Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

BİRİNCİ KISIM

Genel esaslar

I - Amaç

MADDE 1

926 sayılı Kanun ile ek ve değişikliklerine göre çıkarılan bu Yönetmelik; subayların rütbe terfii, rütbe kıdemliliği, kademe ilerlemesi, Türk Silâhlı Kuvvetlerinden ayırma işlemlerini; bu işlemlere esas olacak sicil belgelerinin şekil ve muhtevasını, düzenleme usulünü; rütbe terfii, rütbe kıdemliliği ve kademe ilerlemesi yapamıyanlar hakkında yapılacak işlemleri; general - amiralliğe yükselecek albaylar ile general - amirallerin rütbe terfileri ile ilgili olarak Yüksek Askeri Şûranın çalışma ve karar alma usulünü, değerlendirme notu verme esaslarını; general - amirallerin kıta hizmeti sürelerini; astsubaylıktan subay olma şartlarını ve diğer hususlarda yapılacak işlemleri düzenler.

II - Kapsam

MADDE 2

Bu Yönetmelik Türk Silâhlı Kuvvetlerine mensup subayları kanunun geçici 12 nci maddesi uyarınca askeri memurları, sicil üstlerini, terfi işlemleri ile görevli personeli ve Yüksek Askeri Şûra üyelerini kapsar.

III - Tarifler

MADDE 3

Bu Yönetmelikte yer alan bazı kavramların anlamları aşağıda gösterilmiştir.

a) Rütbe : Subayların ilk subaylığa başlama ve bekleme süreleri sonunda kanun gereğince kazandıkları askerî unvandır.

b) Nasıp : İlk subaylığa ve bir rütbeden sonraki rütbeye terfide yeni rütbenin normal bekleme süresinin başlama tarihidir.

c) Kıdem : Belli bir rütbeye nasıp tarihinden itibaren o rütbede hizmet süreleri veya aynı nasıplılar arasında yeterlik bakımından üstünlük sırasıdır.

d) Normal bekleme süresi: Subayların rütbe terlilerine hak kazanabilmeleri için her rütbede bekliyecekleri süredir.

e) En az bekleme süresi : Subayların normal bekleme süresinden noksan bekliyecekleri süredir.

f) En çok bekleme süresi : Subayların bulundukları rütbede en çok kalabilecekleri süredir.

g) Terfi yılı : Her yılın 30 Ağustos tarihinden başlayıp ertesi yılın 30 Ağustos tarihine kadar geçen süredir.

h) Kademe bekleme süresi: Subayların kademe ilerlemesi için her kademede bekliyecekieri en az bir terfi yılıdır.

i) Rütbe terfii : Subayların kanunda yazılı şekil ve şartlara uyularak bir üst rütbeye yükseltilmeleridir.

j) Rütbe kıdemliliği: Rütbe nasıp tarihinden itibaren 3 yılını tamamlayan ve liyakatleri sicil üstleri tarafından sicille saptanarak onanan üsteğmen, yüzbaşı ve binbaşıların gösterge tablosunun bir üst derecesine, albayların ise 1 inci derecenin 4 üncü kademesine yükselmeleridir.

k) Kademe ilerlemesi: Kademe bekleme süresi sonundaki maaş artışıdır.

l) Yeterlik : Ahlaki, askeri mesleki zihni kıyafet ve üst rütbeye liyakattir.

m) Yeterlik derecesi : Sicil notu ortalamalarına göre aynı sınıf ve rütbede terfi sırasında olan subayların kendi aralarındaki derecelenmeleridir.

n) Yıllık kontenjan : Her rütbedeki general ve amiral sayısının bekleme sürelerine bölümü sonucu çıkan miktardır.

o) Sicil notu : Sicil belgelerinde sicil üstlerince verilen notların ortalamasıdır.

p) Sicil notu ortalaması : Subayların bekleme sürelerine ait geçerli sicil notlarının ortalamasıdır.

r) Değerlendirme notu : Yüksek Askerî Şûra üyelerinin verdikleri notların ortalamasıdır.

s) Yeterlik notu : Sicil notu ortalaması ile değerlendirme notunun toplamıdır.

t) Sicil tam notu: Sicil belgelerinde yazılı nitelikler için bu Yönetmelikte gösterilen en yüksek notların toplamıdır.

u) Sicil süresi : Normal olarak bir terfi yılıdır.

v) Sicil belgesi: Subayların rütbe terfii, rütbe kıdemliliğine, kademe ilerlemesi yapmalarına veya Silâhlı Kuvvetlerden ayırma işlemlerine esas olan yeterliğini belirten belgedir.

y) Kanun : Bu Yönetmelikte geçen kanun deyiminden maksat, 27 Temmuz 1967 tarih ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu ve bu kanunun ek ve değişiklikleridir.

İKİNCİ KISIM

Sicil üstleri

BİRİNCİ BÖLÜM

I- Sicil üstlerinin görev ve sorumluluğu

MADDE 4

Sicil üstleri; emri altındakiler hakkında sicil düzenlerken; üstlük ve Komutanlığın en önemli olan özel yetkilerinden birini kullanırlar.

