Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

Ekli “Afet ve Acil Durum Tatbikatları Hakkında Yönetmelik”in yürürlüğe konulmasına, 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 37 nci maddesi gereğince karar verilmiştir.

Afet ve Acil Durum Tatbikatları Hakkında Yönetmelik

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; afetlere ve acil durumlara hazırlık amacıyla düzenlenecek olan yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası müdahale tatbikatlarının planlama ve icrasında uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik, Türkiye Afet Müdahale Planı kapsamında İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı koordinasyonunda ve/veya afet ve acil durumlarda müdahale hizmetlerini yürütmekle görevli bakanlıklar, kamu kurum ve kuruluşları, valilikler, kaymakamlıklar, yerel yönetimler, özel ve özerk kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşları tarafından düzenlenecek olan afet ve acil durum tatbikatlarına yönelik iş ve işlemleri kapsar.

(2) Bakanlıkların bağlı ve ilgili kuruluşları bünyesinde yer alan tesisler genelinde ilgili mevzuat gereği iş yerlerinde yapılması zorunlu olan tatbikatlar ile kurum ve kuruluşlar bünyesinde icra edilen Seviye-1 düzeyinde tatbikatlar bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.

(3) Radyasyon acil durumu hazırlık kategorilerinden Kategori I ve Kategori II'de yer alan tesisler için tam ölçekli tatbikatlar bu Yönetmelik kapsamı dışında olup söz konusu tatbikatlar ilgili mevzuatında belirtilen hükümlere göre yapılır.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 37 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;

a) Acil durum: Toplumun tamamının veya belli kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan ve acil müdahaleyi gerektiren olayları ve bu olayların oluşturduğu kriz hâlini,

b) AFAD: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını,

c) Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan, etkilenen toplumun baş etme kapasitesinin yeterli olmadığı doğa, teknoloji veya insan kaynaklı olayları,

ç) Afet/acil durum simülasyon odası: Herhangi bir alan ya da bölgeye ait afet ve acil durumların canlandırıldığı alanı,

d) Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezleri (AADYM): Afet ve acil durumlarda müdahalenin koordine edildiği, 24 saat esasına göre çalışan, kesintisiz ve güvenli bilgi işlem ve haberleşme sistemleri ile donatılan merkezleri,

e) Afet grubu: Afet ve acil durumlarda, ana çözüm ortağı ve destek çözüm ortaklarının yürüttükleri çalışmaların niteliğine göre oluşturulan grupları,

f) Ana çözüm ortağı: Çalışma grubunun yürüteceği hizmetlere ilişkin koordinasyondan sorumlu olan bakanlık ile kurum ve kuruluşları,

g) AYDES: Afet Yönetimi ve Karar Destek Sistemini,

ğ) Başkanlık: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığını,

h) Başkanlık AFAD Merkezi: Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Afet ve Acil Durum Yönetim Merkezini,

ı) Bölge düzeyi tatbikat: Afet ve Acil Durum Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüğü sorumluluk bölgesindeki illeri esas alan tatbikatı,

i) Canlandırma oyuncuları sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan ve canlandırma oyuncularının belirlenmesinden, görevlerinin tebliğinden ve koordinasyonundan sorumlu olan kişiyi,

j) Değerlendirmeci: Tatbikat düzenleyicileri adına uygulama esnasında fiili olarak alanda yer alan, genel tatbikat direktifleri ve senaryo doğrultusunda; ekip kapasite ve kabiliyetleri, kullanılan ekipmanlar, senaryo ve olay sürümü uygulamaları gibi hususlarda gözlem ve denetimlerde bulunarak raporunu hazırlayan kişiyi,

k) Destek çözüm ortağı: Afet gruplarında ana çözüm ortağı olarak görev alan bakanlık ile kurum ve kuruluşların çalışmalarında destek olarak görev alan paydaşları,

l) Destek iller: Ana çözüm ortakları tarafından illerde bulunan idari yapılanmalarına göre olay bölgesine destek vermekle yükümlü olacak diğer il gruplarını,

m) Dinamik olay sürümü: Tatbikatın icrası sırasında tatbikatı canlı tutmak, ani gelişen olaylara müdahale refleksini ölçmek ve değerlendirmek amacıyla tatbikat koordinatörlüğü tarafından işleme konulan olay sürümlerini,

n) Finans sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan, koordinatörlük bütçesinin hazırlanması, harcamaların yapılması ve genel tatbikat bütçesinin raporlanmasından sorumlu olan kişiyi,

o) Gerçek zamanlı tatbikat: Tatbikatın bütün süreçlerinin belirlenen zaman çizelgesi üzerinde gerçek zamanlı olarak gerçekleştirildiği tatbikatları,

