Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 2)

BİRİNCİ KISIM

Amaç; Kapsam; Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu’nun çalışma tarz ve esaslarını tespit etmektir.

Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu'nun 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununda öngörülen görev ve yetkilerine ilişkin hükümler ile iç örgütlenme durumunu, esnaf ve sanatkârların ülke ekonomisine katkıda bulunmasına yardımcı olacak şekilde çalışma usul ve esaslarını ve Konfederasyonun ilgili Bakanlıklar ve diğer kuruluşlarla olan ilişkilerini kapsar.

Dayanak

MADDE 3

Bu Yönetmelik 17/7/1964 tarihli ve 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanunu’nun 89 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve Kısaltmalar

MADDE 4

Bu Yönetmelikte geçen;

Kanun: 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununu,

Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nı,

Konfederasyon: Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu’nu,

Federasyon: Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Federasyonlarını,

Birlik: Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliklerini,

Oda: Esnaf ve Sanatkârlar Odalarını,

Bakanlık Temsilcisi: Genel Kurul toplantılarında görevli Sanayi ve Ticaret Bakanlığı temsilcisini,

Seçim Kurulu: İlçe Seçim Kurulunu,

KOBİ: Küçük ve Orta Boy İşletmeleri,

AB: Avrupa Birliğini, ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Konfederasyon Organlarının Oluşumu, Görev ve Yetkileri

BİRİNCİ BÖLÜM

Konfederasyon Organları

Konfederasyon Organları

MADDE 5

Konfederasyon organları şunlardır:

a) Genel Kurul,

b) Başkanlar Kurulu,

c) Yönetim Kurulu,

d) Denetim Kurulu.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Kurul

Oluşumu

MADDE 6

Konfederasyon Genel Kurulu, Birlik ve Federasyonların yönetim kurulu üyelerinden ve Konfederasyon organlarına dâhil üyelerden oluşur.

Toplantı Yeri ve Zamanı

MADDE 7

Konfederasyon Genel Kurulu dört yılda bir Mayıs ayında Konfederasyon merkezinde veya ilan edilecek yerde toplanır.

Toplantıya Çağrı

MADDE 8

Toplantının yeri, günü, saati ve gündemi toplantıdan en az on beş gün önce Türkiye genelinde yayınlanan iki gazete ile ilan olunur. Ayrıca birlik ve federasyonlara da yazı ile bildirilir. Yapılan ilan ve yazılan yazıda, çoğunluk hâsıl olmaması halinde ikinci toplantının yapılacağı yer, gün, saat ve gündemi de bildirilir. Aksi halde ikinci toplantının da on beş gün önceden aynı şekilde ilan ve yazılı duyurusunun yapılması gerekir.

Toplantı Yeter Sayısı

MADDE 9

Olağan ve olağanüstü toplantılara üyelerin çoğunluğunun katılması şarttır. İlk toplantıda çoğunluk temin edilemediği takdirde toplantı en çok üç gün içinde çoğunluk aranmaksızın yapılır. İlk toplantıda çoğunluğun elde edilemediği 507 sayılı Kanun’un 16 ncı maddesi uyarınca toplantıda görevli bulunan Bakanlık temsilcisi tarafından bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunan iki üyeyle birlikte imzalanır.

İkinci toplantı; yeri, zamanı ve gündemi, daha önce yapılmış bulunan ilanda ve yazılı duyuruda belirtilmiş ise en çok üç gün içerisinde çoğunluk aranmaksızın yapılır. Ancak bu ikinci toplantıda Konfederasyon organlarının asıl ve yedek üye sayısı ile genel kurul başkanlık divanı için gerekli sayıyı kapsayan bir çoğunluğun sağlanması gerekir.

Toplantıda kararlar mevcut üyelerin oy çokluğu ile alınır.

Olağanüstü Toplantı

MADDE 10

Genel Kurul ayrıca, Yönetim Kurulunca doğrudan doğruya, Bakanlıkça re’sen, Denetim Kurulu tarafından lüzum görüldüğünde her zaman için olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Olağanüstü toplantılar da olağan toplantılar gibi aynı şekilde ilan ve yazı ile tebliğ edilir.

Toplantıya Katılanlar Listesi

MADDE 11

Genel kurul toplantılarına katılanların ad ve soyadları, temsil ettikleri birlik ve federasyonların isimleri ile Konfederasyon organlarındaki görevleri icabı genel kurula katılma hakkına sahip olanların, Konfederasyon organlarında gördükleri görevleri gösterecek şekilde listeler hazırlanır.

Genel Kurula katılma hakkına sahip olan üyeler, kimlik göstermek suretiyle listedeki yerlerini imzalayarak toplantılara iştirak ederler.

Üyelerin toplantılara şahsen katılmaları zorunlu olup, vekâlet kabul edilmez.

Toplantıya katılanlar listesi, Genel Kurul başkanlık divanı ile 507 sayılı Kanun’un 16 ncı maddesine göre hazır bulunan Bakanlık temsilcisi tarafından imzalanır. Bakanlık temsilcisinin temsile ve görevine ilişkin yazılı belge diğer belgelerle birlikte Genel Kurul dosyasında saklanır.