Sicil üstleri bu görevin önemini gözönünde tutarak, emri altındakiler hakkında sicil düzenlerken sicil belgelerindeki niteliklere tam bir tarafsızlık, adalet ve vicdanî kanaatle not takdir etmelidirler. Aksi hal ehliyetli olmıyanların, lâyık olmadıkları rütbe ve makamlara yükselmelerini, dolayısı ile Türk Silâhlı Kuvvetlerinin yetenekten yoksun kişilerin elinde görevini yapamaz duruma düşmesi sonucunu doğurur.

Sicil üstleri, hakkında sicil düzenleyecekleri subayları iyi tanımak zorunluğundadırlar. Bu nedenle, haklarında sicil düzenleneceklerin, günlük eğitim ve çalışmalarını, tavır ve hareketlerini, disiplin ve itaatını, sicil belgesinde yazılı öteki hususları aralıksız izliyerek; yapacakları haberli ve habersiz denetlemeler, özel yazılı veya sözlü sınavlar, verecekleri özel görevler ile çeşitli tatbikat ve manevralardaki tutum ve durumu ile de yeterlik ve yetenekleri hakkında tam bir kanaat edinmeye çalışırlar. Maiyetini çok kısa zamanda gerçek durumu ile tanıyabilme ve onun yeteneklerini ölçebilme imkânına sahip olan komutan veya amirin, iyi bir lider olduğu şüphe götürmez bir gerçektir. Sicil üstleri düzenledikleri sicillerdeki isabet derecesine göre kendileri hakkında da hüküm verileceği gözden uzak tutmamalıdırlar.

Sicillerde görülen eksiklikler veya Yönetmeliğe uygun düzenlenmemiş siciller sicil üstleri tarafından gerektiğinde geri çevrilmeyerek (Not ve imza hariç) düzeltilir ve ilgili sicil üstüne bilgi verilir.

II - Birinci sicil üstleri

MADDE 5

Sicil yazmaya yetkili I inci sicil üstleri, kuruluş bağlantısına göre sicili doldurulacak subayın amiri olup bunlar aşağıda gösterilmiştir :

a) Kara Kuvvetlerinde :

1. Kıt’alarda; en az bölük (Batarya) komutanı ve eşidi birlik komutanı;

2. Karargâh ve kurumlarda; en az kısım amiri ve eşidi ile daha üst görev yerlerinde bulunan komutan veya amirlerdir.

b) Deniz Kuvvetlerinde :

1. Gemilerde; en az 2 nci komutan veya baş çarkçı,

2. Kara birliklerinde; en az bölük (Batarya) ve eşidi birlik komutanı,

3. Karargâh ve kurumlarda; en az kısım amiri ve eşidi ile daha üst görev yerlerinde bulunan komutan veya amirlerdir.

c) Hava Kuvvetlerinde :

1. Uçuş birliklerinde en az filo, kıt’a, birlik komutanı,

2. Yer birliklerinde; en az bölük, kıt'a, birlik komutanı,

3. Mevzilerde; en az mevzi komutanı, başkontrolör, elektronik bakım amiri ve eşitleri,

4 Karargâh ve kurumlarda; en az kısım amiri ve eşidi ile daha üst görev yerlerinde bulunan komutan veya amirlerdir.

d) Jandarma Genel Komutanlığında :

1. Sabit jandarma birliklerinde; en az birlik komutanı,

2. Seyyar ve eğitim jandarma birliklerinde; en az bölük (Batarya) komutanı,

3. Jandarma deniz birliklerinde; en az bot komutanı,

4. Karargâh ve kurumlarda; en az kısım amiri ve eşidi ile daha üst görev yerlerinde bulunan komutan veya amirlerdir.

Yukarıdaki bentlerde açıklanan 1 inci sicil üstlerinin en az yüzbaşı rütbesinde olmaları şarttır. Şu kadar ki, yukarıdaki makamlara vekâleten atanan üsteğmen rütbesindeki subaylar da sicil yazmaya yetkilidirler. Bu görevlere atanmadan vekâlet eden üsteğmen ve teğmenler, sicil dolduracak üste, emrindeki subaylar için yazılı kanaatlerini bildirirler.

Kaymakamlar ve valiler, mülkî hizmet ve görevlerle istihdam edilen jandarma subayları hakkındaki yazılı kanaatlerini sicil dolduracak üstlere bildirirler. Sicil üstleri, sicil belgelerini düzenlerken bu kanaatları da gözönünde tutarlar.

Millî Savunma Bakanı, Bakanlık teşkilâtındaki subayların kuruluş bağlantısına göre sicil üstüdür. Jandarma Genel Komutanının sicil üstü Genelkurmay Başkanıdır. Jandarma Genel Komutanının I inci veya II nci sicil üstü bulunduğu subayların en son sicil üstü Genelkurmay Başkanıdır. Sivil kişiler subayların sicil üstü olamaz. Bu Yönetmelik ve bu Yönetmeliğe göre çıkarılacak yönergede istisnalar gösterilir.

III - İkinci ve üçüncü sicil üstleri

MADDE 6

İkinci sicil üstleri, kuruluş bağlantısına göre birinci sicil üstünün; üçüncü sicil üstleri, kuruluş bağlantısına göre ikinci sicil üstünün; bir üst görev yerinde bulunan komutan veya amirleridir.

