Ekli “Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Rütbe Terfileri ve Değerlendirme Kurullarının Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”in yürürlüğe konulmasına, 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanunu hükümleri gereğince karar verilmiştir.
Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Rütbe Terfileri ve Değerlendirme Kurullarının Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik
29/4/2015 tarihli ve 2015/7685 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Emniyet Hizmetleri Sınıfı Personeli Rütbe Terfileri ve Değerlendirme Kurullarının Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmelik; Emniyet Hizmetleri Sınıfı personelinin rütbe terfi işlemleri, değerlendirme kurulu kararına istinaden yapılan emekliliğe sevk işlemleri ile değerlendirme kurullarının çalışma usul ve esaslarını kapsar.”
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına (o) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ö) Birim amiri: Merkez teşkilatında Başkan veya Daire Başkanlarını, taşra teşkilatında İl Emniyet Müdürlerini, merkeze doğrudan bağlı taşra teşkilatlarında ise Polis Akademisi Başkanı, Polis Meslek Yüksek Okulu Müdürü, Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü, Polis Eğitim Merkezi Müdürü ve Polis Moral Eğitim Merkezi Müdürünü,”
Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan tabloda Birinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesi 1 inci Meslek Derecesi karşılığı Görev Unvanları arasında yer alan “Özel Güvenlik Denetleme Başkanı” ibaresi “Başkan” şeklinde değiştirilmiş, Birinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesi 2 nci Meslek Derecesi karşılığı Görev Unvanları arasında yer alan “Polis Amirleri Eğitimi Merkezi Müdürü” ibaresinden sonra gelmek üzere “Başkan Yardımcısı” ibaresi eklenmiş, İkinci Sınıf Emniyet Müdürü rütbesi 3 üncü Meslek Derecesi karşılığı Görev Unvanları arasında yer alan “Havacılık Müdürü” ibaresinden sonra gelmek üzere “Özel Harekat Müdürü, Başkanlıklarda Şube Müdürü” ibaresi eklenmiş ve Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesi 4 üncü Meslek Derecesi karşılığı Görev Unvanları arasında yer alan “İlçe Emniyet Müdürü” ibaresinden sonra gelmek üzere ise “İlçe Emniyet Müdür Yardımcısı” ibaresi eklenmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan tablonun “RÜTBELER: İkinci Sınıf Emniyet Müdürü”, “MESLEK DERECELERİ: 3” satırının “EN AZ BEKLEME SÜRELERİ” kısmında yer alan “1” ibaresi “2” şeklinde değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrasının (c), (ç) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesine terfi için bu Yönetmeliğe uygun olarak yapılacak yazılı ve sözlü sınavda başarılı olunması,
ç) Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesine terfi için Polis Akademisi Başkanlığınca düzenlenecek yöneticilik eğitiminde başarılı olunması,
d) Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürlüğünden Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürlüğü rütbesine ve Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürlüğünden İkinci Sınıf Emniyet Müdürlüğü rütbesine terfi etmek için zorunlu ikinci bölge hizmetinin en az bir kez yapılmış veya birinci bölgede geçici görevli olmamak kaydıyla halen bu bölge hizmetinin ifa ediliyor olması,”
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “her yıl Mart ayında” ibaresi “her yıl için bir defaya mahsus olmak üzere belirlenerek Mart ayında” şeklinde değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Merkez Değerlendirme Kurulu; üst rütbeye yükselmek için, Kurul gündemine alınan Komiser Yardımcısı, Komiser ve Başkomiserlerin liyakat koşullarını belirlemek ve hizmet ihtiyacına göre her yıl Yüksek Değerlendirme Kurulunca tespit edilecek olan üst rütbedeki kadro miktarına göre terfılerini önermekle görevlidir.”
Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “Genel Müdürlük” ibaresi çıkarılmıştır.
Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Yüksek Değerlendirme Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Kadro sayılarını aşmamak kaydıyla, her amir rütbesinde bulunması gereken toplam personel sayısını, hizmet ihtiyacına göre her yıl tespit etmek.
b) Üst rütbeye yükselmek için Kurul gündemine alınan Emniyet Amirleri ile Dördüncü ve Üçüncü Sınıf Emniyet Müdürlerinin liyakat koşullarını belirlemek ve (a) bendine uygun olarak terfilerini önermek.
c) Bulundukları rütbedeki azami görev süresini dolduran Emniyet Amiri ve üstü rütbelerdeki personelden, hizmet ihtiyacı nedeniyle kadrosuzluktan emekliye sevk edilmesi uygun görülmeyen personelin iki yıl süreyle göreve devam etmesini teklif etmek.
ç) Bulundukları rütbedeki azami görev süresini dolduran Emniyet Amiri ve üstü rütbelerdeki personelden, hizmet ihtiyacı nedeniyle kadrosuzluktan emekliye sevk edilmesi uygun görülenleri teklif etmek.”
Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20
(1) Merkez ve Yüksek Değerlendirme Kurulları, terfi edecek personel hakkında;
a) Bulunduğu rütbedeki performans değerlendirme, başarı ve üstün başarı belgesi bilgilerini,
b) Mesleki bilgi, beceri ve davranışları ile geçmiş hizmetlerini,
c) Bulunduğu rütbede, affa uğramış veya ertelemeye dair hüküm verilmiş olsa bile, adli mercilerce verilen cezalarını,
ç) Bulunduğu rütbede, affa uğramış olsa bile, verilen disiplin cezalarını,
d) Hakkında devam etmekte olan soruşturma ve kovuşturma bilgilerini,
e) Bu Yönetmelikte belirtilen Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesine terfi için yapılan sınavlar sonucunda elde ettiği başarı durumlarını,
dikkate alarak belirleyecekleri liyakat koşullarına göre değerlendirerek, edinecekleri kanaate göre oy çokluğu ile karar verirler.
(2) Birinci fıkranın (b) bendi kapsamındaki mesleki bilgi, beceri ve davranışları bakımından personel hakkında yapılacak değerlendirmede; bu Yönetmeliğin ek 1 inci maddesinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde düzenlenecek (Ek-1) Birim Değerlendirme Komisyonu Görüş Formu dikkate alınır.
(3) Hizmet ihtiyacı sebebiyle her amir rütbesinde bulunması gereken toplam personel sayısına göre yapılan liyakat değerlendirmesi sonucunda, ilgili personelin durumuna göre “Terfi Eder.”, “Soruşturma Sonucuna Göre Terfi Eder.”, “Performans Puanına Göre Terfi Eder.”, “Terfi Etmez.” veya “Kadrosuzluktan Terfi Etmez ” kararları verilir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendi kapsamında yapılacak değerlendirmede; soruşturma açılmasına neden olan ihbar veya şikayetlerin personeli mağdur etmek amacıyla yapıldığı yönünde Kurul üyelerinde kanaat oluşması halinde, yapılan soruşturma ve kovuşturmalar dikkate alınmaz. Ancak liyakatli olduğu değerlendirilmekle birlikte soruşturma ve kovuşturma sonucunun beklenilmesi uygun görülen personel hakkında “Soruşturma Sonucuna Göre Terfi Eder.” kararı verilebilir.
(5) Son performans puanı kurul tarihi itibarıyla doldurulmamış olmakla birlikte, liyakatli olduğu değerlendirilen personel hakkında “Performans Puanına Göre Terfi Eder.” kararı verilir.
(6) Kurul üyeleri veya raportör, Kurulda kendileri ile ilgili görüşme olması halinde, görüşme süresince toplantıya ve oylamaya katılamaz. Üyenin ayrılması, toplantının devamına ve karar alınmasına engel teşkil etmez.”
Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Genel Müdürlük” ibaresi çıkarılmış ve aynı fıkranın (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Yıl içinde hakkında terfi değerlendirmesi yapılacak polis amirlerinin; sicili, adı, soyadı, rütbesi, grubu, bulundukları rütbedeki bekleme süreleri, bulunduğu rütbe ve üst rütbeye terfi tarihleri, bulunduğu rütbedeki performans değerlendirme puanlarının ortalaması ile son performans puanı, bulunduğu rütbedeki cezaları, başarı ve üstün başarı belgeleri, rütbede değerlendirilmeyecek süre ve sebepleri, Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesine terfi için yapılan yazılı ve sözlü sınav sonuçları, yöneticilik ile ilgili hizmetiçi eğitim başarı durumları, Birim Değerlendirme Komisyon görüşü ve liyakate esas alınacak diğer bilgi ve belgeler ilgili değerlendirme kuruluna sunulur.”
Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Birinci fıkrada belirtilen adli veya idari soruşturma sonucunda; rütbe kıdemine etki edecek bir ceza almamış olanların terfileri, emsallerinin rütbe terfi tarihi itibarıyla yapılır.”
Aynı Yönetmeliğin beşinci bölüm başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Terfi Sınavlarına İlişkin Genel Esaslar”
Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sınavlara katılacakların belirlenmesi ve tebliği
MADDE 23
(1) Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesine terfi etmek üzere sınavlara katılacakların isim listeleri, her yıl, Personel Dairesi Başkanlığınca hazırlanarak, listede adı geçenlere tebliğ edilmek üzere çalıştığı birimler ile sınav işlemlerini yürütecek olan Polis Akademisi Başkanlığına gönderilir.
(2) Dördüncü Sınıf Emniyet Müdürü rütbesine terfi için her personel en fazla beş defa sınavlara katılabilir.”
Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “her rütbe için” ibaresi çıkarılmıştır.
Aynı Yönetmeliğin 38 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 38
(1) Yazılı, sözlü ve hizmetiçi eğitim sınav sonuçları, sınava girilen yıla ilişkin terfi değerlendirmesi için geçerlidir.”
