BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Meteoroloji Mühendisleri Odasının işlev ve işleyişi ile üyelerinin, Oda organlarının görev, yetki ve sorumluluklarını düzenlemektir.
Kapsam
Bu Yönetmelik, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Meteoroloji Mühendisleri Odasının üyeleri ile Oda organlarının görev ve yetkileri, şube ve temsilcilikler, oda seçimleri ve mali hükümlere ilişkin düzenlemeleri kapsar.
Dayanak
Bu Yönetmelik; 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununun 39 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Bu Yönetmelikte geçen;
Birlik: Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğini (TMMOB),
Kanun: 21/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı TMMOB Kanununu,
Oda: TMMOB Meteoroloji Mühendisleri Odasını,
Şube: TMMOB Meteoroloji Mühendisleri Odası şubesini,
Üye: TMMOB Meteoroloji Mühendisleri Odası üyesini,
Birlik delegesi: TMMOB Genel Kurulunun Meteoroloji Mühendisleri Odası üyesi olan delegesini,
ifade eder.
Merkez
Oda merkezi Ankara’dadır. Oda Genel Kurulu kararı ile şubeler, Oda Yönetim Kurulu kararı ile temsilcilikler açılabilir ya da kapatılabilir.
Odanın amaçları
Kamu yararı gözeten bir meslek kuruluşu olan Odanın amaçları şunlardır;
a) Ülke ve toplum yararları doğrultusunda meteorolojik, hidrolojik araştırma ve incelemeler yaparak Odanın ve üyelerinin bu konudaki uzmanlık çalışmalarını toplum yararına sunmak,
b) Meteorolojik bilgi gerektiren çalışma alanlarında kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği yapmak, gerekli yardımlaşma ve önerilerde bulunmak,
c) Meteoroloji Mühendisliği öğretimi yapan üniversiteler ile işbirliği yaparak, ülkemizin ihtiyacını karşılayacak nitelik ve nicelikte Meteoroloji Mühendislerinin yetişmesine yardımcı olmak, bu konuda önerilerde bulunmak,
ç) Tüm Meteoroloji Mühendis ve Yüksek Mühendislerini üye kaydetmek, üyeler arası dayanışmayı, üyelerin hak, yetki ve mesleki unvanının korunması ile ilgili gerekli önlemlerin alınmasını sağlamak,
d) Meteoroloji bilimi ile ilgili yenilikleri takip etmek, bu amaçla yurt içi ve yurt dışı kuruluşlar ile ilişki kurmak, işbirliğinde bulunmak, gelişmeleri üyelerine duyurmak ve ülkemizin bu yeniliklerden yararlanması için gerekli girişimlerde bulunmak,
e) Her türlü mesleki ve bilimsel içerikli yayın yapmak,
f) Meteoroloji Mühendisliğini ilgilendiren konularda bilimsel toplantı, panel, seminer, konferans gibi etkinlikler düzenlemek veya etkinliklere katılmak,
g) Üyelerin zaman ve emeklerinin değerlendirilmesi, refah düzeylerinin yükseltilmesi konusunda gerekli girişimlerde bulunmak,
h) Üyelerine iş bulmak amacıyla kamu ve özel sektör kuruluşları ile işbirliği yapmak,
ı) Meteoroloji Mühendisliği konusunda öğrenim gören öğrencilere kamu ve özel sektör kuruluşları ile işbirliği yaparak staj imkanları sağlamak,
i) Dünyada ve Ülkemizde meteoroloji mühendisliği alanındaki gelişmeleri ülke çıkarlarına uygun bir biçimde yaygınlaştırmaya çalışmak, gerekirse ülke dışındaki ilgili meslek örgütleriyle ilişki kurmak, üyelerinin okul sonrası meslek içi eğitimini sağlamak, belgelendirmek ve sertifika vermek,
j) Meteoroloji Mühendisliği ilgi alanına giren kanun, kararname, yönetmelik ve şartnamelerin hazırlanması sırasında etkili çalışma yapmak ve bu doğrultuda ilgili kamu kurumları ve üniversiteler ile iş birliği içinde bulunmak,
k) Ülkemizin koşullarına uygun meteoroloji ve hidroloji aletlerinin üretiminde teknoloji geliştirilmesinde ve standartların belirlenmesinde katkıda bulunmak,
l) Meteoroloji ve hidroloji alanında kullanılacak ölçüm aletlerinin standartlara uygunluğunu denetlemek amacı ile kalite güvence sistemlerinin ve belgelendirme kuruluşlarının oluşturulmasına katkı sağlamak, gerektiğinde bu konuda ilgili kamu kurum ve kuruluşları ve üniversiteler ile ortak çalışmalar yapmak, gerekirse belge vermek,
m) Meteoroloji Mühendisliği ile ilgili projelerin, yürürlükte olan yönetmelik, şartname ve standartlar açısından mesleki hizmetlere uygunluğunu denetlemek, proje yapım ve benzeri süreçlerde meslektaşlar arasında haksız rekabeti önlemek, konu ile ilgili düzenlemeler yapmak, serbest büroların çalışmasını denetlemek, bu amaçla 14/3/2003 tarihli ve 25048 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan TMMOB Meteoroloji Mühendisleri Odası Serbest Müşavirlik Mühendislik Hizmetleri Büroları Tescili ve Mesleki Denetim Yönetmeliği hükümlerini uygulamak,
n) TMMOB, bağlı odalar ve diğer meslek kuruluşları ile amaçları doğrultusunda çalışmalar yapmak.
