BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; kamu ve hazine taşınmazları ile özel mülkiyete konu taşınmazlarda yenilenebilir enerji kaynak alanları (YEKA) oluşturularak yenilenebilir enerji kaynaklarının etkin ve verimli kullanılması, bu alanların yatırımcılara tahsisiyle yatırımların hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesi ve yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretim tesislerinde kullanılan ileri teknoloji içeren aksamın yurt içinde üretilmesi ya da yurt içinden temin edilmesinin sağlanması, teknoloji transferinin teminine katkı sağlanmasıdır.
Kapsam
(1) Bu Yönetmeliğin kapsamı; YEKA’ların belirlenmesi, bu alanlar için bağlantı görüşünün verilmesi ve kapasite tahsisinin yapılması, tahsis edilen bağlantı kapasitesinin yurt içinde üretim ve/veya yerli malı kullanım şartı ile kullandırılması ve bu amaçla yapılacak yarışmaya katılacaklarda aranacak koşulların belirlenmesi, yarışmanın yapılması, teminat alınması, yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde teminatın irat kaydedilmesi, YEKA’da kurulacak elektrik enerjisi üretim tesislerinin önlisans/lisans süreçleri ve elektrik enerjisi satışına ilişkin usul ve esaslardır.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 4 üncü ve 8 inci maddeleri ile 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday YEKA: Bakanlık tarafından YEKA olarak ilan edilmesi amacıyla Bakanlık internet sayfasında duyurulan alanı,
b) Araştırma ve Geliştirme Faaliyeti (AR-GE): 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında tanımlanan faaliyeti,
c) Bakan: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanını,
ç) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
d) STB: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
e) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
f) Fabrika: Elektrik enerjisi üretim tesisinde kullanılacak ve Şartnamede belirtilen aksamın imal edildiği tesisi,
g) Genel Müdürlük: Enerji İşleri Genel Müdürlüğünü,
ğ) Şartname: Yapılacak iş ve işlemleri, yarışmaya dair kapsam, usul ve esasları, teknik ve idari şartları, başvuru sahibi tüzel kişilerde aranan nitelikleri, diğer bilgileri kapsayan ve YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinin eki olan dokümanı,
h) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
ı) Teknoloji Sağlayıcı: Yurt içinde üretim karşılığı tahsis halinde Şartnamede tanımlanan aksamın üretim ve teknoloji geliştirme yetkinliğine sahip tüzel kişi/kişileri,
i) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü,
j) YEKA Kullanım Hakkı: Genel Müdürlük tarafından geliştirilen YEKA ve bu alan için tahsis edilen bağlantı kapasitesinin veya YEKA Amaçlı Bağlantı Kapasite Tahsisi yöntemine göre bağlantı bölgeleri bazında Bakanlık tarafından ilan edilen bağlantı kapasitesinin Şartname ve YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında kullandırılmasını,
k) YEKA Sözleşmesi: Genel Müdürlük tarafından geliştirilen YEKA ve bu alan için tahsis edilen bağlantı kapasitesinin veya YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi durumunda bağlantı bölgeleri bazında Bakanlık tarafından ilan edilen bağlantı kapasitesinin yarışma dokümanlarına uygun olarak kullandırılmasına yönelik Bakanlık ile yarışmayı kazanan arasında imzalanan sözleşmeyi,
l) Yenilenebilir enerji kaynak alanı (YEKA): Kamu ve hazine taşınmazları ile özel mülkiyete konu taşınmazlarda geliştirilebilir yenilenebilir enerji kaynaklarından en az birinin yüksek yoğunlukta bulunduğu yenilenebilir enerji kaynak alanı/alanları,
m) Yerli malı: 13/9/2014 tarihli ve 29118 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35) kapsamında hesaplanan ve Şartnamede belirtilen yerli katkı oranını sağlayan ürünü,
n) Yerli Malı Belgesi: Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35) ve Şartnamede belirtilen esaslar kapsamında düzenlenen ve ürünün yerli katkı oranını gösteren belgeyi,
o) Yerli Malı Kullanım Karşılığı Tahsis (YMKT): Yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretim tesisinde Şartnamede belirtilen esaslar kapsamında yerli aksam kullanmayı taahhüt edene verilen YEKA kullanım hakkını,
ö) Yurt İçinde Üretim Karşılığı Tahsis (YÜKT): Yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretim tesisinde kullanılan aksamı Şartnamede belirtilen esaslar kapsamında yurt içinde imal edene ve/veya imal edilmesini taahhüt edene verilen YEKA Kullanım Hakkını,
p) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED): 29/7/2022 tarihli ve 31907 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinde tanımlanan süreci,
r) Yarışma dokümanları: YEKA Sözleşmesi, Şartname, zeyilnameler, soru ve cevapları,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer ifade ve kısaltmalar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanlarının Belirlenmesi
YEKA belirleme ve derecelendirme kriterleri
(1) YEKA’lar;
a) Genel Müdürlük tarafından yapılacak çalışmalar,
b) YEKA Yarışması sonrasında yapılacak çalışmalar,
sonucunda olmak üzere iki farklı şekilde geliştirilebilir.
