Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:

BİRİNCİ KISIM

Genel Hükümler

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1

Bu Yönetmeliğin amacı, 4389 sayılı Bankalar Kanunu uyarınca tasarruf mevduatının sigorta edilmesi, temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi ve/veya hisseleri kendisine intikal eden bankaların mali bünyelerinin güçlendirilmesi, yeniden yapılandırılması ve üçüncü kişilere devri ve anılan Kanun ile kendisine verilen diğer işleri de yapmakla görevli ve yetkili kılınan, kamu tüzel kişiliğine haiz Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun idare ve temsili ile fon mevcudunun kullanılışı ve Fona verilen yetkilerin kullanılmasına ilişkin usul ve esasları, Fonun, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun uygulamasında anılan Kanunun Maliye Bakanlığı tahsil dairesi ve diğer makam, merci ve komisyonlara verdiği yetkileri kullanmasına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.

Hukuki dayanak

MADDE 2

Bu Yönetmelik, 18/6/1999 tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanununun 3 üncü maddesinin onbirinci fıkrası ve 15 inci maddesinin üç ve dördüncü fıkralarına dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3

Bu Yönetmelikte geçen kavramlar; 4389 sayılı Bankalar Kanununun 2 nci maddesinde yer alan anlamları ile kullanılmıştır. Ayrıca, Yönetmelikte geçen;

Kanun: 4389 sayılı Bankalar Kanununu,

Kuruluş: 4389 sayılı Kanun kapsamındaki banka ve diğer kuruluşları,

Yönetim Kurulu: Fon Yönetim Kurulunu,

Alacaklı Amme İdaresi: Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunu,

Tahsil Dairesi: 4389 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin üçüncü fıkrası ve yedinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen alacakların takip ve tahsilinde 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu tatbik etmekle görevli birimlerini ve bu birimlerde daimi ve geçici olarak görevlendirilen her türlü personel ile avukatlık sözleşmesi ile Fon adına vekaletname verilen kişileri,

Fon Başkanı: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu Başkanını,

Grup Başkanlığı: Tahsilat Grup Başkanlığını,

Ekip: Takip ve Tahsilat Ekiplerini,

6183 sayılı Kanun: 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu,

2004 sayılı Kanun: İcra ve İflas Kanununu,

ifade eder.

İKİNCİ KISIM

Fonun İdare ve Temsili

Fonun idare ve temsili

MADDE 4

Fon Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından idare ve temsil olunur. Fonun karar organı Yönetim Kuruludur.

BİRİNCİ BÖLÜM

Fon Yönetim Kurulu

Kuruluş ve hukuki yapısı

MADDE 5

Yönetim Kurulu, Kurul Başkanı, İkinci Başkan, Kurul üyelerinin kendi aralarından seçeceği üç üye ile Kurulca belirlenecek Fon Başkan Yardımcısı ve Kurum Başkan Yardımcısından oluşur. Başkan, Yönetim Kurulunun da başkanıdır. Başkanın çeşitli nedenlerle görevi başında bulunmaması halinde Yönetim Kuruluna, Kurul İkinci Başkanı başkanlık eder.

Yönetim Kurulu tüm üyelerin katılımıyla toplanır. Kararlar, dört üyenin aynı yöndeki oyuyla alınır.

Kurul İkinci Başkanının Yönetim Kuruluna başkanlık etmesi veya Kurul ikinci başkanı ya da Kurulca seçilen asil üyenin bulunmaması durumunda Kurulca seçilen yedek üye, Kurulca belirlenen Fon Başkan Yardımcısı veya Kurulca belirlenecek Kurum Başkan Yardımcısının görevde bulunmaması halinde, yerlerine vekalet eden kişiler, Yönetim Kuruluna katılır.

Görev ve yetkiler

MADDE 6

Yönetim Kurulu Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde kendisine verilen yetkileri kullanır. Yönetim Kurulu, haiz olduğu yetkilerden bir bölümünü sınırlarını açıkça belirtmek suretiyle görevlilerine devredebilir.

Fonun faaliyetleri için gereksinim duyulacak personel istihdamına, araç, gereç, malzeme ile gayrimenkullerin satın alınması ve elden çıkarılması ile bunların kiralanmasına ve her türlü hizmet alımına Fon Yönetim Kurulu yetkilidir.

Fon başkan yardımcıları

MADDE 7

Fon işlemlerini yürütmede Başkana yardımcı olmak üzere Kurul tarafından Kurum Başkan Yardımcısı statüsünde üç Fon Başkan Yardımcısı atanabilir. Fon başkan yardımcılarının sorumlu olacakları daire başkanlıkları, Fon Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

İKİNCİ BÖLÜM

Fonun Görev ve Yetkileri

Fonun görev ve yetkileri

MADDE 8

Fonun görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir.

a) Kurulca belirlenecek esaslar çerçevesinde bankalardaki tasarruf mevduatını sigorta etmek, sigorta kapsamındaki mevduatı izlemek, fon mevcudunu yönetmek ve değerlendirmek,

b) Fonun menfaatlerini koruyucu anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, ayrıca Fona ilişkin her türlü uyuşmazlığın adli ve idari merciler ile icra dairelerinde takibi, savunulması ve çözümlenmesi amacıyla gerekli işlemleri yapmak,

c) Bankacılık işlemleri yapma ve/veya mevduat kabul etme izni kaldırılan bankaların; yönetim ve denetimini üstlenmek, mevduat sahiplerine sigorta kapsamında bulunan mevduatı doğrudan veya ilan edeceği bir banka aracılığı ile ödemek ve mevduat sahipleri yerine bankanın iflasını istemek, iflas kararı alınması halinde iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatı ile iştirak etmek, Kanunun uygulaması ile sınırlı olmak üzere 2004 sayılı Kanunda yazılı iflas dairesi ve alacaklılar toplantısı ile iflas idaresi görev ve yetkilerine de sahip olarak bankayı Kanun hükümleri çerçevesinde tasfiye etmek,

d) Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetimi ve denetimi kendisine devredilen veya hisseleri kendisine intikal eden bankaların mali bünyelerinin güçlendirilmesi, yeniden yapılandırılması, mevcut veya yeni kurulacak bir banka ile birleştirilmesi, devri veya satışıyla ilgili gerekli çalışmaları yapmak,

e) Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi veya hisseleri kısmen veya tamamen Fona devredilen bankanın sigorta kapsamında bulunan mevduat tutarını aşmamak ve hisselerinin tamamına sahip olmak kaydıyla, sermayesine tekabül eden zararlarının devralınması için gerekli işlemleri yapmak,

f) Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetimi ve denetimi kendisine devredilen veya hisseleri kendisine intikal eden bankaların bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılmasını Kuruldan talep etmek,

g) Bir banka hakkında Kanunun 14 üncü maddesinin üç ve dördüncü fıkralarının uygulanmasına neden olan işlemlerde sorumluluğu bulunan banka yönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurları ile banka ortakları hakkında alınacak kararlara ilişkin gerekli çalışmaları yapmak,

h) Kanuna aykırı karar ve işlemleriyle bankanın iflasına neden olan banka yönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurlar hakkında alınacak kararlara ilişkin gerekli çalışmaları yapmak,

ı) Olağanüstü hallerde Hazine Müsteşarlığından izin almak kaydıyla borçlanmak,

j) Olağanüstü hallerde Fon kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda Kurumun talebi üzerine Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından avans almak,

k) Fon mevcudunun ihtiyacı karşılayamaması durumunda bankalardan ileride doğacak prim yükümlülüklerine mahsuben bir önceki yılda ödedikleri sigorta primi toplamına kadar avans almak,

l) Fon kaynakları ile her türlü alacaklarının ve hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bankaların; yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarından, bu ortakların yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak tek başına veya başkalarıyla birlikte elinde bulundurdukları şirketlerden ve iştiraklerinden, yönetim ve denetim kurulu üyeleri, genel müdür ve yardımcıları, kredi komitesi başkan ve üyeleri ile imzaları bankayı ilzam eden memurları ve bunların eş ve çocuklarından olan alacakları ile hisseleri Fona intikal eden diğer bankaların bunlardan olan alacaklarından Fon tarafından devralınanlar ile Kanunun 15 inci maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kişilere ait olup Fon tarafından devralınan alacakların takip ve tahsilinde 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

m) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının veya yöneticilerinin, yönetim kurulu, kredi komiteleri, şubeler, diğer yetkili ve görevliler aracılığıyla veya sair suretlerle banka kaynaklarını ve varlıklarını doğrudan veya üçüncü kişilere rehnetmek, teminat göstermek, ekonomik gücü olmayan kişilere kredi vermek, karşılığında kredi temin etmek amacıyla kredi kullandırmak, yurt içi veya yurt dışı banka ve malî kuruluşlar nezdinde depo veya sair adlarla hesap açtırmak veya bu hesapları teminat göstermek ve sair şekillerde kullanmak suretiyle veya başkaca dolanlı işlemlerle edindikleri veya bu suretle üçüncü kişilere edindirdikleri para, mal, her türlü hak ve alacakların temininde kullanılan banka kaynakları ve varlıkları nedeniyle doğan alacaklar hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

n) Her türlü alacakları ve devraldığı alacaklarla ilgili olarak borçlu aleyhine 2004 sayılı Kanun hükümlerine göre başlatılmış bulunan takipler ile alacağın tahsiline yönelik davalara kaldığı yerden devam edebileceği gibi, takibi devam ettirmekten ve/veya davanın takibinden sarfınazar ederek devraldığı alacağın kaldığı yerden 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsiline de karar vermek,

o) 6183 sayılı Kanun uyarınca takibine karar verdiği alacaklarına ilişkin her türlü teminatın paraya çevrilmesinde de dilerse anılan Kanun hükümlerini uygulamak,

p) Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrasının (b) bendi gereğince aynı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şekilde kullanılan kaynaklar veya uğranılan zarar, verilen süre içinde iade ve tazmin edilmediği takdirde, bu tür alacaklar hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

r) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine intikal eden bankalardan devralacağı alacakların takibine alacağın devralındığı gün itibariyle banka defter, kayıt ve belgelerine göre anapara, her türlü faiz, komisyon ve sair giderlerin toplamından oluşan birikmiş alacak tutarı üzerinden başlamak,

