18/2/2007 tarihli ve 26438 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi Trafik Hizmetleri Sistemlerinin Kurulmasına ve İşletilmesine İlişkin Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesine dayanılarak,”
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g), (ı), (k) ve (p) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“g) Deniz trafik başoperatörü: Gemi trafik hizmetleri görevlerini etkili ve emniyetli bir şekilde yürütebilen, gemi trafik hizmetleri vardiyasından sorumlu, yeterli eğitimi almış, İdarece düzenlenmiş yeterlik belgesini haiz ve altıncı bölümde belirtilen şartları taşıyan kişiyi,”
“ı) Deniz trafik operatörü: Gemi trafik hizmetleri görevlerini etkili ve emniyetli bir şekilde yürütebilen, İdarece düzenlenmiş yeterlik belgesini haiz ve altıncı bölümde belirtilen şartları taşıyan kişiyi,”
“k) İdare: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,”
“p) Yetkili otorite: Türkiye’nin deniz yetki alanlarında kurulu ya da kurulacak tüm gemi trafik hizmetlerinin kurulmasında, işletilmesinde, gemi trafik hizmetlerinin sorumluluk alanları ile verilecek hizmetlerin belirlenmesinde ve gemi trafik hizmetlerine ilişkin tüm konuların koordinasyonunda yetkili olan ve bu Yönetmelikte İdare olarak tanımlanan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,”
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendinde geçen “Deniz trafik” ibaresinden sonra gelmek üzere “başoperatörleri ve” ibaresi, aynı fıkranın (e) bendinde geçen “Gemi trafik hizmetleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “sistemi” ibaresi eklenmiş, aynı fıkranın (g) bendinde geçen “Gümrük Muhafaza İdaresi” ibaresi “Gümrük İdaresi” olarak, “Gümrük Muhafaza idaresinin” ibaresi “Gümrük İdaresinin” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin üçüncü fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendinde geçen “gemi trafik hizmetleri otoritesinin” ibaresi “gemi trafik hizmetleri merkezinin” şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddenin altıncı fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasının (ç) bendinde geçen “konteynır” ibaresi “konteyner” olarak değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde geçen “Çevre ve Orman Bakanlığına Gümrük Müsteşarlığına” ibaresi “Çevre ve Şehircilik Bakanlığına, Gümrük ve Ticaret Bakanlığına” olarak değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a), (d) ve (e) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkranın (c) bendinin (1) numaralı alt bendinde geçen “(TBGTH’de çalışacaklar için uzakyol kaptanı)” ibaresi “(TBGTH’de çalışacaklar için denizcilik alanında lisans düzeyinde eğitim veren yüksek öğretim kurumlarından mezun olmuş uzakyol vardiya zabiti)” olarak değiştirilmiştir.
“a) Denizcilik alanında lisans veya önlisans düzeyinde eğitim veren yüksek öğretim kurumlarından mezun olmak.”
“d) Deniz trafik başoperatörü veya operatörü yeterliliği alabilmek için gemi trafik hizmetlerini işletmeye yetkilendirilmiş bir kurum veya kuruluşta istihdam edilmek,”
“e) İdarece veya İdarece akredite edilmiş ve yetkilendirilmiş bir eğitim kurumunca gemi trafik hizmetleri otoritesinin gözetiminde gerçekleştirilen deniz trafik başoperatörü veya deniz trafik operatörü eğitimini başarıyla bitirmek,”
Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve üçüncü fıkrasında geçen “beş” ibaresi “iki” olarak değiştirilmiştir.
“(2) İdare, deniz trafik operatörleri ile başoperatörlerine kendisi eğitim verebileceği gibi, denizcilik alanında eğitim veren ve İdarece akredite edilmiş fakülte veya dört yıllık yüksekokulları yetkilendirebilir.”
Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İdari yaptırımlar
MADDE 19
(1) Bu Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b), (c) ve (d) bentleri ile 17 nci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen şartları kaybeden deniz trafik operatörü ve başoperatörlerinin yeterlik belgeleri iptal edilir.
(2) Teknik inceleme ve araştırmaya konu olabilecek herhangi bir kaza veya olaya sebebiyet verilmesi sonucunda, İdarenin gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşlardan da personel alarak yapacağı teknik ve idari tahkikat sonucu seyir, can, mal ve çevre emniyetine yönelik geçerli bir sebebi olmaksızın meslek ilke ve gereklerine aykırı bir şekilde hareket ettiği veya ağır kusur ya da ihmali olduğu veya istihdam edildiği gemi trafik hizmetleri otoritesi veya yetkili olduğu bölgeler dışında çalıştığı tespit edilen deniz trafik operatörü veya başoperatörüne, İdarece belirlenecek kusur derecesine göre İdare tarafından;
a) İkaz,
b) Yeterlik belgesinin üç ay süreyle askıya alınması,
c) Yeterlik belgesinin altı ay süreyle askıya alınması,
ç) Yeterlik belgesinin iptal edilmesi,
yaptırımlarından birisine karar verilir ve bu durum gemi trafik hizmetleri otoritesine ilgilinin siciline işlenmesi ve yaptırımın uygulanması için bildirilir.
