Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin (Sürüm: 5)

BİRİNCİ BÖLÜM

Odanın Kuruluşu ve Amacı

MADDE 1

6235 sayılı Kanuna göre kurulan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) bünyesi içinde oluşturulan ve Türkiye sınırları içinde meslek ve sanatlarını uygulamaya yetkili olan, mesleki etkinlikte bulunan şehir plancılarını örgütü içinde toplayan, tüzel kişiliğe sahip, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Şehir Plancıları Odası (ŞPO, Oda) 6235 sayılı Kanuna göre hazırlanan bu Ana Yönetmelik hükümlerine bağlıdır.

MADDE 2

Odanın merkezi Ankara’dadır.

MADDE 3

Aşağıda sıralanan niteliklerden birini taşıyan, meslek ve sanatlarını uygulamaya yasal olarak yetkili bulunan, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının, mesleki faaliyette bulunabilmek veya meslekleri ile ilgili bir işte çalışabilmek; Odanın meslek alanı ile eğitim faaliyetinde bulunabilmek için Şehir Plancıları Odası’na üye olmaları ve yükümlülüklerini yerine getirmeleri zorunludur.

a) Türkiye’deki üniversitelerin; 4 yıllık şehir ve bölge planlama bölümlerinden eğitimini tamamlayarak Şehir Plancısı, Bölge Plancısı, Şehir ve Bölge Plancısı, Kent Plancısı lisans unvanı ile mezun olanlar,

b) Yabancı ülkelerdeki üniversitelerden aldığı diplomaların yukarıdaki ünvanlara denkliği kabul edilenler.

c) (...)

MADDE 4

6235 sayılı Kanun ve TMMOB Tüzük ve Yönetmelikleri çerçevesinde Türkiye’de meslek ve sanatlarını uygulama izni isteyen yabancı şehir ya da bölge plancıları ŞPO’na geçici üye olarak kaydolunmaya zorunludurlar.

MADDE 5

Ülkemizde ve yabancı ülkelerde şehir ve bölge plancılığı alanında olağanüstü hizmetlerde bulunan kişiler, Oda Yönetim Kurulunun kararı ile Onur Üyesi kaydedilir.

MADDE 6

Odanın başlıca amaçları şunlardır:

a) Ülke ve kamu çıkarları çerçevesinde şehir ve bölge planlaması mesleği ile ilgili bütün konularda mesleğin ve meslektaşların görev ve yetkilerini düzenlemek,

b) Oda üyelerinin birbirleri ile ve halkla olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplini ve ahlakını korumak, meslek haklarına sahip çıkmak, kent planlama ve bilimini geliştirmek,

c) Ülke içinde ve dışında tüm resmi ve özel kuruluşlarla işbirliği yaparak uygulama ve kuram alanında mesleğin gelişmesini sağlamak üzere her türlü etkinlikte bulunmak,

d) Ülkenin ve kamunun çıkarlarının korunması doğrultusunda meslek alanına giren konularda doğal kaynakların ve kamusal varlıkların korunması ve geliştirilmesi, ülkenin sanatsal ve teknik gelişmesi için gerekli gördüğü tüm girişim ve etkinliklerde bulunmak,

d) Şehir ve Bölge Planlama eğitiminin ve öğrenciliğin sorunlarını incelemek, diğer ülkelerde uygulanan modellerden de yararlanarak öneriler geliştirmek, geliştirilen modellerin gerçekleştirilmesi için girişimlerde bulunmak, bu konularda oluşturulacak öğretim elemanı ve öğrenci komisyonları (ya da kolları) ile etkinliklerde bulunmak.

İKİNCİ BÖLÜM

Oda Organları

MADDE 7

Oda Organları şunlardır:

Oda Genel Kurulu,

Oda Yönetim Kurulu,

Oda Onur Kurulu,

Oda Denetleme Kurulu,

Oda Danışma Kurulu,

Yardımcı organlar (komisyonlar ya da çalışma grupları).

