Ekli “Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Tarafından 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (b) Bendi Kapsamında Yapılacak Alımlara İlişkin Usul ve Esaslar”ın yürürlüğe konulmasına, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile ek 11 inci maddesi gereğince karar verilmiştir.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Tarafından 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü Maddesinin (b) Bendi Kapsamında Yapılacak Alımlara İlişkin Usul ve Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
(1) Bu Usul ve Esasların amacı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (b) bendi kapsamında sözleşmenin yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gereken veya Devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren hâllerle ilgili olarak Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı bünyesinde kullanılacak e-İTOS faaliyetlerinin yürütülmesinde ihtiyaç duyulan mal ve hizmet alımlarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1) Bu Usul ve Esaslar, sözleşmenin yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gereken veya Devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren hâllerle ilgili olarak Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı bünyesinde kullanılacak olan e-İTOS faaliyetlerinin yürütülmesinde ihtiyaç duyulan mal ve hizmet alımlarını kapsar.
Dayanak
(1) Bu Usul ve Esaslar, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile ek 11 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Usul ve Esasların uygulanmasında;
a) Alım: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı bünyesinde kullanılacak olan e-İTOS faaliyetlerinin yürütülmesi kapsamında yapılan mal ve hizmet alımlarını,
b) Bakan: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanını,
c) Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,
ç) Başkan: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanını,
d) Başkanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığını,
e) e-İTOS: Elektronik imza destekli İş Teftiş Otomasyon Sistemini,
f) Harcama birimi: Bütçe ile ödenek tahsis edilen ve harcama yetkisi bulunan birimini,
g) Harcama yetkilisi: Harcama biriminin en üst yöneticisini,
ğ) İdare: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığını,
h) İhale: Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak mal ve hizmet alımlarında, istekliler arasından seçilecek gerçek veya tüzel kişi üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayına müteakip yüklenici ile sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemleri,
ı) İhale dokümanı: İsteklilere talimatları da içeren idari, teknik, özel şartnameler ile sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgileri,
i) İhale yetkilisi: Rehberlik ve Teftiş Başkanını,
j) İstekli: Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak olan ihale veya sözleşme konusu işi gerçekleştirmek üzere teklif veren gerçek veya tüzel kişiyi,
k) Sözleşme: Mal veya hizmet alımlarında Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
l) Yaklaşık maliyet: Alım öncesi her türlü fiyat araştırması yapılmak suretiyle katma değer vergisi hariç olmak üzere belirlenen değeri,
m) Yüklenici: Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki mal veya hizmet alımı işini yapmak üzere İdare ile sözleşme imzalamış isteklileri,
ifade eder.
(2) Bu maddede tanımı bulunmayan hususlar hakkında 4734 sayılı Kanunda yer alan tanımlar esas alınır.
Temel ilkeler ve sorumluluk
(1) İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamındaki alımlarda, ulusal menfaatin korunması, güvenlik ve gizliliğin gerektirdiği hususlar, standardizasyonun korunması, modernizasyonun sağlanması ve süratle hareket ilkelerinin yanı sıra, 4734 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temel ilkeleri de dikkate alır.
(2) İdare yapılacak alımlarda; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamaktan sorumludur.
(3) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılan alımlarda; Devlet güvenliğine ilişkin menfaatlerin korunmasını gerektiren hâller veya her türlü gizlilik dereceli bilgi, belge, proje ve bunlarla ilgili yerlerin güvenliğinin sağlanması gözetilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Alım Usulleri
Alım usulleri
(1) İdare tarafından bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak alımlarda aşağıdaki usullerden biri uygulanır:
a) Pazarlık usulü kullanılarak yapılacak ihale.
b) Doğrudan temin usulü.
Pazarlık usulü
(1) Pazarlık usulü, İdarenin bu Usul ve Esaslar kapsamındaki alımları gerçekleştirmek amacıyla, ilan yapılmaksızın İdare tarafından davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldür. Bu usul Bakan onayı alınarak kullanılır.
(2) İdarece davet edilecek istekli sayısı üçten az olamaz. Davet edilenler dışında herhangi bir istekli ihaleye katılamaz.
(3) Davet edilen istekliler kendi aralarında veya davet edilmeyen diğerleri ile ortak girişim kurarak ihaleye teklif sunamazlar.
(4) Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesini müteakip ihale sonuçlandırılır. İhale komisyonu, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi birinci ve ikinci istekli ile kamu menfaati gereği fiyat görüşmesi yapabilir. Nihai teklif tutarı, ilk teklif bedelinden yüksek olamaz.