Bakanlık Temsilcisi

MADDE 12

Genel Kurul toplantılarının geçerli olması için Sanayi ve Ticaret Bakanlığını temsilen, gerekli görülen sayıda temsilcinin, bu toplantıda, toplantı süresince bulunması gereklidir.

Bakanlık temsilcisinin atanması, görevleri ve işlemleri ile ilgili olarak 507 sayılı Kanunun 16 ncı maddesi hükmü ile bu madde hükmüne istinaden 23/3/1992 tarihli ve 21180 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe konulan, Esnaf ve Sanatkârlar Odaları ve Üst Kuruluşlarının yapacakları Genel Kurul Toplantılarının Usul ve Esasları İle Toplantılarda Bulundurulacak Bakanlık Temsilcilerinin Görev ve Yetkileri Hakkında Yönetmelik hükümleri esas alınır.

Başkanlık Divanı

MADDE 13

Bakanlık temsilcisi tarafından; toplantı başlamadan önce gerekli Genel Kurul belgelerinin incelenmesini ve toplantının yapılmasında kanuni bir sakınca olmadığının tespit edilerek bildirilmesini müteakip, Konfederasyon Genel Başkanı tarafından toplantı açılır. Bu suretle açılan toplantıda temsilciler arasından bir Genel Kurul divan başkanı, bir başkan vekili ve yeteri kadar kâtip açık oyla seçilir. Üyelerin onda birinin yazılı teklifi halinde seçim gizli oyla yapılır.

Toplantı Gündemi

MADDE 14

Genel Kurulun olağan toplantı gündeminde aşağıdaki hususlar bulunur:

1) Başkanlık divanı seçimi,

2) Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu raporlarının okunması ve müzakeresi,

3) Kesin hesapların görüşülmesi, kabulü veya reddi,

4) Yönetim ve Denetim Kurullarının ibrası,

5) Bütçe, çalışma programı ve bunlara ilişkin olarak Yönetim Kurulunca yapılacak tekliflerin aynen veya değiştirilerek kabulü,

6) Yönetim Kurulu üyelerinin seçimi,

7) Denetim Kurulu üyelerinin seçimi,

8) Dilek ve önerilerin tespiti.

Gündemde yer almayan hususlar, başkanlık divanının oluşumundan sonra toplantıya katılanların onda birinin yazılı isteği üzerine, Bakanlık tarafından görüşülmesi istenilen hususlar ise doğrudan doğruya gündeme alınır. Statü değişikliği ilan edilen gündemde bulunmadığı takdirde görüşülemez. Kararlar 507 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinde belirtilen çoğunlukla alınır.

Konfederasyon Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri

MADDE 15

Genel Kurulun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Yönetim Kurulu çalışma raporu ile Denetim Kurulunun raporunu incelemek,

b) Gelecek yıl çalışma programı ile bütçesini aynen veya değiştirerek kabul etmek,

c) Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulunu ibra etmek,

d) Kesinhesap cetvellerini kabul veya reddetmek,

e) Sorumluluğu görülen Yönetim Kurulu üyeleri hakkında dava açılmasına karar vermek, açılacak dava sonuçlanıncaya kadar bu gibi kimselere işten el çektirip kalan süreleri için yerlerine yedek üyeleri görevlendirmek. (Ancak yedek üyelerin görev süresi hiçbir zaman işten el çektirilen üyelerin kalan seçim süresini geçemez.),

f) Yönetim Kurulunca hazırlanan yönetmelikleri onamak,

g) Herhangi bir sebeple birlik ve federasyonlarla Konfederasyon Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu arasında çıkacak görüş ayrılıklarını kesin olarak halletmek,

h) Esnaf ve sanat sahiplerinin meslek ve sanatlarının yürütülmesi için gerekli ve faydalı görülecek tedbir ve teşebbüslerden Yönetim Kurulu tarafından getirilecek konuları incelemek ve karara bağlamak. Gerekirse Yönetim Kuruluna görüş ve temennilerini bildirmek,

i) Denetim Kurulunun ücretleri ile Yönetim Kurulu üyelerinin toplantılara katılmaları dolayısıyla alacakları huzur hakkı ile merkeze gidiş gelişleri sebebiyle yapacakları zaruri giderleri tespit etmek. (Genel Kurul ücret ve huzur hakları Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nca onanır.),

i) Yargı gözetiminde Yönetim Kurulu asıl ve yedek üyelerini seçmek,

j) Yargı gözetiminde Denetim Kurulu asıl ve yedek üyelerini seçmek,

k) Hükümetçe hazırlanacak mevzuat ve mütalaa isteklerinden Yönetim Kuruluna intikal ettirilecekler hakkında karar vermek.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Başkanlar Kurulu

Oluşumu

MADDE 16

Başkanlar Kurulu birlik ve federasyon başkanlarından kurulur.