ö) Gözlemci: Tatbikat sürecini gözlemleyen, kendisi ve/veya bağlı bulunduğu kurum kuruluş yararına öğrenme amaçlı çıkarımlar yapan ve bu süreci raporlayan kişiyi,

p) Gözlemci ve değerlendirmeci sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan ve gözlemci ve değerlendirmeci belirlenmesinden, görevlerinin tebliğinden ve koordinasyonundan sorumlu olan kişiyi,

r) Haberleşme ve bilişim sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan ve tatbikat süresince tatbikat koordinatörlüğünün haberleşme ve bilişim teknik altyapısından sorumlu kişiyi,

s) Habersiz tatbikatlar: Herhangi bir tatbikat planlaması ya da ön hazırlık olmaksızın afet ve acil durumlarda görev alan, özellikle karar verme mekanizması içinde yer alan personelin/görevlilerin karşılıklı görüş alışverişi ve soru cevap oturumlarına imkân sağlayan; görevlerin, sorumlulukların, planların işlerliğinin, beklenmedik olaylara cevap verme durumlarının, karar verme ve koordinasyon unsurlarının masabaşında değerlendirildiği ya da ekiplerin intikal kapasite ve kabiliyetlerini ölçmek amacıyla sahada yapılan tatbikat uygulamalarını,

ş) Lojistik sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan ve tatbikat koordinatörlüğünün lojistik iş ve işlemlerinden sorumlu olan kişiyi,

t) Masabaşı tatbikat: Afet ve acil durumlarda görev alacak olan, özellikle karar verme mekanizması içinde yer alan, personelin/görevlilerin katıldığı, karşılıklı görüş alışverişi ve soru-cevap oturumlarına imkân sağlayan; görevlerin, sorumlulukların, planların işlerliğinin, beklenmedik olaylara cevap verme durumlarının, karar verme ve koordinasyon unsurlarının senaryo ve plan dâhilinde test edildiği fiziki saha aktivitesi gerektirmeyen tatbikatı,

u) Medya sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan medya ekiplerinin yönetim ve koordinasyonundan sorumlu olan kişiyi,

ü) Olay sürümü: Tatbikatlarda icra edilen her olay veya verilen her görevi,

v) Saha tatbikatı: Bir senaryoya bağlı kalarak ilgili paydaşların katılımı ile sahada fiili olarak tatbik edilen uygulamayı ve afetin ilk anından itibaren karar verme ve koordinasyon gibi afet yönetiminin kısmi veya tüm aşamalarının tatbik edildiği uygulama ile tam ölçekli tatbikatı,

y) Saha yönetim/saha emniyet ve güvenlik sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan, saha yöneticilerinin, saha emniyet ve güvenlik görevlilerinin belirlenmesinden, görevlerinin tebliğinden ve takibinden sorumlu olan kişiyi,

z) Saha hazırlık sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan, tatbikat sahalarının olay sürümleri doğrultusunda hazırlanmasından sorumlu olan kişiyi,

aa) Senaryo, olay sürümü hazırlık sorumlusu: Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan senaryo, alt senaryo ve olay sürümlerinin hazırlanmasından ve işleme konulmasından sorumlu olan kişiyi,

bb) Simülasyon destekli masabaşı tatbikatı: Masabaşı tatbikatların daha gerçekçi şekilde olması amacıyla, afetin yaşandığı belirli alanların, durum odalarında canlandırıldığı ve saha ekiplerinden belirli sayıda personelin bu görseller üzerinden yorumlarda bulunduğu tatbikatı,

