Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı, mali denetçi ve mali denetçi yardımcılarının atanmaları, eğitimleri, yetki ve yeterlilik staj programları, sınavları, görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma usul ve esasları ile çalışma programlarını ve ilgili diğer hususlar ile inceleme ve denetimlere dair işlerin kapsamını düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu mali denetçi ve mali denetçi yardımcılarını, Mali Denetçi Yardımcılığı Giriş Sınavına katılacak adayları, 3093 sayılı Kanunda sayılan gelirler ile ilgili mükellefler nezdinde yapılacak inceleme ve denetimleri, Kurum harcamalarına yönelik tüm inceleme ve denetimleri, kurum içinde mali konularla ilgili mali denetçi görevlendirmelerini kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik; 11/11/1983 tarihli ve 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanununun 56 ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Başkan: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Muhasebe ve Finansman Dairesi Başkanını,

b) Başkanlık: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Muhasebe ve Finansman Dairesi Başkanlığını,

c) Genel Müdür: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürünü,

ç) Genel Müdürlük: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünü,

d) Giriş sınavı: Mali Denetçi Yardımcılığı Giriş Sınavını,

e) İlgili Genel Müdür Yardımcısı: Kurumda Muhasebe ve Finansman Dairesi Başkanlığının bağlı olduğu Genel Müdür Yardımcısını,

f) Kanun: 3093 sayılı Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanununu,

g) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,

ğ) Kurul: Yeterlik Sınav Kurulunu,

h) Kurum: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunu,

ı) Mali denetçi: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu mali denetçisini,

i) Mali denetçi yardımcısı: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu mali denetçi yardımcısını,

j) Rapor Değerlendirme Komisyonu: Mali denetçiler ve/veya mali denetçi yardımcıları tarafından hazırlanan raporların okunup değerlendirildiği, mali denetçiler arasından Başkanca görevlendirilen ve üç asil, bir yedek üyeden oluşturulan komisyonu,

k) Sınav Komisyonu: Mali Denetçi Yardımcılığı Giriş Sınavı Komisyonunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Mali Denetçi Yardımcılığına Giriş

Giriş sınavı

MADDE 5

(1) Mali denetçilik mesleğine, giriş sınavıyla mali denetçi yardımcısı olarak girilir. Mali denetçi yardımcısı kadrosuna atanabilmek için giriş sınavında başarılı olmak şarttır.

(2) Giriş sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Kurum tarafından uygun görülen zamanlarda açılır.

(3) Giriş sınavı, yazılı ve sözlü-mülakat şeklinde iki aşamalı yapılır.

(4) Giriş sınavına çağrılacak adayların sayısı, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katından fazla olamaz. KPSS puanı en yüksek olan adaydan başlamak üzere yapılan sıralama sonucunda son sıradaki aday ile eşit puana sahip adaylar da sınava çağrılır.

Giriş sınavı duyurusu

MADDE 6

(1) Giriş sınavına katılma şartları, sınavın yapılış şekli, değerlendirme yöntemi, atama yapılacak kadro sayısı, KPSS puan türleri ve asgari puanlar, sınava çağrılacak aday sayısı, son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuru şekli ve başvuruda istenecek belge ve beyanlar, gerek görülmesi halinde öğrenim dalları ve kontenjanları ile diğer hususlar son başvuru tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de, Türkiye genelinde yayımlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde ve Kurumun internet adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur.

Giriş sınavına başvuru şartları

MADDE 7

(1) Giriş sınavına başvurmak isteyenlerde son başvuru tarihi itibariyle aşağıdaki şartlar aranır:

a) 24/9/2008 tarihli ve 27007 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunda Memur Statüsünde İstihdam Edilen Personel Yönetmeliğinin 37 nci maddesindeki genel şartları taşımak.

b) En az dört yıllık lisans eğitimi veren siyasal bilgiler, hukuk, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri ile bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurtdışındaki öğretim kurumlarından birinden mezun olmak.

c) Giriş sınavının yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.

ç) Geçerlik süresi dolmamış KPSS puan türü veya türlerinden giriş sınavı ilanında belirtilen taban puanı almış olmak.

Başvuruda istenen belgeler ve başvuru şekli

MADDE 8

(1) Giriş sınavına katılmak isteyenlerden aşağıdaki belgeler istenir:

a) Kurumdan veya Kurumun internet adresinden temin edilecek başvuru formu.

b) Yükseköğrenim diploması veya geçici mezuniyet belgesinin ya da yurt dışında eğitim görenler için diploma denklik belgesinin aslı veya Kurumca onaylı örneği.

c) KPSS sonuç belgesinin aslı veya fotokopisi ya da bilgisayar çıktısı.

ç) Yazılı özgeçmiş.

d) İki adet vesikalık fotoğraf.