Yukarıda belirtilen organlar ile Genel Kurullarca veya Yönetim Kurullarınca kurulacak komitelerde, uzmanlık komisyonlarında ve benzeri organlarda görev alabilmek veya Odayı herhangi bir şekilde temsil edebilmek için Oda Onur Kurulu’ndan herhangi bir ceza almamış olmak gerekir. Odanın bütün yönetmeliklerinde belirtilen bu kısıtlama, her yasaklanan fiil bakımından bir yıl için geçerli olup ceza, yasaklanan fiilin birinci tekrarında üç yıl, ikinci tekrarında ise sonsuz olarak uygulanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Oda Genel Kurulu, Çalışma Biçimi, Görev ve Yetkileri

MADDE 8

Oda Genel Kurulu iki yılda bir, Birlik Genel Kurulundan en az bir ay önce, Yönetim Kurulunun saptayacağı gün ve yerde yapılır. Oda Genel Kurulu asıl delegeler ve doğal delegelerden oluşur. Delegelik hak ve yetkileri bir sonraki olağan genel kurula kadar geçerlidir. Delegeler olağanüstü genel kurullarda da görev yaparlar.

a) Asıl delege sayısı toplam dört yüz olup, şube genel kurulları tarafından seçilecek delege sayısı; şube genel kurullarında yönetim görevine seçilecek olan asıl ve yedek üye sayısının toplamından az olmamak üzere, şube görev ve yetki bölgesinde yerleşik üye sayısının toplam üye sayısına oranlanması ile Oda Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

b) Asıl delegelerin tamamının kesinleştiği tarihte görevde olan Oda Yönetim Kurulu, Oda Onur Kurulu ve Oda Denetleme Kurulu asıl üyeleri ile Birlik Yönetim Kurulu, Birlik Denetleme Kurulu ve Birlik Yüksek Onur Kuruluna aday olarak seçilmiş Oda üyeleri, Oda Genel Kurulunun doğal delegeleridir. Doğal delegeler de asıl delegeler gibi Genel Kurul çalışmalarına katılır ve oy kullanırlar. Olağanüstü Genel Kurullarda ise Genel Kurul kararının alındığı tarihte görevde olan doğal delegeler görev yapar.

c) Oda Genel Kurulu delege listeleri,  Birlik, Oda ve Şubelerin askı yerlerine asılmak suretiyle üç gün süreyle ilan edilir. Bu süre içinde Oda Genel Kuruluna mazereti nedeniyle katılamayacağını yazılı olarak bildiren asıl delegelerin yerine ilgili şube genel kurulunca seçilen yedek delegeler asıl delege olarak Oda Genel Kuruluna katılır. Bu konudaki başvurular Oda Yönetim Kurulu aracılığıyla yapılabileceği gibi, doğrudan görevli hakime de yapılabilir. Asıl delege listesi hakim tarafından kesinleştirilir. Genel Kurul delege listesinin kesinleşmesinden sonra Oda Yönetim Kurulu Genel Kurulun tarihini, yerini ve gündemini delegelere bildirir.

MADDE 9

Oda Genel Kurul toplantısı Yönetim Kurulu Başkanı veya Yönetim Kurulunca belirlenen bir Yönetim Kurulu üyesi tarafından,  Birlik gözlemcisinin toplantıda hazır bulunmasıyla açılır ve gündemin birinci maddesi gereğince Başkanlık Divanı seçilir.

MADDE 10

Başkanlık Divanı; bir Başkan, 2 Başkan Yardımcısı ve 4 Yazmandan oluşur.

MADDE 11

Oda Genel Kurulu, Oda Yönetim Kurulu tarafından hazırlanacak ve toplantıdan en az 15 (onbeş) gün önce duyurulacak gündem maddeleri çerçevesinde açılır. En az bir gazetede Genel Kurulun ilan edilmesi zorunludur.

MADDE 12

Genel Kurula katılan her delege yazılı olarak gündeme madde ekleme veya değişiklik yapma önerisinde bulunabilir. Gündeme ilişkin değişiklik veya ekleme önerileri Genel Kurulun onayına bağlıdır.

MADDE 13

Gündeme "üç kişilik sayım kurulunu seçmek" maddesini koymak zorunludur.

MADDE 14

Gündeme aşağıdaki maddelerin eklenmesi zorunludur.

a) Başkanlık Divanı seçimi,

b) Çalışma, mali ve denetleme raporlarının okunması, görüşülmesi ve Oda Yönetim Kurulunun aklanması,

c) Oda Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Onur Kurulu ile Birlik Genel Kurulu delege adaylarının ve Birlik Yönetim Kurulu, Birlik Denetleme Kurulu, Birlik Yüksek Onur Kurulu aday adaylarının belirlenmesi, duyurulması ve seçimler.