cc) TAMP: Türkiye Afet Müdahale Planı’nı,

çç) Tatbikat: Acil durum veya afet hâlinde yapılması planlanmış olan müdahale sürecinde yer alacak eylemlerin uygunluğunu, yeterliğini ve güncelliğini mümkün olduğunca gerçeğe yakın koşullar altında ve bir senaryoya bağlı kalarak denemek amacıyla yapılan uygulamayı,

dd) Tatbikat koordinatörlüğü: Tatbikatın yerini, zamanını, tatbikatta görev alacak katılımcıları/paydaşları ve sayısını, değerlendirmeci ve gözlemci olarak tatbikata katılacakların niteliği ve sayısını, tatbikatın ölçeğini, icra edilmesi planlanan tatbikat türünü ve bu tatbikattan beklenen çıktılar gibi unsurları belirleyen ve tatbikatı düzenleyen ve/veya katılım sağlayan kurum ve kuruluş personeli arasından seçilen ekibi,

ee) Ulusal düzey tatbikat: Ulusal ve yerel düzey tüm TAMP afet gruplarının katılımıyla Başkanlık tarafından tekli yıllarda icra edilen tatbikatı,

ff) Uluslararası düzey tatbikat: Ulusal ekiplerin, uluslararası ekipler ile birlikte yer aldığı yurt içinde veya yurt dışında gerçekleştirilen tatbikatı,

gg) Yerel düzey tatbikat: Bir ilde yer alan tüm afet gruplarının katılımıyla düzenlenen tatbikatı,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Hükümler

Tatbikatların hazırlık, planlanma ve icrasına ilişkin genel hükümler

MADDE 5

(1) Başkanlık tarafından, TAMP kapsamındaki ulusal ve yerel düzeydeki afet gruplarının katılımıyla ulusal düzey afet tatbikatı düzenlenir.

(2) İl Afet ve Acil Durum Müdürlüklerince her yıl TAMP kapsamında tüm yerel düzey afet gruplarının katılımıyla en az bir kez masabaşı ve ayrıca en az bir kez de saha tatbikatı düzenlenir.

(3) Afet ve acil durum arama ve kurtarma birlik müdürlüklerinin kurulu olduğu iller, bölge koordinatörü olarak görev yapar ve bu illerdeki İl Afet ve Acil Durum Müdürlükleri, ilgili mevzuatta belirtilen sorumluluk sahalarındaki iller ile birlikte her yıl en az bir kez TAMP kapsamında tüm yerel düzey afet gruplarının katılımıyla bölge düzeyinde masabaşı ve saha tatbikatı düzenler. Bölge koordinatörü iller bölge düzeyi tatbikatı, sorumluluk sahası içerisinde yer alan herhangi bir ilde de düzenleyebilir.

(4) TAMP afet grupları, TAMP kapsamında kendilerine verilen görevler ve sadece kendi afet grup planları çerçevesinde kalmak kaydıyla istedikleri sayıda tatbikat düzenleyebilirler. Bu tatbikatlar sadece ilgili çalışma grubunun ana çözüm ortağının koordinesinde düzenlenebilir ve sadece kendi görev alanları ile sınırlıdır. TAMP kapsamında görev alan afet gruplarının planladığı tatbikatların kendi görev alanı dışında farklı afet gruplarının görev alanlarını da kapsaması durumunda, ilgili afet gruplarının da bilgilendirilerek İl AFAD Merkezi koordinasyonunda çalışması gereklidir.

(5) TAMP kapsamı dışında düzenlenen tatbikatlarda, afet ve acil durum senaryolarına yer verildiği ve TAMP afet gruplarının görevlendirilmesi gerektiği durumlarda bu Yönetmelik hükümleri geçerlidir.

(6) Tüm afet gruplarının katılımını gerektiren;

a) Yerel düzey tatbikatlar il afet ve acil durum müdürlükleri koordinasyonunda,

b) Bölge düzeyi tatbikatlar Başkanlığın uygun görüşüyle bölge koordinatörü il afet ve acil durum müdürlükleri koordinasyonunda,

c) Ulusal ve uluslararası düzey tatbikatlar sadece Başkanlık koordinasyonunda,

düzenlenir.

