Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığının kuruluş, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik;

a) Türkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketi Teftiş Kurulu Başkanlığının çalışma usul ve esaslarının yanında, Teftiş Kurulu Başkanlığında görev yapan Teftiş Kurulu Başkanı, müfettişler ve müfettiş yardımcılarının görev, yetki ve sorumluluklarını, seçilme, işe alınma ve atanmalarını, özlük haklarını, görevde yükselme koşulları ile çalışma usul ve esaslarını,

b) Teftiş Kurulu Başkanlığı bürosunun ve personelinin görev ve sorumlulukları ile çalışma esaslarını,

c) Teftiş edilen, hakkında inceleme ve soruşturma yapılan yer ve kişilerin yükümlülük ve sorumluluklarını

kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik; 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ile 14/10/1999 tarihli ve 4456 sayılı Türkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketinin Kuruluşu Hakkındaki Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının (f) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte yer alan;

a) Banka: Türkiye Kalkınma Bankası Anonim Şirketini,

b) Başkanlık: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Teftiş Kurulu Başkanlığını,

c) Başkan: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Teftiş Kurulu Başkanını,

ç) Büro: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Teftiş Kurulu Başkanlığına bağlı büroyu,

d) Denetim Komitesi: Banka Yönetim Kurulunun denetim ve gözetim faaliyetlerinin yerine getirilmesinde kendisine yardımcı olmak üzere oluşturduğu komiteyi,

e) Genel Müdürlük: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü,

f) Genel Müdür: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Genel Müdürünü,

g) Giriş Sınavı: KPSS sınavından sonra Bankaca yapılacak yazılı ve/veya sözlü sınavı,

ğ) İç Sistemler Sorumlusu: Banka Yönetim Kurulunun iç sistemler kapsamındaki görev ve sorumluluklarını kısmen veya tamamen devredebileceği icrai görevi bulunmayan Yönetim Kurulu üyelerinden birini veya bu nitelikteki Yönetim Kurulu üyelerinden oluşan komiteleri ya da Denetim Komitesini,

h) İç Denetim: Müfettişler tarafından yapılan teftiş, inceleme ve soruşturma işlerini,

ı) BDDK: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,

i) KPSS: Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümlerine göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınavı,

j) Müfettiş: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. başmüfettiş ve müfettişini,

k) Müfettiş Yardımcısı: Re’sen teftiş, inceleme ve soruşturmaya yetkili ya da yetkisiz Türkiye Kalkınma Bankası A. Ş. müfettiş yardımcısını,

l) Teftiş Kurulu: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Teftiş Kurulunu,

m) Üst Yönetim: Banka Yönetim Kurulu ve üst düzey yönetimini,

n) Üst Düzey Yönetim: Banka Genel Müdür ve Genel Müdür Yardımcıları ile iç sistemler kapsamındaki birimlerin yöneticilerini,

o) Yönetim Kurulu: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Yönetim Kurulunu,

ö) İç Sistem Birimleri: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. Teftiş Kurulu Başkanlığı, İç Kontrol Müdürlüğü ve Risk İzleme Müdürlüğünü,

p) İç Kontrol Müdürlüğü: Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş. İç Kontrol Müdürlüğünü

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Başkanlığının Kuruluşu ve Görevleri

Kuruluş, bağlılık ve görev merkezi

MADDE 5

(1) Başkanlık, bir Başkanın yönetimi altında, yıllık kadrolarda belirlenmiş sayıda başmüfettiş, müfettiş ve müfettiş yardımcılarından oluşur.

(2) Başkanlık, doğrudan Yönetim Kuruluna bağlıdır. Teftiş Kurulu Başkanı görevlerini, müfettiş ve müfettiş yardımcıları da teftiş, inceleme ve soruşturmaları, Yönetim Kurulu adına yapar. Bu bağlılık, Denetim Komitesi eliyle yürütülür.

(3) Başkanlığın görev merkezi Ankara’dır.

Başkanlığın görev, yetki ve sorumlulukları

MADDE 6

(1) Başkanlığın görevleri şunlardır:

a) İç denetim faaliyetleriyle; Banka içi herhangi bir kısıtlama olmaksızın Bankanın tüm faaliyetleri, şube/temsilcilikleri, Genel Müdürlük birimleri ile Bankanın konsolidasyona tabi ortaklıkları ve gerektiğinde Bankanın denetimle yetkili veya görevli olduğu iştiraklerinin işlem, hesap ve faaliyetlerinin hukuki, idari, mali ve işletmecilik konularında, dönemsel ve riske dayalı olarak teftiş ve incelenmelerini sağlamak, gerektiğinde soruşturma yapmak, eksiklik, hata ve suiistimalleri ortaya çıkarmak, bunların yeniden oluşmasının önlenmesine ve Banka kaynaklarının etkin ve verimli olarak kullanılmasına yönelik görüş ve önerilerde bulunmak,

b) İç denetim faaliyetleriyle ilgili olarak;

1) Dönemsel ve riske dayalı iç denetim faaliyetleri çerçevesinde, iç denetim planı hazırlayarak yürürlüğe koymak, çalışma programları aracılığıyla icra etmek, iç denetim faaliyetlerinin sonuçlarını, ilgili birim yönetimine ve ilgili iç sistem sorumlusuna, Denetim Komitesine, Denetim Komitesi aracılığıyla Yönetim Kuruluna raporlamak,

2) Bankanın maruz kaldığı riskleri ve bunlara ilişkin kontrolleri dikkate alarak, denetim çalışmalarında öncelik verilecek alanların, dikkate alınacak ayrıntıların ve denetimin sıklığının belirlenmesine yönelik olarak, her yıl itibariyle risk değerlendirmesi yapmak,

3) Önemli iş birimleri ve ürünlere ilişkin faaliyet ve kontrol risklerinin değerlendirilmesini ve önem derecelerinin belirlenmesini, konsolidasyona dahil her kuruluşu da kapsayacak şekilde, BDDK tarafından belirlenen matris yardımıyla yapmak; yapılacak risk değerlendirmesinde, Bankanın taşıdığı risk kompozisyonlarını, asgari olarak söz konusu matriste belirtilen alanlar itibariyle izlemek ve değerlendirmek,

4) Risk değerlendirmelerine ilişkin nihai kararın Teftiş Kurulu Başkanlığınca verileceği koşuluyla, birim ve işlevlere ilişkin risk değerlendirmelerini birim yöneticileri ile birlikte yapmak; risk değerlendirmelerinde İç Kontrol ve Risk İzleme Müdürlüklerinin görüşlerini de almak,

5) Birim yöneticileri tarafından Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirilmesi zorunlu olan yeni ürünler, yeni sistemler, Kanun ve ilgili diğer mevzuattaki değişiklikler, organizasyonda veya önemli görevlerde bulunan personelde değişiklikler gibi risk değerlendirmelerini etkileyebilecek unsurları dikkate alarak risk değerlendirmelerini gözden geçirmek,

c) Bu Yönetmelikte gösterilen esaslara göre teftiş, soruşturma, inceleme ve araştırma raporlarını tanzim ve sonuçlarını takip etmek,

ç) Dönemsel ve riske dayalı denetimlerde;

