun onuruna aykırı davranışlarda bulunmamak, haksız rekabet yapmamak ve mesleki etik ilkelere uymak,

d) Oda Genel Kurulunca belirlenen üyelik ödentilerini düzenli olarak ödemek,

e) Oda kimlik kartını edinmek ve her yıl onaylatmak,

f) Mesleki gelişmeyi sağlamak ve mesleki bilgilerin Odada toplanmasına yardım etmek için, ilgili yerlere vereceği bilirkişi raporu, hakemlik kararı, bilimsel araştırma ve benzeri mesleki çalışmaların bir örneğini bilgi olarak Odaya göndermek ve mesleki etkinlikleri konusunda Odayı sürekli olarak bilgilendirmek için çaba göstermek,

g) Odadan alacağı resimli belgeler için, son altı (6) ay içinde başı açık, sakalsız ve düzgün kıyafetle çekilmiş resim vermek (Oda Yönetim Kurulu bu özelliklere uyup da tanınmayı engelleyecek olan resimleri kabul edemez),

h) Adres, telefon numarası, e-posta ve benzeri üyelikle ilgili bilgilerde meydana gelen değişiklikleri bir (1) ay içinde Odaya bildirmek,

ı) Mesleki faaliyeti içerisinde hazırladığı rapor, proje ve sair belgeleri ilgili idare veya kuruluşa vermeden önce Oda onayından geçirmek

zorundadır.

Unvan kullanımı

MADDE 10

Oda üyeleri, kendilerine kanunla verilmiş unvandan başka herhangi bir unvanı kullanamaz. Üyeler, ayrıca çalıştıkları resmi ve özel kurum ve kuruluşlarda edindikleri kadro unvanlarının yanında kurum ve kuruluşlarda edindikleri meslek unvanlarını da kullanabilir.

Üye bilgilerinin gizliliği

MADDE 11

Oda, üye adreslerini hiçbir şekilde dışarıya veremez, ancak mesleki araştırma ve meslekle ilgili tanıtım yapan kurum ve kuruluşlarca üyelere postalanması talep edilen tanıtım broşür ve benzeri matbuat için, posta masrafları çeşitli giderler ve adres başına Oda Yönetim Kurulunca belirlenecek uygun bir ücret alınarak, Oda tarafından üyelere gönderilir.

Üyelikten ayrılma ve yeniden üyelik başvurusu

MADDE 12

Üyelikten ayrılma ve yeniden üyelik başvurusu aşağıdaki usul ve esaslara tabidir:

a) Herhangi bir nedenle mesleki etkinliğini sürdürmek istemeyen üyeler, bu durumu Oda Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirmek, gerektiğinde belgelemek, Oda kimlik kartını geri vermek ve o tarihe kadar olan üyelik ödentilerinin tümünü ödemek koşuluyla, Yönetim Kurulunun kararı ile üyelikten ayrılabilir. TMMOB Kanunu ve maden mühendisliğini ilgilendiren diğer mevzuat bundan sonra bu kişiler için uygulanmaz. İlgili kanunlar ve bu yönetmelikteki istisnai hükümler saklıdır. Üyelikten ayrılan ya da çıkarılan üyeler Oda süreli yayınları ile duyurulur.

b) Üyelikten ayrılan üyenin yeniden başvurması üzerine, durumu incelenir. Sonuç olumlu ise Odaya kaydı yeni bir üye gibi yapılır.

Mesleki denetim ve serbest maden mühendisliği hizmetleri

MADDE 13

TMMOB Kanunu ve TMMOB Serbest Mühendislik, Müşavirlik ve Mimarlık Hizmetleri ve Büro Tescil Belgesi Yönetmeliği uyarınca, maden mühendisliği hizmeti üreten maden mühendisleri Serbest Maden Mühendisliği Hizmetleri Belgesi, kuruluşlar ise Büro Tescil Belgesi almak zorundadır. Bu belgelerin esasları bir yönetmelikle düzenlenir.

Üyenin birden fazla odaya kayıt olması

MADDE 14

Maden mühendisliğinin yanı sıra mühendisliğin ve mimarlığın başka bölümlerinden de lisans diploması almış olanlar, üyelik görev ve yükümlülüklerini her oda için ayrı ayrı yerine getirmek koşuluyla Oda dışında TMMOB ye bağlı ve sahip oldukları diplomayla ilgili diğer oda veya odalara da üye olabilir ve üyelik haklarını kullanabilir.

Birden fazla odaya kayıtlı üyelerin temsil yetkisi

MADDE 15

Birden fazla odanın üyesi olanlar, TMMOB Genel Kurulunda yalnız bir odayı temsil edebilir.

Yabancı mühendislerin hak ve sorumlulukları

MADDE 16

Yabancı uyruklu mühendislerin çalışma usul ve esaslarıyla ilgili olarak 1/2/2005 tarihli ve 25714 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yabancı Mühendis, Mimar ve Şehir Plancılarının Çalışma İznine Esas Değerlendirilmesi ve Geçici Üyelik Müracaatları Hakkında Yönetmelik hükümleri uygulanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Oda Organlarının Görev ve Yetkileri

Oda organları

MADDE 17

Odanın organları;

a) Oda Genel Kurulu,

b) Oda Yönetim Kurulu,

c) Oda Onur Kurulu,

ç) Oda Denetleme Kurulu,

d) Oda Danışma Kuruludur.

Oda amaçlarının gerçekleştirilmesi ve Oda işlevlerinin yerine getirilmesi amacıyla, Yönetim Kurulu kararıyla uzmanlık kurulları, kongre, sempozyum ve konferans yürütme kurulları, yayın kurulları ve benzeri Oda yardımcı organları oluşturulabilir.