Toplantı Yeri ve Zamanı

MADDE 17

Konfederasyon Genel Kurulunun toplanmadığı yıllarda Mayıs ayında ve ayrıca Yönetim Kurulunun gerekli göreceği zamanlarda, Konfederasyon merkezinin bulunduğu veya Yönetim Kurulunun belirleyeceği yerde toplanır.

Toplantıya Çağrı

MADDE 18

Toplantının yeri, günü, saati ve gündemi toplantıdan en az on beş gün önce Türkiye genelinde yayınlanan iki gazete ile ilan olunur. Ayrıca birlik ve federasyonlara yazılacak yazı ile duyuru yapılır.

Yapılacak ilan ve yazılacak yazıda, çoğunluk hâsıl olmaması durumunda ikinci toplantının yapılacağı yer, gün, saat ve gündemi de belirtilir. Aksi halde ikinci toplantının yapılması için on beş gün önceden aynı şekilde ilan ve yazılı duyurunun yapılması zorunludur.

İkinci toplantı, ilan ve yazıda belirtilmişse, belirtilen günde ve herhalde, çoğunluk sağlanamayan ilk toplantıdan itibaren en geç üç gün içinde çoğunluk aranmaksızın yapılır.

Toplantı Yeter Sayısı

MADDE 19

Başkanlar Kurulu toplantısına birlik ve federasyon temsilcilerinin çoğunluğunun katılması şarttır. İlk toplantıda bu çoğunluk elde edilemediği takdirde, ikinci toplantıda Konfederasyon Yönetim Kurulu asıl ve yedek üye sayısı ile Başkanlar Kurulu toplantısı başkanlık divanı için gerekli sayıyı sağlayan bir çoğunluğun bulunması yeterlidir.

Toplantıda kararlar mevcut temsilcilerin oy çokluğu ile alınır.

Toplantıya Katılanlar Listesi

MADDE 20

Başkanlar Kurulu toplantısına katılanlar ad ve soyadları ile temsil ettikleri birlik ve federasyonların isimleri gösterilecek şekilde hazırlanan listedeki yerlerini kimlik göstermek ve imza etmek suretiyle katılmalarını belirlerler.

Temsilcilerin bizzat toplantıya katılmaları gerekli olup, vekalet kabul edilemez.

Toplantıya katılanlar listesi divan başkan ve başkan vekili ile divan katipleri ve 507 sayılı Kanun’un 16 ncı maddesine göre hazır bulunan Bakanlık temsilcisi tarafından imza olunur ve Bakanlık temsilcileri tarafından verilen temsile yetkili olduklarını gösteren belgelerle birlikte dosyasında saklanır.

Bakanlık Temsilcisi

MADDE 21

Başkanlar Kurulu toplantılarının geçerli olabilmesi için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nı temsilen Bakanlıkça gerekli görülen sayıda Bakanlık temsilcisinin toplantı süresince hazır bulunması zorunludur.

Başkanlık Divanı

MADDE 22

Bakanlık temsilcisi tarafından toplantının yapılmasında kanuni bir engel bulunmadığının tespit edilerek bildirilmesi üzerine Konfederasyon Genel Başkanı tarafından toplantı açılır ve hazır bulunan temsilciler arasından bir divan başkanı, bir başkan vekili ve yeteri kadar katip açık oyla seçilerek divan oluşturulur.

Temsilcilerden onda birinin teklifi üzerine seçim gizli oyla yapılır.

Toplantı Gündemi

MADDE 23

Başkanlar Kurulu toplantı gündeminde aşağıdaki hususlar bulunur,

1) Başkanlık divanı seçimi,

2) Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu raporlarının okunması ve müzakeresi,

3) Kesin hesapların görüşülmesi, kabulü veya reddi,

4) Yönetim ve Denetim Kurullarının ibrası,

5) Bütçe, çalışma programı ve bunlara ilişkin olarak Yönetim Kurulunca yapılacak tekliflerin aynen veya değiştirilerek kabulü,

6) Dilek ve önerilerin tespiti.

Gündemde yer almayan hususlar başkanlık divanının oluşumundan hemen sonra toplantıda hazır bulunan temsilcilerin onda birinin yazılı isteği üzerine Genel Kurulun kararı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından görüşülmesi istenen hususlar ise doğrudan doğruya gündeme alınır.

Başkanlar Kurulu’nun Görev ve Yetkileri

MADDE 24

Başkanlar Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Yönetim Kurulu çalışma raporu ile Denetim Kurulu raporunu incelemek,

b) Kesin hesap cetvellerini kabul veya reddetmek,

c) Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulunu ibra etmek,

d) Gelecek yıl çalışma programını, bütçesini ve bunlara ilişkin olarak Yönetim Kurulunca yapılacak teklifleri aynen veya değiştirerek kabul etmek,

e) Sorumluluğu görülen Yönetim Kurulu üyeleri hakkında dava açılmasına karar vermek, açılacak dava sonuçlanıncaya kadar bu gibi kimselere işten el çektirip kalan süreleri tamamlanmak üzere yerlerine yedek üyeleri görevlendirmek, (Ancak yedek üyelerin görev süresi hiçbir şekilde işten el çektirilen üyelerin kalan seçim süresini geçemez),

f) Yönetim Kurulunca hazırlanan yönetmelikleri onamak.