1) İç kontrol ve risk yönetimi sistemlerinin yeterliliğini ve etkinliğini değerlendirmek,

2) BDDK tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde, elektronik bilgi sistemi ile elektronik bankacılık hizmetleri de dahil olmak üzere bilgi sistemlerini gözden geçirmek,

3) Muhasebe kayıtları ile finansal raporların doğruluğunu ve güvenilirliğini incelemek,

4) Operasyonel faaliyetlerin, belirlenmiş olan usullere uygunluğunu ve bunlara ilişkin iç kontrol uygulama usullerinin işleyişini test etmek,

5) İşlemlerin; Kanuna ve ilgili diğer mevzuata, Banka içi mevzuat, strateji, politika ve uygulama usulleri ile diğer iç düzenlemelere uygunluğunu denetlemek,

6) Banka içi düzenlemeler çerçevesinde, Yönetim Kurulu ve Denetim Komitesine yapılan raporlamalar ile yasal raporlamaların doğruluğunu, güvenilirliğini ve zaman kısıtlamalarına uygunluğunu denetlemek,

d) Bankada risk ölçüm modeli kullanılması halinde, risk ölçüm modelleriyle ilgili olarak;

1) Risk ölçüm model ve yöntemleriyle elde edilen sonuçların, günlük risk yönetimine dahil edilip edilmediğini,

2) Bankanın kullandığı fiyatlama modelleri ile değerleme sistemlerini,

3) Bankanın kullandığı risk ölçüm modellerinin kapsadığı riskleri,

4) Risk ölçüm modellerinde kullanılan verinin ve varsayımların doğruluğunu ve uygunluğunu,

5) Risk ölçüm modellerinde kullanılan verinin kaynağının güvenilirliğini, bütünlüğünü ve zamanında elde edilebilirliğini,

6) Risk ölçüm modelleri için kullanılan geriye dönük testlerin doğruluğunu

denetime tabi tutmak,

e) Uygun görülecek konular için, yurt içinde ve yurt dışında araştırmalarda bulunmak, konferans ve seminerlere katılmak ve düzenlemek,

f) Dönemsel ve riske dayalı denetimler haricinde, Yönetim Kurulu veya Denetim Komitesinin talebi üzerine, iç denetimin amacına uygun özel denetimler yapmak,

g) Yönetim Kurulunun ve Denetim Komitesinin uygun göreceği diğer görevleri yapmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Başkanı

Atanma

MADDE 7

(1) Teftiş Kurulu Başkanı, Teftiş Kurulunda en az 7 yıl görev yapmış olan müfettiş ya da başmüfettişler arasından, 25/2/2000 tarihli ve 2000/465 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe giren Banka Personel Yönetmeliğinde yer alan esaslara göre atanır. Başkan, müfettiş sıfat ve yetkilerini de taşır.

Teftiş kurulu başkanının görev, yetki ve sorumlulukları

MADDE 8

(1) Teftiş Kurulu Başkanı;

a) Teftiş Kurulunu yönetmek, müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışmalarını düzenlemek ve denetlemek,

b) İç denetim faaliyetlerine yönelik politika ve uygulama usullerini belirleyerek, Denetim Komitesinin uygun görüşü ve Yönetim Kurulunun onayıyla uygulamaya koymak,

c) İç Denetim Planını hazırlamak ve Yönetim Kurulunun onayına sunulmak üzere iç sistemler sorumlusu ve Denetim Komitesine tevdi etmek,

ç) İç denetim faaliyetlerini gözetlemek, denetim politika, program, süreç ve uygulamalarını izlemek ve yönlendirmek,

d) Müfettişlerin görev, yetki ve sorumluluklarının gerektirdiği nitelikleri haiz olup olmadıklarını değerlendirmek, mesleki bilgi, beceri ve yeteneklerinin geliştirilmesine yönelik hizmet içi eğitim programları hazırlamak ve uygulamak, müfettişlerin görevlerini mesleki özen ve dikkat çerçevesinde bağımsız ve tarafsız olarak icra edip etmediklerini izlemek,

e) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarından gelen raporları incelemek, varsa noksanlıklarını tamamlatmak üzere gereğini yapmak,

f) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarından gelen teftiş, inceleme ve soruşturma raporlarını değerlendirmek ve sonucu hakkında Başkanlık görüşünü de belirterek teftiş ve inceleme raporlarının Genel Müdürlüğün ilgili birimlerine, soruşturma raporlarının disiplin kurullarına ve/veya ilgili mercilere intikalini sağlamak,

g) Raporlar üzerine Genel Müdürlük birimlerince alınan önlemleri ve yapılan işlemleri takip etmek, alınan önlem ve yapılan işlemlerin kanun, tüzük ve yönetmeliklere veya işin gereğine uygun mütalaa edilmemesi halinde, durumu gerekçesiyle birlikte Denetim Komitesine intikal ettirmek, alınacak önlem veya yapılacak işlemle ilgili önerilerde bulunmak; bu çalışmalar sırasında Genel Müdürlüğün ilgili birimiyle Başkanlık arasında görüş ayrılığı çıkması halinde, konuyu gerekçeli bir raporla Denetim Komitesine sunmak,

ğ) Müfettiş yardımcılarının göreve alınması, müfettişliğe atanmaları ve müfettişlerin yükselmelerine ait işlemleri yürütmek,

h) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının mesleki ve bilimsel çalışmalarını teşvik etmek ve düzenlemek, gerekirse başarılı inceleme sonuçlarının yayınlanmasını sağlamak,

ı) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının mesleki bilgi ve görgülerini artırmak, bankacılık alanındaki gelişmeleri izlemek ve bu hususlarda araştırmalar yapmak üzere dış ülkelere gönderilmeleri ile ilgili çalışmaları yürütmek,

i) Bir konuya ait mevzuatın, müfettiş ve müfettiş yardımcıları arasında değişik anlaşıldığı veya yorumlandığı hallerde, görüş ve uygulama birliğinin sağlanması için gerekli önlemleri almak,

j) Başkanlığın bir yıllık çalışmaları ve elde edilen sonuçlara ilişkin yıl sonlarında düzenlenecek faaliyet raporunu, en geç üç ay içinde Yönetim Kuruluna sunmak,

k) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının haberleşme, izin ve idari işlere ilişkin işlemlerini yönetmek,

l) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışmalarını, gerekli gördüğü zamanlarda yerinde denetlemek,

m) Müfettiş, müfettiş yardımcıları ve büro personeli hakkında gizli sicil raporu düzenleyerek ilgili müdürlüğe iletmek,

n) Yönetim Kurulunun gerekli gördüğü hallerde, müfettiş sıfat ve yetkisini kullanarak teftiş, inceleme ve soruşturma yapmak,

o) Teftiş Kurulu ve bürosunun kadrosunu önermek,

ö) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının yevmiye, temsil ödeneği ve diğer türdeki giderleri ile özlük hakları konularında çalışmalar yapmak ve önerilerde bulunmak,

p) Risk değerlendirmelerini ve değişikliklerini incelemek ve uygunluğunu onaylamak,

r) Denetim Komitesine asgari üç ayda bir, Başkanlıkça icra edilmiş faaliyetlere ilişkin bir rapor sunmak ve bunları Denetim Komitesi ile birlikte mütalaa etmek,

s) Yönetim Kurulu tarafından uygun görülecek diğer işleri yapmak,

ş) Kurum mevzuatı gereği sair görevleri ifa etmek

ile yetkili ve görevlidir.