(2) Adaylardan istenen belgelerin Kuruma giriş sınavı duyurusunda belirtilen tarih ve saatte, elden veya posta yoluyla ya da giriş sınavı duyurusunda belirtildiği takdirde elektronik ortamda teslim edilmesi gerekir. Postadaki gecikmeler ve ilânda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.

Başvuruların incelenmesi ve adayların sınava kabulü

MADDE 9

(1) İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı, süresinde yapılan başvuruları inceleyerek adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığını tespit eder ve giriş sınavına katılabileceklerin isimlerini KPSS puanları ile birlikte Kurum ilan panosu ve resmi internet adresinde ilan eder.

(2) Yazılı sınava girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamazlar.

(3) Giriş sınavına katılmaya hak kazananlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarında Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.

Sınav Komisyonu

MADDE 10

(1) Giriş sınavının yapılması, sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara bağlanması Sınav Komisyonunca yapılır.

(2) Sınav Komisyonu, Genel Müdür Oluru ile mali denetçiler, daire başkanı ve daha üst seviyedeki Kurum yöneticileri arasından belirlenen bir başkan ve dört üyeden oluşur, ayrıca üç yedek üye belirlenir. Sınav Komisyonu Başkanı ile yedek üyelerden en az birisi, daire başkanı ve daha üst seviyedeki Kurum yöneticileri arasından, diğerleri ise mali denetçiler arasından tespit edilir. Asıl üyelerin herhangi bir nedenle Sınav Komisyonuna katılamamaları hâlinde, yedek üyeler tespit sırasına göre Komisyona katılırlar.

(3) Sınav Komisyonu, üye tamsayısıyla toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.

(4) Sınav Komisyon üyeleri, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar.

Yazılı sınav

MADDE 11

(1) Yazılı sınav klasik veya test usulüne göre yapılır.

(2) Yazılı sınava, KPSS sonuçlarına göre başvuran adaylardan, sınav ilanında belirtilen puan türüne göre en yüksek puana sahip olandan başlanarak, atama yapılacak kadro sayısının en fazla yirmi katına kadar aday (son sıradaki adayla eşit puana sahip olanlar dâhil) katılabilir.

Yazılı sınav konuları

MADDE 12

(1) Yazılı sınav aşağıdaki konulardan yapılır:

a) İktisat grubu:

1) Mikro ve makro iktisat,

2) İktisat politikası,

3) Türkiye ekonomisi,

4) Uluslararası ekonomik ilişkiler ve kuruluşlar.

b) Maliye grubu:

1) Kamu maliyesi,

2) Bütçe ve bütçe politikası, Türk bütçe sistemi,

3) Türk vergi sisteminin genel esasları,

4) Maliye politikası.

c) Hukuk grubu:

1) Anayasa hukuku,

2) İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı,

3) Ceza hukuku (Genel hükümler),

4) Medeni hukuk (Başlangıç-kişiler hukuku-eşya hukuku),

5) Borçlar hukuku (Genel hükümler),

6) Vergi hukuku.

ç) Muhasebe grubu:

1) Genel muhasebe,

2) Maliyet muhasebesi,

3) Şirketler muhasebesi.

(2) Yazılı sınavda soruların konu grupları bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye tabi tutulacağına sınav duyurusunda yer verilir.

Yazılı sınavın yapılışşekli

MADDE 13

(1) Yazılı sınav soruları, klasik veya test usulüne göre komisyon tarafından hazırlanır. Sınav sorularının hazırlanması ve cevaplarının değerlendirilmesi için gerektiğinde öğretim üyelerinden veya konusunda uzman kamu görevlilerinden yararlanılabilir.

(2) Yazılı sınav, İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığı tarafından Komisyonun gözetim ve denetimi altında yapılır.

(3) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs edenler veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenerek sınavları geçersiz sayılır.

(4) Yazılı sınav; Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Millî Eğitim Bakanlığına, yükseköğretim kurumlarına veya bu konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir. Bu durumda yazılı sınava ilişkin hususlar, Kurum ve ilgili kuruluş arasında protokol ile belirlenir.

Yazılı sınavın değerlendirilmesi ve sözlü sınava çağırma

MADDE 14

(1) Yazılı sınav, yüz tam puan üzerinden değerlendirilir, en yüksek puandan başlamak üzere sıralama yapılarak tutanağa bağlanır ve imzalanır.

(2) Yazılı sınavda başarılı sayılmak için sınav ilanında belirtilen konu gruplarından en az altmış puan alınması ve bunların ortalamasının en az yetmiş puan olması gerekir.

(3) Yazılı sınavda başarılı olanlardan en yüksek puan alan adaydan başlanarak, atama yapılacak kadro sayısının dört katını geçmemek üzere, duyuruda belirtilen sayıda aday sözlü sınava çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da sözlü sınava çağrılır.