(2) YEKA’ların Genel Müdürlük tarafından geliştirilmesi durumunda aşağıdaki teknik ve idari çalışmalar yürütülür:
a) Halihazır haritalar, enerji potansiyel atlasları, ölçüm verileri, mevcut ve planlanan şebeke altyapısı ile bilimsel çalışmalar kullanılarak kamu ve hazine taşınmazları ile özel mülkiyete konu taşınmazlar üzerinde ön değerlendirmeler yapılır.
b) Uygun bulunan alanlar, detay çalışmalar için Aday YEKA olarak ilan edilir.
c) İlan edilen Aday YEKA’lar için Bakanlığın belirleyeceği kurum ve kuruluşlar nezdinde sorgulama yapılır veya ilan edilen alanlardan uygun görülen Aday YEKA’lar için ÇED süreci başlatılır.
ç) Aday YEKA içerisinde kullanılabilir alanlar dikkate alınarak kurulabilecek güç kapasitesi belirlenir.
d) Aday YEKA üzerinde, gerekmesi halinde kaynak türüne göre yeterli sayıda enerji amaçlı ölçüm istasyonları kurulur ve/veya kurdurulur. Bu amaçla arazi sahiplerinden izinler alınır.
e) Yeterli sürelerde alınan enerji amaçlı ölçüm verileri kullanılarak gerekli teknik ve ekonomik analizler yapılır ve/veya yaptırılır.
f) Kurum ve kuruluşlar nezdinde sorgulanan veya ÇED Olumlu/Gerekli Değildir Kararı alınmış olan Aday YEKA, YEKA olarak Resmî Gazete’de ilan edilir ve çevre düzeni planlarına işlenmek üzere ilgili mercilere bildirilir.
g) YEKA olarak ilan edilen alanda çalışmaların Bakanlık tarafından yapılabilmesi ve/veya yaptırılabilmesi için araziye ilişkin yetki sahibi olan kurum/kuruluşlar tarafından Bakanlığa yer tahsisi yapılır.
ğ) Aday YEKA’nın uygun nitelikte olmadığının değerlendirilmesi veya 2 (iki) yıl içerisinde YEKA olarak ilan edilmemesi halinde Aday YEKA niteliği iptal olur.
h) Genel Müdürlük tarafından belirlenen YEKA’lar, Bakanlığın hedef ve politikaları, kaynak türü, belirlenen kaynak potansiyeli ile tahmini birim elektrik enerjisi üretim maliyeti dikkate alınarak derecelendirilir. Yatırıma açılacak YEKA ve önceliği, Bakanlık tarafından belirlenir.
ı) YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilebilmesi için Genel Müdürlük tarafından gerekli görülmesi halinde kaynak alanına ilişkin, jeolojik ve jeoteknik etütler, kamulaştırma, halihazır haritaların hazırlanması, parselasyon, imar çalışmaları ve elektrik iletim alt yapı çalışmaları yapılır ve/veya yaptırılır.
i) 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanunu (Endüstri Bölgeleri Kanunu ve Organize Sanayi Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun) kapsamında belirlenen bölgelerin Resmî Gazete’de YEKA olarak ilan edilmesi halinde, bu alanların tahsis edileceği tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamında belirlenir. YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilebilmesi için gerekli diğer işlemler 4737 sayılı Kanuna göre STB ile koordineli olarak yürütülür.
(3) YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi durumunda aşağıdaki teknik ve idari çalışmalar yürütülür:
a) Bakanlık tarafından ilan edilen bağlantı bölgeleri ve bağlantı kapasiteleri için kaynak türü bazında YEKA Yarışması yapılır.
b) YEKA Yarışmasını kazanan ve YEKA Sözleşmesini imzalamış tüzel kişi, bağlantı bölgeleri içerisinde kalacak şekilde ve bağlantı kapasitesinin tamamına göre ilgili mevzuatı kapsamında belirleyecekleri alanları, Şartnamede belirtilen süre içerisinde, talep edilen bilgi ve belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe önerir. Uygun bulunan alanlar Bakanlık internet sitesinde Aday YEKA olarak ilan edilir. Uygun bulunmayan her bir alan için yarışmayı kazanandan yarışmanın kazanıldığı bağlantı bölgesinin değiştirilmemesi kaydıyla Şartnamede belirlenen koşullarda yeni alan önermesi istenebilir. Tahsis edilen bağlantı bölgesi ve bağlantı kapasitesi için Aday YEKA’nın uygun bulunması ile bu Aday YEKA Resmî Gazete’de YEKA olarak ilan edilir. Aday YEKA’ların değerlendirme süreci, Şartnamede belirlenen koşullarda ve sürede tamamlanır. Süresi içerisinde Genel Müdürlüğe sunulmayan veya değerlendirme sonucunda uygun bulunmayan alanlara karşılık gelen kapasite, YEKA Sözleşmesinde belirtilen toplam kapasiteden düşürülerek iptal edilir. YEKA Sözleşmesi kapsamında tahsis edilen kapasitenin yüzde yetmişinden daha az olmamak kaydıyla Şartnamede belirlenen asgari orana karşılık gelen kurulu güçte elektrik enerjisi üretim tesisinin kurulması esastır. Bu durum, YEKA Sözleşmesinde ve eklerinde bir değişiklik hakkı doğurmaz. Kullanılabilir Aday YEKA belirlenememesi veya bağlantı kapasitesinin yüzde yetmişinden daha az olmamak kaydıyla Şartnamede belirlenen asgari orandan daha az Aday YEKA belirlenmesi halinde teminat irat kaydedilerek YEKA Sözleşmesi feshedilir.
c) YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi yönteminde alan seçimi, gerekli etüt ve izinler, YEKA Sözleşmesi ve Şartname koşulları içerisinde tamamlanır.