İKİNCİ BÖLÜM
Üyeler
Üyeler
Oda üyeleri;
a) Asil üyelik: Türkiye Cumhuriyeti uyruğunda olup, Türkiye sınırları içinde meteoroloji mühendisliği veya meteoroloji yüksek mühendisliği mesleğini uygulamaya yasal olarak yetkili bulunanlardan Odaya başvuranlar, Odanın asil üyeleridir. Oda kayıtlarında ve mesleği yürütmede lisans eğitimi esastır. Odaya, lisansüstü eğitimi ile alınan unvana dayalı olarak kayıt yapılamaz. Yurtdışındaki üniversitelerden mezun olanlar için ise Yükseköğretim Kurulunca onaylanmış denklik belgesine sahip olması gerekir.
b) Geçici üyelik: Türkiye’de mesleklerini uygulamalarına kanunlar gereğince izin verilen yabancı uyruklu mühendislerden, meteoroloji mühendisliği eğitimi almış veya denkliği kabul edilmiş olanlar, Odaya geçici üye olarak kaydolur. Geçici üyelik, çalışma izni süresi ile sınırlıdır. Geçici üyeler, Oda organlarında görev alamaz ve Oda organlarının seçiminde oy kullanamaz. Ancak, Oda asil üyelerinin bütün hak, yetki ve sorumluluklarını taşırlar.
c) Onur üyeliği: Meteoroloji Mühendisliği mesleğine özel katkıları bulunanlarla, Odanın amaçlarına uygun olarak, yurt içinde veya dışında çalışmalara katılan ve yardımları görülenler ile Odanın çalışmalarına katılmak isteyen kişilere, Oda Yönetim Kurulunun önerisi ve Oda Genel Kurulu kararı ile Onur üyeliği verilebilir. Bu üyelikler, Yönetim Kurulunun önerisi ve Oda Onur Kurulunun görüşü alınmak suretiyle Oda Genel Kurulu tarafından tekrar geri alınabilir.
ç) Öğrenci üyeliği: Meteoroloji mühendisliği bölümü öğrencilerine, öğrenci üyelik statüsü verilebilir. Öğrenci üyelerin ödenti zorunlulukları yoktur. Oda Genel Kuruluna katılabilirler, ancak oy kullanma, seçme ve seçilme hakları yoktur.
Üyelik
Üyelik için aşağıdaki hükümler geçerlidir;
a) Türkiye’de meteoroloji mühendisliği mesleğinde çalışabilmek ve mesleki öğretim yaptırabilmek için, meteoroloji mühendisi veya meteoroloji yüksek mühendisleri, Odaya üye olmak ve üyelik koşullarını korumak zorundadır.
b) Kamu kurum ve kuruluşlarında, asli ve sürekli görevlerde çalışan veya Silahlı Kuvvetler mensubu meteoroloji ve meteoroloji yüksek mühendislerinin Odaya üye olmaları isteklerine bağlıdır. Ancak bunlar, görevlerinin gereği olan işleri yaparken, mesleki bakımdan Odaya kayıtlı meslektaşlarının ödev ve sorumlulukları ile yükümlüdürler. Bunların üye olmamaları, kanunlarda belirtilen diğer kayıt ve şartlara uymak kaydıyla, mesleki kural ve koşullara uyma yükümlülüklerine, haklarında Onur Kurulunca disiplin cezası uygulanmasına, özel kanunların öngördüğü kayıtlarla mesleklerini uygulamalarına, resmi bir görev almalarına engel oluşturmaz.
c) Üyelerden askerlik yükümlülüklerini yerine getirmekte olan yedek subay ile erbaş ve erlerin üyelikleri askerlik süresince askıda kalır. Bu durum, ilgililerin kanunlardan doğan diğer mesleki yükümlülüklerini ve haklarını ortadan kaldırmaz. Önceden haber vermeleri ve dönüşlerinde belgelendirmeleri kaydıyla, askerlik süresince üyelik ödentileri alınmaz. Odanın Yönetim Kurulu ve diğer idari organlarında görevli iken askerlik ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmek için ayrılmak zorunda olanların, Oda ile ilgili görevleri otomatik olarak sona erer. Yerine yedek üyelerden sırası gelene çağrı yapılır. Silahlı Kuvvetler mensubu meteoroloji mühendisleri ve meteoroloji yüksek mühendisleri, oda organlarında görev alamaz.
Mesleki unvanın kullanılması
Oda üyeleri, kendilerine kanun ile verilmiş unvandan başka herhangi bir unvanı kullanamaz. Üyeler, ayrıca çalıştıkları resmi ve özel kurum ve kuruluşlarda, edindikleri kadro unvanlarının yanı sıra meslek unvanlarını da kullanabilir.
Kimlik belgesi
Diploma ve Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi almak suretiyle Türkiye’de mesleklerini uygulayabilecek duruma gelmiş olan meteoroloji mühendisleri ve meteoroloji yüksek mühendisleri odaya kaydolmak zorundadır. Oda kimlik belgesi olmayanlarla, üyelik görev ve yükümlülüklerini yerine getirmediği için ya da disiplin suçu nedeniyle kimlik belgesi yenilenmemiş veya onaylanmamış olanlar, mesleklerini uygulayamazlar.
Üyelerin görev ve sorumlulukları
Odaya kayıtlı her üyenin;
a) 6235 sayılı TMMOB Kanunu, 28/6/1938 tarihli ve 3458 sayılı Mühendislik ve Mimarlık Hakkında Kanun ve diğer ilgili kanunlar ile 2/12/2002 tarihli 24954 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlülüğe giren TMMOB Ana Yönetmeliği ve bu Yönetmeliğin öngördüğü hükümlere uyması,
b) Oda ve Birlik bünyesinde mesleki etik, davranış ve ilkelere uyması,
c) Mesleki gelişme ve dayanışmayı sağlamak amacıyla, Oda yetkili kurullarınca verilecek kararlara uyması,
ç) Mesleki konularda Oda ile ilişki kurmaya, Odanın ve mesleğin amaç ve ilkelerini gözetmeye, meslek topluluğunun ortak yararlarını korumaya özen göstermesi,
d) Oda ve kamu kuruluşları tarafından hakemlik, tanıklık ve bilirkişilik amacıyla mesleki bilgilerine başvurulduğunda, bu isteği geçerli özürleri olmadıkça kabul etmesi,
e) Mühendis topluluğunun onuruna aykırı biçimde davranışlarda bulunmaması ve haksız rekabet yapmaması,
f) Adres değişikliklerini bir (1) ay içinde Odaya bildirmesi,
g) Oda Genel Kurulunca belirlenen Oda üyelik ödentilerini ödemesi,
gerekmektedir.