MADDE 15

Oda Genel Kurulunda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için delege listelerinin imzalanması suretiyle alınmış delege kartının gösterilmesi zorunludur.

MADDE 16

Genel Kurul, kararlarını Genel Kurula katılan delegelerin çoğunluğuyla alır. Oylarda eşitlik olursa, Divan Başkanının tarafı çoğunlukta sayılır. Yalnız Oda Ana Yönetmeliğinde değişiklik yapılabilmesi için görüşmeye katılan delegelerin üçte ikisinin olumlu kararı gerekir. Ana Yönetmelik değişikliklerinin görüşüldüğü oturumlarda, görüşmeye katılım Genel Kurula katılan delege sayısının yarısından az olamaz. Diğer yönetmelik değişikliklerinin yapılabilmesi için görüşmeye katılanların salt çoğunluğunun kararı yeterlidir.

MADDE 17

Genel Kurulun görüşmeleri ve kararları bir tutanağa bağlanarak Divan Başkanı, Başkan Yardımcısı ve Yazmanları tarafından imzalanıp dosyasında saklanmak üzere Oda Yönetim Kuruluna verilir. Genel Kurul kararları Oda üyelerine duyurulur.

MADDE 18

Konularına göre ayrı ayrı zarflara konup Sayım Kurulu Başkanı tarafından Yönetim Kurulu’na teslim edilecek oy pusulalarının, bir sonraki yıllık Genel Kurul toplantısına kadar saklanması zorunludur.

MADDE 19

Oda Genel Kurulu Başkanlık Divanı ve Genel Kurul Komisyonları açık oyla seçilir. Ancak Genel Kurul, gizli oyla yapılması kararını verirse, o yoldan hareket edilir. Diğer bütün seçimler gizli oyla yapılır.

MADDE 20

Oda Yönetim Kurulu, değişik bir karar almadıkça Genel Kurul toplantısında duyuracağı gündem için aşağıdaki sıraya uyar:

Yönetim Kurulu adına açılış ve Başkanlık Divanı seçimi,

Genel Kurul komisyonlarının seçimi,

Yönetim ve Denetleme Kurulu raporlarının incelenmesi ve hakkında karar verilmesi,

Yeni dönem çalışmaları için ilkelerin saptanması,

Yeni dönem bütçe ve kadrolarının kabulü,

Sayım Kurulu seçimi ve adayların saptanıp açıklanması,

Seçim,

Sonuçların ilanı ve kapanış.

MADDE 21

Olağanüstü Genel Kurul:

a) Odaya kayıtlı üyelerin beşte birinin ya da son genel kurul delegelerinin çoğunluğunun Oda Yönetim Kuruluna yazılı başvurması ile,

b) Oda Denetleme Kurulunun hesap işleriyle ilgili olarak gerek görmeleri durumunda ve oy birliği ile alacakları karar ile,

c) Oda Yönetim Kurulunun üçte iki çoğunlukta alacağı karar ile,

Oda Yönetim Kurulu tarafından toplantıya çağrılır.

(a) ve (b) bentlerinde belirtilen durumlardan herhangi birinin oluşması durumunda Oda Yönetim Kurulu başvuru tarihinden itibaren bir hafta içinde Olağanüstü Genel Kurul için karar almak ve Genel Kurulun tarihini saptamak zorundadır. Olağanüstü Genel Kurul karar tarihinden itibaren bir ay içinde toplanır. Bu durumda, Oda Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle belirtilen sürelerde karar almaması ya da Olağanüstü Genel Kurul toplamaması durumunda Olağanüstü Genel Kurul, Birlik Yönetim Kurulu tarafından toplanır.

d) Gündeminde seçim olmayan Olağanüstü Genel Kurullarda delege listeleri seçim kuruluna gönderilmez. Delege listeleri üç gün süre ile TMMOB’da ve Odada asılarak duyurulur. Olağanüstü Genel Kurul ilanında delege listelerinin asılacağı yer ve tarihleri de belirtilir. Listeler asılırken ve kaldırılırken her gün için ayrı ayrı tutulan tutanakla duyurulma olayı belgelenir. Gündemi seçim olmayan Olağanüstü Genel Kurullar Oda Yönetim Kurulu kararı ile Oda Merkezinin bulunduğu il dışında da yapılabilir.

