Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

Kapsam

MADDE 1

Bu Yönetmelik hükümleri, hakimler, Cumhuriyet savcıları, Yargıtay ve Bakanlık tetkik hakimleri, Cumhuriyet başsavcı yardımcıları, Cumhuriyet savcı başyardımcıları, Cumhuriyet savcı yardımcıları ile hakimlik ve savcılık mesleğindeki görevlere diğer hizmetlerden veya yeniden atanacaklar hakkında uygulanır.

Bölgeler

MADDE 2

Adalet teşkilatı bulunan yerler, coğrafi ve ekonomik şartları, sağlık, sosyal ve kültürel durumları; mahrumiyet dereceleri ile ulaşım, gelişme ve önemli merkezlere yakınlıkları ve diğer durumları bakımından ilişik listede gösterildiği üzere beş bölgeye ayrılmıştır.

Aynı bölgelerdeki ağırceza mahkemesi, çift hakimli asliye mahkemesi, tek hakimli asliye mahkemesi, bu sıra gözönünde tutularak, biri diğerine nazaran hizmet yeri bakımından üstün sayılır.

Bölgelerdeki Hizmet Süreleri

MADDE 3

Bu yönetmelikteki istisnai hükümler dışında, en az hizmet süresi beşinci bölgede iki, dördüncü bölgede üç, üçüncü bölgede üç, ikinci bölgede beş, birinci bölgede yedi yıldır.

Atama Esasları

MADDE 4

Ad çekme ite atamalar ve zorunlu nedenler dışında atamalar alt bölgeden başlamak ve sıra takip edilmek suretiyle yapılır.

Bu yönetmelikteki istisnalar dışında en az hizmet süresini doldurmayan hakim ve Cumhuriyet savcıları atanmalarını istemeyecekleri gibi; resen de atanamazlar. Ancak; kura çekimine münhasır olmak kaydıyla kadro durumunun zorunlu olduğu hallerde beşinci ve dördüncü bölgelerdeki en az hizmet süresini doldurmamış hakim ve Cumhuriyet savcılarından bölgesinde en fazla kalanlar bir üst bölgeye atanabilirler.

Bölgelerden herhangi birinde iki yılını dolduranlar istekleri ile aynı veya alt seviyedeki bölgelerden birine veya resen aynı bölge seviyesinde daha üst bir göreve atanabilirler.

Bölgelerde başarısızlığı ve görev gereklerine uyumsuzluğu belgelerle tesbit edilenlerin, o bölgedeki görev süresini doldurup doldurmadığına ve meslek kıdemine bakılmaksızın, hizmetinden yararlanılabilecek diğer bir bölgeye, bulunduğu bölge seviyesinde bir yere veya alt bölgeye atanabilirler. İhtiyaç halinde, üstün başarısı tesbit edilen hakim ve savcılar, daha alt bölgelerdeki ağır ceza mahkemesi başkanlığı veya ağır ceza Cumhuriyet savcılığı görevlerine atanabilirler. Bunların atandıkları bölgelerdeki en az hizmet süreleri sonunda atama taleplerine öncelik tanınır.

Atamaların yapılabilmesi, boş kadro bulunmasına, ilgilinin atanacağı yerdeki hizmeti yapabilecek, yetenek ve kıdemde olmasına bağlıdır. Atamalarda ilgililerin istekleri imkan ölçüsünde gözönünde tutulur.

Üçüncü bölgede en az hizmet süresini doldurup ikinci bölgeye gitmeye hak kazanan başarılı hakimler, sulama, baraj, santral, doğal afet sonrası toplu inşaat ve mitli savunmaya yönelik ve benzeri büyük projelerin uygulandığı üçüncü veya daha alt bölgelerdeki hukuk ve tapulama hakimliklerine atanabilirler. Bunlar atandıkları bu bölgedeki en az hizmet sürelerini fiilen ve başarı ile tamamladıktan sonra doğrudan birinci bölgeye atanırlar.