(2) Teftiş Kurulu Başkanı, Teftiş Kurulunun yönetiminden, müfettiş ve müfettiş yardımcılarının bu Yönetmelikte yazılı esaslar çerçevesinde çalıştırılmalarından, Yönetim Kuruluna karşı sorumludur.

İzin, vekalet ve yardım

MADDE 9

(1) Teftiş Kurulu Başkanı, izinlerini Denetim Komitesinin uygun gördüğü zamanlarda, Banka Personel Yönetmeliğinde öngörülen esaslara göre kullanır.

(2) Teftiş Kurulu Başkanı, geçici nedenlerle görevinden ayrıldığında, Başkanlığa, Teftiş Kurulu Başkanının önereceği ve Denetim Komitesinin uygun göreceği müfettiş vekillik eder.

(3) Teftiş Kurulu Başkanına vekalet eden müfettiş hakkında 8 inci madde hükümleri uygulanır.

(4) Teftiş Kurulu Başkanlığına vekalet eden müfettiş, Başkanın görev, yetki ve sorumluluklarını taşır.

(5) Teftiş Kurulu Başkanı, kendisine yardımcı olmak üzere yeter sayıda müfettişi görevlendirebilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Müfettiş ve Müfettiş Yardımcıları

Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının görevleri

MADDE 10

(1) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları;

a) Bankanın ve Bankanın denetimle yetkili ve görevli olduğu kuruluşların çalışmaları, işlemleri, hesapları ve personeli hakkında her türlü teftiş, inceleme ve soruşturma yapmak; düzenlediği raporları, Teftiş Kurulu Başkanlığına sunmak,

b) Teftiş, inceleme, soruşturma ve diğer görevleri kapsamında gerekli gördüğü bilgi, belge, evrak, kayıt, dosya ve verileri tüm birimlerden istemek,

c) Banka içi tüm birimlerden ve Banka dışından her türlü hukuki, mali ve teknik bilgi ve mütalaa almak,

ç) İşlemlerini teftiş ettikleri Banka personelinin çalışma ve verimliliklerini inceleyerek değerlendirmek, gerekirse haklarında gizli teftiş raporu düzenlemek,

d) Bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesi çerçevesinde Banka personelini görevden uzaklaştırmak,

e) Soruşturma veya inceleme işleri sebebiyle ilgili gördüğü tüm Banka personelinin ifadelerini almak, gerektiğinde hakkında soruşturma yapılan personelin sicil dosyasını incelemek,

f) Başkanlıkça programlanan ve yürütülen hizmet içi eğitim çalışmalarına katılmak,

g) Başkanlıkça uygun görülecek konular için yurt içinde ve yurt dışında araştırmalarda bulunmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer ve toplantılara katılmak,

ğ) İç denetim raporlarında önerdikleri ve Başkanlıkça düzeltici önlemleri almaya yetkili yöneticilere intikal ettirilen hususlara yönelik uygulamaları izlemek, izleme faaliyetlerinin sonuçlarını ve değerlendirmelerini Denetim Komitesine iletilmek üzere Başkanlığa raporlamak,

h) Başkanlıkça verilecek diğer görevleri yapmak,

ı) BDDK tarafından ihdas edilen mevzuatta belirtilen iç denetim sistemiyle ilgili diğer görevleri yapmak

ile görevli ve yetkilidirler.

(2) Müfettiş yardımcılarına re’sen teftiş, inceleme ve soruşturma yetkisi, yetişme durumlarına göre Denetim Komitesinin onayı alınarak, Başkanlıkça verilir.

(3) Re’sen teftiş, inceleme ve soruşturma yapmaya yetkili müfettiş yardımcılarının bu sıfatları, görev ve yetkilerini etkilemez.

Müfettişlerin yetki ve sorumlulukları

MADDE 11

(1) Müfettişlerin yetki ve sorumlulukları şunlardır.

a) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının sorumlulukları, teftiş, inceleme, soruşturma ve araştırma gibi çeşitli denetim çalışmalarının sonunda ulaştıkları inanç, ortaya koydukları ve savundukları sonuç ile ileri sürdükleri önerilerle sınırlıdır.

b) Müfettişler görevlerini, Teftiş Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu, ilgili iç sistemler sorumlusu ve Denetim Komitesine karşı hesap verme sorumlulukları çerçevesinde, tarafsız ve bağımsız olarak icra ederler.

c) Yönetim Kurulunca; müfettişlerin görev ve sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirebilmeleri için, Bankanın tüm bölüm ve birimlerinde inisiyatif kullanabilecek, herhangi bir personelden bilgi alabilecek ve tüm kayıt, dosya ve verilerine ulaşabilecek yetkiyi haiz olmaları sağlanır. Müfettişler, Banka içi tüm birimlerden ve Banka dışından her türlü hukuki, mali ve teknik bilgi ve mütalaa almaya yetkilidir.

ç) Müfettişler, bağımsızlıklarını ve tarafsızlıklarını zedeleyici nitelikteki hususların bulunması halinde, bunları denetim öncesinde Teftiş Kurulu Başkanına bildirir ve görevden çekilir. Müfettişler, daha önce bulunduğu görevler nedeniyle sorumluluğu bulunan işlemlerin denetiminde yer alamazlar.

Mesleki özen

MADDE 12

(1) Müfettişler, görevlerini mesleki özen ve dikkat içerisinde yerine getirmekle yükümlüdür. Mesleki özen ve dikkat asgari olarak;

a) Görevin gerektireceği çalışmanın kapsamını,

b) İlgili mevzuat, iç düzenleme ve uygulama usullerini ve bunların denetlenecek alan bakımından önem ve gerektirdiği çalışmanın boyutunu,

c) Denetime konu faaliyetlere ilişkin risk yönetimi ve iç kontrol sistemlerinin etkinliği ve yeterliliğini,

ç) Denetime konu faaliyet ve işlemlerde önemli hata, usulsüzlük ve kasıtlı aykırılıkların olma ihtimalini,

d) Yararlanılabilecek bilgisayar destekli denetim teknikleri ile veri analiz tekniklerini,

e) Denetim konusu faaliyet veya işlemden kaynaklanabilecek riskleri,

f) Danışmanlık hizmetinde bulunulması halinde, hizmetin gerektirdiği çalışmanın sonuçlandırılma süresi ve raporlanması dahil, bundan yararlanacak kişilerin ihtiyaç ve beklentileri ile bu hizmetin gerektirdiği çalışmanın kapsamı ve karmaşıklık düzeyini

belirleme yetkinliğine sahip olmayı gerektirir.