Üyenin, üyelikle ilgili bilgilerdeki değişiklikleri Odaya bildirmemesi nedeniyle oluşacak her türlü hukuki sorumluluk kendisini bağlar. Oda, bu nedenle üyenin haklarını kısıtlayıcı herhangi bir işlem yapmaz.
Üyelikten ayrılma
Bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinde tanımlanan üyelik niteliklerini yitirenler ile Onur Kurulu Kararı ile üyelik sıfatını kaybedenler üyelikten çıkarılır.
Üyelikten kendi isteğiyle ayrılmak isteyen, Oda kimlik kartını geri iade etmek ve o tarihe kadar olan üyelik aidatı borçlarının tamamını ödemek koşulu ile üyelikten ayrılma isteğini Odaya yazılı olarak bildirir. Ayrılma isteği kabul edilmeyen üyenin, Oda Genel Kuruluna itiraz etme hakkı vardır.
Yeniden başvuru
Üyelikten çıkarılan veya ayrılan üyenin yeniden başvurması halinde bu talebi Yönetim Kurulunca incelenir. Sonuç olumlu ise, Odaya kaydı yeni bir üye gibi yapılır. Ancak üyelikten çıkarılan üye için, Oda Onur Kurulunun olumlu görüşü gerekir. Aidat borçları, aylık olarak en son ödediği aidat üzerinden hesaplanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Oda Organları
Oda organları
Oda organları şunlardır;
a) Oda Genel Kurulu,
b) Oda Yönetim Kurulu,
c) Oda Onur Kurulu,
ç) Oda Denetleme Kurulu,
d) Oda Danışma Kurulu.
Yardımcı organlar
Oda amaçlarının gerçekleştirilmesi ve Oda işlevlerinin yerine getirilmesi amacıyla, Oda Yönetim Kurulu kararıyla Oda yardımcı organları oluşturulabilir. Oda yardımcı organlarının oluşturulması, görev, yetki ve sorumlulukları ile kuruluş ve çalışma esasları yapılacak düzenlemelerle belirlenir.
Oda Genel Kurulu
Oda Genel Kurulu, Odaya kayıtlı asil üyelerin katılmaları ile oluşur ve Odanın en üst karar organıdır.
Oda Genel Kurulu, iki (2) yılda bir Şubat ayı içinde, Oda Yönetim Kurulunca belirlenen gün, saat ve yerde toplanır. Toplantı tarihinin, görüşmelerin Cumartesi akşamına kadar, seçimlerin Pazar günü yapılacak şekilde saptanması zorunludur. Birinci toplantıda çoğunluk sağlanmaz ise ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz.
Oda Genel Kurul duyurusu
Oda Yönetim Kurulu, Oda Genel Kurul toplantısından en az onbeş (15) gün önce, Genel Kurula katılacak delegelerin üç (3) nüsha olarak hazırlanmış listelerini, toplantının gündemini, yerini, gününü, saatini ve çoğunluk sağlanamadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazıyla birlikte, görevli ilçe seçim kurulu başkanlığına iletir. Gerekli incelemeden sonra hakim tarafından onaylanan listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar, Odanın ve Birliğin ilan yerlerinde asılmak suretiyle üç (3) gün süreyle ilan edilir. Askı süresince yapılan itirazlar, Oda aracılığıyla ya da doğrudan görevli hakime yapılır. Delege listesi hakim tarafından kesinleştirilir. Yasal sürecin tamamlanması ve listelerin kesinleşip, Genel Kurula ilişkin diğer hususların onaylanmasını izleyen üç (3) gün içinde, Oda Yönetim Kurulu, durumu Birliğe ve üyelere bildirir. Ayrıca, günlük bir gazetenin Türkiye baskısında ilan eder.
Oda Genel Kurulunun toplanması
Oda Genel Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. İlk toplantıda çoğunluk sağlanamaması durumunda, yedi (7) gün sonra yapılacak ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, ikinci toplantıya katılan üye sayısı, Oda Yönetim, Onur ve Denetleme Kurulu asil ve yedek üyeleri, Oda üyesi Birlik Yönetim Kurulu, Yüksek Onur ve Yüksek Denetleme Kurulu aday sayısı toplamının altında olamaz.
Oda Genel Kurulunun toplanamaması
Oda Yönetim Kurulu, Oda Genel Kurulu toplantı yeter sayısının sağlanamaması veya toplantının düzenli bir biçimde yapılamayacağının saptanması durumunda, Oda Genel Kurulunu, yalnız bir kez olmak ve iki (2) ayı geçmemek üzere erteler. Bu durumda Oda Yönetim Kurulu, yeni Genel Kurul tarihini ve yerini, gündeminde seçim olması halinde görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı tarihinden en az on (10) gün önce delegelere bildirir ayrıca günlük bir gazetenin Türkiye baskısında ilan eder. Bu süre içinde Odanın günlük işleri Oda Yönetim Kurulunca yürütülür.
Genel Kurulun çalışması
Oda Genel Kurulunda Birlik Genel Kurul Yönetmeliği uygulanır.