ç) Bakanlık, YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi yöntemi kullanılarak belirlenecek YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilmesi amacıyla gerekli izin süreçleri için iyi niyet çerçevesinde işbirliği yapar. Bakanlık, bu yöntemde ÇED, imar ve izin süreçleri ile ilgili iş ve işlemleri yapabilir.
d) YEKA’nın yatırıma hazır hale getirilmesi, gerekli diğer iş ve işlemler için tüm masraflar yarışmayı kazanan tüzel kişiye aittir. Bu işlemler ve gecikme nedeniyle tüzel kişi zarar, ziyan ve benzeri ad altında herhangi bir talepte bulunamaz.
e) Mücbir sebepler veya kamudan kaynaklanan ve Genel Müdürlüğün uygun göreceği sebeplerle belirlenemeyen veya kullanılamayan santral sahaları bağlantı bölgesi aynı kalmak kaydıyla değiştirilebilir. Değiştirilen sahalar Genel Müdürlüğe sunulur. Uygun bulunması durumunda YEKA ilan edilir. Santral sahası belirleme sürecinde geçen ilave süre, toplam sözleşme süresine eklenmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuruların Alınması, İncelenmesi, Sonuçlandırılması ve YEKA Sözleşmesinin İmzalanması
YEKA yarışma ilanı
(1) YEKA Kullanım Hakkı yarışma ilanı, Resmî Gazete’de ve Genel Müdürlük internet adresinde yayımlanır. İlanda asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) YEKA’lara ilişkin olarak Genel Müdürlük tarafından ilan edilmesi gerekli görülen teknik ve idari özellikler ile YEKA’nın bağlantı kapasitesi.
b) Başvuru yapacaklarda aranacak şartlar.
c) Teminat mektubu.
ç) Başvuru yeri, tarihi ve zamanı.
d) Şartnamenin temin edileceği yer ve tutarı.
e) Yarışma şartları.
f) Bakanlık tarafından gerekli görülen diğer bilgiler.
(2) İlan tarihi ile başvuru dosyasının teslim tarihi arasındaki süre 30 (otuz) takvim gününden az olamaz.
YEKA kullanım hakkı yarışması başvurularının alınması
(1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak yarışmalara bu Yönetmelik ve Şartnamede yer alan şartları taşıyanlar başvuruda bulunabilirler.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında önlisans başvurusu yapma hakkı elde eden tüzel kişilerin, 2/11/2013 tarihli ve 28809 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği kapsamında belirtilen önlisans başvurusu yapmaya haiz tüzel kişilerde aranan şartları sağlaması gerekmektedir.
(3) Başvurunun birden fazla tüzel kişi tarafından yapılması halinde, başvurunun ortak girişim olarak yapılmasına dair hususlar Şartnamede tanımlanır.
(4) Yarışmaya katılan tüzel kişinin veya ortak girişimin ortaklık yapısındaki Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına ve Teknoloji Sağlayıcısına ait asgari pay oranı Şartnamede belirtilir. Başvurularda Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı payını göstermek üzere ortaklık yapısı gerçek kişiye kadar sunulur. Ortak girişim olarak başvurulması halinde ortaklara ait iş deneyim belgesinin hesaplanma yöntemi Şartnamede tanımlanır.
(5) Yarışmaya başvuru yapmak isteyenler; Şartnamede belirtilen belgeleri Genel Müdürlüğe başvuru dosyasında sunar.
(6) Başvuru dosyaları, aşağıda belirtilen hususlara uyulmak şartıyla sunulacaktır:
a) Tüm başvuru evrakları, üzerinde sicil tasdiknamesinde yer alan yetkili imzalar ve kaşeli olacak şekilde kapalı bir zarf içerisine konularak sunulacaktır.
b) Mali Teklif, kapalı, kaşeli ve ıslak imzalı bir zarfa konulmuş olarak, tüm başvuru evraklarının bulundurulduğu kapalı zarf içinde yer alacaktır.
c) Evrakların asıl veya noter tasdikli olarak sunulması esastır. Onaysız suretler işleme alınmaz.
ç) Dokümanların Türkçe olarak sunulması esas olup yabancı dilde olan belgelerin apostil tasdik şerhi onayı, Lahey Konvansiyonuna taraf olmayan ülkeler için dokümanın ait olduğu ilgili ülke muadil makam onayı ile Türk Konsolosluğundan tasdikli ve yeminli tercümesinin yapılması gerekmektedir.