s) 6183 sayılı Kanun uygulamasında anılan Kanunun Maliye Bakanlığına, tahsil dairesine ve diğer makam, mercii ve komisyonlara verdiği yetkileri kullanmak,

t) Devraldığı alacaklarla ilgili olarak iskonto da dahil olmak üzere her türlü tasarrufta bulunmak, sulh olmak, alacağına mahsuben menkul ve gayrimenkul mallar ile her türlü hak ve alacakları hiçbir sınırlamaya tabi olmaksızın devralmak,

u) Fona borçlu olanların iflası halinde 2004 sayılı Kanunun 221 inci maddesindeki iflas bürosuna Fon temsilcisinin katılımını sağlamak, anılan Kanunun 223 üncü maddesine göre iflas idaresinin üyelerinden biri veya ikisini, göstereceği iki kat aday arasından icra tetkik mercii tarafından seçilmesini talep etmek,

v) Fona borçlu olanlar ile tüzel kişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında 5682 sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesine istinaden yurt dışına çıkış yasağı koydurmak,

y 1) Fon alacağının tahsili bakımından yarar görmesi ve bankanın yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak, tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortakların, banka kaynaklarını bankanın emin şekilde çalışmasını tehlikeye düşürecek biçimde doğrudan veya dolaylı olarak kendi lehlerine kullandıkları veya bankayı bu suretle zarara uğrattıklarının tespiti halinde;

a) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimine sahip olduğu iştiraklerinin,

b) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine ait olan bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran tüzel kişi ortaklarının,

c) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine ait olan bir bankanın gerçek ve tüzel kişi ortaklarının yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulundurdukları şirketlerin, temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimini devralmaya veya yönetim, müdürler veya denetim kurulu üyelerinin tamamını veya bir kısmını, hisselerinin imtiyazlı olup olmadığına bakılmaksızın, görevden alarak veya üye sayısını artırarak bu kurullara üye atamaya,

2 a) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının veya yöneticilerinin, yönetim kurulu, kredi komiteleri, şubeler, diğer yetkili ve görevliler aracılığıyla veya sair suretlerle banka kaynaklarını ve varlıklarını doğrudan veya üçüncü kişilere rehnetmek, teminat göstermek, ekonomik gücü olmayan kişilere kredi vermek, karşılığında kredi temin etmek amacıyla kredi kullandırmak, yurt içi veya yurt dışı banka ve mali kuruluşlar nezdinde depo veya sair adlarla hesap açtırmak veya bu hesapları teminat göstermek ve sair şekillerde kullanmak suretiyle veya başkaca dolanlı işlemlerle edindikleri veya bu suretle üçüncü kişilere edindirdikleri para, mal, her türlü hak ve alacakların temininde kullanılan banka kaynakları ve varlıkları nedeniyle doğan Fon alacakları hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamaya,

b) Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesi, (y) bendi, (2a) altbendinde belirtilen para, mal, her türlü hak ve alacaklara ihtiyati haciz koymaya, muhafaza altına almaya ve bunlardan değeri Fon tarafından belirlenemeyenleri 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 72 nci maddesine göre kurulan takdir komisyonlarının Fon tarafından belirlenecek kurum ve kuruluşlarca hazırlanacak raporları da dikkate alarak tespit edeceği değer üzerinden, alacağına ve/veya bu bankaların Fon tarafından devralınan zararlarına mahsuben devralmaya,

c) Bu Yönetmeliğin 8 inci maddesi, (y) bendi, (2a) altbendinde belirtilen bu alacaklara zararın ve/veya alacağın doğmasına sebebiyet veren haksız işlemin yapıldığı tarihten itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen oranda gecikme zammı uygulamaya,

d) Alacağına ve/veya bankaların Fon tarafından devralınan zararlarına mahsuben devralınmasına karar verilen menkul ve gayrimenkul mallar ile hakları mahkeme kararına gerek olmaksızın Fon adına ilgili sicile tescil ettirmeye,

3) Yapılan işlemlerden tescile tabi olanları tescil ve gerektiğinde ilan ettirmeye,

yetkilidir.

Fon, bu Yönetmeliğin 8 inci maddesi (y) bendinde kendisine tanınan yetkileri herhangi bir sözleşme yapmaya ve başkaca bir işleme gerek olmaksızın Fonun karar almasıyla kullanmaya yetkili olup, Fon bu yetkilerini, banka hisselerinin kısmen veya tamamen üçüncü kişilere satış, devir veya intikalinden sonra da kullanabilir.

z) Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden, Kanunun 15 inci maddesi kapsamına giren işlemlerle sınırlı olmak üzere, Devletin güvenliği ve temel dış yararlarına karşı ağır sonuçlar doğuracak haller ile meslek sırrı, aile hayatının gizliliği ve savunma hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, özel kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler dikkate alınmaksızın gizli dahi olsa her türlü bilgiyi uygun süre ve ortamda (yazı, mikrofilm, mikrofiş, manyetik ortam v.b. suretle ya da on-line gibi), sürekli veya münferit olarak almak, defter ve belgeleri istemek,

aa) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona ait olan bir bankanın hisselerinin üçüncü kişilere devir ve intikali halinde banka tarafından, bankanın eski ortakları, yöneticileri ve denetçileri hakkında açılmış olan dava ve takipleri kanuni halef sıfatıyle kaldığı yerden devam ettirmek,

ab) Hisseleri Fona intikal eden bankaların uygun görülecek iştiraklerini devralmak ve Kanunun 15 inci maddesi çerçevesinde yürütülen faaliyetleri sonucunda Fona intikal eden varlıklarla ilgili her türlü işlemi yürütmek,

ac) Kanunun 14 üncü maddesinin üç ve dördüncü fıkralarının uygulanması sonucunda hisseleri Fona intikal eden bankaların; mali sistemde güven ve istikrarın sürdürülmesini temin etmek amacıyla, Kurulca gerekli görülen hallerle sınırlı olmak üzere, mali yapılarını inceleyip değerlendirerek, mali bünyelerinin güçlendirilmesi ve yeniden yapılandırılmasını sağlamak için;

1 - Sermayelerinin artırılması;

2 - Merkez Bankasının görüşünü almak suretiyle kanuni karşılık yükümlülüklerinin cezai faizlerinin de kaldırılması suretiyle ertelenmesi veya düşürülmesi;

3 - İştirak, gayrimenkul ve diğer aktiflerinin satın alınması veya bunların teminat olarak alınıp, karşılığında avans verilmesi ya da mevduat yapılması;

4 - Alacaklarının ve zararlarının devralınması;

5 - Fonun bu şekilde sahip olacağı banka aktifleri ve hisse senetlerinin iskonto veya sair suretlerle üçüncü kişilere satılması;

6 - Banka kayıtlarına göre gerçek bir işleme dayandığı tespit edilen doğmuş veya doğacak borçlarının garanti edilmesi, her türlü alacak ve varlıklarının nakde tahvilinin sağlanması veya bankaların yapılacak anlaşmalar çerçevesinde kamusal sermayeli olanlarda da dahil olmak üzere diğer bankalar aracılığıyla Fon nam ve hesabına nakde tahvil edilmesi,

gibi her türlü tedbiri uygulamak,

ad) Kanuna dayanılarak çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatı hazırlamak,

ae) Kanunla verilen diğer görevleri yapmak ve yetkileri kullanmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Fonun Teşkilatı

Teşkilat

MADDE 9

Fonun merkezi Ankara'dadır. Fon, ihtiyaç duyulması halinde, Yönetim Kurulunun teklifi üzerine, Kurul kararıyla, gerekli görülen yerlerde geçici veya daimi teşkilat kurmaya, ihtiyaç duyulması halinde mevcut daire başkanlıklarının birleştirilmesine, genişletilmesine, kaldırılmasına, görev yerlerinin değiştirilmesine veya yeni daire başkanlıklarının kurulmasına yetkilidir.

Merkez teşkilatı

MADDE 10

Fonun merkez teşkilatı aşağıda belirtilen ana hizmet ve yardımcı hizmet birimlerinden oluşur.

a) Ana hizmet birimleri;

1 - Finansman Dairesi Başkanlığı,

2 - Varlık Yönetim Dairesi Başkanlığı,

3 - Hukuk Dairesi Başkanlığı.

b) Yardımcı hizmet birimi; Yönetim Kurulu Özel Büro Müdürlüğü

İstanbul’da bulunan ana hizmet birimleri

MADDE 11

Fonun İstanbulda merkeze bağlı aşağıda yer alan ana hizmet birimleri bulunmaktadır.

1 - Tasfiye Dairesi Başkanlığı,

2 - Tahsilat Dairesi Başkanlığı.

Fonun merkez teşkilatı ile İstanbul’da faaliyette bulunan birimler ekte yer alan cetvelde gösterilmiştir.

Ortak proje ve çalışma grupları

MADDE 12

Fon faaliyetlerinin, etkin ve verimli bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak amacıyla Yönetim Kurulu kararıyla alt birimler ile geçici veya daimi ortak proje ve çalışma grupları oluşturulabilir.