Dördüncü bölgede en az hizmet süresini doldurup üçüncü bölgeye gitmeye hak kazanan başarılı hakimler; sulama, baraj, santral, doğal afet sonrası toplu inşaat ve mitli savunmaya yönelik ve benzeri büyük projelerin uygulandığı dördüncü veya beşinci bölgelerdeki hukuk ve tapulama- hakimliklerine atanabilirler. Bunlar atandıkları bu bölgede en az hizmet sürelerini fiilen ve başarı ile tamamladıktan sonra doğrudan ikinci bölgeye atanırlar.

Beşinci bölgede en az hizmet süresini doldurup dördüncü bölgeye gitmeye hak kazanan başarılı hakimler; sulama, baraj, santral, doğal afet sonrası toptu inşaat ve milli savunmaya yönelik ve benzeri büyük projelerin uygulandığı beşinci bölgelerdeki hukuk ve tapulama hakimliklerine atanabilirler. Bunlar atandıkları bu bölgedeki en az hizmet süresini fiilen ve başarıyla tamamladıktan sonra doğrudan üçüncü bölgeye atanırlar.

En az hizmet sürelerini doldurup, bir üst bölgeye gitmeye hak kazanan başarılı hukuk ve tapulama hakimlerinden bulunduğu yerde sulama, baraj, santral, doğal afet sonrası toplu inşaat ve milli savunmaya yönelik ve benzeri büyük projelerin uygulanması halinde en az hizmet süresi kadar, o yerde kalmalarına Kurulca karar verilenler hakkında da yukarıdaki fıkra hükümleri uygulanır.

Birinci Bölgeye Atanma

MADDE 5

Birinci sınıfa ayrılmamış olanlar, bu yönetmelikte gösterilen istisnalar dışında birinci bölgeye atanamazlar. Birinci bölgede saptanan sürece kalabilmek, ilgilinin tüm davranışına ve görevine ilişkin başarı durumuna bağlıdır. Birinci bölgede bulunduğu yerde en az hizmet süresini dolduranlar aynı bölge içerisinde bir yere atanabilirler.

Bölgelerdeki Hizmet Sırasının Atlanması

MADDE 6

Yasal sürelerini dolduramamaları nedeniyle henüz birinci sınıfa ayrılmamış olmakla beraber, hakimlik veya savcılık mesleğinde fiilen hizmet suretiyle sekiz yılını tamamlamış, dört ve beşinci bölgelerdeki hizmetlerini yapmış olmak şartıyla üstün başarı göstermiş olanlar mesleki ihtiyaçlar gerektirdiği takdirde birinci bölgeye atanabilirler.

Özel Durumlarda Atama

MADDE 7

a) Bulundukları yerde kendi kusurları olmaksızın herhangi bir nedenle hakimlik ve Cumhuriyet savcılığının gerektirdiği onur ve tarafsızlık içerisinde görev yapmayacağı veya bulunduğu yerde kalması mesleğin nüfuz ve İtibarını sarsacağı anlaşılanlar aynı bölge seviyesindeki bir göreve atanırlar.

b)Görev yerlerindeki işlerin çokluğuna ve çeşidine göre gereken sürat ve başarıyı gösteremedikleri soruşturma ve belgelerle anlaşılanlar, bölge ve meslek kıdemine bakılmaksızın hizmetlerinden yararlanılabilecek aynı veya alt bölgedeki bir göreve atanırlar.

c)Haklarında Hakimler ve Savcılar Kanunu gereğince yer değiştirme cezası verilenler, mazeretlerine ve bulunduktan bölgede en az hizmet süresinin dolup dolmadığına bakılmaksızın daha alt bölgeler içinde durumlarına uygun görevlere derhal atanırlar.

İlgililer idari yönden atamalarda, atandıkları bölgelerde en az iki yıl, disiplin yönünden atamalarda ise; o bölgedeki en az hizmet süresi kadar kalmadıkça yeniden atama talebinde bulunamazlar.