Doğrudan temin
(1) İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamında 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen ve her yıl Kamu İhale Kurumunca güncellenen tutara kadar olan ihtiyaçlarını, aşağıda belirtilen hâllerde ilan yapılmaksızın, fiyat üzerinde görüşme yaparak doğrudan temin edebilir.
a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi.
b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile ilgili özel bir hakka sahip olması.
c) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılacak gerçek veya tüzel kişiden alınması.
(2) Bu maddeye göre yapılacak alımlar; ihale komisyonu kurma ve 15 inci maddede belirtilen yeterlilik kriterlerini arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak düzenlenecek olan “Piyasa Fiyat Araştırma Tutanağı”nın harcama yetkilisi tarafından onaylanması suretiyle doğrudan temin edilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhaleye İlişkin Genel Esaslar
İhaleye başlama kararı
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında İdarece ihtiyaç duyulan ve pazarlık usulü uygulanarak yapılacak alımlar, İdarenin ilgili birimi tarafından belirlenir. İhale yetkilisinin talebini müteakip Bakan onayıyla alıma yönelik ihale süreci başlatılır.
İhale komisyonu
(1) İhale yetkilisi, ihaleyi gerçekleştirmek üzere ihale komisyonunu oluşturur.
(2) İhale komisyonu, tek sayıda olmak üzere başkan dâhil en az beş kişiden oluşur. Üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı, birinin muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel ve birinin de ilgili birimden bir personel olması zorunludur. Asıl üyeler ile birlikte aynı sayıda ve nitelikte yedek üyeler belirlenir. İhale komisyonu toplantılarına başkan ve üyelerin bizzat katılması esastır. Ancak asıl üyelerin izinli, raporlu veya geçici görevli olmaları hâlinde, ihale yetkilisi onayında belirtilen yedek üyeler ihaleye katılır.
(3) İhale komisyonunun, İdarenin personelinden oluşturulması esastır. Ancak ihalenin niteliği gereği ihaleyi yapan İdarede yeterli sayıda veya nitelikte personel bulunmaması hâlinde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelerden ihale komisyonuna üye alınabilir.
(4) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. İhale komisyonu başkan ve üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. İhale komisyonu başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullananlar, gerekçelerini ihale komisyonu kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, ihale komisyonu başkan ve üyelerinin adları ve soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır.
(5) İhale komisyonu, ihale kapsamında sunulan belgelerin doğruluğunu teyit için gerekli gördüğü belge ve bilgileri isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda yapılan talepler, ilgililerce ivedilikle yerine getirilir.
(6) İhale işlem dosyasının birer örneği, gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla daveti izleyen üç gün içinde İdare tarafından ihale komisyonunun asıl üyelerine elden veya elektronik ortamda verilir ya da gönderilir. İdare tarafından gerek görüldüğü takdirde, yedek üyelere de ihale dokümanlarının birer örneği verilebilir. Yedek üyenin asıl üyenin yerine ihale komisyonunda görev alması hâlinde ise ihale dokümanlarının bir örneğinin yedek üyeye verilmesi zorunludur.
İhale işlem dosyası
(1) İhalesi yapılacak her iş için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada; Bakandan alınan ihale onay belgesi ve ekleri, yaklaşık maliyete ilişkin hesap cetveli, ihale dokümanı, istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile ilgili bütün belgeler bulunur.
Yaklaşık maliyet ve güncellenmesi
(1) Alım öncesi her türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir hesap cetvelinde gösterilir.
(2) Yaklaşık maliyete ilişkin herhangi bir bilgiye, ihale ve ön yeterlik belgelerinde yer verilmez. Yaklaşık maliyet, isteklilere veya ihale süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
(3) İhale komisyonu, yaklaşık maliyetin ihale tarihine kadar geçen sürede değişikliğe uğradığını belirlemesi durumunda; değişikliğin gerekçelerini belirtmek suretiyle güncellediği yaklaşık maliyeti dikkate alır.
İhale dokümanı ve ihale dokümanının verilmesi
(1) İhale başlama kararının alınmasını müteakip, İdare tarafından ihale dokümanı hazırlanır. İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak ihaleye ilişkin idari şartname, teknik şartname, özel şartname, sözleşme tasarısı ve standart formları hazırlamaya yetkilidir.
(2) İhale dokümanında, söz konusu alım işinin 4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında yapıldığı, 4734 sayılı Kanundan istisna edildiği ve İdarenin alımı gerçekleştirip gerçekleştirmemekte veya kısmen gerçekleştirmemekte serbest olduğu hususlarına yer verilir.