Görevden uzaklaştırma

MADDE 13

(1) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları, Bankada yapılan teftiş, inceleme ve soruşturmanın her safhasında, bir önlem olmak üzere, aşağıda belirtilen hallerde görevden uzaklaştırma yetkilerini re’sen kullanırlar.

a) Zimmet, nitelikli zimmet, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma gibi yüz kızartıcı bir suçtan ötürü haklarında soruşturma açılanların görevleri başında kalmalarının sakıncalı görülmesi,

b) Para ve para hükmündeki evrak ve senetlerin, malların, bunlara ilişkin kayıtların, belge ve defterlerin talep halinde derhal gösterilmemesi, verilmemesi veya bunlarla ilgili soruların cevaplandırılmasından kaçınılması,

c) Teftiş, inceleme ve soruşturmayı engelleyecek, güçleştirecek veya yanlış yönlere sürükleyecek davranışlarda bulunulması,

ç) İlgilinin, Bankanın diğer personeline ve Banka mallarına zarar vereceği veya mevcut delilleri ortadan kaldıracağı yolunda güçlü belirtiler bulunması.

(2) Görevden uzaklaştırma yetkisinin, müfettiş veya yetkili müfettiş yardımcılarınca re’sen kullanılması halinde, gerekçesiyle birlikte derhal Başkanlığa bilgi verilir. Görevden uzaklaştırılan kişi, birimin en üst düzey yetkilisi ise, Genel Müdürlükten onay gelinceye kadar bu görev, uygun görülecek başka bir personele verilerek bu husus da Başkanlığa bildirilir.

(3) Birinci fıkranın (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen hallerde, müfettiş ve yetkili müfettiş yardımcılarının görevden uzaklaştırma yetkilerini re’sen kullanmaları, bu önlemin acele olarak alınmasının gerekliliğine bağlıdır. Acele olmayan hallerde ise; konu, Başkanlığa bildirilerek ilgilinin görevden uzaklaştırılması istenir. İlgili personel, birimin en üst düzey yetkilisi ise, müfettiş ve müfettiş yardımcıları bu görevin geçici olarak kime verilmesinin uygun olabileceği hakkındaki görüşlerini de Başkanlığa bildirirler.

Görevlendirme

MADDE 14

(1) Müfettişler, Denetim Komitesinin onayı üzerine, Teftiş Kurulu Başkanından aldıkları emir ve talimatla görev yaparlar. Aldıkları görevin sonucunu Teftiş Kurulu Başkanına bildirirler.

(2) Müfettişler, Bankanın Genel Müdürlük birimleri dışındaki birimlerinde, bir konuda teftiş ve inceleme yaparken, gerek re’sen, gerek yapılan ihbar ve şikayetler üzerine, soruşturmayı gerektiren bir durumu öğrenirlerse, Başkanlığa önceden bilgi vermek kaydıyla soruşturmaya başlamakla görevli ve yetkilidirler.

(3) Görev yapılan birim dışındaki bir birimle ilgili bir konuda inceleme ve soruşturmaya başlanılması için, müfettişlerce Başkanlığa bilgi verilir ve alınacak sonuca göre işlem yapılır.

(4) Bankanın denetimle yetkili ve görevli olduğu kuruluşlarda inceleme ve soruşturmaya başlanılması, Başkanlığın talimatına bağlıdır.

Birlikte görev

MADDE 15

(1) Bir konuda birden çok müfettiş ve müfettiş yardımcısı grup halinde görevlendirilebilir.

(2) Bu durumda, çalışmaları Grup Başkanı sıfatıyla, gruba dahil en kıdemli müfettiş yönetir. Grup Başkanı, müfettiş ve müfettiş yardımcılarının çalışmalarını, aldığı program veya talimata göre düzenler.

(3) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları, görevin öngörülen süre içinde ve noksansız olarak yerine getirilmesini sağlamak üzere, Grup Başkanına yardım etmek ve tavsiyelerini dinlemekle yükümlüdürler.

(4) Bir konuda müfettişler, iç kontrol ve risk izleme personeli de dahil, Bankanın diğer personeli ile birlikte görevlendirildiklerinde, çalışmalara müfettiş başkanlık eder.

İşlerin bitirilmesi

MADDE 16

(1) Çalışma programlarının uygulanmasında;

a) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları, başladıkları veya başlamak zorunda oldukları teftiş, inceleme, soruşturma ve diğer işleri kendileri yapmak ve bitirmekle yükümlüdürler. İşlerin başka bir müfettiş veya müfettiş yardımcısına devri, Başkanlığın izin veya emrine bağlıdır.

b) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları, başladıkları veya kendilerine gönderilen talimat gereğince başlamak zorunda oldukları işleri sonraya bırakmak mecburiyeti doğduğu veya işin sonuçlandırılması başka yerlerde de inceleme ve soruşturma yapılmasına bağlı bulunduğunda, durumu Başkanlığa bildirerek alacakları emre göre hareket ederler.

Yapılamayacak işler

MADDE 17

(1) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları;

a) Yönetim işlerine karışamazlar ve yürütmeye ilişkin emirler veremezler,

b) İnceledikleri defter, kayıt ve belgeler üzerinde kontrole ilişkin işaret dışında şerh, ek ve düzeltme yapamazlar,

c) Görevle gidecekleri yerleri ve yapacakları işleri başkalarına söyleyemezler,

ç) Yaptıkları teftiş, inceleme, soruşturma ve diğer işler hakkında yetkili makamlardan başkasına bilgi veremezler,

d) Banka veya Bankanın denetimle yetkili veya görevli olduğu kuruluşların personelinden teftiş, inceleme ve soruşturma ile ilgili kimselere konuk olamaz ve bunların hizmet ve ikramlarını kabul edemezler, bunlarla herhangi bir menfaat bağı kuramazlar ve borç para alamazlar.

(2) Beşeri ve sosyal ilişkilerin gerektirdiği hususlarda, birinci fıkranın (d) bendi hükmü uygulanmaz.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Teftiş Kurulu Bürosu

Kuruluş, görev ve sorumluluk

MADDE 18

(1) Teftiş Kurulu bürosu, yeterli sayıda büro personelinden oluşur. Büro personeli;

a) Başkanlığın her türlü haberleşme, kayıt ve dosyalama işlerini yürütmek,

b) Haberleşme evrakını ve Başkanlıkta kalan rapor nüshasını düzenli bir şekilde saklamak,

c) Başkanlığın kırtasiye, matbua ve diğer malzeme ihtiyacına ilişkin işlerini yürütmek,

ç) Müfettiş ve müfettiş yardımcılarının harcırah ve görev yerlerine gidiş-gelişlerine ilişkin işlemleri yürütmek,

d) Teftiş Kurulu Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak

ile görevlidir.

(2) Büro personeli, görevi dolayısıyla edindiği bilgiyi başkasına açıklayamaz. Başkanlık emrine geçen evrak, defter, rapor ve diğer belgeleri, Başkanlığın izni olmaksızın, hiçbir makam veya kişiye gösteremezler ve veremezler.