Mazeret Nedenine Dayanan Atamalar

MADDE 8

En az hizmet süresine bakılmaksızın atanmaya imkân veren hallerde mazeret nedenleri şunlardır:

a) Sağlık Durumu,

b) Eş Durumu,

c) Öğrenim Durumu,

d) Doğal Afetler,

Sağlık Durumu

MADDE 9

İlgililerin bulunduğu bölgede hizmet etmesi halinde kendisi, eşi veya çocuklarının sağlık yönünden hayati bir tehlike doğuracağı, Adalet Bakanlığı’nın uygun göreceği resmi bir hastane sağlık kurulu tarafından tesbit edilenler, tedavinin yapılabileceği bir sağlık kurumunun bulunduğu veya yakınındaki bir yere öncelikle atanırlar.

Hayati tehlike teşkil etmemekle beraber tedavi ve kontrolün bir sağlık kurumunda yapılması zorunlu bulunan hastalık hallerinde kadro durumlarının elverdiği ölçüde, ilgilinin istekleri Kurulca değerlendirilir.

Kısa süre tedavi gerektiren hallerde, ilgili, geçici yetki ile tedavi kurumunun bulunduğu yerde görevlendirilebilir.

Sağlık nedenine dayanan atamalarda atanılan bölgedeki en az hizmet süresinin dolması veya gerekli görülecek hallerde, sağlık durumunda bir değişiklik olup olmadığının altı aylık sürelerle Adalet Bakanlığı'nca belirlenecek bir hastane sağlık kurulunca yeniden tetkik ve tesbiti istenir.

Sağlık durumu düzelenler hizmet ve kıdem durumlarına uygun bir göreve atanabilirler.

Eş Durumu

MADDE 10

Ayrı ayrı yerlerde bulunan eşlerin aynı yerde çalışmalarını sağlamak amacıyla atamaları yapılabilir.

Eş durumu sebebiyle atamalar 5, 4 ve 3 üncü bölgede gerçekleştirilir. Eşlerden biri daha üst bölgede bulunsa veya daha üst bölgeye gitmeye hak kazanmış olsa bile, atama alt bölgede bulunan eşin bulunduğu yerde veya aynı bölge seviyesindeki bir yerde gerçekleştirilebilir.

Eşi başka kurumda çalışan hakim ve Cumhuriyet savcılarının atama talebinin kabul edilebilmesi, eşin mensup olduğu meslek ve kurum itibariyle ilgilinin bulunduğu yere veya yakınındaki bir bölgeye atanmasına imkân bulunmamasına bağlıdır.

Ancak; atanmadan bir yıl geçmedikçe ilgilisi, eş durumu nedeniyle yeniden atanma talebinde bulunamaz.

Atamalarda kadro imkanlarına göre eş durumu değerlendirilebilir.

Öğrenim Durumu

MADDE 11

İlgilinin bulunduğu yerde çocuklarının öğrenim düzeyine uygun okul bulunmayanlar ite çocukları yüksek öğretim kurumlarında okuyanlar kadro durumunun elverişli olması şartıyla öğretim kurumlarının bulunduğu bölge veya yakın bir yere atanabilirler.

Öğrenim durumu nedeniyle atanmaları yapılanların çocuklarının öğretim kurumlarıyla ilişkilerinin devam ettiğini, her öğrenim yılı başında kurumdan sağlıyacakları belge ile kanıtlamak zorundadırlar.

Çocukların öğrenimi tamamlaması veya öğretim kurumlarıyla ilişkilerinin kesilmesi halinde, ilgilinin; atanmadan önceki bölgede en az hizmet süresinin dolmasına bir yıldan fazla bir süre kalmışsa durumuna uygun bir bölgeye atanması yapılabilir.

Doğal Afetler

MADDE 12

Deprem, su baskını, yangın gibi doğal afetlere maruz kalanların o yerdeki hizmet süresine bakılmaksızın aynı veya bir üst bölgeye atanmaları yapılabilir.