Oda Genel Kurulu

MADDE 18

Oda Genel Kurulunun oluşumu ve çalışma biçimi aşağıdaki esaslara göre yürütülür:

a) Maden Mühendisleri Odasının en üst karar organı olan Genel Kurul, delege sistemiyle oluşturulur.

b) Üyelerin ikamet ve iş adreslerinin ayrı şube ya da bölgelerde olması durumunda işyeri adresi esas alınır.

c) Oda Genel Kurulu iki yılda bir, Şubat ayı içersinde, Oda Yönetim Kurulunca belirlenen gün ve yerde toplanır. Toplantı tarihinin, görüşmeler Cumartesi akşamına kadar tamamlanacak ve Pazar günü seçimler yapılacak şekilde saptanması zorunludur. Oda Genel Kurulunun yasal nedenlerle Şubat ayında toplanması mümkün olmadığı takdirde, bu nedenin ortadan kalktığı tarihi izleyen iki (2) ay içerisinde toplantıya çağrılması zorunludur.

ç) Maden Mühendisleri Odası Yönetim, Denetleme ve Onur Kurullarının asil üyeleri ile Birlik Yönetim, Denetleme ve Yüksek Onur Kurullarının Oda mensubu asil üyeleri Genel Kurulun doğal delegeleridir.

d) Oda Genel Kurulu, toplam üye sayısının %5'i oranında, doğal delegeler dahil olmak üzere 1000 kişiden çok olmamak üzere Şube genel kurullarınca, şubelerin dışında kalan iller için ise Oda Yönetim Kurulunun belirleyeceği illerden oluşan bölgelerde ve her bölge için yine Oda Yönetim Kurulunun belirleyeceği bir ilde, görevlendirdiği Oda temsilcisinin nezaretinde ve Şube Genel Kurulu esaslarına uygun olarak yapılacak seçimlerle, üye sayısı oranına bağlı olarak seçilen delegelerden ve Oda Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Onur Kurulunun asıl üyelerinden oluşur.

Değişik bent: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Maden Mühendisleri Odası Ana Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (R.G.-14/08/2020/31213) m.1

e) Oda Genel Kurulu, delege tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Birinci toplantıda bu çoğunluğun sağlanamaması halinde, ikinci toplantı için çoğunluk aranmaz. Ancak ikinci toplantıya katılan delege sayısı, Oda Yönetim, Onur ve Denetleme Kurulu asil ve yedek üyeleri, Oda temsilcisi TMMOB Yönetim Kurulu asil ve yedek üyeleri ile Yüksek Onur ve Denetleme Kurulu aday sayısının altında olamaz. Toplantı yeter sayısının sağlanamaması halinde Genel Kurul ancak bir kez olmak ve altmış (60) günü geçmemek üzere ertelenir. Bu durumda Yönetim Kurulu yeni Genel Kurul tarihini ve yerini, gündemin seçim olması halinde görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı tarihinden en az on (10) gün önce ülke genelinde yayımlanan günlük bir gazetede ilan eder.

f) Oda Yönetim Kurulu, Genel Kurul toplantısının düzenli bir şekilde yapılamayacağının anlaşılması durumunda, toplantı başlamadan önce Genel Kurulu ancak bir kez olmak ve iki (2) ayı geçmemek üzere erteleyebilir. Bu durumda Oda Yönetim Kurulu yeni Genel Kurulun tarihini ve yerini görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı tarihinden en az on (10) gün önce ülke genelinde yayımlanan günlük bir gazete aracılığı ile delegelere duyurur.

g) Oda Yönetim Kurulunca, Genel Kurul toplantısından en az onbeş (15) gün önce, Genel Kurula katılacak delegelerin üç (3) er kopya olarak hazırlanmış listesi, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazıyla birlikte üç (3) nüsha olarak görevli İlçe Seçim Kurulu Başkanı olan hakime iletilir.

h) Bir yerde birden fazla İlçe Seçim Kurulu bulunması halinde görevli hakim Yüksek Seçim Kurulunca belirlenir.

ı) Hakim, gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirip incelemek suretiyle varsa noksanları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak delegeleri belirleyen liste ile yukarıdaki bentlerde belirtilen diğer hususları onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar Oda ve TMMOB nin ilan yerlerine asılmak suretiyle üç (3) gün süre ile ilan edilir.

i) Askı süresinde istifa başvuruları ya da diğer itirazlar Oda merkezi aracılığıyla ya da doğrudan görevli hakime yapılır. İstifa ya da itiraz başvuruları hakim tarafından incelenir ve en geç iki (2) gün içinde kesin olarak karara bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar onaylanarak Odaya gönderilir.

j) Yasal sürenin tamamlanması ve listenin kesinleşip Genel Kurula ilişkin diğer hususların onaylanmasını izleyen üç (3) gün içerisinde Oda Yönetim Kurulu, ülke düzeyinde yayımlanan günlük bir gazete aracılığıyla Genel Kurulu delegelere duyurur.

k) Hakim, aday olmayan üyeler arasından bir başkan ile iki (2) üyeden oluşan bir seçim sandık kurulu atar. Ayrıca üç (3) yedek üye de belirler. Seçim sandık kurulu başkanının yokluğunda kurula en yaşlı üye başkanlık eder.

l) Seçim sandık kurulu, seçimlerin Kanunun öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup, bu görevleri seçim ve tasnif işleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.

m) Seçime katılacak delege sayısının dörtyüz (400) kişiden fazla olması halinde, her dörtyüz (400) kişi için bir oy sandığı bulundurulur ve her seçim sandığı için ayrı bir kurul oluşturulur. Yüz (100) e kadar olan delege fazlalığı sandık sayısında dikkate alınmaz. Seçimlerde kullanılacak araç ve gereçler, İlçe Seçim Kurulundan sağlanır ve sandıkların konacağı yerler hakim tarafından belirlenir.

n) Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip, seçim sandık kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Birden fazla sandık bulunması halinde tutanaklar hakim tarafından birleştirilir. Tutanakların birer örneği seçim yerinde asılmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer belgeler, tutanağın bir örneği ile birlikte 3 (üç) ay süre ile saklanmak üzere İlçe Seçim Kurulu Başkanlığına gönderilir.

o) Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren 2 (iki) gün içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar hakim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hakim, yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder ve Birlik ile Odaya bildirir.

