BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, tek bir verici tesis ve işletim şirketi ile multipleks işletmelerinin kurulması, yayın iletim yetkisi verilmesi ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar ile bunların uyması gereken idari, mali ve teknik şartları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik, verici tesis ve işletim şirketi ile multipleks işletmecilerinin uymaları gereken idari, mali ve teknik şartlar ile yayın iletim yetkisi verilmesine ilişkin hususları kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 15/2/2011 tarihli ve 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunun 19, 26, 28, 37, 41, 42 ve geçici 4 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) DVB-T: ETSI EN 300 744 ve ilgili diğer ETSI DVB standartlarında yayımlanmış, karasal ortamdan yapılan sayısal yayın teknolojisini,
b) DVB-T2: ETSI EN 302 755 ve ilgili diğer ETSI DVB standartlarında yayımlanmış, karasal ortamdan yüksek sıkıştırma ve iletim akışına sahip sayısal yayın teknolojisini,
c) ETSI (European Telecommunications Standards Institute): Avrupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsünü,
ç) ITU (International Telecomunication Union): Uluslararası Telekomünikasyon Birliğini,
d) İletim: Yayın hizmetlerinin ilk olarak iletiminin sağlanmasını,
e) İsteğe bağlı yayın hizmeti: Programların kullanıcının seçtiği bir zamanda ve münferit isteği üzerine medya hizmet sağlayıcı tarafından düzenlenmiş bir program kataloğuna bağlı olarak izlendiği veya dinlendiği yayın hizmetini,
f) Kanun: 15/2/2011 tarihli ve 6112 sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunu,
g) Karasal ortam: Yayın hizmetinin karasal verici sistemleri vasıtasıyla alıcılara iletildiği ortamı,
ğ) Karasal yayın lisansı: Medya hizmet sağlayıcı kuruluşlara, karasal ortamdan yayın yapabilmeleri için Üst Kurulca verilen izin belgesini,
h) Medya hizmet sağlayıcı: Radyo, televizyon ve isteğe bağlı yayın hizmeti içeriğinin seçiminde editoryal sorumluluğu bulunan ve bu hizmetin düzenlenme ve yayınlanma biçimine karar veren tüzel kişiyi,
ı) Multipleks işletmecisi: Karasal ortamdan sunulacak birden fazla yayın hizmetinin, bir veya birden çok sinyal hâline gelecek şekilde birleştirilerek, medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar ile verici tesis ve işletim şirketi arasında iletimini sağlayan kuruluşu,
i) Multipleks kapasitesi: VHF, UHF veya FM radyo frekans bantlarında, karasal televizyon veya radyo yayınları için kullanılan multipleksin içinden bir sayısal yayının iletimi için ayrılan kapasiteyi,
j) Radyo yayın hizmeti: Karasal, kablo, uydu ve diğer yayın ortamları üzerinden yapılan ve bireysel iletişim hizmetlerini kapsamayan ses ve veri yayınını,
k) Sayısal yayın: Sayısal kodlama ve modülasyon tekniği kullanılarak kablo, uydu, karasal ve benzeri ortamlardan yapılan yayın hizmetini,
l) Set üstü cihaz: Karasal ortamdan iletimi yapılan şifreli ve/veya şifresiz yayın hizmetlerinin, televizyon cihazları ve benzeri alıcılar tarafından alınmasını ve izlenmesini sağlayan cihazı,
m) Televizyon yayın hizmeti: Programların bir yayın akış çizelgesine dayalı olarak eş zamanlı izlenebilmesi amacıyla bir medya hizmet sağlayıcı tarafından sunulan şifreli veya şifresiz görsel-işitsel yayın hizmetini,
n) Üst Kurul: Radyo ve Televizyon Üst Kurulunu,
o) Verici tesis ve işletim şirketi: Karasal ortamdan yayın yapmak üzere lisans alan medya hizmet sağlayıcıların yayınlarının karasal verici istasyonlarından iletimini sağlamak için gerekli tesisleri kuran ve/veya işleten tüzel kişiliği,
ö) Yayıncı: Televizyon ve/veya radyo yayın hizmeti veren medya hizmet sağlayıcıyı,
p) Yayın hizmeti: Medya hizmet sağlayıcının editoryal sorumluluğu altında ve temel amacı kamuoyunu bilgilendirmek, eğlendirmek veya eğitmek üzere elektronik iletişim şebekeleri yoluyla program sunmak olan, bireysel iletişim hariç olmak üzere, televizyon yayın hizmeti, isteğe bağlı yayın hizmeti ve ticarî iletişim ile radyo yayın hizmetini,
r) Yayın iletim hizmet bedeli: Verici tesis ve işletim şirketinin medya hizmet sağlayıcı kuruluşlara sunduğu hizmet karşılığı, talep edeceği ücreti,
s) Yayın iletim şebekesi: Farklı yayın istasyonlarında bulunan vericiler vasıtasıyla yapılan bir yayın hizmetinin iletimi için kullanılan iletim altyapısını,
ş) Yayın iletim yetkisi: Multipleks işletmecisi kuruluşlar ile verici tesis ve işletim şirketine radyo, televizyon ve isteğe bağlı yayın hizmetlerini iletebilmeleri için Üst Kurulca verilen yetkilendirme belgesini,
t) Yayın istasyonu: Yayın hizmetlerinin ulaşması hedeflenen yerleşim yerlerine iletilmesi amacıyla gereken bir ya da daha çok sayıda anten, verici, alıcı ve diğer destek teçhizatından oluşan sistem ve tesisi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Verici Tesis ve İşletim Şirketinin Kurulması, İzin Şartları ve İşletilmesi
Kuruluş ve temel ilkeler
(1) Özel medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar, Üst Kurulca kendilerine tahsis edilen televizyon kanalı, multipleks kapasitesi ile radyo frekanslarından yapacakları yayınlarını, tek bir verici tesis ve işletim şirketince kurulan ve/veya işletilen radyo ve televizyon verici tesislerinden yapmak zorundadır.