Kadronun veya Mahkemenin Kaldırılması Nedeniyle Atama

MADDE 13

Bir mahkemenin veya kadronun kaldırılması nedeniyle görevsiz kalanlara mahkemenin veya kadronun kaldırılma zamanında açık bulunan veya ilk açılacak olan aylık ve derecelerine eşit hizmet ve bölgesine uygun hakimlik veya savcılık görevi teklif edilir.

İlgili birinci teklifi reddedebilir. İkinci teklin kabul etmeyen meslekten çekilmiş sayılır.

Bir Yerde Birleşemeyecek Olanlar

MADDE 14

Hakimler ve Savcılar Kanununa göre bir mahkemenin aynı dairesinde görev yapmalarına imkân bulunmayanlardan, o yere sonradan atanan daha sonra meydana gelen aynı nedenlerden dolayı birleşemeyeceklerden istekli olan, istekli olmaması halinde kıdemsiz olan bulunduğu bölge içinde başka bir daire veya yere atanır.

Raporlu veya Yetkili Geçen Sureler

MADDE 15

İzinli sayılmak; kaydıyla sağlık raporları toplamının en çok üç ayı o bölgedeki hizmet süresinden sayılır.

Kendi istekleri üzerine başka bir yerde geçici yetki ile görevlendirilenlerin, yetkili kaldıkları sürenin tamamı yetkili oldukları bölgedeki hizmet süresinden sayılır.

Hizmet gereği olarak resen başka bir yerde geçici yetki ile görevlendirilenlerin, yetkili kaldıkları sürenin tamamı sürekli görev yaptıkları bölgedeki hizmet süresinden sayılır.

Hakimlik veya Cumhuriyet savcılığı görevine başladıktan sonra askere alınanların askerlikte geçen süreleri bölgelerindeki hizmet sürelerine dahil edilmez.

Bölgelerdeki Süre Fazlalıkları

MADDE 16

Alt bölgelerde öngörülen süreden fazla görev yapmış olanların artan süreleri üst bölgelerde geçmiş sayılır.

Ad çekme nedeniyle daha üst bölgelere atananların bu bölgelerde geçirdikleri süreler aynı bölgelerde geçirmeleri gereken hizmet sürelerinden indirilir.

Adalet Bakanlığı Merkez Kuruluşuna ve Yargıtay Tetkik Hakimliği ile Cumhuriyet Başsavcı Yardımcılığına Atananlar

MADDE 17

Hakimler ve Savcılar Kanununun 37 nci maddesinde gösterilen görevlere atananlara bu yönetmelik hükümleri uygulanmaz.

Yargıtay tetkik hakimliği ile Cumhuriyet Başsavcı yardımcılığı görevlerine atamalarda Yargıtay Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.

Bakanlık merkez kuruluşunda görev alan hakim ve savcılar ile Yargıtay tetkik hakimliği ve Cumhuriyet Başsavcı yardımcılığından, hakimlik veya Cumhuriyet savcılığı görevlerine tekrar atanacakların, bu hizmetlerde geçirdikleri süre, hizmet görmesi gereken bölgede geçmiş sayılarak gidebilecekleri bölgelere atamaları yapılabilir.

Hakim Adaylığından Atanma

MADDE 18

Mesleğe kabullerine karar verilen adli yargı hakim adaylarının Adalet Bakanlığı'nda adli yargı teşkilatının ihtiyacı ile eş durumu ve diğer durumları gözönünde bulundurulmak suretiyle tesbit edilecek görevleri ve görev yerleri Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca yapılacak ad çekme ile belirlenir.

Ad çekme, mesleki tecrübe ve yetenek kazandırmak amacıyla ağırceza merkezlerine yapılır. Ancak kadro durumu ve zorunlu hallerde beşinci ve dördüncü bölgelere de ad çekme yoluyla atamaya Kurulca karar verilebilir.