(3) İhale konusu mal ve hizmet alımına ilişkin idari şartnameler, teknik şartnameler, özel şartnameler, sözleşme tasarıları ve gerekli diğer belge ve bilgiler İdarece davet edilen isteklilere bedelli veya bedelsiz olarak verilebilir. Doküman bedeli, basım maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek şekilde İdarece tespit edilir.
(4) İdare, ihale dokümanını bu Usul ve Esaslara uygun olarak hazırlar. Her sayfası onaylanan dokümanın bir nüshasının ihale işlem dosyasında muhafazası zorunludur.
İhale dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
(1) Davet yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Ancak değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek davet edilen isteklilere bildirilir.
(2) Davet yapıldıktan sonra tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin İdare tarafından tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi hâlinde ihale dokümanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az üç gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde davet edilen isteklilerin tamamına gönderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması hâlinde, son teklif verme günü zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi hâlinde teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek yeniden teklif verme imkânı sağlanır.
(3) İstekliler tekliflerini hazırlarken ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak son teklif verme gününden on gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edebilir. Bu talebin İdarece uygun görülmesi hâlinde yapılacak açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif verme gününden en az iki gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ve açıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin yazılı olarak gönderilir.
İhaleye katılabilme şartları ve ihale dışı bırakılma durumları
(1) İhalelere katılmak için ihale dosyasında belirtilen gerekli nitelik ve yeterliliğe sahip bulunmak, İdarece talep edilen ve ihale dokümanında belirtilen bilgi, belge, teminatları vermek ve tebligat için adres beyanında bulunmak zorunludur.
(2) Yapılacak ihalelerde, 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinde sayılan yeterlilik kriterleri ile ihale dışında bırakılma durumlarından hangilerinin aranacağı, işin özelliği dikkate alınarak İdarece belirlenir ve ihale dokümanında belirtilir.
İhaleye katılamayacak olanlar ve yasak fiil veya davranışlar
(1) 4734 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde belirtilenler, doğrudan, dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar.
(2) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak alımlarda, 4734 sayılı Kanunun 17 nci maddesinde belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır, bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında 4734 sayılı Kanunun dördüncü kısmında belirtilen hükümler ile 4735 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
Alt yükleniciler
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak alımlara konu işin yüklenici tarafından yerine getirilmesi zorunludur. Alıma konu işte alt yüklenici çalıştırılamaz. Bu husus idari şartname, teknik şartname, özel şartname ve sözleşmede belirtilir.
İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
(1) İdarenin gerekli gördüğü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği hâllerde, ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir. Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği isteklilere hemen tebliğ edilir. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir.
(2) İhalenin iptal edilmesi hâlinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce İdareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(3) İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
Tekliflerin hazırlanması ve sunulması
(1) Teklif mektubu ve geçici teminat da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan İdarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri, istekli tarafından imzalanır ve kaşelenerek veya mühürlenerek kapatılır.
(2) Teklifler Türk Lirası üzerinden verilir.
(3) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun; adı, soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur.
(4) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında İdareye verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul edilmez ve İdareye sunulan teklif zarfları açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
(5) Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hâli hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.
Tekliflerin geçerlilik süresi
(1) Tekliflerin geçerlilik süresi ihale dokümanında belirtilir. İdarece ihtiyaç duyulması hâlinde bu süre, teklif ve sözleşme koşulları değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir. Ancak bu sürenin bitimine rağmen ihalenin sonuçlandırılamayacağının ihale komisyonunca belirlenmesi hâlinde, ihale yetkilisinin onayı ve isteklinin kabulü ile bu süre İdarece belirlenen şekilde teklif geçerlilik süresini aşmayacak kadar uzatılabilir.
Geçici teminat işlemleri
(1) İhalede geçici teminat alınıp alınmayacağı İdare tarafından ihale dokümanında belirlenir. Geçici teminat alınması hâlinde teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.
Teminat olarak kabul edilecek değerler
(1) Bu Usul ve Esasların uygulanmasında, tedavüldeki Türk parası ve banka teminat mektubu teminat olarak kabul edilir.
(2) İlgili mevzuatına göre Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul edilir.
(3) Teminat mektupları dışındaki teminatlar ihale komisyonlarınca teslim alınamaz. Bunların saymanlık ya da muhasebe müdürlüğüne yatırılması zorunlu olup teklif dosyasında ödeme alındı belgesinin bulunması gerekmektedir.