Personel istihdamı

MADDE 13

Fon faaliyetlerinin, etkin ve verimli bir şekilde yerine getirilmesini sağlamak amacıyla giderleri Fon’dan karşılanmak üzere sözleşmeli personel istihdam edilebilir. Bu şekilde istihdam edilecek sözleşmeli personelin çalıştırılma esas ve usulleri Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Kurul tarafından belirlenir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Ana Hizmet Birimlerinin Görevleri

Finansman dairesi başkanlığı

MADDE 14

Finansman Dairesi Başkanlığının görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Sigorta primleriyle diğer Fon gelirlerini tahsil etmek, süresi içerisinde ödenmeyenleri Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

b) Fonun Türk Lirası ve döviz mevcutlarının verimli bir şekilde nemalandırılması için Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek esaslar dahilinde gerekli işlemleri yapmak,

c) Olağanüstü hallerde Hazine Müsteşarlığından izin alınması kaydıyla borçlanmaya yönelik işlemleri yapmak,

d) Olağanüstü hallerde Fon kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda Kurumun talebi üzerine Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından avans alınması için gerekli çalışmaları yapmak,

e) Fon mevcudunun ihtiyacı karşılayamaması durumunda bankalardan ileride doğacak prim yükümlülüklerine mahsuben bir önceki yılda ödedikleri sigorta primi toplamına kadar avans alınmasına yönelik çalışmaları yapmak,

f) Fon kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda Hazine Müsteşarlığından izin almak suretiyle doğrudan veya Hazine Müsteşarlığı tarafından ihraç edilecek Devlet İç Borçlanma Senetlerinin ikrazı yöntemiyle borçlanılmasına ve/veya Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasından avans alınmasına yönelik işlemleri yapmak,

g) Bankacılık işlemleri yapma ve/veya mevduat kabul etme izni kaldırılan bankaların sigorta kapsamında bulunan ve Tasfiye Dairesi Başkanlığınca miktarı tespit edilen tasarruf mevduatını doğrudan veya ilan edilecek banka aracılığı ile ilgilisine ödemek, bu suretle ödemiş bulunduğu toplam mevduat miktarının iflas masasına imtiyazlı alacak olarak kaydı için Tasfiye Dairesi Başkanlığına durumu bildirmek,

h) Yönetim Kurulu kararları çerçevesinde, Fonun Kanundan ve bu Yönetmelikten doğan görevlerinin yerine getirilmesi amacıyla yapılan giderler ile Fonda istihdamına karar verilen sözleşmeli personele ait aylık, yolluk ve benzeri diğer ödemeleri tahakkuk ettirmek ve ödemek,

ı) Fonun yapmak zorunda olduğu ilanlara ilişkin giderleri ödemek,

j) Kurul tarafından Bankalar Kanununun 14 üncü maddesi uyarınca atanan banka yönetim kurulu ve denetim kurulu üyelerinin ücretlerini ödemek,

k) Fonun araç, gereç ve malzeme gereksinimleri ile hizmet alımlarına ilişkin görevleri yürütmek,

l) Yönetim Kurulunca belirlenen hesap planı çerçevesinde, Fon muhasebe kayıtlarına ilişkin gerekli defterleri tutmak ve muhafaza etmek, muhasebe sisteminin düzenli işleyişini takip etmek ve gerekli düzenlemeleri yapmak,

m) Fonun mali işleri ile ilgili diğer hizmetleri yürütmek,

n) Fonun yıllık faaliyet raporunu hazırlamak,

o) Fon kaynakları ile her türlü alacakları ve bankalardan devralınan alacaklardan yapılan tahsilatları günlük olarak ilgili Daire Başkanlığına bildirmek,

p) Görev alanına giren hususlarla ilgili olarak Kanuna dayanılarak çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatı hazırlamak ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak,

r) Fonun bankalardan olan alacakları ile bankalardan devralınan zarar miktarlarını Varlık Yönetim Dairesi Başkanlığı ve Tahsilat Dairesi Başkanlığı ile birlikte tespit etmek,

s) Daireye ait çalışma düzenini, görev bölümünü, dosyalarını, kayıt ve arşivleme yöntemlerini belirlemek,

t) Fon Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.

Hukuk dairesi başkanlığı

MADDE 15

Hukuk Dairesi Başkanlığının görevleri aşağıda belirtilmiştir.

Fonun devraldığı alacaklarla ilgili uyuşmazlıklara ilişkin adli ve idari takipler ile bu takiplere bağlı olarak açılan ve/veya Fon aleyhine açılacak davalar hariç olmak üzere;

a) Fonun taraf olduğu her türlü uyuşmazlığın adli ve idari yargı mercii ve icra-iflas daireleri ile diğer idari mercilerde takibini, savunulmasını, Fonun ilgili mevzuat kurallarına göre bu mercilerde temsil edilmesini sağlamak,

b) Henüz yargı mercilerine intikal etmemiş uyuşmazlıkların, bir hakkın tanınması ya da bir menfaatten vazgeçilmesi yoluyla sulhen çözümünün sağlanması amacıyla Yönetim Kuruluna öneride bulunmak,

c) Takibinde ya da üst dereceli yargı mercilerine intikalinde yarar görülmeyen dava ve icra takiplerinden vazgeçilmesi veya ihtilafın sulhen çözümü konusunda Yönetim Kuruluna öneri sunmak,

d) Yönetim Kurulunca açılmasına karar verilen davaları açmak, ilgililer hakkında alınması istenilen her türlü muhafaza tedbirini almak, ilgililerden mal beyannamesi istemek,

e) Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan, sigorta kapsamındaki mevduatı Fon tarafından ödenen bankanın iflasının istenmesi ile ilgili davaların açılması için gerekli işlemleri Tasfiye Dairesi Başkanlığı ile birlikte yürütmek,

f) İflas idarelerine gerekli hukuki desteği sağlamak,

g) Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrasının (b) bendi gereğince aynı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şekilde kullanılan kaynaklar ve uğranılan zararın verilen süre içinde iade veya tazmin edilmemesi halinde Varlık Yönetim Dairesi Başkanlığına bilgi verilerek gereği için bütün bilgi ve belgelerle birlikte Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

h) Fonun menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasını sağlamak, diğer birimlerle işbirliği yapmak, sonuçlanan davalar hakkında ilgili birimlere bilgi vermek,

ı) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona ait olan bir bankanın hisselerinin üçüncü kişilere devir veya intikal etmesi halinde banka tarafından bankanın eski ortakları, yöneticileri ve denetçileri hakkında açılmış olan dava ve takipleri kanuni halef sıfatıyla kaldığı yerden devam ettirmek ve dava sonucunda alınan ilamı Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

j) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona ait olan bir bankanın ortakları, yöneticileri ve denetçileri hakkında açılmış olan dava ve takiplerin safahatı ve sonuçları hakkında Tahsilat Dairesi Başkanlığına bilgi vermek,

k) Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden, Kanunun 15 inci maddesi kapsamına giren işlemlerle sınırlı olmak üzere, Devletin güvenliği ve temel dış yararlarına karşı ağır sonuçlar doğuracak haller ile meslek sırrı, aile hayatının gizliliği ve savunma hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, özel kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler dikkate alınmaksızın gizli dahi olsa her türlü bilgiyi uygun süre ve ortamda (yazı, mikrofilm, mikrofiş, manyetik ortam ve benzeri suretle ya da on-line gibi), sürekli veya münferit olarak almak, defter ve belgeleri istemek,

l) Görev alanına giren hususlarla ilgili olarak Kanuna dayanılarak çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatı hazırlamak ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak,

m) Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatla ilgili olarak Daire Başkanlıklarına ve Yönetim Kuruluna hukuki mütalaa vermek,

n) Daireye ait çalışma düzenini, görev bölümünü, dosyalarını, kayıt ve arşivleme yöntemlerini belirlemek,

o) Fon Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.

Tasfiye dairesi başkanlığı

MADDE 16

Tasfiye Dairesi Başkanlığının görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankaların mevduat sahiplerinin, sigorta kapsamında bulunan mevduatını miktar ve şahıs itibarıyla belirleyerek ödenmesini sağlamak üzere Finansman Dairesi Başkanlığına bildirmek ve bu konuda karşılaşılan sorunları çözmek,

b) Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izinleri kaldırılan bankalarla ilgili olarak, Kanunun 16 ncı maddesi uyarınca Yönetim Kurulunca alınması gereken kararlara ilişkin önerileri hazırlamak, Yönetim Kurulunun bu konuda aldığı kararları ilgili daire başkanlıklarına iletmek,

c) Bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankalar hakkında iflas sürecinin seyrini Hukuk Dairesi Başkanlığı ile birlikte izlemek,

d) Kanunun 16 ncı maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca iflas dairesi ve alacaklılar toplantısı ile iflas idaresi görev ve yetkilerini kullanmak,

e) İflasına karar verilen bankaların iflas idarelerinde görev yapacak kişileri Yönetim Kuruluna önermek,

f) Oluşturulacak banka iflas idarelerine, müflis bankaların taşınabilir malları ile evrakının korunması, tasnifi ve inceleme çalışmaları ile kayıt düzeninin kurulması ve tasfiyenin süratli ve etkin bir şekilde yürütülmesi için yardımcı olmak,

g) İflas masalarının aktifindeki paralarla tahsil ettiği paraların muhafaza ve nemalandırılması ile ilgili esasları tespit etmek,

h) Kanunun 17 nci maddesinin birinci fıkrası gereğince şahsen iflasları istenilen banka yönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurlar ile banka ortaklarından haklarında mahkemece şahsen iflasına karar verilenlerle ilgili gerekli tasfiye işlemlerini yapmak,

ı) Fon dışındaki alacaklılar tarafından yapılan takip sonucu iflas eden bankalardan olan Fon alacağının, iflas masasına imtiyazlı alacak olarak kaydedilmesini sağlamak,

j) Müflis bankaların tasfiye aşamaları konusunda ilgili makamlara sunulacak raporları hazırlamak,

k) Tedricen tasfiye edilmekte olan bankalarla ilgili işlemleri sonuçlandırmak,

l) Görev alanına giren hususlarla ilgili olarak Kanuna dayanılarak çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatı hazırlamak ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak,

m) Daireye ait çalışma düzenini, görev bölümünü, dosyalarını, kayıt ve arşivleme yöntemlerini belirlemek,

n) Fon Başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.