(2) Verici tesis ve işletim şirketi 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre ve münhasıran Kanunda belirtilen konularda iştigal etmek üzere anonim şirket statüsünde kurulur.
(3) Şirket esas sözleşmesinde ortaklık yapısı ve iştigal konularını düzenleyen hususlar açıkça belirtilir.
(4) Verici tesis ve işletim şirketine ortak olacakların hisse oranı yüzde onu geçemez.
(5) Verici tesis ve işletim şirketi hissedarları, hiçbir şekilde imtiyazlı hisse senedine sahip olamaz.
(6) Verici tesis ve işletim şirketinin hisseleri nama yazılı olmak zorundadır. Halka açık hisselerde nama yazılı olma şartı aranmaz. Herhangi bir kişi lehine intifa senedi ihdas edilemez.
(7) Verici tesis ve işletim şirketi sermayesinin en az yüzde ellisi kamuya ait olmak zorundadır.
Başvuru usulü ve gerekli belgeler
(1) Verici tesis ve işletim şirketi, karasal vericiler üzerinden yayın hizmetinin izleyicilere ulaştırılmasını sağlayabilmek için Üst Kuruldan yayın iletim yetkisi almak zorundadır. Verici tesis ve işletim şirketi yayın iletim yetkisi için başvurusunda;
a) Usulüne uygun doldurulmuş olarak Ek-1’de yer alan başvuru formlarını,
b) Üst Kurula hitaplı ve talebin belirtildiği dilekçeyi,
c) Kuruluş esas sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi örneğini,
ç) Şirketin yazışma adresi, internet site adresi, e-posta adresi, yayın iletim merkezi adresi, telefon, elektronik tebligat adresi ve faks bilgilerinin yer aldığı beyanı,
d) Yapılacak yayın iletimine ilişkin bilgileri,
e) Üst Kuruldan yayın lisansı almayan veya yayın lisansı iptal edilen medya hizmet sağlayıcıların yayınlarını iletmeyeceğine ilişkin taahhütnameyi,
f) Üst Kuruldan yayın iletim yetkisi almayan veya yayın iletim yetkisi iptal edilen multipleks işletmecilerinin yayınlarını iletmeyeceğine ilişkin taahhütnameyi,
Üst Kurula sunar.
(2) Bu madde kapsamında verilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde, bu değişiklikler en geç bir ay içerisinde Üst Kurula bildirilir.
Güvenlik kuralları
(1) Bu Yönetmelikte başkaca belirtilmedikçe, radyo ve televizyon verici istasyonları ve ilgili donanımı, Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanan TS 2140 EN 60215 standardı ile uluslararası ETSI EN 301 489 ve ilgili diğer standartlarda belirtilen güvenlik gereksinimlerine ve elektromanyetik uyumluluğa uygun olmalıdır.
(2) Verici tesis ve işletim şirketi radyo ve televizyon verici istasyonları için, 21/4/2011 tarihli ve 27912 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Haberleşme Cihazlarından Kaynaklanan Elektromanyetik Alan Şiddetinin Uluslararası Standartlara Göre Maruziyet Limit Değerlerinin Belirlenmesi, Kontrolü ve Denetimi Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre, Güvenlik Sertifikasını almakla yükümlüdür.
(3) Ulusal ve uluslararası standartlara uygun olacak şekilde, tüm verici istasyonları en çok 5 ohm topraklama direncine sahip olabilecektir.
Genel teknik kurallar
(1) Yayınlar, lisansında belirtilen ve tahsis edilen televizyon kanalı, multipleks kapasitesi veya radyo frekanslarından, Frekans Planlarında öngörülen koşullara uygun olarak yapılır.
(2) Verici tesis ve işletim şirketi, kule, enerji altyapısı, bina ve diğer altyapı tesisleri hariç, tesis edeceği radyo ve televizyon verici sistemleri için yapacağı yatırımın tedrici olarak beş yıl içerisinde en az yüzde otuzuna karşılık gelen kısmını Türkiye’de üretim tesisi kurarak veya Türkiye’de kurulu şirketlerle işbirliği yaparak komple verici veya bu vericilere ait belirli üniteleri Türkiye’de üreten tedarikçi şirketlerden sağlamakla yükümlüdür.