(7) TAMP’da yer alan afet grupları, Başkanlığın görev alanına giren ve Başkanlığın uluslararası temas noktası olduğu konularda yurt dışında düzenlenen tatbikatlara Başkanlık koordinesinde katılım sağlayabilir. Ülkemizin ev sahipliğinde düzenlenecek olan uluslararası afet tatbikatları Başkanlık koordinesinde düzenlenir.

(8) Başkanlık ve/veya valiliklerce, illerde habersiz tatbikatlar düzenlenebilir. Bu tatbikatlar sayı ve zaman sınırlamasına tabi değildir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tatbikatların Amacı, Süreci ve Çeşitleri

Tatbikatların amacı

MADDE 6

(1) Tatbikatların genel amacı; acil durum veya afet hâlinde yapılması planlanmış olan müdahale sürecinde yer alacak eylemlerin uygunluğunu, yeterliğini ve güncelliğini mümkün olduğunca gerçeğe yakın koşullar altında denemektir. Tatbikatlarla kendi kendine yetebilirliğin ölçülmesi, koordinasyon ve iş birliğinin geliştirilmesi, bilgi ve tecrübe paylaşımının sağlanması, karar verme becerilerinin geliştirilmesi ve esnekliğin sağlanması, plan ve prosedürler ile malzeme ve ekipmanlardaki eksiklikler ile geliştirilecek yönlerin tespit edilmesi amaçlanır.

(2) Tatbikatların özel amacı; tatbikata katılan her paydaşın kendi faaliyet alanına özel öğrenim amaçları ile değerlendirilmek istenen diğer hususların belirlenerek test edilmesidir.

Tatbikat süreci

MADDE 7

(1) Tatbikat süreci;

a) Hazırlık ve planlama aşaması,

b) Geliştirme aşaması,

c) İcra aşaması,

ç) Raporlama aşaması,

olmak üzere dört ana aşamadan oluşur.

(2) Hazırlık ve planlama aşaması: Tatbikat koordinatörlüğünün, paydaşlarının, senaryosunun, uygulama esaslarının, yer ve zamanının belirlendiği, gerekli diğer ön hazırlıkların yapılarak tatbikata ilişkin dokümanların oluşturulduğu süreçtir. Tatbikat kararı alındığında tatbikat koordinatörlüğü tarafından öncelikli olarak; tatbikatın adı, tarihi, türü, yeri, düzenleyicisi, katılımcıları, kapsamı, amaç ve hedefleri ile planlama toplantı tarihlerinin yazılı olduğu ve bu Yönetmelik ekinde yer alan “EK-1 TATBİKAT TANITIM KARTI” oluşturulur. Bu süreçte tatbikat koordinatörlüğü tarafından tüm paydaşların katılımıyla “İlk Planlama Toplantısı” düzenlenerek; tatbikatın yer, zaman, amaç, hedef, uygulama esasları konularında bilgi paylaşımında bulunulur.

(3) Geliştirme aşaması: Tatbikatın amacının ve ulaşılmak istenen hedeflerin belirlendiği, yer ve zaman unsurlarının kesinleştirildiği, tatbikat aşamalarının, icra edilecek senaryo ve olay sürümlerinin, diğer iş ve işlemlerin zamanlamalarının yapıldığı, senaryonun detaylarının çalışıldığı, kaynakların ve tatbikat görevlisi kurum, kuruluş ve kişilerin belirlendiği, haberleşme yöntemlerinin kesinleştirildiği, tatbikat gözlem, değerlendirme ve yönetim esaslarının belirlendiği, gözlemci ve değerlendirmecilerin belirlendiği, medya kullanım çerçevesinin çizildiği, icra edilmesi planlanan tatbikat türüne göre gerekli alan hazırlıklarının yapıldığı süreçtir. Bu süreçte tatbikat koordinatörlüğü tarafından tüm paydaşların katılımıyla “Ana Planlama” ve “Son Planlama Toplantısı” düzenlenir.

(4) İcra aşaması: Tatbikatın belirlenen esaslar doğrultusunda fiilen icra edildiği, gerektiğinde dinamik olay sürümleriyle sürecin zenginliğinin ve devamlılığının sağlandığı, değerlendirmeci ve gözlemciler tarafından sürecin gözlemlenip değerlendirildiği süreçtir.

