“ Devletin ülkesi ve milletiyle bütünlüğü, hür demokratik düzen ve nitelikleri Anayasada belirtilen Cumhuriyet aleyhine işlenen ve doğrudan doğruya Devlet güvenliğini ilgilendiren suçlara bakmakla görevli Devlet Güvenlik Mahkemeleri kurulur. Ancak, sıkıyönetim ve savaş haline ilişkin hükümler saklıdır(104).…
-
Git
: -
Favorilere ekle veya çıkar
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi:
Haziran 2023
ISBN:
978-625-432-543-4
Baskı:
1
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
b.Devlet Güvenlik Mahkemeleri
Doğal yargıç ilkesine aykırılık tartışmalarına yol açan bir diğer yargı merci olan…
Anayasaya eklenen düzenlemelerin ardından 26.06.1973 kabul tarihli 1773 sayılı “Devlet…
2004 yılında görevlerine son verilen DGM’ler hukuki, siyasi ve ideolojik tartışmalar…
Doğal yargıç ilkesi çerçevesinde DGM’lerin kuruluşu, nitelikleri, yargılama usulleri…
“ Devlet Güvenlik Mahkemeleri birer ihtisas mahkemesi olarak kurulmalıdır. Keza yine Demokratik Partinin görüşü odur ki, Devlet Güvenlik Mahkemeleri özel mahkeme veya olağanüstü mahkeme hüviyetinde olmamalıdır. Yargı yetkisine sahip, içinde teminatlı hâkim sıfatını taşımayan şahısların bulunacağı bir merci, komisyon ve heyet olmamalıdır. Böyle …
DGM’lerin ihtisas mahkemesi niteliğinde olacağı görüşüne karşı, olağanüstü mahkemelerin/mercilerin…
“ Son Anayasa değişikliğinde Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kurulması ile ilgili olarak 136’ncı maddeye getirilen hükümlerle 1961 Anayasasının 32’nci maddesinde yer alan hükümler, birbiriyle çelişki halindedir. 136’ncı maddeyi burada kabul ederken 32’nci maddeyi kaldırmanız gerekirdi… Anayasamızın 32’nci maddesinde yer alan olağanüstü mahkeme ve olağanüstü merci kurma yasağı kaldırılmadıkça, 136’ncı maddeye fıkralar eklemek suretiyle olağanüstü merciler kurulamaz(116).…
Bu görüş kapsamında DGM’lerin “mahkeme” sıfatı da irdelenmiş ve “olağanüstü merci”…
“ Devlet Güvenlik Mahkemelerinin kurulmasıyla, 1961 Anayasasının demokratik hukuk devleti kurallarına karşı bir tutum içine girilmiş olunacaktır. Gerek 136’ncı maddede yapılan değişiklik ve gerekse getirilen kanun tasarılarıyla temel hak ve özgürlüklerin özü zedelenmiştir. Hükümetin kurmayı öngördüğü Devlet Güvenlik Mahkemeleri, bir ihtisas mahkemesi değil, olağanüstü mahkeme de değil olağanüstü mercilerdir(117).…
DGM’lere, mahkemelerin görev alanı belirlenirken kullanılan “devlet güvenliğini ilgilendirme”…
“ Böylece hâkim ve savcıları hükümetçe atanmış, Anayasamızın da kabul ettiği, “doğal hâkim” ilkesine ters düşen ve baktığı davalar da “siyasi nitelik” taşıyan bu yargı makamlarının, aslında siyasal ve olağanüstü mahkemeler niteliğinde oldukları kuşkusuzdur(121)…
Yargı bağımsızlığının ihlal edileceği endişeleri, DGM’lerin kuruluş aşamasında Mecliste…
1975’te DGM’lerin kuruluşuna ilişkin 1773 sayılı Kanunun, AYM tarafından iptal edilmesiyle…
“ Tekliflere göre DGM’lerin görevlerini gösteren maddenin, (B) fıkrasında belirtilen suçları işlediği iddia edilen kişilerden gerekli gördüklerini yargılayacak, gerekli görmediklerinin yargılanmasını ise genel mahkemelere bırakacaktır. Nitekim iptal edilen kanunun uygulanması sırasında bu husus gözlenmiş ve DGM’nin sanıklar arasında ayrım yaptığı görülmüştür. Bu şekilde DGM’ye yargılayacağı sanığı seçme yetkisi tanınmış olacaktır. …
Rapora göre DGM’leri ihtisas mahkemesi olarak değerlendirmek mümkün değildir. Çünkü…
1982 Anayasası döneminde, 2845 sayılı Kanun ile yargılama faaliyetlerine yeniden…
AİHM tarafından, adil yargılanma hakkının “bağımsız ve tarafsız mahkemece yargılanma”…
Doğal yargıç ilkesini karakterize eden unsurlar düşünüldüğünde mahkemelerin kanuni…