BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, kapsam, dayanak ve tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; TÜBİTAK İtiraz İnceleme Komisyonu ile TÜBİTAK İtiraz Değerlendirme Kurulunun oluşumu, unsurları ve görevlerine ilişkin çalışma usul ve esaslar ile TÜBİTAK tarafından yürütülen programlar kapsamında başvuru değerlendirme süreci sonuçlanan; burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin yapılan itirazların incelenmesi, değerlendirilmesi ve karara bağlanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
(1)Bu Yönetmelik, TÜBİTAK tarafından yürütülen programlar kapsamında başvuru değerlendirme süreci sonuçlanan; burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin yapılan itirazların başvuru, inceleme ve değerlendirme süreçlerini kapsar.
(2) Aşağıda yer alan itiraz konuları, bu Yönetmeliğe dayalı olarak yapılacak başvuruların kapsamını oluşturmaktadır:
a) TÜBİTAK tarafından yürütülen programların başvuru değerlendirme süreçlerinde gerçekleştirilen faaliyetlere ve işlemlere ilişkin itirazlar.
b) TÜBİTAK tarafından yürütülen programların başvuru değerlendirme ve karar verme süreçlerinde yer alan hakem, danışman, uzman, editör, panelist, moderatör, raportör, komite veya kurul üyesi ve benzeri görevlilerin, etik kural ihlalleri hariç olmak üzere, bu görevleriyle ilgili itirazlar.
c) Başkanlık tarafından uygun görülen diğer itirazlar.
(3) Aşağıda yer alan süreç ve faaliyetlere ilişkin itiraz başvuruları, bu yönetmeliğin kapsamı dışındadır:
a) Başvuru değerlendirme süreçleri TÜBİTAK tarafından gerçekleştirilmeyen burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin başvurular.
b) Başvuru değerlendirme süreci sonuçlanmamış burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin başvurular.
c) Başvuru değerlendirme süreci olumlu sonuçlanmış burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin başvurular.
ç) Kamunun ihtiyaçları doğrultusunda yürütülen burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin başvurular.
d) AYEK ve ENDEK tarafından verilen kararlara ilişkin başvurular.
e) Destek puan barajı belirlenerek verilen eğitim bursları, somut başvuru şartlarını taşımayan (eksik belge vb.) burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvuruları.
f) Yarışmalar ve olimpiyat programları.
g) Değerlendirme süreci birden fazla ülke tarafından gerçekleştirilen ve değerlendirme sonucunda; TÜBİTAK tarafından olumlu ancak karşı ülke tarafından olumsuz bulunan veya hem TÜBİTAK hem de karşı ülke tarafından olumsuz bulunan veya çağrı değerlendirme süreci sonuçlanan ve çağrı kapsamında destek verilmesinin artık mümkün olmadığı burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvuruları.
ğ) Uluslararası kuruluşlar ile ortaklaşa fonlanan projelerde sözleşme gereği itiraz süreci ayrı yürütülen burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvuruları.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik 17/07/1963 tarihli ve 278 sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AYEK: TÜBİTAK Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunu,
b) Başkan: TÜBİTAK Başkanını,
c) Başkanlık: TÜBİTAK Başkanlığını,
ç) Başvuru Sahibi: TÜBİTAK tarafından yürütülen programlar kapsamında başvuru değerlendirme süreci sonuçlanan; burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin itiraz başvurusunda bulunan proje yürütücüsünü, yetkili gerçek veya tüzel kişiyi,
d) Birim: İtiraza konu burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetine ilişkin başvuruyu değerlendiren TÜBİTAK birimini,
e) ENDEK: TÜBİTAK Endüstriyel Etik Kurulunu,
f) İtiraz: Burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik faaliyetlerine ilişkin bu Yönetmelik kapsamında TÜBİMER’e yapılan itirazı,
g) İtiraz Başvuru Sistemi: İtiraz başvurusuna ilişkin bilgilerin ve itiraz gerekçelerinin girildiği online sistemi (https://tubimer.tubitak.gov.tr),
ğ) İtiraz Gerekçesi: Başvuru sahibinin itiraz başvurusunda belirttiği gerekçe veya gerekçeleri,
h) Komisyon: TÜBİTAK İtiraz İnceleme Komisyonunu, ı) Kurul: TÜBİTAK İtiraz Değerlendirme Kurulunu,
i) Ret Gerekçesi: Başvuru sahibine, ilgili TÜBİTAK Birimi tarafından iletilen sonuç yazısındaki ret gerekçesi veya gerekçelerini,
j) TÜBİMER: TÜBİTAK İletişim Merkezini,
k) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu,
l) Yönetim Kurulu: TÜBİTAK Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonun oluşumu, çalışma usulü ve görevleri
Komisyonun oluşumu
(1) Komisyon, her biri ilgili destek programları konusunda bilgi ve deneyim sahibi kişiler olmak koşuluyla;
a) Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı,
b) Araştırma Destek Programları Başkanlığı,
c) Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı,
ç) Bilim ve Toplum Daire Başkanlığı,
d) Uluslararası İşbirliği Daire Başkanlığı,
tarafından her bir kontenjan için önerilen Birim yöneticileri arasından, Başkan tarafından görevlendirilecek birer asil ve yedek üye ile Başkanın belirleyeceği bir asil üye olmak üzere toplam altı asil ve beş yedek üyeden oluşur.