(5) Raporlama aşaması: Tatbikatın fiilen icrası sonrasında matbu geri bildirim formları ve öznel görüşlerinin alınarak tatbikatın belirlenen amaca ulaşıp ulaşmadığı, iyi uygulamalar, yaşanan aksaklıklar, plan ve prosedürlerde geliştirilmesi gereken hususlar olup olmadığı ile ilgili tespit ve önerilerin;

a) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan “EK-3 TATBİKAT DEĞERLENDİRME VE ÖNERİ FORMU”nun tatbikatta görev alan tüm katılımcılar ve gözlemciler,

b) Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan “EK-4 DEĞERLENDİRİCİ KONTROL LİSTESİ”nin değerlendirmeciler,

tarafından doldurularak tatbikat koordinatörlüğüne sunulduğu süreçtir. Ayrıca bu aşamada, tatbikat koordinatörlüğü tarafından, tatbikatın icrasını takiben otuz gün içinde bu Yönetmeliğin ekinde yer alan “EK-5 TATBİKAT SONUÇ RAPORU” hazırlanır ve üst yönetime sunulur.

İcra şekline göre tatbikat çeşitleri

MADDE 8

(1) Tatbikatlar, icra şekli bakımından;

a) Masabaşı tatbikat,

b) Saha tatbikatı,

olmak üzere iki çeşitten oluşur.

Maşabaşı tatbikat

MADDE 9

(1) Masabaşı tatbikat, TAMP kapsamındaki tüm afet grubu temsilcileri, yöneticiler ile saha ekipleri temsilcilerinin katılımıyla düzenlenir.

(2) Destek çözüm ortakları masabaşı tatbikatına, ana çözüm ortağının talebi üzerine katılım sağlar.

(3) Masabaşı tatbikatı yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde düzenlenebilir.

(4) Masabaşı tatbikat, senaryoya bağlı kalarak soru-cevap oturumları şeklinde düzenlenir ve masabaşı tatbikatında karşılıklı görüş alışverişi yapılır.

(5) Maşabaşı tatbikatta TAMP kapsamındaki görev ve sorumluluklar ile planların işlerliği, beklenmedik olaylara cevap verme durumları, karar verme ve koordinasyon unsurları test edilir.

(6) Maşabaşı tatbikatta fiziki saha aktivitesi uygulanmaz.

(7) Masabaşı tatbikat, afet ve acil durum simülasyon odaları vasıtasıyla görsel zenginlik, yorumlama ve analiz olanakları artırılarak simülatif masabaşı tatbikatı şeklinde de düzenlenebilir.

(8) Masabaşı tatbikatların icrasına yönelik usul ve esaslar, Başkanlık tarafından çıkarılacak yönerge ile belirlenir.

Saha tatbikatı

MADDE 10

(1) Saha tatbikatı, TAMP kapsamındaki tüm afet gruplarının yönetim ve koordinasyon birimlerinin temsilcileri ve saha ekiplerinin katılımıyla düzenlenir.

(2) Saha tatbikatı, fiili saha aktivitelerinin yer aldığı tatbikatlardır.

(3) Destek çözüm ortakları saha tatbikatına, ana çözüm ortağının talebi üzerine tatbikatlara katılım sağlar.

(4) Saha tatbikatı yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde düzenlenebilir.

(5) Saha tatbikatında TAMP afet gruplarının planlarında yer alan görev ve sorumluluklarını test edebilmeleri için fiili çalışma alanları hazırlanır, saha hazırlığının yapılamadığı durumlarda simülasyon ve canlandırmalardan faydalanıldığı alanlar oluşturulabilir.

(6) Tatbikatın gerçeğe yakın şekilde icra edilebilmesini sağlamak amacıyla, simülatif olarak medya ekipleri ve araçları da kullanılabilir.

(7) Saha tatbikatı gerçek zamanlı ya da zaman atlamalı olarak icra edilebilir.

(8) Saha tatbikatında uygulanacak ana senaryoda birden fazla alt senaryo yer alabilir.

(9) Saha tatbikatlarının icrasına yönelik usul ve esaslar, Başkanlık tarafından çıkarılacak yönerge ile belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Tatbikatlarda Görev Alacaklar ile Görev ve Sorumlulukları

Tatbikat koordinatörlüğü

MADDE 11

(1) Tatbikat koordinatörlüğü, tatbikatı düzenleyen ve/veya katılım sağlayan kurum ve kuruluş personeli arasından seçilir.

