BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Kur’an eğitim merkezleri ve bu merkezlerde eğitim alan öğrencilere yönelik olan yurt ve pansiyonların çalışma usul ve esasları ile yürütülecek eğitim hizmetlerini ve bunların yönetim ve denetim esaslarını belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik, Kur’an eğitim merkezleri ve bu merkezlerde eğitim alan öğrencilere yönelik olan yurt ve pansiyonlara dair iş ve işlemler ile buralarda yürütülen hizmetleri, hizmetten yararlanan öğrencileri ve görev yapan personeli kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik, 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Diyanet İşleri Başkanını,
b) Başkanlık: Diyanet İşleri Başkanlığını,
c) EHYS: Eğitim Hizmetleri Yönetim Sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
d) Kur’an eğitim merkezi: Kur’an-ı Kerim, temel dini bilgiler ve hafızlık ile ilgili bilgileri geliştirmek ve Arapça ile İslami ilimler alanında eğitim verilmesi amacıyla doğrudan Başkanlığa bağlı olarak kurulan merkezleri,
e) Kur’an Eğitim Merkezi Mezuniyet Belgesi: Kur’an eğitim merkezlerinde verilen eğitimi başarılı bir şekilde tamamlayan öğrencilere verilen belgeyi,
f) Müdür: Kur’an eğitim merkezi müdürünü,
g) Öğrenci: Lise eğitimine örgün olarak devam ederken Kur’an eğitim merkezlerinde verilen eğitim hizmetlerinden faydalananları,
ğ) Öğretmen: Kur’an eğitim merkezlerinde görev yapan kadrolu veya sözleşmeli öğretmeni,
h) Program: Diyanet İşleri Başkanlığınca hazırlanarak Kur’an eğitim merkezlerinde verilen eğitimlerde takip edilmesi uygun görülen eğitim programlarını,
ı) TDV: Türkiye Diyanet Vakfını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kur’an Eğitim Merkezlerinin Hedefleri ve İlkeleri ile Görev ve Faaliyetleri
Kur’an eğitim merkezlerinin hedefleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerinin hedefleri şunlardır:
a) Öğrencilerin Kur'an-ı Kerim'i okuma, temel dini bilgiler ve hafızlık ile ilgili bilgi ve becerilerini geliştirmek.
b) Temel düzeyde Arapça eğitimi vererek öğrencilerin Kur'an-ı Kerim’in ana konularına vâkıf olmalarını sağlamak.
c) İslami ilimler alanında Kur'an-ı Kerim ve sünnet temelli eğitim vermek.
ç) Kur'an-ı Kerim başta olmak üzere, İslami ilimlerle ilgili temel kaynakları ve güncel çalışmaları kullanabilme becerisi kazandırmak.
d) Öğrencilerin sosyal ve kültürel açıdan gelişimlerini sağlamak.
e) Öğrencilerin millî ve manevi bilince sahip, insanlara saygılı, öğrendiklerini teori ve pratik bütünlüğü içinde ahlakî yaşantılara dönüştürebilen bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamak.
f) Öğrencilerin katılımcı, araştırmacı, problem çözücü ve aidiyet bilincine sahip sorumluluk sahibi olarak yetişmelerine katkı sağlamak.
Kur’an eğitim merkezlerinin ilkeleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerinin ilkeleri şunlardır:
a) Eğitim hizmetlerini Başkanlığın vizyonu, misyonu ve stratejik amaçları doğrultusunda; etkinlik, verimlilik ve tutumluluk ilkelerine uygun olarak yürütmek.
b) Eğitim hizmetlerini, öğrencilerin ihtiyaçları ile eğitimin ilke ve tekniklerini dikkate alarak gerçekleştirmek.
c) Eğitimde teori ve pratiğe birlikte yer vermek.
ç) Eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde Diyanet Akademisi, müftülükler ve ilahiyat fakülteleriyle iş birliği yapmak.