ö) Oy verme işlemi, gizli oy, açık tasnif esaslarına göre yapılır.

p) Listede adı yazılı bulunmayan delege, oy kullanamaz.

r) Oylar, oy verenin kimliğinin Oda ya da resmi kuruluşça verilen belge ile ispat edilmesinden ve listedeki ismin karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır.

s) Oylar, üzerinde İlçe Seçim Kurulu mührü bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu başkanı tarafından her seçim için ayrı ayrı verilecek kağıtlara yazılmak ve mühürlü zarflara konulmak suretiyle kullanılır. Bunların dışındaki kağıtlara yazılan ya da mühürsüz zarflara konulan oylar geçersiz sayılır.

ş) Hakim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük ya da Kanuna aykırı uygulama nedeni ile seçimlerin iptaline karar verdiği taktirde, süresi bir (1) aydan az, iki (2) aydan fazla olmamak üzere seçimin yenileneceği Pazar gününü tespit ederek Odaya bildirir. Belirtilen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile TMMOB Kanununun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.

t) İlçe Seçim Kurulu başkanı hakime ve seçim sandık kurulu başkanı ile üyelerine, 26/4/1961 tarihli ve 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda belirtilen esaslara göre ücret ödenir. Bu ücret ve Odanın diğer seçim giderleri Oda bütçesinden karşılanır.

u) Seçimler sırasında sandık kurulu başkan ve üyelerine karşı işlenen suçlar, devlet memurlarına karşı işlenmiş kabul edilir. Seçimlerin düzen içinde ve sağlıklı biçimde yürütülmesi amacıyla hakimin ve sandık kurulunun aldığı tedbirlere uymayanlara eyleminin ağırlığına göre TMMOB Kanununda yazılı disiplin cezaları verilir.

ü) Oda Genel Kurullarının, seçimler hariç, sonuçlarıyla ilgili her türlü anlaşmazlık, Birlik Yönetim Kurulu tarafından kesin çözüme bağlanır.

Oda Genel Kurul toplantısının açılması ve divanın oluşumu

MADDE 19

Genel Kurul, toplantı yeter sayısının sağlanmasıyla Yönetim Kurulu Başkanı, İkinci Başkanı ya da Yönetim Kurulunun kendi içinden belirleyeceği bir üye tarafından, Birlik gözlemcisinin toplantıda hazır bulunmasıyla açılır ve gündemin birinci maddesi gereğince Başkanlık Divanı seçilir. Başkanlık Divanı, bir başkan, bir başkan yardımcısı ve iki yazmandan oluşur.

Gündem

MADDE 20

Genel Kurul görüşmeleri, Yönetim Kurulunca hazırlanıp duyurulan gündem maddeleri içinde yapılır. Ancak toplantıya katılan delegelerin yazılı önerisi ve Genel Kurul kararı ile gündeme madde eklenebilir ya da maddelerin sırası değiştirebilir.

Gündemde yer alması zorunlu maddeler

MADDE 21

Gündeme aşağıdaki maddelerin konulması zorunludur:

a) Başkanlık Divanı seçimi,

b) Çalışma ve denetleme raporları ile mali raporların okunması, görüşülmesi ve Oda Yönetim Kurulunun aklanması,

c) Oda Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Onur Kurulu ile Birlik Genel Kurulu delege adaylarının ve Birlik Yönetim Kurulu, Birlik Denetleme Kurulu, Birlik Yüksek Onur Kurulu aday adaylarının belirlenmesi, duyurulması,

ç) Seçimler.

Oda Genel Kurulunda uygulanacak kurallar

MADDE 22

Oda Genel Kurullarında TMMOB Genel Kurul Yönetmeliği ve bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.

Oda Genel Kuruluna katılma koşulları

MADDE 23

Oda Genel Kurulunda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için Oda Yönetim Kurulu tarafından hazırlanıp görevli hakim tarafından kesinleştirilmiş delege listesinin imzalanması yoluyla alınmış Genel Kurul giriş kartının ve oda kimlik kartının gösterilmesi zorunludur. Sadece oy verme sırasında, oda kimlik kartı yerine resmi kuruluşlarca verilmiş resimli kimlik kartları da kullanılabilir.

Oda Genel Kurulunda adaylık

MADDE 24

Oda Genel Kurulunda yapılacak seçimler için her delege kendisini ya da Birlik Genel Kuruluna seçilecek delegeler dışındaki adaylıklar için yazılı onayı alınmak kaydı ile başka bir delegeyi aday gösterebilir. Aday olmak için toplantıya katılmak zorunlu değildir. Seçime geçilmeden önce, Divan Başkanlığınca seçim yapılacak organ ve seçilecek asil ve yedek üyelerin sayısı Genel Kurula bildirilerek adaylar belirlenir ve kesin aday listesi isim okunarak duyurulur. Seçime aday listesinde ismi bulunanlar katılabilir. İsmi bulunmayanlara verilen oylar geçersiz sayılır.

Oda Genel Kurulunda karar yeter sayısı

MADDE 25

Oda Genel Kurulu, kararlarını katılanların oy çokluğu ile alır. Oylarda eşitlik durumunda, Divan Başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Yalnız, bu Yönetmeliğin değiştirilebilmesi için görüşmelere katılanların en az üçte iki (2/3)sinin olumlu oyu gereklidir. Ana Yönetmelik değişikliklerinde görüşmelere katılan delege sayısı Oda Yönetim, Denetleme ve Onur Kurulları asil üye sayısı ile Oda TMMOB Yönetim, Denetleme ve Onur Kurulu asil üyeleri sayıları toplamından az olamaz.