Aynı Yönetmeliğin 39 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bulundukları rütbelere terfi ettikleri tarihten itibaren beş yıl içinde bir üst rütbeye terfi edemeyen Emniyet Amirleri ile Dördüncü, Üçüncü ve İkinci Sınıf Emniyet Müdürleri, emeklilik veya yaşlılık aylığı bağlanabilmesi için gerekli şartları haiz olmaları kaydıyla; Yüksek Değerlendirme Kurulunun teklifi ve Bakan onayı ile hizmet ihtiyacı sebebiyle kadrosuzluktan emekliye sevk edilir. Ancak bunlardan, hizmet ihtiyacı nedeniyle kadrosuzluktan emekliye sevk edilmesi uygun görülmeyenlerin fiili hizmet süreleri aynı usul ile iki yıl uzatılır. Bu şekilde göreve devamı uygun görülenlerin durumu iki yıl sonra tekrar değerlendirilerek, en fazla bir defa daha iki yıl süreyle uzatılabilir, görev süresi uzatılmayanlar ise kadrosuzluktan emekliye sevk edilir.”
Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Özel Güvenlik Denetleme Başkanı” ibaresi “Başkan” şeklinde değiştirilmiş, “Polis Amirleri Eğitim Merkezi Müdürü” ibaresinden sonra gelmek üzere “Başkan Yardımcısı” ibaresi eklenmiş ve “hizmet gerekleri” ibaresi “hizmet ihtiyacı” şeklinde değiştirilmiştir.
Aynı Yönetmeliğe 41 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Birim Değerlendirme Komisyonlarının oluşumu ve görevleri
EK MADDE 1
(1) Birim Değerlendirme Komisyonları; birim amirinin başkanlığında, personel işlerinden sorumlu birim amir yardımcısı ve şube müdürü ile birim amirinin uygun göreceği birer birim amir yardımcısı ve şube müdürü olmak üzere beş üyeden oluşur.
(2) Merkeze doğrudan bağlı taşra teşkilatlarına ilişkin Birim Değerlendirme Komisyonları; merkez birimin birim amiri başkanlığında, ilgili taşra teşkilatının birim amiri, merkez birimdeki personel işlerinden sorumlu birim amir yardımcısı ve şube müdürü ile başkanın merkez birimden uygun göreceği bir birim amir yardımcısı olmak üzere beş üyeden oluşur.
(3) Merkeze doğrudan bağlı taşra teşkilatı olarak bölge hizmeti vermek üzere kurulan müdürlüklerde görevli personel hakkındaki değerlendirmeler, bu müdürlüklerin bağlı bulunduğu merkez birime ait değerlendirme komisyonlarınca yapılır.
(4) Komisyonlar; ilgili kurullarca terfi değerlendirmesi yapılacak personel hakkında, Ek-l’deki forma uygun olarak Birim Değerlendirme Görüş Formu düzenler.
(5) Komisyon üyelerinden herhangi biri hakkında Birim Değerlendirme Formu doldurulması söz konusu olduğunda, durumu görüşülecek üye görüşme süresince toplantıya katılamaz ve kendisi hakkındaki değerlendirme formuna imza atamaz. Üyenin ayrılması, toplantının devamına ve karar alınmasına engel teşkil etmez.
(6) Komisyon üyeleri, kendileri ile aynı veya üst rütbede bulunan personel hakkında görüş bildiremez ve bu personel hakkındaki değerlendirme formlarına imza atamaz.”
Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1
(1) 27/3/2015 tarihli ve 6638 sayılı Polis Vazife ve Salâhiyet Kanunu, Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce atanan polis amirlerinin rütbelerde ve meslek derecelerinde zorunlu en az bekleme süreleri ile (B) grubundan (A) grubuna geçiş işlemleri bu maddede yer alan hükümler çerçevesinde yürütülür.
(2) Polis amirlerinden en az dört yıllık fakülte ve yüksekokullardan mezun olanlar (A), Komiser Yardımcılığı kursunu başarıyla bitirmiş olan diğer amirler (B) grubunu oluşturur.
(3) (B) grubu polis amirlerinden, 3201 sayılı Kanunun geçici 26 ncı maddesinin dördüncü fıkrasının yürürlüğe girdiği 24/12/2019 tarihinden önce en az dört yıllık yükseköğretim kurumunu bitirenlerin (A) grubuna geçişleri 24/12/2019 tarihi itibarıyla, daha sonra bitirenlerin (A) grubuna geçişleri ise mezuniyet tarihleri itibarıyla sağlanır ve bulundukları rütbedeki zorunlu en az bekleme süreleri (A) grubuna göre hesaplanır. Bu şekilde (A) grubuna geçenlerin bulundukları rütbede (A) grubu polis amirleri için belirlenen süreden fazla çalışmış olmaları geriye yönelik olarak herhangi bir hak doğurmaz.
(4) Polis amirlerinin, rütbelerde ve meslek derecelerinde zorunlu en az bekleme süreleri rütbe sırası ile aşağıda gösterilmiştir.
Aynı Yönetmeliğin geçici 2 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
Aynı Yönetmeliğe ekteki “(Ek-1) Birim Değerlendirme Komisyonu Görüş Formu” eklenmiştir.
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri Bakanı yürütür.