(3) Yayın teçhizatı, daha önce çalışmasına izin verilmiş ve tescil edilmiş bulunan diğer haberleşme ve/veya yayın sistemleri üzerinde enterferansa neden olamaz. Verici tesis ve işletim şirketi, oluşabilecek herhangi bir enterferansın giderilmesi için Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ve Üst Kurul ile işbirliği yapmak ve bu kurumların düzenlemelerine uymak zorundadır. Enterferansın saptanmasında yürürlükteki ulusal standartlar ve ITU tavsiyeleri kullanılır.
(4) Bu Yönetmelikte başkaca belirtilmedikçe, kullanılacak yayın teçhizatının teknik karakteristikleri, yürürlükteki ulusal ve uluslararası standartlara, ITU tavsiyelerinde ve raporlarında verilen değerlere uygun olmalıdır.
(5) Bütün yayın istasyonlarındaki cihazlar ve ilgili teknik donanım, kullanılma süreleri boyunca ilgili ulusal kanunlara ve yönetmeliklere, standartlara, uluslararası ITU Radyo Tüzüğüne, ITU tavsiye ve raporlarına ve belirlenen diğer kurallara uygunluğu devam edecek şekilde işletilir ve bakımı yapılır.
FM/VHF vericilerinin teknik özellikleri
(1) Frekans bandı ve kanalları: Uluslararası kurallara ve ulusal frekans plânlarına uygun olarak vericinin 87,5-108 MHz frekans bandı içinde kullanabileceği taşıyıcı frekansının anma değeri, (k) katsayısı 0 ile 203 arası bir sayı olmak üzere f=87,5 + 0,1 x k (MHz)'dir.
(2) Tam modülasyonda maksimum frekans sapması (frequency deviation) ±75 kHz, zaman sabiti 50µs olan ön-vurgu (pre-emphasis) kullanılır. Gerekli hallerde, Üst Kurulca bu değerlerde değişiklik yapılabilir.
(3) Taşıyıcı frekans hatası en çok ±500 Hz, frekans kararlılığı ise yılda ±200 Hz'den daha iyi olmalıdır. Eş-frekanslı vericilerin taşıyıcı frekansları arasında fark en çok 0,2 Hz olmalıdır.
Karasal sayısal televizyon vericilerinin teknik özellikleri
(1) Karasal sayısal televizyon yayınları, Kanun, bu Yönetmelik ve ilgili diğer yönetmelikler ile ETSI EN 302 755 standardı ve diğer ulusal, uluslararası yayıncılık standartlarına uygun şekilde yapılmalıdır.
(2) DVB-T2 verici anteni spektrum maskesi, ITU-R GE 06 Anlaşmasında belirlenen kriterlere uygun olmalı ve standartta belirtilenden daha fazla enterferans oluşturmamalıdır.
Değerlendirme ve yayın iletim yetkisinin verilmesi
(1) Verici tesis ve işletim şirketinin, bu Yönetmelikte belirtilen idari, mali ve yayın hizmetine ilişkin bilgi ve belgeleri Üst Kurula ibraz etmek suretiyle yapmış olduğu talebi, Üst Kurulca değerlendirilir ve bilgi ve belgelerde eksiklik olması halinde, Üst Kurulca süre verilerek tamamlanması istenir. Bu işlemi takiben şirket, teknik altyapıya ilişkin bilgi ve belgeler ile kuracağı verici tesis ve sistemlerine ilişkin plan-projeleri, verici tesis edilecek yayın istasyonları için kule, enerji durumu, verici cihazları, antenler, birleştiriciler, yayının her bir istasyona iletim yöntemine ilişkin bilgi ve belgeleri Üst Kurula ibraz eder. Verici tesis ve kurulumuna ait plan-projeleri ile teknik yeterliliğe sahip olduğu tespit edilen kuruluşa Üst Kurulca verici tesis ve işletim yetkisi verilir.
Verici tesis ve işletim şirketinin hakları
(1) Verici tesis ve işletim şirketi, karasal ortamdan yayın yapmak üzere lisans alan medya hizmet sağlayıcıların yayınlarını münhasıran iletme hakkına sahiptir.
(2) Hizmetin hakkaniyet ölçülerinde verilmesini teminen verici tesis ve işletim şirketi, sunacağı hizmet karşılığında medya hizmet sağlayıcı kuruluşlardan talep edeceği hizmet bedelinde, yayının ulaştırıldığı il ve ilçe sayısına göre Üst Kuruldan onay almak kaydıyla, fiyat farklılaştırması uygulayabilir.
(3) Verici tesis ve işletim şirketi, ilave talep halinde talep sahibi medya hizmet sağlayıcıdan ilave yatırım ve işletme bedelini talep eder.
Yayın iletim hizmetinin niteliği
(1) Verici tesis ve işletim şirketi, Üst Kuruldan karasal yayın lisansı almış tüm kuruluşlara tarafsızlık ve hakkaniyet ölçülerinde, makul ve ayrımcılık içermeyecek koşullarda hizmet vermek zorundadır.
(2) Verici tesis ve işletim şirketi;
a) Verici tesislerini, Üst Kurul tarafından hazırlanan frekans planlarında belirlenen koordinatlarda ve plan kitabında yer alan teknik parametrelere uygun şekilde, Üst Kurulca belirlenen uygulama planına bağlı olarak tesis eder ve/veya işletir.
b) Sayısal yayınları, TS 13538 “İkinci Nesil Sayısal Karasal Televizyon Yayın Sistemi (DVB-T2) İçin Televizyon Alıcıları- Genel Kurallar” standardında belirtilen özelliklere uygun olarak DVB-T2, HEVC ve Üst Kurulca belirlenen standartlara uygun olarak iletir.
c) Verici istasyonunda tesis edilecek sistem ve teçhizatın, ulusal ve uluslararası standartlara uygun olmasını sağlar.