(7) Başvuru dosyaları ilanda belirtilen adrese, ilanda belirtilen tarih ve saate kadar sunulmalıdır. Süresinde sunulmayan başvurular değerlendirmeye alınmaz. Başvurularda postadan kaynaklı gecikmeler dikkate alınmaz.
Komisyonun teşkili ve çalışma esasları
(1) Komisyon; toplam üye sayısı tek sayı olmak üzere Bakanlığın belirleyeceği kurum/kuruluşlardan bir başkan, en az dört asil üyeden ve asil üye/üyelerin bulunamadığı hallerde yerine görev yapmak üzere yedek üyelerden Bakan Oluruyla teşkil ettirilir. Komisyonca yapılan iş ve işlemler tutanakla tespit edilir ve Komisyonun bütün üyeleri tarafından imzalanır.
(2) Komisyon eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları oy çokluğuyla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan Komisyon üyeleri, gerekçesini Komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. Komisyonca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, Komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.
Başvuruların incelenmesi
(1) Başvurular, Komisyon tarafından değerlendirilir.
(2) Komisyon; başvuru sahiplerinin huzurunda, ilanda belirtilen yer, tarih ve saatte başvuruların evrak kayıt sırasına göre kapalı büyük zarfları açarak başvuru dilekçesi, şartname alındı makbuzu veya banka şubesinden alınmış onaylı dekont, teminat mektubu ve mali teklif zarfının mevcudiyetine ilişkin evrak kontrolü yapar. Bu belgelerden herhangi birinin olmadığı tespit edilen başvurular için detay evrak incelemesine geçilmez.
(3) Komisyon, başvurular için sunulan tüm bilgi ve belgeler üzerinden evrak incelemesini, ilanda belirtilen en son başvuru tarihinden itibaren 30 (otuz) takvim gününe kadar tamamlar. Bu çalışmaların süresi içerisinde tamamlanamaması halinde Komisyon, 30 (otuz) takvim gününe kadar bir defaya mahsus olmak üzere ek süre uzatımı kararı alabilir. Komisyon tarafından belirlenen yarışma yer, tarih ve saati yarışma tarihinden en az 3 (üç) takvim günü öncesinde Bakanlık internet adresinde yayımlanır ve/veya başvuru sahiplerine yazışma yöntemlerinden biriyle yarışma tarihinden en az 3 (üç) takvim günü öncesinden bildirilir.
(4) Başvuru sahibinin herhangi bir ek açıklamaya mahal bırakmayacak şekilde başvurusunu usulüne uygun ve eksiksiz yapması esastır. Komisyon, evrak incelemesi sürecinde ihtiyaç görmesi halinde; başvuru sahiplerinden eksik, hatalı, içeriği anlaşılamayan başvuru evrakları için düzeltme ve Şartname kapsamında sunulan bilgi ve belgelere ilişkin detaylı açıklama isteyebilir. Başvuru sahibi tüzel kişilere, yazışma yöntemlerinden biriyle, istenen evrak, düzeltme veya açıklamaya dair bildirim yapılır. İstenen evrak, düzeltme veya detaylı açıklamalar bu bildirim tarihinden itibaren bildirimde belirtilen süre içerisinde Komisyona sunulur. Ancak; istenen evrak, düzeltme veya detaylı açıklamaların Komisyona sunulma süresi Komisyonun evrak inceleme süresini geçemez. Komisyonun inceleme süresi sonucunda eksik evrak içerdiği tespit edilen başvurular yarışmaya alınmaz.
(5) Yarışma başvurusunda mali teklif istenmesi halinde, mali teklifler Şartnamede verilen formatta, kaşeli ve sicil tasdiknamesinde yer alan yetkili kişiler tarafından ıslak imzalı olacak şekilde düzenlenecek ve geçerlilik süresi başvuru tarihinden itibaren en az 120 (yüz yirmi) takvim günü olacaktır.
(6) Yapılacak yarışma, Komisyonun kararıyla askıya alınabilir veya iptal edilebilir.
(7) Yarışmaya katılan tüzel kişiler herhangi bir gerekçeyle zarar, ziyan ve benzeri ad altında talepte bulunamazlar.
YEKA yarışması usulü ve YEKA yarışmasının sonuçlandırılması
(1) Bu Yönetmelik ve Şartnamede belirlenen kriterleri sağlayan, geçerli başvuru sahipleri yarışmaya katılma hakkı kazanır.
(2) Yarışma başvurusunda mali teklif istenmesi halinde, yarışmaya katılma hakkı elde eden başvuru sahiplerinin Şartnamede belirtilen hususlara göre mali teklif zarfları başvuru sahibi yetkililerinin huzurunda Komisyon tarafından açılır.
(3) Yarışma, Bakanlık tarafından Şartnamede belirtilen usule göre yapılır.
(4) Son teklifini veren ve yeni bir teklif sunmayan başvuru sahipleri, yarışma tutanağını imzalarlar ve yarışmada bir daha teklif veremezler.