Kurulca tesbit edilecek ad çekme gün ve saati adaylara duyurulmak üzere Adalet Bakanlığına bildirilir. Ad çekme sonucu bir tutanakla tesbit edilir. Düzenlenecek kararname yüksek onaya sunulur.

Ad çekme ile yapılan atamalar sonunda beşinci ve dördüncü bölgelerde çalışmayanlar, bu bölgelerdeki hizmetlerini yapmak zorundadırlar.

Ad Çekme Sonundaki Hizmet Süresi

MADDE 19

Ağırceza merkezlerine ad çekme ile atananlar bu bölgelerde en çok üç yıl hizmet görürler. İki yıl geçmedikçe başka bir bölgeye atanmaları yapılmaz.

Ağırceza merkezlerine ad çekme ile atananlar buralardaki hizmet süreleri sonunda öncelikle beşinci bölgeye ve zorunluluk halinde dördüncü bölgeye ad çekme suretiyle atanırlar.

Askerlik Hizmeti İçin Ayrılanlar

MADDE 20

Hakim ve savcı iken muvazzaf askerlik hizmetlerini yapmak üzere silah altına alınanlar, bu süre zarfında görev yerleri saklı kalmak sureliyle aylıksız izinli sayılırlar. Askerlik hizmetini tamamlayıp göreve dönmek isteyenler, terhislerinden itibaren 30 gün içinde Adalet Bakanlığı’na başvurmak, Adalet Bakanlığı da bu başvuru tarihinden itibaren 30 gün içinde ilgilileri göreve başlatmak zorundadır.

Yukarıdaki fıkrada gösterilen süre geçtikten sonra başvuranlar, görevden çekilmiş sayılarak haklarında 2802 Sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununun 40 ncı maddesi uygulanır.

Diğer Hizmetlerden veya Yeniden Mesleğe Atanacaklara Uygulanacak Esaslar

MADDE 21

Hakimlik ve savcılık mesleğinden kendi istekleri ile çekilen veya emekli olanlardan tekrar mesleğe kabul edilenler, hizmet gereği ihtiyaç duyulan bir göreve atanabilirler.

Avukatlıktan mesleğe kabul edilenler kıdem ve derecelerine bakılmaksızın ancak beşinci veya dördüncü bölgelerdeki uygun bir göreve atanabilirler.

Hukuk Fakültelerinde maddi hukuka veya usul hukukuna ait dallarda profesör ve doçent olanlara ilişkin Hakimler ve Savcılar Kanununun 39 ncu maddesi hükmü saklıdır.

Hakimlik veya Cumhuriyet Savcılığı Mesleğinden Birinden Diğerine Atamalar ve Yetki

MADDE 22

Hakimlikten Cumhuriyet savcılığına veya Cumhuriyet savcılığından hâkimliğe atanacaklar istek üzerine veya resen evvelce hakim ve Cumhuriyet savcısı olarak çalıştıkları yerler ile bu yönetmelik hükümleri gözönüne alınarak kıdem, derece ve bölgelerine uygun bir göreve atanabilirler.

Ancak bulunduğu yerde en az hizmet sürelerini doldurmayan hakim ve Cumhuriyet savcılarının istekleri dışında hakimlikten Cumhuriyet savcılığına veya Cumhuriyet savcılığından hakimliğe atanmaları yapılamaz.

Aynı yerde görev yapan hakime savcı, savcıya hakim yetkisi verilemez.

Atama ve Yetki Talepleri

MADDE 23

Atama ve yetki talepleri, Adalet Bakanlığı’na sunulmak üzere Cumhuriyet savcılıkları aracılığı ile gönderilecek bir dilekçeyle yapılır. Atanma talepleri bir yıl içerisinde yerine getirilmeyen ilgilinin, yeniden dilekçe vermedikçe eski dilekçesi nazara alınmaz.