ç) Toplam verici cihaz çıkış gücü 5 (beş) kW ve üzeri verici sistemi tesis edilen yayın istasyonlarında yeterli güçte jeneratör sistemini kurar veya kurulmasını sağlar.
d) Her bir yayın istasyonu için bir yedek verici cihazı bulundurur.
e) Multipleks işletmecilerinden aldığı yayınları herhangi bir değişiklik yapmadan iletir. Yerel veya bölgesel yayınlar için ihtiyaç olması halinde multipleks işlemi, verici tesis ve işletim şirketi tarafından yapılır.
(3) Yayınların sürekliliğinin sağlanması esas olup, yayınlardaki kesinti süresi nüfusu 300 bin ve üzeri yerleşim yerlerine yönelik verici istasyonlarında azami bir günü, diğer istasyonlarda iki günü geçemez. Mücbir sebeple meydana gelen kesintilerde bu sebebin ortadan kalkmasının ardından kesinti süresi yedi günü geçemez.
Yayın iletim hizmet sözleşmeleri ve hizmet bedeli tarifesi
(1) Verici tesis ve işletim şirketi, Üst Kuruldan karasal yayın lisansı almış tüm kuruluşlara tarafsızlık ve hakkaniyet ölçülerinde, makul ve ayrımcılık içermeyecek koşullarda hizmet vermek zorunda olup, sunacağı bu hizmeti medya hizmet sağlayıcılarla yapacağı sözleşme ile yerine getirir. İletim sözleşmeleri, taraflar arasında ilgili mevzuata ve Üst Kurul düzenlemelerine aykırı olmamak ve Üst Kurul onaylı tip sözleşmelere uygun olmak kaydıyla müzakere edilerek imzalanır.
(2) Medya hizmet sağlayıcı kuruluşlardan talep edilecek yayın iletim hizmet bedeli tarifesi, benzer konumdaki kuruluşlar arasında ayrım gözetilmemesi, adil ve şeffaf olunması ilkelerine uygun olarak, verici tesis ve işletim şirketi tarafından hazırlanır. Yayın iletim hizmet bedeli, kullanılacak yayın iletim şebekesinde yer alan yayın istasyonlarının tesis ve işletme maliyeti ile işletme giderleri göz önüne alınarak belirlenir.
(3) Verici tesis ve işletim şirketince hazırlanacak ulusal, bölgesel ve yerel tip sözleşmeler ve yayın iletim hizmet bedeli tarifesi yapılacak maliyet analizi çalışması ile birlikte Üst Kurulun onayına sunulur. İki ay sonunda onaylandığı bildirilmeyen veya değiştirilmesi için iade edilmeyen değişiklik onaylanmış kabul edilir. Üst Kurul, tip sözleşmeleri ve hizmet bedellerini onaylayabileceği gibi tekrar değerlendirilip değiştirilmek üzere iade edebilir. Tip sözleşmeler ve hizmet bedelleri Üst Kurulun onayını müteakip uygulanır. Tip sözleşmelerde ve yayın iletim hizmet bedellerinde, Üst Kurul onayı olmaksızın değişiklik yapılamaz. İki ay sonunda onaylandığı bildirilmeyen veya değiştirilmesi için iade edilmeyen değişiklik onaylanmış kabul edilir.
Verici tesis ve işletim şirketinin Üst Kurul ile ilişkileri
(1) Verici tesis ve işletim şirketi iletimi yapılan tüm ulusal, bölgesel ve yerel medya hizmet sağlayıcı kuruluşların unvanı, adresi, telefon numarası, logo/çağrı işareti, lisans tipi bilgilerinin yer aldığı listeyi her yılın kasım ayı başında; bu kuruluşlarla ilgili verici tesis ve işletim hizmetine ilişkin her türlü değişikliği ise değişikliğin olduğu tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde Üst Kurula bildirir.
(2) Verici tesis ve işletim şirketinin, yayın istasyonu bazında veya genel şartlarda değişiklik yapılmasını istemesi halinde, değişiklik talebi şirket tarafından gerekçeleriyle birlikte hazırlanarak Üst Kurula sunulur ve söz konusu değişiklik, Üst Kurulca onaylanmasını müteakiben uygulanır.
(3) Kurulmasına izin verilen radyo ve televizyon verici tesislerinin, Kanunda ve işletme izninde öngörülen amaçlar için kullanılıp kullanılmadığı Üst Kurul tarafından denetlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Multipleks İşletmecileri
Başvuru usulü ve gerekli belgeler
(1) Multipleks işletmecileri, karasal yayın hizmeti iletimi faaliyetinde bulunabilmeleri için Üst Kuruldan yayın iletim yetkisi almak zorundadır. Multipleks işletmecileri başvurularında;
a) Usulüne uygun doldurulmuş olarak Ek-2’de yer alan başvuru formlarını,
b) Üst Kurula hitaplı ve talebin belirtildiği dilekçeyi ve bu dilekçe ekine ekleyecekleri iletim için ön anlaşma sağladığı yayın kuruluşları ile ilgili bilgi-belgeleri,
c) Multipleks üzerinden iletimi yapılacak yayın hizmet faaliyetlerine ilişkin bilgileri içeren kuruluş esas sözleşmesinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi örneklerini,
ç) Şirketin yazışma adresi, internet sitesi adresi, e-posta adresi, yayın iletim merkezi adresi, telefon ve faks bilgilerinin yer aldığı beyanı,
Üst Kurula ibraz ederler.