g) Herhangi bir sebeple birlik ve federasyonlarla Konfederasyon Yönetim ve Denetim Kurulu arasında çıkacak görüş ayrılıklarını kesin olarak halletmek,

h) Esnaf ve sanat sahiplerinin meslek ve sanatlarının yürütülmesi için gerekli ve faydalı görülecek tedbir ve teşebbüslerden Yönetim Kurulu tarafından getirilecek konulan incelemek ve karara bağlamak ve gerekirse Yönetim Kuruluna görüş ve temennilerini bildirmek,

ı) Denetim Kurulunun ücretleri ile Yönetim Kurulu üyelerinin toplantılara katılmaları dolayısıyla alacakları huzur hakkı ile merkeze gidiş gelişleri sebebiyle yapacakları zaruri giderleri tespit etmek. (Genel Kurul ücret ve huzur hakları Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nca onanır.),

i) Hükümetçe hazırlanacak mevzuat ve mütalaa isteklerinden Yönetim Kuruluna intikal ettirilecekler hakkında karar vermek.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Yönetim Kurulu

Oluşumu

MADDE 25

Konfederasyon Yönetim Kurulu, Genel Kurul üyeleri arasından dört yıl için gizli oyla seçilen 21 kişiden oluşur.

Seçimde en fazla oy alanlardan gerekli sayıda asıl üye ayrıldıktan sonra aynı sayıda yedek üye tespit olunur. Seçimde eşit oy alanlar arasında kuraya başvurulur.

Yönetim Kurulu asıl üyelerinde boşalma olması halinde yerine yedek üyelerden en çok oy alanlar getirilir.

Yönetim Kurulunun toplu olarak görevinden ayrılması veya asıl üye sayısının yarıdan aşağıya düşmesi ve yedeklerin de kalmaması halinde, seçimler yapılıncaya kadar konfederasyon Yönetim Kurulu görev ve yetkileri Genel Kurul üyeleri arasından Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından görevlendirilecek 3 kişilik bir kurul tarafından yerine getirilir.

Üyelik Nitelikleri

MADDE 26

Yönetim Kurulu üyesi olabilmek için;

a) Çalışma konusunu teşkil eden meslek kolunda en az beş yıl çalışmış olmak ve halen çalışır bulunmak, faaliyet gösterdiği sanat kolunda ise ustalık sınavını vermiş olmak,

b) Okur yazar olmak,

c) Asıl cezaları paraya çevrilmiş veya tecil edilmiş olsalar dahi taksirli suçlar hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla hapis veyahut zimmet ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, sahtekarlık, dolandırıcılık, emniyeti veya görevi kötüye kullanma, yalan yere yemin, yalan yere şehadet ve kaçakçılık suçlarından biri ile mahkum olmamak,

d) Konfederasyon denetçisi olmamak, denetçilerle veya diğer Yönetim Kurulu üyeleri ile karı, koca , usul, füruğ ve ikinci dereceye kadar kan hısmı bulunmamak, seçim sırasında meslek veya sanattan men edilmemiş olmak,

Yönetim Kuruluna seçilebilme şartlarından bir veya birkaçını taşımadığı sonradan anlaşılanlar ile bu şartlardan en az birini görev süreleri içerisinde kaybedenlerin üyelikleri kendiliğinden sona erer.

Yönetim Kurulu Toplantıları

MADDE 27

Yönetim Kurulu en az üç ayda bir ve her halde genel başkan ve Bakanlığın lüzum görmesi üzerine her zaman toplanabilir.

Toplantıya Çağrı

MADDE 28

Toplantıya çağrı davetiye ile yapılır. Toplantının yeri, günü, saati ve gündemini kapsayan davetiyeler ivedi haller hariç toplantıdan en az yedi gün önce üyelere yazılı olarak bildirilir. Toplantı davetiyeleri üyelere imza mukabili elden de verilebileceği gibi, teyidi yapılmak suretiyle faksla da gönderilebilir. Yönetim Kurulu, bütün üyelere tebligat için gereken işlemler yapılmadıkça toplanmaz.

Toplantı Yeter Sayısı

MADDE 29

Yönetim Kurulu toplantılarına üyelerin yarısından fazlasının katılması şarttır. Toplantılara üyelerin şahsen katılmaları gerekli olup vekalet kabul edilmez.

Mazeret

MADDE 30

Herhangi bir mazereti dolayısıyla Yönetim Kurulu toplantısına katılamayacak olan Yönetim Kurulu üyeleri, durumlarını toplantı başlamadan önce genel başkana, genel başkan vekillerinden birine veya genel sekretere yazılı olarak bildirmek zorundadırlar. Bildirilmediği takdirde toplantıya mazeretsiz olarak katılmamış sayılırlar.

Toplantılara Devamsızlık

MADDE 31

Bir yıl zarfında yapılan toplantılardan yarıdan bir fazlasına veya herhangi bir mazerete dayanmaksızın arka arkaya üç toplantıya katılmayan Yönetim Kurulundan çekilmiş sayılır ve yerlerine sırası ile yedek üyelerden en fazla oy almış olanlar getirilir.