(5) Açık eksiltme; en yüksek mali teklif sahiplerinden başlayarak, teklif edilmiş en düşük mali teklifin altına inilmesi şartıyla yeni fiyat teklifinin istenmesi suretiyle yürütülür. Mali tekliflerin eşit olması durumunda açık eksiltmeye hangi başvuru sahibinden başlanacağı hususunu Komisyon belirler. Yeni fiyat teklifleri, teklif edilmiş olan bir önceki en düşük fiyat teklifinden az olmalıdır. Teklif sahiplerinin tüm teklifleri ve son teklifleri Komisyon tarafından düzenlenen açık eksiltme tutanağına kaydedilerek teklif sahiplerine imzalatılır.
(6) Teklif veren tüzel kişilerin yarışma tutanağını imzalamamaları halinde, bu durum Komisyon tarafından ayrıca bir tutanakla tespit edilir. Yarışmada tüzel kişinin vermiş olduğu teklifleri imza şartı olmaksızın bağlayıcı ve geçerlidir.
(7) Şartnamede belirtilen kriterler çerçevesinde en uygun ilk üç teklif haricindeki diğer tekliflere ait teminat mektupları iade edilir.
(8) Komisyon tutanağı, Bakan Onayına sunulur. Yarışma, Bakan Onayı ile sonuçlandırılarak, onay dahilinde en düşük birinci teklif sahibi YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinin imzalanmasına davet edilir.
(9) Bakanlık, herhangi bir aşamada yarışmayı iptal edebilir.
YEKA sözleşmesinin imzalanması ve ifası
(1) YEKA Sözleşmesine davet edilen tüzel kişinin davet edildiği yazının tebliğ tarihinden itibaren azami 30 (otuz) takvim günü içerisinde YEKA Sözleşmesini imzalaması esastır. En uygun birinci teklif sahibiyle YEKA Sözleşmesi imzalanması halinde veya en uygun ikinci ve üçüncü teklif sahibinin YEKA Sözleşmesine davet edilmemesi halinde en uygun ikinci ve üçüncü teklif sahibinin teminat mektubu iade edilir. Bu süre içerisinde en uygun birinci teklif sahibinin YEKA Sözleşmesi davetine icap etmemesi halinde teminatı irat kaydedilerek sırasıyla en uygun ikinci ve üçüncü teklif sahibine YEKA Sözleşmesine davet mektubu gönderilebilir. YEKA Sözleşmesine davet edilen teklif sahibinin süresi içerisinde YEKA Sözleşmesini imzalamaması halinde aynı şekilde işlem tesis edilir.
(2) YEKA Sözleşmesi imzalanmadan önce tüzel kişi; gerekli ticari kuruluşunu tamamlayarak Ticaret Sicil Gazetesini, tüzel kişilik adına düzenlenmiş teminat mektubunu ve Şartnamede istenilen belgeleri Genel Müdürlüğe sunar.
(3) Yarışmanın ortak girişim tarafından kazanılması halinde; ortak girişim üyeleri, YEKA Sözleşmesi imzalanmadan önce taahhüt ettikleri ve başvuruda sunulan ortaklık beyannamesine uygun olarak ticari kuruluşunu tamamlayarak Ticaret Sicil Gazetesini, tüzel kişilik adına düzenlenmiş teminat mektubunu ve Şartnamede istenilen belgeleri Genel Müdürlüğe sunar.
(4) Teminata ilişkin diğer hususlar Şartnamede düzenlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Lisans Süreci ve Elektrik Enerjisi Satışı
Önlisans süreci
(1) YEKA Sözleşmesi kapsamındaki YEKA’larda elektrik enerjisi üretim faaliyetinde bulunulabilmesi için önlisans ve üretim lisansı alınması zorunludur.
(2) Önlisans başvurusu yapmaya hak kazanan tüzel kişi ve bağlantı kapasitesi önlisans verilmek üzere EPDK’ya bildirilir. Bu tüzel kişi YEKA Sözleşmesinin imzalandığı tarihten itibaren 15 (on beş) iş günü içerisinde EPDK’ya önlisans başvurusu yapmak zorundadır.
(3) YEKA Yarışması sonrasında YEKA geliştirilmesi durumunda yarışmayı kazanan tüzel kişiler, Genel Müdürlüğe sundukları YEKA tekliflerinin Genel Müdürlük tarafından uygun bulunması ve YEKA olarak Resmî Gazete’de ilanından ve EPDK’ya bildirilmesinden itibaren 15 (on beş) iş günü içerisinde EPDK’ya önlisans başvurusu yapmak zorundadır.
(4) Önlisans başvuru tarihi veya süresi içerisinde başvuru yapılmadığı hususu EPDK tarafından Genel Müdürlüğe bildirilir. Süresi içerisinde önlisans başvurusu yapılmaması durumunda Bakanlık tarafından YEKA Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir. YEKA Sözleşmesi kapsamında tanınan bağlantı kapasitesi dahil tüm haklar sona erer. Şartname kapsamında YEKA Sözleşmesi imzalanan tüzel kişiden alınan bedeller iade edilmez.
(5) EPDK tarafından yapılan değerlendirmeler sonucunda başvuru sahibinin başvuru evraklarında varsa eksiklikleri tespit edilerek ve verilecek 3 (üç) aylık süre içerisinde bu eksiklikleri tamamlatılarak önlisans verilir. Eksikliklerin süresi içerisinde giderilmemesi halinde, Bakanlık tarafından YEKA Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir.