(2) Bu madde kapsamında verilen bilgi ve belgelerde değişiklik olması halinde bu değişiklikler en geç bir ay içerisinde Üst Kurula bildirilir.
(3) Kuruluşlardan, istenilen belgelerde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin başvurusu geçersiz sayılır. Bunların başvuruları kabul edilmiş olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler.
Değerlendirme, multipleks işletmeciliği yayın iletim yetkisi verilmesi
(1) Multipleks işletmecilerinin bu Yönetmelikte belirtilen idari, mali ve yayın hizmetine ilişkin bilgi ve belgeleri Üst Kurula ibraz ettikleri talepleri, Üst Kurulca değerlendirilir ve bilgi ve belgelerde eksiklik olması halinde, Üst Kurulca en fazla 30 gün süre verilerek tamamlanması istenir. Bu işlemi takiben, multipleks işletmecileri teknik altyapıya ilişkin bilgi ve belgeleri Üst Kurula ibraz ederler. Teknik yeterliliğe sahip olduğu tespit edilen kuruluşlara Üst Kurulca verici multipleks işletmeciliği yayın iletim yetkisi verilir.
(2) Verici tesis ve işletim şirketi de multipleks işletmeciliği yayın iletim yetkisi alabilir.
Multipleks işletmeciliği hizmetinin niteliği
(1) Multipleks işletmecileri;
a) Üst Kuruldan karasal yayın lisansı almış olan medya hizmet sağlayıcı kuruluşlara tarafsız olarak hizmet verir.
b) Şifreli olarak yapılan yayınlarda görüntü ile birlikte sesin de anlaşılmayacak şekilde şifrelenmesini sağlar.
c) Karasal ortamdan iletilen sayısal yayınların DVB-T2 veya Üst Kurulca belirlenen sayısal karasal yayıncılık standartlarına göre yapılmasını sağlar.
ç) Video sıkıştırmada, HEVC, ses sıkıştırmada HE-AAC veya E-AC3 formatını veya teknolojik gelişmelere uygun Üst Kurulca belirlenecek formatları kullanır.
(2) Elektronik program rehberi, mantıksal kanal numarası (LCN) bazlı sorunlara yol açmamak, aynı uydu üzerinden iletim yapılarak verici tarafında bir alış anteni ile alış sağlamak üzere yayın lisansı verilen medya hizmet sağlayıcı kuruluşların yayınlarının tümü verici tesis işletim şirketi tarafından iletilir.
(3) Yayın lisansı olmayan veya yayın lisans süresi sona eren medya hizmet sağlayıcı kuruluşların yayınları iletilemez. Üst Kurulca yayın lisansı iptal edilen veya lisans süresi sona eren medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar Üst Kurul tarafından multipleks işletmecilerine yazılı olarak bildirilir.
(4) Multipleks içerisinden iletilen yayınlara ilişkin elektronik program rehberi, servis bilgisi gibi alıcı cihazlarının ihtiyaç duyacağı bilgiler, diğer multipleks işletmecileri ile birlikte hazırlanır ve multipleks içerisinde iletilir.
Yayın iletim hizmet sözleşmeleri ve hizmet bedeli tarifesi
(1) Multipleks işletmecileri, Üst Kuruldan karasal yayın lisansı almış tüm kuruluşlara tarafsızlık ve hakkaniyet ölçülerinde, makul ve ayrımcılık içermeyecek koşullarda hizmet vermek zorundadır. Multipleks işletmecileri, sunacağı hizmeti medya hizmet sağlayıcılarla yapacağı sözleşme ile yerine getirir. İletim sözleşmeleri taraflar arasında ilgili mevzuata ve Üst Kurul düzenlemelerine aykırı olmamak ve Üst Kurul onaylı tip sözleşmelere uygun olmak kaydıyla müzakere edilerek imzalanır.
(2) Medya hizmet sağlayıcı kuruluşlardan talep edilecek yayın iletim hizmet bedeli tarifesi, benzer konumdaki kuruluşlar arasında ayrım gözetilmemesi, rekabet ortamının oluşturulması, çoğulculuğun güvence altına alınması, kamu menfaatinin korunması ve verilen hizmetlerin maliyetleri yansıtması ilkeleri esas alınmak suretiyle, multipleks işletmecileri tarafından hazırlanır.