İKİNCİ BÖLÜM

Özel durumlarda sicil üstlerinin saptanması

I - Yalnız bir veya iki sicil üstü bulunması hali

MADDE 7

Kuruluş bağlantısına göre yalnız bir veya iki sicil üstü bulunan subayların sicilleri aynen işlem görür. Ancak, generalamirallerden bir sicil üstü bulunup da, bu üst tarafından verilmiş bulunan sicil notu sicil tam notunun % 60 dan aşağı olanların durumları o yıl ağustos ayında yapılan Yüksek Askerî Şûra toplantısında incelenerek, sicil belgesinin geçerli olup olmadığına karar verilir.

II - Atandıkları görev yerleri dışında çalıştırılanların sicil üstleri

MADDE 8

Kıta hizmetine tabi subaylardan kıta görevine atananlar, atandıkları görev yeri dışında çalıştırılamazlar. Bunlardan kıta görevini tamamlamış olanlar ile kıta görevi zorunluğu bulunmayan diğer subaylardan zorunlu nedenlerle atandıkları görev yeri dışında çalıştırılanların sicil üstlükleri, görev yaptıkları yerin kuruluş bağlantısına göre saptanır.

III - Yurt içi ve yurt dışı müttefik karargâhlarında, Kıbrıs Kuvvetleri Alayında, üçlü karargâh ve eğitim grubunda ve yurt dışı görev yerleri ile yurt dışında bulunan diğer birliklerde görevli bulunanların sicil üstleri

MADDE 9

Yurt içi ve yurt dışı müttefik karargâhlarda, KIBRIS Türk Kuvvetleri Alayında, üçlü karargâh ve eğitim grubunda ve yurt dışı görev yerleri ile yurt dışında diğer birliklerde bulunan subayların sicil üstleri Genelkurmay Başkanlığınca saptanır ve bir yönergede gösterilir.

IV - Milli Istihbarat Teşkilâtında görevli subayların sicil üstleri

MADDE 10

Millî İstihbarat Teşkilâtında görevli subayların sicil üstleri Özel Kanunu uyarınca saptanan görevlilerdir.

V - Silâhlı Kuvvetler dışındaki Devlet hizmetleri ile Türk Hava Kurumu hizmetlerinde çalıştırılanların sicil üstleri

MADDE 11

Silâhlı Kuvvetler dışındaki Devlet hizmetleri ile Türk Hava Kurumu hizmetlerinde istihdam edilen subayların sicil üstleri, Genelkurmay Başkanlığınca saptanır ve bir yönergede gösterilir.

VI - Sicil üstleri saptanamıyan hallerde yapılacak işlem

Madde 12

Yukarıdaki maddeler gereğince sicil üstleri saptanamayan hallerde sicil üstleri, bağlı olduğu makama göre Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, ilgili Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığınca saptanır.

VII - I inci, II nci ve III üncü sicil üstlerimin aynı şahıs olamıyacağı

MADDE 13

Sicil belgesinin düzenlendiği süre içinde bir subayın I inci II nci ve III üncü sacil üstü aynı şahıs olamaz.

VIII - Sicil üstlerinin sicil düzenleyebilmeleri içim en az ne kadar birlikte görev yapması gerektiği

MADDE 14

Bir sicil üstü, asil veya her ne suretle olursa olsun vekil olarak o görev yerlerinde sicili düzenlenecek kimse (Rütbesi değişmedikçe) ile beraber en az üç ay görev yapmadıkça sicil düzenliyemez. Ancak, disiplinsizlik veya ahlakî durumları sebebiyle ayırma işlemi yapılacaklar için bu süre bahis konusu değildir.

IX - Sicil üstlerinin sicil düzenliyemiyeceği subaylar

MADDE 15

Bir sicil üstü, kendisinden kıdemli olanlar ile kendisi ile aynı nasıplı bulunan subaylar için sicil düzenliyemez.

X - Sicil üstlerinin sicil düzenliyemiyeceği durumlarda sicil düzenlemeye yetkili sicil üstleri

MADDE 16

Herhangi bir sebeple, sicil üstlerinden birisinin sicil düzenliyememesi halinde, sicil düzenlemeye yetkili sicil üstleri, kuruluş bağlantısı, esasına göre bir üst görev yerinde bulunan sicil üstleridir.

XI- Yabancı Silâhlı Kuvvetlere mensup subayların sicil üstü olamıyacağı

MADDE 17

Yurt içi veya yurt dışı karargâh ve kurumlarda görevli yabancı silâhlı kuvvetlere mensup subaylar, Türk Silâhlı Kuvvetlerine mensup subayların sicil üstü olamazlar.

XII - Sicil üstlerine müdahale edilemiyeceği

MADDE 18

Sicil notlarının takdirinde herhangi bir makam ve amir, sicil üstlerine müdahale edemez ve telkinde bulunamaz.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Sicil belgeleri

BİRİNCİ BÖLÜM

Sicil belgelerinin amacı ve çeşitleri

I - Sicil belgelerinin amacı

MADDE 19

Sicil belgeleri, personelin yeteneklerini, görevdeki başarı derecelerini saptamaya ve dolayısiyle her işi yeterli olana verebilmeye; yüksek seviyedeki işleri yapacak yetenekte olanları meydana çıkarmaya ve bu suretle Silâhlı Kuvvetlerin komuta zincirini düzenlemeye yarar.