(6) Şartnamede belirtilen önlisans süresi içerisinde Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği kapsamında gereken iş ve işlemler ile gerekli izinler tamamlanarak üretim lisansı başvurusunda bulunulur. Önlisans sahibi tüzel kişi Bakanlık tarafından ilan edilen YEKA’da tamamlanmamış olan iş ve işlemleri bu süreçte tamamlamakla yükümlüdür. Süresi içerisinde lisans başvurusunda bulunulmaması halinde şartnamede belirlenen müeyyideler uygulanır.
(7) Elektrik enerjisi üretim tesisinde kullanılacak yerli aksamın özellikleri ile üretimi ve/veya kullanımı ile ilgili hususlar Şartnamede belirlenir ve bu kapsamda Şartnamede istenen belgeler Genel Müdürlüğe sunulur.
(8) İlgili belgelerin süresi içerisinde sunulmaması halinde Bakanlık tarafından YEKA Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir.
(9) 17 nci maddede belirtilen sebepler nedeniyle verilen ilave süre haricinde, Fabrikanın süresi içerisinde işletmeye alınamaması durumunda Bakanlık tarafından YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi feshedilerek teminat mektubu irat kaydedilir. YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında verilen önlisansların iptali için EPDK’ya bildirimde bulunulur.
(10) YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamındaki taahhütlerin yerine getirilmediğinin tespit edilmesi durumunda ilgili tüzel kişi ve ortaklık yapısındaki kişilerin ortak olduğu diğer tüzel kişiler Bakanlık tarafından yapılacak diğer YEKA yarışmalarına 2 (iki) yıl süreyle giremezler.
(11) Yedinci fıkranın (b) ve (c) bendlerindeki belgelerin, süresi içerisinde sunulmaması ve/veya Şartnamede belirtilen ve taahhüt edilen değerleri karşılamaması durumunda YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir. EPDK’ya önlisansın iptali için bildirimde bulunulur.
(12) Elektrik enerjisi üretim tesisinin kurulumuna ait Genel Müdürlüğe sunulan detaylı iş programı çerçevesinde üçüncü taraf gözetim hizmeti, önlisans sahibi tüzel kişi tarafından Şartnamede belirlenen koşullarda alınır.
(13) İş programlarında, ayrı ayrı ve toplamda Şartnamede belirtilen süreleri aşmamak kaydıyla, Genel Müdürlük Onayıyla değişiklik yapılabilir.
(14) YÜKT kapsamında önlisans sahibi tüzel kişi, önlisans süresi içerisinde Fabrika kurulumu gerçekleştirmesi halinde teminat tutarının %25’i iade edilir.
Lisans süreci
(1) Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği ve Şartnamede belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi durumunda önlisans sahibi tüzel kişiler EPDK’ya lisans başvurusunda bulunur. EPDK, lisans başvuru evraklarının yanı sıra Genel Müdürlük tarafından lisans almasına dair uygunluk yazısı ile lisans işlemlerini devam ettirir. Genel Müdürlük uygunluk yazısını, 12 nci maddenin yedinci fıkrasındaki gerekliliklerin yerine getirilmesi ve AR-GE Planlarına uyumlu hareket edildiğinin belirlenmesi halinde düzenler.
(2) YÜKT kapsamında; elektrik enerjisi üretim tesisinde, Şartname ve Şartnameye cevaplar kısmında verilen Fabrikada üretilmiş aksam ve tedarik planında belirtilen yerli malı ürünlerin kullanılması zorunludur.
(3) YEKA’da taahhüt edilen yerli malı aksamın tesisin kabul aşamasında kullanılmadığının tespiti halinde, ilgili ünitenin kabulü yapılmaz ve lisans sahibi tüzel kişiye Şartnameye uygun yerli malı kullanması yönünde yazılı ihtarda bulunulur. Bu olumsuzluğun ihtarnamede belirtilen süre içerisinde giderilmemesi ve taahhüdün yerine getirilmemesi durumunda, YEKA Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir, genel hükümlere göre tasfiye işlemleri başlatılır ve EPDK’ya üretim lisansının iptali için bildirimde bulunulur.
(4) YEKA’lar için alınacak lisansların süresi ve kurulacak elektrik enerjisi üretim tesisinin inşaat süresi Şartnamede belirlenir.
(5) YEKA’lar kapsamında kurulacak elektrik enerjisi üretim tesisinin inşaat süresi ve her yıl işletmeye alınacak tesis kapasitesi, sunulan ve Genel Müdürlük tarafından kabul edilen iş programında belirtilir. Elektrik enerjisi üretim tesisinin toplam kurulum süresi Şartnamede belirtilir. İş programında belirtilen yıllık kurulu güç kapasitesinin tamamının işletmeye alınamaması halinde; eksik kalan yıllık kapasitenin kurulumu gerçekleştirilinceye kadar, eksik kalan yıllık kurulu gücün toplam yıllık kurulu güce oranı kadar, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinde belirtilen alım fiyatından kesinti yapılır. Bu uygulama, lisansta yer alan toplam kurulu güç tamamlanıncaya kadar devam eder.