(4) İhale üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye ait teminat mektupları ihaleden sonra saymanlık müdürlüğüne ya da muhasebe müdürlüğüne teslim edilir. Diğer isteklilere ait teminatlar ise hemen iade edilir. İhale üzerinde kalan istekli ile sözleşme imzalanması hâlinde, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine ait teminat, sözleşme imzalandıktan hemen sonra iade edilir.
(5) Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
Teminat mektupları
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak ihalelerde bankalarca verilecek teminat mektuplarının kapsamı ve şekli konusunda, 4734 sayılı Kanunun 35 inci maddesine göre Kamu İhale Kurumunun tespit ettiği hususlar geçerlidir.
(2) İdareye verilecek teminat mektuplarının, ilgili mevzuat gereğince Türkiye’de bankacılık faaliyetinde bulunmalarına izin verilen yerli ve yabancı bankalarca düzenlenmesi şarttır.
(3) Tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat mektuplarında süre belirtilir. Teklif geçerlilik süresinin uzatılması hâlinde geçici teminat mektuplarının süresi de aynı süre ile uzatılır.
(4) Kesin teminat mektubu alınması durumunda bunun süresi, ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle İdare tarafından belirlenir. İdarece, kesin teminat mektuplarının geçerlilik süresi ile ilgili hususlarda kesin kabulün yapılacağı tarihe kadar gerektiğinde garanti süresini de kapsayacak şekilde düzenlemeler yapılabilir.
(5) İlgili mevzuatına aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.
Tekliflerin alınması ve açılması
(1) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu, teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. Bu Usul ve Esaslarda belirtilen teklif hazırlama usullerine uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.
(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Tekliflerin değerlendirilmesi
(1) İhale komisyonu tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere, net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hâle getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.
(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatın usulüne uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak teklif mektubu ile geçici teminat dışındaki belgelerde bilgi eksikliği bulunması hâlinde İdarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenebilir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlilik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
(3) Yapılan değerlendirme sonucu yeterliliği tespit edilen isteklilerden, ilk fiyat tekliflerini aşmamak ve ihale kararına esas olmak üzere son yazılı fiyat tekliflerini vermeleri istenir. İstekliler, kendilerine bildirilen tarih ve saatte tekliflerini ihale komisyonuna sunar. İhale komisyonu, son teklifleri bir tutanakla isteklilerden teslim alır. Komisyon tarafından yapılacak değerlendirme sonucunda en avantajlı teklifi veren birinci ve ikinci istekli ile kamu menfaati gereği fiyat görüşmesi yapılabilir. Son teklif bedelleri ile işin yaklaşık maliyeti hazır bulunanlara açıklanarak tutanağa bağlanır. Son yazılı fiyat teklifini sunmayan isteklilerin ilk teklifi, son teklifleri olarak kabul edilir ve teklifler değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Aşırı düşük teklifler
(1) Aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen düzenlemelere göre işlem tesis edilir.
Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
(1) İhale komisyonunun kararı üzerine ihale yetkilisi, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi hâlinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare, bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak İdare isteklilerin talepte bulunması hâlinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.
(2) İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
İhalenin karara bağlanması ve onaylanması
(1) Bu Usul ve Esaslara göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.
(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.
(3) Yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde, bu fiyat avantajı da uygulanmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.
(4) En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin sadece fiyat esasına göre belirlendiği ihalelerde alıma ilişkin ilgili uygulama yönetmeliğinin “Tekliflerin eşit olması” maddesinde belirtilen fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.
(5) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi birinci ve ikinci istekli ile kamu menfaati gereği fiyat görüşmesi yapılacağı zaman, yapılacak davet tebligatında; davet günü, saati ve yeri belirtilir. Ayrıca İdare ve ihale komisyonunca karar verilmesi hâlinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren birinci ve ikinci istekli ile yazışma ile de fiyat üzerinde görüşme yapabilir.
(6) İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
(7) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.
(8) İhale, kararın onaylanması hâlinde geçerli, iptal edilmesi hâlinde ise hükümsüz sayılır.
(9) İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan önce İdare, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. İki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.
Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi
(1) İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dâhil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir.
(2) İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere bildirim yapılır.
Sözleşmeye davet
(1) İhale üzerinde kalan istekliye, tebliğ tarihini izleyen beş iş günü içerisinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Sözleşmenin imzalanacağı tarihte ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.