İlgililerin geçici veya sürekli olarak aynı yer veya başka yer yargı çevresinde görevlendirmeye ilişkin talepleri reddedilip bu karar kesinleştikten sonra altı ay geçmedikçe aynı sebebe dayanarak yeniden yetki talebinde bulunamazlar.

İlgililer mazeret nedenlerine dayandıkları takdirde, sağlık kurulları raporları ile resmi mercilerden alacakları tüm belgelerini dilekçelerine eklemek zorundadırlar.

Kararname Taslağının Hazırlanması

MADDE 24

Adalet Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü ilgililerin isteklerini, sicillerini ve tesbit edilmiş sair hallerini, hizmetin icap ve ihtiyacıyla birlikte inceleyerek Kanuna, Atama ve Nakil Yönetmeliğine göre her yılda en az iki defa hazırlayacağı kararname taslağını Hakimler ve Savcılar Yüksek Kuruluna sunar.

Kurul Üyelerine Verilecek Bilgi ve Belgeler

MADDE 25

Atama kararnamelerinin görüşülmesinden önce Bakanlıkça;

a) Münhal hakimlik ve Cumhuriyet savcılıkları,

b) Mesleğe kabul edilenlerin, kabul tarihlerini gösteren liste,

c) Hakim ve Cumhuriyet savcılarının göreve başlama tarihleri ve görev yerlerini gösteren defter,

d) Nakil talebinde bulunan hakim ve Cumhuriyet savcılarının durumlarını gösteren özet bilgiler,

e) Açık ve gizli sicillerle varsa disiplin, tedbir ve geçici görevlendirme kararlan,

Kurulun toplantılarında ve gerektiğinde toplantı dışında üyelerin incelemeleri için hazır

bulundurulur.

Taslağın Görüşülmesi

MADDE 26

Kararname taslağı, ilgililerin gizli ve açık sicilleri ve diğer belgeleri ile birlikte Kurul tarafından en geç bir ay içinde incelenir. Aynen veya gerekli görülen her türlü değişiklikler yapılarak karara bağlanır ve Adalet Bakanlığına tevdi edilir.

Adalet Bakanlığı Kurul kararına uygun olarak hazırlıyacağı kararnameyi yüksek onaya sunar.

Kaldırılan Hükümler

MADDE 27

17/5/1983 gün ve 18050 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Hakimler ve Cumhuriyet Savcılarına Uygulanacak Atama ve Nakil Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Geçici Hükümler

GEÇİCİ MADDE 1

Hakimler ve Cumhuriyet Savcılarına Uygulanacak Atama ve Nakil Yönetmeliğine ekli listelerde gösterilen bölgelerde geçirilen süreler önceki yönetmelikle teshil olunan bölgelerde geçmiş sayılır.

GEÇİCİ MADDE 2

Bu yönetmelikle bulundukları yerler daha üst bölgeler haline getirilenler, atama istemedikleri takdirde bulundukları yerde geçen süreleri bu bölgelerde geçirilmesi gereken hizmet sürelerinden indirilir.

Yürürlük

MADDE 28

2461 Sayılı Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Kanunu ile 2802 Sayılı Hakimler ve Savcılar Kanununa göre hazırlanan bu yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 29

Bu yönetmelik hükümlerini Adalet Bakanı yürütür.

BİRİNCİ BÖLGE
Müstakil Ağırceza Çift Hakimli Asliye Teşkilatı Sulh Mahkemesi
Adana Beykoz Adalar
Adapazarı Beyoğlu
Altındağ Bornova
Ankara Fatih
Antalya Gaziosmanpaşa
Bakırköy Karşıyaka
Balıkesir Sarıyer
Bursa Şişli
Denizli Üsküdar
Edirne Yalova
Eskişehir Zeytinburnu
Eyüp
Gaziantep
İstanbul
İzmir
Kadıköy
Kartal
Kayseri
Kocaeli
Konya
Manisa
Mersin
Samsun
Tekirdağ
Trabzon
Yenimahalle