Yazılı sınav sonuçlarının duyurulması

MADDE 15

(1) Yazılı sınav sonuçları, Kurum ilan panosu ve resmi internet adresinde yayımlanmak suretiyle duyurulur. Ayrıca, sözlü-mülakat sınavına katılmaya hak kazananlara, sözlü-mülakat sınavının yeri, günü ve saatine ilişkin bilgileri içeren tebligat yapılır.

Sözlü-mülakat sınavı

MADDE 16

(1) Sözlü-mülakat sınavında adaylar;

a) Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,

b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,

c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,

ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,

d) Genel yetenek ve genel kültürü,

e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,

yönlerinden ayrı ayrı puan verilmek suretiyle değerlendirilir.

(2) Adaylar, Komisyon tarafından birinci fıkranın (a) bendi için elli puan, (b), (c), (ç), (d) ve (e) bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için ise onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü-mülakat sınavı ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sözlü-mülakat sınavında başarılı sayılmak için, Komisyon başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.

Giriş sınavının değerlendirilmesi

MADDE 17

(1) Başarı sırası yazılı ve sözlü-mülakat sınav sonucunda alınan notların aritmetik ortalaması alınarak belirlenir.

(2) Adaylar, başarı sırası en yüksek adaydan başlanarak sıralamaya konulur ve başarı sırasına göre atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asıl, giriş sınavında başarılı olmak şartıyla atama yapılacak kadro sayısının yarısını geçmemek üzere, Komisyonca belirlenecek sayıda aday ise yedek olarak tespit edilir.

(3) Adayların giriş sınavı puanlarının aynı olması halinde sırasıyla, yazılı sınav puanı ve KPSS puanı yüksek olana öncelik tanınır.

(4) Giriş sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış olmak, asıl listelere giremeyen adaylar için müktesep hak veya daha sonraki giriş sınavları için herhangi bir öncelik hakkı teşkil etmez.

Giriş sınavı sonuçlarının duyurulması

MADDE 18

(1) Giriş sınavı sonuçları, Kurumun internet adresinde ilan edilir. Ayrıca, asıl ve yedek listelerde yer alan adaylara tebligat yapılır.

Sınav sonuçlarına itiraz

MADDE 19

(1) Sınava katılanlar sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilirler. İtirazlar, sınav sonuçlarının duyurulmasından itibaren 10 gün içinde bir dilekçe ile yapılır. Bu itirazlar sınav kurulu tarafından en geç 20 gün içinde incelenir ve sonuç ilgiliye yazılı olarak bildirilir.

Mali denetçi yardımcılığına atama

MADDE 20

(1) Giriş sınavını asıl olarak kazananların, tebligatta belirtilen süre içinde, aşağıdaki belgelerle birlikte yazılı olarak yapacakları başvuru üzerine mali denetçi yardımcısı kadrolarına atamaları yapılır.

a) Adli sicil kaydına dair yazılı beyanı.

b) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair yazılı beyanı.

c) Erkek adaylar için askerlik durumuna dair yazılı beyanı.

ç) Mal bildirimi.

d) 8 adet vesikalık fotoğraf.

(2) Süresi içinde geçerli bir mazereti olmaksızın müracaat etmeyen adayların atama işlemleri yapılmaz.

(3) Giriş sınavında başarılı olup ataması yapılmayanlardan veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple görevden ayrılanlardan boşalan kadrolara, sınav sonuçlarının ilanından itibaren altı ay içinde giriş sınavı başarı sıralamasına göre yedek listeden atama yapılabilir.

Sınav belgelerinin saklanması

MADDE 21

(1) Mali denetçi yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Atanamayanların başvuru belgeleri ise giriş sınavı sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri halinde ilgililere elden iade edilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Mali Denetçi Yardımcılığı Dönemi, Mali Denetçi Yardımcılarının Yetiştirilmesi, Yeterlik Sınavı ve Mali Denetçiliğe Atanma

Mali denetçi yardımcılığı süresi

MADDE 22

(1) Mali denetçi yardımcılığı süresi en az üç yıldır.

Çalışma düzeni

MADDE 23

(1) Mali denetçi yardımcıları, bağlı oldukları birim amirince belirlenen mali denetçilerin refakatinde ve onların gözetiminde çalışırlar.

Yetiştirilme amacı

MADDE 24

(1) Mali denetçi yardımcılarının yetiştirilmesinde:

a) Denetçiliğin gerektirdiği nitelikleri kazandırma,

b) Görev ve yetki alanlarına giren yürürlükteki mevzuat ile inceleme ve denetim teknikleri konularında tecrübe ve ihtisas sahibi olmalarını sağlama,

c) Rapor yazma tekniği konusundaki bilgi ve becerilerini artırma,

ç) Bilimsel çalışma ve araştırma alışkanlığını kazandırma,

d) Kurumun yapısı, işleyişi, mevzuatı ve çalışmaları hakkında yeterli düzeye gelmeleri ve yardımcılık dönemi sonunda bağımsız çalışma yeterliğine kavuşmaları,

amaçları güdülür.