Toplantının İdaresi

MADDE 32

Yönetim Kurulu toplantılarına genel başkan ve genel başkanın bulunmaması halinde de genel başkan vekillerinden birisi başkanlık eder.

Toplantı Gündemi

MADDE 33

Yönetim Kurulu toplantı gündemi, Yürütme Kurulu tarafından hazırlanır.

Toplantı gündeminde bulunmayan hususlar görüşülmez. Ancak, gündeme alınmasını istedikleri hususları toplantıdan en az bir gün önce genel sekretere yazılı olarak bildiren üyelerin tekliflerinin oylama sonucu gündeme alınmasına karar verildiği takdirde, teklifler ve konular gündeme ilave edilerek görüşülür.

Kararlar

MADDE 34

Yönetim Kurulu toplantılarında kararlar toplantıya katılan üyelerin çoğunluğu ile alınır. Oylarda eşitlik olduğu takdirde genel başkanın veya genel başkanın toplantıya katılamaması halinde, toplantıya başkanlık eden başkan vekilinin katıldığı tarafın karan kabul edilmiş sayılır.

Yönetim Kurulu üyeleri, kendileri ve birinci derecedeki kan ve sihri hısımlarını ilgilendiren konuların müzakere ve oylamasına katılamazlar.

Yönetim Kurulu toplantılarına, Konfederasyon genel sekreteri de katılır, oy kullanamaz.

Karar Defteri

MADDE 35

Yönetim Kurulu toplantılarında alınan kararlar, 507 sayılı Kanun’un 109 uncu maddesinin (d) bendinde belirtilen noterden tasdikli karar defterine tarih, sayı ve toplantıda hazır bulunanların isimleri de belirtilerek yazılır. İstenirse kararlar ayrı bir kağıda daktilo veya bilgisayar vasıtası ile yazıldıktan sonra karar defterine yapıştırılır ve kenarları mühürlenir. Her iki halde de alınacak kararların altı, toplantıya katılan üyeler tarafından toplantı sonunda imzalanır.

Kararlara muhalif kalanların muhalefetle ilgili açıklamaları ve gerekçesi de karar defterinde belirtilerek, muhalif üye tarafından bu şerhin altı da imzalanır.

Görev Bölümü

MADDE 36

Konfederasyon Yönetim Kurulu kendi üyeleri arasından bir genel başkan, üç genel başkan vekili seçer. Genel başkan vekilleri arasında I inci, II nci ve III üncü genel başkan vekili şeklinde derecelendirme yapılabilir.

Görev süreleri dolan genel başkan ve genel başkan vekillerinin yeniden seçilmeleri mümkündür.

Genel Başkan, Konfederasyonun hukuki temsilcisidir. Konfederasyonu idari makamlara, yargı mercilerine, üçüncü kişilere karşı temsil eder.

İlzam

MADDE 37

Konfederasyon adına yapılan işlem ve tasarruflarda, Konfederasyonu genel başkan veya genel başkan vekillerinden herhangi biri ile genel sekreterin imzası ilzam eder. Harcama ve yazışmalar da aynı esaslar dahilinde yapılır.

Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri

MADDE 38

Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:

a) Konfederasyon işlerini mevzuat içinde yürütmek,

b) Genel Kurul ve Başkanlar Kurulu tarafından alman kararları yürütmek,

c) Bütçe, çalışma programı ve kesin hesap cetvellerini hazırlamak, toplantı yılına göre Başkanlar Kuruluna veya Genel Kurula sunmak,

d) Genel Kurulu ve Başkanlar Kurulunu olağan ve gerekirse olağanüstü toplantıya çağırmak,

e) Taşınmaz alım ve satımına, borçlanmaya karar vermek, birliklerin ve federasyonların borçlanma isteklerine dair taleplerini incelemek ve sonuçlandırmak,

f) Birliklerin ve gerektiğinde odaların ve federasyonların çalışmalarının mevzuat ve statüleri esasları içinde yürümesini sağlamak için lüzumlu görülecek zamanlarda işlemlerini incelemek ve alınması gereken tedbirler hakkında tebligat ve uyarılarda bulunmak.

g) Birlikler ve birliklerle federasyonlar arasında çıkabilecek anlaşmazlıkları incelemek ve kesin olarak halletmek.

h) Genel sekreter ile genel sekreter yardımcıları, uzman, müdür, müşavir, müstahdem gibi Konfederasyonda çalışan tüm personelin atanma, terfi, cezalandırma ve işten uzaklaştırma işlemlerini yapmak,

ı) Bakanlıkça verilen görevleri ve talimatları yerine getirmek.

i) Konfederasyon topluluğu içindeki kuruluşların mensuplarının ekonomik ve sosyal bakımdan ihtiyaçlarını karşılamak ve gelişmelerini temin için gerekli her türlü tedbirleri almak ve teşebbüslerde bulunmak. Kendi imkanları içerisinde yapılması mümkün olmayan hususların gerekli incelemeler sonunda yapılmasını teminen görüşleriyle birlikte ilgili bakanlık ve kuruluşlara sunmak.