Oda Genel Kurulu tutanağı

MADDE 26

Genel Kurul görüşmeleri ve kararları bir tutanağa bağlanarak, divan başkanı, başkan yardımcısı ve yazmanlar tarafından imzalanıp, dosyasında saklanmak ve bir örneği TMMOB’ye iletilmek üzere Oda Yönetim Kuruluna verilir. Tutanaklar veya özetleri Genel Kurul Toplantı tarihinden itibaren üç (3) ay içinde, Oda süreli yayınlarında yayımlanır.

Olağanüstü Genel Kurul

MADDE 27

Olağanüstü Genel Kurul, aşağıdaki durumlardan herhangi birinin oluşması üzerine, Oda Yönetim Kurulu tarafından toplantıya çağırılır:

a) Odaya kayıtlı üyelerin beşte bir (1/5) inin Yönetim Kuruluna yazılı başvurusu ile,

b) Oda Denetleme Kurulunun, Oda hesap işleri ve işlemlerinde karşılaştıkları usulsüzlüklerle ilgili olarak gerek görmeleri durumunda ve oybirliği ile alacakları karar ile,

c) Oda Yönetim Kurulunun, üye tam sayısının üçte iki (2/3) çoğunluğu ile alacağı karar ile.

(a) ve (b) bendinde belirtilen durumlardan herhangi birinin oluşması durumunda, Oda Yönetim Kurulu, başvuru tarihinden itibaren bir (1) hafta içinde Olağanüstü Genel Kurul için karar almak ve Olağanüstü Genel Kurulun tarihini saptamak zorundadır. Olağanüstü Genel Kurul, karar tarihinden itibaren bir (1) ay içinde toplanır. Oda Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle belirtilen sürelerde karar almaması ya da Olağanüstü Genel Kurulu toplamaması durumunda, Olağanüstü Genel Kurul, TMMOB Yönetim Kurulu tarafından karar tarihinden itibaren bir (1) ay içinde toplanır.

Oda Genel Kurulunun Birlik Yönetim Kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılması

MADDE 28

Oda Yönetim Kurulunu oluşturan üyelerin hepsinin birden istifası ya da herhangi bir nedenle ayrılan üyelerin yerine gelecek yedek üye kalmaması durumunda, Oda Genel Kurulu, TMMOB Yönetim Kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır.

Olağanüstü Genel Kurul ve gündemi

MADDE 29

Olağanüstü Genel Kurul toplantısı da, Olağan Genel Kurul toplantısı gibi yapılır. Ancak sadece önceden duyurulan gündemdeki maddeler görüşülüp karara bağlanır. Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında gündeme madde eklenemez.

Olağanüstü Genel Kurullarda seçilen Oda organları üyeleri, ilk Olağan Genel Kurula kadar görev yaparlar.

Olağanüstü Genel Kurulda, TMMOB Genel Kurul Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Oda Genel Kurulunun görev ve yetkileri

MADDE 30

Oda Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birlik amaçlarından yalnız Odayı ilgilendiren konularda kararlar almak,

b) Oda amaçlarının gerçekleştirilmesini sağlayacak kararlar almak, Odanın gelişmesi için gerekli etkinlik alanlarını ve ilkeleri saptamak,

c) Oda Yönetim Kurulu raporlarını incelemek, haklarında karar almak ve gelecek dönem çalışmaları için yeni seçilecek Yönetim Kuruluna görevler vermek,

ç) Oda hesaplarını, Denetleme Kurulu raporunu incelemek ve haklarında karar almak,

d) Yönetim Kurulunun getireceği yeni dönem gelir ve gider bütçelerini, geçici ya da sürekli ücretliler kadrolarını inceleyip, değiştirmek ya da olduğu gibi onaylamak ve gerekli ödenekleri sağlamak,

e) Oda Yönetim Kurulunun önerisi ya da Oda Genel Kurulu delege tam sayısının beşte bir (1/5) i kadar delegenin verecekleri önerge üzerine ana yönetmelik değişikliklerini görüşüp karara bağlamak,

f) Oda Yönetim Kurulunca önerilen ya da kabul edilerek yürürlüğe konulan düzenlemeleri inceleyip değiştirmek ya da olduğu gibi onaylamak. Genel Kurul, Oda Ana Yönetmeliği dışındaki düzenlemeler için bu yetkisini, Oda Danışma Kurulunun görüş ve önerileri alınmak koşuluyla, Yönetim Kuruluna devredebilir.

g) Meslekte en az on (10) yıl kıdemli üyeler arasından, toplam üye sayısının yüzde iki (%2)si oranında ve üç (3) kişiden az, yüz (100) kişiden fazla olmamak üzere TMMOB Genel Kuruluna katılacak asil ve yedek delegeleri iki (2) yıllığına seçmek. Delege sayısının hesaplanmasında kesirler dikkate alınmaz.

h) Odanın taşınmaz mallar satın alması, varolanların satılması ve bunlar üzerinde herhangi bir şekilde tasarrufta bulunulması konusunda kararlar almak ya da bu konularda Oda Yönetim Kuruluna yetki vermek

ı) Oda Onur, Denetleme ve Yönetim Kurulu asil ve yedek üye adaylarını, TMMOB Yönetim, Denetleme ve Yüksek Onur Kurulu üyelikleri için aday adaylarını belirlemek ve duyurmak, Oda Onur, Denetleme ve Yönetim Kurulu asil ve yedek üyelerini ve TMMOB Yönetim Kurulu için üç (3), TMMOB Denetleme ve Yüksek Onur Kurulları için bir (1) er adayı iki (2) yıllığına seçmek. Birlik Yüksek Onur Kuruluna aday adayı olabilmek için daha önce Birlik ya da Oda Yönetim, Denetleme ya da Onur Kurullarından en az birinde asil üye olarak görev yapmış olmak ve herhangi bir disiplin cezası almamış olmak zorunludur.

i) Oda şubelerinin açılması ya da kapatılması konusunda karar almak,

j) Sayılarının azlığı nedeniyle Odaya üye olan farklı uzmanlık mensuplarının, sayılarının yeterli olması durumunda, ayrılmaları konusunda karar almak,

k) Yönetim Kurulu, Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu üyelerinin oturum ücretini saptamak,

l) Bu Yönetmelik ve diğer Oda düzenlemelerinde belirlenen öteki görevleri yapmak.