Varlık yönetim dairesi başkanlığı

MADDE 17

Varlık Yönetim Dairesi Başkanlığının görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Banka sermayesinin doğrudan veya dolaylı olarak yüzde on ve daha fazlasına veya bu oranın altında olsa dahi bankanın yönetim ve denetim kurullarına üye belirleme imtiyazı veren hisse senedine sahip olan ortaklarından, hakkında Bankalar Kanununun 14 üncü maddesinin bir ve ikinci fıkra hükümleri uygulanan bir bankada pay sahibi olmaları nedeniyle kurucularda aranan nitelikleri kaybeden ortaklar hariç olmak üzere kurucularda aranan nitelikleri taşımayanlar ile bu niteliklerini kaybedenlerin ve Kurulun izni olmaksızın pay edinen ortakların temettü dışındaki ortaklık haklarının kullanımı ile ilgili işlemleri yapmak,

b) Temettü hariç ortaklık haklarıyla yönetim ve denetimi veya hisseleri Fona intikal eden bankanın tüm varlıkları ile kayıt ve belge güvenliğini sağlamak üzere gerekli her türlü tedbiri almak,

c) Kanunun 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının uygulanması sonucu temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi Fona devredilen bankaların;

1 - Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrasının (b) bendi gereğince aynı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şekilde kullanılan kaynaklar veya uğranılan zararın iade veya tazmini için gerekli karar taslaklarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak, Yönetim kurulunun karar ve eklerinin birer örneğini Hukuk Dairesi Başkanlığına bildirmek,

2 - Hisselerinin Kurulca uygun görülecek gerçek veya tüzel kişilere devrine yönelik işlemleri yapmak,

3 - Yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak, tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortakları ile tüzel kişi ortaklarının sermayesinin yüzde onundan fazlasına sahip gerçek kişi hissedarlarından kendilerine, eşlerine ve velayet altındaki çocuklarına ait taşınmaz mal ve iştiraklerini, haczi caiz olan taşınır mal, hak ve alacaklarını ve menkul kıymetlerini ve her türlü kazanç ve gelirleri ve ayrıca bildirimden önceki iki yıl içinde ivazlı veya ivazsız olarak iktisap ettikleri veya devrettikleri taşınmaz mal, haczi caiz taşınır mal, hak, alacak ve menkul kıymetlerini gösterir birer mal beyannamesi vermelerinin sağlanmasıyla ilgili her türlü çalışmayı yaparak bu işlemlere ilişkin karar taslaklarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak; mal beyannameleri ile yönetim kurulu karar ve eklerinin birer örneğini Hukuk Dairesi Başkanlığına ve bilgi için Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

4 - Yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak, tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının malvarlıkları üzerine teminat aranmaksızın ihtiyati tedbir, ihtiyati haciz kararları ile 5682 sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesi hükümleri uyarınca ilgililerin yurtdışına çıkmasını yasaklama dahil, alacaklıların menfaati için zorunlu olan her türlü muhafaza tedbirinin alınması konusunda gerekli işlemleri yaparak bu işlemlere ilişkin karar taslaklarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak; alınacak yönetim kurulu kararlarını uygulamak, yönetim kurulu karar ve eklerinin bir örneğini bilgi için Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

d) Kanunun 14 üncü maddesinin üç ve dördüncü fıkralarının uygulanması sonucunda hisseleri Fona intikal eden bankaların;

1 - Mali sistemde güven ve istikrarın sürdürülmesini temin etmek amacıyla, Kurulca gerekli görülen hallerle sınırlı olmak üzere, mali yapılarını inceleyip değerlendirerek mali bünyelerinin güçlendirilmesi ve yeniden yapılandırılmasını sağlamak için;

1.1 Sermayelerinin artırılması,

1.2 Merkez Bankasının görüşünü almak suretiyle kanuni karşılık yükümlülüklerinin cezai faizlerinin de kaldırılması suretiyle ertelenmesi veya düşürülmesi,

1.3 İştirak, gayrimenkul ve diğer aktiflerinin satın alınması veya bunların teminat olarak alınıp, karşılığında avans verilmesi ya da mevduat yapılması,

1.4 Alacaklarının, zararlarının devralınması,

1.5 Fonun bu şekilde sahip olacağı banka aktifleri ve hisse senetlerinin iskonto veya sair suretlerle üçüncü kişilere satılması,

1.6 Banka kayıtlarına göre gerçek bir işleme dayandığı tespit edilen doğmuş veya doğacak borçlarının garanti edilmesi,

1.7 Her türlü alacak ve varlıklarının nakde tahvilinin sağlanması veya bunların yapılacak anlaşmalar çerçevesinde kamusal sermayeli olanlar da dahil olmak üzere diğer bankalar aracılığıyla Fon nam ve hesabına nakde tahvil edilmesi,

gibi her türlü tedbirin uygulanması için Yönetim Kurulunca alınması gereken kararlara ilişkin gerekli çalışmaları yapmak ve önerileri hazırlamak, Yönetim Kurulunca alınan kararları ilgili birimlere bildirmek,

2 - Gerektiğinde mali ve teknik yardım sağlamak suretiyle, varlık ve yükümlülüklerini kısmen veya tamamen, mevcut bankalardan istekli olanlara ya da kurulacak bir bankaya devretmek veya bankanın başka bir banka ile birleştirilmesine ilişkin işlemleri yapmak,

e) Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi veya hisseleri kısmen veya tamamen ve/veya hisseleri Fona intikal eden bankanın;

1 - Uygun görülecek aktiflerini, teşkilatını ve aksine talebi olmayan personeli ile devir tarihi itibarıyla mevduat toplamları en yüksek beş bankaca uygulanan faiz oranları ortalamasını geçmemek üzere işlemiş faizleriyle birlikte sigortaya tabi mevduatını ve pasifte yer alan karşılık kalemlerini mevcut bankalardan istekli olanlara veya bu amaçla yeni kurulacak bir bankaya devretmeye yönelik işlemleri yapmak,

2 - Gerekli görülmesi halinde bankacılık işlemleri yapma ve/veya mevduat kabul etme izninin kaldırılması için çalışmalar yapmak,

f) Temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi veya hisseleri kısmen veya tamamen Fona devredilen bankanın sigorta kapsamında bulunan mevduat tutarını aşmamak ve hisselerinin tamamına sahip olmak kaydıyla, sermayesine tekabül eden zararlarının devralınması için gerekli işlemleri yapmak,

g) Hisseleri Fona intikal eden bankaların Fon tarafından devir alınan iştirakleri ile Tahsilat Dairesi Başkanlığı faaliyetleri sonucunda Fona intikal eden varlıkların her türlü işlemini yürütmek,

h) Banka hakkında, Kanunun 14 üncü maddesinin üç ve dördüncü fıkralarının uygulanmasına neden olan işlemlerde sorumluluğu bulunan banka yönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurlar ile banka ortakları hakkında yapılması gereken işlemlere ilişkin karar taslaklarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak; yönetim kurulu karar ve eklerinin birer örneğini Hukuk Dairesi Başkanlığına ve bilgi için Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

ı) Kanuna aykırı karar ve işlemleriyle bankanın iflasına neden olan, banka yönetim kurulu ve kredi komitesi başkan ve üyeleri ile genel müdür, genel müdür yardımcıları ve imzaları bankayı ilzam eden memurlar hakkında alınacak kararlarla ilgili her türlü hazırlık çalışmasını yaparak bu işlemlere ilişkin karar taslaklarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna sunmak; yönetim kurulu karar ve eklerinin birer örneğini Hukuk Dairesi Başkanlığına ve bilgi için Tahsilat Dairesi Başkanlığına bildirmek,

j) Kanunun 14 üncü maddesinin altıncı fıkrası uyarınca kurulacak banka ve şirketlere ilişkin hazırlık çalışmalarını yürütmek,

k) Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla faaliyet göstermekte olan bankaların yönetim ve denetiminin doğrudan ya da dolaylı olarak başka bir sermaye grubuna geçmesine yol açan hisse devir ve edinimlerinde, ödenmiş sermayenin devre ilişkin izin tarihinden itibaren bir yıl içinde Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen tutara yükseltilmemesi halinde, hisseleri devir alan ortakların temettü hariç ortaklık haklarının kullanımı ile ilgili işlemleri yapmak,

l) Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden, Kanunun 15 inci maddesi kapsamına giren işlemlerle sınırlı olmak üzere, Devletin güvenliği ve temel dış yararlarına karşı ağır sonuçlar doğuracak haller ile meslek sırrı, aile hayatının gizliliği ve savunma hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, özel kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler dikkate alınmaksızın gizli dahi olsa her türlü bilgiyi uygun süre ve ortamda (yazı, mikrofilm, mikrofiş, manyetik ortam ve benzeri suretle ya da on-line gibi), sürekli veya münferit olarak almak, defter ve belgeleri istemek,

m) Fonun bankalardan olan alacakları ile bankalardan devralınan zarar miktarlarını Finansman Dairesi Başkanlığı ve Tahsilat Dairesi Başkanlığı ile birlikte tespit etmek,

n) Görev alanına giren hususlarla ilgili olarak Kanuna dayanılarak çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatı hazırlamak ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak,

o) Daireye ait çalışma düzenini, görev bölümünü, dosyalarını, kayıt ve arşivleme yöntemlerini belirlemek,

p) Fon Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.

Tahsilat dairesi başkanlığı

MADDE 18

Tahsilat Dairesi Başkanlığının görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Fon kaynakları ile her türlü alacaklarının ve hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bankaların; yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarından, bu ortakların yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak tek başına veya başkalarıyla birlikte elinde bulundurdukları şirketlerden ve iştiraklerinden, yönetim ve denetim kurulu üyeleri, genel müdür ve yardımcıları, kredi komitesi başkan ve üyeleri ile imzaları bankayı ilzam eden memurları ve bunların eş ve çocuklarından olan alacakları ile hisseleri Fona intikal eden diğer bankaların bunlardan olan alacaklarından Fon tarafından devralınanlar ile Kanunun 15 inci madddesinin yedinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kişilere ait olup Fon tarafından devralınan alacakların takip ve tahsilinde 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

b) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının veya yöneticilerinin, yönetim kurulu, kredi komiteleri, şubeler, diğer yetkili ve görevliler aracılığıyla veya sair suretlerle banka kaynaklarını ve varlıklarını doğrudan veya üçüncü kişilere rehnetmek, teminat göstermek, ekonomik gücü olmayan kişilere kredi vermek, karşılığında kredi temin etmek amacıyla kredi kullandırmak, yurt içi veya yurt dışı banka ve mali kuruluşlar nezdinde depo veya sair adlarla hesap açtırmak veya bu hesapları teminat göstermek ve sair şekillerde kullanmak suretiyle veya başkaca dolanlı işlemlerle edindikleri veya bu suretle üçüncü kişilere edindirdikleri para, mal, her türlü hak ve alacakların temininde kullanılan banka kaynakları ve varlıkları nedeniyle doğan alacaklar hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

c) Her türlü alacakları ve devraldığı alacaklarla ilgili olarak borçlu aleyhine 2004 sayılı Kanun hükümlerine göre başlatılmış bulunan takipler ile alacağın tahsiline yönelik davalara kaldığı yerden devam edebileceği gibi, takibi devam ettirmekten ve/veya davanın takibinden sarfınazar ederek devraldığı alacağın kaldığı yerden 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsiline de karar vermek,

d) 6183 sayılı Kanun uyarınca takibine karar verdiği alacaklarına ilişkin her türlü teminatın paraya çevrilmesinde de dilerse anılan Kanun hükümlerini uygulamak,

e) Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrasının (b) bendi gereğince aynı maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen şekilde kullanılan kaynaklar veya uğranılan zarar, verilen süre içinde iade ve tazmin edilmediği takdirde, bu tür alacaklar hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

f) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine intikal eden bankalardan devralacağı alacakların takibine, alacağın devralındığı gün itibariyle banka defter, kayıt ve belgelerine göre anapara, her türlü faiz, komisyon ve sair giderlerin toplamından oluşan birikmiş alacak tutarı üzerinden başlamak,

g) Kanunun 15 inci maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendi uygulaması ile ilgili olarak Bankalar Yeminli Murakıpları ve diğer kamu kurumlarınca düzenlenen yazı ve raporlar ve sair ihbar ve şikayetler üzerine gerekli işlemleri yapmak,

h) 6183 sayılı Kanun uygulamasında anılan Kanunun Maliye Bakanlığına, tahsil dairesine ve diğer makam, mercii ve komisyonlara verdiği yetkileri kullanmak,

