Borcun içeriği ise sözleşmenin konusunu oluşturan elektronik haberleşme türüne göre…
İşletmecinin borcunu ifa ederken riayet etmesi gereken ve bütün elektronik haberleşme…
“Mücbir sebepler dışında işletmeciler tarafından hizmetin kesintisiz olarak sürdürülmesi esastır.”…
şeklinde ifade olunmaktadır. Yine işletmecilerle yapılan yetkilendirme sözleşmelerinde…
İşletmecinin elektronik haberleşme hizmetini sağlama borcunu ifa etmemesi durumunda…
Daha önce de ifade etmiş olduğumuz üzere(4) elektronik…
B. Arabağlantı ve Dolaşım (Roaming) Sağlama Borcu
İşletmecinin haberleşme hizmetini sağlama borcu sadece kendi müşterileri arasındaki…
“Bir işletmecinin kullanıcılarının aynı veya diğer bir işletmecinin kullanıcılarıyla irtibatının veya başka bir işletmeci tara
şeklinde tanımlanmaktadır. EHK.m. 16/f. 2’ye göre:…
“…tüm işletmeciler, talep gelmesi halinde birbirleriyle arabağlantı müzakerelerinde bulunmakla yükümlüdürler. Tarafların anlaşamamaları halinde Kurum, işletmecilere arabağlantı sağlama yükümlülüğü getirebilir.”…
Her ne kadar arabağlantı sözleşmeleri işletmeciler arasında akdedilen bir özel hukuk…
İşletmeciler ayrıca ulusal ve uluslararası dolaşım hizmeti vermekle de yükümlüdürler.…
“Bir işletmeciye ait hizmetlerin, teknik uyumluluk şartları saklı kalmak üzere, diğer bir işletmecinin abonelerine ait ekipmanlar üzerinden sunulmasına veya bir diğer sistemin arabağlantısına imkân sağlayan sistemlerarası dolaşım”…
olarak tanımlanmaktadır. Elektronik Haberleşme Kanunu’nda yapılan tanım ulusal dolaşım başlığı…
Belirtmek gerekir ki, uluslararası dolaşıma ilişkin olarak Elektronik Haberleşme…
“Ara bağlantı ve ulusal dolaşım da dahil erişim ile ilgili uygulanacak usul ve esasları belirlemek ve mevzuatın öngördüğü düzenlemeleri yapmak, elektronik haberleşme sağlanması amacıyla imzalanan anlaşmaların rekabeti kısıtlayan, mevzuata ve/veya tüketici menfaatlerine aykırı hükümler içermemesi amacıyla mevzuatın öngördüğü tedbirleri almak” …
sayılmaktadır. Dolayısıyla Kurum ulusal dolaşım konusunda son kullanıcıların menfaatlerini…
Bu bağlamda uygulamada karşılaşılan önemli hukuki sorunlardan bir tanesi de özellikle…
C. Bilgilendirme ve Aydınlatma Borcu
Haberleşme hizmetlerine hâkim olan ilkelerden bir tanesi de açıklık ve şeffaflık…
“İşletmeciler, özellikle hizmetler arasında seçim yapılırken ve abonelik sözleşmesi imzalanırken tüketicilerin karar vermelerinde etkili olabilecek hususlar ile dürüstlük kuralı gereği bilgilendirilmelerinin gerekli olduğu her durumda talep olmaksızın tüketicileri bilgilendirir.”…
hükmünü içermektedir. Buradan da anlaşılacağı üzere işletmecilerin bilgilendirme…
Bu yükümlülükleri şu şekilde sıralayabiliriz:…
1. İşletmeciler, asgari şu bilgileri talep olmaksızın tüm kullanıcılara sunmak zorundadırlar…
“a) İşletmecinin adı, ünvanı ve adresi,…
b) Sunulacak hizmete ilişkin olarak; hizmetin tanımı ve kapsamı, hizmete erişim ve hizmetin kullanımı konusunda genel hüküm ve şartlar, hizmet içi uygulanacak tarifeler ve varsa abonelik paketleri, tarifelerin içerdiği vergi türleri ile bu vergilerin tarifeler hesaplanırken tarifelere yansıtılma oranı, doğru tüketici algısının oluşması amacıyla tarifelerin yalnızca tüm vergiler dahil değeri, işletmeciler tarafından varsa abonelere tazminat verme ve geri ödeme yapma şartları, varsa sunulan bakım/onarım hizmetlerinin çeşitleri, asgari sözleşme süresini de içerecek şekilde standart sözleşme şartları,…
c) Tüketici şikâyetleri çözüm mekanizmaları.”…
2. Özel içerikli hizmetler sunan işletmeciler, hizmetin ücretine ve süresine ilişkin…
3. İşletmeciler, kampanya şartları, süresi, hedef kitlesi ve benzeri hususlar hakkında…
4. İşletmeciler, tarife değişikliklerini abonelerine değişiklik yürürlüğe girmeden…
İşletmecilerin Yönetmelik ile belirlenen bu bilgilendirme yükümlülüklerine uymamaları…
Nihayet şunu da belirtelim ki, bilgilendirme yükümlülüğü sözleşmenin genel işlem…
D. Belirli Kalitede Hizmet Sunma Borcu
Elektronik haberleşme hizmeti sözleşmelerinde işletmecinin sonuç taahhüdünde bulunmadığını…
“İlgili kanun hükümleri dahilinde, evrensel hizmetlere ilişkin hizmet kalitesi ve standartları da dahil olmak üzere, gerektiğinde her türlü elektronik haberleşme hizmetine yönelik hizmet kalitesi ve standartlarını belirlemek, denetlemek, denetlettirmek ve buna ilişkin usul ve esasları belirlemek.” …
yetkisine sahiptir. Bu yetkisine binaen Kurumun çıkardığı Elektronik Haberleşme Sektöründe…
Kurum resen veya şikâyet üzerine bu standartlara uyulup uyulmadığını denetlemeye…