Genel Kurulun açılması
Oda Genel Kurulu, Oda Yönetim Kurulunun başkanı, ikinci başkanı, sekreter üyesi veya kendi içinde belirleyeceği bir yönetim kurulu üyesi tarafından, Birlik gözlemcisinin toplantıda hazır bulunmasıyla açılır ve gündemin birinci maddesi gereğince başkanlık divanı oluşturulur.
Genel Kurul başkanlık divanı
Toplantı açıldıktan sonra, bir başkan, bir başkan yardımcısı ve iki yazmandan oluşan Başkanlık Divanı, Genel Kurulca başka bir karar alınmaz ise açık oyla seçilir.
Oda Genel Kurul gündemi
Oda Genel Kurulu görüşmeleri, Oda Yönetim Kurulunca hazırlanıp ilan edilen gündeme göre yapılır. Ancak, toplantıya katılan üyelerin yazılı veya sözlü önergesi ve Genel Kurul kararı ile gündeme madde eklenebilir. Gündemde bulunması zorunlu maddelerin dışında, gündemden madde çıkarılabilir veya maddelerin görüşme sıraları değiştirilebilir.
Oda Genel Kurulunda zorunlu gündem maddeleri
Oda Genel Kurulu gündeminde aşağıdaki maddelerin bulunması ve sıralanması zorunludur;
a) Başkanlık Divanı seçimi,
b) Çalışma, mali ve denetleme raporlarının okunması, görüşülmesi ve Oda Yönetim Kurulunun aklanması,
c) Odanın yeni dönem yıllık bütçesinin görüşülmesi ve onaylanması,
ç) Oda Yönetim, Onur ve Denetleme Kurulları asil ve yedek üye adaylarının belirlenmesi ve duyurulması,
d) Birlik Yönetim Kurulu, Birlik Yüksek Onur Kurulu, Birlik Denetleme Kurulu adaylarının ve Birlik delegeleri asil ve yedek üye adaylarının belirlenmesi ve duyurulması,
e) Seçimler.
Oda Genel Kurulunda görüşmelere katılmak
Oda Genel Kurulunda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için, Oda Yönetim Kurulu tarafından hazırlanıp, görevli hakim tarafından kesinleştirilmiş delege listesinin imzalanması yoluyla alınmış Genel Kurul giriş kartının ve Oda kimlik kartının gösterilmesi zorunludur.
Genel Kurulda yeterli karar sayısı
Oda Genel Kurulu kararlarını çoğunlukla alır. Oylarda eşitlik olursa, Divan Başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Ancak, bu Yönetmelikte değişiklik yapılabilmesi için görüşmelere katılanların üçte ikisi (2/3) nin olumlu oyu gerekir.
Genel Kurul tutanağı
Oda Genel Kurul görüşmeleri ile kararları bir tutanağa bağlanarak, Başkanlık Divanı üyeleri tarafından imzalanıp, dosyasında saklanmak ve bir örneği de Birliğe iletilmek üzere, Oda Yönetim Kuruluna verilir. İmza altına alınmış aday tutanağı yetkili seçim kuruluna iletilir. Toplantı tutanak özetleri, Genel Kurul toplantı tarihinden başlayarak üç (3) ay içinde üyelere gönderilir veya Oda süreli yayınlarında yayımlanır.
Olağanüstü Oda Genel Kurulu
Oda Genel Kurulu, aşağıdaki durumlardan herhangi birinin oluşması üzerine, Oda Yönetim Kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır;
a) Oda Yönetim Kurulunun en az üçte iki (2/3) çoğunlukla alacağı kararla,
b) Oda Denetleme Kurulunun, Oda mali işleriyle ilgili olarak gerekli görmesi durumunda ve oy birliğiyle alacağı kararla,
c) Odaya kayıtlı üye sayısının beşte biri (1/5) nin Oda Yönetim Kuruluna aynı konu için ayrı ayrı yazılı başvurusu ile.
(a) (b) ve (c) bentlerinde belirtilen durumlardan herhangi birinin oluşması durumunda, Oda Yönetim Kurulu, başvuru tarihinden itibaren yedi (7) gün içinde, Olağanüstü Genel Kurul için karar almak ve Genel Kurul tarihini saptamak zorundadır. Olağanüstü Genel Kurul, karar tarihinden itibaren bir (1) ay içinde toplanır. Oda Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle belirtilen sürelerde karar almaması ya da Olağanüstü Genel Kurulu toplamaması durumunda, Olağanüstü Genel Kurul, Birlik Yönetim Kurulunca toplanır.
Oda Yönetim Kurulunu oluşturan üyelerin tümünün birden çekilmesi ve herhangi bir nedenle ayrılan üyelerin yerine gelecek yedek üye bulunmaması durumunda Oda Genel Kurulu, yeni Yönetim Kurulunu seçmek üzere bir (1) ay içinde, Birlik Yönetim Kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır.
Seçim için yapılan Olağanüstü Genel Kurul toplantısında Oda Yönetim Kurulu üyeleri ve yedeklerinin tamamı yeniden seçilir.
Olağanüstü Genel Kurulun gündemi
Olağanüstü Genel Kurul toplantısı, Olağan Genel Kurul toplantısı gibi yapılır. Ancak, yalnız önceden duyurulan gündem maddeleri görüşülüp karara bağlanır, gündeme madde eklenemez ya da çıkarılamaz.
Olağanüstü Genel Kurul çağrısının yapılmaması
Oda Genel Kurulu, koşullar yeterli olmasına karşın, en çok üç (3) ay içinde yetkililerce olağanüstü toplantıya çağrılmazsa, üyeler, yetkili mahkemeye başvurarak Olağanüstü Oda Genel Kurul toplantısının yapılmasını isteyebilir.