MADDE 22

Oda Yönetim Kurulu’nu oluşturan üyelerin tümünün birden ayrılması veya herhangi bir nedenle ayrılan üyelerin yerine gelecek yedek kalmaması durumunda, Oda Genel Kurulu, Birlik Yönetim Kurulu’nca da olağanüstü toplantıya çağrılabilir.

MADDE 23

Olağanüstü Genel Kurul toplantısı, Olağan Genel Kurul toplantısı gibi yapılır. Fakat sadece toplantıya neden olan konu üzerinde görüşülüp karar alınır. Gündeme madde eklenemez, çıkarılamaz, değişiklik yapılamaz.

MADDE 24

Olağanüstü Genel Kurul toplantısı en az on gün önce delegelere gündemle birlikte yazılı olarak bildirilir, üyelere duyurulur ve Oda merkezinin bulunduğu yerde bir gazetede yayımlanır.

MADDE 25

Oda Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Birlik amaçlarından yalnız Odayı ilgilendiren konularda karar almak,

b) Odanın ve mesleğin gelişmesi için gerekli etkinlik alanlarını ve esaslarını saptamak,

c) Yönetim Kurulu raporlarını incelemek, haklarında karar almak ve gelecek dönem çalışmaları için Yönetim Kuruluna direktifler vermek,

ç) Oda hesaplarını (Bilanço ve Gelir-Gider Cetvelleri) ve Denetleme Kurulu raporunu incelemek ve haklarında karar almak,

d) Odanın yeni dönem Gelir ve Gider Bütçelerini, üye aidatlarını, geçici ya da sürekli ücretliler kadrolarını inceleyip değiştirerek ya da olduğu gibi belirlemek,

e) Oda Genel Sekreteri ve Şube Sekreter Üyelerinin ücretli çalışmasına ilişkin karar vermek,

f) Oda işlerinin yürütülmesi ve kanunların Odalara verdiği görev ve yetkilerin kullanılması, üyelerin mesleki onur ve çıkarlarının korunması için Oda Yönetim Kurulunca ya da delegelerce önerilen yönetmelikleri ve değişikliklerini inceleyip onaylamak,

g) Oda Yönetim Kurulu, Oda Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu asıl ve yedek üyeleri ve Birlik Yönetim Kurulu için üç, Birlik Denetleme Kurulu için bir, Yüksek Onur Kurulu için bir aday seçmek,

h) Meslekte en az on yıl kıdemli üyeler arasından, toplam üye sayısının % 2’si oranında ve üç kişiden az yüz kişiden fazla olmamak üzere Birlik Genel Kuruluna katılacak asıl ve yedek delegeyi iki yıl için seçmek. Delege sayısının hesaplanmasında kesirler dikkate alınmaz,

i) Odanın sahip olduğu taşınmaz mallar hakkında karar almak,

j) Şubeler kurmak ve şube kapatmak, Şubelerin yetki alanındaki illeri belirlemek ve gerektiğinde değişiklik yapmak,

k) Üyelerin uymakla yükümlü olduğu mesleki ve etik kuralları belirlemek,

l) Oda Ana Yönetmeliğinde ve odanın diğer yönetmeliklerinde belirlenen diğer görevleri yapmak.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Oda Yönetim Kurulunun Kuruluşu, Çalışma Biçimi, Görev ve Yetkileri

MADDE 26

Oda Yönetim Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki yıl süreyle seçilen yedi asıl ve aynı sayıda yedek üyeden oluşur.

MADDE 27

Yönetim Kurulu, seçimden sonra yapacağı ilk toplantıda aralarında gizli oyla bir Genel Başkan, bir İkinci Başkan, bir Genel Sekreter ve bir Sayman üye seçerek görev bölümü yapar.

MADDE 28

Yönetim Kurulu en az ayda bir kez ve çoğunlukla toplanır. Toplantıları Genel Başkan, o bulunmadığında II. Başkan, o da bulunmazsa Genel Sekreter yönetir.

MADDE 29

Yönetim Kurulu kararlarını oyçokluğu ile alır. Oylarda eşitlik olursa toplantıya Başkanlık edenin bulunduğu taraf çoğunlukta sayılır.

MADDE 30

Her ne nedenle olursa olsun, devamlı olarak üç ay süreyle toplantılara gelemeyen veya gelemeyecek olan Yönetim Kurulu üyesi çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek geçer.