II- Sicil belgelerinin çeşitleri

MADDE 20

Sicil belgeleri :

a) Subay sicil belgesi (EK-1)

b) Meslekî sicil belgesi (EK-2) olmak üzere 2 çeşittir.

III - Subay sicil belgesi

MADDE 21

General - amiral ve diğer subaylar için düzenlenecek sicil belgelerinin şekil ve muhtevası (EK -1) de gösterildiği gibidir.

IV - Meslekî sicil belgesi

MADDE 22

Meslekî sicil belgesinin şekli ve muhtevası (EK-2) de gösterildiği gibidir.

Bu belge, askerî hâkim ve askerî hâkim yardımcıları, askerî savcı ve askerî savcı yardımcıları ile adlî müşavirler hakkında düzenlenir.

İKİNCİ BÖLÜM

Sicil belgelerinin düzenlenme şekli - zamanı ve gönderilmesi

I - Sicil belgelerinin düzenlenmesi

MADDE 23

Bir subay hakkında sicil düzenlenebilmesi için, o subayın o sicil süresi içerisinde en az 3 ay görev yapması şarttır. Meslekî sicil için bu şart aranmaz.

Sicil süresi içinde kurs, izin, istirahat, hava değişimi sürelerinin toplam olarak bir ayı görevden sayılır.

Sicil belgeleri, (EK-1) de; meslekî sicil belgeleri ise, (EK-2) de açıklanan esaslara göre düzenlenir.

II - Niteliklere verilecek not ve sicil notu

MADDE 24

Sicil belgelerindeki her niteliğe 10 üzerinden not verilir. Notlar tam sayı veya 1/2 kesirli olarak verilir.

Sicil üstleri, bütün niteliklere ayrı ayrı not vermek zorundadırlar. Sicil üstünün verdikleri notların toplamının ortalaması o yılın sicil notunu teşkil eder. Bölüm sonucu tam sayı çıkmaz ise iki hane yürütülür.

Sicil tam notu 200 dür.

III - Sicil belgelerinin düzenlenme ve gönderilme zamanlan

MADDE 25

Sicil belgeleri, I inci sicil üstlerince 1 Mayıs tarihi ile düzenlenir ve III üncü sicil üstlerince en geç 30 Mayıs tarihinde 26 ncı maddede belirtilen Personel Başkanlıklarında bulundurulacak şekilde gönderilir.

Ancak, terfi sırasında bulunan general-amirallerle albayların sicilleri I inci sicil üstlerince 1 Nisan tarihi ile düzenlenir, en geç 30 Nisan tarihinde 26 ncı maddede belirtilen Personel Başkanlıklarında bulundurulur.

Bu tarihlere göre düzenlenen siciller o yılın 30 Ağustos tarihinde düzenlenmiş kabul edilir ve sicil düzenleme tarihi ile o yılın 30 Ağustos tarihi arasındaki sürede o yıl için sicil defterine başka bir kanaat yazılmaz. (Disiplinsizlik ve ahlâki durumları nedeniyle düzenlenecek siciller hariç).

Meslekî sicil belgeleri en geç yukarıda belirtilen tarihte düzenlenir ve ilgili Kuvvet Personel Başkanlıklarında bulundurulur.

Yedek subay asteğmenlerin sicilleri göreve katılış tarihinden itibaren 9 uncu ayın başında düzenlenerek en geç bu ayın sonunda Kuvvet Personel Başkanlıklarında bulundurulur. Yedek subay teğmenlerin terhislerinde görev süresi dikkate alınmaksızın ayrıca sicil düzenlenir.

Sicil belgeleri yukarıda belirtilen tarihlerde düzenlenemiyorsa, sebebi, 26 ncı maddede belirtilen Personel Başkanlıklarına bildirilir.

IV - Sicil belgesinin düzenlenmesi ve gönderileceği makamlar

MADDE 26

Sicil belgeleri bir adet düzenlenir.

Birinci sicil üstü, sicil doldurma zamanında emri altında bulunan bütün subayların sicillerini doldurur ve kendisine ait bölümün üzerini siyah bantla kapatarak ikinci üste gönderir.

İkinci sicil üstü de, birinci sicil üstünün verdiği sicili görmeksizin kendi hanesine not ve kanaatlarını yazarak üçüncü sicil üstüne gönderir.

Üçüncü sicil üstü, birinci üstün not hanesini kapatan siyah bandı açarak her iki üst tarafından verilen notları inceler; lüzum gördüğü takdirde kendisine ait haneye sicil notu yazar. Üçüncü üstler, rütbe terfii sırasında bulunan general-amiraller ile albaylara sicil notu yazmak zorunluğundadırlar. Ayrıca, disiplinsizlik ve ahlâki durum nedeniyle düzenlenecek sicillere de mutlaka kanaat yazarlar.

Üçüncü üst, I ve II nci sicil üstlerinin, yazmış ise kendisinin not toplamlarının (Not toplamalarının toplamı, üçüncü üst sicil yazmış ise, üçe, yazmamış ise ikiye bölünmek suretiyle) ortalamasını bularak sicil notunu saptar. Sicil notu ile bu nota göre kademe ilerlemesi yapıp yapamıyacağınıı sicil notu hanesine yazar ve kendisine ait yeri imzalayarak, sicil belgelesini ilgili Kuvvet Personel Başkanlığına (Jandarma Genel Komutanlığı Personel Başkanlığına) gönderir.

