9 Kasım 1995 tarih ve 22458 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Elektrik Tarifeleri Yönetmeliğinin 5 inci maddesinin (C) ve (D) bentleri, (E) bendinin (a) alt bendi, (F) bendinin ilk ibaresi ile (a) alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (F) bendinin “Kültür Balıkçılığı" başlıklı (d) alt bendi (c) alt bendi olarak, (c) alt bendinde yer alan ‘Tarımsal Sulama Tesisleri” (İ) bendi olarak düzenlenmiş ve (G) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“C) Endüksiyon ve Ark Ocakları: Endüksiyon ve ark ocaklı potaları bulunan tesisler bu abone grubuna dahil edilirler. Endüksiyon ve ark ocaklı tesislerin potaları ile sadece potaların bulunduğu bolümde tüketilen elektrik enerjisinin tamamına bu tarife uygulanır.
Potaların bulunduğu bölüm dışında tüketilen elektrik enerjisine ise sanayi abone grubu tarifesi uygulanır.”
“D) İçme ve Kullanma Suyu : İl, ilçe, belde ve köylerin içme ve kullanma suyunu sağlamak için kamu tüzel kişilikleri ve içme suyu birlikleri tarafından kurulmuş olan elektrik tesisleridir.”
Arıtma tesisleri bu gruba dahil edilirler.
“E) Ticarethane, Yazıhane, Resmi Daire, Şantiye ve Geçici Aboneler:
a) Ticarethane ve Yazıhane : Tüccar ve esnafın iş görmek için kullandığı; ticarethane, dükkan, atölye, depo, ardiye ile doktor, avukat, eczacı, dişçi, mimar ve mühendisler ile benzer serbest meslek sahiplerinin; yazıhane, atölye, laboratuvar, özel ve vakıf sağlık kuruluşları (Hastane, poliklinik, sağlık ocağı ve dispanser), kamu yararına çalıştığına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı olmayan dernekler ve vakıflar, parti binaları, sendika binaları, özel okullar, vakıf okulları, dersaneler ve yurtlar ile 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu’ nda belirtilen turizm belgeli yatırım ve işletmeler dışında kalan turistik otel, otel, motel, pansiyon, kamping, devre mülk işletmeleri, tavuk çiftliği, soğukhava deposu, seralar, matbaa, et entegre tesisleri, kesimevi ve fırın (hamur pişiren) tesisleridir. (İş merkezleri ve işhanlarındaki ortak kullanım yerleri, ticarethane ve yazıhane abone grubunda kabul edilir.)”
”F) Hayır Kurumları, Dernekler, Vakıflar, Müzeler, Resmi Okullar, Resmi Yurtlar, Resmi Kurslar, Resmi Sağlık Kuruluşları, Spor Tesisleri ve Kültür Balıkçılığı;
a) Hayır Kurumları, Dernekler, Vakıflar, Müzeler, Resmi Okullar, Resmi Yurtlar, Resmi Kurslar ve Resmi Sağlık Kuruluşları:
1606 sayılı Kanun’a göre vergi, resim ve harçlardan muaf tutulmuş bulunan Türkiye Kızılay Derneği, Türk Hava Kurumu, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Türkiye Yardım Sevenler Derneği ve Resmi Darülaceze Kurumları ile Darüşşafaka Cemiyeti ve Yeşilay Derneği, 2847 sayılı Kanunla kurulan dernekler, 2908 sayılı Dernekler Kanunu’nun 58 inci ve 59 uncu maddeleri uyarınca kamu yararına çalıştığına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı almış dernekler ve vakıflar ile müzeler, resmi okullar, resmi yurtlar, herhangi bir kurum veya kuruluşun yardım ve desteği bulunmayan, masrafları bölgelerindeki vatandaşların yardım ve destekleri ile karşılandığı mülki amirliklerce belgelenen, Resmi Kuruluşların denetiminde bulunan, yoksul ve kimsesiz öğrenci yurtlan, Diyanet İşleri Başkanlığı'nca açılan resmi kurslar ile resmi sağlık kuruluşlarıdır. (Hastane, Poliklinik, Sağlık Ocağı ve Dispanser)”
“G) Aydınlatma:
a. İbadethane Aydınlatması: Toplumun ibadetine açılmış ve ücretsiz girilen yerlerdir. (Cami, mescit, kilise, havra ve sinagog)
İbadethanelerin aydınlatması için tüketilen elektrik enerjisine Ücretsiz ve Tarife Altı Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Aydınlatma dışında ısıtma amaçlı elektrik tüketimleri ile müştemilat niteliğinde olan lojman ve benzeri yerlerde tüketilen elektrik enerjisine mesken abone grubu tarifesi uygulanır.
