10/11/2006 tarihli ve 26342 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemilerin Genel Denetimi ve Belgelendirilmesi Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (i) ve (ş) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"i) Gemi: Adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun, suda kürekten başka sevk sistemiyle hareket edebilen her türlü aracı,
ş) Su taşırmasız (Deplasmansız) gemi: Normal işletim düzeninde, ağırlığı tamamen veya kısmen hidrostatik güçlerle desteklenmeyen hava yastıklı tekneler ve benzeri gemileri,"
Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"e) Grup V: Gezi tekneleri."
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(5) Bölge müdürlükleri haricinde birden fazla denetim görevlisinin bulunduğu limanlarda, liman başkanı, görevlilerden birini baş denetim görevlisi olarak tayin eder. Baş denetim görevlisi, kişisel denetim faaliyetlerine ek olarak, liman başkanının gözetiminde gemi denetim bölümünü yönetir. Denetime tabi tutulacak Türk ve yabancı bayraklı gemilerde denetim faaliyetini icra edecek uzmanların koordinasyonunu sağlar, denetim faaliyetlerinin bölüştürülmesi ve düzenlenmesini gerçekleştirir."
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin başlığı ve üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Denetim görevlilerinin yetkileri
(3) Denetim görevlileri, bu Yönetmelikte öngörülen gereklere uyularak düzenlenen rapor veya belgeler ile görevlilerin kazaya karışan gemiler başta olmak üzere kaza ile ilgili olduğu değerlendirilen yerlerde bilimsel ve teknik inceleme kapsamı içerisinde yaptığı incelemelerde kazayla ilgili olarak kendilerine yardımcı olacağını düşündükleri kişilerin bilgilerine ve ifadelerine başvurabilir."
Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesine aşağıdaki üçüncü fıkra eklenmiştir.
"(3) 14 üncü maddenin üçüncü fıkrası ile elde edilen bilgiler ve ifadeler söz konusu belgeler içeriği bakımından delil hükmündedir. İlgili tarafların haklarını savunmak amacıyla sunabilecekleri deliller saklıdır. Kaza araştırmalarında kişilerden alınan sözlü ve yazılı ifadeler ile bu kişilere ilişkin kişisel kayıtlar, bant kayıtları ve resimler, hakkında mahkeme kararı olmadan inceleme amacının dışında kullanılamaz."
Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"f) Dikkate alınması gereken bütün hasarları ve zayiatı, tespit edilen arızaları, gemi veya onun teçhizatı üzerinde yapılan tadilatları, deniz emniyetini ilgilendirdikleri veya deniz ortamına bir risk oluşturdukları takdirde mümkün olan en kısa zamanda bildirimde bulunmak."
Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"b) Geminin inşaatı, dönüştürülmesi, tadilatı veya onarımı sırasında yapılacak denetim faaliyeti bakımından, 23/8/2007 tarihli ve 26622 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi ve Su Araçlarının İnşası, Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik’te belirtilen ilgili kişiler."
Aynı Yönetmeliğin 28 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"(3) Denetim faaliyeti büyük parçaların sökülmesi, geminin hareketsizleştirilmesi veya benzer işlemler gibi yüksek bir potansiyel risk taşıyan işlemler gerektiriyor veya denetim görevlisine yönelik bir tehlike arz ediyorsa denetim yeterli emniyet şartlarının oluşması sonucunda yapılır."
Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 30
(1) Müsaade işlemleri ile inşaat, dönüştürme, tadilat ve onarım işlerinin denetiminde Gemi ve Su Araçlarının İnşası, Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Türkiye’de inşa edilen gemilerin denize indirilmesinin bildirimi
MADDE 31
(1) Türkiye’de inşa edilen gemilerin denize indirilmesinde ilgili bölge müdürlüğüne bilgi verilir."
Aynı Yönetmeliğin 32 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 32
(1) Türkiye’de inşa edilen her Türk gemisi hizmete girmeden önce, aşağıdaki gereklere uygunluğu belirlemek amacıyla resmi deneme seferlerinden geçer.
a) Geminin önceden onaylanmış inşaat projesine uygun olarak inşa edilmiş olduğu.
b) Geminin ulusal mevzuata ve uluslararası sözleşmelere uygun olarak, kendi sınıfına tekabül eden hizmetleri vermek için yeterli durumda olduğu.
c) Ulusal mevzuatta ve uluslararası sözleşmelerde öngörülen belgeler için geminin uygun olduğu.