Kur’an eğitim merkezlerinin görev ve faaliyetleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerinin görev ve faaliyetleri şunlardır:
a) Eğitim faaliyetlerini belirlenen hedef ve ilkelere göre yürütmek.
b) Başkanlıkça hazırlanan eğitim programlarını ve materyallerini takip etmek.
c) Eğitim faaliyetleri sürecinde ölçme ve değerlendirme yaparak, plan ve programların hazırlanmasına katkı sağlamak.
ç) Genel Müdürlük tarafından istenilen bilgileri EHYS’ye girmek.
d) Ödenek ihtiyaçları hakkında Genel Müdürlüğe teklifte bulunmak ve gönderilen ödeneğin mevzuata uygun olarak verimli bir şekilde kullanılmasını sağlamak.
e) Eğitimlerin etkinlik ve verimlilikleri ile hedef ve kazanımların gerçekleşme düzeylerine ilişkin rapor hazırlamak.
f) Başkanlık tarafından hazırlatılan veya uygun görülen, eğitime ilişkin materyal ve diğer dokümanları öğrenciler için temin etmek.
g) Dini, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler düzenlemek.
ğ) Eğitim hizmetleri ile diğer hizmetlerin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi için gerekli tedbirleri almak.
h) Başkanlıkça verilen diğer görevleri yerine getirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kur’an Eğitim Merkezlerinin Açılışı, Yönetimi ve İşleyişi
Kur’an eğitim merkezlerinin açılışı
(1) Başkanlığa bağlı olarak; fiziki şartlar, coğrafi konum, ulaşım, öğrenci potansiyeli ve ihtiyaçlar dikkate alınarak uygun görülen yerlerde Başkan onayıyla Kur’an eğitim merkezleri açılır.
(2) Kur’an eğitim merkezlerinin Başkanlığa tahsisli veya TDV mülkiyetindeki taşınmazlarda açılması esastır.
(3) Kur’an eğitim merkezleri olarak kullanılacak binanın fiziki koşulları ve teknik şartları, ilgili mevzuat da dikkate alınarak Başkanlıkça belirlenir.
Kur’an eğitim merkezlerinin yönetimi
(1) Kur’an eğitim merkezlerinin yönetimi, Başkanlıkça atanan müdürler tarafından yürütülür.
Program, metot ve materyaller
(1) Kur’an eğitim merkezlerinde, Başkanlıkça hazırlanan eğitim programları uygulanır. Bu eğitimlerde Başkanlıkça hazırlanan veya belirlenen ders kitapları kullanılır ve uygun görülen ders materyalleri de takip edilir.
(2) Eğitimlerin yüz yüze gerçekleştirilmesi esastır. Ancak gerekmesi hâlinde uzaktan eğitim yöntemi de kullanılabilir.
Eğitim takvimi
(1) Kur’an eğitim merkezlerinde eğitim takvimi; programlar ve illerin özellikleri dikkate alınarak Başkanlıkça belirlenir.
Eğitim saatleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerinin eğitim saatleri; öğrencilerin örgün eğitim dışında kalan zaman, mahallî şartlar ile öğrencilerin istek ve ihtiyaçları dikkate alınarak, saat 05:00 ila 22:00 arasında olacak şekilde Başkanlıkça belirlenir.
(2) İhtiyaca ve talebe bağlı olarak, mesai saatleri dışında ve hafta sonunda da eğitim yapılabilir.
Sınavlar ve belgeler
(1) Kur’an eğitim merkezlerinde yapılacak sınavlara ait usul ve esaslar ile sınavları yapmak ve değerlendirmek için oluşturulacak komisyonların nitelikleri Başkanlıkça belirlenir.
(2) Kur’an eğitim merkezlerinde verilen eğitim sonrası yapılan sınavlarda başarılı olanlara Kur’an Eğitim Merkezi Mezuniyet Belgesi verilir.