Üçüncü üst, yaptığı incelemede 1 inci ve 2 nci sicil üstlerinin not toplamları arasında 30 ve daha fazla not farkı görürse, bu farklılığın nedenlerini araştırarak sicil üstlerinin astlarını kıymetlendirme yeteneği hakkında karar sahibi olur.

Siciller en az müstakil tugay ve eşidi birlik ve kurumlar tarafından toplanarak (gerektiğinde kurye ile) ilgili Kuvvet Personel Başkanlığına gönderilir.

Kuvvet bünyesinde görev yapan general-amirallerin sicilleri Kuvvetine gönderilir. Kuvvet Komutanı, sicil üstü olmadığı general-amirallerin sicillerine lüzum görürse kendi kanaatını da yazarak Genelkurmay Başkanlığına gönderir.

Genelkurmay Başkanlığı ve Millî Savunma Bakanlığı karargâr ve bağlılarında görevli general-amirallerin sicilleri doğrudan doğruya Genelkurmay Personel Başkanlığına gönderilir. Genelkurmay Başkanı veya Millî Savunma Bakanı sicil üstü olmadığı general ve amirallerin sicillerine lüzum görürse kanaatını yazabilir.

Sicil süresi içerisinde birden fazla sicil üstü emrinde görev yapan subayların sicillerini düzenlemek durumunda bulunan sicil üstleri, o sicil süresi içersinde önceki üstlerin sicil defterine yazmış bulunduğu notları sicil belgesinin soldaki hanesine geçirir. Sicil üstlerinin kimliği bölümüne bu sicili verenin kimliğini yazar ve tasdik eder. Sicili düzenleyen üst, sağdaki haneye de kendi notlarını yazar. Eğer, sicil dolduracağı subayla birlikte sicil yazacak kadar görev yapmamışsa, kanaat hanesine, (Henüz bir kanaat edinemedim) şeklinde kanaat yazar. Kimlik hanesine kendi kimliğini yazarak imzalar. Bu şekilde doldurulan sicillerde, bir üste ait not toplamı, her iki not toplamının ortalamasıdır.

V - Sicil belgelerinin gönderilmesi

MADDE 27

Sicil belgeleri sicil üstlerince kapalı, mühürlü, özel gizlilik dereceli ve içinde sicil belgesi bulunduğunu belirtir bir kayıt taşıyan zarfa konulduktan sonra ikinci bir zarfa konularak gönderilmelidir. Bu zarfın içersinde sicil belgesi ve sicille ilgili belgelerden başka bir şey konulamaz.

Sicil belgelerinin zamanında düzenlenip 26 ncı maddede yazılı Personel Başkanlıklarında bulundurulmasından III üncü sicil üstleri sorumludur.

VI - Belge eklenmesi zorunluluğu

MADDE 28

Sicil üstleri, 1, 2, 4, 5, 8 ve 11 numaralı niteliklerden herhangi birine beşden aşağı not verdikleri ve sicil notu sicil tam notunun % 50 sinden aşağı düştüğü takdirde sicil belgelerine, sicil süresi içinde düzenlenmiş belge eklemek zorunluğundadırlar.

VII - Sicil belgelerinin gizlilik derecesi

MADDE 29

Sicil belgeleri ÖZEL gizlilik derecelidir. Yetkili olmayanlara gösterilemez. Herhangi bir kısmı yok edilemez.

Sicil belgelerinin mühürlü ve ÖZEL gizlilik dereceli zarfları, yetki verilecek görevlilerden başkası tarafından açılamaz.

Sicil belgelerini yetkili olmadığı halde açanlar ile belgede yazılı olan not ve kanaatları yetkili olmayanlara açıklayanlar hakkında kanuni kovuşturma yapılır.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Terfi İşlemleri

BİRİNCİ BÖLÜM

Subay terfi işlemleri

I - Terfi esas ve şartları

MADDE 30

Subayların üst rütbeye yükselebilmeleri için Kanunun öngördüğü terfi şartlarını taşımaları gereklidir. Bu şartları taşıyanların terfi işlemleri, Kanunda gösterilen esaslara ve bu yönetmelik hükümlerine göre yapılır.

II - Asteğmenlerin terfi esas ve şartları

MADDE 31

Asteğmenlerin terfi esas ve şartları şunlardır :

a) Bekleme süresini tamamlamak;

b) Sicil notu veya sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha yukarısı olmak.

III - Yeterliğin Saptanması

MADDE 32

Subayların üst rütbeye yükselmelerine esas olan yeterlikleri; rütbe terfii sırasına girdikleri yıllarda, o rütbede almış bulundukları mevcut geçerli sicillerine göre bulunacak sicil notu ortalaması ile saptanır.

IV - Sicil notu ortalamasının bulunması

MADDE 33

Rütbe bekleme süresinin son yılında veya sonraki yıllarda o rütbede mevcut geçerli sicillerin sicil notları toplanır ve geçerli

sicil belgesi adedine bölünerek sicil notu ortalaması bulunur. Bölüm sonucu ortaya çıkan rakam kesirli olduğu takdirde iki hane yürütülür.

