Böylece, 31.8.1979 tarihli ve 28 sayılı KHK ile 22.7.1983 tarihli ve 70 sayılı KHK.den…
-
Git
: -
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Yeni Bankalar Kanunu Üzerine Düşünceler
I. Giriş
Bankaların kuruluş ve işleyişleri ile denetimlerini ve sona ermelerini düzenleyen…
Ayrıca belirtmeliyiz ki, sözkonusu aksaklıklar sırf yeni Bankalar Kanunu ile sınırlı…
Aslında, bizde, özellikle ana kanunlarda görülen hukukî aksaklık veya yetersizlikler,…
Görüşümce, bir tasarının bilimsel bir metotla hazırlanmış olduğunun kabul edilebilmesi…
27 Mart 1985’de kaybettiğimiz Aziz Hocam Prof. Dr. E. E. Hirsch, engin hukuk…
II. Bankalar Kanunu’nun Aksayan ve Yetersiz Yanları
3182 sayılı Bankalar Kanunu’nun başlıca aksayan yanlarını, aşağıda ayrı başlıklar…
1. Bankaların Uğraş Konuları ve Tanımı
a. Bankaların uğraş konularının yeni kanunda açık bir şekilde ve tahdidî olarak sayılmamış olması önemli bir eksikliktir. Bu nedenle, banka kavramının pozitif hukuka dayalı yeterli bir tanımının yapılabilmesi de güçleşmektedir. Mülga bankalar mevzuatında olduğu gibi, 3182 sayılı yeni Bankalar Kanunu’nda da sadece…
Bu hale göre, bir taraftan bankaların özel hükümlerle açıkça yasaklanmış olan bir…
Nitekim, bu gereği gözönünde bulunduran Alman kanunkoyucusu, banka faaliyetlerini…
Keza, ABD New York Eyaleti, Japonya, İran ve Ürdün Bankalar Kanunlarında da bankaların…
b. Öte yandan, bankaların pozitif hukuka dayalı yeterli bir tanımının yapılabilmesi…
Bankaları diğer işletmelerden ayıran ve ayrı bir kanunla düzenlenip özel bir devlet…
Sonuç olarak, banka faaliyetlerinin etkili bir şekilde denetlenmesi, hukuk güvenliğinin…
2. Özel Finans Kurumlarının Bankalar Kanunu’nun Kapsamı Dışında Tutulması
Mülga 70 sayılı KHK.nin 90. maddesini takiben yeni Bankalar Kanunu’nun 96. maddesinde…
Bir kere, Bankalar Kanunu’nun varlık nedeni olan ve 1. maddesinde yeralan “tasarrufları…
Ayrıca, aynı nitelikte olan faaliyetlerin bir kısım ticarî kurumlar (bankalar) için…
Fakat, bu düzenlemenin asıl büyük sakıncası, özel finans kurumları ile ilgili olarak…
Gerçekten, Bankalar Kanunu’nun 96. maddesinin 1. fıkrasında, özel finans kurumlarının…
Gerek 1567 sayılı Kanun’un, sadece 100.000 TL.ndan 10.000.000 TL.na kadar para cezasını…
Bu duruma göre, kanunkoyucu, esas itibarıyla aynı nitelikte ticarî faaliyetlerde…
Sonuç olarak, faaliyetleri aynı nitelikte olan bankalar ve özel finans kurumlarının…
Aynı durum, banka yöneticileri ile %10’dan çok paylı ortaklarının Bankalar Kanunu’nun…
3. Banka Genel Kurullarında Vekâleten Oy Kullanılması Konusundaki Sınırlamalar
Bankalar Kanunu’nun 18. maddesine göre, banka esas sermayesinin %1 ve daha fazlasına…
İlk defa 7129 sayılı mülga Bankalar Kanunu’nu değiştiren 28 sayılı KHK. ile getirilen…
Şimdi, mülga 70 sayılı KHK.yi takiben yeni Bankalar Kanunu’nda da (md.5), banka paysahipliği…
Ayrıca, küçük paysahiplerinin genel kurullara fazla ilgi göstermeme eğilimleri de…
Buna karşılık, 18. maddenin vekâlet yasağına ilişkin 2. fıkrasının, egemen ortakların…
4. Genel Kurul Toplantı Tutanağının Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı Temsilcisi Tarafından İmzalanması
Mülga 70 sayılı KHK.nin 19. maddesinde olduğu gibi, yeni Bankalar Kanunu’nun 19.…
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı komiserinin, tutanakta yeralan genel kurul kararlarına…
Hukuk sistemimizde, diğer bütün belge, kayıt ve tutanaklara resmiyet kazandıran bu…
Görüşümce, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı’nın temsilcisinin tutanağa koyduğu…
5. Bankacılık Suçları Dolayısıyla Cumhuriyet Savcıları ve Ceza Mahkemelerince Görevlendirilecek Bilirkişilerin “Resmi Liste”den Seçilmeleri Zorunluluğu
Bankalar Kanunu’nun 87. maddesinin 5. fıkrasında, bu kanuna müsteniden başlatılan…
Bu hüküm hukukun temel ilkelerine ve Anayasa’ya açıkça aykırıdır. Gerçekten, şikayette…
6. Bankanın %10’dan Çok Paylı Ortakları ile Yöneticilerinin İflâsına Hükmedilebilmesi
Bankalar Kanunu’nun 69. maddesinde, bir bankanın %10’dan fazla paya sahip ortakları,…
Esası itibarıyla 2999 ve 7129 sayılı mülga Bankalar Kanunlarında da yeralmış olan Prof. Dr. Baki Kuru’ya göre, müflis banka yöneticilerinin şahsen iflâslarına hükmedilebilmesi için herhangi bir borcunun olup olmaması, iflâs yolu ile takip edilmiş bulunup bulunmaması önemli değildir. Bankalar Kanunu (mülga 7129 sayılı K.nun 78. md.si) hükmünün amacı, müflis banka yöneticilerini müflis hale getirmek suretiyle yeniden banka kurucusu veya yöneticisi olabilmelerini önlemektir (bkz. mülga 7129 sayılı K. md.7/III ve 15/III; yeni Bankalar Kanunu md. 5/c ve 31/No.1)(16)…
Prof. Dr. Yaşar Karayalçın’a göre ise, iflâsta borçlu ve alacaklı olarak iki tarafın bulunması ve borçlunun malvarlığının borcunu karşılayamıyacak durumda olması veya hiç olmazsa borcun ödenmemiş bulunması gerekir. Banka idarecisi muayyen bir meblağ borçlusu değilse onun iflâsı yoluna gidilemez(17)…
Görüldüğü üzere, Prof. Dr. Kuru, müflis bankanın yöneticilerinin iflâslarına…
Görüşümce, Prof. Dr. Kuru’nun, bankanın iflâsına sebep olan yöneticiler hakkında uygulanabilecek iflâs müeyyidesini bir ceza hukuku hükmü olarak değerlendiren görüşüne katılabilmek mümkün değildir. Kanunkoyucunun, iflâs müeyyidesi ile müflis bankanın yöneticilerinin bir daha banka kurucusu veya yöneticisi olmalarını önlemek istemiş olabileceğini de düşünemiyoruz. Eğer böyle bir amacı olsa idi, kanunkoyucu, bu yasağı doğrudan doğruya getirebilirdi. Bu konuda iflâs gibi bir maddi hukuk kavramına istinat etmesine ve iflâs hukukumuzun sistemine bütünüyle aykırı