(3) Multipleks işletmecisi tarafından hazırlanacak tip sözleşmeler ve yayın iletim hizmet bedeli tarifesi Üst Kurulun onayına sunulur. Üst Kurul sözleşme ve hizmet bedelini onaylayabileceği gibi tekrar değerlendirilip değiştirilmek üzere iade edebilir. İki ay sonunda onaylandığı bildirilmeyen veya değiştirilmesi için iade edilmeyen tarife onaylanmış kabul edilir. Sözleşme ve hizmet bedeli Üst Kurulun onayını müteakip uygulanır. Sözleşmelerde ve yayın iletim hizmet bedelinde Üst Kurul onayı olmaksızın değişiklikler yapılamaz. İki ay sonunda onaylandığı bildirilmeyen veya değiştirilmesi için iade edilmeyen tarife onaylanmış kabul edilir.
Multipleks işletmecilerinin Üst Kurul ile ilişkileri
(1) Multipleks işletmecileri;
a) Şifreli yapılan yayınlara ilişkin abone sayısını her yıl aralık ayı başında veya Üst Kurulca talep edildiğinde,
b) Multipleks işletmecisinin ortakları ile yöneticilerini,
c) Multipleks üzerinden iletimi yapılan medya hizmet sağlayıcı kuruluşların unvanı, adresi, telefon numarası, logo/çağrı işareti, lisans tipi ve benzeri bilgilerinin yer aldığı listeyi her yılın kasım ayı başında; bu kuruluşlarla ilgili her türlü değişikliği ise değişikliğin olduğu tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde,
ç) İletimi yapılan isteğe bağlı yayınlar için program kataloglarına ilişkin bilgileri,
d) Künye bilgilerini, tebligat adresini iletişim bilgilerini,
Üst Kurula bildirir.
(2) Multipleks işletmecileri;
a) Multipleks üzerinden iletilen yayın hizmetlerinin denetimi ve izlenmesi amacıyla Üst Kurulun talep ettiği sayıda set üstü cihaz ve aboneliği ücretsiz olarak Üst Kurula tahsis eder.
b) Multipleks kapasitesi, kullanılan teknoloji, iletilen yayınlar ve diğer multipleks hizmetleri ile ilgili bilgileri ve verici tesis ve işletim şirketi ile yaptığı sözleşmenin bir örneğini Üst Kurula verir.
c) Şirket yapılarına, yayın hizmetlerine ve şifreli olarak yayın yapılması durumunda abonelerine ilişkin istenilen her türlü bilgi ve belgeleri belirtilen süre içerisinde Üst Kurula verir.
ç) Yayıncıların ihtiyacından fazla olan multipleks kapasitesi Üst Kuruldan izin alınmaksızın kullanılamaz.
Multipleks işletmecileri yayın iletim yetkilendirme süresi ve sürenin yenilenmesi
(1) Multipleks işletmecisinin yayın iletim yetkilendirme süresi, verici tesis ve işletim şirketinin yetkilendirme süresi ile sınırlıdır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükümlülük ve Yaptırımlar
Verici tesis ve işletim şirketinin yükümlülükleri ve yaptırımlar
(1) Verici tesis ve işletim şirketi;
a) Her yayın istasyonundaki verici sistemlerinin (verici, anten, birleştirici ve benzeri) blok şemaları, sistemin kurulumuna ilişkin bilgileri, anten paternleri ve kullanılan teknoloji ile ilgili açıklayıcı bilgileri,
b) Kullanılan tüm yayın istasyonlarındaki enerji, kesintisiz güç kaynağı, jeneratör, yol, bina, anten sistemi, verici cihazları, bina ve sistem güvenliği ve diğer altyapıya ilişkin, kira sözleşmeleri dahil, her türlü teknik, idari ve mali bilgi ve belgeyi,
c) Multipleks işletmecileri ile yapılan sözleşmelerin bir örneğini,
ç) Her bir yayın istasyonu ile ilgili olarak;
1) İletimi yapılan yayına ait logo veya çağrı işaretinin adını, kuruluşun unvanını,
2) Frekans, kanal numarası veya multipleks kapasitesini,
3) Coğrafi koordinatları (derece, dakika ve saniye cinsinden enlem ve boylam olarak),
4) Verici istasyonunu tanımlayan adı,
5) Yayına giriş tarihini,
6) İstasyonun bulunduğu yerin rakımını,
7) Cihaz çıkış gücünü (Watt cinsinden),
8) Etkin yayın gücünü (dBW cinsinden),
9) Antenin yerden yüksekliğini,
10) Antenin yönlendirmesine ilişkin bilgileri,
11) Yayının vericiye iletim sistemi,
ile ilgili bilgileri sistem kurulumunu takiben Üst Kurula sunar.
(2) Verici tesis ve işletim şirketi, kendisine verilen izin şartlarını ihlâl edemez. İhlal etmesi halinde, Üst Kurulca uyarılır ve aykırılıkların giderilmesi için 90 güne kadar süre verilir. Yapılan uyarıya rağmen, verilen süre içerisinde aykırılıkların giderilmemesi durumunda şirket, ihlalin giderilmediği her ay için yüzbin Türk Lirasından üçyüzbin Türk Lirasına kadar idarî para cezası ile cezalandırılır.