Seçimsiz Olağanüstü Genel Kurul
Gündemi seçim olmayan Olağanüstü Oda Genel Kurulunun delege listeleri, Seçim Kuruluna gönderilmez, üç (3) gün Odanın ilan yerinde asılarak duyurulur. Olağanüstü Genel Kurul ilanında, delege listelerinin asılacağı yer ve tarih de belirtilir. Listeler asılır ve kaldırılırken, her gün için ayrı bir tutanakla, duyurulma olayı belgelenir. Gündemi seçim olmayan Olağanüstü Genel Kurullar, Oda Yönetim Kurulu kararıyla Oda merkezinin bulunduğu ilin dışında da yapılabilir.
Oda Genel Kurulunun görev ve yetkileri
Oda Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır;
a) Oda amaçlarının gerçekleşmesine ilişkin kararlar almak,
b) Oda Yönetim Kurulu raporlarını incelemek, karar almak ve gelecek dönem çalışmaları için yeni seçilecek Yönetim Kuruluna görev vermek,
c) Oda ve Şube hesaplarını, bilanço ve gelir-gider cetvellerini, Oda Denetleme Kurulu raporlarını incelemek ve bunlara ilişkin karar almak,
ç) Oda Yönetim Kurulunun önerdiği Oda ve Şubelerin yeni dönem gelir-gider bütçelerini, geçici ve/veya sürekli personel kadro çizelgelerini incelemek, olduğu gibi ya da değiştirerek onaylamak veya Yönetim Kuruluna yetki vermek,
d) Oda Yönetim, Onur ve Denetleme Kurullarının asil ve yedek üyelerini, iki (2) yıl için seçmek,
e) Birlik Yönetim Kurulu için üç (3), Yüksek Onur Kurulu için bir (1), Birlik Denetleme Kurulu için bir (1) adayı, iki (2) yıl için seçmek,
f) Toplam üye sayısının yüzde iki (%2) si oranında ve üç (3) kişiden az, yüz (100) kişiden fazla olmamak üzere, asil ve yarısı kadar yedek Birlik delegelerini iki (2) yıl için seçmek (delege sayısının hesaplanmasında kesirler dikkate alınmaz),
g) Oda işlerinin yürütülmesi, kanunların Odaya verdiği görev ve yetkilerin kullanılması, üyelerin mesleki onur ve çıkarlarının korunması yolunda, Oda Yönetim Kurulunca önerilen yönetmelikleri inceleyerek onaylamak,
h) Oda Yönetim Kurulu, Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu üyelerinin oturum ücretlerini saptamak,
ı) Odanın taşınmaz mallar satın alması, var olanları satması ve bunlar üzerinde herhangi bir şekilde tasarrufta bulunması konularında kararlar almak veya bu konularda Oda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
i) Oda Yönetim Kurulunun veya üyelerin gerekçeli önerilerine göre, merkezi ve etkinlik alanı belirtilen illerde şube açılmasına, kapatılmasına, şubelerin birleştirilmesine karar vermek,
j) Bu yönetmelik ve diğer düzenlemelerle belirlenen görevleri yürütmek.
Oda Yönetim Kurulu
Oda Yönetim Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki (2) yıl için seçilen beş (5) asil ve beş (5) yedek üyeden oluşur.
Yönetim Kurulunun görev bölümü
Seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra, en çok yedi (7) gün içinde, Oda Yönetim Kurulu üyeleri, en yaşlı üyesinin başkanlığında ilk toplantısını yapar ve kendi aralarından, başkan, ikinci başkan, sekreter üye, sayman üye ve sosyal işler üyesini çoğunlukla seçerek göreve başlar. Oda Yönetim Kurulu, gerek duyduğunda kendi görev bölümünü yenileyebilir.
Yönetim Kurulu toplantıları
Oda Yönetim Kurulu ayda en az iki (2) kez toplanır. Toplantıları başkan yokluğunda, bulunma sırasına göre ikinci başkan veya sekreter üye yönetir. Yönetim Kurulu, kararlarını katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oylarda eşitlik olması durumunda, toplantı başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Daha önce görüşülen ve karara bağlanan bir konunun yeniden görüşülebilmesi için Yönetim Kurulunun 2/3 (üçte iki) çoğunlukla karar alması gerekir.
Yönetim Kurulu üyeliğinin düşmesi
Hangi nedenle olursa olsun, sürekli olarak üç (3) ay süreyle toplantılara gelmeyen ya da gelemeyecek olan Yönetim Kurulu üyesi çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek üye geçer. Haber vermeden ard arda üç toplantıya katılmayan üyeler de çekilmiş sayılır. Onbeş (15) günde bir yapılan toplantılar normal toplantı olarak kabul edilir. Yönetim Kurulunda başkan, ikinci başkan, sekreter üye ya da sayman üye çekildiği taktirde, bunların her birinin yerine ilk toplantıda yenisi seçilir.