j) Konfederasyona bağlı kuruluşlar ve üyeleri hakkında muntazaman gerekli bilgileri sağlamak ve bu bilgileri düzenli hale getirmek. Kamu yararına olarak kullanılacak bilgilerle lüzum görülecek diğer konularda istenecek bilgileri ve görüşleri sunmak,

k) Mensuplarını, genel olarak esnaf ve Sanatkârların menfaatlerini ilgilendiren konularda adli ve idari yargı mercileri önünde Yönetim Kurulu başkanı marifetiyle temsil etmek,

l) Hükümetçe hazırlanacak mevzuat hakkında Konfederasyon görüşünü, gerektiğinde Genel Kurulun tasvibini de almak suretiyle tespit ve ilgili makama vermek,

m) Kurs ve okul açılmasına, öğrenci okutulmasına, öğrenci yurtları tesis edilmesine, kamu yararına hizmet eden kuruluşlara bir evvelki yıl safı gelirinin % 5’ini geçmeyecek miktarda sosyal yardımlarda bulunulmasına karar vermek,

n) Bakanlığın izni de alınarak ülke dışında sergi ve panayırlara katılmak, ülke dışındaki mesleki kuruluşlara katılmak veya bu kuruluşlarla temas kurmak ve temsilciliğini kabul etmek.

o) Konfederasyon topluluğuna dahil kuruluşların kendi aralarında kurdukları veya kuracakları ölüm, maluliyet, hastalık, ihtiyarlık gibi hallerini teminat altına alan yardım sandıkları kurmak,

ö) Esnaf ve Sanatkârlar meslek topluluğu içerisindeki kuruluş mensupları ve çalışanların her türlü sigorta işlerini düzenlemek amacıyla sigorta şirketi kurmak veya mevcut sigorta şirketi ve müesseseleri ile gerekli anlaşmaları yapmak,

p) Esnaf ve sanat sahipleri ile Konfederasyona bağlı kuruluşlar ve tesislerin ihtiyacı bulunan yardım ve kredileri sağlamak için gerekli teşebbüsleri yapmak,

r) Konfederasyona bağlı kuruluşların işlem, muhasebe ve personel ile lüzum görülecek diğer konularda yönetmeliklerini hazırlamak,

s) Birliklerce tespit olunan gelenek ve teamüllerden yurt ölçüsünde uyulması zorunlu mesleki kararlar haline getirilmesi gerekenleri tespit ve bunların yürütülmesini sağlamak için Bakanlığa ve ilgili kuruluşlara tekliflerde bulunmak,

ş) Esnaf ve sanat sahiplerinin tescilini ilan ve lüzumlu mesleki yayında bulunmak üzere gazete, dergi çıkarmaya ve benzer işleri yapmaya karar vermek,

t) Federasyon, birlik ve gerektiğinde odalarda yapacağı incelemeler sonucunda, para ve kıymetli evrak üzerinde suistimali görülen federasyon, birlik, oda idarecileri hakkında dava açılması, mevzuat ve statü esasları içinde verilecek emir ve talimatı yerine getirmeyen idareciler için ilgili genel kurula teklifte bulunmak,

Dava olunan ve genel kurulu toplantıya çağrılan kuruluş idarecilerinin, dava sonucuna veya genel kurulca alınacak karara kadar işten el çektirilmesi Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca, Danıştay’dan talep olunur. Bu takdirde bu gibi kimselere, açılacak dava sonucuna kadar işten el çektirilir ve yerlerine bu süre içinde yedek üyeler görevlendirilir. Ancak yedek üyelerin süresi hiçbir şekilde işten el çektirilen üyelerin kalan seçim süresini geçemez.

u) 507 sayılı Kanun’un 40 ıncı maddesinin (c) bendine göre, Konfederasyonca her konu ve yere göre genel olarak tespit edilecek yıllık zorunlu giderleri karşılayacak miktarda gelir sağlayamayan odaların bu hususta uyarılmasına rağmen durumunu düzeltme imkanı olmadığının anlaşıldığında fesihleri için Bakanlığa teklifte bulunmak,

ü) Kendisine bırakılan işleri yürütmek için ilgili meslek kolundaki federasyonun görüşünü almak,

v) Esnaf ve Sanatkârların yetiştirilmesi, ileri tekniğe sahip bulunan memleket mamulleri seviyesinde imalatta bulunabilmeleri ve bu memleketlerde yürütülen estetik, kalite ve istihsal usul ve esaslarının devamlı bir şekilde takip ve tespiti ile memleketimizde de uygulanma imkanlarının araştırılması, imalatın teknik ve maliyet bakımından matluba en uygun bir şekle getirilmesini sağlamak için Bakanlığın izni alınmak suretiyle valiliğin gözetimi altında ve o yer teknik teşkilatının da yardımı ile birlikler nezdinde kurslar açmak, bu amacı gerçekleştirmeye yönelik olarak gerektiğinde sanatları geliştirme enstitüleri kurmak,

y) Toplumun kalkınması ile ilgili olarak kendilerine kamu kurum ve kuruluşlarından verilecek görevleri kanuni sınırlar içinde yerine getirmek,

z) Amaçları ile ilgili olarak sermaye şirketleri, vakıflar, fonlar kurmak, kurulu bulunanlara katılmak.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Yürütme Kurulu

Oluşumu

MADDE 39

507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununun 3741 sayılı Kanunla değişik 100 üncü maddesinin son fıkrası hükmü gereğince Konfederasyon bünyesinde Konfederasyon genel başkanı, genel başkan vekilleri ve genel sekreterinden oluşan bir Yürütme Kurulu oluşur.