MADDE 31

Yönetim Kurulu üyelerinin yarısından fazlasının ayrılması durumunda, yerlerine sıradaki yedek üyeler geçer ve ilk toplantıda Yönetim Kurulunun görev dağılımı yenilenir.

MADDE 32

Boşalan Yönetim Kurulu üyeliğine çağrılacak yedek kalmadığında, Oda Genel Kurulu, Genel Başkan, İkinci Başkan veya Genel Sekreter, bunlar yoksa Birlik Yönetim Kurulu tarafından olağanüstü toplantıya çağrılır. Yeniden seçilenler ilk Olağan Genel Kurul toplantısına kadar görev yaparlar.

MADDE 33

Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Genel Kurulca alınacak kararları uygulamak, Oda işlerini Genel Kurulun direktifi içinde yürütmek,

b) 6235 sayılı TMMOB Kanunu, Tüzük ve Yönetmelikleri ve bu Ana Yönetmelik ve Yönetmelik hükümleri içerisinde hak ve yetkilerini iyi bir biçimde kullanmalarını gözetmek,

c) Odayı, Genel Başkan, II. Başkan, Genel Sekreter veya gerektiğinde seçilecek kurullar aracılığıyla temsil etmek,

d) Mesleğin gelişmesini sağlayacak çalışmalar yapmak ve buna ait raporları Genel Kurulun onayına sunmak,

e) Odaya kayıtlı bütün üyelerin mesleki onur, hak ve çıkarlarını koruyacak önlemleri saptayarak bu konuda gerekli girişimlerde bulunmak, ilişkiler kurmak,

f) Mesleki çalışma alanı ile ilgili diğer meslek kuruluşları ile işbirliği yaparak üyelerin hak ve yetkilerini korumak ve bunu sağlamak için gerekli yönetmelikleri hazırlayarak, sırası ile Oda ve Birlik Genel Kurulları’nın onayına sunmak,

g) Resmi ve istek üzerine özel işlerde bilirkişilik, hakemlik, jüri üyeliği, danışmanlık gibi görevlere atama yapabilmek üzere jüri üyeleri arasından adaylar önermek,

h) Üyelerin gerek kamu kuruluşları ve gerek diğer kurum ve kişilerle olan bütün mesleki ilişkilerinde ortaklaşa uyulacak yasal esasları hazırlamak, bunlara uyulmasını sağlamak ve uygulamasını denetlemek, mesleki hizmetler karşılığı asgari ücretleri saptayarak bunların uygulanmasını sağlamak,

i) Odanın sahip olduğu taşınmaz malları yönetmek,

j) Oda Genel Kuruluna sunulmak üzere çalışma raporunu ve bilançoyu, yeni dönem gelir ve gider bütçe tekliflerini ve eklerini hazırlamak, bunları Denetim Kurulu Raporu ile birlikte Genel Kuruldan on beş gün öncesine kadar delegelere göndermek, üyelere duyurmak,

k) Oda Genel Kurulunun gününü, yerini, saatini ve gündemini saptayarak bu Yönetmelikte belirlenen esaslara göre delegelere bildirmek, üyelere duyurmak ve toplantı için gerekli yasal süreci yerine getirmek,

l) Gereğinde Oda Genel Kurulu’nu olağanüstü toplantıya çağırmak,

m) Oda ile Birlik arasında bağlantı ve işbirliği sağlamak üzere ilişki kurmak,

n) Doğrudan doğruya veya başvurma üzerine ve gerekli ilk soruşturmayı yaparak, gerek görüldüğünde Onur Kurulu’nu toplantıya çağırmak,

o) Onur Kurulu’nca alınan kararların onay gerektirenlerini Yüksek Onur Kurulu’na verilmek üzere on gün içinde Birlik Yönetim Kurulu’na göndermek,

p) Odanın amaçları doğrultusunda her türlü yayını yapmak,

r) Birlik Genel Kurulu’na seçilen Oda delegeleri ile Birlikte Yönetim Kurulu, Yüksek Onur Kurulu, Denetleme Kurulu ve Birlik Genel Sekreteri adayı ile iki kişilik Sayım Kurulu listesini Birlik Yönetim Kurulu’na zamanında göndermek,

s) Mesleğin uygulamasında görev alan diğer teknik elemanların yetki, görev ve sorumluluklarının tanımlanması için ortak öneriler geliştirmek ve ilgililere iletmek,