(6) YÜKT kapsamında YEKA’daki elektrik enerjisi üretim tesisinin; YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi ve eklerine uygun olarak kurulumunun yürütülmesi durumunda, geçici kabul tutanağının düzenlenmesi ile birlikte yıllık olarak güncel teminat tutarının 3 (üç) eşit taksitte her yıl 1/6’sı (altıda biri) iade edilmek suretiyle %50 (elli)’si lisans sahibi tüzel kişiye iade edilir. YMKT kapsamında ise teminat tutarının tamamı yıllık bazda 3 (üç) eşit taksitte iade edilir. İş programına uygun kurulumunun tamamlanmaması halinde teminat tutarı iade edilmez.
Elektrik enerjisi satışı
(1) YEKA’larda üretilen elektrik enerjisi, Şartnamede belirtilen süre boyunca ve YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinde yer alan fiyat üzerinden, Yenilenebilir Enerji Kaynaklarını Destekleme Mekanizması (YEKDEM) kapsamında değerlendirilir. 17 nci maddede belirtilen sebepler haricinde süre uzatımı yapılmaz. Herhangi bir nedenle fiyat artışı yapılmaz.
(2) Alım süresi/miktarı Şartnamede belirlenen tarihten itibaren başlar. YEKA kapsamında üretilen elektrik enerjisi, elektrik enerjisi üretim tesisinin kısmen işletmeye girdiği tarihten itibaren müracaat gerekmeksizin YEKDEM kapsamında değerlendirilir.
(3) YEKA Sözleşmesinde belirlenen alım süresi sonunda üretim lisansı kapsamında piyasa faaliyetinde bulunulur.
(4) YEKA Sözleşmesi kapsamında 5346 sayılı Kanun kapsamında yerli ürün desteği uygulanmaz. Kullanılması zorunlu olan yerli aksam haricinde kullanılacak aksam için uygulanabilecek ilave yerli ürün desteği Şartnamede belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
AR-GE ve Sertifikasyon
AR-GE faaliyetleri
(1) Şartnamede AR-GE yapılmasının öngörülmesi halinde; 5746 sayılı Kanun kapsamında ve Şartnamede belirlenen koşullarda Yıllık AR-GE Planı çerçevesinde AR-GE faaliyetleri gerçekleştirilir.
(2) AR-GE faaliyetlerinin uygulama ve denetimi 5746 sayılı Kanun kapsamında görevlendirilen kurum/kuruluşlarca yapılır. İlgili kurum/kuruluşlar AR-GE faaliyetlerinin uygulama ve denetim sonuçlarını yılda bir defa Bakanlığa sunar.
(3) AR-GE faaliyetlerine, YEKA Sözleşmesinin imzalanmasını müteakip Şartnamede verilen süre içerisinde AR-GE merkezi kurulumu tamamlanarak başlanır. AR-GE merkezi faaliyetleri Şartnamede belirtilen süreden az olmamak kaydıyla sunulmuş olan AR-GE planlamasına uygun olarak devam ettirilir. AR-GE faaliyetlerinin plana uygun yürütülmemesi halinde yıllık olarak sunulan uygulama ve denetim raporu ile AR-GE planında yer alan hedeflere ulaşma durumu dikkate alınarak, AR-GE faaliyetlerinin yürütülmediğinin veya etkin olarak sürdürülmediğinin anlaşılması halinde uygulanacak müeyyide Şartnamede belirtilir.
Standart ve sertifikasyon
(1) Bu Yönetmelik kapsamında imalatı gerçekleştirilen ekipman ve/veya aksam için ilgili tüzel kişi tarafından Türk Standardları Enstitüsü veya TS EN ISO/IEC 17065 “Ürün, Proses ve Hizmet Belgelendirmesi Yapan Kuruluşlar İçin Şartlar” standardına uygun olarak Uluslararası Akreditasyon Forumu (IAF) ile karşılıklı tanıma anlaşması imzalamış ulusal akreditasyon kurumları tarafından akredite edilmiş kuruluşlarca düzenlenen aksama veya aksama ait standardın olmadığı durumlarda aksamın imalatında kullanılan bütünleştirici parçalara ait uluslararası standartlara veya Türk Standartlarına veya kriterlerine uygunluğunu belirten Tip Sertifikası ve/veya Ürün Sertifikası veya Birim Doğrulama Sertifikası alınması zorunludur.
(2) YEKA kapsamında imalat yapan ve/veya yerli malı kullanmayı taahhüt eden tüzel kişiler tarafından üretilen ve/veya kullanılan ekipman ve/veya aksamın, standartlara veya kriterlere uygunluğu TSE tarafından değerlendirilir. Ekipman ve/veya aksama ilişkin sertifika uygunluk belgesi TSE tarafından düzenlenir ve elektrik üretim tesisinin kabulünden önce ilgili tüzel kişiler tarafından Bakanlığa sunulur.
Mücbir sebepler
(1) Bu Yönetmelik kapsamında yürütülen iş ve işlemlerin, YEKA Sözleşmesinde belirlenen sürelerde tamamlanmaması durumunda, bu Yönetmelikte ve Şartnamede belirtilen cezalar uygulanır.