Mali denetçi yardımcılarının yetiştirilmeleri

MADDE 25

(1) Mali denetçi yardımcılığına atananlar, Genel Müdürlük tarafından belirlenen kurumsal mevzuat ile 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik hükümleri çerçevesindeki eğitim ve stajın yanı sıra Genel Müdürlükçe uygun görülen yer ve sürelerde temel mesleki eğitim kursuna tabi tutulurlar. Eğitim programı teorik ve uygulamalı olmak üzere iki kısımdan oluşur.

(2) Temel mesleki eğitim kursunda adayların başarılı olabilmeleri için görmüş oldukları ders sonucu yapılacak sınavlarda, her dersten yüz tam puan üzerinden en az altmış puan almaları zorunludur.

(3) Mali denetçi yardımcıları görev yerlerine atanmalarından itibaren ikinci yılın sonuna kadar mali denetçilerin refakatinde çalışırlar ve düzenlenecek raporları birlikte imza ederler. Bu süreye temel mesleki eğitim kursunda geçen süreler dâhildir.

(4) Mali denetçi yardımcıları refakat süresinde bağımsız inceleme ve denetim yapamazlar. Her refakat dönemi sonunda mali denetçiler, refakatlerinde çalışan mali denetçi yardımcıları ile ilgili, şekli Başkanlıkça belirlenecek refakat değerlendirme formunu doldururlar. İkinci yılın sonunda inceleme yetkisi alan mali denetçi yardımcıları yeterlilik sınavına kadar geçen sürede bağımsız inceleme ve denetim yaparlar. İş emirleri yetkili mali denetçi yardımcısı adına hazırlanıp tevdi edilir.

(5) Mali denetçi yardımcılarının eğitimi, yetiştirilmesi, refakat edecekleri mali denetçilerin ve refakat sürelerinin belirlenmesi, değerlendirme formlarının muhafazası gibi iş ve işlemler Başkanlık tarafından yerine getirilir.

Yeterlik sınav kurulu

MADDE 26

(1) Yeterlik Sınav Kurulu, 10 uncu maddeye göre oluşturulur.

Yeterlik sınavı

MADDE 27

(1) Mali denetçi yardımcıları üç yıllık eğitim ve refakat döneminden sonra yeterlik sınavına tabi tutulurlar.

(2) Yeterlik sınavı yazılı şekilde yapılır.

(3) Yeterlik sınavına girebilmek için; aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç Kurumda en az üç yıl fiilen çalışmak şarttır.

Yeterlik sınav konuları

MADDE 28

(1) Yeterlik sınavı, mali denetçi yardımcılarının staj döneminde kazandıkları mesleki bilgi ve tecrübe derecelerinin tespit ve değerlendirilmesi amacıyla aşağıdaki konulardan yapılır:

a) 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu.

b) 3093 sayılı Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Gelirleri Kanunu ve ilgili diğer mevzuat.

c) 20/10/2009 tarihli ve 27382 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Yönetmelik.

ç) Muhasebe ve Mali Tablolar Analizi (Kurumda uygulanan hesap planı çerçevesinde Kurum gelir ve giderleri ile dönem içi işlemlerinin muhasebeleştirilmesi, Kurum dönem sonu işlemleri ve maliyet muhasebesi, temel finansal tablolar ile diğer finansal tabloların analizi ve yorumlanması).

d) Kurum giderleri ve vergisel yükümlülükler (Kamu hizmeti yayıncılığı ile ilgili giderler ile yönetsel giderler, mal ve hizmet alımlarında doğrudan temin ile ihale süreçleri ve mevzuatı, vergi mevzuatının Kurum iş ve işlemlerine sirayet eden bölümleri ağırlıklı olmak üzere mali mevzuat ile vergisel yükümlülükler, harcama ve giderlerle ilgili Kurum içi mevzuat).

e) Yeterlik sınavı tarihinden en az 3 ay önce Kurumca tespit edilen ve mali denetçi yardımcılarına bildirilen diğer mevzuat.

Yeterlik sınavının değerlendirilmesi

MADDE 29

(1) Yeterlik sınavında başarılı sayılmak için yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan almak gerekir.

(2) Yeterlik sınavında başarılı olamayan veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı verilir.

Mali denetçiliğe atanma

MADDE 30

(1) Mali denetçi yardımcısının mali denetçi olarak atanabilmesi için yeterlik sınavında başarılı olması şarttır.