ALTINCI BÖLÜM

Teftişe Tabi Olanların Sorumluluk ve Yükümlülükleri

Teftişe tabi olanların sorumluluk ve yükümlülükleri

MADDE 19

(1) Teftişe tabi olanların sorumluluk ve yükümlülükleri şunlardır:

a) Teftiş ve denetime tabi birim ve kurumlarda bulunan görevliler, para ve para hükmündeki evrak ve senetleri, ambar ve depolarda bulunan malları, gizli de olsa işlemlere ilişkin bütün dosya, defter ve belgeleri, müfettiş veya müfettiş yardımcısına istendiğinde derhal göstermek, saymasına, yoklamasına, her türlü inceleme ve araştırma yapmasına yardım etmek zorundadır. Görevliler, bu hususun yerine getirilmesini, üstlerinden izin almak ya da benzeri hiçbir sebeple geciktiremez.

b) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları, görevlerini yaptıkları sırada gerekli gördükleri her türlü işleme ait evrak kayıt ve belgelerin asıllarını veya örneklerini teftiş ve denetime tabi birim ve kurumlarda bulunan görevlilerden isteyebilirler. Görevliler, bu isteği yerine getirmek zorundadır. Asılları alınan evrak ve belgelerin, müfettiş veya müfettiş yardımcısının mühür ve imzası ile onaylanmış örnekleri dosyasında saklanmak üzere evrak ve belgelerin alındığı birim veya kuruma verilir. Müfettiş veya müfettiş yardımcılarının, asılları yerine alacakları evrak ve belgelerin örneklerinin asıllarına uygunluğu, birim veya kurum yetkilileri tarafından imza ve mühürle onaylanır.

c) Teftiş edilen birim veya kurumun en üst düzey yöneticisi teftiş hizmetlerinin gereklerine uygun şekilde yürütülebilmesi için gerekli önlemleri almak, müfettiş veya müfettiş yardımcılarına görev süresince uygun bir çalışma yeri göstermek, gerekli eşyaları sağlamak ve göreve ilişkin bütün istekleri karşılamak zorundadır.

ç) Banka teşkilatı ile Bankanın denetimle yetkili veya görevli olduğu kuruluşlarda teftiş, inceleme ve soruşturma başladıktan sonra, bunların görevlileri müfettiş ve müfettiş yardımcılarının onayı olmadıkça, teftiş ve soruşturma bitmeden izine ayrılamazlar. İzin kullanmaya başlamış olan görevlilerin geri çağrılmaları gerektiğinde, durum müfettiş veya müfettiş yardımcısı tarafından gerekçesiyle birlikte Başkanlığa bildirilir.

d) Teftiş ve denetime tabi birim ve kuruluşlar, müfettiş veya müfettiş yardımcıları tarafından düzenlenen cevaplı teftiş raporlarına cevap vermekle yükümlüdürler. Her teftiş sonunda müfettiş veya müfettiş yardımcılarınca birimlere teslim edilen raporlarla Genel Müdürlükten bunlara ilişkin olarak gelen yazılardan oluşan teftiş dosyası, birimin en üst düzey yetkilisinin zimmetinde bulunur ve gidenle gelen arasında imza karşılığında devredilir.

e) Teftiş ve denetime tabi birim ve kuruluşların personeli, teftiş, inceleme ve soruşturma nedeniyle sorulacak yazılı sorulara, müfettişçe saptanan makul bir süre içinde cevap vermek zorundadır.

f) Teftişe tabi birim yöneticileri; yeni ürünler, yeni sistemler, Kanun ve ilgili diğer mevzuattaki değişiklikler ve organizasyonda veya önemli görevlerde bulunan personeldeki değişiklikler gibi risk değerlendirmelerini etkileyebilecek hususları Teftiş Kurulu Başkanlığına bildirmek zorundadır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Müfettiş Yardımcılığına Giriş ve Atanma

Giriş sınavı

MADDE 20

(1) Bankanın açacağı müfettiş yardımcılığı giriş sınavına katılabilmek için, KPSS’de, Bankaca belirlenecek taban puanı ve üzerinde puan almış olmak ve diğer koşulları taşımak şarttır.

(2) Teftiş Kuruluna, giriş sınavını başarmak şartı ile müfettiş yardımcısı olarak girilir. Müfettiş yardımcılığı giriş sınavı, bilgi, karakter ve genel yetenek bakımından Teftiş Kurulunda müfettiş yardımcısı unvanı ile görev alabilecek kişilerin tespiti ve bu nitelikleri taşıyan adaylar arasından üstün olanların seçilmesi amacıyla yapılan işlemlerin tümüdür.

(3) Sınavın açılmasına, Başkanlığın önerisi üzerine Yönetim Kurulunca karar verilir.

(4) Bankaca gerçekleştirilecek giriş sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümden oluşur. Önce, KPSS puanı yeterli olan adayların katılabilecekleri yazılı sınav yapılır. Bu sınavda başarı gösteren adaylar arasından başarı sırasına göre, gereksinim duyulan müfettiş yardımcısı sayısının en çok dört katına kadar aday sözlü sınava çağrılır.

(5) Gerekli görüldüğü takdirde KPSS, müfettiş yardımcılığına giriş yazılı sınavı olarak uygulanabilir. Bu durumda, başvuran adayların başarı sıralamasına göre, alınacak müfettiş yardımcısı sayısının en çok dört katı kadar aday sözlü sınava çağrılır.

(6) Sözlü sınavda da başarılı olanlar, giriş sınavını kazanmış olur.

Giriş sınav kurulu

MADDE 21

(1) Giriş Sınav Kurulu, ilgili Denetim Komitesi üyesi başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı ve Teftiş Kurulu Başkanının müfettişler arasından seçeceği dört asil ve dört yedek üyeden oluşur.

(2) Yönetim Kurulu, gerektiğinde Teftiş Kurulu Başkanını Giriş Sınav Kurulu Başkanı olarak görevlendirebilir.

(3) Yazılı sınav sorularının hazırlanması, sınav kâğıtlarının okunup değerlendirilmesi, yazılı ve sözlü sınavın düzenlenmesi ile ilgili tüm işlemler Giriş Sınav Kurulunca gerçekleştirilir. Giriş Sınav Kurulu, gerektiğinde yazılı sınav sorularını hazırlamak, yazılı sınav kağıtlarını okuyup değerlendirmek üzere üniversitelerden yararlanılmasına da karar verebilir.

Aranacak nitelikler

MADDE 22

(1) Giriş sınavına katılabilmek için Banka Personel Yönetmeliğinde yer alan genel şartların yanı sıra, aşağıda belirtilen özel şartlar da aranır.

a) KPSS’de Bankaca belirlenen taban puanı ve üzerinde puan almış olmak,

b) Yazılı sınav tarihi itibariyle KPSS sonuç belgesinin geçerlilik süresi dolmamış olmak,

c) Görevini devamlı yapmasına engel olabilecek akıl hastalığı bulunmamak,

ç) Sınavın açıldığı yılın 1 Ocak tarihinde 30 yaşını (erkek adaylar için askerlik yapmış olanlarda 32 yaşını) doldurmamış olmak,

d) En az dört yıllık eğitim veren Hukuk, Siyasal Bilgiler, İktisat, İşletme, İktisadi ve İdari Bilimler fakülteleri ile ihtiyaç duyulması halinde, üniversitelerin mühendislik fakültelerinden ya da en az dört yıllık lisans eğitimi verip yukarıdaki fakültelere denkliği Yüksek Öğretim Kurulunca onaylanmış yurtdışında eğitim veren fakültelerden mezun olmak.