(2) Komisyon üyeleri, iki yıllık dönemler için seçilir. Bir üye, en fazla iki dönem için Komisyonda görev alabilir.
(3) Başkan tarafından gerek görüldüğünde, Komisyon üyelerinin görev süreleri bitmeden, görevlendirmelerinde izlenen usul ile görevleri sona erdirilir.
(4) Asil üyelerden herhangi bir sebeple boşalan üyeliğe atanan yedek üye, asil üyenin kalan süresini tamamlar.
Komisyonun çalışma usulü
(1) Başkan, üyelerden birini Komisyon Başkanı olarak belirler. Komisyon, üyeleri arasından bir kişiyi başkan vekili seçer. Komisyon Başkanının yokluğunda Komisyona başkan vekili başkanlık eder.
(2) Komisyon, ayda en az iki kez toplanır. Ayrıca ihtiyaç halinde Komisyon Başkanının çağrısı üzerine yeni toplantı gerçekleştirilebilir. Komisyonun toplantı yeter sayısı dört, karar yeter sayısı dörttür.
(3) Etiğe aykırı davranışlarda bulunduğu tespit edilmiş kişiler Komisyon üyesi olamaz. Bu durumun tespiti halinde Komisyon üyelikleri Başkanın kararı ile derhal sona erdirilir.
(4) Komisyonun sekretaryası TÜBİMER tarafından yürütülür.
Komisyonun görevleri
(1) Komisyon itiraz başvurularını;
a) Yönetmeliğin 2 nci, 11 inci ve 12 nci maddelerine,
b) İlgili burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik programı mevzuatında yer alan şekil ve usul şartlarına uygunluk yönünden inceler ve karara bağlar.
(2) Komisyonun uygunluk incelemesi sonucunda, itiraz başvurusu reddedilir veya kabul edilerek değerlendirilmek üzere Kurula iletilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurulun oluşumu, çalışma usulü ve görevleri
Kurulun oluşumu
(1) Kurul, her biri program değerlendirme süreçlerinde bilgi ve deneyim sahibi kişiler arasından; ikisi Başkanlık temsilcisi, beşi akademisyen, biri sanayici ve biri hukukçu olmak üzere toplam dokuz üyeden oluşur.
(2) Kurul üyeleri; Başkanın her bir kontenjan için önerdiği en fazla üç aday arasından, Yönetim Kurulu tarafından iki yıllık dönemler için seçilir. Bir üye, en fazla iki dönem için Kurulda görev alabilir.
Kurulun çalışma usulü
(1) Yönetim Kurulu, üyelerden birini Kurul Başkanı olarak belirler. Kurul, üyeleri arasından bir başkan vekili seçer. Kurul Başkanının yokluğunda Kurula başkan vekili başkanlık eder.
(2) Kurul, ayda en az bir kez toplanır. Ayrıca ihtiyaç halinde Kurul Başkanının çağrısı üzerine yeni toplantı gerçekleştirilebilir. Kurulun toplantı yeter sayısı beş, karar yeter sayısı beştir.
(3) Kurul toplantısına katılamayacak olan üye, dilekçe ile mazeretini TÜBİMER’e bildirir. Kurul üyesi Kurul toplantılarına, mazeret bildirmeksizin üst üste üç defa katılmadığında veya mazeret bildirmiş olsa bile atandığı tarihten itibaren on iki ay içinde altı defa katılmadığında üyeliği Yönetim Kurulu kararı ile sona erdirilir.
(4) Etiğe aykırı davranışlarda bulunduğu tespit edilmiş kişiler Kurul üyesi olamazlar. Bu durumun tespiti halinde kurul üyelikleri Yönetim Kurulu kararı ile sona erdirilir.
(5) Kurul Başkanı ve üyelerine Yönetim Kurulu tarafından belirlenen tutarlarda huzur hakkı ödenir.
(6) Kurulun sekretaryası TÜBİMER tarafından yürütülür.
(7) Kurul, itiraz başvurusunu değerlendirmenin herhangi bir aşamasında üyelerin uzmanlık alanı dışında kalan başvurular için bir veya daha fazla danışmandan ve/veya Kurum birimlerinden görüş alınmasına karar verebilir. Görevlendirilen danışman ilgili dosya üzerinde gizlilik ilkesine uygun olarak inceleme yapar. Danışmanın talep ettiği bilgi ve belgeler Kurul Başkanı aracılığıyla sağlanır.