Yürütme Kurulunun Toplantı Zamanı ve Karar Alınması

MADDE 40

Yürütme Kurulu, genel başkanın veya üyelerden en az üçünün talebi üzerine her zaman toplanır.

Alınacak kararların uygulanabilmesi için en az üç üye tarafından olumlu görüşle benimsenerek imzalanması zorunludur.

Yürütme Kurulunun alacağı bütün kararlar “Yürütme Kurulu Karar Defterine” toplantıda bulunanların ad ve soyadları, karar tarihi, sayısı belirtilmek suretiyle yazılır. İstenirse kararlar ayrı bir kağıda daktilo veya bilgisayar vasıtası ile yazıldıktan sonra karar defterine yapıştırılır ve kenarları mühürlenir. Her iki halde de alınacak kararların altı, toplantıya katılan üyeler tarafından toplantı sonunda imzalanır.

Kararlara muhalif kalanların muhalefetle ilgili açıklamaları ve gerekçesi de karar defterinde belirtilerek, muhalif üye tarafından bu şerhin altı da imzalanır.

Yürütme Kurulunun Yönetim Kurulunca Görevlendirilmesi

MADDE 41

Yürütme Kurulu, Konfederasyon çalışmalarının daha düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesini temin etmek ve Konfederasyona ve bağlı kuruluşlara sağlıklı ve süratli hizmetler sunabilmek için Genel Kurul toplantısından veya Genel Kurulun toplanmadığı yıllarda Başkanlar Kurulu toplantılardan sonra Konfederasyon Yönetim Kurulunca, 507 sayılı Kanunun 100 üncü maddesinin son fıkrası hükmü gereğince görevlendirilir. Yönetim Kurulu, ayrıca her toplantıda da gerek duyduğu alanlarda ve konularda çalışmalar yapmak üzere Yürütme Kurulunu görevlendirebilir.

Yürütme Kurulunun Yönetim Kurulunca görevlendirilmesi halinde; Yönetim Kurulu toplantılarında, Yürütme Kurulunca bir önceki Yönetim Kurulu toplantısından itibaren, yürütülen çalışmalar, işlemler, diğer tasarruflar ve harcamalar değerlendirilir, onaylanarak kabul veya reddedilir.

ALTINCI BÖLÜM

Denetim Kurulu

Oluşumu

MADDE 42

Konfederasyon Denetim Kurulu Genel Kurul temsilcileri arasından veya biri hariçten dört yıl süre için gizli oy ile seçilecek beş kişiden kurulur. Seçimde en fazla oy alan denetim kurulu asıl üyeleri ayrıldıktan sonra sıra ile aynı sayıda yedek üye seçilir. Seçimde eşit oy alanlar arasında kuraya başvurulur.

Nitelikleri

MADDE 43

Konfederasyon Denetim Kurulu üyesi olabilmek için:

a) Muhasebe ve mali konularda bilgili olmak (en az iki üye lise veya muadili okul mezunu kimselerden seçilir,),

b) 507 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Kanununun 20 inci maddesinin (c) bendinde sayılan suçlardan mahkum bulunmamak,

c) Çalışma konusunu teşkil eden meslek kolunda, en az beş yıl çalışmış olmak ve halen çalışır bulunmak, (Hariçten seçileceklerde bu şart aranmaz.),

d) Oda veya ilgili meslek kuruluşunda disiplin kurulunca mükerrer para cezası, meslek kuruluşundan çıkarılma cezası ile cezalandırılmamış olmak, (Hariçten seçileceklerde bu şart aranmaz.)

koşulları aranır.

Görev ve Yetkileri

MADDE 44

Konfederasyon Denetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri;

a) Genel Kurul veya Başkanlar Kurulunca alınan kararların Yönetim Kurulunca yerine getirilip getirilmediğini incelemek,

b) Konfederasyon işlemlerinin mevzuat ve statü esasları dairesinde yürütülüp yürütülmediğini denetlemek,

c) Bakanlıkça verilen görevlerin yerine getirilip getirilmediğini incelemek,

d) Konfederasyon işlemlerini, hesap ve defterlerini her zaman ve her halükarda en az üç ayda bir defa kontrol etmek,

e) Konfederasyona bağlı birliklerin ve federasyonların hesaplarını doğrudan doğruya görecekleri lüzum ve Yönetim Kurulunun isteği üzerine incelemek,

f) Konfederasyonun bir yıllık işlem ve hesapları hakkında, Başkanlar Kuruluna ve Genel Kurula rapor vermek,

g) Genel Kurulu gerektiğinde olağanüstü toplantıya çağırmak.

