Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum: Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
Sınıflandırma: Talimat
No.: 15965661
Erişim Tarihi: 25.03.2025
Kaynak URI: https://www.tkgm.gov.tr/sites/default/files/2025-03/Engelli%20ve%20Ya%C5%9Fl%C4%B1%20Vatanda%C5%9Flar%C4%B1m%C4%B1z%C4%B1n%20Tapu%C4%B0%C5%9Flemleri.pdf
Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır.

T.C. ÇEVRE, ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANLIĞI

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü

Tapu Dairesi Başkanlığı

Sayı: E-79968112-010.10-15965661

Konu: Engelli ve Yaşlı Vatandaşlarımızın Tapu İşlemleri

DAĞITIM YERLERİNE

İlgi: 06.09.2022 tarihli ve 2022/4 sayılı Genelge.

4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 1007'nci maddesi "Tapu sicilinin tutulmasından doğan bütün zararlardan Devlet sorumludur." hükmünde olup, Tapu Sicili Tüzüğünün 18'inci maddesi üçüncü fıkrası "Hak sahibinin tespit edilmesine yönelik kimlik doğrulama yöntemlerini belirleyerek her türlü teknolojik güvenlik önlemlerini almaya Genel Müdürlük yetkilidir." düzenlemesini içermektedir. Bu doğrultuda ve İdaremizin, Devletin sorumluluğu altındaki tapu sicillerinin düzenli bir biçimde tutulmasını sağlamak görevi kapsamında, müdürlüklerimizde özellikle akit alınan oda veya yerler olmak üzere hizmet alanları güvenlik kameraları ile kayıt altına alınmakta ve 22.10.2020 tarih ve 31282 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Kartı Elektronik Kimlik Doğrulama Sistemi Yönetmeliği kapsamında Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartları, kimlik doğrulama amacıyla tapu sicilinin devletin kusursuz sorumluluğu altında tutulması genel prensibi ile İdaremizce elektronik kimlik doğrulama sistemleri ile birlikte kullanılmakta olup, meydana gelebilecek herhangi bir sahtecilik ve usulsüzlüğün önlenmesi, tapu sicilinin ve dolayısıyla vatandaşlarımızın mülkiyet güvenliğinin sağlanması için azami ölçüde tedbirler alınmaktadır.

Son dönemlerde özellikle engelli veya görünür ölçüde fiziksel ihtiyaçlarını kendi başına karşılayamayacak durumda olan yaşlı vatandaşlarımızdan alınan şikayetler ve medyaya yansıyan olaylardan müdürlüklerimizin hizmet verdiği binalarda geçici olarak yaşanan fiziki koşullar nedeniyle söz konusu vatandaşlarımızın özellikle imza aşamasında olmak üzere işlem süreçlerinde mağduriyete uğradığı görülmüştür. Bilindiği üzere, "Tapu Müdürlüğü İş Akışı Ve Yetki Devri" konulu ilgi Genelgemizin "H-Tapu/Bölge Müdürlüklerinin Yetki Ve Sorumlulukları" başlıklı bölümünde "Şehit yakınları ile vazife malulü/harp malulü ve gazilerimiz ile engelli vatandaşlarımızın işlemleri yürütülürken, durumlarını gösteren kimlik vb. belge sunulması halinde, söz konusu kişilerin başvurularının öncelikle işleme alınması ve bu durumun başvuru belgesinin açıklamalar bölümünde belirtilmesi, herhangi bir aksaklığa mahal verilmeyecek şekilde en kısa sürede işlemlerinin sonuçlandırılmasının sağlanması, bölge müdürlükleri ve müdürlüklerce birimlerine intikal eden söz konusu taleplerin hassasiyetle değerlendirilmesi ve mevzuat dâhilinde gerekli kolaylığın sağlanması hususlarına dikkat edilmesi ve özen gösterilmesi gerekir." düzenlemesine yer verilmekle bu tarz mağduriyetlerin önüne geçilmesi amaçlanmıştır.

Bu suretle, müdürlüklerimizde bu tarz olayların yaşanmaması için katlar arası erişimin asansör, merdivenlerde engelli asansörü, engelli rampası v.b. ile sağlandığı yerlerde oluşabilecek geçici bakım, onarım veya çalışmama durumlarında ilgi Genelge kapsamında özellikle engelli veya görünür ölçüde fiziksel ihtiyaçlarını kendi başına karşılayamayacak durumda olan yaşlı vatandaşlarımızın mağduriyetine sebebiyet verilmeden, kamera bulunan bölgede, kamera bulunmaması halinde gerekli görüntüleme tertibatının müdürlükçe sağlanarak (bu süreçte gerekli tertibat müdürlükçe henüz sağlanamadan başvuru olması halinde mobil cihazlarla kayıt alınmak suretiyle) işlemlere yön verilmesi, bunun yanı sıra var olan bu tarz donanım ve teçhizat arıza ve eksikliklerinin giderilmesi için gerekli girişimlerin sağlanması hususlarında azami dikkat ve özenin gösterilmesi gerekmektedir.

Bilgi ve gereği ile bu hususun Bölge Müdürlüğünüze bağlı tapu müdürlüklerine duyurulması ve Bölge Müdürlüğünüzce de gerekli tedbirlerin alınmasını ve süreçlerin takip edilmesini rica ederim.