(2) Tatbikat koordinatörlüğü; tatbikatın yerini, zamanını, tatbikatta görev alacak katılımcıları/paydaşları ve sayısını, değerlendirmeci ve gözlemci olarak tatbikata katılacakların niteliği ve sayısını, tatbikatın ölçeğini, icra edilmesi planlanan tatbikat türünü ve bu tatbikattan beklenen çıktılar gibi unsurları belirler.

(3) Tatbikat koordinatörlüğü, bu Yönetmelik ekinde yer alan “EK-2 TATBİKAT KOORDİNATÖRLÜĞÜ ŞEMATİK YAPI"sında belirtildiği şekilde; tatbikat sorumlusu başkanlığında, saha hazırlık sorumlusu, canlandırma oyuncuları sorumlusu, medya sorumlusu, gözlemci/değerlendirmeci sorumlusu, senaryo ve olay sürümü hazırlama sorumlusu, lojistik sorumlusu, finans sorumlusu, haberleşme ve bilişim sorumlusu, saha yönetim/saha emniyet ve güvenlik sorumlusundan oluşur. Tatbikatın kapsam ve ölçeğine göre bir kişi birden fazla görevin sorumluluğunu alabilir.

(4) Tatbikat koordinatörlüğü, kendileri için belirlenen alanda görev yapar ve koordinatörlükte görevli tüm sorumluların isim ve haberleşme bilgileri bir liste hâlinde hazır bulundurulur.

(5) Tatbikat koordinatörü, ekip içerisinde yer alan deneyimli personel arasından seçilir.

(6) Tatbikatı düzenleyen kurum ve kuruluş veya Başkanlık, gerektiğinde diğer kurum ve kuruluşlardan tatbikatla ilgili ve tatbikat süresince personel görevlendirmesi talep edebilir.

(7) Tatbikat koordinatörlüğü, tatbikat süresince sırasıyla izlenecek olay sürümlerinin işleme konulmasından ve takibinden sorumludur. Gerektiğinde tatbikatı durdurabilir veya işleyişe göre tatbikata senaryoda yer almayan dinamik olay sürümü sürebilir.

TAMP afet grupları

MADDE 12

(1) TAMP afet grupları, ulusal düzeydeki planlarda yer alan koordinasyon ve saha ekipleri ile yerel düzey planlarda yer alan operasyon ve lojistik ekiplerini kapsar.

(2) TAMP afet grupları, kendi çalışma grup planlarında yer alan usul ve esaslar doğrultusunda tatbikatta verilen görevleri icra ederler.

Gözlemci

MADDE 13

(1) Gözlemci, tatbikat sürecine dışarıdan katılarak tatbikatın işleyişini, süreçlerini ve gelişimini gözlemler.

(2) Gözlemci kabul edildiği takdirde kendisi de bireysel olarak katılabileceği gibi görev yaptığı kurum/kuruluş veya tatbikatı düzenleyen kurum tarafından da görevlendirilebilir.

(3) Tatbikat koordinatörlüğü gözlemciden sürece ilişkin raporlama yapmasını talep edebilir ve talep edilen rapor 15 gün içinde tatbikat koordinatörlüğüne sunulur.

(4) Gözlemci, tatbikatın ölçeğine göre bir kişiden oluşabileceği gibi ekip hâlinde birden fazla kişiden de oluşabilir.

Değerlendirmeci

MADDE 14

(1) Değerlendirmeci, tatbikat sürecine, senaryoya, ilgili plan ve prosedürlere vâkıf, deneyimli kişiler arasından kurum içinden veya dışından tatbikat koordinatörlüğü tarafından seçilir.

(2) Değerlendirmeci, tatbikat süresince hem sahada hem de yönetim ve koordinasyon merkezlerinde icra edilen faaliyetleri tatbikat senaryosuna, çalışma grubu planlarına ve güvenlik prosedürlerine göre değerlendirip raporlar.

(3) Değerlendirmeci, tatbikatın ölçeğine göre bir kişiden oluşabileceği gibi ekip hâlinde birden fazla kişiden de oluşabilir.