Oda Yönetim Kurulunun oluşumu

MADDE 31

Oda Yönetim Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki (2) yıl için seçilmiş, yedi (7) asil üyeden oluşur. Ayrıca, yedi (7) de yedek üye seçilir. Yapılan seçim sonunda asil üye adaylarından en çok oy almış yedi (7) üye asil, yedek üye adaylarından en çok oy almış yedi (7) üye de yedek üye olur. Asil ve yedek üyelerin sıralanmasında alınan oyların eşitliği durumunda Oda sicil numarası küçük olan öncelik kazanır.

Oda Yönetim Kurulunun görev bölümü

MADDE 32

Oda Genel Kurulunda seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra en geç yedi (7) gün içerisinde yeni seçilen Oda Yönetim Kurulu aralarındaki en yaşlı üyenin çağrısı ile ilk toplantısını yaparak, gizli oyla aralarından bir Başkan, bir ikinci Başkan, bir Yazman ve bir Sayman seçerek göreve başlar.

Toplanma şekli

MADDE 33

Yönetim Kurulu ayda en az bir defa ve üye tamsayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Toplantılara Yönetim Kurulu Başkanı, yoksa İkinci Başkan, yoksa Yazman, yoksa Sayman başkanlık eder.

Karar yeter sayısı

MADDE 34

Yönetim Kurulu kararlarını çoğunlukla alır. Oyda eşitlik halinde, toplantı başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.

Yönetim Kurulu üyeliğinin düşmesi

MADDE 35

Her ne nedenle olursa olsun, üç (3) ay süreyle toplantılara sürekli olarak gelmeyen ya da gelemeyeceğini bildiren veya özürsüz olarak bir (1) yıl içinde toplantıların dörtte bir (1/4) ine katılmayan Yönetim Kurulu üyesi, çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek üye geçer.

Yönetim Kurulunun yeniden görev bölümü

MADDE 36

Yönetim Kurulu üyelerinin yarısından fazlasının toptan çekilmesi durumunda, yerleri yedeklerle doldurulur ve ilk toplantıda Yönetim Kurulu görev bölümü yenilenir.

Yedek üyelerin kalmaması durumu

MADDE 37

Boşalan Yönetim Kurulu üyeliğine çağrılacak yedek kalmadığı durumda, Oda Genel Kurulu, Oda Yönetim Kurulu, Başkan ve İkinci Başkan, bunlar yoksa Birlik Yönetim Kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağrılır. Yeniden seçilenler Olağan Genel Kurul toplantısına kadar görev yaparlar.

Oda Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri

MADDE 38

Oda Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Odayı Başkan, bulunmadığı durumda İkinci Başkan, o da bulunmazsa Yazman ya da gerektiğinde Oda Yönetim Kurulunun seçeceği bir Yönetim Kurulu Üyesi ya da seçecekleri kurullar ile temsil etmek, temsil yetkisi verilenlerin görev, yetki ve sorumluluklarını belirlemek,

b) Oda Genel Kurulunda alınacak kararları uygulamak, Oda işlerini Genel Kurul kararları uyarınca yürütmek, Oda amaçlarının gerçekleşmesine çalışmak ve bu doğrultuda her türlü girişimde bulunmak,

c) Oda üyelerinin mesleki onur, hak ve yararlarını koruyacak önlemleri saptamak ve bu konuda gerekli uygulamaları yapmak, TMMOB Kanunu, TMMOB Ana Yönetmeliği ve bu Yönetmelik hükümleri içinde hak ve yetkilerini iyi bir biçimde kullanmalarını gözetmek,

ç) Oda Yönetim Kurulu toplantı kararlarını toplantı sonrası TMMOB ye ve şubelere göndermek,

d) Üyesi bulunduğu ya da üyelik olanağı doğan dış ülkelerdeki uzmanlığını ilgilendiren meslek kuruluşlarıyla gereken bağ ve yakınlaşmayı sağlamak, kongrelerine katılmak için delege göndermek, yurt içi veya yurt dışında kongre, sempozyum, konferans, panel, çalıştay, seminerler ve benzeri etkinlikler düzenlemek, fuar, sergi düzenlemek, bu konularda Birlik Yönetim Kuruluna bilgi vermek, gerekirse birliğin maddi ve manevi yardımını sağlamak,

e) Üyelerin bilgi, uzmanlık ve tecrübeleri hakkında istenildiğinde referans vermek, üyelerin iş bulmasına yardımcı olmak,

f) Maden mühendisliği çalışma sahasıyla ilgili diğer meslek kuruluşları ile işbirliği ve karşılıklı dayanışmada bulunmak, üyelerinin hak ve yetkilerini koruyucu önlemler almak,

g) Bilirkişilik, hakemlik, jüri kurulu üyeliği ve danışmanlık gibi görevlere seçileceklere uygulanacak esasları tespit etmek ve uygulanmasını sağlamak,

h) Üyelerin, gerek kamu kuruluşları ile gerek diğer kuruluş ve kişilerle olan tüm mesleki ilişkilerinde uyulması zorunlu hukuki esasları tespit etmek, bunlara uymayı temin ve uygulanmasını kontrol etmek, mesleki hizmetler karşılığı alınacak asgari ücretleri ve çalışma şartlarını saptamak, bunlara uyulmasını sağlamak ve uygulanmasını denetlemek,