V - Teğmen - Yarbay rütbelerindeki subayların terfi işlemleri

MADDE 34

Kuvvet Personel Başkanlıkları 1 Temmuz tarihinde teğmen-yarbay rütbelerindeki subayların rütbe terfi işlemlerine başlarlar. Bu tarihten sonra gelen siciller o yıl terfi işlemlerinde dikkate alınmaz.

Rütbe terfi sırasında bulunan teğmen-yarbay rütbelerindeki subayların sicil notu ortalamaları Kuvvet Personel Başkanlıklarınca (Jandarma subayları için J. Gn. K. Per. Bşk. lığınca) 33 üncü madde esaslarına göre saptanır. Sonra, her sınıf ve rütbe kendi arasında olmak ve sicil notu ortalaması en yüksek olandan başlanmak üzere yeterlik derecelerine sıralanırlar.

VI - Sicil notu ortalaması aynı olanların yeterlik derecesi

MADDE 35

Yeterlik derecesi sıralamasında, sicil notu ortalaması aynı olanların kendi aralarındaki öncelikleri, yürürlükteki Kıdem Sıra Kitabındaki kıdem sırasına göre saptanır.

VII - Albaylığa yükselecek yarbayların, verilecek kontenjan oranında terfileri

MADDE 36

Rütbe terfii sırasında bulunan yarbayların en üstün yeterlik derecesinden başlanarak, her sınıf için verilen albaylığın birinci yıl kontenjanı kadarı, albaylığa yükseltilir.

VIII - Albay kadro oranları ve birinci yıl kontenjanı

MADDE 37

Albay kadroları, subay (Yd. Sb. hariç) mevcudunun % 8 oranına göre saptanır. Bu şekilde saptanan kadro miktarının 1/6 sı albaylığın birinci yıl kontenjanıdır.

IX - Albayların terfi işlemleri

MADDE 38

Rütbe terfii sırasında bulunan albayların sicil notu ortalamaları, rütbe bekleme süresi içersinde almış bulundukları mevcut geçerli sicillerine göre sınıf sınıf, kurmaylar sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında (Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmaylar ayrı ayrı), Kuvvet Personel Başkanlıklarınca (Jandarma albayları için Jandarma Genel Komutanlığı Personel Başkanlığınca) 33 üncü madde esaslarına göre tespit edilir.

Sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha yukarısı olanları, binbaşılık ve yarbaylık sicil notu ortalamaları albaylık sicil notu ortalaması ile toplanır ve üçe bölünmek suretiyle bunların ortalaması bulunur. Bu şekilde bulunan ortalamaları, sicil tam notunun % 70 ve daha yukarısı olanlar, en yüksek ortalamaya sahip olanlardan başlanmak üzere kurmaylar sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında (Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmayları ayrı ayrı), diğerleri sınıfları içersinde sıralanırlar. Kurmay subayların sıralamasında; sicil notu ortalaması aynı olanlardan albaylık sicil notu ortalaması üstün olan öncelik alır. Bu durumda da eşitlik varsa, albaylığa yükselmede aldığı sicil notu ortalamasına bakılır. Bu da eşit ise eşitlik bozuluncaya kadar sıra ile önceki rütbelerinin sicil notu ortalamalarına göre saptanır. Bu albayların özlük dosyaları, sicil dosyaları ile birlikte Genelkurmay Personel Başkanlığına gönderilir.

Ortalamaların bulunmasında Yönetmeliğin 33 üncü maddesi, kurmay albaylar hariç, diğer sınıf albayların sıralanmalarında, yönetmeliğin 35 inci maddesi hükmü uygulanır.

X - General - Amiral kadrolarının saptanması

MADDE 39

Tuğgeneral-tuğamiral, tümgeneral-tümamiral kadroları sınıflar (kurmaylar sınıflarına bakılmaksızın ayrıca) belirtilecek şekilde, bütün general-amiral kadroları Genelkurmay Başkanlığınca Ağustos ayından önce saptanır. Kuvvet Komutanlıklarına bildirilir.

XI - Genelkurmay Personel Başkanlığında yapılacak işlem

MADDE 40

Genelkurmay Personel Başkanlığı, yükselme sırasında bulunan general ve amirallerin sicil notu ortalamalarını 33 üncü madde esaslarına göre bulur. General ve amiraller ile albayların sicil ve özlük dosyalarını inceleyerek gerekli bilgi ve belgeleri sicil ve özlük dosyaları ile birlikte Yüksek Askerî Şûra’ya sunar.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Yüksek Askerî Şûranın terfie ait çalışma usulleri ve kararlarını alması

I - Terfi işlemleri için Yüksek Askerî Şûranın teşkili ve toplantı yeterliği

MADDE 41

Yüksek Askeri (Şûra, terfi sırasına giren general ve amiraller ile albayların değerlendirme işlemlerini yaparken, özel kanununda gösterilen üyelerden teşekkül eder ve toplantı, toplantı yeter sayısı esas alınarak yapılır.

Jandarma subaylarının terfi işlemlerinde Jandarma Genel Komutanı da Yüksek Askerî Şûra’ya danışman olarak çağrılabilir.

Yüksek Askerî Şûra, general-amiral ve albayların terfi işlemleri ile ilgili çalışmalarına, normal olarak her yılın Ağustos ayının ilk haftasında başlar.