b) Genel Aydınlatma: İl, İlçe, Belde ve Köylerdeki, cadde, sokak ile kamuya ait ücretsiz girilen park ve bahçe gibi halka açık yerlerin aydınlatılmasıdır. Bu aydınlatmalarla ilgili elektrik enerjisine Ücretsiz ve Tarife Altı Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Genel aydınlatma projesi dışında yapılmış olan özel ve dekoratif amaçlı aydınlatmalar bu kapsama girmez.
c) Karayolları Aydınlatması ; Karayolları Genel Müdürlüğü'ne ait paralı yollar ile meskun mahaller dışındaki yollar, köprüler ve tünellerin aydınlatılmasında tüketilen elektrik enerjisine tüketim bölgeleri dikkate alınarak (kalkınmada öncelikli iller-diğer iller) tek terimli İçme ve Kullanma Suyu tarifesi uygulanır.”
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin (e) bendinin ikinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf ilave edilmiştir.
“Abone, 1 (bir) yıl içerisinde en fazla 2 (iki) defa güç değişikliği talebinde bulunabilir. Durumları özellik arzeden abonelere, sözleşmeye yazılmak kaydıyla yılda 2 (iki) defadan fazla güç değişikliği yapılır.”
Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesine aşağıdaki fıkra ilave edilmiştir.
“Abone mülkiyetindeki branşman hattından, teşekkül veya şirketin abonesi olarak enerji alacak bir başka abone, teşekkül veya şirketin o yıla ait enerji nakil hattı (ENH) kilometrik birim fiyatına göre hesaplanan hat katılım bedelini branşman hattı sahibine ödemek zorundadır. Ayrıca, yeni abone kendi tesislerinde ortaya çıkabilecek elektriki arızaların, enerji alacağı abone hattına geçmesini önlemek için gerekli elektriki koruma önlemlerini alacaktır. Bu önlemler en az branşman hattı sahibinin koruma önlemleri düzeyinde olacaktır.”
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin (A) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“A) Teşekkül veya şirketten elektrik enerjisi satın almak üzere başvurarak sözleşme yapacak abone, bağlantı gücünün kW’ı başına ve 19 uncu madde hükümlerine göre abone grupları itibariyle belirlenen bedeller üzerinden tesise iştirak bedeli ödeyecektir.
Tesise iştirak bedeli, ilk abonelik aşamasında bir defaya mahsus olmak üzere ve yeni kullanım yeri için alınan bir bedel olması nedeniyle, mülk sahibinden/sahiplerinden alınması gerekmektedir.
Daha önce elektrik enerjisi satın almak üzere sözleşme yapılmış kullanım yeri için kullanım yerinin mülkiyetinin el değiştirmesi halinde; eski aboneliğin iptali (feshi) durumunda yeni mülk sahibinden/sahiplerinden bağlantı gücü değişikliği hariç tesise iştirak bedeli alınmaz. Bu hüküm, kullanım yerinin el değiştirmesi halinde de geçerlidir.
Bağlantı gücünde değişiklik varsa, eski ve yeni bağlantı güçleri arasındaki farka göre hesaplanacak fark tesise iştirak bedeli aboneden (mülk sahibi veya kiracı) tahsil edilir. Bu bedel 19 uncu madde hükümlerine göre belirlenir.
Ancak, kent içindeki işyerlerinden zorunlu olarak küçük sanayi sitelerine taşman abonelerden (mülk sahibi veya kiracı), daha önce ödedikleri bağlantı gücü karşılığı tesise iştirak bedeli aynı il, bağlı ortaklık veya görevli şirket sınırları içinde kalmak koşuluyla alınmaz."
Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20
Abone, sayaçtan geçen elektrik enerjisinin onaylı elektrik projesine uygun olarak, sözleşmesindeki esaslara göre kullanabilir. Ancak, söz konusu elektrik enerjisini ait olduğu abone grubu dışında başka bir amaçla kullanamaz ve hiçbir şekilde başkalarının da kullanımına müsaade edemez.”
Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 22
İlk abonelik aşamasında 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 31 inci maddesine göre; yapı kullanma izni verilen kullanım yeri için, yapı kullanma izni ve tapu kaydıyla birlikte mülk sahibi/sahipleri veya vekili (noterce vekalet verilen), kiraya vermiş ise kira kontratını belgelemesi şartıyla kiracısı, teşekkül veya şirketten elektrik enerjisi isteyebilir. Teşekkül veya şirket güç ve şebekelerinin imkanlarına göre bu istekleri karşılamakla yükümlüdür. Abone, bu Yönetmelik esasları ile sözleşme şartlarını kabul ederek elektrik enerjisi alabilir.
Yapı Kullanma izni bulunmayan kullanım yerlerine elektrik enerjisi verilmez,”
Aynı Yönetmeliğin 30 ncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 30
30 kW (dahil) ve daha büyük güçlerde çift terimli tarifeden sözleşme yaparak elektrik enerjisi alan aboneler, çekilen en büyük gücün belirlenebilmesi için demandmetreli sayaç tesis edecektir. Bu düzen mühürlenerek koruma altında bulundurulur. Her ayın belli bir gününde tarafların sorumluları o ay içinde tüketilen en büyük gücü kaydederek, ibreyi sıfıra getirir ve sayacı tekrar mühürlediklerini bir tutanak ile tespit ederler. Tespit tarihinde abonenin sayaç mahallinde bulunmaması durumunda, teşekkül veya şirket elemanlarının imzasıyla düzenlenecek tutanak geçerli olur.”
Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin son paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Teşekkül veya şirketçe, mükerrer kaçak elektrik kullandığı tespit edilen abone hakkında savcılığa suç duyurusunda bulunulur.”
Aynı Yönetmeliğin 42 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kaçak elektrik kullanma süresi, abone olanlar için en son faturadaki son endeks okuma tarihleri ile kaçak tespit tutanağının düzenlendiği tarih arasındaki gün sayısı, abone olmayanlar için ise 90 (doksan) gün kabul edilir ve hesaplamalar bu süre üzerinden yapılır. Kaçak kullanım süresi hiçbir zaman bu süreleri aşamaz.”
Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 50
a) Abonenin kullanım yerine bırakılan veya posta ile gönderilen faturanın veya bildirimin, üzerinde yazılı son ödeme tarihine kadar ödenmesi esastır. Ancak, bu fatura bedeli son ödeme tarihine kadar ödenmediği takdirde, 20 (yirmi) gün (dahil) içinde aboneye, 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebligat yapılır. Bu tebligattan sonra fatura bedeli 10 (on) gün içinde ödenmediği takdirde abonenin elektriği kesilir. Teşekkül veya şirket tarafından fiilen elektriği kesilmeyen aboneden açma-kapama bedeli talep edilmez.
b) Bütün bunlara rağmen o güne kadar borcunu zamanında aksatmadan ödediği anlaşılan abonenin ödeme ihbarnamesinin eline geçmemiş olabileceği düşünülerek ödenmemiş faturaları varsa ve elektriği kesilmemiş ise, eski borca ait ihbarname bir sonraki dönemde düzenlenen fatura ile birlikte aboneye bildirilmesi şarttır. Eski borç gecikme cezası dahil yeni faturada belirtilen son ödeme tarihinde ve yeni borç ile birlikte ödenir. Bu süre içinde fatura bedelleri ödenmediği takdirde (a) fıkrası hükmü uygulanır.
c) Abonenin elektrik kullanımına devam etmesinden, alacağın tahsili ile ilgili işlemlerin yapılmamasından teşekkül veya şirket sorumlu olup, sözkonusu işlemlerin yapılmaması halinde (elektriğin kesilmemesi gibi) abonenin ödenmeyen faturasını takip eden ikinci fatura dönemindeki son ödeme tarihinden sonra gecikme cezası alınamaz. Ancak bu husus mahkemeye intikal etmiş alacaklar ile Resmi Daireler için uygulanmaz.”
Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinin son fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Aynı Yönetmeliğin 56 ncı maddesinin (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) Tek fazla beslenen abone ile bağlantı gücü 9 (dokuz) kW’a (dahil) kadar olan aboneye ve yürürlüğe konulan elektrik enerjisi satış tarifelerinde reaktif enerji bedeli belirtilmemiş olan aboneler ile köy içme suyu abonelerine reaktif enerji tarifesi uygulanmaz.”
Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin madde başlığı ile ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Faturaların Ödenme Tarihleri ile Ödenmeyen Faturalara ve Makbuzlara Uygulanacak Gecikme Cezası”
“Abonelere, tahakkuk ettirilen fatura ve makbuzların üzerinde yazılı son ödeme tarihinden en az 15 (onbeş) gün öncesinden teslim edilmesi gerekmektedir.”
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.