(8) Kurul, gerektiğinde danışmanı toplantı için davet edebilir. Bu durumda danışmanın seyahat ve konaklama masrafları Kurum tarafından karşılanır. Danışmanlara verilecek ücretler Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(9) Danışman, ilgili proje önerisinin tekrar değerlendirilmesini önerdiği takdirde proje önerisinin değerlendirilmesi için gerekli olan sayının iki katı kadar panelist/hakemi Kurula önerir. Kurul tekrar değerlendirilecek proje önerisinin hangi panelistlerce/hakemlerce değerlendirileceğine karar verebilir.
Kurulun görevleri
(1) Kurulun görevi, Komisyon tarafından iletilen itiraz konusunu değerlendirerek burs ve destek programları ile proje destek veya teşvik başvurusunun yeniden değerlendirilip değerlendirilmeyeceği kararını almaktır.
(2) Kurulun değerlendirmesi sonucunda, itiraz başvurusu reddedilir veya kabul edilerek yeniden değerlendirilmek üzere ilgili Birime iletilir.
(3) Kurul, burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvurusunu değerlendirmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru süresi ve başvurunun şekil unsurları
Başvuru süresi ve ücreti
(1) İtiraza ilişkin başvuru süresi, itiraza konu işlemin ilgiliye tebliğinden (yazılı veya elektronik olarak gerçekleştirilen bildirimden) itibaren 15 gündür. Sürenin son gününün tatil günü olması halinde, süre tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar.
(2) İtiraz başvurusu, TÜBİMER Online Sistemi’nde yer alan itiraz bölümünden yapılır. Belirtilen süre (15 gün) ve yöntem dışında gerçekleştirilen başvurular bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilmez. Ancak, bu Yönetmeliğin 16’ncı maddesinde belirtilen mücbir sebeplerden dolayı bu süre içerisinde başvuruda bulunulamadığında; mücbir sebeplere ilişkin gerekli kanıtlayıcı belgelerin Komisyona sunulması ve Komisyon tarafından kabul edilmesi şartıyla mücbir sebebin ortadan kalktığı günden itibaren 15 gün içinde başvuruda bulunulabilir.
(3) İtiraz başvurusu için ücret alınıp alınmayacağı, alınacaksa ücretin miktarına ilişkin karar Başkan tarafından alınır. Ücret belirlenmesi halinde, her bir itiraz başvurusu için ücret başvuru öncesinde ödenir.
Başvurunun şekil unsurları
(1) İtiraz başvuruları, Başvuru Sahibi tarafından İtiraz Başvuru Sistemine;
a) İtiraz başvurusu yapılacak program ve projeye ilişkin bilgilerin,
b) İtiraz gerekçelerinin,
c) İtiraz başvurusuna ilişkin ücretin ödendiğine dair belgenin, girilmesi suretiyle yapılır.
(2) Başvuru Sisteminde istenecek diğer bilgi ve belgeleri belirlemeye Kurul yetkilidir.
(3) İtiraz yolu kullanılarak eksik bilgi veya belge tamamlanması suretiyle ilgili burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvurusu genişletilemez veya uygun hale getirilemez.
(4) Sürece ilişkin tüm başvurular ve başvurulara ilişkin bilgilendirmeler TÜBİMER aracılığıyla yapılır.
(5) Her itiraz, bir dosya numarası verilmek suretiyle TÜBİMER tarafından arşivlenir. Kararlar dahil olmak üzere her türlü belge bu dosyada saklanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Komisyon incelemesi ve Kurul değerlendirmesi
Komisyon incelemesi
(1) Başvuru Sahibince yapılan itiraz, TÜBİMER tarafından Komisyona iletilir.
(2) Komisyon, itiraz başvurusuna konu faaliyetin burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvurusu anındaki durumunu dikkate alarak gerekli incelemeleri yapar.
(3) İnceleme sonucunda Komisyon, itiraz başvurusunun Komisyona ulaştığı tarihten itibaren en geç 15 gün içerisinde itiraz başvurusunun kabulüne ya da reddine karar verir.
a) Başvurunun reddi durumunda karar, gerekçesi belirtilmek suretiyle Başvuru Sahibine yazılı veya elektronik olarak bildirilir.
b) Başvurunun kabulü durumunda itiraz, ayrıntılı değerlendirme yapılmak üzere Kurula iletilir. Bu karar ayrıca Başvuru Sahibine yazılı veya elektronik olarak bildirilir.
(4) Komisyonun inceleme sürecinde TÜBİTAK içi birimler ve konu ile ilgili tüm kişi ve kurumlar ile yapılacak yazışmalar Komisyon Başkanı aracılığıyla yapılır.