Kesin teminat
(1) Taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşmenin yapılmasından önce ihale üzerinde kalan istekliden, ihale bedeli üzerinden hesaplanmak suretiyle teklif fiyatının sınır değere eşit veya üzerinde olması hâlinde teklif fiyatının % 6’sı, sınır değerin altında olması hâlinde ise yaklaşık maliyetin % 9’u oranında kesin teminat alınır.
Sözleşme yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
(1) İhale üzerinde kalan istekli kesin teminatı vererek sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşmenin imzalanmasına müteakip İdare tarafından geçici teminatlar ilgililerine iade edilir.
(2) Üzerine ihale bırakılan isteklinin 30 uncu ve 31 inci maddelerde belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda İdare, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla bu teklif sahibi istekli ile bu Usul ve Esaslar kapsamında sözleşme imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için bu istekliye 29 uncu maddede belirtilen şekilde tebligat yapılır.
(3) Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli de, 30 uncu ve 31 inci maddelerde belirtilen yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır. Zorunluluğa uyulmaması hâlinde, bu teklif sahibinin de geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Sözleşme yapılmasında İdarenin görev ve sorumluluğu
(1) İdare, sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla yükümlüdür. İdarenin bu yükümlülüğü yerine getirmemesi hâlinde istekli, sürenin bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş gün içinde, on gün süreli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde geçici teminat geri verilir ve istekli teminat vermek için yaptığı belgelendirilmiş giderleri istemeye hak kazanır.
İhalenin sözleşmeye bağlanması ve sözleşmenin imzalanması
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında ihale edilen işler sözleşmeye bağlanır.
(2) Sözleşmeler İdarece hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından imzalanır. Sözleşmenin imzalanacağı tarihte ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı Kamu İhale Kurumundan teyit edilerek buna ilişkin belge sözleşmeye eklenir. İhale üzerinde kalan isteklinin yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda sözleşme imzalanmaz ve ihale iptal edilir.
(3) Düzenlenecek sözleşmede, bu Usul ve Esaslarda belirtilenler ile 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 7 nci maddesinde yer alan hususlardan İdarece ihtiyaç duyulanlar belirtilir. İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.
(4) İhale dokümanında aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir.
(5) Sözleşmenin ihale yetkilisi tarafından imzalanması ile ihale süreci tamamlanır.
İhale sonucunun Kamu İhale Kurumuna bildirilmesi
(1) İdare, bu Usul ve Esaslar kapsamında gerçekleştirilecek alım işlerine konu ihale sonuçlarını, sözleşmenin taraflarca imzalanmasını müteakip 4734 sayılı Kanunda belirtilen süre içerisinde Kamu İhale Kurumuna bildirir.
(2) Bu Usul ve Esaslar kapsamında gerçekleştirilen ihalelere ilişkin sonuç bildirimleri Kamu İhale Bülteninde yayımlanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yerli istekliler ile ilgili düzenleme
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamında yapılacak ihalelerde 4734 sayılı Kanunun 63 üncü maddesinde yer alan hükümler uygulanır.
Fiyat farkı
(1) İhale onay belgesi ile şartnamelerde belirtilmesi kaydıyla Türk Lirası esas alınarak yapılan ihalelerde, 4735 sayılı Kanunun 8 inci maddesi gereğince yürürlüğe konulan esaslara göre fiyat farkı ödenebilir.
(2) Sözleşmede yer alan fiyat farkına ilişkin esas ve usullerde, sözleşme imzalandıktan sonra değişiklik yapılmaz.
Sürelerin hesabı
(1) Sürelerin hesaplamasına ilişkin olarak bu Usul ve Esaslarda hüküm bulunmayan hâllerde 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Bildirim ve tebligat esasları
(1) Aday ve isteklilere yapılacak her türlü bildirim ve tebligatlar, 4734 sayılı Kanunun 65 inci maddesine göre yapılır. Söz konusu maddede hüküm bulunmayan hâllerde yapılacak tebliğler hakkında 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Diğer hususlar
(1) Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki alımlarda, 4735 sayılı Kanun kapsamında iş artışı yapılması, denetim, muayene ve kabul işlemleriyle ilgili esaslar, İdare tarafından belirlenir.
(2) 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin birinci fıkrasının (j) bendinin (1) numaralı alt bendi gereğince Kamu İhale Kurumu hesabına yatırılması gereken sözleşme bedelinin on binde beşi miktarındaki tutar, bu Usul ve Esaslara göre yapılan ihalelerde alınmaz.
(3) Bu Usul ve Esaslarda belirtilmeyen hususlarda İdare tarafından, 4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlük
(1) Bu Usul ve Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Usul ve Esasları Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı yürütür.