(2) Mücbir sebepler nedeniyle süre uzatımı verilebilecek haller bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla aşağıda sayılmıştır:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
ç) Kısmi veya genel seferberlik ilanı.
d) Yangın ve sabotaj halleri.
(3) İkinci fıkrada belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilmesi ve YEKA Sözleşmesi imzalanan tüzel kişiye süre uzatımı verilebilmesi için, mücbir sebep olarak kabul edilecek durumun;
a) Tüzel kişinin kusurundan kaynaklanmamış olması,
b) Taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması,
c) Tüzel kişinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemesi,
ç) YEKA Sözleşmesi imzalanan tüzel kişinin Genel Müdürlüğe yazılı olarak bildirimde bulunması,
d) Yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi,
zorunludur.
(4) Tüzel kişinin mücbir sebep bildiriminde;
a) Mücbir sebebin başlama tarihini ve mahiyetini,
b) İlgili mevzuat kapsamındaki yükümlülüklerine olan etkilerini,
c) Mümkün olması halinde etkilerin tahmini giderilme süresini,
yazılı olarak bildirmesi zorunludur.
(5) Mücbir sebeplerin vukuu bulduğunun teyidi ile bu çerçevede meydana gelen gecikme süresi iş programına ve toplam süreye eklenir. Mücbir sebepler çerçevesinde süre uzatımı toplamda 1 (bir) yılı geçemez.
(6) Zamanında yapılmayan yazılı bildirimler dikkate alınmaz ve müracaat süresi geçtikten sonra süre uzatımı talebinde bulunulamaz.
(7) Genel Müdürlüğün, YEKA Sözleşmesinin ifasına ilişkin yükümlülüklerini tüzel kişinin kusuru olmaksızın yerine getirmemesi ve bu sebeple sorumluluğu tüzel kişiye ait olmayan gecikmelerin meydana gelmesi, bu durumun taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması ve tüzel kişinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş olması halinde, işi engelleyici sebeplere ve yapılacak işlerin niteliğine göre, işin bir kısmına veya tamamına ait süre en az gecikilen süre kadar uzatılır.
(8) YEKA Sözleşmesini imzalayan taraflarca mücbir sebep çerçevesinde yaşanan gecikmenin 1 (bir) yıldan fazla sürmesi veya 1 (bir) yıl içerisinde giderilemeyeceğinin anlaşılması halinde bu durumun yetkili mercilerce belgelendirilmesi ile Genel Müdürlüğün YEKA Sözleşmesini feshederek sonlandırma hakkı mevcuttur. Bu durumda teminat mektubu iade edilir. Tüzel kişi bu durumda zarar, ziyan ve benzeri ad altında herhangi bir talepte bulunamaz.
ALTINCI BÖLÜM
YEKA’ların Korunması ve Altyapı Yatırımları
YEKA’ ların korunması ve kullanılması
(1) YEKA’nın korunmasına ilişkin aşağıda yer alan usul ve esaslara uyulur:
a) YEKA’da kullanılacak kaynağın doğallığının muhafaza edilmesi ve devamlılığının sağlanması esastır.
b) Bu Yönetmelik kapsamında belirlenerek Resmî Gazete’de ilan edilen alanlardaki yenilenebilir enerji kaynağının karakteristik değerlerini değiştirebilecek her türlü proje ve planların hazırlık safhasında Genel Müdürlüğün görüşünün alınması zorunludur.
c) YEKA’da ulusal güvenlik ile ilgili haller dışında bu kaynaktan yararlanmayı engelleyici nitelikte işlem tesis edilemez. Ancak, YEKA olarak ilan edilen alanların korunmasına yönelik alanın ekolojik, fiziki ve teknik özelliklerine göre talep edilebilecek ek tedbirler Genel Müdürlüğün uygun görüşü alınarak uygulanabilir.
YEKA’dan azami derecede yararlanabilmek için gerekli altyapının geliştirilmesine yönelik kurum ve kuruluşların sorumluluklarına ilişkin esas ve ilkeler
(1) YEKA’lardan verimli ve etkin bir şekilde yararlanılabilmesi için ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından aşağıda belirtilen esas ve ilkelere azami derecede uyulur:
a) Genel Müdürlük; YEKA’da optimum büyüklüklerde kaynağa göre parselleri ve kurulu güçleri belirler, gerekli ölçüm ve fizibilite çalışmalarını yapar/yaptırır.
b) Arazi izinlerinin alınmasında yöntem ve süreçleri azaltıcı yönde çalışmalar yapar.
c) YEKA’larda kurulacak elektrik enerjisi üretim tesisleri için gerekli enerji iletim tesisleri TEİAŞ tarafından elektrik enerjisi üretim tesisleri ünitelerinin işletmeye giriş programına uygun olarak yapılır.
ç) Genel Müdürlük YEKA’nın ulaşım altyapısının iyileştirilmesi yönünde girişimlerde bulunur.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
(1) 27/11/2013 tarihli ve 28834 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Enerjisi Üretimine Yönelik Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanlarının Belirlenmesi, Derecelendirilmesi, Korunması ve Kullanılmasına İlişkin Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.