Görev ve Yetkilerin Kullanılması

MADDE 45

Denetim Kurulu, kendi üyeleri arasından bir başkan ve bir başkanvekili seçer. Denetim Kurulu ilgili mevzuat ve bu Yönetmelikle belirtilen görevlerini yerine getirip, yetkilerini kullanırken, birlikte veya tek olarak hareket edebilir. Ancak Konfederasyon Genel Kurulunu gerektiğinde olağanüstü toplantıya çağırmak hususundaki yetkisini oy birliği ile kullanması şarttır.

Denetim Kurulunun Dağılması

MADDE 46

Asıl ve yedek denetçilerin tamamının görevlerinden ayrılmaları halinde, Bakanlıkça, ilk genel kurul toplantısına kadar bu görevi yapmak üzere, bir denetçi atanır.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Birimler

BİRİNCİ BÖLÜM

Genel Sekreterlik

Genel Sekreter

MADDE 47

Konfederasyonun işlerini, mevzuat, yönetmelik, Yönetim Kurulu ve Yürütme Kurulu kararları dairesinde yürütmekle görevli, bir genel sekreter bulunur.

Genel sekreterin atanması, terfii, cezalandırılması ve işten uzaklaştırılması Yönetim Kurulu tarafından gerçekleştirilir.

Genel Sekreterin Nitelikleri

MADDE 48

Konfederasyon genel sekreteri olabilmek için:

a) İktisat, Hukuk, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi idari bölümü veya İktisadi Ticari İlimler Akademisi mezunu veya yurt içinde veya yurt dışında muadili yüksek tahsil yapmış olmak,

b) İktisadi sahada, Konfederasyonun çalışma alanına giren konularda en az beş yıl çalışmış olmak,

koşulları aranır.

İngilizce, Fransızca veya Almanca lisanlarından birinden devlet lisan imtihanını verenler tercih olunur.

Genel Sekreterin Sorumluluğu

MADDE 49

Genel sekreter, Yönetim Kurulu toplantılarına oy kullanmamak kaydıyla katılır.

Giderler, genel başkan veya genel başkan vekillerinden biri ile genel sekreterin ortak imzası ile yapılır.

Konfederasyon adına düzenlenen yazılar da aynı şekilde imzalanır. Ancak, Yönetim Kurulu bazı konularda genel sekretere tek başına imza ve harcama yetkisi verebilir.

Genel Sekreterin Görev ve Yetkileri

MADDE 50

Genel sekreterin başlıca görev ve yetkileri:

1) Yönetim Kurulu ile Yürütme Kurulunca alınan kararları uygulamak,

2) 507 sayılı Kanun, Konfederasyon Ana Statüsü, ilgili yönetmelikler ve talimatlar doğrultusunda Konfederasyonun çalışmalarının yürütülmesini sağlamak,

3) Konfederasyon adına yazılacak yazıları genel başkan veya vekilleri ile birlikte veya yetki verilmiş ise tek başına imzalamak,

4) Konfederasyon adına yapılan harcamalara ilişkin belgeleri genel başkan veya genel başkan vekillerinden biri ile birlikte imzalamak,

5) Personelin, atanması ve terfisi ile ilgili tekliflerde bulunmak, gerektiğinde personel arasında görev değişikliği yapmak,

6) Görevlerinde başarısız olduğunu tespit ettiği personeli uyarmak, disiplin cezası uygulamak ve gerektiğinde görevlerine son verilmesi için Yönetim Kuruluna teklifte bulunmak,

7) Konfederasyon ve bağlı kuruluşlardaki personelin bilgi görgü ve seviyelerinin artırılmasına yönelik hertürlü tedbir ve kararların alınması için Yönetim Kuruluna teklifte bulunmak

8) Yönetim Kurulu ile Yürütme Kurulunca yetkisine bırakılan işleri yürütmek,

9) Genel başkan veya vekillerince verilecek, diğer görevleri yapmak.

Genel Sekreter Yardımcıları

MADDE 51

Konfederasyon bünyesinde, genel sekretere bağlı olarak görev yapmak üzere iki adet genel sekreter yardımcısı bulunur.

Genel sekreter yardımcılarının, bu Yönetmeliğin 48 inci maddesinde sayılan şartları taşımaları gereklidir.

Genel sekreter yardımcılarının görev alanları genel sekreterce belirlenir.

Genel sekreter yardımcıları kendilerine bağlanacak hizmet birimlerinin ve müdürlüklerin her türlü faaliyetinden dolayı genel sekretere karşı sorumludurlar.

Genel sekreterin, hastalık, izin veya geçici görev nedeniyle görevi başında bulunmadığı sürelerde; genel sekreterce, genel sekreter vekili olarak görevlendireceği yardımcılarından birisi, genel sekretere ait yetkileri kullanır.