Multipleks işletmeci kuruluşların yükümlülükleri ve yaptırımlar
(1) Multipleks işletmecileri, Üst Kurulca durdurulmasına karar verilen yayınların iletimini Üst Kurul kararının tebliğini takiben derhal durdurmak zorundadır. Yapılan tebliğe rağmen bu yayınları iletmeye devam eden multipleks işletmecilerinin yayın iletim yetkisi, Üst Kurul tarafından iptal edilir ve bu durum Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yayın iletim yetkilendirme ücretleri
(1) Yayın iletim yetkilendirme ücretleri, verici tesis ve işletim şirketi ile multipleks işletmecilerinden Kanunun 42 nci maddesine göre yıllık olarak alınır.
(2) Bu ücretler, her yıl aralık ayında Üst Kurulca belirlenerek Üst Kurulun internet sitesinde yayınlanır ve takip eden ocak ayı başından itibaren uygulanır.
(3) Yayın iletim yetkilendirme ücretleri, verici tesis ve işletim şirketi ile multipleks işletmecilerinin yetkilendirildikleri ve/veya bu kapsamda verilecek belgelerin düzenlendiği tarihte geçerli olan tarifeye ve anılan yetkilendirme ve/veya belge tarihlerini müteakip altı ay içinde eşit taksitlerle alınır.
(4) Verici tesis ve işletim şirketi ve multipleks işletmecileri yayın iletim yetkilendirme ücreti, takvim yılı esasına göre belirlenir. Yıl içinde yayın iletim yetkisi verilmesi halinde, yetkilendirme ücreti yılın kalan kısmı için kıst olarak hesaplanır.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna ilişkin hükümler
(1) Yayın hizmetlerinin iletimine ilişkin teknik ve idarî konularda Üst Kurul ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu işbirliği yapar.
(2) Ulusal ve uluslararası hava ve deniz seyrüsefer sistemlerine radyo ve televizyon sistemlerinden zararlı enterferansların gelmesi hâlinde, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürmemek amacıyla enterferansa sebep olan vericileri yerinde tespit ederek geçici olarak kapatır ve durumu Üst Kurula bildirir. Üst Kurul, Kanun çerçevesinde gerekli müeyyideleri ayrıca uygular.
(3) Radyo ve televizyon sistemlerinin diğer bantlarda faaliyet gösteren yayın dışı sistemler tarafından enterferansa maruz kalması hâlinde Üst Kurul, durumu Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirir. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu, Üst Kurulca bildirilen enterferansın giderilmesi için gerekli önlemleri ivedilikle alır.
Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna ilişkin hükümler
(1) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu, verici tesis ve işletim şirketine hissedar olabilir.
(2) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu, karasal ortamdan gerçekleştireceği yayın hizmetlerinin sayısını ve kapsama alanlarını Üst Kurula bildirir. Bu taleplerin hangi oranda karşılanacağına frekans planları çerçevesinde Üst Kurulca karar verilir. Karasal televizyon ve karasal radyo yayınları için uygun görülen kanal ve frekanslar ile karasal sayısal yayınlar için bir multipleksten az olmamak üzere uygun görülen multipleks kapasitesi, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna tahsis edilir. Türkiye Radyo-Televizyon Kurumuna tahsis edilen frekans ve multipleks kapasitesi ile en az dört karasal televizyon ve dört karasal radyo yayını yapılır. Tahsis tarihinden itibaren iki yıl içinde kullanılmayan veya kullanımına son verilen kanal, frekans ve multipleks kapasitesi Üst Kurul tarafından yeniden değerlendirilir. Tahsisten sonra, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun ilave karasal yayın ihtiyacının ortaya çıkması hâlinde, kapasite imkânları ölçüsünde bu husus da yukarıdaki çerçevede değerlendirilir.
(3) Kamu kurum ve kuruluşlarının ikaz, duyuru ve eğitim maksadıyla karasal radyo veya televizyon yayını yapma talebinde bulunmaları halinde; bu talepler yapılacak protokol çerçevesinde Türkiye Radyo-Televizyon Kurumundan hizmet alınarak karşılanır. Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kanunlarında radyo ve televizyon yayını yapabileceklerine ilişkin hüküm bulunan kamu kurum ve kuruluşlarından Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu tarafından herhangi bir ücret alınmaz. Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu haricindeki kamu kurum ve kuruluşlarına kanal, frekans veya multipleks kapasitesi tahsisi yapılmaz.
Test ve doğrulama merkezi
(1) İzleyicilerin sayısal karasal yayınları almakta kullandığı set üstü cihaz veya tümleşik sayısal televizyon alıcılarının test ve doğrulamasının yapılması amacıyla, bir “Test ve Doğrulama Merkezi” Üst Kurulca yetkilendirilir.
(2) Türkiye’de üretilen veya ithal edilen tüm set üstü cihaz ve tümleşik sayısal televizyon alıcıları, TS 13538 “İkinci Nesil Sayısal Karasal Televizyon Yayın Sistemi (DVB-T2) İçin Televizyon Alıcıları- Genel Kurallar” standardında belirtilen özelliklere uygun olarak üretilir. Test ve Doğrulama Merkezi, gerekli testleri yapmak ve set üstü cihaz ve tümleşik televizyon alıcılarının TS 13538 standardında belirtilen özelliklere uygun olmasını sağlamakla yetkili ve sorumludur.
(3) Test ve doğrulama merkezi tarafından hazırlanacak olan test prosedürleri ve yöntemi Üst Kurulun onayı sonrası uygulanır. Bu test prosedürlerinde yapılacak değişiklikler aynı şekilde Üst Kurul onayına tabidir.