ı) Devraldığı alacaklarla ilgili olarak iskonto da dahil olmak üzere her türlü tasarrufta bulunmak, sulh olmak, alacağına mahsuben menkul ve gayrimenkul mallar ile her türlü hak ve alacakları hiçbir sınırlamaya tabi olmaksızın devralmak,

Alacakların takip ve tahsilat işlemleri sonucunda edinilen varlıkları Varlık Yönetim Dairesi Başkanlığına intikal ettirmek,

j) Fona borçlu olanların iflası halinde 2004 sayılı Kanunun 221 inci maddesindeki iflas bürosuna Fon temsilcisinin katılımını sağlamak, anılan Kanunun 223 üncü maddesine göre iflas idaresinin üyelerinden biri veya ikisini, göstereceği iki kat aday arasından icra tetkik mercii tarafından seçilmesini talep etmek,

k) Fona borçlu olanlar ile tüzel kişi borçluların kanunî temsilcileri hakkında 5682 sayılı Pasaport Kanununun 22 nci maddesine istinaden yurt dışına çıkış yasağı koydurmak,

l 1) Fon alacağının tahsili bakımından yarar görmesi ve bankanın yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak, tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortakların, banka kaynaklarını bankanın emin şekilde çalışmasını tehlikeye düşürecek biçimde doğrudan veya dolaylı olarak kendi lehlerine kullandıkları veya bankayı bu suretle zarara uğrattıklarının tespiti halinde;

a) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimine sahip olduğu iştiraklerinin,

b) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine ait olan bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran tüzel kişi ortaklarının,

c) Hisseleri kısmen veya tamamen kendisine ait olan bir bankanın gerçek ve tüzel kişi ortaklarının yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulundurdukları şirketlerin,

temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimini devralmaya veya yönetim, müdürler veya denetim kurulu üyelerinin tamamını veya bir kısmını, hisselerinin imtiyazlı olup olmadığına bakılmaksızın, görevden alarak veya üye sayısını artırarak bu kurullara üye atamaya,

2 a) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının veya yöneticilerinin, yönetim kurulu, kredi komiteleri, şubeler, diğer yetkili ve görevliler aracılığıyla veya sair suretlerle banka kaynaklarını ve varlıklarını doğrudan veya üçüncü kişilere rehnetmek, teminat göstermek, ekonomik gücü olmayan kişilere kredi vermek, karşılığında kredi temin etmek amacıyla kredi kullandırmak, yurt içi veya yurt dışı banka ve mali kuruluşlar nezdinde depo veya sair adlarla hesap açtırmak veya bu hesapları teminat göstermek ve sair şekillerde kullanmak suretiyle veya başkaca dolanlı işlemlerle edindikleri veya bu suretle üçüncü kişilere edindirdikleri para, mal, her türlü hak ve alacakların temininde kullanılan banka kaynakları ve varlıkları nedeniyle doğan Fon alacaklarının 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsilini sağlamaya,

b) Yukarıda anılan para, mal, her türlü hak ve alacaklara ihtiyati haciz koymaya, muhafaza altına almaya ve bunlardan değeri Fon tarafından belirlenemeyenleri 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 72 nci maddesine göre kurulan takdir komisyonlarının Fon tarafından belirlenecek kurum ve kuruluşlarca hazırlanacak raporları da dikkate alarak tespit edeceği değer üzerinden, alacağına ve/veya bu bankaların Fon tarafından devralınan zararlarına mahsuben devralmaya,

c) Bu alacaklara zararın ve/veya alacağın doğmasına sebebiyet veren haksız işlemin yapıldığı tarihten itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen oranda gecikme zammı uygulamaya,

d) Alacağına ve/veya bankaların Fon tarafından devralınan zararlarına mahsuben devralınmasına karar verilen menkul ve gayrimenkul mallar ile hakları mahkeme kararına gerek olmaksızın Fon adına ilgili sicile tescil ettirmeye,

3) Yapılan işlemlerden tescile tabi olanları tescil ve gerektiğinde ilan ettirmeye,

yetkilidir.

Fon, bu fıkrada kendisine tanınan yetkileri herhangi bir sözleşme yapmaya ve başkaca bir işleme gerek olmaksızın Fonun karar alması ile kullanmaya yetkili olup, Fon bu yetkilerini, banka hisselerinin kısmen veya tamamen üçüncü kişilere satış, devir veya intikalinden sonra da kullanabilir.

m) Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerden, Kanunun 15 inci maddesi kapsamına giren işlemlerle sınırlı olmak üzere, Devletin güvenliği ve temel dış yararlarına karşı ağır sonuçlar doğuracak haller ile meslek sırrı, aile hayatının gizliliği ve savunma hakkına ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, özel kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler dikkate alınmaksızın gizli dahi olsa her türlü bilgiyi uygun süre ve ortamda (yazı, mikrofilm, mikrofiş, manyetik ortam ve benzeri suretle ya da on-line gibi), sürekli veya münferit olarak almak, defter ve belgeleri istemek,

n) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona ait olan bir bankanın hisselerinin üçüncü kişilere devir ve intikali halinde banka tarafından, bankanın eski ortakları, yöneticileri ve denetçileri hakkında açılmış olan dava ve takipleri kanuni halef sıfatıyle kaldığı yerden devam ettirmek,

o) Fonun alacaklı olduğu gerçek ve tüzel kişiler hakkında gerekli bilgi ve belgeleri toplamak ve araştırmaları yapmak,

p) Fon alacağının 6183 sayılı Kanuna göre takip ve tahsili sırasında kullanılması gereken makbuz, tutanak, fiş ve diğer kağıtların şeklini ve ihtiva edeceği hususları belirleyerek Yönetim Kurulunun onayına sunmak,

r) Kanunda gösterilen para cezalarının süresi içinde ödenmemesi halinde, bunların vergi dairesince tahsilini sağlamak,

s) Faaliyet konuları ile ilgili olarak;

1 - Fon tarafından dava açılması gereken hallerde, iddianın ispatına yarayacak her türlü bilgi ve belgeyi toplayarak dava açılmasını sağlamak ve aleyhte açılan davalara ilişkin olarak savunma dosyalarını hazırlamak ve dava ile ilgili her türlü işlemleri yapmak,

2 - Fonun taraf olduğu her türlü uyuşmazlığın adli ve idari yargı mercii ve icra-iflas daireleri ile diğer idari mercilerde takibini, savunulmasını, Fonun ilgili mevzuat kurallarına göre bu mercilerde temsil edilmesini sağlamak,

3 - Henüz yargı mercilerine intikal etmemiş uyuşmazlıkların, bir hakkın tanınması ya da bir menfaatten vazgeçilmesi yoluyla sulhen çözümünün sağlanması amacıyla Yönetim Kuruluna öneride bulunmak,

4 - Takibinde ya da üst dereceli yargı mercilerine intikalinde yarar görülmeyen dava ve icra takiplerinden vazgeçilmesi veya ihtilafın sulhen çözümü konusunda Yönetim Kuruluna öneri sunmak,

5 - Fonun menfaatlerini koruyucu, anlaşmazlıkları önleyici hukuki tedbirleri zamanında almak, anlaşma ve sözleşmelerin bu esaslara uygun olarak yapılmasını sağlamak, diğer birimlerle işbirliği yapmak, sonuçlanan davalar hakkında ilgili birimlere bilgi vermek,

t) Fona intikal eden bankaların takipteki alacak dosyaları ile ilgili bilgi almak, izlemek, değerlendirmek ve bu dosyalardan devralınacakları tespit etmek,

u) Fona intikal eden bankalardan devralınacak dosyalarla ilgili her türlü işlemi yürütmek,

v) Fona intikal eden bankalardan devralınan alacakların tahsilatına ilişkin politikaları hazırlamak ve uygulamak,

y) Fonun bankalardan olan alacakları ile bankalardan devralınan zarar miktarlarını Finansman Dairesi Başkanlığı ve Varlık Yönetim Dairesi Başkanlığı ile birlikte tespit etmek,

z) Fon tarafından devralınan alacaklar ile Fonun diğer alacaklarının takip ve tahsili hakkında Yönetim Kuruluna aylık raporlar sunmak,

aa) Grup başkanlıkları ve tahsilat ekipleri arasında uygulama birliğini sağlamak üzere gerekli tedbirleri almak,

ab) Fon yönetim kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar dahilinde tefevvüz, teferruğ ve temellük işlemlerini yapmak,

ac) Bankalardan devralınan alacaklardan aciz belgesine bağlanmış olanlar ile her türlü alacakların takip ve tahsilatı sırasında aciz belgesine bağlananlar hakkında periyodik olarak gerekli takip ve tahsilat işlemlerini yapmak,

ad) Daireye ait çalışma düzenini, görev bölümünü, dosyalama, kayıt ve arşivleme yöntemlerini belirlemek,

af) Kanuna dayanılarak çıkartılacak yönetmelik, tebliğ, yönerge ve diğer ilgili mevzuatı hazırlamak ve Yönetim Kurulunun onayına sunmak, tahsilat çalışmalarına ilişkin olarak uygulama talimatları ve iç genelgeler hazırlamak ve uygulamak,

ag) Fon başkanı tarafından verilen diğer görevleri yapmak.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Yardımcı Hizmet Birimi

Yönetim kurulu özel büro müdürlüğü

MADDE 19

Yönetim Kurulu Özel Büro Müdürlüğünün görevleri aşağıda belirtilmiştir.

a) Yönetim Kurulu toplantılarına ilişkin gündemi üyelere dağıtmak,

b) Yönetim Kurulu görüşmelerinin kaydını tutmak, bu kayıtları elektronik ortamda veya mevcut teknolojinin imkan vereceği diğer sistemlerde deşifre ederek saklamak,

c) Yönetim Kurulunun kararlarını karar defterine kaydetmek, üyelere imzalatmak ve ilgili birimlere göndermek,

d) Fonun iç ve dış haberleşme işlerini yürütmek ve arşiv faaliyetlerini düzenlemek,

e) Fon Başkanı tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Kanun Çerçevesinde Fona Verilen Yetkilerin Kullanılması

BİRİNCİ BÖLÜM

Tahsilat Grup Başkanlıkları ve Tahsilat Ekipleri (Yetkilerin Kullanılmasından Sorumlu Birimler)

Grup başkanlığı

MADDE 20

Tahsilat Dairesi Başkanlığına verilen görevler ile 2004 sayılı Kanuna göre yapılacak takip ve tahsilat işlemlerine ilişkin görevleri ve 6183 sayılı Kanunun tahsil dairesine verdiği görev ve yetkileri kullanmak üzere gerekli görülen yerlerde Yönetim Kurulu kararıyla, Tahsilat Dairesi Başkanlığının altında Grup Başkanlıkları kurulabilir.