t) Üyesi bulunduğu veya üyelik olanağı doğan, dış ülkelerdeki, uzmanlığını ilgilendiren mesleki kuruluşlarla gereken ilişkileri kurmak, kongrelerine katılmak için delege göndermek, yurt içi kongreler yapmak, bu konuda Birlik Yönetim Kurulu’na bilgi vermek, gerekirse Birliğin maddi ve manevi yardımını sağlamak,

u) Ülke içinde ve dışında resmi ve özel kuruluşlar ve meslektaşlarla mesleki ilişkilerde bulunmak, gereğinde maddi ve manevi yardımlar yapmak, üyelerin sosyal güvenliğini sağlamak ve sosyal yardımlaşmasını gerçekleştirmek amacıyla yardımlaşma sandığı kurmak ve gerekli diğer girişimlerde bulunmak,

v) Gerekli gördüğü sürekli veya geçici komite ve komisyonları kurmak, çalışmalarını yürütmek ve yöneltmek,

y) Genel Kurul tarafından verilmiş yetki içinde borç almak, borç vermek ve bunlar için teminat almak ve göstermek.

z) Oda merkezinde, şubelerde ve temsilciliklerde görev alacak geçici ve sürekli personele ilişkin görev tanımlarını, kadroları, ücretleri ve sosyal yardımları belirlemek. Oda tarafından verilen hizmetlere ve düzenlenen belgelere, yayınlara ilişkin ücretleri belirlemek.

aa) Yeni üyelik başvurusu yapanların başvurularını inceleyerek üyelik koşullarını sağlayanların üyelik onay işlemlerini yapmak,

bb)  Yeni temsilcilikler kurmak, temsilcilik kapatmak,

cc) Şubelere ait Genel Kurul tarihlerini belirlemek,

dd) Odaya mükerrer veya fazla ödeme yapılması durumunda mahsuplaşma veya iade yapılmasına karar almak.

MADDE 34

Bütçe ve Yönetim Kurulu kararlarına uygun olmak koşuluyla, ödeme emirleri, Oda adına yapılacak sözleşmeler ve banka işlemlerinde Genel Başkan, II. Başkan, Genel Sekreter ve Sayman üyeden herhangi ikisinin imzaları geçerlidir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Oda Onur Kurulunun Kuruluşu, Çalışma Biçimi, Görev ve Yetkileri

MADDE 35

Oda Onur Kurulu, Oda Genel Kurulu’nca iki yıl süreyle seçilen 5 asil ve 5 yedek üyeden oluşur.

MADDE 36

Oda Onur Kurulu kendisine bir veya birkaç konu verildiğinde, Oda Yönetim Kurulunun yazılı çağrısı üzerine yapacağı ilk toplantıda, o işleri sonuçlandırıncaya kadar raportör seçer. Oda Onur Kurulu gereğinde, sadece danışma amacıyla Yönetim Kurulu üyelerinden birini oturuma çağırır.

MADDE 37

Onur Kurulu asıl üyelerinden bir veya birkaçı herhangi bir özür ile gelemeyeceklerini bildirir veya çağrıya uymazlarsa yerlerine sırasıyla yedekler çağrılır. Bu yedekler, toplantı konusu olan sorunlar karara bağlanıncaya kadar yapılacak toplantılarda asil üye gibi davranırlar.

MADDE 38

Yapılan ayrı ayrı ve üç çağrıya gelmeyen ve özür de bildirmeyen üye çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek üye geçer.

MADDE 39

Onur Kurulu üyelerinin red ve çekilme nedenleri, Hukuk Muhakeme Usullerindeki red ve çekilme nedenleri gibidir.

MADDE 40

Oda Onur Kurulu üye tam sayısı ile toplanır ve kararlarını oy çokluğu ile alır. Oylarda eşitlik olursa Başkan tarafı çoğunlukta sayılır.

MADDE 41

Onur Kurulu kendisine gönderilen konuları en geç üç ay içinde incelemek ve sonuçlamakla yükümlüdür. Onur Kurulunun konu hakkında karara varabilmesi için;

a) Hakkında karar verilecek üyenin yazılı savunmasına başvurmak,

b) Gereğinde şikayetçi ile gösterilen tanıkları dinlemiş ve bunları bir tutanakla saptamış olması gerekir.