ı) Mesleki teknik eğitim ve öğretim konularında incelemelerde bulunmak, ilgili kurumlarla işbirliği yapmak, Oda görüş ve önerilerini tespit ederek uygulanması için gerekli girişimlerde bulunmak,

i) Maden mühendisliği hizmetlerinin yapılmasında çalıştırılması gerekli mühendis dışındaki diğer teknik elemanlar ile usta, kalfa ve işçilerin meslek kuruluşları, dernek ve sendikaları ile gerekli ilişkileri kurmak, bunlarla Oda arasındaki işbirliği ve karşılıklı dayanışmayı sağlamak,

j) Odanın amaçları ile ilgili olarak, yürütme ve yasama organlarında bu konularda yapılacak kanun, tüzük, yönetmelik, kararname, genelge hazırlama veya değiştirme çalışmalarına katılmak, gerekli görüş ve önerilerde bulunmak,

k) Oda Genel Kurulunu olağan ve olağanüstü toplantıya çağırmak, toplantı yeri, günü ve saatini tespit ederek basın aracılığı ile duyurmak, üyeleri davet etmek, yıllık çalışma raporu ile yeni yıl Oda bütçesini ve Genel Kurul gündemini hazırlamak, bunları Denetleme Kurulu raporu ile birlikte Genel Kurul toplantı tarihinden onbeş (15) gün evvel Genel Kurul delegelerine göndermek, Genel Kurul toplantısının yapılabilmesi için gerekli her türlü tedbiri almak, Genel Kurul kararlarını ve yapılan seçim sonuçlarını ilgili kuruluşlara bildirmek,

l) Oda Onur Kurulunu gerektiğinde on (10) gün içerisinde toplantıya çağırmak, Kurulca alınan kararlardan Yüksek Onur Kurulunca onaylanması gerekenleri TMMOB Yönetim Kuruluna göndermek, kararlarla ilgili olarak Oda adına itiraz etmek ya da savunma yapmak,

m) Gerektiğinde, Şube Olağanüstü Genel Kurulu için karar almak üzere Onur ve Denetleme Kurullarını ortak toplantıya çağırmak, Oda Yönetim Kurulu, Onur Kurulu ve Denetleme Kurulunun ortak toplantısında üye tam sayısının üçte iki (2/3) sinin çoğunlukla karar alması durumunda Şube Genel Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırmak,

n) Oda amaçlarının gerçekleşmesi ile Oda işlerinin yürütülmesi ve Oda Yönetim Kuruluna verilen görev ve yetkilerin yerine getirilebilmesi, üyelerin mesleki onur ve çıkarlarının korunması için gerekli düzenlemeleri yaparak yürürlüğe koymak ve yapılacak ilk Oda Genel Kurulunun onayına sunmak,

o) Şube Genel Kurulları için yeterli sayıda gözlemci seçmek ve gözlemcinin Genel Kurul toplantısına katılmasını sağlamak,

ö) Oda aleyhine açılan veya Odanın açtığı davalar ile yürütülen takiplerde Odayı temsil etmek, iddia ve savunmada bulunmak, bu konularda vekil tayin etmek,

p) Üyelerin ve diğer ilgililerin faydalanmasına sunmak üzere kütüphane ve arşiv tesis etmek, mesleki yayınlar yapmak, belge temin etmek, dergi, bülten, gazete ve benzeri periyodik Oda yayınlarının sürekli olarak çıkmasını sağlamak,

r) Odada görevli personelin atama, yer ve görev değiştirme, yükselme, sicil ve benzeri özlük işlemlerini yapmak ve Genel Kurulca saptanan ödeneğe göre ücretlerini belirlemek,

s) Oda taşınmazlarını idare etmek, kiraya vermek, Genel Kurulca verilecek yetkiler içerisinde taşınmazlar üzerinde tasarruflarda bulunmak,

ş) Şubelere bağlı üyeleri belirlemek, Oda Temsilcilikleri açmak, kapatmak, Oda Temsilcilerini atamak ya da görevden almak,

t) Eğitim merkezi, lokal, yemekhane, misafirhane gibi sosyal tesisler açmak, kapatmak, kiralamak, işletmek ve bu konularda yetkiler vermek,

u) Oda Danışma Kurulunu oluşturmak ve düzenli olarak toplanmasını sağlamak,

ü) Oda amaçlarının gerçekleşmesi için, Oda üyelerinden oluşan ve gerektiğinde üyeler dışındaki uzmanların da katılacağı uzmanlık komisyonları kurarak görev vermek,

v) TMMOB Genel Sekreterliği seçimlerine katılacak Oda adayını belirlemek.

Başkan ve İkinci Başkanın görevleri

MADDE 39

Başkan ve İkinci Başkanın görevleri şunlardır:

a) Başkan, Odayı idari ve adli makamlar ile özel ve tüzel kişilere karşı temsil eder. Oda çalışmalarını yürürlükteki mevzuata, bu Yönetmeliğe, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yürütür. Oda adına demeç verir, açıklama yapar ve bildiri yayımlar.

b) İkinci Başkan, Başkanın yokluğunda, Başkanın yetkilerini kullanır ve görevlerini yerine getirir.

Yazmanın görev ve yetkileri

MADDE 40

Yazmanın görev ve yetkileri şunlardır:

a) Başkan ve İkinci Başkan bulunmadığı durumlarda Odayı temsil eder ve Yönetim Kurulu toplantılarını yönetir.

b) Genel Kurul kararlarını uygular. Oda işlerini Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yönetir. Yönetim Kurulu gündemini hazırlamakla, kanunlara göre tutulması gerekli defterleri, dosya ve evrakı emrindeki geçici ya da sürekli görevliler eliyle tutmakla yükümlü ve yazışmaları imzalamakla yetkilidir.

c) Genel Kurula sunulacak çalışma raporu, bütçe, kadro, bütün evrak, cetvel ve belgelerin hazırlanmasını Sayman ile birlikte sağlamakla görevlidir. Tüm Oda örgütündeki görevlilerin özlük işlerini yürütür.