Sınavın ilanı

MADDE 23

(1) Giriş sınavının tarihi ve yeri, adaylarda aranan nitelikler, başvuru şekli ve son başvuru tarihi; sınav konuları, KPSS puan türü ve taban puanı, Resmi Gazete’de ve Türkiye genelinde yayınlanan tirajı en yüksek beş gazetenin en az birinde, sınav tarihinden en az bir ay önce yapılacak ilanlarla adaylara duyurulur. Duyurulması faydalı görülen diğer hususlar, gazete ilanlarına eklenebileceği gibi adaylara ayrı bir broşür ile de duyurulabilir.

Başvuru ve gerekli belgeler

MADDE 24

(1) Giriş sınavına katılmak isteyen adaylar; başvuru formu ekinde aşağıda belirtilen belgelerle Başkanlığa ilanda belirtilen usulde müracaat ederler.

a) Nüfus cüzdanı veya Bankaca onaylı örneği,

b) Yüksek öğrenim diploması veya mezuniyet belgesi Bankaca onaylı örneği,

c) Son altı ay içinde çekilmiş 4.5x6 ebadında 2 adet fotograf,

ç) KPSS sonuç belgesi veya Bankaca onaylı örneği,

d) El yazısı ile hazırlanmış özgeçmiş.

(2) Başvuruların postayla kabul edilmesi halinde; birinci fıkrada istenen belgelerden (a), (b) ve (ç) bentlerinde yer alanların noter onaylı olması ve müracaatların son başvuru günü mesai saati sonuna kadar Bankaya ulaşmış olması gereklidir. Son başvuru tarihinden sonra yapılacak müracaatlar ile postadaki gecikmeler dikkate alınmaz.

Aday kartı

MADDE 25

(1) Başvuru için istenen belgeleri tamam olan ve yapılan ön incelemede başvuruları kabul edilen adaylar için onaylı ve fotoğraflı birer aday kartı hazırlanır.

(2) Aday kartları, başvuru süresinin bitiminde adayların adreslerine posta ile gönderilir. Adaylar, Bankaca yapılacak yazılı giriş sınavına girerken aday kartlarını göstermek zorundadır. Aday kartı eline geçmeyen veya aday kartını kaybeden adaylar, Başkanlığa önceden bilgi vermek kaydıyla, Başkanlık nezdindeki aday bilgileriyle kontrolü yapılarak yazılı sınava alınır.

Sınav yeri

MADDE 26

(1) Müfettiş yardımcılığı giriş sınavları Ankara’da yapılır.

Sınav konuları

MADDE 27

(1) Müfettiş yardımcılığı giriş yazılı ve sözlü sınavları, aşağıda gösterilen ana konulardan yapılır. Ana konularla ilgili alt başlıklar, Giriş Sınav Kurulunca belirlenir.

a) Ekonomi,

b) Hukuk,

c) Muhasebe,

ç) Yabancı Dil.

(2) Sınava çağrılan mühendis kökenli adaylara uygulanacak müfettiş yardımcılığı giriş yazılı ve sözlü sınavları ise ilgili mühendislik konuları ile yabancı dilden yapılır.

Sınavın hazırlanışı

MADDE 28

(1) Giriş Sınav Kurulu toplanarak, sınav konularından her biri ile ilgili soruları hazırlar veya karar verilmişse üniversitelerde görevli öğretim üyelerine hazırlatır. Hazırlanan sınav sorularının yazıldığı kağıtların altı, Giriş Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerince imzalanır. Her konuya ait sorular ayrı zarflara konulur ve zarflar kapatılır. Kapatılan zarfların arkası mühürlenir ve Giriş Sınav Kurulu Başkanı ile üyelerince imzalandıktan sonra Başkanlığa teslim edilir.

Gözetim kurulları

MADDE 29

(1) Giriş sınavının yazılı bölümünün birden fazla sınav salonunda yapılması halinde gözlemci olarak görev yapmak üzere, Başkanlıkça müfettişlerden oluşan gözetim kurulları görevlendirilir. Her gözetim kurulundaki en kıdemli müfettiş gözetim kurulunun başkanıdır. Gözetim kurullarına yardımcı olmak üzere, gerektiğinde Banka personeli de görevlendirilebilir.

Yazılı sınavın yapılışı

MADDE 30

(1) Yazılı sınav, 27 nci maddede belirtilen konuların her biri için ayrı olarak yapılır. Bir günde ikiden fazla sınav yapılamaz. Sınav, duyurulan yer, gün ve saatte başlar. Geç gelenler sınava alınmaz.

(2) Her aday, aday kartları kontrol edilerek salona alınır. Ayrıca, aday kartlarının kimliklerine uygunluğu da, gözetim kurulu tarafından sınav sırasında kontrol edilir.

(3) Sınav sorularının bulunduğu zarflar, adaylara, daha önceden açılmamış ve mühürlü oldukları gösterildikten sonra açılır.

(4) Gözetim kurulu başkan ve üyeleri, sınav disiplinini sağlamak; kopya çekilmesine, başkasının yerine sınava girilmesine engel olmak ve sınavı düzenli bir şekilde sürdürüp sonuçlandırmak ile yükümlüdür.

(5) Kopya çekmeye kalkışanlar, sınavdan çıkarılır ve bir daha Bankanın sınavlarına alınmaz.

(6) Sınav, önceden tespit edilen saatte bitirilir.

(7) Sınav kağıtları, aday kartı ile kağıttaki ad ve numara karşılaştırıldıktan ve ad bölümü adaya kapattırıldıktan sonra toplanır.

(8) Toplanan sınav kağıtları, bir zarfa konur, kapatılan zarfın üzerine hangi sınava ait ve içinde ne kadar kağıt bulunduğunu belirten bir tutanak yapıştırılır ve zarf mühürlenerek Giriş Sınav Kurulu Başkan ve üyelerince imzalanır. Mühürlenen zarf, Başkanlıkça muhafaza altına alınır.

Değerlendirme ve başarının tespiti

MADDE 31

(1) Kapalı zarflar içinde bulunan sınav kağıtları Başkanlıkça, Giriş Sınav Kuruluna teslim edilir ve Giriş Sınav Kurulu tarafından değerlendirilir.

(2) Yazılı giriş sınavında her konu için tam not 100’dür. Okunup değerlendirilen sınav kağıtlarının baş tarafına, verilen not yazılır.

(3) Bütün kağıtlar okunup değerlendirildikten sonra, kapalı olan ad yerleri açılarak, notlar aday numara sırasına göre düzenlenen cetvellere geçirilir. Bu cetveller Giriş Sınav Kurulu Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.

(4) Sınav sorularının üniversiteye hazırlatılması durumunda, değerlendirmenin hangi esaslarla yapılacağına Giriş Sınav Kurulu karar verir.

(5) Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için, her gruptan 100 tam not üzerinden en az 60 alınması, gruplar not ortalamasının ise 65’ten az olmaması gereklidir.

(6) Yazılı sınav sonuçları, bir tutanakla tespit olunur ve sınav kurulunca imzalanır.

Sözlü sınava çağrı

MADDE 32

(1) Başkanlıkça, yazılı sınavda başarı gösterenlere, sözlü sınavın yeri, günü ve saati yazılı olarak tebliğ edilir.