Meslekten çıkarılma

MADDE 31

(1) İkinci yeterlik sınavında da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını kullanmayanlar mali denetçi yardımcısı unvanını kaybederler ve Kurumca durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Mali Denetçilerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları

Mali denetçilerin görev ve yetkileri

MADDE 32

(1) Mali denetçilerin görev ve yetkileri aşağıdaki gibidir:

a) Kurum gelirlerinin, Kanunda yazılı matrah ve oranlar dâhilinde hesaplanarak Kuruma tam ve zamanında ödenip ödenmediği konularında inceleme ve denetim yapmak, ilave tarhiyat tespit edilmesi halinde gereği ile ilgili rapor düzenlemek.

b) İmalatçı ve ithalatçı mükelleflerin Kuruma ödemeleri gereken bandrol ücretlerini tam ve zamanında ödeyip ödemediklerinin tespiti amacıyla, bandrole tabi cihaz alım satımı ile sınırlı olmak üzere defter ve belgeleri üzerinde sınırlı inceleme yapmak.

c) Kurumun bilgisi dışında kalan bandrole tabi cihaz imalatçısı ya da ithalatçısı firmaların kayıt altına alınmasını temin etmek amacıyla kamu kurum ve kuruluşlarından istenilen bilgiler üzerinde çalışmalar yapmak.

ç) İmalatçı ve ithalatçı firmalarca satılan ancak, arızalı olduğu veya başka nedenlerle iade alındığı beyan edilen bandrole tabi cihazlar üzerindeki bandrollerin, sökümüne nezaret etmek, sökülen bandrolleri tutanak ile firmadan teslim almak, söz konusu iadelerin doğruluğunu tespit etmek amacıyla, firmalar nezdinde konuyla sınırlı olarak, iade faturaları, KDV düzeltme beyanları, gümrük giriş beyannameleri ve garanti belgeleri üzerinden inceleme yapmak.

d) Denetim Programı gereğince mükelleflere bandrol vermekte olan merkez ve taşra birimlerinin bandrol verilmesi ile ilgili iş ve işlemlerinin mevzuata uygunluğunu denetlemek.

e) Kurum gelirleri ile ilgili denetim ve inceleme sırasında belirlenen aksaklık ve noksanlıkların düzeltilerek tekrarının önlenmesi ile çalışmaların daha verimli düzeye getirilmesi için görüş ve öneri raporu düzenlemek.

f) Bandrolsüz cihaz satışı yapan imalatçı ve ithalatçı firmaların bandrol ücreti ödemelerinin doğruluğunun ve bandrole tabi cihazları bandrolsüz satın alan, devralan veya kullananların tespiti amacıyla piyasa denetimleri yapmak.

g) Kurumun merkez ve taşra teşkilatı muhasebe birimlerinde Kurum harcamalarının mali mevzuat, tek düzen hesap planı ve genel kabul görmüş muhasebe ilke ve prensipleri çerçevesinde tutulmakta olan kayıtların ve bu kayıtların ekinde yer alan tevsik edici belgelerin mevzuata uygunluğunun kontrol edilmesi ve kayıtların usulüne uygun tutulup tutulmadığının tespit edilmesine yönelik çalışmalar yapmak.

ğ) Kurumun merkez ve taşra teşkilatı muhasebe birimlerinde çıkarılan mali tabloların, doğruluğu ve güvenirliliğini kontrol etmek bu hususlara ilişkin yöntem ve süreçlerle ilgili çalışmalar yapmak.

h) Görev ve hizmet tanımıyla ilgili konularda Başkan tarafından verilecek olan diğer görevleri yerine getirmek.

ı) Genel Müdür veya ilgili Genel Müdür Yardımcısı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.

(2) Yetki verilmiş mali denetçi yardımcıları da mali denetçi yetkilerine sahiptir.

Mali denetçilerin sorumlulukları

MADDE 33

(1) Mali denetçilerin sorumlulukları şunlardır:

a) Görev ve taşıdıkları sorumluluğun önemine uygun tutum ve davranış göstermek.

b) Kurum gelirleri mutabakatı konusunda mükellefler nezdinde incelemeye başlamadan önce, inceleme konusu ve mevzuat konusunda mükellefleri bilgilendirmek.

c) İnceleme ve denetim çalışmaları süresince edinilen bilgi ve belgelerin gizliliğini sağlamak, bunları kanunen yetkili kılınan yerlerden başkasına açıklamamak ve kişisel yararlar için kullanmamak, görevle gidecekleri yerleri, yapacakları işleri, görevleri dolayısıyla öğrendikleri sırları açıklamamak.

ç) Denetimler sırasında kimlik ibraz etmek ve mükelleflere kanuni yükümlülüklerini anlatmak.

d) Denetim çalışmalarının her aşamasında gerekli özeni ve dikkati göstermek.

e) Evrak, defter ve kayıtlar üzerinde, kontrol edildiğine ilişkin işaret dışında, açıklama, ilave ve düzeltme yapmamak.

(2) Mali denetçiler, her ay ellerindeki işlerin bitirilme sürelerini ön gören iş planlamalarını ve yapmış oldukları incelemelerin sonuçlarını gösteren istatistik tablolarını Başkana sunar.

(3) Mali denetçiler kendilerine verilen inceleme emirlerini veriliş tarihinden itibaren dokuz ay içerisinde sonuçlandırmak zorundadır. Bu süre içinde incelemenin bitirilememesi halinde mali denetçilerce ek süre talep edilebilir. Bu talep Başkan tarafından değerlendirilir ve dokuz ayı geçmemek üzere ek süre verilebilir.