(4) Test ve doğrulama işlemi yapılan ve Üst Kurul tarafından onaylanan set üstü cihaz ve tümleşik alıcılar Ek-3’te belirtilen uygunluk logosunu kullanabilirler ve bu cihazlara ilişkin bilgiler Üst Kurul internet sitesinde yayınlanır.
Kule, altyapı kurulması ve verici sistemlerinin verici tesis ve işletim şirketi tarafından işletilmesi
(1) Karasal sayısal yayıncılığa yönelik kule ve altyapı kurulması hususunda verici tesis ve işletim şirketi yetkilidir.
(2) Verici tesis ve işletim şirketinin talebi ve belirlediği teknik ve mali kriterlere uygun olması halinde; çeşitli kurum ve kuruluşların, 16/6/2005 tarihli ve 5369 sayılı Evrensel Hizmet Kanunu kapsamında Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı da dâhil olmak üzere, karasal sayısal yayıncılığa yönelik kurduğu, kurdurduğu veya hizmete sunabileceği kule ve/veya altyapıdan, verici tesis ve işletim şirketinin faydalanmasına ilişkin idari ve mali hususlar ilgili Bakanlık, kurum veya kuruluş ile verici tesis ve işletim şirketi arasında imzalanacak protokolle belirlenir.
Multipleks işletmecileri ve verici tesis ve işletim şirketinden alınacak yayın iletim yetkilendirme ücretleri
(1) Kanunun geçici 4 üncü maddesinin ikinci fıkrasına göre analog televizyon yayınları ülke genelinde sonlandırılana kadar multipleks işletmecileri ve verici tesis ve işletim şirketi hakkında bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesi uygulanmaz.
Mevcut verici tesisleri
(1) Karasal yayın lisanslarının verilmesinin ardından mevcut verici tesisleri özel medya hizmet sağlayıcılar tarafından kaldırılır veya tarafların mutabık kalacakları bir bedel karşılığında verici tesis ve işletim şirketine devredilir. Verici tesis ve işletim şirketi tarafından o yayın istasyonunda sayısal televizyon yayınına geçilmesinin ardından televizyon vericilerinin; radyo yayınlarına geçilmesinin ardından radyo vericilerinin devralınmayan verici tesisleri, Üst Kurulca yapılacak uyarının ardından üç ay içinde kaldırılır. Verilen süre içinde kaldırılmayan ve faaliyetine devam eden verici tesisleri Üst Kurulca mühürlenerek kapatılır.
(2) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu da kendisine yapılan tahsisler çerçevesinde ve Üst Kurulca verilen süre içinde karasal radyo ve televizyon yayınlarını eski kullandığı kanal ve frekanslardan tahsis edilen kanal, multipleks kapasitesi ve frekanslara taşır.
(3) Kanunun geçici 4 üncü maddesi uyarınca Üst Kurulca yayınları durdurulan kuruluşların yayınlarına izinsiz olarak devam etmeleri durumunda bu kuruluşlar hakkında, Kanunun 33 üncü maddesinin birinci fıkrası uyarınca işlem yapılır.
Geçiş döneminde kullanılacak karasal analog televizyon vericilerinin teknik özellikleri
(1) Karasal analog televizyon yayınları, Kanun, bu Yönetmelik ve ilgili diğer yönetmelikler ile ulusal ve uluslararası yayıncılık standartlarına uygun olmak zorundadır.
(2) Karasal analog televizyon vericileri, ITU/R Report 624'te belirtilen Sistem B (VHF Bandı için), Sistem G (UHF Bantları için) ve PAL renk sistemine uygun olmalıdır.
Geçici yayın iletim yetkisi ve izni verilmesi
(1) Ulusal karasal sayısal yayın lisansları verilinceye kadar, 6112 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin sekizinci fıkrasına göre kurulması gereken verici tesis ve işletim şirketi, 6112 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamında yayın izni verilmiş olan medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar tarafından kurulabilir.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasında kurulmuş olan verici tesis işletim şirketine, Üst Kurula başvuruda bulunması halinde, bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen belgeleri ibraz etmesi şartıyla, Üst Kurulca uygun görülen yerlerde bir yıl süreli geçici yayın iletim yetkisi verilebilir. Bir yıllık sürenin sonunda gerekli görülmesi halinde geçici yayın iletim yetkisinin süresi Üst Kurulca uzatılabilir.
(3) Geçici yayın iletim yetkisi verilmiş olan şirketten, yayın iletim yetkilendirme ücreti alınır; bu ücretin miktarı ile ödenmesine ilişkin usul ve esaslar bu Yönetmeliğin 24 üncü madde hükümleri de gözetilmek suretiyle, Üst Kurulca belirlenir.
(4) Geçici yayın iletim yetkisi verilen kuruluş, bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan yükümlülüğü sağlamak zorundadır.
Geçiş hükmü
(1) Karasal ortamdan yayın yapmak üzere lisans almış olan medya hizmet sağlayıcı kuruluşlar için bu Yönetmelikte öngörülen hak, yükümlülük ve mükellefiyetler 6112 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesi kapsamında yayın yapan kuruluşlar için de geçerlidir.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Radyo ve Televizyon Üst Kurulu yürütür.