(4) Değerlendirmeci, sahada icra edilen faaliyetlerde güvenlik riski bulunan durumlarda o sahadaki çalışmanın durdurulmasını saha güvenlik sorumlusundan veya tatbikat koordinatörlüğünden talep edebilir.

(5) Değerlendirmeci, tatbikat sonunda hazırlayacağı raporu en geç 15 gün içinde tatbikat koordinatörlüğüne sunar.

Canlandırma oyuncuları

MADDE 15

(1) Canlandırma oyuncuları, tatbikatın verimli geçmesine yönelik, afet anında yaşanabilecek durumları gerçekçi şekilde canlandırabilmek için görev alırlar.

(2) Canlandırma oyuncuları, tatbikatta yer alan personel arasından seçilebileceği gibi üniversiteler ve ilgili mevzuatta belirtilen hükümler gereği akredite olmuş ekip üyeleri, AFAD gönüllüleri ile kültür sanat ve benzeri kurum ve kuruluşlarda yer alan kişiler arasından da seçilebilirler.

(3) Canlandırma oyuncuları, tatbikat koordinatörlüğünce belirlenir. Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan canlandırma oyuncuları sorumlusu, canlandırma oyuncularının belirlenmesine yönelik iş ve işlemler ile görevlerinin tebliğinden ve koordinasyonundan sorumludur.

Canlandırma oyuncuları sorumlusu

MADDE 16

(1) Tatbikat koordinatörlüğü bünyesinde görev yapan canlandırma oyuncuları sorumlusu, canlandırma oyuncularının belirlenmesine yönelik iş ve işlemler ile görevlerinin tebliği ve koordinasyonu ile yükümlüdür.

(2) Canlandırma oyuncuları sorumlusu, canlandırma oyuncularının yerleşimini ve rollerini olay sürümlerine uygun şekilde yerine getirmelerini sağlar.

Medya ekibi

MADDE 17

(1) Medya ekibi, tatbikatı düzenleyen, katılım sağlayan kurum ve kuruluşlar ile valilik basın birimlerinden oluşturulur.

(2) Medya ekibi, görsel/yazılı basın ve sosyal medya aracılığıyla tatbikatın duyurusu ile tatbikat süresince basın toplantılarının, basın bilgilendirmelerinin hazırlık ve duyurularını yapar.

(3) Medya ekibi, tatbikat sürecini yazılı, sesli ve görsel olarak dijital ortamda kayıt altına alır.

(4) Medya ekibi, tatbikata ilişkin basında çıkan haberleri raporlar.

Saha emniyet ve güvenlik görevlileri

MADDE 18

(1) Saha emniyet ve güvenlik görevlileri, tatbikat için oluşturulan sahalarda çalışma alanı güvenliği ve çalışan ekiplerin operasyon güvenliğinden sorumludur.

(2) Saha emniyet ve güvenlik görevlileri tatbikat koordinatörlüğünce belirlenir.

(3) Tatbikatlarda çalışma sahasının birden fazla olması durumunda her çalışma sahası için en az bir saha emniyet ve güvenlik görevlisi belirlenir.

Saha yöneticileri

MADDE 19

(1) Saha yöneticileri, tatbikat koordinatörlüğünce belirlenir ve tatbikatta saha ekiplerinin çalışacağı alanların düzenlenmesini koordine eder.

(2) Saha yöneticileri, sahadaki faaliyetlerin olay sürümüne uygun icra edilmesini sağlar.

(3) Saha yöneticileri, sahada müdahale faaliyeti sırasında oluşan sorunları ve faaliyet sonucunu tatbikat koordinatörlüğüne bildirir.

(4) Tatbikatlarda çalışma sahasının birden fazla olması durumunda her çalışma sahası için bir saha yöneticisi belirlenir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Tatbikat finansmanı

MADDE 20

(1) Yurt içinde ya da yurt dışında düzenlenecek olan tatbikatlarda görev alan tüm kurum ve kuruluşlar, tatbikat için ihtiyaç duyacakları finansal kaynağa yıllık bütçe planlamalarında yer verir.

Yürürlük

MADDE 21

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 22

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.

Ekler