Kurul değerlendirmesi
(1) Komisyon tarafından uygun bulunan itiraz başvurusu Kurula iletilir ve iletilen itiraz başvurusu Kurula geliş sırasına göre TÜBİTAK İletişim Merkezi Müdürlüğünce gündeme alınır.
(2) Kurul Başkanı tarafından itiraz başvurusunu incelemek üzere, Kurul üyeleri veya Kurul sekretaryası çalışanları arasından bir raportör belirlenir.
(3) Raportör bilgi, belge ve delilleri değerlendirerek nihai inceleme raporunu Kurula sunar. Gerek görülmesi halinde, ilgili birimden itiraz başvurusuna ilişkin elektronik veya yazılı bilgi, belge ve açıklama talep edilir.
(4) Kurul, değerlendirme kapsamında yalnızca itiraz başvurusunda belirtilen hususları dikkate alır.
(5) Kurul kararını, itiraz başvurusuna konu faaliyetin burs ve destek programları ile proje destek ve teşvik başvurusu anındaki durumunu esas alarak ve aşağıdaki ölçütler çerçevesinde verir:
a) İtiraz gerekçelerinin proje başvuru dokümanına atıfta bulunularak oluşturulması.
b) İtiraz gerekçelerinin, ret gerekçeleri ile uyumlu ve tutarlı olması.
c) İtiraz gerekçelerinin somut ve ölçülebilir hususlar içermesi.
(6) Kurul, itirazın Kurula ulaştığı tarihten itibaren en geç 60 gün içerisinde, itirazın kabulüne ya da reddine karar verir. İtirazın danışman incelemesine gönderilmesi halinde bu süre 75 güne uzar.
a) İtirazın reddi durumunda karar, gerekçesi belirtilmek suretiyle Başvuru Sahibine yazılı veya elektronik olarak bildirilir.
b) İtirazın kabulü durumunda itiraza konu başvuru, yeniden değerlendirme yapılmak üzere gerekçesi belirtilmek suretiyle, yeniden değerlendirmeye ilişkin Başkan Oluru alınarak ilgili Birime iletilir. Bu durum ayrıca başvuru sahibine yazılı veya elektronik olarak bildirilir.
c) İlgili Birim, Kurulun karara ilişkin gerekçelerini dikkate alarak yeniden değerlendirme sürecini yürütür.
ç) İlgili Birim, değerlendirme sürecini, karara ilişkin Başkan Oluru kendisine ulaştığı tarihten itibaren 30 gün içerisinde başlatır. Yeniden değerlendirme sonucuna ilişkin karar, ilgili Birim tarafından TÜBİMER’e ve başvuru sahibine resmi yazı ile bildirilir.
d) İlgili Birimin yeniden değerlendirmesi sonucunda oluşan kararına ilişkin yeni bir itiraz başvurusunda bulunulamaz.
(7) Kurulun inceleme sürecinde TÜBİTAK içi birimler ve konu ile ilgili tüm kişi ve kurumlar ile yapılacak yazışmalar Kurul Başkanı aracılığıyla yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Bilgi ve belgelerin gizliliği, mücbir sebep halleri
Bilginin ve belgelerin gizliliği
(1) Komisyon ve Kurul kararları ile işlem dosyalarının içeriğindeki belgeler, genel düzenlemeler dışında, gizli olduklarından buna göre muhafaza edilmesinden ve işlem yapılmasından ilgililer sorumludur. Komisyon ve Kurul üyeleri TÜBİTAK tarafından hazırlanan gizlilik sözleşmesini imzaladıktan sonra göreve başlar.
(2) Komisyon veya Kurul kararlarına dayanak oluşturan inceleme ve soruşturma belgeleri ile raportör, Birim isimleri ve raporları gizlidir. Söz konusu bilgi ve belgeler, 09/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu çerçevesinde talep edilmesi halinde sadece başvuru yapan kişiye; raportör ve uzman isimleri belirtilmemek suretiyle verilebilir.
Mücbir sebep halleri
(1) Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller; olağanüstü doğa olayları, deprem, yangın, su baskını benzeri doğal afetler, kanuni grev, lokavt, genel salgın hastalık, ambargo ve yabancı ülkelerin kısıtlamaları, terör eylemleri, sabotaj, savaş (ilan edilmiş olsun ya da olmasın) ve abluka olması, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve benzeri hallerdir. Bu hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için mücbir sebebin yetkili/ilgili merciler tarafından belgelendirilmiş olması zorunludur.
(1) Bu yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce yapılmış olan başvurular ile başlatılmış incelemeler bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
(1) TÜBİTAK’ın diğer mevzuatında yer alan bu Yönetmeliğe aykırı hükümler uygulanmaz.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik 01 Temmuz 2017 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.