Grup başkanı

MADDE 21

Grup başkanı, bu Yönetmelikle kendisine verilen görevler ile ilgili merciler tarafından kendisine verilen diğer görev ve yetkileri kullanır.

Grup başkanlığının görevleri

MADDE 22

Grup Başkanlıkları işlem alanına giren hususlarla ilgili olarak aşağıda belirtilen görevleri yürütür.

A - 6183 sayılı Kanuna Göre Takip Edilecek İşlemlerde;

a) Fon kaynakları ile her türlü alacaklarının ve hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bankaların; yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarından, bu ortakların yönetim ve denetimini doğrudan ya da dolaylı olarak tek başına veya başkalarıyla birlikte elinde bulundurdukları şirketlerden ve iştiraklerinden, yönetim ve denetim kurulu üyeleri, genel müdür ve yardımcıları, kredi komitesi başkan ve üyeleri ile imzaları bankayı ilzam eden memurları ve bunların eş ve çocuklarından olan alacakları ile hisseleri Fona intikal eden diğer bankaların bunlardan olan alacaklarından Fon tarafından devralınanlar ile Kanunun 15 inci maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kişilere ait olup Fon tarafından devralınan alacakların takip ve tahsilinde 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

b) Hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bir bankanın yönetim ve denetimini doğrudan veya dolaylı olarak tek başına veya birlikte elinde bulunduran ortaklarının veya yöneticilerinin, yönetim kurulu, kredi komiteleri, şubeler, diğer yetkili ve görevliler aracılığıyla veya sair suretlerle banka kaynaklarını ve varlıklarını doğrudan veya üçüncü kişilere rehnetmek, teminat göstermek, ekonomik gücü olmayan kişilere kredi vermek, karşılığında kredi temin etmek amacıyla kredi kullandırmak, yurt içi veya yurt dışı banka ve malî kuruluşlar nezdinde depo veya sair adlarla hesap açtırmak veya bu hesapları teminat göstermek ve sair şekillerde kullanmak suretiyle veya başkaca dolanlı işlemlerle edindikleri veya bu suretle üçüncü kişilere edindirdikleri para, mal, her türlü hak ve alacakların temininde kullanılan banka kaynakları ve varlıkları nedeniyle doğan alacaklar hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerini uygulamak,

c) Fonun her türlü alacakları ve devralınan alacaklarla ilgili olarak borçlu aleyhine 2004 sayılı Kanun hükümlerine göre başlatılmış bulunan takipler ile alacağın tahsiline yönelik davalardan sarfınazar edilerek, kaldığı yerden 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsiline karar verilenlerin işlemlerini yürütmek,

d) Borçlunun 6183 sayılı Kanunun 27, 28, 29 ve 30 uncu maddelerinde yazılı tasarruf ve muamelelerinin varlığı halinde bu işlemlerin iptali için gerekli delilleri toplayarak iptal davası açılmasını sağlamak ve sonucunu izlemek,

e) Hakkında haciz veya ihtiyati haciz kararı alınan borçlunun menkul ve gayrimenkul malları ile alacak ve haklarına haciz uygulamak,

f) Ödeme emri tebliğ edilen ve süresi içinde mal bildiriminde bulunmayan borçluların hapsen tazyikini ilgili mahkemeden talep etmek,

g) Haczedilen menkul ve gayrimenkul mallar ile gemilerin idaresi, işletilmesi, menfaat ve hasılatının toplanması için gerekli tedbirleri almak,

h) 6183 sayılı Kanunun 34 üncü maddesine göre ortaklığın feshini istemek,

ı) Limited şirketlerden tahsil imkanı bulunmayan alacakların, sermaye hisseleri oranında doğrudan doğruya limited şirket ortaklarından takip ve tahsilini sağlamak,

j) Tüzel kişilerle, küçüklerin ve kısıtlıların, vakıflar ve cemaatler gibi tüzel kişiliği olmayan teşekküllerin mal varlığından tamamen veya kısmen tahsil edilemeyen veya tahsil edilemeyeceği anlaşılan alacakların, kanuni temsilcilerin ve teşekkülü idare edenler ile yabancı şahıs veya kurumların Türkiye’deki mümessillerinin şahsi mal varlıklarından takip ve tahsilini sağlamak,

k) 6183 sayılı Kanunun 110 ila 114 üncü maddelerinde yazılı bulunan suçları işleyenleri Cumhuriyet Savcılığına bildirmek,

l) 6183 sayılı Kanunun tahsil dairesine verdiği diğer görev ve yetkileri kullanmak.

B - 2004 sayılı Kanuna Göre Takip Edilecek İşlemlerde;

a) Her türlü alacakları ve devraldığı alacaklarla ilgili olarak borçlu aleyhine 2004 sayılı Kanun hükümlerine göre başlatılmış bulunan takipler ile alacağın tahsiline yönelik davalara kaldığı yerden devam etmek,

b) Fona intikal eden ve 2004 sayılı yasaya göre takibine karar verilen alacak dosyalarını niteliklerine göre tasnif ederek ekiplere dağıtmak, her bir alacak dosyasının takibine yönelik olarak yapılacak işlemler ve işlem adımları ve bunların tahmini sürelerini içeren bir eylem planı hazırlamak,

c) Haczedilen menkul ve gayrimenkul mallar ile gemilerin idaresi, işletilmesi, menfaat ve hasılatının toplanması için gerekli tedbirlerin alınmasını ilgili mercilerden talep etmek.

C - Ortak Hükümler;

6183 sayılı Kanuna veya 2004 sayılı Kanuna göre takip edilecek işlemlerde ;

a) Fona intikal eden alacak dosyalarını niteliklerine göre tasnif ederek tahsilat ekiplerine dağıtmak, her bir alacak dosyasının takibine yönelik olarak yapılacak işlemler ve işlem adımları ile bunların tahmini sürelerini içeren bir eylem planı hazırlamak,

b) Faaliyet konuları ile ilgili olarak Fon tarafından dava açılması gereken hallerde, iddianın ispatına yarayacak her türlü bilgi ve belgeyi toplayarak dava açılmasını sağlamak ve aleyhte açılan davalara ilişkin olarak savunma dosyalarını hazırlamak ve dava ile ilgili her türlü işlemleri yapmak,

c) Fonun alacaklı olduğu gerçek ve tüzel kişiler hakkında gerekli bilgi ve belgeleri toplamak ve araştırmaları yapmak ve bu bilgi ve belgeleri ilgili mercilere aktarmak,

d) Borçlular ve tüzel kişi borçluların kanuni temsilcileri hakkında yurtdışı çıkış yasağı uygulanmasını ilgili mercilerden talep etmek,

e) Alacağın tahsili için İcra ve İflas Kanunu hükümleri dairesinde borçlunun iflasını istemek,

f) Borçluya ait menkul ve gayrimenkul mallar ile alacak ve hakları araştırmak, borçlunun mal edinme ve mal artışlarını izlemek,

g) Bankalardan devralınan alacaklardan aciz belgesine bağlanmış olanlar ile her türlü alacakların takip ve tahsilatı sırasında aciz belgesine bağlananlar hakkında periyodik olarak gerekli takip ve tahsilat işlemlerini yapmak,

h) Tahsilat ekiplerinin çalışmalarını günlük olarak izlemek ve kontrol etmek,

ı) Alacakların takip ve tahsili hakkında Tahsilat Dairesi Başkanlığına rapor sunmak,

j) İlgili merciler tarafından verilen diğer görevleri yapmak.

Takip ve tahsilat ekipleri

MADDE 23

Fon kaynakları ile Fonun her türlü alacağının, 6183 ve 2004 sayılı Kanunlara göre takip ve tahsilini sağlamak üzere, Grup Başkanı, grup başkanlıkları bünyesinde ihtiyaç duyulan personelden oluşan yeterli sayıda takip ve tahsilat ekipleri kurar. Ekipte yer alan personelden birini ekip başkanı olarak görevlendirir.

Ekiplerin görevi

MADDE 24

Ekiplerin görevi aşağıda belirtilmiştir.

a) 6183 sayılı Kanun uyarınca haczedilen menkul malların cins ve nevilerini, vasıflarını, alametlerini, sayı ve miktarlarını, tahmin edilen değerlerini, haciz sırasında bulunan kişiler ile varsa üçüncü şahısların iddialarını vesair gerekli hususları haciz tutanağı ile tespit etmek,

b) Üçüncü şahıslardaki menkul mal, hak ve alacaklardan tutanakla haczi mümkün bulunmayanları, borçlu veya zilyet olan veyahut alacak ve hakları ödemesi gereken gerçek ve tüzel kişilere haciz keyfiyetini bir yazı ile tebliğ etmek suretiyle haczetmek,

c) Haciz uygulaması sırasında haczin gerektirdiği her türlü zora başvurmak, gerektiğinde ilgili mercilerden yardım istemek,

d) 6183 sayılı Kanunun haczi tatbik etmekle görevli ve yetkili olanlara tanıdığı her türlü görev ve yetkiyi kullanmak,

e) Adresi bilinmeyen veya bilinen adreslerinden ayrılmış olduğu saptanan borçlularla ilgili olarak adres araştırması yapmak,

f) Yapılan takip sonucunda borçlunun haczi caiz malı olmaması veya bulunan malların satış bedelinin borcu karşılamaması halinde borçlu hakkında aciz fişi düzenleyerek veya aciz vesikasına bağlatarak grup başkanlığına sunmak,

g) Grup Başkanlığınca memur eliyle tebliğ yapılması gerekli görülen hallerde tebliğ işlemini gerçekleştirmek,

h) Alacakların takip ve tahsili hakkında tahsilat grup başkanlığına rapor sunmak.