MADDE 42

Onur Kurulu, gereğinde, üç kişiden oluşan bir bilirkişi kurulu seçerek, konuyu bu kurula inceletir. Bir şikayetçinin bulunduğu olaylarda taraflar bilirkişi üzerinde anlaşmazlarsa, Onur Kurulu kendisi seçer.

MADDE 43

Onur Kurulunun kararları, gerekçeleri ile beraber, uygulanmak veya Yüksek Onur Kurulunun onayına sunulmak üzere ,işlemler dosyası ile birlikte, Oda Yönetim Kurulu’na teslim edilir.

MADDE 44

Onur Kurulu üç ay içerisinde karar vermezse, bunu sürenin dolmasından önce ilgililerin haberdar olabilmesi için gerekçeleri ile birlikte Oda Yönetim Kurulu’na bildirmeye ve karara ne zaman varılabileceğini açıklamaya zorunludur.

MADDE 45

Oda Onur Kurulunun kendisine verilen işleri incelemek için gerekli gördüğü her türlü gider, Oda tarafından ödenir.

MADDE 46

Onur Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Oda Yönetim Kurulu’nca gerek bir başvurma üzerine ve gerek doğrudan doğruya Onur Kurulu’na yansıtılan konular hakkında karar vermek,

b) Onur Kurulu kararlarından Yüksek Onur Kurulu’nca bozulanları yeniden incelemek ve karara bağlamak,

c) Oda Genel Kurullarının seçimle ilgili toplantılarına katılmayan üyelerin durumlarını incelemek, geçerli mazeretleri olmayanlar hakkında gerekli işlemi yapmak.

MADDE 47

Üyelerden TMMOB Kanunu, TMMOB Ana Yönetmeliği, diğer TMMOB yönetmelikleri, Oda Ana Yönetmeliği ve odanın diğer yönetmeliklerine aykırı hareketleri görülenlerle, meslek ile ilgili işlerde gerek kasten gerekse ihmal sonucu zarara yol açan ve yaptığı sözleşmelere uymayan ya da meslek onurunu kıranlara Oda Onur Kurulunda aşağıdaki disiplin cezaları verilir.

a) Yazılı uyarma,

b) Kanunda belirtilen hafif para cezası,

c) Kanunda belirtilen ağır para cezası,

d) 15 günden 6 aya kadar serbest meslek uygulamasından uzaklaştırma,

e) Odadan çıkarma.

Bu cezaların verilmesinde sıra gözetilmez. Ancak neden olan olayın nitelik ve sonucuna göre bu cezalardan biri uygulanır.

MADDE 48

Onur Kurulu tarafından verilen kararların Yönetim Kurulu’na ve ilgililere bildirilmesini izleyen 15 gün içinde, ilgili veya Yönetim Kurulu, Yüksek Onur Kurulu’na başvurabilir. Bu kararların uygulanabilmesi için Yüksek Onur Kurulunca onaylanmış olması gerekir.

MADDE 49

Serbest çalışan, ücretli çalışan, kamuda memur, işçi veya sözleşmeli olarak görev alanlardan; akademik veya askeri personel olarak görev yapanlardan, disiplin süreci sonucunda mesleği uygulamaktan geçici olarak uzaklaştırılan şehir plancıları, hiçbir yolla mesleki etkinlikte bulunamazlar. Bu kişiler hakkında verilen kararlar ilgili kurum ve kuruluşlara duyurulur ve uygulanması sağlanır. Meslek uygulamasından uzaklaştırma sürecinde memur, akademik personel ve asker olanların memurluğu ile ilgili özlük haklarına zarar gelmez. Bu kişilerin mesleki bakımdan kusur ve suçları 6235 sayılı Kanun hükümlerine bağlıdır. Bu suçlar ilgilinin siciline işlenir ve çalıştığı kuruluşa bildirilir.

MADDE 50

Geçici olarak meslek uygulamasından uzaklaştırılanlar, mesleklerini uygulayamadıkları gibi, mesleklerini uygulamak için imza da kullanamazlar. Aksine hareket edenlerin cezaları bir kat daha arttırılır.

MADDE 51

Odadan çıkarma kararı, ancak genel hükümlere göre medeni haklarını kaybetmiş olanlar veya meslek topluluğundan uzaklaştırılmalarında kesin zorunluluk görülenler hakkında verilebilir.