Sözlü sınavın yapılışı

MADDE 33

(1) Sözlü sınav, adaylara yapılan yazılı tebligatta belirtilen yer, gün ve saatte yapılır.

(2) Sözlü sınavda adaylara, 27 nci maddede belirtilen konularla birlikte, genel kültür düzeyini ölçecek sorular da sorulur. Değerlendirmede; adayın bilgisi, zekası, kavrama hızı, ifade ve temsil yeteneği, tavır ve hareket gibi kişisel nitelikleri, Başkanlıkça hakkında yapılan araştırmalardan elde edilen istihbarat sonuçları göz önünde bulundurulur.

Değerlendirme, sıralama ve atanma

MADDE 34

(1) Sözlü giriş sınavında tam not 100’dür. Adaylara Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerinden her biri, bütün sınav konuları için ayrı bir not verir. Notlar toplanarak verilen not sayısına bölünüp ortalaması bulunur.

(2) Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için, alınan ortalama notun 70’ten aşağı olmaması gerekir.

(3) Sözlü sınav sonunda adayların not ortalamaları, aday numarası sırasına göre düzenlenen bir tutanağa geçirilir ve tutanak Giriş Sınav Kurulu Başkan ve üyeleri tarafından imzalanır.

(4) Sınavlar sonucunda adayların yazılı ve sözlü sınav notları toplanır ve ikiye bölünerek ortalama notları bulunmak suretiyle başarı sırası tespit edilir. Bu sıraya göre bir tutanak düzenlenir ve bu tutanak Giriş Sınav Kurulu Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır. Başarı sıralamasına göre, sınavdan önce öngörülen sayıda asıl aday ve aynı sayıda yedek aday belirlenir. Sözlü sınava katılan her adaya kazanıp kazanmadığını belirten taahhütlü bir mektup gönderilir. Ayrıca, kazanan asıl ve yedek adayları gösteren bir liste Genel Müdürlük binaları girişine bir hafta süreyle asılır.

(5) Giriş sınavında başarı gösterip ataması yapılacak olanlara bu durum ve yapılması gereken işlemlere ilişkin yazılı olarak tebligat yapılır. Kazanan adaylar yazılı tebligatın yapılmasından sonra aşağıda belirtilen belgeleri tamamlayarak Başkanlığa teslim eder.

a) Görevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu bulunmadığına dair beyan,

b) Erkek adaylar için askerlik ile ilişiğinin bulunmadığına dair beyan,

c) Sabıka kaydının bulunmadığına dair beyan,

ç) Son altı ay içinde çekilmiş 4,5x6 cm ebadında 6 adet fotoğraf.

(6) Adaylar, yazılı tebligatın kendilerine ulaştığı tarihten itibaren, belgeyle ispat edilecek zorlayıcı sebep olmaksızın, bir ay içinde Bankaya başvurmamaları halinde haklarını kaybeder. Bu durumda, gelmeyen adayların yerine yedek adaylar çağrılır. Yedek adaylardan da kadronun doldurulamaması durumunda, eleme sınavında başarılı olmuş adaylar arasından başarı sırasına göre boş kalan kadronun en çok üç katı kadar aday çağrılabilir. Bu adaylar için giriş sınavlarının tekrarlanması gerekir.

(7) Yazılı giriş sınavı kağıtları, bir yıl süreyle Başkanlıkta saklanır.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Müfettiş Yardımcılarının Yetiştirilmesi

Yetiştirme

MADDE 35

(1) Müfettiş yardımcılarının yetiştirilmesinde;

a) Kişiliklerini, mesleğin gerektirdiği niteliklere göre geliştirmek,

b) Bankanın ve Teftiş Kurulunun çalışma alanına giren yürürlükteki mevzuat ile teftiş ve soruşturma konularında deneyim ve uzmanlık kazanmalarını sağlamak,

c) Bilimsel çalışma ve araştırma alışkanlığı kazandırmak,

ç) Yabancı dil bilgilerinin gelişmesine imkan sağlamak

esaslarına uyulur.

Görev süresi

MADDE 36

(1) Müfettiş yardımcılığı görev süresi en az üç yıldır. Uzun ve sürekli hastalık veya askerlik gibi nedenle üç yıl görev yapmamış olanların, müfettiş yardımcılığındaki görev süreleri, ayrı kaldıkları süreler kadar uzatılır.

(2) Müfettiş yardımcılığına atananlar, teftiş, inceleme ve soruşturma işlerine alıştırmak, bunların yöntem ve şekilleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak amacıyla, müfettişler yanında görevlendirilir.

(3) Başkanlıkça, asgari iki yıl müfettiş refakatinde çalıştırılan müfettiş yardımcılarından bağımsız olarak görev yapabilecekleri kanısına ulaşılanlara, re’sen teftiş, inceleme ve soruşturma görevleri verilebilir.

Kuruldan çıkarma

MADDE 37

(1) Müfettiş yardımcılığı döneminde, müfettişlikte başarı gösteremeyeceği saptanan ve müfettişlik ile bağdaşmayacak tutum ve davranışları tespit edilenler, yeterlik sınavı beklenilmeksizin, Teftiş Kurulu dışında durumlarına uygun bir göreve atanır.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Yeterlik Sınavı ve Müfettişliğe Atanma

Yeterlik sınavı

MADDE 38

(1) En az üç, en çok dört yıl süreyle yetişme dönemi geçirmiş bulunan müfettiş yardımcılarının, bankacılığı ilgilendiren genel mevzuat ve Bankanın iç mevzuatı ile mesleki bilgi yönlerinden gerekli niteliklere ulaşıp ulaşmadıklarının tespiti ve bu niteliklere ulaşanların müfettişliğe yükseltilmeleri amacıyla yeterlik sınavı yapılır.

(2) Yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere iki bölümdür.

Sınava çağrılma

MADDE 39

(1) Müfettiş yardımcılarının, yeterlik sınavına çağrılabilmeleri için,

a) 36 ncı maddenin birinci fıkrasında öngörülen asgari sürenin tamamlanmış olması,

b) İki aydan az olmamak üzere birlikte çalıştıkları müfettişlerin verdiği raporla müfettişlikte yeterliliklerinin saptanmış olması,

c) Başkanlıkça müfettişlik yapabileceklerinin onaylanmış olması

gereklidir.

(2) Sınavın yapılacağı gün ve yer, sınavdan en az iki ay önce sınava katılacak olanlara yazı ile bildirilir.

Yeterlik sınav kurulu

MADDE 40

(1) Yeterlik Sınav Kurulu, ilgili Denetim Komitesi üyesi başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı ve Başkanın seçeceği dört müfettişten oluşur.

(2) Yönetim Kurulu, gerektiğinde, Teftiş Kurulu Başkanını Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı olarak görevlendirebilir.

(3) Mücbir sebeplerden dolayı görev yapamayacak asil üyelerin yerine geçmek üzere, sıra belirtilerek, müfettişler arasından ayrıca üç yedek üye tespit edilir.

(4) Yazılı sınav sorularının hazırlanması, sınav kağıtlarının okunup değerlendirilmesi, yazılı ve sözlü sınavların düzenlenmesi ile ilgili tüm işlemler Yeterlik Sınav Kurulunca gerçekleştirilir. Yeterlik Sınav Kurulu, gerektiğinde yazılı sınav sorularını hazırlamak, yazılı sınav kağıtlarını okuyup değerlendirmek üzere üniversitelerden yararlanılmasına da karar verebilir.