İKİNCİ BÖLÜM

Takip ve Tahsilat İşlemlerine İlişkin Usul ve Esaslar

Alacak dosyalarının devralınması

MADDE 25

Fona intikal eden bankaların, Fon tarafından devralınacak alacaklarına ilişkin kredi, takip ve dava dosyaları, Tahsilat Dairesi Başkanlığınca uzman görevlilerden oluşturulacak ekipler tarafından devralınır.

Dosyaları devralacak ekiplerin oluşturulmasında, Kurul Başkanı, gerektiğinde Kurumun, Fonun ve Fona intikal eden bankaların birimlerinde çalışan murakıp, müfettiş, avukat ve diğer personelini de bu ekiplerde görevlendirebilir.

Dosyaları devralacak ekipler, dosyalarda bulunan kredi sözleşmesi, kredi kararı, teminatlar ve her türlü kefalete ilişkin belgeler, protokoller, ödeme belgeleri, muacceliyet ihbarnamesi, tebligata ilişkin belgeler, takibat, icra ve dava safhasına ilişkin belgeler ile diğer belgeleri banka yetkilileri ve varsa takibatla görevlendirilen avukatın da imzaladığı bir tutanakla tespit ederler.

Devralınan alacak dosyalarının takip usulünün belirlenmesi

MADDE 26

Hisseleri kısmen veya tamamen Fona ait olan bankaların Kanunun 15 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen kişilerden olan alacakları ile devralınan alacaklarına ilişkin kredi, takip ve dava dosyalarının 6183 sayılı Kanun ve 2004 sayılı Kanundan hangisine göre takip edileceği Tahsilat Dairesi Başkanı tarafından oluşturulacak bir dosya değerlendirme komisyonu tarafından belirlenir. Komisyon kararı, Fon Yönetim Kurulunun onayına sunulur ve Yönetim Kurulunca karara bağlanır.

Takip usulü belirlenen dosyaların tahsilat ekiplerine dağıtılması

MADDE 27

Dosya Değerlendirme Komisyonu tarafından takip usulü belirlenen dosyalar gereği yapılmak üzere grup başkanı tarafından tahsilat ekiplerine dağıtılır. Ekiplere dağıtılan dosyalarla ilgili olarak ekip başkanı tarafından bir eylem planı hazırlanır ve hazırlanan eylem planı grup başkanı tarafından Daire Başkan Yardımcısının onayına sunulur.

Devralınan alacakların takip ve tahsilatıyla ilgili yasal işlemlere başlanılması

MADDE 28

Fon tarafından devralınan alacakların takip ve tahsiline ilgili Tahsilat Daire Başkan Yardımcısı tarafından onaylanan eylem planına istinaden ekiplerce derhal başlanır.

Ödemeye çağrı mektubu düzenlenmesi

MADDE 29

Yönetim Kurulunca 6183 sayılı Kanuna göre takip ve tahsilatı kararlaştırılan alacaklarla ilgili olarak grup başkanlığı tarafından borcun nihai durumu tespit edilerek 6183 sayılı Kanunun 37 nci maddesine göre bir ay içerisinde ödenmesi için borçluya bir ödemeye çağrı mektubu gönderilir.

Ödemeye çağrı mektubunda borçlunun adı ve soyadı/unvanı, kullanılan krediye ilişkin banka/ şube adı, kredinin nevi, miktarı ve fer’ileri ile teminatlar, kefaletler ve borcun nereye ödeneceğine ilişkin detaylı bilgiler yer alır.

Sulh, iskonto ve her türlü tasarrufta bulunma

MADDE 30

Fon, hisseleri kısmen veya tamamen Fona intikal eden bankalardan devraldığı alacaklarla ilgili olarak iskonto da dahil olmak üzere her türlü tasarrufta bulunmak, sulh olmak, alacağına mahsuben menkul ve gayrimenkul mallar ile her türlü hak ve alacakları hiçbir sınırlamaya tabi olmaksızın devralmaya yetkilidir. Bu yetkinin kullanılmasına ilişkin usul ve esaslar Fon Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

Borçlularla görüşme

MADDE 31

Görüşme talebinde bulunan borçlularla, bu Yönetmeliğin 29 uncu maddesinde belirtilen yetkiye istinaden yönetim kurulunca belirlenecek bir komisyon tarafından alacağın tahsili için gerekli görüşmeler yapılır ve bu görüşmeler sonucunda alacakla ilgili olarak taraflar arasında yapılan görüşme sonuçları bir tutanakla tespit edilir. Yeni bir ödeme planı yapılmış ise, bu tutanağın ekinde yer alır. Tutanağın imzalı ve mühürlü bir örneği ekleri ile birlikte borçlunun dosyasına konur. Bir örneği ise, ilgili mercilere gönderilir.

Teminat isteme

MADDE 32

Türkiye'de ikametgahı bulunmayan borçlunun durumu Fon alacaklarının tahsilinin tehlikede olduğunu gösteriyorsa, tahsil dairesi kendisinden teminat isteyebilir.

Gösterilen teminatın sonradan kısmen ya da tamamen değerini kaybetmesi veya borç miktarının artması halinde, teminatın tamamlanması veya yerine başka bir teminat göstermesi yazı ile borçludan istenilir.

Şahsi kefalet

MADDE 33

Fon alacaklarının tahsilatı ile ilgili olarak borçlu kişiler muteber bir şahsı müteselsil kefil ve müşterek müteselsil borçlu olarak gösterebilirler. Şahsi kefalet Yönetim Kurulu tarafından tespit edilecek şartlara uygun olarak tesis olunur.

İhtiyati haciz

MADDE 34

İhtiyati haciz, Fon alacakları ile ilgili olarak Kanunun 15 inci maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen haller ile 6183 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen hallerden herhangi birinin bulunması halinde hiçbir süreyle sınırlı olmaksızın ekip başkanının talebi, grup başkanının teklifi, ilgili Tahsilat Daire Başkan Yardımcısının uygun görüşü ve Daire Başkanının onayı ile haczin ne suretle yapılacağına dair olan hükümlere göre derhal tatbik olunur.

Ödeme emri

MADDE 35

Fon alacağını vadesinde ödemeyenlere, yedi gün içinde borçlarını ödemeleri veya mal bildiriminde bulunmaları lüzumu Grup Başkanı tarafından imzalanan "ödeme emri" ile tebliğ olunur.

Ödeme emrinde borcun mahiyeti ve miktarı, nereye ödeneceği, süresinde ödenmediği veya mal bildiriminde bulunulmadığı takdirde borcun cebren tahsil ve borçlunun mal bildiriminde bulununcaya kadar üç ayı geçmemek üzere hapis ile tazyik olacağı, gerçeğe aykırı bildirimde bulunduğu takdirde hapis ile cezalandırılacağı kayıtlı bulunur. Ayrıca, borçlunun 6183 sayılı Kanunun 114 üncü maddesindeki görevleri ve bu görevleri yerine getirmediği takdirde hakkında tatbik edilecek olan ceza ödeme emrinde kendisine bildirilir.

Hapsen tazyik talebinde bulunma yetkisi

MADDE 36

Kendisine ödeme emri tebliğ edilen borçlunun yedi günlük süre içinde borcunu ödememesi ve mal bildiriminde de bulunmaması halinde, hakkında hapsen tazyik kararının alınmasını sağlamak amacıyla, icra tetkik mercii hakimliğine yazılı talepte bulunma yetkisi Grup Başkanına aittir.

Haciz varakası

MADDE 37

Haciz işlemleri, tahsilat ekiplerince düzenlenen ve Tahsilat Dairesi Başkan Yardımcısı tarafından tasdik edilen haciz varakasına dayanılarak yapılır.

Haciz varakasında, varakayı düzenleyen grup başkanlığının adı, varakanın düzenlenme tarih ve numarası, borçlunun adı, soyadı veya unvanı, iş ve ikametgah adresleri, ödeme emrinin tebliğ tarihi ve tebliğ şekli, haczin nedeni ve yasal dayanağı, haciz konusu alacağın türü, miktarı ve vadesi gösterilir.

Bu varakaların şekli ve ihtiva edeceği diğer bilgiler Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

Haczedilen menkul malların korunması

MADDE 38

Haczedilen para, kıymetli maden, mücevher, ticari senet, hisse senedi ve tahvil gibi menkul mallar kaybolmalarını ve değiştirilmelerini önleyecek tedbirler alınarak Grup Başkanlığınca muhafaza olunur.

Ekiplerce haczolunan sair menkul mallar uygun bir yerde muhafaza altına alınır veya güvenilir bir şahsa veyahut güvenilir bir şahsın kefaleti altında borçlunun veya zilyedin kendisine bırakılır.

Ekiplerin grup başkanlığı merkezinin bulunduğu yer dışında haczettikleri menkul mallar gerektiğinde grup başkanlığı merkezine getirilerek muhafaza altına alınır.

Menkul malların satışı

MADDE 39

Menkul mallar Grup Başkanlığınca haczin yapıldığı tarihin üçüncü gününden itibaren üç ay içinde satışa çıkarılır.

Ekiplerce Grup Başkanlığı merkezinin bulunduğu yer dışında haczedilen menkul mallar, haczedildiği yerde satışının güç olacağının anlaşılması halinde Grup Başkanlığınca uygun görülecek yerde satılır.