Oda Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri
Oda Yönetim Kurulu, Oda amaçlarının gerçekleşmesi için aşağıdaki görevleri yapmakla yükümlüdür;
a) Meteorolojinin temel bilgilerinin toplumda yaygınlaşması, meteoroloji derslerinin temel eğitim programı içinde yer alması ve meteoroloji mühendisliği öğrenimi veren üniversitelerde, çağın gereklerine uygun nitelik ve nicelikte meteoroloji mühendisi yetiştirilmesi için gerekli her türlü çalışmayı yapmak, yapılan çalışmalara katılmak, katkıda bulunmak ve kamuoyu oluşturmaya yönelik girişimlerde bulunmak, meteoroloji mühendisliği öğrenimi gören öğrencilere Oda çalışmalarını duyurmak, Oda yayın ve malzemelerinden yararlanmalarını sağlamak,
b) Oda üyelerinin ve tüm meslek topluluğunun mesleki onur, hak ve çıkarlarını koruyacak önlemleri saptayıp, hak, yetki ve sorumluluklarını belirleyen kanun, yönetmelik, genelge gibi düzenleyici işlemlerin, günün koşullarına uygun hale getirilmesi için girişimlerde bulunmak,
c) Mesleki çalışma alanları ile doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan diğer meslek kuruluşları ile işbirliği yaparak, mesleğin ve meslek topluluğunun ödev ve sorumluluklarını, birden çok mühendislik alanının işbirliğini gerektiren çalışmalarda ise, mesleklerin karşılıklı sınır, ilişki ve sorumluluklarını belirleme çalışmalarına katılmak,
ç) Üyelerin kamu kuruluşları ve diğer kuruluş ve kişilerle olan bütün mesleki ilişkilerinde uymaları zorunlu esasları saptayarak, bunlara uyulmasını sağlamak ve uygulanmasını denetlemek, üyeler arasında oluşacak haksız rekabeti önleyecek önlemleri önceden almak, gerekli yaptırımları uygulamak,
d) Üyelerin ve diğer ilgililerin yararına sunmak üzere, mesleki yayınlar yapmak, belge sağlamak, dergi, gazete, bülten ve benzeri düzenli Oda yayınlarının en yararlı biçimde ve sürekli olarak çıkmasını sağlamak, mesleğe ilişkin ulusal ve uluslararası kongre, sempozyum, seminer, kurs, sergi ve benzeri etkinlikler düzenlemek,
e) Oda üyelerine mesleki ve sosyal yönde çeşitli ödüller vermek, Oda ve üye gereksinimlerini karşılamak üzere, eğitim ve kültür merkezi açmak, kütüphane ve arşiv oluşturmak, lokal ve konukevi gibi sosyal tesisler açmak, işletmek ve bu konularda yetkiler vermek,
f) Odayı Başkan, bulunmadığı zaman ikinci başkan, sekreter üye veya gerektiğinde seçecekleri kurullar aracılığı ile temsil etmek,
g) Üyesi bulunduğu ya da üyelik olanağı doğan, uzmanlığını ilgilendiren alanlardaki dış ülkeler ve uluslararası meslek kuruluşları ile gereken ilişkileri kurmak, düzenlenen etkinliklere katılmak için delege göndermek, bu konularda Birlik Yönetim Kuruluna bilgi vermek, gerekirse Birliğin maddi ve manevi yardımını sağlamak,
h) Odanın lehine ve/veya aleyhine açılan davalarda Odayı temsil etmek, sav ve savunmada bulunmak ve bu konularda müdahil olmak, vekil atamak,
ı) Meteoroloji mühendisliği hizmetlerinin yapılmasında, çalıştırılması gerekli mühendis dışında, tekniker, teknisyen, usta, kalfa ve işçiler gibi diğer elemanların meslek kuruluşları, dernek ve sendikaları ile gerekli gördüğü ilişkileri kurmak, bunlarla Oda arasındaki işbirliği ve karşılıklı dayanışmayı sağlamak,
i) Yasama ve yürütme organlarında Odanın amaçları ile ilgili olarak yapılacak kanun, tüzük, yönetmelik, kararname ve genelge hazırlama veya değişikliği çalışmalarına katılmak, görüş bildirmek ve önerilerde bulunmak,
j) Oda Genel Kurulunca alınan kararları uygulamak ve Oda işlerini, Genel Kurul kararları uyarınca yürütmek, Genel Kurul kararlarını ve yapılan seçim sonuçlarını ilgili kuruluşlara bildirmek,
k) Oda Genel Kurulunun toplantı yerini, saatini ve gündemini saptayarak, toplantıyı en az onbeş (15) gün önceden üyelere duyurmak, Oda Genel Kuruluna sunulmak üzere çalışma raporunu ve bilançoyu, yeni gelir ve gider bütçelerini hazırlamak, geçici ve sürekli hizmetliler kadrolarını saptayıp, bunları Oda Denetleme Kurulu raporu ile birlikte, üye sayısına yetecek kadar çoğaltmak ve Genel Kurul toplantısından önce Genel Kurul Üyelerine iletmek,
l) Gerektiğinde, Olağanüstü Oda Genel Kurulunu ya da Olağanüstü Şube Genel Kurulunu toplamak için karar almak üzere, Oda Onur ve Oda Denetleme Kurullarını ortak toplantıya çağırmak,
m) Kendisine bilimsel ve teknik konularda danışmanlık yapacak Bilimsel ve Teknik Kurul üyelerini belirlemek,
n) Oda Danışma Kurulunun gündemini hazırlamak ve düzenli olarak toplanmasını sağlamak,
o) Gerektiğinde Oda Onur Kurulunu ve/veya Oda Denetleme Kurulunu göreve çağırmak, Onur Kurulunca alınan kararlardan, Yüksek Onur Kurulunca onanması gerekenleri Birlik Yönetim Kuruluna göndermek, kararla ilgili olarak Oda adına itiraz etmek veya savunma yapmak, Oda Onur Kurulunca alınan kararları hemen, tüm ilgili birim, kişi ve kurumlara duyurmak ve bunların uygulanmasını sağlamak,
ö) Birlik Genel Kuruluna seçilen Oda delegeleri ile Birlik Yönetim Kurulu, Yüksek Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu adaylarının listesini Birlik Yönetim Kuruluna zamanında göndermek, Birlik Genel Sekreterliği seçimlerine katılacak Oda adayını belirlemek, Oda ile Birlik arasında işbirliği ve iletişimi sağlamak,