Saymanın görev ve yetkileri

MADDE 41

Sayman, Odanın mali işlerinden sorumlu olup, görevleri şunlardır:

a) Oda bütçesinin uygulanmasını, bu Yönetmelik, TMMOB ve Odalar Mali İşler Yönetmeliği ve Oda Yönetim Kurulu kararları gereğince sağlamak, gerekli önlemleri almak ve önerilerde bulunmak,

b) Muhasebe servisinin bütün işlemlerini takip etmek,

c) Oda gelir ve giderlerini takip ederek gerekli önlemleri almak ve Yönetim Kuruluna bilgi vermek,

ç) Oda sabit kıymetlerine ait kayıt ve defterlerin tutulmasını sağlamak,

d) TMMOB ve Odalar Mali İşler Yönetmeliğine göre gerekli evrakları imzalamak,

e) TMMOB ve Odalar Mali İşler Yönetmeliği hükümleri gereğince, Oda muhasebe ve mali işlerini Yönetim Kurulu adına yürütmek.

Oda Onur Kurulu kuruluş ve çalışma yöntemi

MADDE 42

Oda Onur Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki (2) yıl süre ile seçilen beş (5) asil, beş (5) yedek üyeden oluşur. Asil ve yedek üyelerin sıralamasında alınan oyların eşitliği durumunda Oda sicil numarası küçük olana öncelik verilir. Oda Onur Kurulunun çalışmalarında 10/7/2002 tarihli ve 24811 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan TMMOB Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Oda Denetleme Kurulu

MADDE 43

Oda Denetleme Kurulu, Oda Genel Kurulu tarafından iki (2) yıl süreyle görev yapmak üzere seçilen beş (5) asil üyeden oluşur. Ayrıca beş (5) de yedek üye seçilir. Denetleme Kurulu gerektiğinde üye tamsayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Asil ve yedek üyelerin sıralamasında alınan oyların eşitliği durumunda Oda sicil numarası küçük olana öncelik verilir. Denetleme Kurulu çalışmalarında TMMOB ve Odalar Denetim Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Oda Danışma Kurulu

MADDE 44

Oda Danışma Kurulu, Odanın danışma organı olup, Oda Yönetim Kurulu asil ve yedek üyeleri, Oda Denetleme Kurulu asil ve yedek üyeleri, Oda Onur Kurulu asil ve yedek üyeleri, Odanın TMMOB Yönetim, Denetleme ve Yüksek Onur Kurullarına aday gösterilen üyeleri, Şube Yönetim Kurulu asil ve yedek üyeleri, Bölge ve İl Temsilcileri, TMMOB İşyeri Temsilcisi olan Oda üyeleri, Oda eski başkanları ve bunlara ek olarak Oda Yönetim Kurulunca belirlenecek en az otuz (30) üyeden oluşur.

Oda Danışma Kurulu en az üç (3) ayda bir çoğunluk aranmaksızın toplanır. Oda Yönetim Kurulu toplantı gündemini belirler. Toplantıda üyelerden gelen öneriler oylanarak çoğunlukla gündeme yeni madde eklenebilir.

Danışma Kurulunun her toplantısında, toplantıyı yürütmek üzere bir toplantı başkanı, bir başkan yardımcısı ve iki yazman seçilir. Oda Yönetim Kurulu gerekli gördüğü durumlarda Danışma Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.

Oda Danışma Kurulunun görevleri

MADDE 45

Danışma Kurulunun görevleri aşağıdadır:

a) Oda çalışmalarını değerlendirmek önerilerde bulunmak, gerektiğinde eğilim belirlemek,

b) Oda çalışmalarının sürekliliğinin sağlanmasında katkıda bulunmak.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Şubeler ve Temsilcilikler

Şube açılması

MADDE 46

Belirli bir bölgede çalışan üyelerin sayısı ya da o bölgenin konumu gerektiriyorsa mesleki çalışmaların daha etkin ve sürekli kılınması amacıyla, Oda Yönetim Kurulunun önerisi ve Oda Genel Kurulunun kararı ile merkezi ve etkinlik alanına giren iller belirtilerek yeni şubeler açılabilir.

Şubelerin kurucu kurulları ve ilk Genel Kurul

MADDE 47

Oda Genel Kurulunun kararı üzerine Oda Yönetim Kurulu tarafından bir (1) ay içinde yedi (7) kişilik Kurucular Kurulu atanır. Kurucular Kurulu Oda Yönetim Kurulu ile birlikte üç (3) ay içerisinde Şube Genel Kurulunu gerçekleştirir.

Şube organları

MADDE 48

Şube organları şunlardır:

a) Şube Genel Kurulu,

b) Şube Yönetim Kurulu,

c) Şube Danışma Kurulu.

Şube Genel Kurulu

MADDE 49

Şube Genel Kurulunun oluşumu ve çalışma biçimi aşağıdaki esaslara göre yürütülür:

a) Şube Genel Kurulu her iki (2) yılda bir Ocak ayı içerisinde, Oda Yönetim Kurulunca ilk Oda Genel Kurulu tarihinden en az otuz (30) gün önce belirlenen tarihte ve Şube merkezinin bulunduğu şehirde yapılır. Şube Genel Kurul tarihinin, görüşmeler Cumartesi günü akşamına kadar tamamlanacak ve Pazar günü seçimler yapılacak biçimde saptanması zorunludur.

b) Şube Genel Kuruluna, ikametgahları ya da işyerleri toplantı tarihinden en az otuz (30) gün öncesinden beri Şube etkinlik alanında olan ve Oda Merkezine veya Şubeye başvurup Şube sınırları içinde çalıştığını veya oturduğunu belgeleyen üyeler katılabilir. Oda üyeleri iş ve ikamet adreslerini ilgili Şubeye bildirmek zorundadır. Bir Şubenin etkinlik alanından ayrılan üye, yeni etkinlik alanındaki Şubeye kaydının aktarılması için ayrılış tarihinden başlayarak üç (3) ay içinde başvurur. Etkinlik alanı içindeki adres değişikliklerini Şubeye bir (1) ay içinde bildirir.

c) Üyelerin ikamet ve işyeri adreslerinin farklı olması durumunda işyeri adresi esas alınır.