ç) Gemide yeterli ikmal maddeleri ve levazımın bulunduğu.
d) Gemi mürettebatının yeterli ve uygun vasıflı olduğu.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında olan gemilerden, Gemi ve Su Araçlarının İnşası Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik hükümlerine göre klassız inşa edilen gemiler, asgari on gün önce ilgili bölge müdürlüğünden resmi deneme seferlerini yapma izni talep eder. Bu izin başvurusunun ekinde, Gemi ve Su Araçlarının İnşası Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik hükümlerine göre alınması gereken belgeler ve yapılacak bütün deneme seferlerinin anlatımı ile bunların uygulanmasına yönelik planlamayı içeren belgeler bulunur. Bölge müdürlüğünün denetim bölümü, deneme seferlerinin yapılmasına nezaret eder ve seferlerde hazır bulunan denetim görevlisi tarafından sonuç raporu hazırlanır ve imza edilir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında olan gemilerden, Gemi ve Su Araçlarının İnşası Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik hükümlerine göre klaslı olarak inşa edilen gemiler için deneme seferlerinde izin alınmasına gerek yoktur. Deneme seferlerinin yapılmasına klas kuruluşu uzmanı nezaret eder ve seferlerde hazır bulunan uzman tarafından sonuç raporu hazırlanır ve imza edilir. Gemi sahibi veya tersane bu sonuç raporunu ilgili bölge müdürlüğüne iletir."
Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 34
(1) Türk gemisi olarak kullanılmak maksadıyla yurt dışında inşa edilen gemilerin belgelendirilmesindeki denetimlerde, bu Yönetmeliğin Türkiye’de inşa edilmiş Türk gemilerinin belgelendirilmesine yönelik hükümleri uygulanır. Bu gemilerin belgelendirme denetimlerinde Gemi ve Su Araçlarının İnşası Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik hükümlerine göre alınması gereken izinler aranmaz."
Aynı Yönetmeliğin 45 inci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tip onay belgesi
MADDE 45
(1) Geminin unsurları veya teçhizatı, ulusal mevzuatta ve uluslararası sözleşmelerde öngörülen işleyiş kurallarına ve özelliklerine uygun olduklarını teyit etmek için yapılan kontroller, denemeler ve provalarda olumlu sonuç alınması halinde onaylanmış ve tahsis edilecekleri hizmetler için yeterli ve uygun kabul edilir.
(2) Tip onay belgesi, yalnızca onay sürecine tabi olan unsur veya teçhizatı kapsar. Aynı seriye ait olsa dahi başka unsurları veya teçhizatı kapsamaz. Ancak, bir grup unsur veya teçhizatın tek bir onay sürecine tabi olduğu hallerde ilgili tip onay belgesi gruptaki bütün bileşenleri kapsar.
(3) Tip onay belgesi belirli bir unsur veya teçhizatın bir gemiye yerleştirilmesiyle ilgili olması halinde gemi, belgede usulüne uygun olarak tarif edilir."
Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tipe uygunluk belgesi
MADDE 46
(1) İlgili seri prototipi, ulusal mevzuatta ve uluslararası sözleşmelerde belirlenen özelliklere ve işleyiş kurallarına uyulmasını doğrulamak amacıyla yapılan kontroller, denemeler ve provalardan olumlu sonuç alınarak geçtikten sonra geminin unsurları veya teçhizatının doğrulanmış olduğu beyan edilir.
(2) Tipe uygunluk belgesi, prototiple aynı nitelikteki bütün unsurlar ve teçhizat serisini kapsar ve geçerliliği belgede yer alan kullanım özelliklerine tabi olur."
Aynı Yönetmeliğin 47 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Tipe uygunluk belgesinin geçerlilik süresi
MADDE 47
(1) Tipe uygunluk belgesi aşağıda belirtilen hallerde geçerliliğini kaybeder.
a) Belgede yazılı olan geçerlilik süresinin dolması.
b) Ulusal mevzuatta veya uluslararası sözleşmelerde belirlenen tipe uygunluk şartlarının belgenin geçerlilik süresi içinde önemli derecede tadil edilmesi.
c) Tipe uygun ürünün niteliklerinde önemli bir değişiklik olması.
(2) Tipe uygunluk belgesi seriye ait herhangi bir unsur veya teçhizatın gemiye teslim edildiği, monte edildiği veya takıldığı esnada geçerli olmalıdır. Her durumda, tipe uygunluk belgesi, tipe uygun unsurun veya teçhizatın yerleştirileceği ve kullanılacağı geminin grubunu, sınıfını ve büyüklüğünü kapsar."
Aynı Yönetmeliğin 48 inci maddesinin ikinci fıkrasında geçen "doğrulama beyanı" ibaresi ile 49 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde geçen "doğrulama belgesi" ibareleri "tipe uygunluk belgesi" olarak değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (z) bendi, 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi ve 53 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmelik hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazetenin | |
Tarihi | Sayısı |
10/1/2006 | 26342 |