II - Yüksek Askerî Şuranın Değerlendirme İşlemi

MADDE 42

Yüksek Askerî Şûra’nın terfi işlemleri hakkındaki çalışmaları gizli yürütülür. Üyeler, değerlendirme notu takdirinde ve kararlarında bağımsızdırlar. Bu yönetmelikte belirtilen esaslara göre takdir yetkilerini kullanırlar.

Yüksek Askeri Şûra üyeleri, kendisinden kıdemli olan veya kendisi ile aynı yıl yükselme sırasında bulunanlara değerlendirme notu veremez.

Yükselme sırasında bulunan Yüksek Askerî Şûra üyeleri kendilerini ilgilendiren işlemler süresince toplantılara katılamaz. Üyenin ayrılması ile toplantı yeter sayısının Kanunda gösterilenden aşağıya düşmesi, toplantının devamına ve karar alınmasına engel teşkil etmez; mevcutlarla karara varılır.

III - Değerlendirme notu ve saptanmasındaki esaslar

MADDE 43

Yüksek Askeri Şûra üyelerinin herbiri, terfi sırasına giren general-amiral ve albayların özlük ve sicil dosyaları ile general ve amirallerin generallik-amirallik rütbelerinde, albayların teğmenlikten itibaren almış oldukları sicil belgelerini veya özetlerini inceliyerek sicil, ceza ve genel durumlarından edinecekleri kanaata göre 44 üncü maddede tespit edilen esaslar içersinde not takdir ederler. Bu notlar, bir çizelgeye yazılır.

Şûra üyelerinin verdiği notların ortalaması alınarak değerlendirme notu saptanır. Kesirli çıkan sayılar iki hane yürütülür.

IV - Yüksek Askerî Şûra üyelerinin vereceği notların saptanmasındaki esaslar

MADDE 44

Yüksek Askerî Şûra üyelerinden herbiri 43 üncü maddeyi gözönüne alarak her general-amiral ile albay için :

a) Sicil dosyaları ve sicil belgelerini veya özetlerini inceliyerek;

b) Özlük dosyalarında mevcut, mahkeme ve savcılıkça verilen kararları, her çeşit disiplin cezalarının inceler ve bu kararlara dayanak olan fiil ve hareketleri değerlendirmek suretiyle;

c) Özlük dosyalarında mevcut takdir, taltif, uyanma ve sağlık durumlarının belirten belgeler ile şahsi takdimler;

d) Yapılmış kadro gezileri (Harp oyunları) veya etüt notları, plan tatbikatları, tatbikatlar, denetlemelerdeki başarı durumlarını;

e) Mesleki eserlerini gözönüne alarak genel durumundan edindiği kanaata göre; Genelkurmay Başkanı 1-150; Kuvvet Komutanı (Kendi Kuvvetine mensup olanlar için) 1-125, öteki Şûra üyeleri 1-100 arasında not takdir eder.

V - Yeterlik notunun saptanması

MADDE 45

Yüksek Askerî Şûra’ca değerlendirilen her general- amiral ve albay için saptanan değerlendirme notu ile sicil notu ortalaması toplanarak yeterlik notu saptanır.

Albayların sicil notu ortalaması, binbaşı-yarbay ve albay rütbelerine ait sicil notları ortalamalarının ortalamasıdır.

VI - Yeterlik sıralamasının yapılması

MADDE 46

General ve amiraller ile albayların yeterlik sıralaması aşağıdaki esaslara göre yapılır :

a) General ve amiraller : Her rütbedeki general ve amiraller muharip ve yardımcı sınıflar kendi aralarında olmak ve yeterlik notu en yüksek olandan başlanmak üzere sıralanırlar.

b) Albaylar : En yüksek yeterlik notu alanlardan başlanmak üzere kurmaylar sınıflarına bakılmaksızın kendi aralarında, (Hava Kuvvetlerinde pilot ve hava yer kurmayları ayrı ayrı), diğerleri sınıfları içersinde sıralanırlar.

Yeterlik sıralamasında, yeterlik notu aynı olanlardan değerlendirme notu yüksek olan öncelik alır. Bu durumda da eşitlik bozulmuyorsa eşitlik bozuluncaya kadar bulundukları rütbeden başlanarak sıra ile geçmiş rütbelerin sicil notu ortalamalarına göre öncelikleri saptanır.

VII - Üst rütbeye yükseleceklerin saptanması

MADDE 47

Yeterlik sıralamasına göre en yüksek yeterlik notu alandan başlanılarak, Kanuna göre saptanan kadro, kontenjan ve nispete göre bir üst rütbeye yükselecekler saptanır.

VIII - Orgeneralliğe yükselecek korgeneral mevcudunun, orgeneralliğin birinci yıl kontenjanına eşit olması

MADDE 48

Kanunun 54 üncü maddesinin son fıkrasına göre, or- general-oramirailiğe yükselecek korgeneral-koramiral miktarı, orgeneral- oramiralligin birinci yıl kontenjanına eşit ise, bunların orgeneral-orami- rallige yükselebilmeleri, ilgili Kuvvet Komutanının yazılı teklifi, (Genelkurmay Başkanı hariç) yapılacak açık oylamada Yüksek Askerî Şûra üyelerinin 2/3 sinin kabulü ve Genelkurmay Başkanının uygun görmesi ile mümkündür.