p) Gerekli gördüğü il, ilçe ve işyerlerinde, Oda temsilciliği kurmak ve temsilci atamak, şube açılmasına ilişkin önerileri değerlendirmek ve görüşünü Oda Genel Kuruluna sunmak, Şube Genel Kurulları için yeterli sayıda Oda Gözlemcisi görevlendirmek,
r) Odaya kayıtlı tüm üyelerin sicillerini tutmak, adres değişikliklerini izlemek, Şube Genel Kuruluna katılacak üye listelerini düzenlemek ve ilgili şubeye, Şube Genel Kurulundan en az otuz (30)gün önce bildirmek,
s) İstenildiğinde üyelerin bilgi, uzmanlık ve deneyimleri ile ilgili referans vermek ve işsiz üyelerinin iş bulmaları konusunda yardımcı olmak, bilirkişilik, hakemlik ve danışmanlık gibi görevlere seçileceklere uygulanacak esasları saptamak ve uygulanmasını sağlamak,
ş) Üyelerin çalışma ve sosyal güvenlik koşullarını ve her tür meslek uygulaması karşılığında alması gereken asgari ücret tutarlarını saptamak, ilgililere duyurmak, bunlara uyulmasını sağlamak ve uygulanmasını denetlemek,
t) Oda görevlilerinin atama, yer ve görev değiştirme, yükselme, sicil ve benzeri özlük işlerini düzenlemelere uygun olarak yapmak, Odanın taşınmaz mallarını yönetmek, kiraya vermek, Oda Genel Kurulunca verilecek yetkilere göre tasarruflarda bulunmak,
u) Oda işlerinin yürütülmesi ve Oda Yönetim Kurulunun görevlerini yerine getirebilmesi için, gerekli düzenlemeleri yaparak yürürlüğe koymak, gerektiğinde Oda Genel Kurulunun ve Birlik Yönetim Kurulunun onayına sunmak,
ü) Çalışma döneminin ve önerilen yeni dönemin bütçe ve kadro çizelgelerini hazırlamak, Oda Genel Kurul tarihinden en az onbeş(15) gün önce Oda Denetleme Kuruluna iletmek,
v) TMMOB Kanununun tanıdığı hak ve yetkilerin, bu Yönetmelik çerçevesinde ve en iyi biçimde kullanılmasını sağlamak, diğer görevleri yerine getirmek.
Oda Yönetim Kurulu üyelerinin görev ve yetkileri
Oda Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Oda Yönetim Kurulu Başkanı; Odayı, idari ve adli makamlar ile gerçek ve tüzel kişilere karşı temsil eder, Oda çalışmalarını, TMMOB Ana Yönetmeliği, bu Yönetmelik, Oda Genel Kurulu ve Oda Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yürütür. Oda adına demeç verir, açıklama yapar ve bildiri yayınlar.
b) İkinci Başkan; başkanın yokluğunda, başkanın yetkilerini kullanır ve görevlerini yerine getirir.
c) Sekreter üye; Oda işlerini, Oda Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak yönetir, Yönetim Kurulu toplantılarının gündemini hazırlar, Odanın tüm yazışmalarını yürütür ve imzalar, Odanın geçici ve sürekli personelinin görev amirliğini yapar, Oda Genel Kuruluna sunulacak çalışma raporunu, kadroyu, her türlü yazışmayı hazırlar ve Oda Yönetim Kurulunun onayına sunar. Onur Kuruluna ait her türlü dosyayı hazırlar. Başkan ve ikinci başkanın yokluğunda Odayı temsil eder.
ç) Sayman üye; ilgili kanunlar, bu Yönetmelik ve TMMOB Mali İşler Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak, Odanın mali işlerini yürütür, Oda bütçesinin uygulanmasını Oda Yönetim Kurulu kararları gereğince sağlar, gerekli mali önlemleri alır ve önerilerde bulunur. Oda Genel Kuruluna sunulacak bütçeyi hazırlar ve Oda Yönetim Kurulunun onayına sunar.
d) Sosyal ilişkiler üyesi; Odanın sosyal içerikli tüm çalışmalarını düzenler, yürütür, gerekli eşgüdümü sağlar ve Yönetim Kurulunun verdiği diğer görevleri yapar.
Uzmanlık komisyonları
Oda/Şube Yönetim Kurulları Oda amaçlarının gerçekleşmesi için, üyelerinden oluşan ve gerektiğinde, üyeler dışındaki uzmanların da katılabileceği, uzmanlık komisyonları kurarak, ilgili üyelerini görevlendirir. Komisyonların kurulması, görev ve yetkileri, Oda Yönetim Kurulunca hazırlanacak düzenlemelerle belirlenir.
Oda Onur Kurulu
Onur Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki yıl süre için seçilen beş (5) asil ve beş (5) yedek üyeden oluşur.
Onur Kurulunun görev ve yetkileri
Onur Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Oda Yönetim Kurulu tarafından Onur Kuruluna iletilen konular hakkında, araştırma ve soruşturma yapmak ve karara bağlamak,
b) Onur Kurulu kararlarından Yüksek Onur Kurulunca bozulanları yeniden incelemek ve karara bağlamak,
c) Oda Yönetim Kurulu tarafından soruşturmaya gerek olmadığı yönünde verilen kararlara yapılan itirazları incelemek ve karara bağlamak,
ç) Oda onur üyeleri için görüş vermek.
Onur Kurulunun çalışma şekli
Onur Kurulu, 10/7/2002 tarihli ve 24811 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan TMMOB Disiplin Yönetmeliği hükümlerine uygun toplanır ve karar verir.
Onur Kurulunun giderleri
Oda Onur Kurulunun kendisine verilen işleri yürütmek için gerek duyduğu tüm giderler, Oda bütçesinden karşılanır.
Onur Kurulunun aklanma veya takipsizlik kararlarına karşı, Yüksek Onur Kuruluna itirazda bulunulabilir.
Oda Denetleme Kurulu
Oda Denetleme Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki (2) yıl için seçilen üç (3) asil ve üç (3) yedek üyeden oluşur.