(4) İncelemelerde zamanaşımı süreleri dikkate alınır. Zamanaşımlı incelemeler her halükarda zamanaşımı süresinin bitiminden üç ay önce sonuçlandırılır.

(5) Mali denetçiler, yapacakları incelemelerde öncelikle; ihbar, emniyet, mutabakat gümrük ve savcılık takipli işler ile mükelleflerin talebine istinaden yapılan bandrol sökümlerinden kaynaklı iade işlemleri ve mükelleflerce iadesi talep edilen teminat mektuplarının iadesine ilişkin incelemeleri yapmak zorundadırlar. Bu incelemeler her halükarda en geç dokuz ay içerisinde sırasıyla sonuçlandırır.

(6) Mali denetçilere havale edilen inceleme emirleri, öncelikle zamanaşımı süreleri, işin yoğunluğu ve aciliyeti ile mali denetçilerce aylık olarak verilen iş planlarında belirtilen işi bitirme süreleri dikkate alınarak, Başkan tarafından başka bir mali denetçiye kısmen veya tamamen verilebilir. Ancak, buna rağmen, inceleme emrine konu işin istenilen sürede bitirilememesi veya bitirilemeyeceğinin öngörülmesi durumunda, işin ivediliği ve önceliği göz önünde bulundurularak inceleme emri mali denetçiden alınarak, Başkanlığın teklifi üzerine ilgili Genel Müdür Yardımcısının uygun göreceği personel tarafından sonuçlandırılabilir.

(7) Mali denetçiler görev verilmesi halinde yapmış oldukları incelemeler sonucunda düzenledikleri raporlardan hareketle yapılan tarhiyat işlemleri ile ilgili olarak firmalarca açılan davalarda Hukuk Müşavirliğine savunmaya esas her türlü bilgi ve belgenin verilmesini sağlarlar.

BEŞİNCİ BÖLÜM

İlgili Kurum Personelinin Firma İncelemelerine Yönelik Olarak Mali Denetçilere Karşı Sorumlulukları ve İnceleme Tutanakları ile Firmaların Sorumlulukları

İlgili kurum personelinin mali denetçilere karşı görev ve sorumlulukları

MADDE 34

(1) İlgili kurum personelinin mali denetçilere karşı görev ve sorumlulukları şunlardır:

a) Kurum gelirleri ile ilgili yapılan denetim ve incelemelerde inceleme ile ilgili kayıt ve defterleri, bütün belgeleri istek anında mali denetçilere göstermek, bu hususların yerine getirilmesini geciktirmemek.

b) Mali denetçilerin gerekli gördüğü evrak, kayıt ve belgelerin asıllarını veya suretlerini vermek.

c) Mali denetçiler asıllarını aldıkları evrak, kayıt ve belgelerin suretlerini mühür ve imzalarıyla onaylamak suretiyle görevlilere dosyalarında saklamak üzere verirler.

ç) Mali denetçilerin başka birimde görevlendirilmeleri halinde, görevleri süresince uygun nitelikte yer temin etmek.

Firmaların sorumlulukları

MADDE 35

(1) Mükellef olan firmalar mutabakat işlemleri ve denetimler sırasında mali denetçilere elverişli bir çalışma ortamı ile gereken kolaylığı sağlarlar.

(2) Mükellef firmaların, bu Yönetmelik uyarınca yapılacak olan mutabakat, inceleme ve denetimler sırasında mali denetçiler tarafından istenilen bilgi ve belgeleri ibraz etmemeleri, Kanundaki ve bu Yönetmelikteki yükümlülüklerini yerine getirmemeleri halinde, haklarında Kanunun 10 uncu maddesine göre Maliye Bakanlığından inceleme talep edilir.

(3) Firmalar, inceleme konusuyla sınırlı olarak kendilerinden istenilen defter ve belgeleri tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde mali denetçiye teslim ederler. Bu süre firmanın isteği üzerine 15 gün daha uzatılabilir.

İnceleme tutanakları

MADDE 36

(1) Mali denetçiler incelemeye tabi mükelleflere, incelemenin mevzuunu işe başlamadan evvel açık olarak izah ederler.

(2) İnceleme esnasında inceleme konusu ile ilgili olaylar ve hesap durumları mükellefler veya kanuni temsilcileri nezdinde düzenlenen tutanaklar ile tespit ve tevsik olunur. İlgililerin itiraz ve mülahazaları varsa bunlar da tutanağa geçirilir. Tutanaklar mükellef/mükellef temsilcisi ile mali denetçiler tarafından birlikte imzalanır. Bu suretle düzenlenen tutanakların birer nüshasının mükellefe veya nezdinde inceleme yapılan kimseye bırakılması mecburidir.