Genelkurmay Başkanı 2/3 nispetindeki kabul oyu ile ilgili oylamaya, son söz sahibi olduğu için katılmaz.

IX - Kontenjanı artırılan grup

MADDE 49

Bir rütbeye ait kontenjanın tamamlanamadığı hallerde, birinci yıl kontenjanı Yüksek Askerî Sûra’ca artırılabilir. Ancak bu şekilde artırılan kontenjan Yüksek Askerî Şûra tarafından aşağıdaki esaslar içersinde normal kontenjana indirilir :

a) Dördüncü yıl kontenjanında açık mevcut ve bu nedenle birinci yıl kontenjanı artırılmış ise, kontenjanı artırılan bu grubun mevcudunu birinci yılın sonunda normal kontenjanına indirilir. Ancak bu indirme işleminin yapılacağı süre sonuna kadar önceki grupların mevcudunda azalma olduğu takdirde, kontenjan fazlası olanlar bu gruplara bağlı olarak bir veya iki yıl daha hizmete devam ettirilebilir. Yüksek Askerî Şûra, kontenjanı arttırılan bu grubun mevcudunu normal kontenjanına indirebilmek için, bu gruptaki general - amiralleri değerlendirme işlemine tabi tutarak bir değerlendirme notu verir. Değerlendirme notu verilen general - amirallerin o rütbedeki sicil notu ile değerlendirme notu toplanarak yeterlik notları saptanır ve bu notların en üstün olanından başlanarak sıralamaları yapılır. Kontenjan fazlası olarak emekliye sevk edilmesi gerekenler, yeterlik notu en düşük olanlardan başlanmak üzere saptanır.

b) Üçüncü yıl kontenjanında açık mevcut ve bu nedenle birinci yıl kontenjanı artırılmış ise, kontenjanı artırılan bu grubun mevcudu ikinci yılın sonunda normal kontenjanına indirilir. Ancak, bu indirme işleminin yapılacağı süre sonuna kadar, önceki grupların mevcudunda azalma olduğu takdirde, bir yıl daha hizmete devam ettirilebilir.

Yüksek Askerî Şûra, kontenjanı artırılan bu grubun mevcudunu normal kontenjanına indirebilmek için, bu gruptaki general - amiralleri değerlendirme işlemine tabi tutarak bir değerlendirme notu verir. Bu general - amirallerin, o rütbedeki sicil notu ortalamaları bulunduktan sonra sicil notu ortalamaları ile değerlendirme notları toplanarak yeterlik notu saptanır ve bu notların en üstün olanından başlanmak suretiyle sıralamaları yapılır. Kontenjan fazlası olarak emekliye sevk edilmesi gerekenler, yeterlik notu en düşük olandan başlanarak saptanır.

c) İkinci yıl kontenjanında açık mevcut ve bu nedenle birinci yıl kontenjanı artırılmış ise, kontenjanı artırılan bu grubun general ve amiralleri üçüncü yıl sonunda normal kontenjanına indirilir.

Yüksek Askerî Şûra, kontenjanı artırılan bu grubun mevcudunu normal kontenjanına indirebilmek için, bu gruptaki general ve amiralleri değerlendirme işlemine tabi tutar ve bir değerlendirme notu verir.

Bu general - amirallerin, o rütbedeki sicil notu ortalamaları bulunduktan sonra sicil notu ortalamaları ile değerlendirme notları toplanarak, yeterlik notları bulunur ve en üstün yeterlik notundan başlanarak sıralamaları yapılır.

Kontenjan fazlası olarak emekliye sevk edilmesi gerekenler, yeterlik notu en düşük olanlarlardan başlanarak saptanır.

Kontenjanı artırılan grubun normal kontenjanına indirilmesi işlemine tabi tutulacak general - amirallerden rütbesine ait tek sicili bulunanların sicil notu ortalaması, bu sicil notudur, Hiç sicili bulunmayanların sicil notu ortalaması olarak, aynı grubun en düşük sicil notu ortalaması kabul edilir ve bu ortalamaya göre yukarda ki bentler esaslarına göre değerlendirme işlemine tabi tutulurlar.

X - General - Amiraller için kıta görevi

MADDE 50

General ve amiraller, her rütbede en az bir yıl kıta görevi yapmak zorunluğundadırlar.

Kanunun 47 nci maddesinin (f) bendi kapsamına girmeyen tümgeneraller için kıt’a görevini yapmak zorunluğu aranmaz.

Hangi görevlerin kıt’a görevi sayılacağı Genelkurmay Başkanlığınca çıkarılacak bir yönergede gösterilir.

III ÜNCÜ BÖLÜM

Askerî hâkim subayların terfii, kademe ilerlemesi ve rütbe kıdemliliği işlemleri

I - Askerî hâkim subayların sicil işlemleri

MADDE 51

Askerî hâkim ve yardımcıları, askerî savcı ve yardımcıları, adlî müşavirden, Askerî Adalet İşleri Başkanlığı, Askerî Adalet Teftiş Kurul Başkanlığı kadrolarına ve askerî yargı ile ilgili idari görevlerde bulunan askerî hâkim subayların sicil işlemleri, rütbe terfii, rütbe kıdemliliği ve kademe ilerlemeleri aşağıdaki istisnaî hükümlere ve Yönetmeliğin ilgili hükümlerine göre yapılır :