Oda Denetleme Kurulunun işleyişi
Oda Denetleme Kurulu, Oda Yönetim Kurulunun ilk toplantısından sonraki yedi (7) gün içinde, üye tam sayısı ile toplanarak, en yaşlı üyenin başkanlığında ilk toplantısını yapar. Aralarından bir başkan ve bir yazmanı üye tamsayısının çoğunluğuyla seçerek göreve başlar. Kararlar, katılanların oy çokluğu ile alınır. Oylarda eşitlik olması durumunda, başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Oda denetleme Kurulu, TMMOB ve Odalar Denetim Yönetmeliği esaslarına göre çalışır.
Oda Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri
Oda Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Odanın kayıt ve defterleri ile hesaplarını ve bunlara bağlı tüm işlemlerini, bu işlemlerin Birlik ve Oda Mali İşler Yönetmeliğine ve Oda Bütçesine uygunluğunu, en az üç (3) ayda bir denetleyerek, hazırlayacağı raporu, arşivlemek ve sonraki Oda Denetleme Kuruluna devretmek üzere dosyasında saklamak, bir nüshasını Birlik Yönetim Kuruluna da iletilmek üzere Oda Yönetim Kuruluna vermek ve Odanın süreli yayınlarında üyelere duyurulmasını sağlamak,
b) Oda Yönetim Kurulunun hazırladığı bilanço, gelir-gider durumu, yeni dönem bütçesi, personel kadroları ve dönem içindeki denetimlerine ilişkin saptama ve önerilerini, ayrıca, Odanın mali durumu ve yönelimini kapsayan raporunu, Oda Genel Kuruluna sunmak üzere hazırlamak,
c) Zorunlu durumlarda oybirliği ile alacağı kararla, Oda veya Şube Genel Kurulunun olağanüstü toplantıya çağırılmasını Oda Yönetim Kurulundan istemek.
Denetleme Kurulu üyeliğinin düşmesi
Nedeni ne olursa olsun, üst üste üç (3) kez toplantıya ve/veya denetime katılmayan ya da katılamayacağını bildiren Oda Denetleme Kurulu üyesi çekilmiş sayılır ve yerine, sırada bulunan yedek üye geçer. Görevden ayrılan veya çekilmiş sayılan Denetleme Kurulu üyeleri yerine gelecek yedek üye kalmaz ve Kurul üye sayısı salt çoğunluğun altına düşerse, Olağanüstü Oda Genel Kurul toplantısı yapılarak, yeniden Denetleme Kurulu asil ve yedek üyeleri seçilir.
Oda Danışma Kurulu
Oda Danışma Kurulu; tüm üyelerin katılımından oluşur. Danışma Kurulu gündeminin gerektirdiği durumlarda Oda uzmanlık komisyonları üyeleri de, Oda Yönetim Kurulunca Danışma Kuruluna çağrılabilir. Oda Danışma Kurulunun çalışma şekli ve yetkileri ayrı bir düzenleme yapılarak düzenlenir.
Danışma Kurulu toplantı zamanı
Oda Danışma Kurulu, Oda Yönetim Kurulunun çağrısı ile yılda en az iki (2) kez toplanır. Danışma Kurulu toplantısının yer, tarih, saat ve gündemi Oda Yönetim Kurulunca belirlenerek, Şube Yönetim Kurulları, merkeze bağlı il temsilcilikleri ile üyelere, toplantıdan en az onbeş (15) gün önce bildirilir.
Oda Yönetim Kurulu, Danışma Kurulunu toplamaya olanak bulamadığı ivedi durumlarda, gerekli konuları danışmak için Şube Başkanlarını ve gerektiğinde Şube Sekreter ve/veya Sayman üyelerini toplantıya çağırabilir.
Oda Danışma Kurulunun görev ve yetkileri
Danışma Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
a) Oda amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik önerilerde ve bunların uygulanmasına katkıda bulunmak,
b) Oda çalışmalarını gözden geçirmek ve geliştirilmesi için önerilerde bulunmak,
c) Oda çalışma programının oluşturulması ve yaşama geçirilmesine katkı yapacak önerilerde bulunmak ve konuya ilişkin gelişmeleri izlemek,
ç) Gerektiğinde alınacak karar ve yapılacak uygulama konusunda eğilim belirlemek,
d) Oda üyelerinin mesleki çalışmalarını ve etkinliklerini geliştirecek önerilerde bulunmak,
e) Oda Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü konuları görüşmek ve önerilerde bulunmak.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Şube ve Temsilcilikler
Şubeler
Belirli illerde çalışan üyelerin sayısı, mesleki çalışmaların daha verimli bir şekilde yürütülmesi ve Odanın yükümlü olduğu görevleri gerektiriyorsa, Oda Yönetim Kurulunun veya üyelerin önerisi ve Oda Genel Kurulunun kararı ile merkezi ve etkinlik alanına giren iller belirtilerek, yeni şube açılabilir. Yeni açılacak şubenin etkinlik alanına giren illerin belirlenmesinde ya da bir şubenin etkinlik alanında olan illerin, diğer bir şubeye bağlanmasında, şube merkezine yakınlık, iletişim ve ulaşım olanakları ile üyelerin işyeri ve oturma yeri ilişkisi göz önüne alınır.
Şubeler, etkinlik alanında bulunan illerdeki üye toplam sayısının üçte ikisi (2/3)nin yazılı başvurusu, Şube Genel Kurulunun iki (2) kez toplanamaması ya da Olağan/Olağanüstü Şube Genel Kurulunda Şube Yönetim Kurulunun oluşamaması durumunda, Oda Yönetim Kurulunun önerisi ve Oda Genel Kurulu kararı ile kapatılabilir.