ALTINCI BÖLÜM

Bağlılık, Çalışma ve Eğitim Programları, İş Emri, Rapor Değerlendirme Komisyonu, Raporlar

Bağlılık

MADDE 37

(1) Mali denetçi yardımcıları ve mali denetçiler, merkezde Başkana bağlı olarak çalışırlar. Merkezde başka bir birimde görevlendirme halinde ise ilgili birimin en üst amirine bağlı olarak çalışırlar.

(2) Mali denetçi, talep etmesi ve Kurumca da uygun görülmesi halinde taşrada çalışabilir. Bu durumda mali denetçi taşrada TRT Müdürüne bağlı olarak çalışır.

(3) Bu madde uygulaması ile ilgili olarak Kurumun ilgili mevzuatına göre yapılan geçici görevlendirme ve inceleme/soruşturma hükümleri saklıdır.

Çalışma ve eğitim programları ile uygulama

MADDE 38

(1) Mali denetçilerin yıllık çalışma programları ile mali denetçi yardımcılarının eğitim ve yetiştirilme programları Başkanlık tarafından hazırlanarak ilgili Genel Müdür Yardımcısının onayı ile yürürlüğe girer.

Mali denetçilerin çalışma anlayışı

MADDE 39

(1) Mali denetçiler çalışmalarında Kurum hizmetlerinin verimli, düzenli bir şekilde yürütülmesi, çalışmaların ilgili yasa, yönetmelik, genelge ve talimatlara uygun olarak sürdürülmesi, görev alanları ile ilgili olarak aynı hizmeti yürüten birimler arasında görüş ve uygulama birliğinin sağlanması, aksaklıkların düzeltilmesi, aykırılıkların giderilmesi, bu yönde çözümlerin araştırılması ve önerilerin getirilmesi amacını göz önünde tutarlar.

İş emirleri

MADDE 40

(1) Mali denetçiler, iş emirlerinin Başkan tarafından kendilerine havalesi ile denetim ve inceleme ile görevlendirilirler. Yazılı iş emri olmadan herhangi bir görevlendirme yapılamaz. Denetim sırasında yeni inceleme konusu ortaya çıkması halinde ek inceleme talep edilebilir ve buna ilişkin ek iş emri düzenlenir.

(2) İş emrinde belirtilen iş ile ilgili dosya ve belgeler, mali denetçilerin isteği üzerine kendilerine ilgili memur eliyle teslim edilir. İşin bitiminde bu dosya ve belgeler yine ilgili memura teslim edilir.

İş emirlerinin içeriği

MADDE 41

(1) İş emirleri aşağıdaki bilgileri içerir:

a) İncelenecek veya denetlenecek kişi, kurum, birim ismi ve bu kişilerin sicil bilgileri.

b) İnceleme veya denetlemenin konusu ve dönemi, zamanaşımlı ise zamanaşımı süresi.

c) İnceleme veya denetlemeyi yapacak mali denetçi ve/veya mali denetçi yardımcısı ad/adları.

ç) İş emrinin tarih ve sayısı ile Başkanın imzası.

Raporların düzenlenmesi ve değerlendirilmesi

MADDE 42

(1) Mali denetçiler, yaptıkları inceleme ve denetimler sonucunda inceleme raporu, herhangi bir konu ile ilgili araştırma yapmakla görevlendirildiklerinde araştırma raporu, görev alanlarına giren konularla ilgili olarak görüş bildirilmesinde görüş ve öneri raporu düzenlerler.

(2) Mali denetçiler, kendilerine tevdi edilen görevlendirme yazıları ile ilgili olarak, kurum içi ve özel kurumlarla doğrudan, kamu kurum ve kuruluşları ile Kurum aracılığı ile yazışma yaparlar. Doğrudan yapılan yazışmalarda Başkanlığın evrak numarasından kayıt alınır.

(3) Mali denetçiler, kendilerine verilen görevlendirme yazılarını rapora bağlamak suretiyle sonuçlandırırlar.

(4) Düzenlenen raporlar, Rapor Değerlendirme Komisyonu tarafından mevzuata uygunluk ve maddi hatalar yönünden okunup değerlendirilir, hukuka uygun görüş ve önerilere müdahale edilmez. Rapor Değerlendirme Komisyonu tarafından mevzuata uygun bulunan raporlar işleme konulmak üzere rapor düzenlenmesi aşamasındaki silsile takip edilmek suretiyle Başkanlığa intikal ettirilir. İşleme konulmak üzere sevk edilen raporlarda Başkanlık bağlı birimlerince açık ve bariz hukuki ve maddi hata ile usul hatasının tespit edilmesi durumunda, söz konusu raporlar tekrar incelenmek üzere Başkan imzası ile ilgili mali denetçiye en geç üç ay içerisinde gönderilir. Mali denetçi, raporda hata olması halinde düzeltir. Raporda herhangi bir hata bulunmaması halinde raporda hata bulunmadığını belirtir yazı ekindeki raporu işleme konulmak üzere Başkanlığa gönderir. Başkanlık bağlı birimlerinin görüşlerinde ısrar etmesi halinde uyuşmazlığa ilişkin nihai kararı, tarafları ve Rapor Değerlendirme Komisyonunu dinledikten sonra Başkana verir ve rapor bu çerçevede düzeltilir.