(3) Bir deniz trafik operatörü veya başoperatörünün herhangi bir sebeple mesleğine aralıksız iki yıl veya daha uzun süre ara vermesi durumunda veya iki yıl veya daha uzun bir süre boyunca yeterlik belgesinde belirtilen gemi trafik hizmetleri hizmet bölgesinde deniz trafik operatör veya başoperatörü olarak istihdam edilmediği hallerde, yeterlik belgesi askıya alınır. Bu fıkra hükmüne göre askıya alınan belgenin tekrar geçerlilik kazanabilmesi için belge sahibi, ilgili düzenlemelerde öngörülen görev başı eğitimini tamamlamak zorundadır
(4) İlgili gemi trafik hizmetleri otoritesi ya da İdarenin gerekli gördüğü durumlarda, bir deniz trafik operatör veya başoperatörü, periyodik sağlık kontrolünün süresi beklenmeksizin de sağlık kontrolüne sevk edilebilir. Kontrol sonucunda düzenlenen sağlık raporunda ilgilinin mesleğini kalıcı şekilde yapmaya ruhsal veya fiziksel olarak uygun olmadığının belirtilmesi halinde, yeterliği iptal edilir. Sağlık raporunda ilgilinin mesleğini tam olarak yapmaya geçici bir süre için ruhsal veya fiziksel olarak elverişsiz olduğunun belirtilmesi durumunda ise, yeterlik, raporda belirtilen süre için yetkili gemi trafik hizmetleri otoritesi tarafından alıkonulur ve İdare tarafından yeterlik belgesi askıya alınır.
(5) Yeterlik belgesi iptal edilenler, 16 ncı maddede belirtilen şartlara uygun olmaları ve talep etmeleri halinde, İdare tarafından belirlenen eğitimi almak ve sınavlarda başarılı olmak kaydıyla, yeterlik belgesinin iptal edildiği esnada çalıştığı gemi trafik hizmetleri otoritesi dışında ve TBGTH hariç olmak üzere, çalışmak istedikleri diğer gemi trafik hizmetleri otoritesinin uygun görüşü ve İdarenin kararı ile başka bir gemi trafik hizmetleri otoritesinde çalışabilirler.
(6) Belgesi askıya alınan ya da iptal edilen belge sahibi, yeterlik belgesini İdarenin belirttiği süre içerisinde İdareye iade eder.
(7) 23 üncü maddenin ikinci fıkrasına aykırı hareket edenler hakkında;
a) AIS cihazı bulundurması gerektiği halde bulundurmayanlara 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanunun 20 nci maddesi gereğince yaptırım uygulanır.
b) AIS cihazı faal olduğu halde çalıştırmayanlar ile AIS cihazının arızalanması durumunda arızasını en yakın liman başkanlığına bildirmeyenlere 618 sayılı Limanlar Kanununun 11 inci maddesi gereğince yaptırım uygulanır.
(8) 23 üncü maddenin beş, altı ve yedinci fıkralarına aykırı hareket edenler hakkında 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince idari yaptırım uygulanır ve 10000 Türk Lirası idari para cezası verilir.”
Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesinin ikinci fıkrasının ilk cümlesinden önce gelmek üzere “AIS cihazı bulundurmak yükümlülüğünde olan gemilerin kızakta bulunma, arıza gibi durumlar ve olağanüstü haller haricinde bu cihazlarını açık ve çalışır halde bulundurması zorunludur. Söz konusu cihazın arıza yapması durumunda gemi/tekne kaptan/donatanları durumu ivedilikle en yakın liman başkanlığına bildirmek zorundadır.” cümleleri eklenmiş ve dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) İdare, ücreti karşılığında gemi trafik hizmetlerinden ve AIS’den elde edilen verileri ve görüntüleri uygun gördüğü gemi sahiplerine, gemi işleticilerine, liman tesislerine, acentelere veya denizcilik ile ilgilenen kuruluşlara verebilir.”
Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 26
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.”
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin | |
Tarihi | Sayısı |
18.02.2007 | 26438 |
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin | |
Tarihi | Sayısı |
31.12.2010 | 27802 |