Sınav konuları

MADDE 41

(1) Yazılı ve sözlü yeterlik sınavı programında aşağıdaki ana konular yer alır. Ana konularla ilgili alt başlıklar Yeterlik Sınav Kurulunca belirlenir.

a) Banka ve iştiraklerinin tabi olduğu usul ve mevzuat.

b) Hukuk: Medeni, Borçlar, İcra ve İflas, Ceza ve Ticaret Hukuku.

c) Muhasebe: Banka ve iştiraklerde uygulanan muhasebe.

ç) Teftiş, inceleme ve soruşturma tekniği ve usulleri ile Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri.

d) Mühendis kökenli müfettiş yardımcıları için, ilk dört bentte yer alan konuların yanında ilgili mühendislik konuları.

(2) Yeterlik sınavında, birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan konular bir grup, (ç) bendinde yer alan konular bir grup; mühendis kökenli müfettiş yardımcıları için birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde yer alan konular bir grup, (ç) bendinde yer alan konular bir grup sayılır.

Soruların hazırlanması

MADDE 42

(1) Yazılı yeterlik sınavı soruları, Yeterlik Sınav Kurulu tarafından hazırlanır.

(2) Hazırlanan sınav sorularının yazıldığı kağıtların altı, Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ile üyelerince imzalanır. Her gruba ait sorular ayrı zarflara konularak kapatılır ve arkaları Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır ve mühürlenir. Üzerine hangi gruba ait sorular olduğu belirtilen zarflar, Teftiş Kurulu Başkanınca muhafaza edilir.

Gözetim

MADDE 43

(1) Yazılı sınavın düzen içinde yapılmasını sağlamak üzere Teftiş Kurulu Başkanı yeteri kadar müfettişi gözetimle görevlendirir.

Yazılı sınavın yapılışı

MADDE 44

(1) Sınav, müfettiş yardımcılarına gönderilen yazıda belirtilen gün ve saatte yapılır. Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı, soru zarfının mühürlü ve imzalı olduğunu, önceden açılmamış bulunduğunu göstererek açar ve soru kağıtları dağıtılır.

(2) Sınav sonunda sınav kağıtları, ad bölümü kapatıldıktan sonra toplanarak bir zarfa konulur. Zarf mühürlenip Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerince imzalanır. Hangi sınava ait olduğu üzerine yazılan zarf, Teftiş Kurulu Başkanınca muhafaza altına alınır.

Değerlendirme

MADDE 45

(1) Sınav kağıtları, Yeterlik Sınav Kurulunca değerlendirilir.

(2) Yazılı yeterlik sınavında her grup için tam not 100’dür. Okunup değerlendirilen kağıtların baş tarafına verilen not yazılır.

(3) Bütün kağıtlar değerlendirildikten sonra, kapalı olan ad bölümleri açılarak, notlar düzenlenen bir tutanağa geçirilir. Tutanak, Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerince imzalanır.

(4) Yeterlik sınavının yazılı bölümünü başarmış sayılabilmek için, sınav gruplarından alınan notlardan her birinin 60’tan ve ortalamanın 65’ten aşağı olmaması gerekir.

Sözlü sınava çağırma

MADDE 46

(1) Yeterlik sınavının yazılı bölümünde başarı gösteren müfettiş yardımcılarına, Başkanlıkça, en az 15 gün önceden sözlü sınavın yapılacağı yer, gün ve saat bildirilir.

(2) Sözlü sınav, yazılı sınavdan en geç bir ay sonra yapılır.

Sözlü sınavın yapılışı

MADDE 47

(1) Sınav, müfettiş yardımcılarına gönderilen yazıda belirtilen yer gün ve saatte yapılır.

(2) Müfettiş yardımcıları sınava, yazılı sınavı kazanma sırasına göre alınır. Sınav saat 17.00'ye kadar bitmezse ertesi gün devam edilir.

(3) Sınavda, müfettiş yardımcılarına, 41 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen konulardan sorular yöneltilir. Sınavın genel değerlendirilmesinde, müfettiş yardımcılarının yetişme dönemindeki çalışmaları da göz önünde bulundurulur.

Değerlendirme ve sıralama

MADDE 48

(1) Sözlü sınavda tam not 100’dür. Müfettiş yardımcılarına, Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve üyelerinden her biri bütün sınav konuları için bir not verir. Notlar toplanarak verilen not sayısına bölünüp ortalaması bulunur.

(2) Sınav sonunda not durumunu gösteren bir tutanak düzenlenerek, Yeterlik Sınav Kurulu Başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.

(3) Sözlü sınavda başarılı sayılabilmek için alınan ortalama notun 70’ten az olmaması gerekir. Sözlü sınavda da bu şekilde başarı gösterenler yeterlik sınavını başarmış olur.

(4) Yeterlik sınavında başarılı olan müfettiş yardımcılarının başarı sırası, yazılı ve sözlü sınavda aldıkları notların ortalamasına göre tespit edilir.

(5) Ortalamanın eşit olması halinde, 41 inci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen konuda, yazılı sınavda daha yüksek not almış müfettiş yardımcısı daha başarılı sayılır.

(6) Yeterlik Sınav Kurulu, yeterlik sınavında başarılı olan müfettiş yardımcılarının başarı sırasını gösteren bir tutanak düzenler.

Atanma

MADDE 49

(1) Yeterlik sınavında başarılı olan müfettiş yardımcıları, Yönetim Kurulu kararıyla müfettişliğe atanır.

(2) Ataması yapılanlara durum, Yönetim Kurulu Kararından itibaren on gün içinde Başkanlıkça bir yazı ile bildirilir.

(3) Sınava, belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebep olmaksızın girmeyen veya sınavda başarılı olamayanlar, Bankada, Teftiş Kurulu dışında, durumlarına uygun bir göreve atanırlar.

(4) Yazılı yeterlik sınavı kağıtları, Başkanlıkça bir yıl süreyle muhafaza edilir.

(5) Teftiş Kuruluna, yeniden atanma hükümleri hariç olmak üzere, bu Yönetmelikte öngörülen sınav dışında herhangi bir kurum veya kuruluştan naklen müfettiş yardımcısı, müfettiş ve başmüfettiş ataması yapılamaz.

ONUNCU BÖLÜM

Kıdem Sırası, Sınıflandırma ve Yükselme

Kıdem sırası

MADDE 50

(1) Kıdem sırası; müfettiş yardımcıları için, giriş sınavı tarihi ve bu sınavdaki başarı derecelerine göre, müfettişler için, yeterlik sınavı tarihi ve bu sınavdaki başarı derecelerine göre yapılan sıralamadaki yerdir.

(2) Müfettişlik döneminde askerlik görevi için Teftiş Kurulundan ayrılıp dönenlerin kıdem sırasında değişiklik olmaz.

Sınıflandırma

MADDE 51

(1) Müfettiş ve müfettiş yardımcıları;

a) Başmüfettiş,

b) Müfettiş,

c) Müfettiş yardımcısı

olmak üzere üç grup halinde sınıflandırılır.