(5) Mali denetçiler tarafından yazılan raporlar Başkanın onayı ile yürürlüğe girer.

(6) Mali denetçilerce yazılan raporlar Başkanın izni olmaksızın Kurum dışına ve Kurum içinde de raporlarla ilgisi bulunmayan kişi ve mercilere verilemez. Ancak, incelenen mükellefin ya da temsilcisinin talep etmesi ve Başkan tarafından uygun görülmesi halinde raporun bir örneği mükellefe verilebilir. Suç teşkil eden fiillere ilişkin raporların yetkili mercilere sunulmasıyla ilgili olarak mevzuatta öngörülen özel hükümler saklıdır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Yurtdışında eğitim

MADDE 43

(1) Mali denetçiler, mesleki bilgi ve görgülerini arttırmak, lisansüstü eğitim yapmak amacıyla ilgili mevzuat hükümlerine göre yurt dışına gönderilebilirler.

Kimlik ve mühür

MADDE 44

(1) Mali denetçi ve yetkili mali denetçi yardımcıları, yetkilerinin özetini gösteren kimlik belgesi taşırlar. Genel Müdür ve ilgili genel müdür yardımcısının imzaları ile Genel Müdürlük mührünü taşıyan bu belgeler inceleme ve denetimlerde ilgililere gösterilir. Mali denetçiler, Kurumca verilen mührü taşırlar. Görevlerinden ayrılan mali denetçiler, mühür ve kimlik belgelerini en geç onbeş gün içerisinde iade ederler. İade etmeyenler hakkında disiplin hükümleri uygulanır.

Meslek kıdemi

MADDE 45

(1) Kıdem, meslekte geçirilen süredir. Askerlik, hastalık ve eğitim çalışmaları gibi geçici ayrılmalar bu süreye dâhildir.

(2) Aynı yarışma sınavında başarı gösterenler arasındaki kıdem, sınav başarı sıralamasına göre belirlenir.

Mesleğe yeniden alınma

MADDE 46

(1) Mali denetçilikten istifa, nakil yoluyla ayrılanlardan talepleri uygun görülenler, Genel Müdürlükçe tekrar mali denetçiliğe atanabilirler. Bu şekilde mali denetçiliğe dönenler kıdem bakımından dönemlerinin sonuna alınırlar.

(2) Mali denetçilikten başka kadrolara atananlar talep etmeleri halinde tekrar mali denetçiliğe atanabilirler. Bu şekilde mali denetçiliğe dönenler kıdem bakımından dönemlerinin sonuna alınırlar.

Mali denetçilerin ekip çalışmaları

MADDE 47

(1) Mali denetçiler, gerekli görülen hallerde ekip halinde çalıştırılabilirler. Ekip içindeki en kıdemli mali denetçi ekip başkanıdır. Ekip başkanı ekibin düzenini sağlamakla sorumludur.

Haberleşme

MADDE 48

(1) Mali denetçiler, görevle gittikleri yere varışlarını ve ayrılacaklarını uygun haberleşme aracı ile Başkanlığa bildirirler.

Yazışma

MADDE 49

(1) Mali denetçiler, işlerinin gereklerine göre yazışma yaparlar. Bu amaçla kendilerine kayıt defteri verilir ve bu defteri tutarlar.

(2) Mali denetçiler çeşitli birimlere gönderdikleri evrak ve raporlar ile kendilerine gelen evrakı kayıt defterine işlerler ve gönderdikleri evraka özel sayılarını verirler.

(3) Mali denetçiler iş emrine istinaden yazdıkları her rapora bir numara verir. Bu numara her takvim yılı başında bir sayısından başlar.

Sekretarya hizmetleri

MADDE 50

(1) Giriş sınavı ile yeterlik sınavına ilişkin hizmetler ile komisyon ve kurulun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığınca yürütülür.

(2) Mali denetçilerin görevlerine yönelik sekretarya hizmetleri Başkanlıkça yürütülür.

Kariyer dışı mali denetçi atanamayacağı

MADDE 51

(1) Mali denetçi ve mali denetçi yardımcısı kadrolarına, bu Yönetmelik hükümleri dışında atama yapılamaz.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 52

(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 24/9/2008 tarihli ve 27007 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunda Memur Statüsünde İstihdam Edilen Personel Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 53

(1) 19/3/2010 tarihli ve 27526 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Mali Denetçilerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

Mevcut mali denetçiler

GEÇİCİ MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte mali denetçi olarak görev yapanların kazanılmış hakları saklıdır.

Yürürlük

MADDE 54

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 55

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürü yürütür.