Ödeme

MADDE 40

Grup Başkanlıkları ve ekiplerce cebri takip sonucunda tahsil edilen tutarlar ile borçlu tarafından rızaen yapılan ödemeler karşılığında borçlu veya ödemeyi yapana bir ödeme belgesi verilir. Tahsil edilen tutarlar Fon tarafından belirlenen bankalar nezdinde bulunan Fon hesabına makbuz karşılığı yatırılır. Ayrıca, borçlu veya ödemeyi yapanlarca Fon tarafından belirlenen bankalar nezdindeki Fon hesabına makbuz karşılığı ödeme yapılabilir.

Grup Başkanlıkları ve ekiplerce yapılan tahsilatın aynı gün, bunun mümkün olmaması halinde izleyen ilk iş günü Fon hesabına yatırılması esastır. Tahsilatın yapıldığı gün Fon hesabına yatırılamayan tutarlar, grup başkanı ve/veya ilgili ekip tarafından düzenlenecek bir tutanakla muhafaza altına alınır.

Ekiplerin, Grup Başkanlıklarının bulunduğu il dışında yaptıkları tahsilatlar aynı gün bunun mümkün olmaması halinde izleyen ilk iş günü Fon hesabına havale edilir.

Satış komisyonu

MADDE 41

Haczedilen menkul mallar ile gayrimenkuller ve gemiler ilgili Tahsilat Daire Başkan Yardımcısının Başkanlığında grup başkanı ve bir personelden oluşan satış komisyonu tarafından satılır.

Bilgi ve belge verme yükümlülüğü

MADDE 42

Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler Tahsilat Dairesi Başkanlığı tarafından istenecek her türlü bilgiyi uygun süre ve ortamda (yazı, mikrofilm, mikrofiş, manyetik ortam ve benzeri suretle ya da on-line gibi), sürekli veya münferit olarak vermeye, istenecek defter ve belgeleri ibraz etmeye mecburdurlar.

Bilgi, bilgi istem yazısının ilgiliye tebliğ tarihinden itibaren yedi günden az olmamak üzere verilecek uygun bir sürede yazı ile istenir. Kanunun 15 inci maddesinin sekizinci fıkrası kapsamına giren işlemlerle ilgili olarak Tahsilat Dairesi Başkanlığınca istenecek bilgi ve belgeleri vermeyenler hakkında bu Kanunun 22 nci maddesinin dördüncü fıkrası hükümleri uygulanır.

Basılı kağıtlar

MADDE 43

Fon alacağının 6183 ve 2004 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsili sırasında kullanılacak makbuz, fiş, tutanak ve diğer kağıtların şekli ve ihtiva edeceği bilgiler Tahsilat Dairesi Başkanlığının önerisi üzerine Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Fonun Kaynakları ile Kullanım Esas ve Usulleri

BİRİNCİ BÖLÜM

Fon Mevcudunun Yönetimi ve Kaynakları

Fon mevcudunun yönetimi

MADDE 44

Fonun mevcudu, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki "Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu" hesabında tutulur ve Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek esaslar çerçevesinde değerlendirilir. Fon mevcutlarının değerlendirilmesi veya idari ve tahsilat işlemlerinin yürütülmesi amacıyla Yönetim Kurulunca uygun görülecek bankalar nezdinde hesaplar açılabilir.

Fonun kaynakları

MADDE 45

Fonun kaynakları;

a) Bankaların tasarruf mevduatı tutarı üzerinden kapsamı, tutarı, tarifesi, tahsil şekil ve zamanı Kurulca belirlenecek sigorta primlerinden,

b) Kanunun 10 uncu maddesine göre zamanaşımına uğrayan mevduat, emanet ve alacaklardan,

c) Kuruluş izni verilen kuruluşların kurucularının Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen asgari sermayenin yüzde onu tutarında Fona yatıracakları sisteme giriş payından,

d) Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrası hükümleri çerçevesinde, devralan bakımından verilen hisse devir izinlerinde, hisseleri devralan ortaklar tarafından, devralınan hisselerin nominal bedelinin veya borsa değeri daha yüksek olduğu takdirde borsa değerinin yüzde biri oranında Fona yatırılacak tutarlardan,

e) Kanunun 18 inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince gerçekleşen tasfiye süreci sonunda Kuruma tevdi edilip, Kurumca on yıl süre ile her yıl başında usulüne göre ilan edilmek suretiyle saklanan değerlerden, son ilan tarihinden itibaren altı ay içinde aranmadığı için fona irat kaydedilen miktarlardan,

f) Kanun hükümlerine aykırılık dolayısıyla hükmolunacak adli para cezaları ile idari para cezalarının yüzde ellisinden,

g) Türkiye Bankalar Birliğince alınan özel ve genel nitelikteki tedbirlere zamanında ve tam olarak uymayan üyeleri hakkında Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulunca uygulanan para cezalarından,

h) 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanununun 40 ıncı maddesinin ikinci fıkrası gereğince tahsil edilen zorunlu karşılık ve umumi disponibilite cezai faizlerinden,

ı) Fon mevcudunun gelirleri ile sair gelirlerden,

oluşur.

Fonun diğer finansman kaynakları

MADDE 46

Fon mevcudunun ihtiyacı karşılayamaması durumunda bankalardan ileride doğacak prim yükümlülüklerine mahsuben bir önceki yılda ödedikleri sigorta primi toplamına kadar avans alınabilir. Bu avans Kurulca belirlenecek oran üzerinden hesaplanacak faizi ile birlikte doğacak prim borçlarına mahsup edilir.

Olağanüstü hallerde Fon, Hazine Müsteşarlığından izin almak kaydıyla borçlanabileceği gibi ihtiyaç hasıl olduğunda Hazine Müsteşarlığınca Fona ikrazen verilmek üzere özel tertip Devlet İç Borçlanma Senedi ihraç edilebilir. Özel tertip Devlet İç Borçlanma Senetlerinin faiz oranları ve geri ödeme şartları da dahil olmak üzere tabi olacağı usul ve esaslar Hazine Müsteşarlığı ile Kurum tarafından müştereken belirlenir. Fon yaptığı borçlanmalar üzerinde her türlü tasarruf hakkına sahiptir. Mali yıl bütçe kanunlarında yer alan borçlanma ile ilgili hükümler bu senetler için de geçerlidir. Hazine Müsteşarlığınca Fona ikrazen ihraç edilmiş bulunan Devlet İç Borçlanma Senetlerinden doğan borçlar Bakanlar Kurulu kararı ile tasfiye edilebilir.

Olağanüstü hallerde, Fon kaynaklarının ihtiyacı karşılamaması durumunda Kurumun talebi üzerine Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca Fona avans verilir. Alınan avansın vadesi, tutarı, geri ödeme şekil ve şartları ile uygulanacak faiz oranı ve diğer hususlar Kurumun görüşü alınarak Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenir.

İKİNCİ BÖLÜM

Fon Kaynaklarının Kullanımı

Sigorta kapsamındaki mevduatın ödenmesi ve İflas talebi

MADDE 47

Bankacılık işlemleri yapma ve/veya mevduat kabul etme izni kaldırılan bir bankadaki kapsamı Kurulca belirlenen sigortaya tabi tasarruf mevduatı, Yönetim Kurulunca öngörülecek usul ve esaslar çerçevesinde, Fon tarafından tespit ettirilerek doğrudan doğruya veya ilan edilecek bir banka aracılığı ile ödenir.

Bir bankada ortak tasarruf mevduatı hesabı bulunan mudilerin payları belli ise sigorta limiti dahilinde bu paylara göre, belli değilse eşit şekilde ve her mudi için sigorta limitini aşmamak kaydıyla ödeme yapılır. Ancak Kanunun 15 maddesi altıncı fıkrası (b) bendinde sayılan kişilere herhangi bir ödeme yapılmaz.

Fon ödediği tasarruf mevduatı için mevduat sahipleri yerine bankanın doğrudan doğruya iflasını ister. Bu görev ve yetki münhasıran Fona aittir. Bu şekilde yapılacak iflas isteminde 2004 sayılı Kanunun 178 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanmaz.

İflas kararı alınması halinde Fon, iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iştirak eder ve bu Kanunun uygulanması ile sınırlı olmak üzere 2004 sayılı Kanunda yazılı iflas dairesi ve alacaklılar toplantısı ile iflas idaresi görev ve yetkilerine de sahip olarak bankayı anılan Kanun hükümleri çerçevesinde tasfiye eder.

İflasına hükmolunan bankanın Fona olan borçları, masanın nakit durumuna göre 2004 sayılı Kanunun 232 nci maddesinde gösterilen sıra cetvelinin kesinleşmesi beklenilmeksizin ödenir.

Bankaların mali yapısının güçlendirilmesi

MADDE 48

Fon, mali sistemde güven ve istikrarın sürdürülmesini temin etmek amacıyla, Kurulca gerekli görülen hallerle sınırlı olmak üzere, hisseleri kendisine intikal eden bankaların mali bünyelerinin güçlendirilmesi ve yeniden yapılandırılmasını sağlamak için sermayelerinin artırılması, iştirak, gayrimenkul ve diğer aktiflerinin satın alınması veya bunların teminat olarak alınıp, karşılığında avans verilmesi ya da mevduat yapılması, alacaklarının, zararlarının devralınması da dahil olmak üzere her türlü tedbiri alabilir.

Banka zararlarının devralınması

MADDE 49

Fon, temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi veya hisseleri kısmen veya tamamen kendisine devredilen bankaların, sigorta kapsamında bulunan mevduat toplamını aşmamak ve hisselerinin tamamına sahip olmak kaydıyla, sermayesine tekabül eden zararlarını devralabilir.

Devredilen aktif ve pasif farkının ödenmesi

MADDE 50

Fon, temettü hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi veya hisseleri kısmen veya tamamen kendisine devredilen bankanın uygun göreceği aktifleri ile sigortaya tabi tasarruf mevduatını ve pasifte yer alan karşılık kalemlerini, kurulacak bir bankaya ya da mevcut bankalardan birine devretmesi durumunda devredilen aktiflerin toplamının devredilen pasiflerin toplamını karşılayamaması halinde aradaki farkı öder.

Devir veya birleşme halinde mali yardım yapılması

MADDE 51

Fon, hisseleri kendisine intikal eden bankaların, varlık ve yükümlülüklerini kısmen veya tamamen, mevcut bankalardan birine veya kurulacak bir bankaya devretmesi veya bankayı isteklisi bulunan başka bir bankayla birleştirilmesi amacıyla mali katkı sağlamaya yetkilidir.