Eğitimin değerlendirilmesi
(1) Kur’an eğitim merkezlerindeki eğitimlerin değerlendirilmesi, eğitim raporları da dikkate alınarak Genel Müdürlük tarafından yapılır. Yapılacak değerlendirmelerde, eğitimlerin eğitime alınanlar üzerindeki etkinliği ve verimliliği araştırılır. Eğitimin beklenen sonuçlara ulaşıp ulaşmadığının tespitine yönelik anket, gözlem ve görüşme gibi ölçme ve değerlendirme araçları uygulanır.
(2) Eğitim raporları ile ölçme ve değerlendirme araçlarından elde edilen veriler, sonraki eğitim programlarının geliştirilmesinde ve eğitim sürecinin planlanmasında dikkate alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kurullar ve Görevleri
Kurullar
(1) Kur’an eğitim merkezlerinin faaliyetleri kapsamında;
a) Başkanlık merkezinde Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu,
b) Her bir Kur’an eğitim merkezinde Öğretmenler Kurulu,
oluşturulur.
Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu ve görevleri
(1) Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu; Başkanın veya eğitimden sorumlu Başkan yardımcısının başkanlığında,
a) Diyanet Akademisi Başkanı,
b) Eğitim Hizmetleri Genel Müdürü,
c) Din Hizmetleri Genel Müdürü,
ç) Dini Yayınlar Genel Müdürü,
d) I. Hukuk Müşaviri,
e) Din İşleri Yüksek Kurulundan bir üye,
f) Mushafları İnceleme ve Kıraat Kurulundan bir üye,
g) TDV Genel Müdürü,
olmak üzere toplam 9 kişiden oluşur.
(2) Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu, her yıl mayıs veya haziran aylarında belirlenecek bir tarihte olağan olarak toplanır. Ayrıca Genel Müdürün teklifi üzerine Başkan, Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
(3) Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Toplantıya yönetici durumunda olanların katılamaması durumunda vekilleri katılabilir. Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu kararlarını toplantıya katılanların çoğunluğu ile alır; oyların eşit olması hâlinde Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu Başkanının oyu yönünde karar alınmış sayılır.
(4) İhtiyaç hâlinde Başkanlığın birimleri ile diğer kurum ve kuruluşlardan ilgililer Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu toplantılarına davet edilebilir, bu kişilerin karar alınmasında oy hakları yoktur.
(5) Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulu kararları, Başkan onayı ile yürürlüğe girer.
(6) Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Kur’an eğitim merkezleri açılmasına ihtiyaç duyulan yerlerle ilgili teklifleri değerlendirmek.
b) Uygulanacak eğitim programları ve materyalleri ile ilgili görüş ve önerilerde bulunmak.
c) Eğitim yılını değerlendirmek ve uygulamada karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunmak.
ç) Eğitimlerin etkinlik ve verimliliğini artırmaya yönelik görüş ve önerilerde bulunmak.
(7) Kur’an Eğitim Merkezleri Kurulunun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlükçe yürütülür.
Öğretmenler Kurulu ve görevleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerindeki eğitim faaliyetleri ile eğitim hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi için her bir Kur’an eğitim merkezinde Öğretmenler Kurulu oluşturulur.
(2) Öğretmenler Kurulu; müdürün başkanlığında, Kur’an eğitim merkezinde görevli öğretmenlerden ve varsa eğitim uzmanlarından oluşur. Müdürün bulunmadığı durumlarda Öğretmenler Kuruluna müdür vekili başkanlık eder.
(3) Öğretmenler Kurulu, eğitim takviminin başında, ortasında ve sonunda toplanır. Müdürün uygun gördüğü diğer zamanlarda da Öğretmenler Kurulu toplanabilir.
(4) Öğretmenler Kurulu çoğunlukla toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların çoğunluğu ile alır; oyların eşit olması hâlinde Öğretmenler Kurulu Başkanının oyu yönünde karar alınmış sayılır.