ç) Şube Genel Kurulu tarihinden en az otuz (30) gün önce toplantıya katılacak üyelerin listesi Şube tarafından Oda sicil numaralarına göre sıralanmış liste halinde Oda Yönetim Kuruluna gönderilir.

d) Birden fazla Şubede görülen üyelerin durumu Oda Yönetim Kurulunca incelenerek, gönderilen listelerde gerekli düzeltmeler yapılır ve yeni oluşan liste, seçilecek delege sayısı ile birlikte on (10) gün içerisinde Şubeye yazılı olarak bildirilir.

e) Şube Yönetim Kurulu, Oda Yönetim Kurulu tarafından gönderilen yeni üye listesini, toplantı gündemini, yerini, saatini ve çoğunluk sağlanamaz ise yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten yazı ile birlikte üç (3) nüsha halinde görevli İlçe Seçim Kurulu Başkanı hakime iletir.

f) Hakim, gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip incelemek suretiyle varsa noksanları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak üyeleri belirleyen liste ile yukarıdaki fıkrada belirtilen diğer hususları onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar Şubenin ilan yerlerine asılmak suretiyle üç (3) gün süre ile ilan edilir.

g) Askı süresinde istifa başvuruları ya da diğer itirazlar Şube aracılığıyla ya da doğrudan görevli hakime yapılır. İstifa ya da itiraz başvuruları hakim tarafından incelenir ve en geç iki (2) gün içinde kesin olarak karara bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar onaylanarak Şubeye gönderilir.

h) Yasal sürenin tamamlanması ve listenin kesinleşip Genel Kurula ilişkin diğer hususların onaylanmasını izleyen üç (3) gün içerisinde Şube Yönetim Kurulu, ülke düzeyinde yayımlanan günlük bir gazete aracılığıyla Genel Kurulu üyelere duyurur.

ı) Oda Yönetim Kurulu, tüm Şubelerin Genel Kurullarının yeri, günü ve saati ile çoğunluk sağlanamazsa yapılacak ikinci toplantı ile ilgili aynı bilgileri Oda süreli yayınları ya da ülke düzeyinde yayımlanan günlük gazetelerden biri ile duyurur.

i) Şube Genel Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Birinci toplantıda bu çoğunluk sağlanamazsa ikinci toplantı için çoğunluk aranmaz.

j) Şube Yönetim Kurulu, Şube Genel Kurul toplantısının düzenli bir biçimde yapılamayacağının anlaşılması durumunda, toplantı başlamadan önce Şube Genel Kurulunu, ancak bir kez olmak ve otuz (30) günü geçmemek üzere erteleyebilir. Bu durumda Oda Yönetim Kurulu, yeni Şube Genel Kurulunun tarihini ve yerini, görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı tarihinden en az on (10) gün önce üyelere ülke düzeyinde yayımlanan günlük bir gazete aracılığıyla duyurur.

k) Hakim, aday olmayan üyeler arasından bir başkan ile iki (2) üyeden oluşan bir seçim sandık kurulu atar. Ayrıca üç (3) yedek üye de belirler. Seçim sandık kurulu başkanının yokluğunda kurula en yaşlı üye başkanlık eder.

l) Seçim sandık kurulu, seçimlerin kanunun öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup, bu görevleri seçim ve tasnif işleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.

m) Seçime katılacak üye sayısının dörtyüz (400) kişiden fazla olması halinde, her dörtyüz (400) kişi için bir oy sandığı bulundurulur ve her seçim sandığı için ayrı bir kurul oluşturulur. Yüze kadar olan üye fazlalığı sandık sayısında dikkate alınmaz. Seçimlerde kullanılacak araç ve gereçler, İlçe Seçim Kurulundan sağlanır ve sandıkların konacağı yerler hakim tarafından belirlenir.

n) Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip, seçim sandık kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Birden fazla sandık bulunması halinde tutanaklar hakim tarafından birleştirilir. Tutanakların birer örneği seçim yerinde asılmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer belgeler, tutanağın bir örneği ile birlikte üç (3) ay süre ile saklanmak üzere İlçe Seçim Kurulu Başkanlığına gönderilir.

o) Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki (2) gün içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar hakim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hakim, yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder ve Oda Merkezi ile ilgili Şubeye bildirir.

ö) Oy verme işlemi, gizli oy, açık tasnif esasına göre yapılır.

p) Listede adı yazılı olmayan üye oy kullanamaz.

r) Hakim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük ya da kanuna aykırı uygulama nedeni ile seçimlerin iptaline karar verdiği takdirde, süresi bir (1) aydan az iki (2) aydan fazla olmamak üzere seçimin yenileneceği Pazar gününü tespit ederek Şubeye bildirir. Belirtilen günde yalnız seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile TMMOB Kanununun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.

s) Seçimler sırasında sandık kurulu başkan ve üyelerine karşı işlenen suçlar, devlet memurlarına karşı işlenmiş gibi kabul edilir. Seçimlerin düzen içinde ve sağlıklı biçimde yürütülmesi amacıyla hakimin ve Sandık Kurulunun aldığı tedbirlere uymayanlara eylemin ağırlığına göre TMMOB Kanununda yazılı disiplin cezaları verilir.

ş) Şube Genel Kurulunun seçimler hariç, sonuçlarıyla ilgili her türlü anlaşmazlık, Oda Yönetim Kurulu tarafından kesin çözüme bağlanır.

Şube Genel Kurulunun açılması

MADDE 50

Şube Genel Kurulu, toplantı yeter sayısının sağlanmasıyla, Şube Yönetim Kurulu Başkanı, İkinci Başkanı ya da Şube Yönetim Kurulunun kendi içinden belirleyeceği bir üye tarafından açılır ve onun yönetiminde Başkanlık Divanı seçimi yapılır. Oda gözlemcisi açılışta hazır bulunur.

Divanın oluşumu

MADDE 51

Genel Kurul toplantısının Başkanlık Divanı, bir başkan, bir başkan yardımcısı ve iki yazmandan oluşur.