(5) Öğretmenler Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Kur’an eğitim merkezlerinin eğitime hazır olması için alınacak tedbirleri belirlemek.
b) Düzenlenen eğitimlere ilişkin olarak uygulanacak yazılı, sözlü ve/veya uygulamalı sınavların usullerini belirlemek.
c) İdari ve disiplin yönünden öğrenciler hakkında gerekli kararları almak.
ç) Eğitim faaliyetlerini değerlendirmek, karşılaşılan problemleri tespit etmek ve çözüm önerilerinde bulunmak.
d) Eğitimlere katıldığı hâlde istenilen yeterlik seviyesine ulaşamayan öğrencilerin durumunu değerlendirmek.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Eğitimde Görev Yapacaklarla İlgili Esaslar
Eğitimde görev yapacaklar
(1) Kur’an eğitim merkezlerindeki eğitimlerde görev yapacakların, kadrolu veya sözleşmeli öğretmen ya da alanında uzman Başkanlık personeli olması esastır. Başkanlık bünyesinde görevlendirilecek kadrolu veya sözleşmeli öğretmen ya da alanında uzman personel bulunmaması durumunda, ilgili mevzuatına uygun olarak diğer kurumlardan alanında uzman kişiler görevlendirilebilir.
Haftalık çalışma süresi
(1) Öğretmenlerin girdiği dersler ile Kur’an eğitim merkezlerinin içinde veya dışındaki etkinliklerde kendilerine verilecek görev sürelerinin toplamı, nöbet görevi hariç olmak üzere tabi oldukları mevzuatta belirtilen haftalık çalışma süresini geçemez.
(2) Öğretmenlerin haftalık çalışma süreleri 12 nci madde hükmü dikkate alınarak Başkanlıkça belirlenir.
Öğretmenlerin izinleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerinde görev yapacak öğretmenlerin yıllık izinlerini, eğitime ara verildiği tarihlerde kullanmaları esastır.
(2) Hac ve umre ibadeti, tedavi veya akademik çalışma amacıyla yurt dışına çıkacak olan öğretmenler, izin vermeye yetkili amirin uygun gördüğü zamanlarda yıllık izin kullanabilir.
Ek ders ücretleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerinde görevlendirilenlerin ders ve ek ders ücretleri, ilgili mevzuat hükümlerine göre ödenir.
ALTINCI BÖLÜM
Öğrencilerle İlgili Esaslar
Öğrenci kabulü şartları ve kayıt işlemleri
(1) Kur’an eğitim merkezlerine kayıtlar, uygulanan eğitim programlarına göre Başkanlıkça belirlenecek esaslara ve sürelere uygun olarak yapılır.
(2) Müracaatlar, şahsen veya elektronik ortamda yapılır. Yabancı uyruklu olanlar, yabancı kimlik numarası ile kaydedilir. Yabancı kimlik numarası olmayanların kaydı ise yabancı uyruk numarası ile gerçekleştirilir.
(3) Kur’an eğitim merkezlerine öğrenci kabulünde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Hafızlık İcazetnamesine/Belgesine sahip olmak.
b) 14 ile 17 yaş aralığında olup lise eğitimine örgün olarak devam ediyor olmak.
c) Yapılacak Kur’an eğitim merkezi giriş sınavlarında başarılı olmak.
Derslere devam zorunluluğu ve izin
(1) Kur’an eğitim merkezlerinde eğitim alan öğrencilerin eğitime katılmaları ve derslere devam etmeleri zorunludur. Öğrencilerin devam durumu günlük devam çizelgesine ve EHYS’ye işlenir.
(2) Geçerli bir mazereti olan öğrencilere izinleri, müdür tarafından verilir. Ancak geçerli bir mazereti olsa dâhi, bir dönemin fiilen eğitim verilen veya ders yapılan günlerinin 1/8’inde eğitime katılmamış olan öğrencilerin, Kur’an eğitim merkezinden kaydı silinir ve ilişiği kesilir. Devamsızlık nedeniyle ilişikleri kesilenlerin durumları Genel Müdürlüğe bildirilir.
Tatil
(1) Kur’an eğitim merkezleri, Başkanlıkça ilan edilen eğitim takviminde belirtilen tarihlerde tatil edilir. Ayrıca doğal afet, ağır hava şartları, salgın hastalık ve Kur’an eğitim merkezinin genel bakım ve temizliği gibi durumlarda müdürün teklifi ve mülki amirin onayı ile tatil edilebilir.
(2) 12 nci maddenin ikinci fıkrası hükmü saklı kalmak kaydıyla, resmî ve dini bayram günleri, genel tatil günleri ile bu günlerin öncesi ve sonrasında belirlenen genel idari izin günlerinde eğitime ara verilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Kur’an Eğitim Merkezleri Yurt ve Pansiyonları
Yurt ve pansiyonların açılışı ve öğrenci kabulü
(1) Kur’an eğitim merkezleri bünyesinde, öğrencilerin barınma ve beslenme ihtiyacını karşılamak üzere Başkanlığın onayı ile yurt ve pansiyonlar açılabilir. Yurt ve pansiyonlar, ilgili Kur’an eğitim merkezi ile birlikte açılır ve kapanır.
(2) Yurt ve pansiyonlar, Kur’an eğitim merkezinde bu Yönetmelik kapsamında yürütülen eğitim faaliyetleri devam ettiği sürece hizmete açık bulundurulur.
(3) Yurt ve pansiyonlara öğrenci kabulünde, Kur’an eğitim merkezine kabul edilmiş ve kayıt yaptırmış olan öğrencilerden; şehit yakını, öksüz, yetim ve fakir olanlara, anne ve/veya babası yurt dışında bulunanlara, çevresinde devam edeceği bir Kur’an eğitim merkezi bulunmayan veya bulunup da ihtiyaca cevap vermeyen yerlerden gelenlere öncelik verilir.
Yurt ve pansiyonların yönetimi ve sorumluluk
(1) Yurt ve pansiyonların yönetimi ve diğer hizmetleri müdür tarafından yürütülür. Müdür, yurt ve pansiyonların ilgili mevzuata uygun olarak yönetilmesinden, işletilmesinden ve gerekli denetimlerin yapılmasından sorumludur.
Faaliyetlerin bildirilmesi
(1) Yurt ve pansiyonun yıllık faaliyetleri, her yıl eğitim dönemi sonunda müdür tarafından raporla Başkanlığa bildirilir. Bu raporda yeni yıl için ihtiyaç duyulan tekliflere de yer verilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mali hükümler
(1) Kur’an eğitim merkezleri ile bünyelerindeki yurt ve pansiyonların bütçeleri, öğrenci sayıları dikkate alınarak Başkanlıkça mali yıl itibarıyla belirlenir.
(2) Kur’an eğitim merkezleri ile bünyelerindeki yurt ve pansiyonların; yemek, temizlik, güvenlik ve benzeri ihtiyaçlarını karşılamak üzere, bütçe durumuna ve ilgili mevzuata uygun olarak hizmet satın alınabilir.
Denetim
(1) Kur'an eğitim merkezleri ile bünyelerindeki yurt ve pansiyonların denetimi, Başkanlık müfettişleri tarafından yapılır.
Yönerge
(1) Kur’an eğitim merkezleri bünyesindeki yurt ve pansiyon binalarının taşıyacağı teknik şartlar, müdür ve öğretmenler ile diğer personelin görevleri, Kur’an eğitim merkezlerinde belirlenen kurallara uymayan, düzen ve disiplini bozan öğrenciler için yapılacak işlemler, Kur’an eğitim merkezlerindeki sınıf mevcuduna ilişkin esaslar, Kur’an eğitim merkezlerinde bulundurulacak yazılı ve görsel yayınların nitelik ve türleri ile diğer hususlar Başkanlık tarafından çıkarılacak yönerge ile belirlenir.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Diyanet İşleri Başkanı yürütür.